Mitä teette työksenne

Jälkeen jäänyt

Onko paniikkihäiriö vaikuttanut ammatinvalintaan ja opiskeluun lähtemiseen?
Itse teen osa-päivä työtä paniikkihäiriön takia ja minulla ei ole minkään alan koulutusta, vielä. En ole uskaltanut lähteä opiskelemaan koska pelkään että en pysty siihen.
Minulle on jäänyt aika pahat traumat peruskoulu ajoilta jolloin kaikki alkoi siksi olen pitkittänyt opiskeluja.
Olen jo 23 ja ollut muutaman vuoden töissä tosiaan vain osapäiväisesti.

Mitä teette työksenne ja miten olette opiskelun suorittamaan paniikkihäiriön kanssa?

kokemuksia kaivataan

13

1829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mustelma

      Itse en ole käynyt sosiaalisen jännittämisen takia koulua peruskoulun jälkeen. Ammattikoulu jäi melkein heti kesken. Yksi yleissivistävä vuoden kurssi tuli käytyä sen jälkeen mutta se oli lähinnä harrastuksiini liittyvää. Sielläkin oli jonkun verran vaikeuksia pärjätä tietyissä asioissa mutta jaksoin oman terveyteni takia käydä siellä - pysyä siis elämässä kiinni. Tunnen etten ole vieläkään valmis opiskelemaan koska nyt syksyllä ja talvella sain paniikkikohtauksia ja masennuin entisestään. Osa-aikatyöstäni olen nyt sairaslomalla toista tai kolmatta kuukautta. (Ajantaju menee enkä jaksa laskea.) Sosiaaliset fobiat ei ole helpottuneet vaikka olen lääkityksellä.

    • Kotipeikko

      Minulla on yliopistokoulutus, mutta teen nyt vain kotoa käsin sen verran töitä kun voin. En kykene vakituiseen työsuhteeseen, sillä en kykene suoriutumaan toisten asettamista aitkatauluista tai muista ahdistavista jutuista. Sosiaalisista tai työmatkoista jne...

    • Niin kuin laulu alkaa, meistä tuli muurareita. Olen terästehtaassa ja päätyöni on sulatusuunin korjaus ja muut lämmönkestävät työt. Olen tehdaspalokunnassa ollut jo 94 lähtien. Tehtaalla olen ollut vuodesta 77 lähtien ja tehnyt aina töitä sulan teräksen kanssa. Kouluaikana kärsin jonkinverran, mutta se ei ohjannut elämääni. Olen ollut politiikassa mukana kai 20n vuotta ja koko ajan ollut puhumisen takia ongelmia. Sammutushommat hoituu hyvin. Kaikkein pahinta on, kun se iskee päälle. Usein esimerkiksi kahvitauolla pienessä tilassa. Kaikki työkaverit tietää, koska kerron aina, jos tuntuu siltä.

    • nadm

      itselläni iski vasta työelämässä. Työ on näyttöpäätetyötä 37,5 h viikossa eli kyllä nuppi on ihan tarpeeksi sekaisin jo ihan työnkin puolesta. Älä ota stressiä, mene sinne mikä tuntuu mukavalta ja kiinnostavalta. Ja sikäli mikäli helpolta, ettei tarvitse yrittää liikoja

    • minnenkerro

      Peruskoulun jälkeen en ole kouluja kyennyt käymään ja työttömyskortistossa olen siitä lähtien ollut enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Yli vuosikymmenet yritin hakea kouluihin ja töihin, mutta en ole ahdistuksen takia niissä kyennyt pysymään koskaan yli kuukautta.

    • pkxcdgf

      PH häiritsi erittäin paljon edellisellä työpaikallani, joten irtisanouduin noin vuoden jälkeen. Opiskeluissa PH ei ole ollut yhtä suuri ongelma.

    • Karin_aivopesula
    • 6+7

      Minulla on kanssa paniikkihäiriö, oikein diagnostoitu. Ainakin: Poliisin, palomiehen, sairaanhoitajan, lähihoitajan ja linja-auton kuljettajan, nämä ammatit eivät sovellu paniikkihäiriöisille. Niin ja lastenhoitajan työ on kanssa pannassa. Näin kertoi TE-toimiston ammatinvalinnan psykologi, ja hän jos kuka ammattiasioista tietää jotain.
      Eli sitten kun on parannuttu ja saa merkinnän (F40) pois papereista, niin sitten saa ruveta vaikka astronautiksi.

      • p.unakynä

        Olenpa sitten PH:sta kärsivä ja olen hoitaja ammatiltani. Suoriuduin siitä päivä kerrallaan ja kun pelkojaan voitti niin kyllä niitä vähemmin tuli noita kohtauksia. Mutta kun sitten sattui töissä tulemaan niin yleensä ne olikin aivan järkkyjä kun yritti taistella että selviää.
        Onneksi työn haussa lykästi ja sain uudn paikan rauhallisesta ympäritöstä, ei kiirettä, ei painetta.

        Aloittajalle sanoakseni että on paljon ammatteja joita voi tehdä kunhan se oikea joskus kolahtaa kohalleen ja siitä varmasti selviydyt =)


      • hoitsu....
        p.unakynä kirjoitti:

        Olenpa sitten PH:sta kärsivä ja olen hoitaja ammatiltani. Suoriuduin siitä päivä kerrallaan ja kun pelkojaan voitti niin kyllä niitä vähemmin tuli noita kohtauksia. Mutta kun sitten sattui töissä tulemaan niin yleensä ne olikin aivan järkkyjä kun yritti taistella että selviää.
        Onneksi työn haussa lykästi ja sain uudn paikan rauhallisesta ympäritöstä, ei kiirettä, ei painetta.

        Aloittajalle sanoakseni että on paljon ammatteja joita voi tehdä kunhan se oikea joskus kolahtaa kohalleen ja siitä varmasti selviydyt =)

        ollut paniikkihäiriö diagnosoituna n. 12 vuotta ja olen valmistunut 7 vuotta sitten sairaanhoitajaksi. Eli ph:ni EI ollut este opinnoille. Kuin ei ole muidenkaan ph:ä sairastavan.

        "Ainakin: Poliisin, palomiehen, sairaanhoitajan, lähihoitajan ja linja-auton kuljettajan, nämä ammatit eivät sovellu paniikkihäiriöisille. Niin ja lastenhoitajan työ on kanssa pannassa. Näin kertoi TE-toimiston ammatinvalinnan psykologi, ja hän jos kuka ammattiasioista tietää jotain. "

        Kyllä nyt on psykologi luritellut ihan mitä sattuu=) Voi olla ettei _SINULLE_ olisi sopinut mikään noista ammateista, mutta paniikkihäiriö ei todellakaan ole este mainitsemillesi ammateille, ehei.

        Ja kyllä, kyllä tuli sairauteni esille jo sis.pyrkimisvaiheessa


      • p.ukynä
        hoitsu.... kirjoitti:

        ollut paniikkihäiriö diagnosoituna n. 12 vuotta ja olen valmistunut 7 vuotta sitten sairaanhoitajaksi. Eli ph:ni EI ollut este opinnoille. Kuin ei ole muidenkaan ph:ä sairastavan.

        "Ainakin: Poliisin, palomiehen, sairaanhoitajan, lähihoitajan ja linja-auton kuljettajan, nämä ammatit eivät sovellu paniikkihäiriöisille. Niin ja lastenhoitajan työ on kanssa pannassa. Näin kertoi TE-toimiston ammatinvalinnan psykologi, ja hän jos kuka ammattiasioista tietää jotain. "

        Kyllä nyt on psykologi luritellut ihan mitä sattuu=) Voi olla ettei _SINULLE_ olisi sopinut mikään noista ammateista, mutta paniikkihäiriö ei todellakaan ole este mainitsemillesi ammateille, ehei.

        Ja kyllä, kyllä tuli sairauteni esille jo sis.pyrkimisvaiheessa

        edellinen kirjoittaja anto just sen pointn jota itsekkin ajattelin, mut en uskaltanut kirjottaa. Munkin mieestä PH ei ole este ammattiin. Ja mäkin olen hoitsu vaikka PH:ta sairastanut... Et aika jännästi on tuo työkkärin heebo sanonut munkin mielestä!!!!!!


      • captainlilian
        p.ukynä kirjoitti:

        edellinen kirjoittaja anto just sen pointn jota itsekkin ajattelin, mut en uskaltanut kirjottaa. Munkin mieestä PH ei ole este ammattiin. Ja mäkin olen hoitsu vaikka PH:ta sairastanut... Et aika jännästi on tuo työkkärin heebo sanonut munkin mielestä!!!!!!

        Itse en ole myöskään peruskoulun jälkeen yksinkertaisesti pystynyt mihinkään kouluun ja olen jo 20v.

        Kokeilin vuosi sitten kokkipuolta mutta mun ahdistuneisuus vaan ylty koska koulu toi mukana paljon haasteita ja jännittäviä tilanteita kuten esim.luokan eteen pitään joku esitelmä tjsp.
        Ei musta ollu siihen vaan sain paniikkihäiriökohtauksia kerta toisensa jälkeen ja jouduin lopettaan koulun kesken..
        Nyt olen töissä h&m:llä ja koen ahdistusta myös siellä :/


    • Paniikkiotus

      Sukulaiseni on ollut peruskoulun jälkeen työtön. Käyttänyt huumeita, sairastunut psyykkisesti ja menettänyt lapsensa huoltajuuden. Sai juuri psykoosin kun menee asunto alta..että meitä on moneen junaan. Olen itse korkeasti koulutettu ja etsin töitä..jotain vakaata muttei liian kuormittavaa. Kärsin paniikkihäiriöstä ja se on välillä hyvin vakava..esim.raju ympäristön muutoa kaukana omista rakkaista olisi kaikista pahin. Monet sanovat mikset muuta muualle, mutta se ei ole niin yksinkertaista jos kärsii pelkotiloista. Ahdistun suuressa väkimäärässä mutta heti kun ihmisiä on vähemmän niin rauhotun..en kestä että kukaan koskee minuun ja välttelen ihmisiä muutenkin. Vain tutut ja luotettavat ihmiset ovat kanssani tekemisissä..ainoa "hyvä" puoli tässä on että en solmi epäluotettavien ihmisten kanssa ystävyyssuhteita ja huomaan jos joku valehtelee minulle helposti. En juuri kestä olla täpötäydessä bussissa..eri asia on jos on selkeästi omaa tilaa ja joku ei vaikka koske sinuun..Olis ihana että ihmiset ymmärtäisi sen että ei voi koskea vieraisiin ihmisiin..joissain se voi aiheuttaa isoja pelkotiloja ja laukaista kohtauksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2884
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      536
      2733
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1885
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1867
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      302
      1698
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1352
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1144
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe