Miten tehdä valitus? Mitä kirjoitttaa vammaistuesta

lihassairaus_

Minulla on lihassairaus, atopia ja allergioita. Joudun käyttämään useita lääkkeitä. Yritin hakea vammaistukea mutta kela ei myöntänyt koska työkykyni ei ole tarpeeksi kauan ollut heikentynty. Vaikka tutkimukset lihassairauden kanssa kestivät vuosia ja jatkuvat edelleen olen koko ajan ollut samassa tilanteessa kipeä. Miten valituksen voi tehdä? Onko jotain mallia? Mitä olisi hyvä kirjoittaa?

8

2020

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plipetin

Eipä sille taida oikein olla mitään kunnon mallia.

Lähinnä vinkkaisin vain yrittämään, ja vaikkka tulisi hylkyjä, aina kannattaa kokeilla, vaikka aikaa vieväähän se on. Kelasta itsestään on mahdotonta saada mitään neuvoja, mutta jos sinulla on esim. ok lääkäri joka tietäisi asiasta jotain, kysyä voi häneltä... (tosin aika usein eivät lääkärit ota kauheasti kantaan kelan toimintaan.)

Valitus on vapaamuotoinen, siihen kannattaa liittää kaikki lääkärintodistukset ja lausunnot, tai hankkia kokonaan uudet, kertoa omasta tilanteesta konkreettisesti ja raa'asti, kannattaa kattella myös lääkärinlausuntojen sisältöä, pehmitelläänkö tilannetta, tms?

Ja kun ja jos ehkä saat hyväksytyn päätöksen, pidä tuestasi kynsin hampain kiinni! Itse putosin juuri sellaiseen rakoon lopetettuani opiskelut, että nyt ei tule mitään tukia ja olen kelan mukaan ilmeisemminkin täysin työkykyinen... eli tässä odotellessa seuraavaa opiskelu/työpaikkaa, että saisi taas aloitettua kela rumban uusiksi.

• juustiinsa

Kysy Kynnys ry:n juristeilta.

• risa781
        juustiinsa kirjoitti:

Kysy Kynnys ry:n juristeilta.

sairauspäiväraha
        henkilökohtainen avustaja kelaan mukaan asioimaan
        väliaikainen, määräaikainen eläkemahis
        kuntoutustuki
        kuntoutusraha
        sairauskorvaus hoitolaitoksen palveluista
        onhan niitä
        ehdottomasti sinulle kuuluu suomen kansalaisena toimeentulotuki sairaanakin

• Meneekö oikein?

Naapurini saa vammaistukea.
      Toimeentulotuki kattaa:
      taxit, lääkkeet, kaikki lääkärikäynnit(kunnallinen), sairaalamaksut, sähköt, vuokra,kotivakuutukset, lisälaitteet esim sänky , kuntoutuksen.
      Lisäksi hänen äiti saa omaishoidontuen. Ko. henkilö ei tarvitse apua kävellessä, syömisessä.
      Hoitotukea en tiedä mihin sitä enää tarvitaan. Henkilö on aikuinen 20 vuotiasja käy koulua(vammaisten).Matkustaa kerran vuodessa kuukaudeksi ulkomaille.
      Tässä tiedoksi Sinulle.
      ps. kyse on maahanmuuttajasta

• ATDT'2

Tuossa täytyy olla virhe. Ei toimeentulotuki "kata" esim. taksimatkoja. Taksimatkoja voi saada SHL:n tai VPL:n perusteella sosiaalitoimesta, ja lääkärimatkat taas korvaa Kela.

Sairaalamaksuissa taas on poliklinikka- ja terveyskeskusmaksut omavastuun ylärajaan asti. Kaikilla.

Vuokraa ei maksa kukaan, mutta asumistuen voi saada, ja jos se ei riitä, voi saada sossusta harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Suomessa ei ole sellaista "yhden luukun automaattia", josta saisi kaiken tuen. Ei kantaväetölle eikä maahanmuuttajillekaan.

• crippled

Kyllä oikein menee, hänelle kuuluu nuo edut, koska niistä on viranhaltija tehnyt päätöksen, vai epäiletkö epäpätevyyttä kyseisen viranhaltijan kohdalle. Jos epäilet tee hänestä valitus, esim lääninhallitukseen tai eduskunnan oikeusasiamiehelle. Tuota loppua en ymmärrä, mitä maahanmuuttaja liittyy tähän asiaan????

• itse rumban läpikäyn

Enpä paljon tiedä neuvoa, mutta

sinulla on sairaus tai vamma ja siitä on sinulle kuluja..

Jos sairauskulusi ovat yli vammaistukien määrän...

esim alimman vammaistuen, joka kai tällä hetkellä on n. vähän alle sata euroa kk/

kuuluu sinulle tuki pelkkien kulujen perusteella..
      Tsemppiäää

• sk

Itse valittelin hylätystä päätöksestä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan asti, eipä vielä puolessatoista vuodessa ole vastausta kuulunut...

Ensimmäisessä valituksessani Kelalle selostin vain a-neloselle oman kantani ja kuluni jne, ja syyt joiden vuoksi Kelan päätös oli minusta väärä/epäreilu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      103
      1747
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1551
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      140
      1474
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1430
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      78
      1361
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1215
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      274
      1121
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1021
    9. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      992
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      985
    Aihe