Ammatinvalinta psykologi 3881.8 euroa/kk

vähempi riittää

Työvoimatoimiston palkkalistoilla olevan ammatinvalinta psykologin peruspalkka on 2331.6 euroa/kk.
Lisäksi maksetaan bounuksina erilaisia lisiä, jolloin lopullinen palkka on 3881.8 euroa/kk.
Työvoimatoimistossa tapahtuva istumistyö on luokiteltu vaativuustasoltaan luokkaan 7.
Ei se ammatinvalintapsykologin työ ole mitään vaativaa työtä, helppoa on.
Olen käynyt työvoimatoimiston ammatinvalinta psykologin luona kerran.
Ei siltä mitään neuvoja saanut, itsellä täytyi olla esittää vaihtoehtoja millainen työ
kiinnostaisi ja mihin koulutukseen voisi hakeutua.

Ei se ammatinvalintapsykologi mitään tehnyt, kuunteli ja kehotti vaan itse ottamaan selvää
koulutuspaikoista ja vinkkasi, että meillä täällä työvoimatoimistossa on piste, jossa
on koulutus oppaita ja esitteitä, että sieltä löytää sopivia opiskelu oppaita eri koulutus vaihtoehdoista
ja oppilaitoksista.

Ei tuosta ammatinvalinta psykologista ollut mitään hyötyä, eikä apua.
Hyvää palkkaa kuitenkin maksetaan, eikä palkan eteen tarvi tehdä muuta, kuin istua
päivän toimistossa ja neuvoa etsimään itse opiskelupaikka.
Ei ammatinvalintapsykologeja tarvita työvoimatoimistossa.

Paljon pienempää palkkaa maksetaan oikeaa ja tuottavaa työtä tekeville työntekijöille, kuin
näille joutaville ammatinvalinta psykologeille.

18

6294

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äåih

on kokemukset näistä "ammattilaisista". Ei niillä oikeasti mitään virkaa ole. Irtisanominen vaan koko joukolle. Kyllähän niiden pitäisi osata työllistää itsensä kun ovat niin "ammattitaitoisia".

• ....

Itsekin olen käynyt ammatinvalintapsykologilla, eikä siitä ollut minulle apua. Aivan samanlaista jutustelua ja paperien täyttämistä kuin kenen tahansa työkkärin työntekijän luona. Kouluissa on huutava pula koulupsykologeista. Eikö olisi viisaampaa suunnata työkkärien psykologien palkkaamiseen käytetyt varat mieluummin koulupsykologien palkkaamiseen?

• kaikki on varattuja

Mulle sanoi, että juu sulle sopii toimistotyöt. No saattoi aika paljon vastauksiin vaikuttaa se, kun en muuta työtä ollut koskaan tehnytkään!
        Ei ne kyllä tuota neljää tonnia saa...yksi vaihtoi kaupungille ja palkka kuulemma nousi aika lailla.

• yksi hän vain

Hieman nyt yläkantissa nuo luvut, itse olen juuri kyseisessä hommassa ollut ja tuollainen n.2500e/kk bruttona on aika realistinen. Ei siinä kunnallisella puolella ole mitään isoja heilahteluja suuntaan tai toiseen.

No, sanotaan nyt realistisesti yhtään sen enempää hommaa haukkumatta, että ihan mukavaa se aikansa oli mutta kertoo toki jotain, että itsekin vaihdoin. Se on vain pintaa, minkä ihmiset näkevät, hommaan kuuluu paljon muutakin ja jos nyt neutraalisti sanon niin asiakaspalvelutilanteitakin on hyvin monen kaltaisia... Ihan sikäli tasaistahan tuo homman kuva oli, mutta itse en viihtynyt kuin pari vuotta.

• tilastotikkari

2500 bruttona ei pidä kyllä paikkaansa. Jo vuonna 2007 tilastokeskuksen palkkatilastojen mukaan valtion leivissä olevat ammatinvalintapsykologit tienasivat 2871e/kk keskimäärin (mediaanitulo lähes sama) ja viidessä vuodessa palkkoja lienee korotettu ainakin sen 10%, luultavimmin vähän ylikin eli n. 3200 euron kuukausikeskiansioissa mennään.

• " Ex kuntoutuja "

Paljob asiaa. Itse rupean hankkiutumaan Suomen Epätieteellisen Seuran jäseneksi. Jäseneksi pääsemisen ehtona on se, että hakijan täytyy osoittaa täydellinen tietämättömyytensä ainakin yhdessä tietämisen lajissa. Siltä osin, kun ammatinvalintapsykologien papereissa kysytään, mitä haluaisit tehdä itsesi ja yhteiskunnan kehittämiseksi, niin pyrin seuran jäseneksi sillä perusteella, etten tiedä yhtään mitään siitä, miten ammatinvalintapsykologilla asioidaan, koska minulla on kokemusta, muttei näyttöä siitä, että eräs kuntoutusneuvojakin tietää, enkä minä, miten ammatinvalintapsykologilla asioidaan, vaikkei tunnistanut edes palvelinta. Koetan nuovata hakemuksen niin monismutkaiseksi ja luottamukselliseksi, ettei seura tule tietämään, tiedänkö minä ammatinvalintapsykologilla asioinnista mitään, vai en. Itse nautin eläkettä/ korotettua kuntoutustukea sopimuksen mukaan, jotta voin syventyä rauhassa näihin kirjallisiin yöihini.

• number1

Ihan turha ammatti.
      Kirjottelevat asiakkaista tunnin perusteella semmosta paskaa, että monen elämä on pilalla.
      Jos naama ei miellytä tai sanoo vähän vastaan, niin tulee sosioopatin paperit.
      Suomessa ei saa olla erimieltä virkanaisten kanssa vaan pitää valehdella.
      Psykojen testit saa läpi, kun nyökkäilee ja laittaa aina "kyllä" rastit, mut jos haluu eläkkeelle, niin kannattaa käyttäytyä hankalasti, niin tulee lausunto missä suosittelee psykiatria.
      Missä nämä idiootit opiskelee?
      Eivät ainakaan elämänkoulussa.

• jepulis-jep

Ei sitä maallikko tiedä, mitä työ käytännössä sisältää. Eihän muutkaan kun alan ihmiset voi tietää, mitä esim. uutisten lukijan tai laborantin työ tarkasti sisältää.

• paulahii

Paljon tekevät työtä muun muassa testausten ja kuntoutusten alueella. Tuollainen kokemanne asiakkaan "ammatinvalinnanohjaus" on vain pieni osa työtä.

• paulahii

Lisänä verkostoyhteistyö. Ja palkka usein alle 3000 €, esim. Helsingissä 2600 €.

• paulahii
        paulahii kirjoitti:

Lisänä verkostoyhteistyö. Ja palkka usein alle 3000 €, esim. Helsingissä 2600 €.

Siis jollakin oli Helsingissä 2600 €, en tiedä onko miten yleistä.

• fdgdfgfgfgdfgdg

Samantapainen oli minunkin käyntini ammatinvalinnan ohjaajalla työkkärissä. Hän kyseli vain, mitä ajattelin alkaa tehdä ja myönteli sitten, että se varmaan oli hyvä idea. Siis ajan tuhlausta molemmin puolin.

Sama kokemus työkkärin starttirahaneuvojasta. Tunsin olevani heidän työrauhansa (= tyntekijöiden mukavan keskinäisen rupattelun) häiritsijä, kun menin kyselemään starttirahasta. Ei siitä sitten mitään apua ollut. Hyvin vastahakoinen asenne. Tietoa yritin lypsää, mitään ei puhunut oma-aloitteisesti. En tiedä, miksi hänkin on siellä. Näin siis Lahdessa.

• mananda

Hmm.. olisiko ollut teidän tilanteessanne enemmän kyse siitä, että teille on suositeltu ko. palvelua väärin perustein? Eivät kaikki ammatinvalintapsykologin palveluista hyödy.

Ja kuten jo sanottu, työ sisältää paljon muutakin kuin mainittuja keskusteluja. On itseasiassa melko laaja-alainen työnkuva, jossa täytyy omaksua iso määrä tietoa ja lakeja oman alan osaamisen lisäksi.

Palkka aloittelevalla tosiaan reilut 2700 euroa eli ei kummoinen.

Ja näinhän se on lääkäreidenkin kohdalla... Ulkopuolisen helppo ajatella, että kunhan penkovat netistä/kirjasta tietoa ja antavat diagnoosin, jonka on jo itse samalla selailulla itselleen tehnyt.

• Gotlettimus

Hyvä palkkahan tuo 2700 euroa on, kenelle vaan sellainen kelpaisi istumatyöstä.
        Minäkin olen käynyt ammatinvalinta psykologilla ja se vaan uteli, että mikä kiinnostaa ja käski ottamaan itse selvää koulutuspaikoista sanomalla:
        Meillä on täällä ammattikirjallisuuta, sielä voit etsiä itseäsi kiinnostavia ammatteja ja yhteystietoja eri kouluihin.

Lääkäreiden osalta, potilas joutuu nykyään itse diagnosoimaan sairautensa kun menee vastaanotolle ja kertoa diagnoosinsa lääkärille, joka toteaa, että juuri tuo sairaus sinulla on, kun lääkäri toteaa hetken tutkimustensa perusteella.
        Lääkäri vaan toteaa, että potilaan tekemä diagnoosi on oikein ja varaa ajan leikkaukseen.

• PerässäVedettäväkö

Täytyy olla todellinen typerys jos ei osaa valita itselleen ammattia. Ei vaan pitää mennä virkamieheltä kuulemaan, mikä olisi sopiva ammatti itselleen. No totta kai päätyy valtiolle tai kunnalla matalapalkka töihin.

• Pettynyx

Kävin joskus muutamalla eri ammatinvalintapsykologeilla. Olivat ihan surkeita nahjuksia kaikki. Vaikutti ettei heiltä saanut minkäänlaista psykologian tasoista neuvoa. Yksi oli vielä tosi töykeä ja käski tulla uudelleen joku toinen kerta. Valtiolla on kyllä kummaa pokukkaa töissä joiden työn tasoa ei valvota millään tapaa...

• llklkllklklk

Työkkärin ammatinvalintapsykologiksi ei varmaan kovin moni psykologin koulutuksen omaava lähde sillä palkka on alle alan keskiarvon ja työ melkoista kuraa kun ottaa huomioon asiakaskunnan, joten ei ihmekään että hommaan sitten palkataan vähän heikompaa populaa kun kuitenkin virallinen koulutus hommaan pitää olla, joten mitään muuta ei sitten voikaan vaatia.

• Mietinpähänvaan

Miksi ette itse lähde kouluttautumaan ammatinvalintapsykologeiksi, kerta kyseessä on niin helppo työ hyvällä palkalla?

Ammatinvalintapsykologit eivät ole mitään taikureita jotka voivat katsoa sinua kerran ja sanoa, että sinulle sopii tämä työ, kouluttaudu siihen ja tulet olemaan onnellinen ja hyvin työllistynyt loppuelämästi ajan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe