Ihmettelen.

ihmettelijä siili

Useille sopii kuulemma kääpiösiili lemmikiksi vaikka olisi allergia/astma. Mistä tämä johtuu? Onhan siilillä samanlainen iho kuin muillakin karvaisilla eläimillä. Ja kyllähän piikkienkin alla on ihoa (tietty). Irtoaako siilin ihosta hilsettä vai mikä allergisattomuuden aiheuttaa? Kyllähän sieltä mahasta jossa on karva, kai jotain hilsettä irtoaa... Vai onko se hilse sellaista allergisoimatonta???

Juu, tiedän kyllä ettei siilikään sovi kaikille allergisille mutta useimmille... :) Ja mistäs tämä johtuu?

6

778

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanifani-94

siilit elää terrassa ja esim kanit häkis..??emt

• siilisti30

Siilit eivät elä terrassa!!!!
        Siilit allergisoivat, mutta usein se johtuu siitä, että tulee iho-oireita mm. kutinaa, nyppyjä yms. Kun siilin terävät piikit tekevät käsiin pieniä "reikiä", ja niissä on likaa, niin iho reagoi.
        On harhaanjohtavaa sanoa, että siilit eivät aiheuta allergiaa, kyllä niin on, että moni on joutunut luopumaan siilistäkin allergian takia.
        Toisaalta ihminen ei ole altistunut kauaa siilille, joten allergian puhkeaminen voi kestää vuoden pari.

• kanifani-94
        siilisti30 kirjoitti:

Siilit eivät elä terrassa!!!!
        Siilit allergisoivat, mutta usein se johtuu siitä, että tulee iho-oireita mm. kutinaa, nyppyjä yms. Kun siilin terävät piikit tekevät käsiin pieniä "reikiä", ja niissä on likaa, niin iho reagoi.
        On harhaanjohtavaa sanoa, että siilit eivät aiheuta allergiaa, kyllä niin on, että moni on joutunut luopumaan siilistäkin allergian takia.
        Toisaalta ihminen ei ole altistunut kauaa siilille, joten allergian puhkeaminen voi kestää vuoden pari.

olen nähnyt paljon kuvia joissa siili on terrassa..isossa sellaisessa..kuulemma sopii marsullekin. ihan kanihäkin kokoinen. en tietenkään tarkoittanut hamterin terraa. mutt paljon olen kuvia nähnyt, sopii kuulemma siilille, koska tykkää lampimästä ja ei heikot ja pienet jalat vahingoitu kun ei voi juuttua pinnojen väliin.

jos ei asu terrassa niin missä sitten? jos vapaana ei voi pitää koko aikaa

• ihmettelijä-siili
        kanifani-94 kirjoitti:

olen nähnyt paljon kuvia joissa siili on terrassa..isossa sellaisessa..kuulemma sopii marsullekin. ihan kanihäkin kokoinen. en tietenkään tarkoittanut hamterin terraa. mutt paljon olen kuvia nähnyt, sopii kuulemma siilille, koska tykkää lampimästä ja ei heikot ja pienet jalat vahingoitu kun ei voi juuttua pinnojen väliin.

Sen verran minäkin siileistä tiedän, että joko TARPEEKSI suuri terraario/vanha akvaario sopii siilin asumukseksi, mutta mieluiten vapaana tai tarpeeksi suuressa omatehdyssä aitauksessa tai siilikaapissa!!!

ja jos nyt oletetaan että siili asuu vaikka vapaana tai avonaisessa aitauksessa, niin miten ne ei siis aiheuta joillekin koira-kissa-hevonen-jyrsijä allergisille oireita?

• Siilin saava
        kanifani-94 kirjoitti:

Siilin asumukseksi käy iso häkki tai terraario (vähintään 120x60x60), aitaus tai mieluiten kokonainen huone, josta löytyy siilille välttämättömät tarvikkeet (tämä on hyvä)

• morroo

ku mä en oikeestaa tiiä silleist mut tarviiks siili juoksu pyörän? ja onks siilissä paljo hoitamista? ja nii paljo suunnillee siili maksaa kasvattajalta? tai eläin kaupasta kun ostaa? mut tietenki ostan siilin kasvattajalta. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      225
      4033
    2. Maahanmuuttajien vaikutus Suomen valtiontalouteen positiivinen

Maahanmuuttajat maksavat enemmän tuloveroja kuin saavat tulonsiirtoja. Eroavat persuista tässä suhteessa. Persuista o
      Maailman menoa
      133
      3487
    3. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      295
      2822
    4. Kesäaika on normaaliaika...

...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul
      Maailman menoa
      262
      2344
    5. Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa

taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta
      Maailman menoa
      81
      1986
    6. Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?

Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva
      Ähtäri
      43
      1689
    7. Ulkomaalaistaustaiset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

Selvitys: Ulkomaalaistaustaiset saivat selvästi enemmän työttömyysetuuksia ja toimeentulotukea kuin suomalaistaustaiset.
      Maailman menoa
      51
      1686
    8. Ähtärin päättäjät

Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b
      Ähtäri
      53
      1407
    9. Tulen hulluksi hänestä

Hän on vanha ja varattu. Mutta olen ihan hulluna häneen. Haluan hänet omakseni. Haluan olla hänen kanssaan ajasta ikuisu
      Ikävä
      70
      1328
    10. Ensimmäinen kuukausi palkatatta

Siis ei jumankauta näitä kokoomuksen ehdoituksia. Nytkin joku Otto Meri ehdoittaa, että ensimmäinen kuukausi pitäisi ty
      Kansallinen Kokoomus
      109
      1158
    Aihe