Kertokaa nyt jo minullekin, miksi ihmeessä se traktorissa (uusi tai ikivanha) pitäisi ehdottomasti laittaa pluskaapeliin?
Päävirtakatkaisin
52
17985
Vastaukset
- väliä
kampaan tahansa. Minä laittaisin sen ilman muuta maadoituspuolelle, tällöin ei tarvitse välittä eristyksistä. Kaikki saa olla paljaita koska runko on samaa maata katkaisijan kanssa.
- Mää vaan
Mikä on maajohdon tarkoitus? Mitä hyötyä on siitä, jos katkaistaan maajohto ja asennetaan väliin päävirtakatkaisija ilman että huolehditaan eristeistä. En ole sähköasentaja, mutta...
- Ins.
Mää vaan kirjoitti:
Mikä on maajohdon tarkoitus? Mitä hyötyä on siitä, jos katkaistaan maajohto ja asennetaan väliin päävirtakatkaisija ilman että huolehditaan eristeistä. En ole sähköasentaja, mutta...
Kyllä maajohto pitää eristää hyvin, jos päävirtakytkin laitetaan miinuspuolelle. Ymmärtääkseni pieniä vuotovirtoja voi jäädä, vaikka miinus irti, joten elektroniikka voi häiriintyä. Pääasia, eli akun vaarallinen energia saadaan eristettyä katkaistaan kumpi hyvänsä.
Laita mieluummin maadotuspuolelle, ei ole niin nuukaa eristysten kanssa eikä priisku ja rätise, vaikka asennus menisi pieleen tai katkaisija lakkaisi toimimasta.
- poikeuksenpoikkeus
Jos sattuu olemaan maadotteinen traktori (harvinaista kylläkin). Tällöinkään ei ole täysin ehdotonta, suositeltavaa kylläkin yleisesti on asentaa maadoituskaapeliin.
Toinen olellisempi ja perustellumpi seikka, tosin sitä ei voi kylläkään pitää 100 varmana päävirtakatkaisuna, mutta olen törmännyt koneisiin, jossa "päävirtakatkaisija" katkaisee ainoastaan ohjausvirrat releiden, mittareiden, startin, yms. ohjauksen osalta. Tai esim. koneesta halutaan saada vain ohjaamon alue jännitteettömäksi. Tämänlaiset katkaisijat ovat siis asennettava ehdottomasti eristettyjen kaapeleiden kanssa. - suuntaaja+
EHDOTTOMASTI kaapeliin, muuten tulee ongelmia, olen autosähköasentaja. Huomioi et vastaajista moni on niitä "luulen tietäväni "
- ja..
Perusteluja kiitos. Vai luuletko tietäväsi?
- 2+16
Jahas, mitähän ongelmia tulisi?
Mettäkoneissa katkasee yleensä maadotuksen, ja maataloustraktoreissa. - Kipexon
Haluaisin minäkin kuulla hyvät perustelut varsinkin, ku itsellä on vuodesta -92 ollut päävirtakatkaisija maakaapelissa? En ole koskaan tiedostanut siitä koituneen minkäänlaisia ongelmia, tai sitten tieto niistä ei vain ole levinnyt minulle asti...
- HÖPÖ.,
Noilla tiedoilla olet varmasti entinen potkut saanut asentaja. Päivitä tietosi opiskelemalla ja kirjoittele vasta sen jälkeen tälle osastolle.
- ku en tiiä..
HÖPÖ., kirjoitti:
Noilla tiedoilla olet varmasti entinen potkut saanut asentaja. Päivitä tietosi opiskelemalla ja kirjoittele vasta sen jälkeen tälle osastolle.
Lähivakuutuksen nettisivuilla on oikein video miten päävirtakatkaisin asennetaan traktoriin.
Siinä se laitetaan maajohtoon, traktorimerkki muistaakseni oli new holland.
Maajohtoon minä ainakin omassana laitan, heti kunhan pakkaset hellittää että tarkenee
värkätä ulkona.
- asentaja..
Näin ammattiasentajana saanen selvittää teille asiasta kiinnostuneet miksi AINA kannattaa päävirtakytkin asentaa puolelle -maadoitetuissa laitteissa.
Jos ajoneuvoissa ei ole mitään laitteita kytketty suoraan akkuun( kello, radion muistipiiri, metsäkoneen tietokone ym) voi kytkin olla kummalla puolella vaan.
Mutta jos koneessa on em laitteta kytketty suoraan akkuun on päävitakytkin asennettava puolelle.
Jos päävirtakytkin on - puolella ja kytkimen aukiollessa yritetään käynnistää moottori, nousee savu kaikista laitteista jotka on kytketty runkoon ja saavat plussaa ohi kytkimen.
Tähän on turha väittää vastaan kun ette kuitenkaan ymmärrä.- eikös
se päävirtakytkin juuri katkaisekkin sen suljetun virtapiirin miinus puolelta, jonka koneen metallinen runko muodostaa...hmmm... vaikka olisikin ajotietokoneita. Niin, no mankan turvakoodit saattaa kyllä häipyä...mutta nehän löytyy tuhkakupista...
- trahata
eikös kirjoitti:
se päävirtakytkin juuri katkaisekkin sen suljetun virtapiirin miinus puolelta, jonka koneen metallinen runko muodostaa...hmmm... vaikka olisikin ajotietokoneita. Niin, no mankan turvakoodit saattaa kyllä häipyä...mutta nehän löytyy tuhkakupista...
edellinen nimimerkki puhuu järkee.jos akun maadotus kerran katkastaan päävirtakytkimellä maadotuskaapelissa niin mitään virtapiiriä ei enää ole olemassa vaikka kuinka renkuttaisit koelaudan kytkimiä ei mitään tapahdu siis sähköpuolella ja vaikka löisit meisselin startin päähän niin pimeetä on edellyttää tietysti että akunmaamaadottavaan napaan ei mitään muita maadotus johtoja tai jälki virityksiä tule vaan että kaikkimaadottavat kaapelit ja pikkujohdotkin ovat päävirta kytkimenjälkeen
- myös..
trahata kirjoitti:
edellinen nimimerkki puhuu järkee.jos akun maadotus kerran katkastaan päävirtakytkimellä maadotuskaapelissa niin mitään virtapiiriä ei enää ole olemassa vaikka kuinka renkuttaisit koelaudan kytkimiä ei mitään tapahdu siis sähköpuolella ja vaikka löisit meisselin startin päähän niin pimeetä on edellyttää tietysti että akunmaamaadottavaan napaan ei mitään muita maadotus johtoja tai jälki virityksiä tule vaan että kaikkimaadottavat kaapelit ja pikkujohdotkin ovat päävirta kytkimenjälkeen
Sellaisia puolelle tarkoitettuja päävirtakytkimiä, jossa on liitin näille mahdollisille jatkuvan virran tarvitsijoille. Itse kaapeli menee poikki kytkimestä, mutta liittimeen jää virta. Siitä huolimatta sellaisissa tapauksissa missä jatkuvaa virtaa ei tarvita, itse ainakin laitan katkaisimen - puolelle. Jo sen takia, että on vähemmän suojaamattomia virtaliittimiä peltien kätköissä.
- mahdollista.,
Olet melkoinen fakiiri jos saat savua aikaan tilanteessa jossa on miinuskaapeli on irrotettuna akusta. Kun päävirta kytkimestä on virta katkaistuna ollaan juuri samassa tilanteessa kuin akun kaapeli olisi irrotettuna.
Selitäppä tämä ,miten savua saadaan? - Skorpos
Kieltämättä hauskoja juttuja liikkeellä.. eipä kai sillä väliä kumman pihan pistää poikki kuhan ympyrä katkeaa :D
- mava5252
mahdollista., kirjoitti:
Olet melkoinen fakiiri jos saat savua aikaan tilanteessa jossa on miinuskaapeli on irrotettuna akusta. Kun päävirta kytkimestä on virta katkaistuna ollaan juuri samassa tilanteessa kuin akun kaapeli olisi irrotettuna.
Selitäppä tämä ,miten savua saadaan?olen sitä mieltä,jos koneessa on 24v järjestelmä,ja 2 tai useampi akku .päävirtakatkaisin miinusnapaan,silloin mahdollisesti, esim.toisesta akusta otettu 12( radio) virta katkeaa,näin on monessa metsäkoneessa ja kaivurissa.
- värkit
Meikäläisen traktoreissa ei minkään valtakunnan elektroniikkaa ole kytkettynä kumpaankaan napaan, ja ihan maalaisjärjellä päävirtakytkin kannattaa silloin laittaa runkomaadoituksen puolelle. Tiämmä uudemmissa värkeissä virtaa ei saa katkaista ensinkään.
- asentaja..
mahdollista., kirjoitti:
Olet melkoinen fakiiri jos saat savua aikaan tilanteessa jossa on miinuskaapeli on irrotettuna akusta. Kun päävirta kytkimestä on virta katkaistuna ollaan juuri samassa tilanteessa kuin akun kaapeli olisi irrotettuna.
Selitäppä tämä ,miten savua saadaan?Kuten sanoin aikaisemmin tilanne tulee silloin kun kuitenkin joku laite tarvii jatkuvan virran.
Näitä laitteita asennetaan usein myöhemmin koneisiin, laitteen runko on kiinnitetty ajoneuvon runkoon ja maajohto akun miinukseen.
Asennettaessa pääkytkin puolelle sallii se tällaisen kytkennän virtaa tarvitseville laitteille.
Sanoin jo aikaisemmin että täällä ei sitä ymmärretä, jokainen aatosähköasentaja tietää tämän.
Palstan fakiirit kinaavat. - oikeassa
värkit kirjoitti:
Meikäläisen traktoreissa ei minkään valtakunnan elektroniikkaa ole kytkettynä kumpaankaan napaan, ja ihan maalaisjärjellä päävirtakytkin kannattaa silloin laittaa runkomaadoituksen puolelle. Tiämmä uudemmissa värkeissä virtaa ei saa katkaista ensinkään.
itse laittaisin myäs päävirtakatkaisimen puolelle ja ohittaisin sen hienolla sähköjohdolla jossa 2A sulake diodi. tämä takaa sen että esim radion ym. muistit pysyy tallessa ja tuolla 2 amppeerilla ei vielä tulipaloa saa aikaseks. jos sen päävirtakatkaisimen asentaa sinne miinuspuolelle ja tekee liitokset huolimattomasti halpa katkaisija agrimarketista ja edellinen kyhäelmä huolimattomasti asennettuna hapettuu, alkaa virta etsimään uusia reittejä maahan, josta aiheutuu ongelmia. jos on kyseessä joku mökkitraktori, niin siihen voi kyllä ihan hyvin tuon katkaisijan asentaa -puolelle, silloin ei akku tyhjene pitkänkään seisokin aikana
- fakiiri...
asentaja.. kirjoitti:
Kuten sanoin aikaisemmin tilanne tulee silloin kun kuitenkin joku laite tarvii jatkuvan virran.
Näitä laitteita asennetaan usein myöhemmin koneisiin, laitteen runko on kiinnitetty ajoneuvon runkoon ja maajohto akun miinukseen.
Asennettaessa pääkytkin puolelle sallii se tällaisen kytkennän virtaa tarvitseville laitteille.
Sanoin jo aikaisemmin että täällä ei sitä ymmärretä, jokainen aatosähköasentaja tietää tämän.
Palstan fakiirit kinaavat.Jos joku laite tarvitsee jatkuvan virran ja päävirtakatkaisin on miinuspuolella, niin voihan sieltä vetää eristetyn miinusjohdon virrantarvitsijalle aivan samalla tapaa kuin vetää vetää plusjohto silloin, kun päävirtakatkaisin on pluspuolella!
- kökkötraktori
oikeassa kirjoitti:
itse laittaisin myäs päävirtakatkaisimen puolelle ja ohittaisin sen hienolla sähköjohdolla jossa 2A sulake diodi. tämä takaa sen että esim radion ym. muistit pysyy tallessa ja tuolla 2 amppeerilla ei vielä tulipaloa saa aikaseks. jos sen päävirtakatkaisimen asentaa sinne miinuspuolelle ja tekee liitokset huolimattomasti halpa katkaisija agrimarketista ja edellinen kyhäelmä huolimattomasti asennettuna hapettuu, alkaa virta etsimään uusia reittejä maahan, josta aiheutuu ongelmia. jos on kyseessä joku mökkitraktori, niin siihen voi kyllä ihan hyvin tuon katkaisijan asentaa -puolelle, silloin ei akku tyhjene pitkänkään seisokin aikana
Ohitus ja pieni sulake on hyvä systeemi, varustettuna pienellä sulakkeella.
Savua on odotettavissa jos päävirtakatkaisin on miinuspuolella ja jollekin kellolle tai muulle laitteelle otettu virta suoraan akusta, kun starttaa päävirtakytkimen ollessa auki, kaikki maadoitus menee tälle ohuelle radion piuhalla, siinä savu tuprahtaa. Sama tilanne jos traktoriin on asennettu ylläpitolaturi akun lataukseen, tai muu metallirunkoinen akkulaturi ja vahingossa startataan, akkujen maadoitus saattaa mennä laturin piuhojen kautta.
Päävirtakytkimen laittaminen puolelle sisältää sekin joitakin riskejä, johdon eriste voi vahingoittua tai kulua jostakin kohdasta ja saada aikaan oikosulun.
Traktoreita palaa aina silloin tällöin oikosulkujen takia ja pahinta on että samalla menee paljon muutakin, navettoja ja konesuojia ym.
Voisi olla syytä laittaa päävirtakatkaisin molempiin johtoihin, akun navatkin ovat vanhoissa koneissa usein suojaamatta ja päälle voi joutua joku metalliesine jne.. - älyy tiiääkö
kökkötraktori kirjoitti:
Ohitus ja pieni sulake on hyvä systeemi, varustettuna pienellä sulakkeella.
Savua on odotettavissa jos päävirtakatkaisin on miinuspuolella ja jollekin kellolle tai muulle laitteelle otettu virta suoraan akusta, kun starttaa päävirtakytkimen ollessa auki, kaikki maadoitus menee tälle ohuelle radion piuhalla, siinä savu tuprahtaa. Sama tilanne jos traktoriin on asennettu ylläpitolaturi akun lataukseen, tai muu metallirunkoinen akkulaturi ja vahingossa startataan, akkujen maadoitus saattaa mennä laturin piuhojen kautta.
Päävirtakytkimen laittaminen puolelle sisältää sekin joitakin riskejä, johdon eriste voi vahingoittua tai kulua jostakin kohdasta ja saada aikaan oikosulun.
Traktoreita palaa aina silloin tällöin oikosulkujen takia ja pahinta on että samalla menee paljon muutakin, navettoja ja konesuojia ym.
Voisi olla syytä laittaa päävirtakatkaisin molempiin johtoihin, akun navatkin ovat vanhoissa koneissa usein suojaamatta ja päälle voi joutua joku metalliesine jne..että vaikka sulta menis 2 johtoa akun plus navasta suoraan radiolle, niin se maa on poikki ja mitään ei tapahdu vaikka väännät avaimen poikki
- katkaisija
älyy tiiääkö kirjoitti:
että vaikka sulta menis 2 johtoa akun plus navasta suoraan radiolle, niin se maa on poikki ja mitään ei tapahdu vaikka väännät avaimen poikki
radiossa ei ole metallista kiinnitystä ja maadoitusta kojelautaan ja sitä kautta runkoon, johon myös siis startti on yhteydessä. Tämä siis silloin kun on katkaisija - kaapelissa ja hyppyjohto sulakkeen kanssa radiolle. Muulloin palaa sulake.
- oikea tapa
katkaisija kirjoitti:
radiossa ei ole metallista kiinnitystä ja maadoitusta kojelautaan ja sitä kautta runkoon, johon myös siis startti on yhteydessä. Tämä siis silloin kun on katkaisija - kaapelissa ja hyppyjohto sulakkeen kanssa radiolle. Muulloin palaa sulake.
kuitenkin laittaa tuo päävirtakatkaisija plussa puolelle ja ohittaa se amppeerin tai kahden sulakkeella, niin silloin pysyy radiossa kanavat kohdillaan ja vahinkoa ei tule vaikka sähkölaitteita kuinka rämplää, esim. pikkulapset. plussapuolelle asentamista tukee sekin että maadoituspuolella tulee lähes aina suuremmat jännitehäviöt, miksi lisätä niitä vielä katkaisimella. näin tuttu autosähköasentaja on minua valistanut
- hanki aivot
älyy tiiääkö kirjoitti:
että vaikka sulta menis 2 johtoa akun plus navasta suoraan radiolle, niin se maa on poikki ja mitään ei tapahdu vaikka väännät avaimen poikki
Millä sinä saat sen radion/kellon jne. toimimaan jos sinne ei mene maadoitusta akusta, häh? Yleensä sinne menee maa jos halutaan että laite toimii virran ollessa katkaistu ja päävirtakytkin on miinusjohdossa, maadoittaa silloin tuo kellolle tai muulle laitteelle menevä johto koko traktorin startatessa, kuten esimerkissä kerrottiin. Tajuatko mitä tapahtuu jos 200 Ah laitetaan kulkemaan 1 mm2 johtoon, radio harvemmin roikkuu ilmassa kumikannakkeiden varassa irti rungosta antennin kanssa, kuten tuossa joku höpisi.
