Entinen työnantaja perii 3,5 vuotta vanhoja palkkaennakkoja

Trist

Tällainen yllätys kolahti postiluukusta tänään. Olin 2006 vuonna kesätöissä ko. firmassa ja nyt he kaipaisivat 2000 euroa ylimääräisenä maksettua palkkaennakkoa takaisin 20. päivä tätä kuuta mennessä (tai korkojen kera pidemmällä maksuaikataululla). Palkkaennakko tarkoittaa tässä osan palkan maksamista könttäsummana kuukauden alussa tasauspalkan tullessa kuun puolessavälissä. Nyt siis he väittävät ettei osaa näistä ole huomioitu

Onko tällainen menettely täysin oikein ja laillista? Oma mokani siinä ei kuitenkaan ole ollut kyseessä.. Jos ei sellaiseksi lasketa sitä etten kovin tarkkaan seurannut tilitapahtumiani tuolloin.

Ikävämmäksi asian tekee myös se, että tuohon minulla oli käytössä jo verkkotiliote, mistä johtuen en voi tarkistaa ylimääräisten ennakkojen oikeellisuutta (verkkopankki kun ei näytä kovin montaa vuotta taaksepäin tilitietoja). Palkkakuitit sen sijaan ovat tallessa, mutta niillä ei yksinään oikein mitään tee.

Any advice? Tuo summa meinaan kirpaisee tämänhetkisessä tilanteessani aika ikävästi.

63

12520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

pankista sen aikaiset tilitiedot, heillä ne ovat, edelleenkin.
      Toki jos sinulle on maksettu liikaa niin saavat periä.

• No jopas on?

samalta kuin tietyissä verovalituksissa eli heillä on maksimissaan kolmen (3) vuotta aikaa reklamoida ja huomauttaa asiasta, kirjallisena. Nyt he sen tekivät mutta se olisi pitänyt tehdä kolmen vuoden sisällä siitä kun kesätyösi loppui eli jo viime kesänä. Outoa takaisin perimistä, kertoo että firma on tällä hetkellä talousvaikeuksissa, on itse hukannut kuitteja joissa ilmenee, että olet saanut ennakkoa ja että ne on tasattu myöhemmissä tileissä, joten yrittävät täyttää aukon sinun kustannuksella. Näyttövelvollisuus ei ole sinulla vaan firmalla. Mutta muista tuo vanhentumissääntö! Kovin myöhään valittavat kuin 3,5 vuotta tapauksen jälkeen.
        Pankista saat tiliotteet (maksua vastaan) viimeiseltä 6-10 vuodelta.

• No jopas on?
        No jopas on? kirjoitti:

samalta kuin tietyissä verovalituksissa eli heillä on maksimissaan kolmen (3) vuotta aikaa reklamoida ja huomauttaa asiasta, kirjallisena. Nyt he sen tekivät mutta se olisi pitänyt tehdä kolmen vuoden sisällä siitä kun kesätyösi loppui eli jo viime kesänä. Outoa takaisin perimistä, kertoo että firma on tällä hetkellä talousvaikeuksissa, on itse hukannut kuitteja joissa ilmenee, että olet saanut ennakkoa ja että ne on tasattu myöhemmissä tileissä, joten yrittävät täyttää aukon sinun kustannuksella. Näyttövelvollisuus ei ole sinulla vaan firmalla. Mutta muista tuo vanhentumissääntö! Kovin myöhään valittavat kuin 3,5 vuotta tapauksen jälkeen.

loppuun. Täällä on jo eilen puhuttu tuosta kolmen (3) vuoden vanhenemissäännöstä. Eli siinä mielessä muistelin oikein. Uskon että asia selviää.

• .
        No jopas on? kirjoitti:

loppuun. Täällä on jo eilen puhuttu tuosta kolmen (3) vuoden vanhenemissäännöstä. Eli siinä mielessä muistelin oikein. Uskon että asia selviää.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8838291

• Nokinäätä
        No jopas on? kirjoitti:

Verotus vahvistetaan viiden vuoden kuluttua verotuspäätöksestä ja on silloin lainvoimainen. Sitä ennen verottaja voi tehdä tarkastuksia ja oikaista verotusta.

• Nokinäätä

Työsopimuslain 13 luvun 9 §:n 1 momentin mukaan työntekijän «palkkasaatava» vanhentuu viiden vuoden kuluttua erääntymispäivästä, jollei vanhentumista ole sitä ennen katkaistu. Lain voimaantulosäännöksen mukaan säännöstä sovelletaan myös saatavaan, jonka oikeusperuste on syntynyt ennen lain voimaantuloa. Hallituksen esityksessä (187/2002, s. 90-92) todetaan, että viiden vuoden vanhentumisaika koskee kaikkia työntekijän palkkasaatavia siitä riippumatta, perustuvatko ne työsopimukseen vai työehtosopimukseen vai työsopimuslain mukaiseen vähimmäispalkkaan. Eri asemassa ovat ainoastaan työaikalakiin ja vuosilomalakiin perustuvat korvaukset, joita koskevista kanneajoista säädetään mainituissa laeissa. Silloisen työnantajasi on esitettävä kiistaton selvitys liikaa maksetusta palkkaennakosta. pakkohan tuota ei ole maksaa, silloinen työnantajasi voi asian viedä käräjäoikeuteen jos työehtosopimuksessa ei ole asiaan liittyvää mainintaa (palkkaennakko) tai työtuomioistuimeen, jos sovellettavassa työehtosopimuksessa on asiaan liittyvä maininta. Voit tietysti tehdä sopimuksen takaisin maksusta, oikeudessa olet tässä heikoilla koska saatava ei ole vanhentunut. Erittäin harvinainen tapauksesi kyllä on, itse neuvottelisin asiasta ja pyrkisin sopimukseen koska summa on kohtuu suuri ja oikeus ei sitä määrää kerralla maksettavaksi vaan suhteuttaa maksun tuloihisi.

• Eri laki
        Nokinäätä kirjoitti:

Työsopimuslain 13 luvun 9 §:n 1 momentin mukaan työntekijän «palkkasaatava» vanhentuu viiden vuoden kuluttua erääntymispäivästä, jollei vanhentumista ole sitä ennen katkaistu. Lain voimaantulosäännöksen mukaan säännöstä sovelletaan myös saatavaan, jonka oikeusperuste on syntynyt ennen lain voimaantuloa. Hallituksen esityksessä (187/2002, s. 90-92) todetaan, että viiden vuoden vanhentumisaika koskee kaikkia työntekijän palkkasaatavia siitä riippumatta, perustuvatko ne työsopimukseen vai työehtosopimukseen vai työsopimuslain mukaiseen vähimmäispalkkaan. Eri asemassa ovat ainoastaan työaikalakiin ja vuosilomalakiin perustuvat korvaukset, joita koskevista kanneajoista säädetään mainituissa laeissa. Silloisen työnantajasi on esitettävä kiistaton selvitys liikaa maksetusta palkkaennakosta. pakkohan tuota ei ole maksaa, silloinen työnantajasi voi asian viedä käräjäoikeuteen jos työehtosopimuksessa ei ole asiaan liittyvää mainintaa (palkkaennakko) tai työtuomioistuimeen, jos sovellettavassa työehtosopimuksessa on asiaan liittyvä maininta. Voit tietysti tehdä sopimuksen takaisin maksusta, oikeudessa olet tässä heikoilla koska saatava ei ole vanhentunut. Erittäin harvinainen tapauksesi kyllä on, itse neuvottelisin asiasta ja pyrkisin sopimukseen koska summa on kohtuu suuri ja oikeus ei sitä määrää kerralla maksettavaksi vaan suhteuttaa maksun tuloihisi.

"työntekijän «palkkasaatava» vanhentuu viiden vuoden kuluttua erääntymispäivästä"

Mutta tuossahan alkuperäisessä kysymyksessä/ asiassa kyseessä ei ollut Työntekijän saatavista vaan T y ö n a n t a j a n .

• ennakko

.. en kyllä lähtisi maksamaan ilman kunnon todisteita. Oletko saanut pitävät todisteet siitä että asia pitää paikkansa? Ainakin maksetuista palkoista tulisi sinun saada tositteet entiseltä työnantajaltasi. Sinunhan ei ole pakko noita tositteita olla säilönyt, mutta firmalta ne pitäisi löytyä. Lisäksi ihmetyttää tilintarkastajien touhu, kun tuosta rupeaa olemaan jo pitkä aika. Miten muka ovat tuon huomanneet. Ja yhäkin itse sanoisin vain että "muistelisin että sovittiin montun äärellä että se palkkaennakko kuitataan kun oot niin hyvin tehny töitä".

• vanhentunut?

tarkistaa miten se juriidisesti menee. Muistaakseni laki sanoo että jos minkäänlaista perintää ei ole tapahtunut kolmen vuoden sisällä niin se vanhentuu.

• juuh ja jooh.,.,.,

Ei nyt kannata hötkyillä ja suin päin alkaa heti makselemaan. Kuulutko liittoon? Kannattaa ensimmäiseksi soittaa sinne? Eli kuinka kauan tuota palkkaennakkoa voi karhuta takaisin. Palkkaennakkoahan kyllä karhutaan takaisin, jo ihan verotuksellisista syistä. Muutenhan olet saanut "pimeetä palkkaa" verottomana käteen 2000 euroa. Mutta kun nyt on 2010 ja nyt on kysymys vuoden 2006 palkkaennakosta!

Onko tuo työnantaja tärkeä meritti itsellesi enää? Eli vaikuttaako tuo työpaikka vielä työnsaantiisi tulevaisuudessa? Yritä saada joku työlainsäädäntöä tunteva ihminen puhelimeen ja tiedustella tuota kauanko tuota vähentämätöntä palkkaennakkoa voi yleensä karhuta? Kysy tosiaan, liitosta, työsuojelupiiristä, joltain lakimieheltä jne.
      Tuo on kuitenkin iso rahasumma maksaa kerralla ja kun pyytävät vielä korkoja jos maksat usemmassa erässä! Tämähän ei ole sinun virheesi.

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

köyhä ei olisi tietoinen liikaa saamasta rahasummasta. "Jos ei sellaiseksi lasketa sitä etten kovin tarkkaan seurannut tilitapahtumiani tuolloin".

• Trist

Kiitos näistä vastauksista

Soitin tuonne laki24:n puhelinpalveluun kun en muutakaan tahoa keksinyt mihin ottaa yhteyttä. Mihinkään liittoon kun en kuulu (ilman ammattia keskeytyneiden yliopisto-opintojen vuoksi). Sieltä neuvoivat tosiaan että saatava olisi vanhentunut (3 vuotta vanhentumisaika kuten vanhentunut -nimimerkki vastasikin). Ja tämänmukaisesti lähetin vastauksen entiselle työnantajalleni, etten ole velvollinen suorittamaan ylim. palkkaennakkoja takaisin.. Katsotaan miten käy.

Pankilta tilasin nuo tiliotteet varmuuden vuoksi tarkistaakseni onko noita suorituksia todella tehty. Palkkalaskelmat ja tositteet täsmäsivät kun ne nyt tarkistin, mutta vasta tiliotteilta näkee loput.

Too many j's, asuin tuolloin vielä vanhempieni luona ennen muuttamistani omilleni opiskelemaan ja en juuri omaa rahaa mihinkään käyttänyt, ei varmaan mitenkään poikkeuksellista? Myönnän toki että oli naiivia luottaa siihen että kaikki menee kyllä tarkistamatta oikein ja ihan hyvin olisi voinut käydä toisinkinpäin ja olisin voinut jäädä ilman minulle kuuluvia palkkoja.

• vanhentunut?

että selvisi. Tiesin siitää 3 vuoden vanhenemisajasta mutta en ollut varma päteekö myös palkka asioihin.
        Minkähintainen tuo Laki24 palvelu oli? Itse olen 20 vuotta toiminut liike elämässä ja juriidiset asiat tulee säännöllisesti esille. Jonkun verran juridiikkaa olen oppinut vuosien varrella mutta onhan niitä tietoaukkoja ta tilanteita missä haluaa vain vahvistuksen että toimiiko oikein. Vaimo kyllä juristi mutta ei ole erikoistunut liikemaailmaán ja raha asioihin.

• Olla viisi
        vanhentunut? kirjoitti:

että selvisi. Tiesin siitää 3 vuoden vanhenemisajasta mutta en ollut varma päteekö myös palkka asioihin.
        Minkähintainen tuo Laki24 palvelu oli? Itse olen 20 vuotta toiminut liike elämässä ja juriidiset asiat tulee säännöllisesti esille. Jonkun verran juridiikkaa olen oppinut vuosien varrella mutta onhan niitä tietoaukkoja ta tilanteita missä haluaa vain vahvistuksen että toimiiko oikein. Vaimo kyllä juristi mutta ei ole erikoistunut liikemaailmaán ja raha asioihin.

En nyt jaksa etsiä pykäliä, mutta koska työntekijän palkkasaatavat vanhenevat 5:n vuoden kuluttua, niin saattaa olla, että sama 5 vuotta on myös liikaa maksetun palkan perintäaika, ennen kuin vanhenee.

• vanhentunut? kirjoitti:

että selvisikö se vielä, sen näkee kun sieltä vastausta saa ja miten ne siihen suhtautuu. Laki24:n puhelinpalvelun hinta oli 2,95€ minuutti (jonotusaika maksuton).

• 3 vuotta
        Olla viisi kirjoitti:

En nyt jaksa etsiä pykäliä, mutta koska työntekijän palkkasaatavat vanhenevat 5:n vuoden kuluttua, niin saattaa olla, että sama 5 vuotta on myös liikaa maksetun palkan perintäaika, ennen kuin vanhenee.

Työsopimuslaki 13 luku 9 § (15.8.2003/743)
        Vanhentuminen ja kanneaika
        Työntekijän palkkasaatava vanhentuu viiden vuoden kuluttua erääntymispäivästä, jollei vanhentumista ole sitä ennen katkaistu. Sama vanhentumisaika koskee myös muita tässä laissa tarkoitettuja saatavia.

Työntekijälle aiheutuneen henkilövahingon korvaamisessa vanhentumisaika on kuitenkin kymmenen vuotta.

Työsuhteen päätyttyä 1 momentissa tarkoitettu saatava raukeaa, jos kannetta ei nosteta kahden vuoden kuluessa siitä, kun työsuhde on päättynyt. Jos kuitenkin työntekijän saatavan perusteena olevia työehtosopimuksen määräyksiä on pidettävä ilmeisen tulkinnanvaraisina, saatava vanhentuu kuten 1 momentissa säädetään.

Laki velan vanhentumisesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030728

• llllllllllllllllllll
        Trist kirjoitti:

että selvisikö se vielä, sen näkee kun sieltä vastausta saa ja miten ne siihen suhtautuu. Laki24:n puhelinpalvelun hinta oli 2,95€ minuutti (jonotusaika maksuton).

mutta saivartelijoista se riippuu kuka maksaa ja kuka ei. Siksi meillä on lakimiehet ja tuomarit (saivartelijat). Mitä parempi saivartelija, sen parempi lopputulos itse kullekkin.

• puupääjuristi
        3 vuotta kirjoitti:

Työsopimuslaki 13 luku 9 § (15.8.2003/743)
        Vanhentuminen ja kanneaika
        Työntekijän palkkasaatava vanhentuu viiden vuoden kuluttua erääntymispäivästä, jollei vanhentumista ole sitä ennen katkaistu. Sama vanhentumisaika koskee myös muita tässä laissa tarkoitettuja saatavia.

Työntekijälle aiheutuneen henkilövahingon korvaamisessa vanhentumisaika on kuitenkin kymmenen vuotta.

Työsuhteen päätyttyä 1 momentissa tarkoitettu saatava raukeaa, jos kannetta ei nosteta kahden vuoden kuluessa siitä, kun työsuhde on päättynyt. Jos kuitenkin työntekijän saatavan perusteena olevia työehtosopimuksen määräyksiä on pidettävä ilmeisen tulkinnanvaraisina, saatava vanhentuu kuten 1 momentissa säädetään.

Laki velan vanhentumisesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030728

tässä kyse TYÖNTEKIJÄN PALKKASAATAVASTA vai TYÖNANTAJAN LIIKAA MAKSETUSTA PALKASTA!! mielestäni 2 eri asiaa...

• maksoin jo

Eli olen vakituisessa työsuhteessa ja minulle maksettiin lomarahoina liiallinen suoritus. Lakimies totesi liitosta, että mikäli virheen tehnyt osapuoli aiheuttaa palkannauttijalle virheellään suuren taloudellisen tappion, ei tarvitse maksaa takaisin.

Minäpä tunnollisesti maksoin koko summan ennenkuin kuulin vastauksen.

• ylijuristi

"Eli olen vakituisessa työsuhteessa ja minulle maksettiin lomarahoina liiallinen suoritus. Lakimies totesi liitosta, että mikäli virheen tehnyt osapuoli aiheuttaa palkannauttijalle virheellään suuren taloudellisen tappion, ei tarvitse maksaa takaisin."

Siis palkannauttijalle suuren taloudellisen tappion. Mikä tappio se on, jos saa liikaa rahaa. Väitän, että voidaan periä takaisin.

• että mikä se on
        ylijuristi kirjoitti:

"Eli olen vakituisessa työsuhteessa ja minulle maksettiin lomarahoina liiallinen suoritus. Lakimies totesi liitosta, että mikäli virheen tehnyt osapuoli aiheuttaa palkannauttijalle virheellään suuren taloudellisen tappion, ei tarvitse maksaa takaisin."

Siis palkannauttijalle suuren taloudellisen tappion. Mikä tappio se on, jos saa liikaa rahaa. Väitän, että voidaan periä takaisin.

Toistaseksi ylimääräistä rahaa ei sanota tappioksi...

• Tuomari999

VANHENEE KOLMESSA VUODESSA.

• indianajones-

Ovatpahan ruhtinaallisesti anataneet käsittely aikaa sinulle.
      henkilökohtaisesti olisin vastannut samantien tyyliin "kiitokset, palaan asiaan käsittelyajan jälkeen joka on sama kuin omanne - 4 vuotta" - no ei nyt ihan mutta jokatapauskessa olisin huomauttanut vakavasti edellistä työnantajaani ensinnäkin heidän itsetekemästään mokasta ja toisekseen älyttömän lyhyestä ajasta perehtyä asiaan ja tarkistaa asian oikeellisuus. Jos sait tiedon 9.2 ja MAKSUN pitää olla maksettuna 20.2 - 8 arki päivää 11 vuorokautta.

Yleensä esimerkiksi pysäköintivirhemaksun tai sakon käsittely aika on 14 vuorokautta. Tässä ajassa Asianomaisen ja maksua vaativan yksikön tulee selvittää maksun oikeellisuus.
      Jos esim. saa rapsun Tiistaina, riittää kyseiseen asiaan vastauksen lähettäminen kirjeitse 13.pv päästä maanataina - vaikka itse kirja saapuukin perille 15-16 päivän päästä on siinä 13.pv leima.

Toisaalta, jos sinulla on jo asiat hyvällä mallilla hoidossa niin ajallahan ei ole väliä.

En tosiaan itse maksaisi kovin suotuisasti suorilta, vaan neuvottelisin ja kävisin nuo juridiset asiat läpi huolellisesti ensin.
      Nuo lakipykälät näyttäisivät tuossa eräässä vastauksessa, että aikaa olisi 5 vuotta... Mutta suosittelen tosiaan perehtymään asiaan ja koittaa neuvotella ex.työnantajan kanssa tuosta aikataulusta.

Yksi mahdollisuus miksi ovat noin tiukan aikataulun keksineet, on juurikin että ovat aivan viimeisillään huomanneet maksaneensa väärin, ja jos perivät ennen aikaa x- voivat vielä juridisesti periä. (tai sitten vaan pelottelevat)
      Ja tosiaan kyllä ihmetyttää tilintarkastajien ja palkanlaskijoiden pelleily... hehän tekevät noita työkseen/ammatikseen - miten voi NOIN isoja kämmejä tehdä? :O

Mutta voimia taisteluun :)

• ex. reissulasse

Mulle kävi kanssa näin. Otin ennakkoa kun reissasin paljon ja tällöin myös rahaa tuli ihan kivasti niin ei tullut seurattua kaikkia tapahtumia tilillä :)
      Asia tuli minulle kanssa eteen kun entinen työnantaja päivitti palkkaohjelmaansa ja siinä kävi ilmi että minultaja myös monelta muulta sen firman työtekijältä ei näitä ennakoita oltu peritty takaisin vaikka ilmoitimme niistä. Kävin asianajajan tykönä perintäkirjeen kanssa ja lopulta jouduin maksamaan firman saatavat takaisin :/

• Nipsuttaja

Liittoon kuulumattomana voit ottaa yhteyttä Uudenmaanläänin työsuojelupiiriin, sieltä saat varmasti tietoa miten pitää toimia. Asia taitaa olla jo kunnossa mutta jos siitä tulee jatkoja niin työsuojelupiiriin vaan yhteyttä.

• Apua saatavissa

Hei,

Edellisen vastaajan tavoin kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen työsuojelupiiriin (esim. Uudenmaan työsuojelupiiri). Siellä näihin asioihin perehtyneet lakimiehet neuvovat maksutta näissä asioissa ja tarvittaessa ottavat myös asiasi hoitaakseen ja sekin tapahtuu maksutta. Olen saanut sieltä itse vastaavissa ongelmissa aikoinaan erinomaista apua ja palvelua.

• kuutamowiski

Ei työnantaja voi periä ns. kotteja jälkikäteen.Palkkaennakko on vähennettävä saman kuun palkasta,muuten verottaja puuttuu asiaan.Luulisin että ex-työnantajallesi on tehty laajamittainen verotarkastus lähiaikoina ja verotarkastaja on huomannut asian.Verottaja katsoo yleensä tällaisissa tapauksissa asian olevan veronkiertoa.

• niimpäniinkly

ja veroasiat ovat muistaakseni voimassa 10 vuotta et verot ainakin pitää maksaa.

• Näppi-infoa
        niimpäniinkly kirjoitti:

ja veroasiat ovat muistaakseni voimassa 10 vuotta et verot ainakin pitää maksaa.

veroasiat voivat olla voimassa 10 vuotta. Yleisesti ottaen verovelatkin vanhenevat viimeistään viidessä vuodessa. Jopa kolmessa. Valitusaika umpeutuu kolmessa vuodessa.

• ilman muuta se voi niin tehä

• en maksais

Vaatia kyllä voi vaikka kun taivaalta mutta eri asia on saako sen. Eli tässäkin pätee se tuttu kaava: Ei se oo tyhmä kuka pyytää vaan se joka maksaa.

• Kriitik

Joskus voisi katsoa asiaa myös työnantajan kantilta. Aika paksua väittää ettet ole tiennyt tai huomannut liikaamaksua. Miksi edes kävit töissä jos et rahaa tarvinnut? Tuokin on aina joltain pois, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mutta ehkäpä itse perustat firman joskus niin huomaat miten perseestä se on, ei ainakaan kannata palkata ketään. Ai niin mutta kasvotonta yritystähän pitää kusta silmään. Näin luodaan jatkossakin lisää työpaikkoja ja työnantajien luottamus duunaria kohtaan lisääntyy, saa kaikkii kivoja etuja.

• Yrittäjä ja työnanta

Älä syyllistä! Kyllä on kirjanpito ja verotus työnantajalla hakusessaan, jos menee vuosia huomata, että jokin ei palkanlaskennassa stemmaa. Kysyjän kannattaa ottaa yhteys omaan liittoonsa lakimieheen ja selvittää oikeutensa.

• Ei stn

Että työnantajalla ei ole luottamusta duunariin? Ilmankos hölmölässä menee huonosti.

• almasty

on sellainen juttu että ainakin työntekijällä ei ole oikeutta periä työnantajallta kolmea vuotta vanhempia palkkasaatavia,joten jos työnantaja on tässä suhteessa lain edessä tasaveroinen niin heidän saatavansa on jo puoli vuotta sitten vanhentunut.Kysy asiaa vielä liitosta mutta luulisin että sinulla ei tässä tapauksessa ole takaisinmaksu velvollisuutta.

• ---

Heissan. Olin ihan koko päiväinen työntekijä, lähdin pois ja sain firman lakimieheltä kirjeen, jossa vaativat kk palkkasi on noin 2000 euroa ja ...syystä maksat sen verran nyt meille, yritin soittaa lakimiehelle joka oli lähettänyt kirjeen, ja hän ei keskustellut kanssani, vaati saada jutella lakimieheni kanssa, palkkasin oman lakimiehen, käytiin 3 kertaa oikeudessa, maksoin lähes 20 000.euroa. 3 vuotta kesti koko juttu. Hauska juttu on se että kk palkkani putosi jossain vaiheessa 300 kuussa, miten kouluja käynyt lakimies voi erehtyä noin pahasti.
      Pistän pian oman firman pystyyn ja kusetan nuoria kesäapulaisia samalla tavalla.

• e.nieminen

Ei se raha yrittäjälle saati sinullekaan tule ilmaiseksi. Maksa pois niin vältyt harmilta. Itselläni oli taannoin samanlainen tilanne.

Kotti on velka, joka tulee maksaa takaisin!

• diudiu555555

• Vanhenee...

Muistaakseni viisi vuotta,(saattaa olla kuusikin vuotta), kun velka vanhenee ellei siitä uudestaan muistuteta/ karhuta, jolloin alkaa uusi jakso.
      Jos olet saanut liikaa ennakkoa, toki olet velvollinen maksamaan takaisin. Tuon nyt pitäisi olla selvää joka iikalle ???.

Hieman asian vierestä, jos olisi suullisesti jotakin sovittu vaikka pomon kanssa, ja asia kuitattu sillä, ja firma menisi konkkaan, ja sieltä löytyy kuitti liiasta maksusta, lasku tulee välittömästi. Itse tilasin aikoinaan kuvaston 10mk. jossa oli mukana pankkisiirto ja ja juttelin sitten kiinnostuneena yhdesta laitteesta ,, siinä mainitsi ei tarvitse maksaa. Konkka tuli ja lasku, vaikka oli noin kolme vuotta pumaskan saapumisesta- Takkaan tutkivat kuitit konkka tilanteessa, en voi muuta todeta.

• tietoinen!!!!!!

toivottavasti et ole ennättänyt maksaa mitään. ainakin kunnallisen virkaehtosopimuksen mukaan tällaiset saatavat vanhenevat kolmessa vuodessa, joten saat ihan rauhassa pitää rahat, mikäli vahinkomaksu on tapahtunut tätä aikaisemmin. näin uskoisin olevan muuallakin, koska taisi joku laki määritellä tuon vanhenemisajan...

• tietoinen!!!!!
        tietoinen!!!!!! kirjoitti:

toivottavasti et ole ennättänyt maksaa mitään. ainakin kunnallisen virkaehtosopimuksen mukaan tällaiset saatavat vanhenevat kolmessa vuodessa, joten saat ihan rauhassa pitää rahat, mikäli vahinkomaksu on tapahtunut tätä aikaisemmin. näin uskoisin olevan muuallakin, koska taisi joku laki määritellä tuon vanhenemisajan...

kyseessä ei ole velka, koska kukaan ei ole velkaa ottanut, vaan työnantaja on maksanut liikaa. tällaista asiaaa olen kunnallisella puolella selvittänyt luottamusmiehen ominaisuudessa

• 3 vuotta

läpi niin selviää se vanhenemisaika. Olihan aloittaja tarkistanut juristiltakin

• tiedän

Jos takaisinperinnästä ei ole päätetty tai pantu vireille muussa järjestyksessä (esim. hallintoriita-asiana) kolmen vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana aiheeton palkan tai muun etuuden määrä on maksettu, oikeus takaisinperintään on menetetty.

• toinen tietoinen

Liikaa maksetun palkan takaisin perinnästä on säädetty ainoastaan kunnallisessa viranhaltijalaissa ja valtion virkamieslaissa. Yksityisellä puolella ei löydy vastaavaa säännöstä.

• työnantajan puolta

Tokihan työn tekijöilläkin on vastuunsa,vaikkei sitä aina huomaakkaan,eli takaisin pitää maksaa!

• jorkkia

Menevä vuosi ja kaksi vuotta taaksepäin puoli ja toisin...mutta nenevä vuosi vain siitä kohdin kuin asia on kirjallisesti ilmoitettu sinulle.

Eli jos nyt saat ilmoituksen niin 2008,2009 ja tästä vuodesta tammikuu 10päivää helmikuuta.
      Tiedot löytyy työaikalaista.

• jorkkia

9. Erinäiset säännökset
        Kanneaika
        Oikeus työaikalaissa tarkoitettuun korvaukseen raukeaa, jos kannetta työsuhteen jatkuessa ei nosteta kahden vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana oikeus korvaukseen on syntynyt.

niin, tämä oli tietenkin työsuhteen jatkuessa, mutta sinun tapauksessa entinen työnantaja.
        mutta silti luulisin sen menevän näin.

• jorkkia
        jorkkia kirjoitti:

9. Erinäiset säännökset
        Kanneaika
        Oikeus työaikalaissa tarkoitettuun korvaukseen raukeaa, jos kannetta työsuhteen jatkuessa ei nosteta kahden vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana oikeus korvaukseen on syntynyt.

niin, tämä oli tietenkin työsuhteen jatkuessa, mutta sinun tapauksessa entinen työnantaja.
        mutta silti luulisin sen menevän näin.

näin ainakin, meillä kun työnantaja oli unohtanut maksaa viikkolepokorvauksia noin 20vuoden ajalta...emme saaneet kui 2vuotta ja 11 kuukautta takautuvasti niitä takaisin.

• EN VÄLITÄ

LÄHETÄ VIESTI SE EI OLE TYHMÄ JOKA PYYTÄÄ SE ON JOKA MAKSAA UNOHDA KOKO ASIA VEDÄ KÄNNIT JA PYYDÄ PARIA KAVERIA SOITTAMAAN KYSEISSEEN FIRMAAN JA ILMOITTAMAAN ETTÄ NE 20 KIINALAISTA JA15 PUOLALAISTA KAVERIA TULEE 3 PÄIVÄN SISÄLLÄ TÖIHIN HETI KUN ON SAATU SE KONTTI ULOS SATAMASTA JA MIEHET JA NAISET ULOS SIELTÄ

• sethjatauj

Vaikka työnantajalle olisikin aikanaan syntynyt oikeus periä ennakko takaisin, saatava on jo vanhentunut, kun aikaa on kulunut yli 3 vuotta. Ei pidä missään nimessä maksaa mitään takaisin.

• haloon

liittoon. Opiskeluaikana voi liittyä opiskelijajäseneksi. Jos tulee ongelmia, niin soitto liittoon tai käynti oman liiton aluetoimistossa, niin siellä ne sitten ratkaisevta ongelmat

• upah

kannattaa selvittää esim. ulosottoviranomaiselta onko perintä yleensäkään mahdollista. onko asia mennyt ns.vanhaksi. esim. vuokrat vanhenevat kolmessa vuodessa.

• Nokinäätä

• Pönttö-Einari

Jos olet saannut ennakkoa liikaa palkasta, joudut sen kyllä maksamaan takaisin. Katso kuitenkin tiliotteet huolella tuolta ajalta ja mahdolliset muutkin dokumentit, ettet turhaan maksa.

• maximex

Tuo nokinäädän antama vastaus on ihan oikea. Takaisin perintä, ja sen huomaaminen johtuvat luultavasti siitä. Kun on tehty palkkavertailu ilmoitusten suhteen, esim. normaali lel yhtiöstä kyleva kysely, joka perustuu viranomaisille annettuihin tietoihin palkan maksusta.

Tyän antajalla ei ole ollut ilmeisesti itsellään tästä tietoa, enne viranomaiskyselyä, johon he ovat velvolliset vastaamaan. Nyt, kun olet saanut tuon rahan, niin siitä eläketurvakeskus haluaa, sinulle maksetusta summasta vielä tuo 22.3% vakuutus ja sotuosuudet tuon summan päälle, sekä korot koko kolmen ja puolen vuoden ajalta, alkaen siltä hetkeltä, jolloin olet rahan saanut firman tililtä omallesi.

Todennäköisesti olet niitä ennakkokierteisiä, vaikkakin usein näin laskentakustannus-syistä toinen on kin ennakkoa. Mutta kun et kerro kokototuus metodeita, niin tämä näin yleissääntöisesti.

Näitä tulee, kun tuönantaja käyttäytyy joskus ns. auttavaisesti, joihinkin mahdollisiin ylimääräisiin ennakoihin, jotka jäävät jostakin syystä palkanlaskijalta huomoimatta.

Kaikki, on sähköisessä muodossa, ja myös jäljitettävissä, nappien painalluksin. Kaikki, mitä vain halutaan.
      Eli kyseessä on huomiovirhe kirjanpitopuolella, mahdollisesti eri henkilöistä esim. johtuva. Vaihdokset yms
      tyoajan/paikan/kponttorin suhteen.

Eli. Maksa kun olet saanut ja nauttinu ja käyttänyt. Sunhan olisi itse tälläinen pitänyt myös oikaista huomatessasi. Mikset sitten ole näin menetellyt, ja nyt parut sitä täällä. Sitäpaitsi se on firman rahaa.

• Kapitalisti-Riistäjä

Älä maksa! Työnantaja maksaa kaikki!!!
        Se vastaa ja maksaa!!
        Se maksaa!
        Sinä et maksa mitään!
        Sinä pidät ne kottis itselläs!
        Näin on jämpti! Duunari on oikeessa ja työnantaja väärässä!

• 2 000,- € palkkaennakkoa, vähennykset pitäisi näkyä tilinauhassa.

Koska tilinauhassa on luettavissa tuntipalkka, maksettu palkka jne. Pitäisi sieltä löytyä myös ennakon takaisinmaksu.
      Saat myös kerrot tuntipalkan työtunneilla ja saat bruton.

Tuon idean on varmaan jo joku kertonut.

• mk

Koska et ole enää töissä yrityksessä ja jos työnantajasi ei ole lopputiliä laskettuaan huomannut että on maksanut liikaa niin kyllä menee maksajan piikkiin. Kun työsuhde päättyy niin työnantaja ei voi enää periä työntekijältä mitään takaisin vaikka olisi maksanut liikaa koska takaisin maksu velvollisuus päättyy lopputiliin.
      Täytyy olla tyhmä yritys kun yrittää jälkikäteen korjata omia mokiaan ja laki on sinun puolella ja niin edelleen. Jos et kuulu liittoon niin kunnan oikeusaputoimisto tai työsuojelutarkastaja auttaa näissä tapauksissa ja kertoo miten asia on.

• Financial man

Palkkaennakostakin on aina toimitettava ennakonpidätys. Jos näin ei ole tehty, on rikottu ennakkoperintälakia ja siitä on työnantajalle omat seuraamuksensa. Kannattaa tuosta muistuttaa, jos tilanne oikein kireelle menee.

• Tietäjä mies
        Financial man kirjoitti:

Palkkaennakostakin on aina toimitettava ennakonpidätys. Jos näin ei ole tehty, on rikottu ennakkoperintälakia ja siitä on työnantajalle omat seuraamuksensa. Kannattaa tuosta muistuttaa, jos tilanne oikein kireelle menee.

Velka vanhenee 3 vuodessa vai oliko se nyt 5 vuodessa. Tosin yhdessä tapauksessa joutui maksamaan 6 vuoden jälkeen se ei kyllä ollut korkeimman oikeuden vahvistama että saattaa olla 7-10 vuotta se aika.
        Soitin juuri eräälle todella pätevälle itseoppineelle juristelle hän kertoi lopullisen totuuden velka vanhenee 2-25 vuodessa, vai oliko se nyt viikossa.

• en maksaisi

Tuossa asiassa huomioitavaa on, että palkkasaatavan vanhenemisaika 5 vuotta koskee kun on työsuhteessa.
      Kun työsuhde on loppunut on se enää 2 vuotta. Näin ainakin työntekijän puolelta, luulisi, että työnantajaa sitoo samat aikarajat?

• jargonaut

Onko mitään tietoa siitä, miten tämä asia eteni/päättyi?

• nainen vainen

Eiköhän kyseessä ole perusteettoman edun palautus. Sama asia mitä sovelletaan, jos esim. tilillesi tulee sinulle kuulumatonta rahaa. Tuossa liika maksetun palkan kohdalla, vanheneminen alkaa siitä kun maksajan olisi pitänyt huomata maksaneensa aiheetta sinulle jotain. Tässä tapauksessa tuskin on petoksesta kyse, koska voi olla, ettei sinun oleta tietävän paljonko työnantajan kuuluisi sinulle maksaa.

Tämä ihan näin mututuntumalla. Mutta yhtä kaikki tuokin saatava vanhenee. Vanhenemisen alkaminen onkin hieman kimuranti kysymys. Juritia tarvitset tuota määrittämään. Palkkasaatavilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      4192
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3164
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3077
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      43
      2358
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      81
      1196
    6. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1069
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1034
    8. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1009
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      215
      966
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      137
      871
    Aihe