kummivelvollisuudesta

ei kiinnosta*

Todella vaikea tilanne. Ollaan jo pitkään jännitety, että miehen veli vaimoineen pyytää tulevan lapsensa kummiksi. Emme ole juuri tekemisissä, vaikka aivan vierekkäisillä paikkakunnilla asutaankin. Veljen vaimo on vaan todella perhekeskeinen ja haluaa että miehensäkin on.

No nyt sitten kysyivät kummeiksi. Olen jo sanonut miehelleni etten halua tehtävään kun en tunne koko ihmisiä. Mieskään ei tehtävästä innostu, mutta ei todennäköisesti uskalla kieltäytyäkään. Todella hankala tilanne. Mutta jos he kerran kysyivät tehtävään miestäni, ei kai voi olettaa kutsun koskevan automaattisesti myös minua.

Tiedän jo nyt, että mieheni suostuu tehtävään vain velvollisuudesta eikä tule sitä mitenkään vaalimaan. Hänellä on jo toinen sisarensa kummilapsi, eikä tämänkään elämä ole kiinnostanut koskaan muuten kuin synttäri- ja joululahjavelvollisuuksien osalta. Ja nämäkin muistamiset olen joutunut usein minä järkkäämään.

En siis todellakaan haluaisi itse lähteä enään mukaan yhteenkään yhden tekevään virkaan. Eri asia olisi jos pyydettäisiin kummiksi oikeasti läheisen ihmisen lapselle. Mutta muodollisuussyistä minusta ei ainakaan ole enää ottamaan osaa moiseen teatteriin.

7

853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gul,jh.j.

      lapsen parasta ajtelle, kieltäydy kummin tehtävästä. Eikö lapsella ole sinun mielestä oikeus edes mahdollisuuten saada hyvä kummi? Tuon voit todeta perusteluksikin lapsen vanhemmille, että olette tuleet siihen tulokseen aikaisemman kokemuksen perusteella ensimmäisestä kummilapsesta, että teiltä ei se homma oikein suju ja, että lapselle olisi parempi jos löytyisi aktiivisemmat kummit.

      • Joulupukkiko

        Mihinkä niitä kummeja nykyään tarvitaan kun ei kummiuden merkitys ole enään uskonnollisten arvojen opettaminen? Eikö sen luulisi olevan enemmänkin kiusallista velvoittaa joku ulkopuolinen muistamaan kakaraansa lahjoilla? Pidän sitä kerjäämisenä!


    • Yx Kummisetä

      Kummiksi pyydetään, ei määrätä. Ja silloin voi myös kieltäytyä.

      Kummiushan on nykyään vain muodollisuus. Aiemminhan tuo tarkoitti sitä, että kummi hoitaa muksun, jos vanhemmille jotain käy. Nykyään taitaa kyllä sossu ja lastensuojelu ottaa sen roolin.

      Aika monet vanhemmat tuntuvat ajattelevat, että kummit toimivat tuon kummi-nimen latinalaisen version (sponsor) periaatteella ja kiikuttavat muksua jos johonkin landiaan ja kesälomilla mukanaan ja juoksevat rahapussi levällään tämän perässä. Käyhän sekin, jos kummi niin haluaa, mutta pakko ei ole.

      Meillä ei ole suvussa tehty tuosta kummiudesta sen suurempaa numeroa. Kummilasta moikataan, jos satutaan käymään kylässä. Otetaan mukaan jonnekin, jos se sattuu sopimaan.

      Sitäpaitsi. Kummeja ei voi erottaa, mutta kummeja voi lisätä tietyissä tilanteissa myöhemminkin.

    • ollut :)

      Olimme mieheni kanssa samassa tilanteessa kuukausi sitten. Kyselin täältä apua, ja eräs äiti vastasi minulle suurin piirtein näin.

      Vaikka emme ole tekemisissä mieheni ja hänen avopuolison kanssa, niin mikä estää meitä olemassa mukana kummilapsen elämässä. Juuri te kaksi olette valittu ehkä sillä ajatuksella, että jos lapsen vanhemmille tapahtuisi jotain, he haluaisivat teidät lapsen huoltajaksi.

      Me itse otimme kummiuden vastaan (pitkän mietinnän jälkeen). Ja kunhan lapsi vain vähän kasvaa, aiomme hakea hänet esim. meille tai menemme yhdessä jonnekkin kivaan paikkaa, esim pulkkamäkeen.. tms. Ei vanhempien kanssa tarvitse olla tekemisissä, mutta kummilapseen voi kuitenkin pitää yhteyttä :)

      • edellinen kirjoittaj

        siis kyseessä oli mieheni veli ja hänen avopuoliso. Veli-sana oli hävinnyt jonnekkin.


    • kummix4

      Itselläni on kummilapsia 4. Ihania kummilapsia kaikki.mutta yhden kanssa emme ole hänen äidin takia saaneet minkäänlaista yhteyttä.
      Vaikeuksista olen oppinut sen,että osaan sanoa EI.
      Ilmoitin jo monelle kaverille/ystävälle että en ole käytössä kummiksi.Meillä kummilapsi kiintiö täysi.
      Miusta on ihan fiksua sanoa suoraan,että nyt ei sovi.Ei tarvitse perustella.

      Nimittäin on lapsen kannalta inhottavaa jos kummit eivät pidä yhtä...ei ne lahjapaketit sitten kuitenkaan paljon lämmitä...vaan se yhteys olisi paljon parempaa.

    • huhtimami

      missään nimessä suostuko kummeiksi velvollisuudesta! Siitä ei ole kenellekään mitään iloa - päinvastoin harmia vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      158
      6527
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3908
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1809
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      19
      1499
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1390
    Aihe