Kärsin mitä ilmeisimmin vaikeasta paniikki/ahdistuneisuushäiriöstä ja vaikeasta kroonisesta unettomuudesta. Kokonaisuudessaan unettomuutta on jatkunut nyt jo 3kk. Aluksi kokeilin somronia ja se alussa auttoikin muutamana yönä, mutta vaivani oli se sitten fyysinen tai psyykkinen paheni astetta pahemmaksi seuraavien viikkojen aikana ja oli sama ottiko somronia 2kpl vai jättääkö ottamatta. Ei mitään vaikutusta. Sairaala reissun jälkeen lääkäri määräsi paroxetinin ja tenoxit. Paroxetin aiheutti itsemurja-ajatus kierteen ja tenoxeilla en saanut unta, mutta makasin houreessa nähden valveunia ja seuraavana päivänä viinakrapulaa vastaava lääkekrapula.
Luojan lykky, että välillä olen saanut imovaneilla nukuttua, mutta nekin tuntuvat aika tehottomilta. Ainoa lääke jonka kanssa edes yrittämällä uni tulee, muiden kanssa ei ole edes kovalla yrityksellä tullut. Lisäksi otan iltaisin oxaminia 15-30mg, 15mg mirtazapin, 3mg melatonin ja sitten juuri ennen unen yrittämistä 7.5mg imovane, jos uni sattuu hyvällä tuurilla tulemaan ja herään kesken unien otan toisen imovanen, koska muuten valvoisin aamuun ja seuraavaan iltaan asti.
Ilman lääkkeitä valvoin 4vrk putkeen ja se tiesi itselle jo sairaala reissua eli mistään pienestä vaivasta ei ole kyse. Taustalla voi hyvinkin olla joku fyysinenkin sairaus, mutta tutkinta etenee sen verran hitaasti, että nyt olisi uni tärkeintä ja olen valmis melkein mitä myrkkyä tahansa kokeilemaan.
Ennen nukuin kuin tukki 8-10h/vrk, mutta se aika taitaa olla historiaa.
Millä te totaalisen unettomat nukutte?
5
835
Vastaukset
- Eveliina47
Ymmärrän millaista sinulla on. Itse jouduin neljä vuotta sitten sairaalaan, kun en ollut nukkunut yhtään kolmeen yöhön ja sitä ennen 2 kk vain pari tuntia yössä ja nekin unilääkkeillä. Sairaalassa olin peräti 3,5 kuukautta ja kaikkea lääkitystä kokeiltiin, mikään ei auttanut. Söin sitten yöksi 10 mg Diapamia. Se on huono juttu, kun vie syvän unen pois ja vähentää REM-unta, mutta pärjäilin joten kuten. Sehän vie ahdistustakin pois. Menin sitten kunnon unipatjatutkimuksiin ja unilääkäri käski lopettaa Diapamin ja ottaa Lyricaa. Lyrica hänen mukaansa lisää syvää unta ja vähentää yöheräilyjä. Tämä on toiminut minulla, Remeronin 22,5 mg ohella otan 75 mg Lyricaa ja koska olen jo esivaihdevuosissa, myös estrogeenin lisääminen geelinä on auttanut nukkumaan .Ehkä tärkeintä on, että olen opetellut kehomeditaation, jota teen joka ilta ja se saa autonomisen hermoston tyyntymään. Unta ei saa yrittää, se tulee vain kun ei yritä yhtään eikä pelkää unettomuutta. Tähän taas auttaa kognitiivis-behavioraalinen terapia, jolla muutetaan uniasiaan liittyviä pelkoja. Lyrica on siitäkin hyvä lääke, että sen voi yhdistää mihin tahansa muuhun, eli noihin käyttämiisi lääkkeisiin. Tavalliselta lääkäriltä sitä ei unettomuuteen saa, mutta unilääkäri-neurologilta ja useimmilta psykiatreilta myös, jos ovat valveutuneita unettomuusasioissa. Tärkeintä olisi kohdallasi saada tuo paniikki-ahdistus pois ja siihen auttaa tuo em. terapia ja rentoutus. Oxamin on muuten tehottomampaa kuin Diapam, joten jospa tilapäisesti ennen kuin olet päässyt aloittamaan tuon em. terapian, varaisit asiantuntijalääkärille ajan ja pyytäisit lisäksi Lyricaa ja Diapamia, siis mirtatsapiinin lisäksi, ei enää Oxaminia eikä Imovanea sitten enää siihen lisäksi.
- Pelokas_
Diapamilla sain vaivan alussa päivystyksessä nukuttua, mutta lääkärit herättivät 2h jälkeen ja sanoivat, että aika lähteä kotiin.
Nyt menee:
Melatonin 3mg
Ketipinor 50mg
mirtatsapiini 30mg
zopinox 7.5mg
ja vieläkään ei meinaa uni tulla. :/ - Vain lääkkeeksi
Pelokas_ kirjoitti:
Diapamilla sain vaivan alussa päivystyksessä nukuttua, mutta lääkärit herättivät 2h jälkeen ja sanoivat, että aika lähteä kotiin.
Nyt menee:
Melatonin 3mg
Ketipinor 50mg
mirtatsapiini 30mg
zopinox 7.5mg
ja vieläkään ei meinaa uni tulla. :/Te tapatte itsenne noilla lääkkeillä. Itse saan nukuttua hyvin kun poltan pienet kannabissavut ennen unia.
Onkohan kukaan tutkinut kannabiksen mahdollisia hyötyjä myös unettomuuden hoidossa?
- Insomnicum
Rankkaan unettomuuten, joka alkoi avioeroni myötä olen ottanut: 5 mg Melatoniinia, 25 mg Seroquelia ja 25 mg Ataraxia. Noilla nukun, kun tukki eikä toleranssia ole syntynyt. Nykyisin en kuitenkaan joka ilta lääkkeitä tarvitse..
- Unexia
Vaikea on nukkua itsellänikin. Herään yöllä, saatan tehdä asioita tiedostamatta eli hyvin vilkkaita öitä vietän.
Itse en mielelläni lähtisi lääkkeiden kautta koettamaan nukkumista. Pari kertaa olen saanut reseptin ja jättänyt syömättä loppuun, koska se on niin kemiallista nukkumista ja aamulla olen aivan sekaisin, puolelle päivin väsynyt jopa.
Ymmärrän toki hyvin heitä jotka lähtevät lääkkeen avulla hakemaan unta ja rauhoittumista, koska muuten ei saa, eikä liika väsymys ole hyvästä. Mutta jos suinkin vain pystyy olemaan ilman, koettakaa. Lääkkeisiinhän jää helposti koukkuun.
Rajuja lääkkeitä, voimakkaita.
Ulkoilmalla ja liikunnalla saan itseni uneen vaikka unettomuus ja valvominen vaivaakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576