- asentaja..
älyy tiiääkö kirjoitti:
että vaikka sulta menis 2 johtoa akun plus navasta suoraan radiolle, niin se maa on poikki ja mitään ei tapahdu vaikka väännät avaimen poikki
Radiohan asennetaan usein akun napoihin suoraan muistin takia.
Jos pääkytkimellä katkaistaan maa pussahtaa radio tai ylläpitolaturi varmasti jos konetta yritetään vahingossa käynnistää pääkytkin auki, myös muutama työvalo riittää tuhoon.
Vaikka eristäisit radion koneen rungosta on se silti antennin vaipan kautta maassa.
Jos koneessa ei ole mitään akkuun suoraan kytkettäviä lisälaitteita voi kytkimen tietenkin laittaa kummalle puolelle vaan.
Näitä lisälaitteita kun asennetaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin kannattaa kytkin asentaa johtoon.
Jos kerran asentaa sellaista on se yhtä helppo laittaa kumpaan napaan vaan.
Kuten olen 2 kertaa jo sanonut, tavallinen pulliainen ei tätä tajua.
Tällä palstalla on paljon tietäjiä mutta vähemmän tekijöitä. - KOKEMUSTA ON
hanki aivot kirjoitti:
Millä sinä saat sen radion/kellon jne. toimimaan jos sinne ei mene maadoitusta akusta, häh? Yleensä sinne menee maa jos halutaan että laite toimii virran ollessa katkaistu ja päävirtakytkin on miinusjohdossa, maadoittaa silloin tuo kellolle tai muulle laitteelle menevä johto koko traktorin startatessa, kuten esimerkissä kerrottiin. Tajuatko mitä tapahtuu jos 200 Ah laitetaan kulkemaan 1 mm2 johtoon, radio harvemmin roikkuu ilmassa kumikannakkeiden varassa irti rungosta antennin kanssa, kuten tuossa joku höpisi.
VAIKKA OIS KUINKA RADIO MAASSA TAJUA JO KUN SULTA ON PÄÄVIRTAKYTKIN POIS JOS ET OO TUOLLE RADIOLLE SORMEN VAHVUSTA KAAPELIA VETÄNY
- vai provoilet
hanki aivot kirjoitti:
Millä sinä saat sen radion/kellon jne. toimimaan jos sinne ei mene maadoitusta akusta, häh? Yleensä sinne menee maa jos halutaan että laite toimii virran ollessa katkaistu ja päävirtakytkin on miinusjohdossa, maadoittaa silloin tuo kellolle tai muulle laitteelle menevä johto koko traktorin startatessa, kuten esimerkissä kerrottiin. Tajuatko mitä tapahtuu jos 200 Ah laitetaan kulkemaan 1 mm2 johtoon, radio harvemmin roikkuu ilmassa kumikannakkeiden varassa irti rungosta antennin kanssa, kuten tuossa joku höpisi.
eihän tuossa oo mitään järkeä koko päävirtakytkimessä jos muka koko sähköjärjestelmä maadottuu radion kautta, ei mitään järkee. onhan siellä välissä päävirtarelettä, sulakerasiaa, radion virtanappi, radiolla yleensä vielä oma sulake vielä juuri ennen radiota, sulakerivissäkin radiolla vielä sulake....
- Skata.
asentaja.. kirjoitti:
Radiohan asennetaan usein akun napoihin suoraan muistin takia.
Jos pääkytkimellä katkaistaan maa pussahtaa radio tai ylläpitolaturi varmasti jos konetta yritetään vahingossa käynnistää pääkytkin auki, myös muutama työvalo riittää tuhoon.
Vaikka eristäisit radion koneen rungosta on se silti antennin vaipan kautta maassa.
Jos koneessa ei ole mitään akkuun suoraan kytkettäviä lisälaitteita voi kytkimen tietenkin laittaa kummalle puolelle vaan.
Näitä lisälaitteita kun asennetaan kuitenkin ennemmin tai myöhemmin kannattaa kytkin asentaa johtoon.
Jos kerran asentaa sellaista on se yhtä helppo laittaa kumpaan napaan vaan.
Kuten olen 2 kertaa jo sanonut, tavallinen pulliainen ei tätä tajua.
Tällä palstalla on paljon tietäjiä mutta vähemmän tekijöitä.Nimimerkille ASENTAJA.Älä yritä turhaan lusikoida järkeä noihin tyhjiin päihin pikkulusikalla.Ennen kuin olet saanut ne täyteen,ne on vuotanu alakautta tyhjiksi.Seon sama asia,kun mun naapuri koitti autoa käymään - 19 asteen pakkasella.Mä kysyin,minnes menoa.Äijä sano että kyllä auton kuuluu käydä,ei mulla ole mitään menoa.?????.Joo,kyllä auton kuuluu käydä.
- ------
KOKEMUSTA ON kirjoitti:
VAIKKA OIS KUINKA RADIO MAASSA TAJUA JO KUN SULTA ON PÄÄVIRTAKYTKIN POIS JOS ET OO TUOLLE RADIOLLE SORMEN VAHVUSTA KAAPELIA VETÄNY
Ei tietyst starttaa, se vaan polttaa sen ohuen johdon millä päävirtakytki on ohitettu. Lue ketju että ymmärrät mistä on kyse, vaikka tuskin ymmärrät siltikään.
- vaan ite ymmärtää
------ kirjoitti:
Ei tietyst starttaa, se vaan polttaa sen ohuen johdon millä päävirtakytki on ohitettu. Lue ketju että ymmärrät mistä on kyse, vaikka tuskin ymmärrät siltikään.
siihen johtoonhan on laitettu se pieni sulake, joten mikään johto EI PALA POIKKI
- rakas Watson
Päävirtakatkaisinta ei VOI laittaa -puolelle. Eri asia on sitten taas maadoituskatkaisin.. sen voi laittaa vain -puolelle, ellei sitten ole kyseessä vanha kone, joka on -maadoitettu
- 7372lr
kahdessa maastoautossa (70-luvulta voinee verrata traktoreihin) molemmissa oli päävirtakatkaisija navan kaapelissa. Niissä ei ollut hienostunutta elektroniikkaa, joka olisi tarvinnut ylläpitovirtaa. Miksi puolella ?
Syynä lienee akun/laturin/latausäätimen toiminta. Jos akun - navan kaapelissa olisi päävirtakytkin aiheuttaisi se pienen vastuksen/jännitehäviön ja siten sen ettei akku varaudu täyteen. Tämmöistä tuli ihan muistinvaraisesti mieleen. Nykyisistä elektroniikkaa täynnä olevista traktoreista/työkoneista ei ole kokemusta, kaiketi ne on jokapäiväisessä käytössä sillä aikoinaan päävirtakytkintä käytettiin pitkäaikaisen parkkeerauksen yhteydessä/tai oikosulku tilanteessa. - rakas Watson
7372lr kirjoitti:
kahdessa maastoautossa (70-luvulta voinee verrata traktoreihin) molemmissa oli päävirtakatkaisija navan kaapelissa. Niissä ei ollut hienostunutta elektroniikkaa, joka olisi tarvinnut ylläpitovirtaa. Miksi puolella ?
Syynä lienee akun/laturin/latausäätimen toiminta. Jos akun - navan kaapelissa olisi päävirtakytkin aiheuttaisi se pienen vastuksen/jännitehäviön ja siten sen ettei akku varaudu täyteen. Tämmöistä tuli ihan muistinvaraisesti mieleen. Nykyisistä elektroniikkaa täynnä olevista traktoreista/työkoneista ei ole kokemusta, kaiketi ne on jokapäiväisessä käytössä sillä aikoinaan päävirtakytkintä käytettiin pitkäaikaisen parkkeerauksen yhteydessä/tai oikosulku tilanteessa.Oon joskus seikkaperäisesti selvittänyt asian ja päädyin asentamaan traktoriini pääVIRTAkatkaisimen. Siis -puolelle laitoin niin perustein. Liittyi muistaakseni juuri mainitsemiisi asioihin. Laittakoot kukin kumpaan tahansa, mutta minä laittaisin edelleen virtakatkaisimen, en maadoituskatkaisinta.
- releet
rakas Watson kirjoitti:
Oon joskus seikkaperäisesti selvittänyt asian ja päädyin asentamaan traktoriini pääVIRTAkatkaisimen. Siis -puolelle laitoin niin perustein. Liittyi muistaakseni juuri mainitsemiisi asioihin. Laittakoot kukin kumpaan tahansa, mutta minä laittaisin edelleen virtakatkaisimen, en maadoituskatkaisinta.
OLI SIIS TAAS OIKEASSA, JA EDELLEEN TÖISSÄ, AINA PLUSPUOLELLE VIRRAN KATKAISU
- ihmeiden ihme
releet kirjoitti:
OLI SIIS TAAS OIKEASSA, JA EDELLEEN TÖISSÄ, AINA PLUSPUOLELLE VIRRAN KATKAISU
mun puimurista on varmaan sitte kymmeniä kertoja mossahtanu radio kun miinuspuolen katkaisija on ollu irti ja olen yrittänyt käynnistää, mutta ihmeitäkin tapahtuu kun sama radio on aina vaan käytös ja kanavat pysyny muistis
- häviöitä???
7372lr kirjoitti:
kahdessa maastoautossa (70-luvulta voinee verrata traktoreihin) molemmissa oli päävirtakatkaisija navan kaapelissa. Niissä ei ollut hienostunutta elektroniikkaa, joka olisi tarvinnut ylläpitovirtaa. Miksi puolella ?
Syynä lienee akun/laturin/latausäätimen toiminta. Jos akun - navan kaapelissa olisi päävirtakytkin aiheuttaisi se pienen vastuksen/jännitehäviön ja siten sen ettei akku varaudu täyteen. Tämmöistä tuli ihan muistinvaraisesti mieleen. Nykyisistä elektroniikkaa täynnä olevista traktoreista/työkoneista ei ole kokemusta, kaiketi ne on jokapäiväisessä käytössä sillä aikoinaan päävirtakytkintä käytettiin pitkäaikaisen parkkeerauksen yhteydessä/tai oikosulku tilanteessa.Se on näin MAALAISJÄRJELLÄ ajateltuna ihan sama, kumman navan puolelle katkaisun laittaa! Kunhan sen tekee HUOLELLISESTI ja käyttää oikean kokoisia liittimiä, eikä ns Venäläistä-liitosta=johtoa kuoritaan riittävästi ja kierretään pultin tms ympärille, sitten kiristetään mutterilla... Jos väitteesi pitäisi paikkansa, niin minkä ihmeen takia raskaan kaluston, pyöräkuomaajien yms päävirtakytkimet on (lähes) poikkeuksetta -puolella? Poikkeuksiakin löytyy, mm. Komatsun virtalukkoon tulee ns herätejännite jatkuvasti, jolla ohjataan sähköistä "päävirtakytkintä" joka taitaa todellisuudessa olla lähempänä solenoidia...
- asent
häviöitä??? kirjoitti:
Se on näin MAALAISJÄRJELLÄ ajateltuna ihan sama, kumman navan puolelle katkaisun laittaa! Kunhan sen tekee HUOLELLISESTI ja käyttää oikean kokoisia liittimiä, eikä ns Venäläistä-liitosta=johtoa kuoritaan riittävästi ja kierretään pultin tms ympärille, sitten kiristetään mutterilla... Jos väitteesi pitäisi paikkansa, niin minkä ihmeen takia raskaan kaluston, pyöräkuomaajien yms päävirtakytkimet on (lähes) poikkeuksetta -puolella? Poikkeuksiakin löytyy, mm. Komatsun virtalukkoon tulee ns herätejännite jatkuvasti, jolla ohjataan sähköistä "päävirtakytkintä" joka taitaa todellisuudessa olla lähempänä solenoidia...
alan selittään asiaa niin et kuitenkaan sitä välttämättä ymmärrä, asia on kiinni niin , monesta asiasta, siksi parempi laittaa plus puolelle. Voit tietysti laittaa miinus puolellekkin , silloin kuitenkin on se vaara että nimellisjännitteen ja katkojankärkien resonointi voi olla taajuudeltaan sellainen et se käy laturin hiilien päälle ,antaen sinne vääränlaista siniaaltoa, eikä puola saa näinollen herätevirtaa kun radion kääntää ulalle, toisaalta taas diodit ei vällttämättä pysy mukana , eikä näinollen tiedä mihinsuuntaan virta olis kulloinkin menossa, tämä taas voi aiheuttaa häiriötä nostovarsien liikeradassa, kun hydrauli säiliön anturi tunnustelee pinnankorkeutta.
- TRAKTORISSA???
asent kirjoitti:
alan selittään asiaa niin et kuitenkaan sitä välttämättä ymmärrä, asia on kiinni niin , monesta asiasta, siksi parempi laittaa plus puolelle. Voit tietysti laittaa miinus puolellekkin , silloin kuitenkin on se vaara että nimellisjännitteen ja katkojankärkien resonointi voi olla taajuudeltaan sellainen et se käy laturin hiilien päälle ,antaen sinne vääränlaista siniaaltoa, eikä puola saa näinollen herätevirtaa kun radion kääntää ulalle, toisaalta taas diodit ei vällttämättä pysy mukana , eikä näinollen tiedä mihinsuuntaan virta olis kulloinkin menossa, tämä taas voi aiheuttaa häiriötä nostovarsien liikeradassa, kun hydrauli säiliön anturi tunnustelee pinnankorkeutta.
Ja miten hydraulisäiliön pinnankorkeus-anturi voi aiheuttaa häiriöitä nostovarsien liikkeisiin? Vedä nyt jo 50m pitkä köysi kaulaasi solmuun, sido sen toinen pää Näsinneulan "tupakkatasanteen" kaiteeseen ja hyppää itse alas sieltä... =D
- antaa olla
TRAKTORISSA??? kirjoitti:
Ja miten hydraulisäiliön pinnankorkeus-anturi voi aiheuttaa häiriöitä nostovarsien liikkeisiin? Vedä nyt jo 50m pitkä köysi kaulaasi solmuun, sido sen toinen pää Näsinneulan "tupakkatasanteen" kaiteeseen ja hyppää itse alas sieltä... =D
Tuollaisia lapsellisia tapauksia aina riittää, kun ne ei itse ymmärrä asioita, niin lyödään läskiksi, aletaan huutamaan ja kiukuttelemaan löysät housuissa.
- minä ainakin
antaa olla kirjoitti:
Tuollaisia lapsellisia tapauksia aina riittää, kun ne ei itse ymmärrä asioita, niin lyödään läskiksi, aletaan huutamaan ja kiukuttelemaan löysät housuissa.
otan koko s......n akun pois traktorista, eihän tuosta saa pirukaan selvää
- parasta on
minä ainakin kirjoitti:
otan koko s......n akun pois traktorista, eihän tuosta saa pirukaan selvää
laittaa se katkaisin ynnä-virran puolelle. Varautumavaarat on sillä vältettynä- se on vähän kuin äänentoistolaitteiden kanssa: ei pamahda koko saliin kun katkoo virrat oikeassa järjestyksessä!;)
- Olettaisin nöin
TRAKTORISSA??? kirjoitti:
Ja miten hydraulisäiliön pinnankorkeus-anturi voi aiheuttaa häiriöitä nostovarsien liikkeisiin? Vedä nyt jo 50m pitkä köysi kaulaasi solmuun, sido sen toinen pää Näsinneulan "tupakkatasanteen" kaiteeseen ja hyppää itse alas sieltä... =D
- akun asentaja
minä ainakin kirjoitti:
otan koko s......n akun pois traktorista, eihän tuosta saa pirukaan selvää
sitten ensin irroittaa -puolen kenkä. akkua takaisin asennettaessa -puolen kenkä kiinnitetään viimmeisenä.
- Isot pojat kertoi
Mutta hauska ketju.
Pääasia, että virtapiiri katkeaa.
Jos jonkun radio kaipaa muistia, PVK ohitetaan sulakkeella suojatulla piuhalla.
Se muisti radiosta katoaa siinäkin tapauksessa, että PVK on pluspuolella eikä sitä ohiteta.
Jos yritetään käynnistää, kun PVK on OFF-asennossa, palaa radion sulake.
Jos se on muistettu sinne laittaa.
Jos ei, palaa jotain muuta.- radiossa polttava
muisti, ei häviä kanavat vaikkei oo virtaa vuosikausiin, joten sama kait kummalle puolelle asennutan kytkimen
- ihimetteliä
miksi pistää päävirtakatkaasia ku on palovakuutus
- Pierre Koreasti
No jos romusta haluat eroon tai romulle hyvän hinnan "tuhkakomppanian" käynnin jälkeen, niin ei kannata laittaa sitä päävirtakatkaisijaa. Mutta yleensä siinä palossa menee muutakin arvotavaraa jota ei korvaa se vakuutuskaan.
- järkevää
Katkaisijat plus johtimeen päävirtakatkaisin miinus johtimeen on yleinen tapa
- Miki-66
Olen usein miettinyt sitä että onko giljotiineissa päävirtakatkaisin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan693829Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan293073- 1242423
- 131656
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281462Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131120- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13842