Raskaan kaluston katsastus

katsastettava

raskaalla kalustolla, rekoilla ja kuorma-autoilla tulee niin paljon kilometrejä vuodessa mittariin että kannattaisikohan katsastusväliä tihentää esim. 1v/100.000km. Jos esim. rekasta irtoaa pyörä kesken ajon on jälki rumaa:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/rekan-irronnut-rengas-rikkoi-auton/531896

Henkilöautojen katsastus suurennuslasin kanssa on säälittävää näpertelyä siihen verrattuna mitä rekka-autojen massiivisten osien irtoaminen saa aikaan.

9

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyyses

      Pyöränpulttejako ne siellä sitten 100tkm välein kattelisivat?

      Muutenkin aavistuksen erikoinen väite, että rekka-autoista irtoaisi jotenkin vaarallisempia osia kuin henkilöautoista. Mahdollista se on, kumminkin päin.. Itselleni on aivan sama irtoaako 80 km/h henkilöautosta vai kuorma-autosta rengas päin omaa näköä.. Siis aivan sama. Kummassakin pitäisi hengestään päästä, ellei renkaan vauhti ole ehtinyt hidastua.

      Tai on aivan sama hajoaako kuorma-auton vai henkilöauton etupään ripustukset, ja ajoneuvo syöksyy 80 km/h päin pyöräilijää. Tietty makuasioista ei kannata kinastella, mutta hengestään pitäisi pyöräilijän jälleen päästä.

      • katsastettava

        no lopettakaa sitten se raskaan kaluston katsastus kokonaan ja ruetkaa syynäämään henkilöautoja nanometrin tarkkuudella. Saatanan vastaanväittäjät...


      • Katsastettu
        katsastettava kirjoitti:

        no lopettakaa sitten se raskaan kaluston katsastus kokonaan ja ruetkaa syynäämään henkilöautoja nanometrin tarkkuudella. Saatanan vastaanväittäjät...

        Olet täällä vaatimassa lisää kustannuksia autoilijoille. Eiköhän nyt jo syynäillä kaikkea ihan tarpeeksi ja maksella ihan riittävästi katsastuksista!? Työnnä se nanometri perseeseesi!


    • utelias ölli

      viisas taidat olla, ihan insinööriainesta.

      • EU:ssa

        Tuossa jutussa olevasta kuorma-autosta ei pyöränpultit auenneet vaan koko levypyörän ja laakeroinnin osa irtosi laakerin rikkoontumisen vuoksi. Näitä sattuu muutama kymmenen vuosittain teillämme. Siihen ei katsastus auta, vaan tarkempi kaluston huoltaminen. Laakerit eivät aina kestä niiden laskettua kestoikää joten vahinkoja sattuu, vaikka perävaunuissakin on kilomerimittarit huoltoa varten.

        Tuohon pyöränpulttien irtoamiseen kyllä olisi mahdollista keksiä keinoja jos muut kuin alkuperäiset autonvlmistajan osat kelpuutettaisiin. Muutama vuosi sitten joku keksi huomattavasti paremman mekanismin kiinniykseen, vaan sepä ei AKE:lle kelvannut. Näin jäykkää on meillä Suomessa turvallisuutta ylläpivä toimintakin, vaikka selviä vaaratilanteitakin on ollut ja henkiäkin on menetetty näissä tapaturmissa.


      • fessess
        EU:ssa kirjoitti:

        Tuossa jutussa olevasta kuorma-autosta ei pyöränpultit auenneet vaan koko levypyörän ja laakeroinnin osa irtosi laakerin rikkoontumisen vuoksi. Näitä sattuu muutama kymmenen vuosittain teillämme. Siihen ei katsastus auta, vaan tarkempi kaluston huoltaminen. Laakerit eivät aina kestä niiden laskettua kestoikää joten vahinkoja sattuu, vaikka perävaunuissakin on kilomerimittarit huoltoa varten.

        Tuohon pyöränpulttien irtoamiseen kyllä olisi mahdollista keksiä keinoja jos muut kuin alkuperäiset autonvlmistajan osat kelpuutettaisiin. Muutama vuosi sitten joku keksi huomattavasti paremman mekanismin kiinniykseen, vaan sepä ei AKE:lle kelvannut. Näin jäykkää on meillä Suomessa turvallisuutta ylläpivä toimintakin, vaikka selviä vaaratilanteitakin on ollut ja henkiäkin on menetetty näissä tapaturmissa.

        Kahteen pyöränpulttiin nuolet, mitkä osoittavat toisaan vasten.. Kunhan kuski silloin tällöin katsoo, että nuolet kohdakkain, tietää hän silloin, että pyöränpultit eivät ole löystyneet.. Mutta mutta, missä asiassa ei silti aina välillä jotain odottamatonta sattuisi.


    • katsastettava

      Eskolta lähti polkupyörästä etupyörä ja Esko kuoli. Polkupyörien saaminen vuosikatsastuksen piiriin toisi katsastusyrittäjille paljon kaivattua lisätolloa ja kansalaisten turvallisuus kasvaisi todella merkittäväksi.

      Henkilöautojen katsastus suurennuslasin kanssa on säälittävää näpertelyä siihen verrattuna mitä polkupyörän osien irtoaminen sai Eskolle aikaan.

      • Anonyymi

        "Eskolta lähti polkupyörästä etupyörä ja Esko kuoli. Polkupyörien saaminen vuosikatsastuksen piiriin toisi katsastusyrittäjille paljon kaivattua lisätolloa ja kansalaisten turvallisuus kasvaisi todella merkittäväksi.

        Henkilöautojen katsastus suurennuslasin kanssa on säälittävää näpertelyä siihen verrattuna mitä polkupyörän osien irtoaminen sai Eskolle aikaan."

        Siis tuo nyt on vielä pientä! Matti kaahasi rattikelkalla mäkeä alas 5 kilometriä tunnissa, no ratti jäi käteen ja Matti ajoi puuhun! Ja on nyt kotiarestissa ainakin tunnin! Kuinka vaarallista! Miksei rattikelkkoja katsasteta? Tuossakin Matin pikkusisko menetti yöunensa, koska ei päässytkään mäkeen, kun rattikelkka meni rikki! Katsastamalla tämäkin surullinen tapaus olisi voitu estää! Joten polkupyörien katsastus rattikelkkoihin verrattuna on näpertelyä. Rattikelkoilla lasketaan kuitenkin koko talvi, eikä niissä ole edes trippimittaria, joista voisi katsoa huollon tarpeen! Kyllä rattikelkan ostanut Sven-setä on nyt todella vihainen! Rattikelkkoihin katsastus ja heti!!!


    • Anonyymi

      Oho

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 186
      4155
    2. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      99
      3448
    3. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      100
      2766
    4. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      301
      2694
    5. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      39
      2376
    6. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      168
      2143
    7. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2070
    8. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      37
      1782
    9. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      8
      1611
    10. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      45
      1153
    Aihe