ELÄKKEENSAAJAN / YLEINEN ASUMISTUKI

&&&&

Aikuinen lapseni on asunut luonani koko ikänsä, hän saa saa työttömyysperuspäivärahaa. Ennen työttömyyseläkkeelle pääsyäni olin itsekin työttömänä ja tuolloin sain YLEISTÄ ASUMISTUKEA, jolloin koko vuokra otettiin huomioon sekä molempien tulot tietysti.

Nyt työttömyyseläkkeelle päästyäni asumistukeni muuttui ELÄKKEENSAAJAN ASUMISTUEKSI, jolloin minun vuokrakseni huomioitiin vain puolet vuokrasta, mutta tuloiksi luettiin molempien tulot.
Lapseni haki tämän jälkeen itselleen YLEISTÄ ASUMISTUKEA, mutta sitä ei hänelle myönnetty, mitään laskelmaa ei ollut päätöksessä eikä mitään valitusosoitusta ollut mukana. Siinä sanottiin vaan, että meidän molempien tulot huomioiden hän ei tulisi kuitenkaan saamaan mitään asumistukea.

Menikö kaikki nyt ihan oikein Kelassa?

27

2767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten lienee?

      asua samassa taloudessa tuli mieleen. Kun käy kelan toimistossa paikan päällä saa parhaiten vastaukset ja perustelut miksi noin on tehty.

      Eräs tuttu eläkeläinen valitti, ettei saa asumistukea vaikka vuokra nousi 20e. Siitä tuesta oli enemmänkin polemiikkia eräässä kokouksessa jossa oli valta-osa eläkeläisiä. Kotiin tultuani laski kelan laskurilla "oletuksilla" missä kulkee raja asumistukeen oikeutuksessa. Paikkakunnaksi laitoin missä asun ja eläkeläisellä ei ole nykyään mitään neliörajaa ehtona, eikä sitä kysytä.

      Sain tulorajaksi eläkeläisen kohdalla 1650e/kk, jolloin saa vielä pienen asumistuen 18,20e kun vuokra on 460e/kk. Jos tulo on 1700e ei saa tukea ja vertailun vuoksi yleisen asumistuen piirissä olevn ( palkansaaja tms) asumistukeen oikeuttava tuloraja näkyi olevan 1300e/kk. Sillä tulolla saisi 33.13e/kk asumistukea 460e vuokra-asuntoon. Mitä pienempi tulo/eläke, sitä suurempi tuki.

    • ei koske minua

      v arma, mutta mielestäni siellä eläkeläisen asumistuessa mainitaan, että jos vaikkapa lapsi asuu eläkeläisen kanssa, kannattaa hakea yleistä asumistukea. Tarkistapa asia.

      • &&&&

        eli täytin tarkistushakemuksen yleisessä asumistuessa, kun pääsin työttömyyseläkkeelle koska tuloni muuttuivat. Siihen ei reagoitu mitenkään, vaan minulle lähetettiin eläkkeensaajan asumistukihakemus täytettäväksi. Selitykseksi sanottiin että se tulee edullisemmaksi. Taasko mokasivat vai suorastaan huijasivat?


      • &&&&

        onkin huomioitu vain minun tulot ja puolet asumismenoista.


      • &&&&

        että eläkkeensaajan asumistuessa huomioidaan vain puolet vuokrasta? Toinen asukas on aikuinen lapsi ja tulona vain työmarkkinatuki eikä hänestä ole apua vuokranmaksussa juuri lainkaan.


      • laskurilla
        &&&& kirjoitti:

        että eläkkeensaajan asumistuessa huomioidaan vain puolet vuokrasta? Toinen asukas on aikuinen lapsi ja tulona vain työmarkkinatuki eikä hänestä ole apua vuokranmaksussa juuri lainkaan.

        en tiedä, mutta kannattaa käydä toimistolla kysymässä perusteet. Laskin taas millaisen tuen saisi yksinasuja eläkeläinen jos eläke on 980e ja vuokra 460e. Sain laskurilla 246e. Kun taas laskin mitä saa samankokoisen sairauspäivärahan saaja kun asunnon koko on 37m2, niin sain tueksi 130,73e. Eli edellinen on yleisen asumistuen piirissä. Molemmat yksinasujia. Voit itsekin laskea kun tiedät millaiset "tulot" teillä molemmilla on.


      • &&&&
        laskurilla kirjoitti:

        en tiedä, mutta kannattaa käydä toimistolla kysymässä perusteet. Laskin taas millaisen tuen saisi yksinasuja eläkeläinen jos eläke on 980e ja vuokra 460e. Sain laskurilla 246e. Kun taas laskin mitä saa samankokoisen sairauspäivärahan saaja kun asunnon koko on 37m2, niin sain tueksi 130,73e. Eli edellinen on yleisen asumistuen piirissä. Molemmat yksinasujia. Voit itsekin laskea kun tiedät millaiset "tulot" teillä molemmilla on.

        Niin, mutta täytyyhän tämän työmarkkinatuella elävän lapsenkin saada tukea asumiskuluihinsa? Jos minun asumiskuluiksi lasketaan puolet, niin eikö se toinen puoli kuuluisi laskea tämän kotona asuvan aikuisen lapsen asumiskuluiksi? Minkälaista asumistukea hänen kuuluisi saada? Vuokrasopimus on molempien nimissä.


      • Kummallista on
        &&&& kirjoitti:

        Niin, mutta täytyyhän tämän työmarkkinatuella elävän lapsenkin saada tukea asumiskuluihinsa? Jos minun asumiskuluiksi lasketaan puolet, niin eikö se toinen puoli kuuluisi laskea tämän kotona asuvan aikuisen lapsen asumiskuluiksi? Minkälaista asumistukea hänen kuuluisi saada? Vuokrasopimus on molempien nimissä.

        Se, että saa työmarkkinatukea, ei automaattisesti tarkoita, että saisi asumistukea. Olimme puolisoni kanssa aiemmin molemmat työmarkkinatuella, mutta asumistukea emme saaneet. Kun jäimme eläkkeelle, aloimme saada eläkkeensaajan asumislisää.
        Jos aikuinen lapsesi on hakenut yleistä asumistukea omaan osuuteensa vuokrasta ja hän on saanut kielteisen päätöksen, eikä päätöksessä ole virhettä, niin sitten se vain on niin.
        Mikäli hänen varansa ei riitä elämiseen, tulee hänen hakea toimeentulotukea. Kerroit, ettei hän juuri auta vuokranmaksussa. Vaadi häneltä tasantarkkaan puolet vuokrasta. Onhan hänellä oltava vuokranmaksukuittikin, kun on kerran Kelalta asumistukea hakenut. Eikö niin? Vai kuinka hän todisti maksaneensa vuokran? Onko hän yleensä edes hakenut asumistukea?


      • &&&&
        Kummallista on kirjoitti:

        Se, että saa työmarkkinatukea, ei automaattisesti tarkoita, että saisi asumistukea. Olimme puolisoni kanssa aiemmin molemmat työmarkkinatuella, mutta asumistukea emme saaneet. Kun jäimme eläkkeelle, aloimme saada eläkkeensaajan asumislisää.
        Jos aikuinen lapsesi on hakenut yleistä asumistukea omaan osuuteensa vuokrasta ja hän on saanut kielteisen päätöksen, eikä päätöksessä ole virhettä, niin sitten se vain on niin.
        Mikäli hänen varansa ei riitä elämiseen, tulee hänen hakea toimeentulotukea. Kerroit, ettei hän juuri auta vuokranmaksussa. Vaadi häneltä tasantarkkaan puolet vuokrasta. Onhan hänellä oltava vuokranmaksukuittikin, kun on kerran Kelalta asumistukea hakenut. Eikö niin? Vai kuinka hän todisti maksaneensa vuokran? Onko hän yleensä edes hakenut asumistukea?

        Maksamme vuokramme yhteiseltä tililtä aina kerran kuukaudessa, ei sitä nyt aleta erikseen makselemaan. Kela nyt on vain kerta kaikkiaan laskenut minun asumistukipäätöksessäni aikuisen lapseni vuokraosuudeksi sen toisen puolen ja sillä sipuli. Onhan se nyt kummallista, ettei työtön ihminen saa asumistukea hänelle laskettuihin asumiskuluihin. Sehän on diskriminointia, vai kuinka?


