Tosiaan, käymmä painokontrolleissa nyt, kun vauvalla painoarvio viikolla 35 oli vaan tasan 2kg.
Onkos muita näin piiikkuisia?
Kaikki virtaukset ym kunnossa, ja muutoinkin kaikki näyttäisi olevan ok, mutta tuo koko tosiaan hirmu pieni.
Viikon päästä taas ultraan, katsotaan taas kokoa ja lapsiveden ym määrää. Vähän kyllä jännittää, kun pahemmin ei mitään tietoa ole vastaavista jutuista :O
Rv 35, arvio 2kg? Muita pieniä??
21
4412
Vastaukset
- pikkuinen..
kuka sen ensimmäisen painoarvion teki kun jouduitte kontrolleihin ja mistä se pääteltiin, ultarattiin tms?
- ...
Käyn myös painokontrollissa kuukausittain. Minulla sikiö kuitenkin normaalia vauhtia onneksi edelleen kasvanut. Viikolla 33 viimeksi n.1900 grammaa.
Yhden tiedon voin kuitenkin antaa, eli kertoa miksi itse käyn kontrollissa. Minulla on myooma istukan ja kohdun välissä, mikä kuulema saattaa vaikeuttaa istukan toimintaa, siksi seurataan kehittyykö sikiö normaalia tahtia. Jos kasvu hidastuisi, myooma laajenisi nopeasti, niin joutuisin sektioon, jottei lapsen terveys vaarannu vajaan istukan toiminnan takia.
Toivottavasti saat viikon päästä vaikka sen parhaan tuloksen: edellisellä kerralla arvio olikin väärä... - nauti loppuraskaudes
myös pikkukirppu tuo neitonen. Seurattiin alkuun pientä sf-mittaa neuvolassa ja lääkäri laittoi ultraan lähetteen sen vuoksi. 32 viikolla todettiin IUGR (eli kohdun sisäinen kasvun hidastuma) ja kuljin loppuraskauden äitipolilla alkuun 2 viikon välein ja sitten tiivistettiin, kun lapsivesi alkoi vähentyä. Virtaukset olivat kokoajan hyvät, onneksi. N. 35 viikolla pa taisi olla 2,9 kg. Joudun 37 viikolla sairaalaseurantaan, kun vauva ei enää kasvanut ja liikkeet vähenivät. Rv37 3 aloitettiin käynnistykset sen vuoksi, että vauva saataisiin ulkopuolelle paremmille eväille. Terve tyttö syntyi tasan 38 viikolla, pikkuinen painoi 2,5kg ja oli laiha rimpula, mutta muutoin ihan normaali vauva. Istukassa näkyi yksi tummempi kohta, joten todennäköisesti istukan toiminta oli heikentynyt ja siitä tämä pienuus ja vähävetisyys. Neiti on kehittynyt ja kasvanut ihan normaalisti, yhä on hieman ikäistään pienempi ja hoikka, mutta kasvu tasaista ja normaalisti kehittyy.
Minäkin jännitin loppuraskaudessa todella paljon vauvan kokoa. Onneksi kaikki päättyi hyvin, olin kuvitellut, että vauva kiidätetään heti huonojen sokerien vuoksi lastenosastolle, mutta ei tarvinnut, kuin valohoidossa olla yksi yö :) Älä murehdi, sinua seurataan nyt tiiviisti, joten mitään pahaa ei pääse tapahtumaan!- nauti loppuraskaudes
Heh, mulla menee numerot sekasin :) siis silloin 35 viikolla pa oli 1,9 eikä 2,9. sehän olisi ollut huima jössikkä :)
- lyyti---
itse kävin kans joskus rv35 synnytystapa-arviossa, missä painoksi tuli mittausten perusteella n.2,5kg.. kävin lähinnä suuren sf mitan vuoksi, joka on jatkuvasti ollu käyrien yläpuolella, mutta tuo paino oli vielä normaalin rajoissa. Sain itsekin vielä paria päivää ennen LA käynnin polille, jossa koko katsotaan viel kerran.
- kfurjg
jotain 2,3 kiloa.Sf-mitta oli silloin 28 cm,ei ollut kasvanut viimeisen kuukauden aikana ja siksi ehkä pääsenkin siihen ultraan..mitään varmaa tietoa ei vielä ole.No kumminkin synytmäpainoksi arvioitiin tuo 3,5 kiloa ,ei kuitenkaan isompaa eli suurinpiirtein sama kuin sisarusten syntymäpaino.
- höh,.,.
kfurjg kirjoitti:
jotain 2,3 kiloa.Sf-mitta oli silloin 28 cm,ei ollut kasvanut viimeisen kuukauden aikana ja siksi ehkä pääsenkin siihen ultraan..mitään varmaa tietoa ei vielä ole.No kumminkin synytmäpainoksi arvioitiin tuo 3,5 kiloa ,ei kuitenkaan isompaa eli suurinpiirtein sama kuin sisarusten syntymäpaino.
jännä juttu miten eri paikkakunnilla on eri jutut, mulla tuo rv 34 1 sf oli 28,5 mutta ei olla mitään puhuttu liian pienestä/seurattava, ja viimesin oli 37 1 ja tasan 30cm, alakäyrällä menee ja sanotuu käsikopelolla että noin 3kg syntyessään, eihän tuo siis pieneltä kuulosta, liian pieneltä siis.
- -.....
höh,.,. kirjoitti:
jännä juttu miten eri paikkakunnilla on eri jutut, mulla tuo rv 34 1 sf oli 28,5 mutta ei olla mitään puhuttu liian pienestä/seurattava, ja viimesin oli 37 1 ja tasan 30cm, alakäyrällä menee ja sanotuu käsikopelolla että noin 3kg syntyessään, eihän tuo siis pieneltä kuulosta, liian pieneltä siis.
Edellinen kirjoittaja sanoi, että hänen sf ei ollut kasvanut viimeisen kuukauden aikana.. Tämän vuoksi luultavasti hänellä seurataan tarkemmin..
- mä oon
-..... kirjoitti:
Edellinen kirjoittaja sanoi, että hänen sf ei ollut kasvanut viimeisen kuukauden aikana.. Tämän vuoksi luultavasti hänellä seurataan tarkemmin..
myös ravannu noissa kasvukontrolleissa sairaalassa. Ensin kävin äippäpolilla sen takia, kun raskauden yhteydessä minulta löydettiin kysta munasarjoista ja sitä on seurattu kontrollikäynnein raskauden aikana, ettei sitten ole synnytyksessä haitolla. Rv 33 6 on painoarvioksi laitettu 1900 g eli kuulemma siron sorttinen on tämä tapaus kuulemma. Nyt perjantaina kävin taas kontrollissa, rv 36 3, jolloin painoarvio oli 2,4 kg eli painoa oli jonkin verran tullu lisää onneksi. Mullakin katsottiin kaikki nuo virtaukset istukan toiminta ja ne oli ok, mutta jostain syystä ei vaan ole tuota painoa tullu keskimääräisesti.
Toisaalta minun mieltäni huojentaa se, kun lääkäri sanoi, että ei hän ole ainakaan huolissaan vauvan kasvusta ja että jonkunhan pitää edustaa tuota toistakin päätä noissa käyrissä. Pikkuisen paino on ollu tosin käyrillä aina keskiverron ja alimmaisen puolivälissä eli ei edes alakäyrälläkään. Nyt sitten kysyin, että mistä tuo "alipaino" johtuu, niin sano, että se on yleensä verenpaine ja se on yleensä perinnöllistä tuo pienoisuus.
- Vauvauvauva
Meillä tyttö syntyi rkv:lla 38 3 paino 2500g, toinen tyttö 37 krv:lla 2700g, samaten poika 41 rkv:lla paino 2700g. Eikäpä näitäkään mitenkään liian pieniksi sanottu, päinvastoin lääkäri sanoi tarkastuksessa, että ompa mukava välillä tarkistaa näitä normaalikokoisia vastasyntyneitäkin, kun nykyisin kaikki ovat jätti vauvoja. Äidin koolla on todellakin merkitystä lapsen syntymäpainoon. eikä ne arviot aina edes pidä lähellleenkään paikkaansa, esim. tuon pojan piti olla 3500g.
- niiinpä
Hmmm. suomalainen normaalikokoinen vastasyntynyt painaa kyllä noin 3500g ja on 50-51cm pitkä eli kyllä 2500g painoiset on pieniä... lääkäri on vain halunnut olla mukava sulle ettet pahoita mieltäsi... tuoreille äiteille kun kaikki vähänkin negatiivinen sanonta pahoittaa mielen
- jännä juttu
niiinpä kirjoitti:
Hmmm. suomalainen normaalikokoinen vastasyntynyt painaa kyllä noin 3500g ja on 50-51cm pitkä eli kyllä 2500g painoiset on pieniä... lääkäri on vain halunnut olla mukava sulle ettet pahoita mieltäsi... tuoreille äiteille kun kaikki vähänkin negatiivinen sanonta pahoittaa mielen
Tämä onkin muuten mielenkiintoinen juttu, Suomessa kun ollaan niin käyrien ja normien kanssa tarkkoja. Ystävälläni on tästä eräänlainen kokemus, hänen vauvansa painoi 2900 g ja lääkärit sitä kovasti voivottelivat että voi kamalaa miksihän tämä lapsi nyt on näin kamalan pieni että vallan alle kolmekiloinen. No, ystäväni on itse 155 cm pitkä ja oli itsekin pieni syntyessään, kai silläkin jotain tekemistä asian kanssa on? Tuntuu vaan, että kaikkien pitäisi synnyttää niitä tasan 3,5-kiloisia niin sitten on lääkärit ja hoitohenkilökunta tyytyväisiä. Onneksi yksi lääkäri oli sitten lohduttanut ystävääni, että jos tämä vauvasi olisi syntynyt Italiassa niin se olisi ihan normaalikokoinen, siellä kun on ihan normaalia että vastasyntynyt on alle kolmekiloinen. Toki ymmärrän, että kasvua on odotusaikana seurattava, selkeästi liian pieni vauvahan voi merkitä esim. istukan toimintahäiriötä. Sitä vaan en ymmärrä, että selkeästi terveitä ja jo syntyneitä pieniä vauvoja voivotellaan.
- fkorg
jännä juttu kirjoitti:
Tämä onkin muuten mielenkiintoinen juttu, Suomessa kun ollaan niin käyrien ja normien kanssa tarkkoja. Ystävälläni on tästä eräänlainen kokemus, hänen vauvansa painoi 2900 g ja lääkärit sitä kovasti voivottelivat että voi kamalaa miksihän tämä lapsi nyt on näin kamalan pieni että vallan alle kolmekiloinen. No, ystäväni on itse 155 cm pitkä ja oli itsekin pieni syntyessään, kai silläkin jotain tekemistä asian kanssa on? Tuntuu vaan, että kaikkien pitäisi synnyttää niitä tasan 3,5-kiloisia niin sitten on lääkärit ja hoitohenkilökunta tyytyväisiä. Onneksi yksi lääkäri oli sitten lohduttanut ystävääni, että jos tämä vauvasi olisi syntynyt Italiassa niin se olisi ihan normaalikokoinen, siellä kun on ihan normaalia että vastasyntynyt on alle kolmekiloinen. Toki ymmärrän, että kasvua on odotusaikana seurattava, selkeästi liian pieni vauvahan voi merkitä esim. istukan toimintahäiriötä. Sitä vaan en ymmärrä, että selkeästi terveitä ja jo syntyneitä pieniä vauvoja voivotellaan.
itse olen painanut syntyessäni 2700grammaa.Kaksi tyttöäni on ollut lähemmäs 3,5 kiloisia eli reilusti isompia kuin minä syntyessäni.Minua taas ihmetyttää kun terveydenhoitaja sanoo tästä kohta syntyvästä kolmannesta lapsesta, että ei tämä mikään iso vauva tule olemaan,samaa kokoluokkaa kuin sisaruksensa eli siis normaali.Ihmetyttää vaan tuo sanonta, ei mikään iso vauva, kun tuohan on just se ihannemitta vauvalle 3,5 kiloa:D
Sf mitta oli siis rv 34 se 28 cm.Nyt taas viikolla 36 se oli kasvanut 31 cm ja vauvan pääkin jo kiinnittynyt, eli aika äkkiä oli pompannut sinne "normaalilukemiin" - Vauvauvauva
jännä juttu kirjoitti:
täysin kanssasi. Vaikka vauvani ovat olleet pienipainoisia syntyessään, he ovat olleet täysin terveitä. Kotiin ollaan tultu jo kahdenpäivänpäästä synnytyksestä, eikä valohoitoja ym. ole tarvittu. Ja voin sanoa, että todella hyvin ovat kasvaneet ja painoa saaneet jo heti syntymänsä jälkeen. Yleensä syntymäapaino laskee hieman synnytystä seur. päivien aikana, vauvoillani paino on noussut n.90g/pv. Maitoa on tullut ja vauva on hyvällä ruokahalulla syönyt. Enkäpä kyllä tällä koollani isompia vauvoja oisi halunnut punnertaakaan, että ihan ovat olleet minulle normaalikokoa. Ei minulle tarvi lääkärin mielenpahoittamisen pelossa mitään satuja keksiä vauvan painosta, hoitohenkilökuntaan kuulun itsekin.
- Alkuper. kirjoittaja
Vauvauvauva kirjoitti:
täysin kanssasi. Vaikka vauvani ovat olleet pienipainoisia syntyessään, he ovat olleet täysin terveitä. Kotiin ollaan tultu jo kahdenpäivänpäästä synnytyksestä, eikä valohoitoja ym. ole tarvittu. Ja voin sanoa, että todella hyvin ovat kasvaneet ja painoa saaneet jo heti syntymänsä jälkeen. Yleensä syntymäapaino laskee hieman synnytystä seur. päivien aikana, vauvoillani paino on noussut n.90g/pv. Maitoa on tullut ja vauva on hyvällä ruokahalulla syönyt. Enkäpä kyllä tällä koollani isompia vauvoja oisi halunnut punnertaakaan, että ihan ovat olleet minulle normaalikokoa. Ei minulle tarvi lääkärin mielenpahoittamisen pelossa mitään satuja keksiä vauvan painosta, hoitohenkilökuntaan kuulun itsekin.
Meillä ylihuomenna ultra ja jännittää ihan kauheasti, siis juuri tuo painon tuleminen, etenkin, kun kaikki ovat toitottaneet nyt, että vatsa jo laskeutunut (nyt siis rv 36 2).
Pianos iis vajaa viikko sitten oli vaavilla tuon 2kg, ja nyt jänskätään minkä verran viikossa tullut lisää,e i varmaan paljoakaan, jos normaalsiti loppuvaiheessa n.200g/viikko niin mikäli nyt olisi tullut 100-150grammaakin niin on kullä vielä tooosi pieni, jos kahden-kolmen viikon sisälläkin syntyisi niin silti alle 2,5g olisi, hui!
Meillä esikoinen oli rv 38 3 syntyessään 3,2kg ja 48cm :) Ja tosiaan tuosta jo höpötettiin että on todella pieni ym ym, nyt vasta 2v myöhemmin olen tajunnut, että noilla viikoilla syntyneeksi ollut ihan normaalin kokoinen, mutat tuolloin en tietenkään ymmärtänyt kun esikoisesta oli kyse. ja tosiaan kaikki seurasivat painoa tarkasti ja kummastelivat vauvan pienuutta.... Tosiaan syntymänsä jälkeen esikoinen meni aina koossa edellä ikäisiään ja nytkin puoli vuotta on koossa edellä, tai siis käyttää 1-2 kokoa suurempia bvaatteita kuin ikäisensä ja on lähemmäs 10cm pidempi! Vaikkakin hoikka on kun mikä, mutta tuo on taasen neidin nirsoudesta kiinni.
Saapi nyt nähdä mitä tästä piiikkuisesta tulee sanomista , mikäli tosiaan painoarvio pitää paikkansa ja minivauva tulee.
JÄNNITTÄÄ ! ja tuo perjantai ei tunnu tulevan koskaan.Hui! - alkupr.vielä kysyy
Alkuper. kirjoittaja kirjoitti:
Meillä ylihuomenna ultra ja jännittää ihan kauheasti, siis juuri tuo painon tuleminen, etenkin, kun kaikki ovat toitottaneet nyt, että vatsa jo laskeutunut (nyt siis rv 36 2).
Pianos iis vajaa viikko sitten oli vaavilla tuon 2kg, ja nyt jänskätään minkä verran viikossa tullut lisää,e i varmaan paljoakaan, jos normaalsiti loppuvaiheessa n.200g/viikko niin mikäli nyt olisi tullut 100-150grammaakin niin on kullä vielä tooosi pieni, jos kahden-kolmen viikon sisälläkin syntyisi niin silti alle 2,5g olisi, hui!
Meillä esikoinen oli rv 38 3 syntyessään 3,2kg ja 48cm :) Ja tosiaan tuosta jo höpötettiin että on todella pieni ym ym, nyt vasta 2v myöhemmin olen tajunnut, että noilla viikoilla syntyneeksi ollut ihan normaalin kokoinen, mutat tuolloin en tietenkään ymmärtänyt kun esikoisesta oli kyse. ja tosiaan kaikki seurasivat painoa tarkasti ja kummastelivat vauvan pienuutta.... Tosiaan syntymänsä jälkeen esikoinen meni aina koossa edellä ikäisiään ja nytkin puoli vuotta on koossa edellä, tai siis käyttää 1-2 kokoa suurempia bvaatteita kuin ikäisensä ja on lähemmäs 10cm pidempi! Vaikkakin hoikka on kun mikä, mutta tuo on taasen neidin nirsoudesta kiinni.
Saapi nyt nähdä mitä tästä piiikkuisesta tulee sanomista , mikäli tosiaan painoarvio pitää paikkansa ja minivauva tulee.
JÄNNITTÄÄ ! ja tuo perjantai ei tunnu tulevan koskaan.Hui!Onkohan jokin painoraja, minkä vauvan pitää ylittää päästäkseen kotiin?
Eli jos vaikka meidän tämä pikkuinen syntyisi viikon 37 jälkeen, oli sitten viikko 38 -39 tms , ja kaikki muutoin olisi kunnossa, mutta painoa alle tuon 2,5kg niin pitääkö tuo 2,5kg (keskosuuden rajako??) ylittyä ennen kuin päästävät kotiin?? - jkfaslj
alkupr.vielä kysyy kirjoitti:
Onkohan jokin painoraja, minkä vauvan pitää ylittää päästäkseen kotiin?
Eli jos vaikka meidän tämä pikkuinen syntyisi viikon 37 jälkeen, oli sitten viikko 38 -39 tms , ja kaikki muutoin olisi kunnossa, mutta painoa alle tuon 2,5kg niin pitääkö tuo 2,5kg (keskosuuden rajako??) ylittyä ennen kuin päästävät kotiin??mutta aika usein alle 2,5 kg vauvoilla on ongelmaa alkuun sokerien kanssa ja siksi voidaan joutua seuraamaan pidempään tai viemään tipalle lastenosastolle. Ei tietenkään kaikilla. Meillä sanottiin 2,5 kilosesta vauvasta heti, että olette sairaalassa ainakin sen kolme päivää seurattavana, tässä kyllä voi olla sairaalakohtaisia eroja. Ja tietysti siihen vaikuttaa syy miksi vauva on pienikokoinen. Eihän se pieni koko sinänsä ole haitta, mutta jos esim. kasvu on jostain syystä hidastunut, mikä enteilee ongelmia.
Ap:lle, älä hermoile painoarviot on semmosia /- 500g ja eihän tuo esikoisesikaan mikään jättisuurivauva ole ollut, joten eiköhän kakkosella ole kaikki kunnossa. Hyvä kuitenkin, että seuraavat tarkemmin niin vauvaa voidaan auttaa maailmaan jos olot mahassa huononevat. - emeli22
jkfaslj kirjoitti:
mutta aika usein alle 2,5 kg vauvoilla on ongelmaa alkuun sokerien kanssa ja siksi voidaan joutua seuraamaan pidempään tai viemään tipalle lastenosastolle. Ei tietenkään kaikilla. Meillä sanottiin 2,5 kilosesta vauvasta heti, että olette sairaalassa ainakin sen kolme päivää seurattavana, tässä kyllä voi olla sairaalakohtaisia eroja. Ja tietysti siihen vaikuttaa syy miksi vauva on pienikokoinen. Eihän se pieni koko sinänsä ole haitta, mutta jos esim. kasvu on jostain syystä hidastunut, mikä enteilee ongelmia.
Ap:lle, älä hermoile painoarviot on semmosia /- 500g ja eihän tuo esikoisesikaan mikään jättisuurivauva ole ollut, joten eiköhän kakkosella ole kaikki kunnossa. Hyvä kuitenkin, että seuraavat tarkemmin niin vauvaa voidaan auttaa maailmaan jos olot mahassa huononevat.meillä oli rv 36 painoarvio 2800g... poika syntyi rv 38 5 ja paino oli 3040g.. sokereiden kans aluks ongelmia, ku ei meinannu jaksaa syödä tarpeeks, ja sokereita mitattiin päivin öin, mut sit ne tasottu ja ei oltu ku 3 päivää sairaalas, olin ensisynnyttäjä.
- "pienen" äiti
emeli22 kirjoitti:
meillä oli rv 36 painoarvio 2800g... poika syntyi rv 38 5 ja paino oli 3040g.. sokereiden kans aluks ongelmia, ku ei meinannu jaksaa syödä tarpeeks, ja sokereita mitattiin päivin öin, mut sit ne tasottu ja ei oltu ku 3 päivää sairaalas, olin ensisynnyttäjä.
meillä tyttö paino syntyessään 2,8 kiloa ja kyllä ne sielä kaikki voivotteli että onpa pieni. en ymmärrä että miksi, ihan normaali kokonen hän oli. hirveesti tarkkailtiin ja sokereita mitattiin ja puettiin villapukuunkin. itselle tuli sellanen olo että kuoleeko se nyt kun on niin pieni? yksi hoitaja sitten sanoi että kyllä tytöllä on oikeus olla pieni jos niin haluaa:) ovat kuulemma nykyään tuolla meidän sairaalassa tarkkoja noista painoista. nyt tyttö 5 kk ja painoa rapiat 8 kiloa että se siitä pienuudesta:)
- tarkkailua...
"pienen" äiti kirjoitti:
meillä tyttö paino syntyessään 2,8 kiloa ja kyllä ne sielä kaikki voivotteli että onpa pieni. en ymmärrä että miksi, ihan normaali kokonen hän oli. hirveesti tarkkailtiin ja sokereita mitattiin ja puettiin villapukuunkin. itselle tuli sellanen olo että kuoleeko se nyt kun on niin pieni? yksi hoitaja sitten sanoi että kyllä tytöllä on oikeus olla pieni jos niin haluaa:) ovat kuulemma nykyään tuolla meidän sairaalassa tarkkoja noista painoista. nyt tyttö 5 kk ja painoa rapiat 8 kiloa että se siitä pienuudesta:)
Se juuri on se ongelma, että kun kaikki on melkein nykyisin sellaisia nelikiloisia neuvostovauvoja (ihan pilke silmäkulmassa, älkää nyt kookkaiden vauvojen äidit ottako itseenne;) ) niin sitten ihan normaalitkin pienet vauvat joutuvat kaamean tarkkailun alle ja voivotellaan. Siis totta kai hyvä, että seurataan, mutta tuntuu joskus, että kun kuitenkin äidin oma kokokin ja geenit vaikuttavat asiaan niin lääkäri voisi joskus vilkaista vähän tarkemmin sinne äidin suuntaan. Jos äidin jalat ei normituolilla istuessa yllä maahan niin sitten lienee ihan normaalia jos vauvakaan ei ole mikään jättiläinen. ;)
- tyttönen
vanha ketju, mutta vastaan silti...
Meillä esikoinen oli syntyessään 37 5 48cm ja 2765g. Keltaisuuden takia joutui toki sinivaloon päiväksi, Paino laski aluksi sinne 2600g, mutta nousi hiljalleen ja 5vrk oltiin sairaalassa, mutta ihan jämäkkä koululainen tuosta on tullut :D
Ja ennen kaikkea synnytys oli helppo! En tarvinnut mitään palautumis aikoja, ihan oli normaali olo jo synnytyksen jälkeen.
Tämän uuden masumatkaajan painoarvio oli nyt 34 5 2227g ja ihan nuo pitivät tyyppiä aivan normaalin kokoisena ja samoja käyriä siskonsa kanssa kasvaa!
Ennustivat syntymäpainoksi sen 3200g. Joten ihan hyvän kokoinen tuo poju on mun mielestä!
Eikä nuo muutkaan arviot pieniltä kuulostaneet!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667