      • oma asunto
        &&&& kirjoitti:

        Niin, mutta täytyyhän tämän työmarkkinatuella elävän lapsenkin saada tukea asumiskuluihinsa? Jos minun asumiskuluiksi lasketaan puolet, niin eikö se toinen puoli kuuluisi laskea tämän kotona asuvan aikuisen lapsen asumiskuluiksi? Minkälaista asumistukea hänen kuuluisi saada? Vuokrasopimus on molempien nimissä.

        lasta pidä ottaa luokseen asumaan. Kun minä tässä takavuosina muutin asumisoikeusasuntoon, armeijan käynyt poikani muutti luokseni. Sitten hän haki VVO:lta asunnon (perusteella, että asuu äitinsä nurkissa). Ei mennyt kauan, kun hän sai asunnon. Haki siihen asumistukea ja sai oikein hyvin. Kauaa asumistuesta ei kuitenkaan iloa ollut, koska hän sai hyväpalkkaisen työpaikan. Pystyi sitten maksamaan vuokran ilman asumistukeakin! Mainittakoon kuitenkin, että minä en missään vaiheessa itse saanut asumistukea, oli sen verran hyvä palkka.


      • symbioosi
        &&&& kirjoitti:

        Maksamme vuokramme yhteiseltä tililtä aina kerran kuukaudessa, ei sitä nyt aleta erikseen makselemaan. Kela nyt on vain kerta kaikkiaan laskenut minun asumistukipäätöksessäni aikuisen lapseni vuokraosuudeksi sen toisen puolen ja sillä sipuli. Onhan se nyt kummallista, ettei työtön ihminen saa asumistukea hänelle laskettuihin asumiskuluihin. Sehän on diskriminointia, vai kuinka?

        Vaikka nyt kuinka intoat, mutta itsepähän kysyit asiaa, eikä pidä ottaa hernettä nenään, kun sitä sitten tässä porukalla pohditaan.
        Kuulostaa merkilliselle, että sinulla on jopa aikuisen lapsen kanssa yhteinen tili!
        Eiköhän nyt olisi parasta, että napanuora katkaistaan ja tämäkin nuorukainen lähtee jo äitinsä esiliinan naruista elämään ihan omaa elämäänsä. Siinä ne raha-asiatkin sitten selkiävät.
        Vaikka ilmoitat, "ettei sitä nyt aleta erikseen makselemaan", Kelassa mitä todennäköisemmin oletetaan kuitenkin, että aikuisella ihmisellä olisi ihan omat rahat ja hän maksaisi vuokrasta puolet.
        Itse päätös asiassa on varmasti ihan oikein, mutta toki lapsesi on oikeutettu saamaan kirjallisen päätöksen, vaikka se kielteinen onkin.


    • Kummallista on

      Luin vielä uudelleen tuon aloituksesi ja epäilen vahvasti, etteivät asiat ole aivan kuten kirjoitit.
      Lapsesi siis ei saanut kelalta päätöstä hakemukseensa, vain jonkun ilmoituksen, ettei kuitenkaan saisi asumistukea? Niinkö?
      Näin ei voi olla! Kelan tulee AINA antaa päätös kansalaisen hakemukseen ellei hakija vedä hakemustaan pois. Oli se sitten kielteinen tai myönteinen päätös, mutta päätös kuitenkin. Heidän tulee myös liittää päätökseen tiedot valitusoikeudesta.

      • hcvtb

        Itsekkin olen väliinputoaja, kuten moni muukin eläkeläinen.
        Olen nimittäin tapaturmaeläkkeellä, mutta eläkeprosenttini ei ole täysi 100, joten en ole oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Eläkkeeni nousi vuodenvaihteessa juuri senverran että en saa enää myöskään yleistä asumistukea. Mukavaa.


      • &&&&

        Jossa ei ollut laskelmaa, mihin päätös perustuu, ei myöskään valitusosoitusta. Ei sitä sellaista voi päätökseksi laskea.


      • laskelmia
        hcvtb kirjoitti:

        Itsekkin olen väliinputoaja, kuten moni muukin eläkeläinen.
        Olen nimittäin tapaturmaeläkkeellä, mutta eläkeprosenttini ei ole täysi 100, joten en ole oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen. Eläkkeeni nousi vuodenvaihteessa juuri senverran että en saa enää myöskään yleistä asumistukea. Mukavaa.

        laskurilla mikä on raja eläkeläisen asumistuen kohdalla, eli kuin suuri eläke voi olla että vielä saa asumistukea.
        Sain kipurajaksi 1700e/kk ja sillä eläkkeellä ei asumistukea saa kun vuokra on 460e/kk. Noin Savossa.

        Kun laitoin eläkkeeksi 1650e niin sillä sai samaan vuokraan asumistukea 18,20e. !600e/kk toisi 35,20e...
        Vertailun vuoksi palkansaaja/yksiasuja jolla tulo 1300e saisi samaan asuntoon tukea 33.13e?

        Joten kaipa pitää päätellä, että eläkeläisen etuus on paljon parempi palkansaajan /työmarkkinatuen ym verrattuna. Taisi parantua samalla kun poistui myös neliöraja..?

        Ja tietysti mitä pienempi eläke, sitä suurempi asumistuki. Saa ihmetellä kuka vaan mutta noin on laskelmat noissa ja tulot bruttotuloja.


      • eläkeläisäiti
        laskelmia kirjoitti:

        laskurilla mikä on raja eläkeläisen asumistuen kohdalla, eli kuin suuri eläke voi olla että vielä saa asumistukea.
        Sain kipurajaksi 1700e/kk ja sillä eläkkeellä ei asumistukea saa kun vuokra on 460e/kk. Noin Savossa.

        Kun laitoin eläkkeeksi 1650e niin sillä sai samaan vuokraan asumistukea 18,20e. !600e/kk toisi 35,20e...
        Vertailun vuoksi palkansaaja/yksiasuja jolla tulo 1300e saisi samaan asuntoon tukea 33.13e?

        Joten kaipa pitää päätellä, että eläkeläisen etuus on paljon parempi palkansaajan /työmarkkinatuen ym verrattuna. Taisi parantua samalla kun poistui myös neliöraja..?

        Ja tietysti mitä pienempi eläke, sitä suurempi asumistuki. Saa ihmetellä kuka vaan mutta noin on laskelmat noissa ja tulot bruttotuloja.

        Eläkeläisen asumistuki on usein todellakin parempi kuin yleinen. Eläkeläisen asumistuessa ei ole neliörajaa osake ja vuokra-asuntoihin. Varmaan tulee kyllä, nyt on ilmestynyt omakotitaloon sellainen, sekin on yhdelle ihmiselle 70 m2, lisähenkilöille 15 m2/hlö. Eläkeläinen voi hakea molempia ja parempi maksetaan. Yläraja tuettaville kustannuksille kuitenkin on.


      • jätä aina hakemus

        Aina voi jättää ja kannattaa jättää hakemus. Kelasta sanottiin pari vuotta sitten tiskiltä, että 16-vuotias ei voi saada opintotukea, vaikka muutti asumaan toiselle paikkakunnalle. En uskonut ja selvitin asiaa lisää. Sai asumislisän, muistaakseni n. 180 e kuukaudessa. Virkailijat ei aina tiedä kaikkea, paperilla saa päätöksen.


    • ssh ahfshg

      Yleistä asumistukea ei voi lapsi saada. Ikävä tilanne mutta eduskunnan säätämien pykälien mukainen.
      Pyydä kirjallinen päätös, niin voit valittaa. Tosin se ei auta mitään, mutta lisää osaltaan valituselinten ruuhkia.

      Lapsi asumaan ylsin jonnekin niin alkaa tulla rahaa ovista ja ikkunoista. Sossu kela

      • myös eläkeläisäiti

        Olette kahden aikuisen talous, joista kummallakin on omat tulot. Ihan sama tilanne kuin jos asuisit avo- tai avioliitossa. Yhteenlasketut tulonne ovat talouden tulot. Lain mukaan samaan talouteen ei voi saada sekä eläkkeensaajan ja yleistä asumistukea. Voitte saada yhdesssä toista niistä. Selvitä kelan nettilaskureilla, saisitteko niitä. Voitte myös saada yhtenä taloutena toimeentulotukea. Kysy sossusta tai laske nettilaskureilla. Ja ihan oikeasti asia on niin, että aikuisen ihmisen on omista tuloista maksettava asuminen ja ruoka ja sen jälkeen muut menot, jos rahaa riittää. Poikasi kuuluu maksaa puolet asumismenoista, vaikka hän ei niihin mitään tukea saisikaan. Jos saitasumistukea, eläkkeesi on hyvin pieni.Ei sillä voi toisen aikuisen elämistä maksaa.


      • fdgfdgd
        myös eläkeläisäiti kirjoitti:

        Olette kahden aikuisen talous, joista kummallakin on omat tulot. Ihan sama tilanne kuin jos asuisit avo- tai avioliitossa. Yhteenlasketut tulonne ovat talouden tulot. Lain mukaan samaan talouteen ei voi saada sekä eläkkeensaajan ja yleistä asumistukea. Voitte saada yhdesssä toista niistä. Selvitä kelan nettilaskureilla, saisitteko niitä. Voitte myös saada yhtenä taloutena toimeentulotukea. Kysy sossusta tai laske nettilaskureilla. Ja ihan oikeasti asia on niin, että aikuisen ihmisen on omista tuloista maksettava asuminen ja ruoka ja sen jälkeen muut menot, jos rahaa riittää. Poikasi kuuluu maksaa puolet asumismenoista, vaikka hän ei niihin mitään tukea saisikaan. Jos saitasumistukea, eläkkeesi on hyvin pieni.Ei sillä voi toisen aikuisen elämistä maksaa.

        Joo, eläkeläiset voi muutenkin saada myös yleistä asumistukea. Monessa tapauksessa se on isompi kuin eläkkeensaajan asumistuki.


    • Oma maa mansikkainen

      Käsittääkseni molemmilla asujilla pitää olla oma vuokrasopimus jos molemmat hakee asumistukea.
      Näin ainakin on aikaisemmin ollut.

    • KämppäAlta

      Joulu ylläri olen yrittäjyyden aloittanut yh äiti yksi lapsi ikä 2v jouluksi tuli mukava yllätys katkaisiva asumistukeni kun lapseni 2v ei ollut kuulema tehnyt muuttoilmoitusta aikaisemmasta asunnosta (itse rein netissä ja ilmoitin lapseni siihen) mutta olisi pitäbyt ilmoittaa erikseen .. ei lapseni vielä osaa vaikka häntä siihen patistin. Perivät nyt toista tonnia maksettuja
      Peruutin joulun itseltäni ja lapseltai sekä synttärit ym ... hienosti alkanut yrittäminen loppui olen henkisesti aivan loppu.

      Nyt Lopetin firmani olin yhteydessä sossuun josta sanottiin että majapaikka saattaa löytyä lapselleni ja minulle kiitos kaikille mukavaa joulua.

    • Kelatartäti

      Asumistuki lasketaan sen mukaan kuinka monta henkilöä on ilmoittanut asuvan asunnossa. Vaikka asukkaista yksi olisi eläkeläinen, asumistuki lasketaan yleisen asumistuen mukaisesti. Jos poikasi on yli 18 niin hänen tulonsa otetaan mukaan. Kelan laskurilla pystyt suht tarkkaan laskemaan tuen määrän. Kaikille on samat säännöt Suomessa. Asuinpaikkakunnalla on merkitystä.

    • hullutlaskelmathullumaa

      yhteiskunta parkuu heiteille jätetyistä vanhuksista ja samalla tehdään mahdottomaksi yhteiasuminen aikuisen lapsen kanssa. Jos lapsi on työmarkkinatuella ja vanhus vanhuuseläkkeellä he saavat yhteensä noin 200 euroa asumisen tukea. Jos vanhus asuu yksin asumisen tukea on noin 450 euroa kuukaudessa ja aikuisen lapsen joka asuu yksin noin 300 euroa. Eli tuki laskee 750 eurosta 200 euroon. He maksavat yhteisasumisesta 550 euroa kuukaudessa. Tähän voi vielä lisätä aikuisen lapsen mahdolliset perusturvamaksut jos hän asuu yksin eikä työmarkkinatuki riittä elämiseen. Tässä vastaus heiteille jättäytyneistä/jätetyistä vanhuksista. Vain rikkaat ja talolliset voivat pitää vanhukset luonaan mutta he eivät halua heitä vaivoikseen. Sopii ajatella miten rahaa jaetaan maahan tulijoille mutta vanhukselta riisteään tuki ja turva vaikka lapsi haluaisikin sitä vanhukselle antaa.

      • Älyhoi

        No tottakai siinä huomioidaan molempien tuet!Kyseessä on tuki, ei mikään bonus, jota maksetaan ilman mitään rajoja... Äly hoi!!!!! Kyllä yhteiskunnan rahansyytämisessä pitää jonkinlaiset säännöt olla. Kyllä se käy järkeen, jos ku mmallakin on tulonsa, että lasketaan kummankin samassa asunnossa asuvien tulot. Mitä jos tämä lapsi saisi palkkaa vaikkapa 5000e kuukau dessa. Pitäisikö tukien tulla edelleen täysimääräisenä?


    • female77

      jos muu ei auta niin ehkä aikuinen lapsesi vuokraisi oma kämpän? tällöin molemmat saavat taatusti as.tuet. kämppä voi olla vaikka samassa taloyhtiössä tai kuten minulla ja äidilläni saman kadun varrella.

    • tutkikaa

      se nyt vaan on niin että toinen on alivuokralainen, niin saa molemmat asumis tuen . kannattas kysellä ei ne tule tyrkyttämään eikä neuvomaan muita kuin värillisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1673
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1310
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1097
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      888
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe