Rehtori teki lastensuojeluilmoituksen

Äiti hämillään

Koulumme rehtori katsoi velvollisuudekseen tehdä lastensuojeluilmoituksen sosiaaliviranomaisille. Sain rehtorilta puhelun ja olen täysin tyrmistynyt. Hän kertoi keskustelleensa poikani opettajan kanssa ja että he ovat tulleet siihen tulokseen, että poikani on yksin "koulutiellä", eikä saa kotoa tukea koulunkäyntiinsä kun on toistuvasti ollut läksyjä tekemättä. Totta on, että en ole joka ilta tarkastanut läksyjä, olen kuvitellut 3-luokkalaisen pyytävän apua jos ei osaa ja luottanut hänen hoitavan läksynsä.
Ihmettelen kovasti tätä toimintatapaa koulun puolelta. Kouluvuoden aikana olen saanut tasan yhden viestin opettajalta tekemättömistä koulutehtävistä. Kun pojalta katosi taannoin eräs koulukirja, ei opettajalta tullut asiasta minkäänlaista viestiä, vaikka luulisi hänen huomanneen, kirja oli kateissa sentään usean viikon (se oli jäänyt mummolaan), poika kyllä kertoi, ettei sitä löydy mistään ja minä epäilin sen olevan koulussa.
Mutta jos tieto asioista kulkee tällä tavalla, miten viranomainen nyt sitten auttaa lasta koulunkäynnissä?
Kertokaa ihmeessä, jos kyseinen lastensuojeluilmoitus on teidän mielestänne normaalia toimintaa, nimittäin minun mielestäni se ei ole.

57

13145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valta tuo ongelmia

      Kuulostaapa virkaintoiselta rehtorilta ja epäpätevältä opettajalta.
      Kyllä näistä asioista pitäisi ensin kodin kanssa keskustella , oppilashuoltoryhmässä jne.

      Pidä pintas, tais reksi haukata nyt vähän liian ison palan kakkua.

      • JJKJH

        Pikemminkin kuulosta siltä, ettei jutussa ole mitään totta.


      • koulukiva

        Tein rikosilmoituksen koulukiusaajista ja reksistä kantelun, sen jälkeen koulu teki lapsestani lastensuojeluilm. KIVA koulu, oppilashuoltoryhmä kaikki yksin reksi hoitaa, vaikka iso koulu. Tää reksi sellaisen taustan omaava, et laitettu pihalle enellisestä koulusta, ja toiminta jatkuu nyt sitten seuraavassa kaupungissa.


    • Aika erikoista!

      No ei todellakaan ole asiallista missään nimessä!

      Kouluissa vanhempia pelotellaan lastensuojeluilmoituksen teolla. Onko aikaisemmin ehdotettu esim erityisluokkaa tai pienryhmää? Näiden lastensuojeluilmoitusten takana on usein yritys painostaa vanhempia hyväksymään siirto erityisluokkaan.

      Lue tämän sivun jutut, niin ymmärrät paremmin:
      http://www.facebook.com/group.php?gid=44596980521

    • Voi ressu opettajaa

      on rehtori... heh.. varmaan tekee joka koulun oppilaasta ilmoituksen.... uskon että viranomaiset nauravat koko jutulle.
      Täytyy olla tosi katkera opettaja, jolla on omia onglemia, ja tuo ne tällä tavoin esiin syyttelemällä viattomia lapsia.

      Kyllä aikuinenkin unohtaa, eikä se ole mikään suuri juttu, siinä ei satuteta ketään, eikä tehdä mitään peruuttamatonta.

      Suurempiakin asioita sattuu eikä niitä ilmoitella mihinkään. Nyt on opettajlaa oma elämä täysin sekaisin.
      Mitä hän saa siitä, että kiusaa lasta?

      • Viestiketjun aloitta

        Kiitos teille kaikille.
        Totta on aloitukseni, olen miettinyt pääni puhki, onko jotain sellaista, mitä en olisi tullut ajatelleeksi syynä ilmoituksen tekemiseen, mutten keksi yhtään mitään. Pojalla ei ole oppimisvaikeuksia, hänellä ei liioin ole mitään käyttäytymisongelmiakaan vaan ihan normaalisti luulisi olevan. Ainakaan mistään ongelmista ei ole kerrottu. Puhtaat vaatteet on päällä, no tukka oli ehkä vähän pitkään leikkaamatta...mutta siis kaiken kaikkiaan en ymmärrä. Aamumyöhästymisiä on pari-kolme, mutta ei kai se nyt noin vakavaa ole? Siis olen kuvitellut, että kun puhutaan lastensuojeluilmoituksesta, on silloin kyse jostain ongelmasta, mihin tarvitaan apua?
        Mitään oppilashuoltoryhmää tms. ei ole kutsuttu koolle aiemmin. Rehtori sanoi puhelussaan, että meidän olisi nyt syytä tavata (siis ilmoituksen tekemisen jälkeen), opettaja laittoi sitten viestiä minulle takaisinpäin ja ehdotti sopivaa tapaamisaikaa, maaliskuussa sitten tavataan.
        Sellainen muistikuva minulla on, että rehtori olisi vanhempainillassa pitämässään puheessa maininnut oppilashuoltoryhmästä, ja että joskus tulee tilanteita, jossa täytyy yhdessä pohtia ongelmia. Tämä nyt sitten taitaa olla sellainen tilanne. Minusta vaan tuntuu tosiaan liioittelulta koko juttu.
        Tuntuu todella pahalta.


      • oöpoj
        Viestiketjun aloitta kirjoitti:

        Kiitos teille kaikille.
        Totta on aloitukseni, olen miettinyt pääni puhki, onko jotain sellaista, mitä en olisi tullut ajatelleeksi syynä ilmoituksen tekemiseen, mutten keksi yhtään mitään. Pojalla ei ole oppimisvaikeuksia, hänellä ei liioin ole mitään käyttäytymisongelmiakaan vaan ihan normaalisti luulisi olevan. Ainakaan mistään ongelmista ei ole kerrottu. Puhtaat vaatteet on päällä, no tukka oli ehkä vähän pitkään leikkaamatta...mutta siis kaiken kaikkiaan en ymmärrä. Aamumyöhästymisiä on pari-kolme, mutta ei kai se nyt noin vakavaa ole? Siis olen kuvitellut, että kun puhutaan lastensuojeluilmoituksesta, on silloin kyse jostain ongelmasta, mihin tarvitaan apua?
        Mitään oppilashuoltoryhmää tms. ei ole kutsuttu koolle aiemmin. Rehtori sanoi puhelussaan, että meidän olisi nyt syytä tavata (siis ilmoituksen tekemisen jälkeen), opettaja laittoi sitten viestiä minulle takaisinpäin ja ehdotti sopivaa tapaamisaikaa, maaliskuussa sitten tavataan.
        Sellainen muistikuva minulla on, että rehtori olisi vanhempainillassa pitämässään puheessa maininnut oppilashuoltoryhmästä, ja että joskus tulee tilanteita, jossa täytyy yhdessä pohtia ongelmia. Tämä nyt sitten taitaa olla sellainen tilanne. Minusta vaan tuntuu tosiaan liioittelulta koko juttu.
        Tuntuu todella pahalta.

        sanoit että suhun on otettu yhteyttä kerran tekemättömien läksyjen takia. kuinka monta yhteydenottoa tarvitset jotta alkaisit pitämään huolen lapsesi läksyistä j o k a p ä i v ä?


      • Oikea ammattilainen
        Viestiketjun aloitta kirjoitti:

        Kiitos teille kaikille.
        Totta on aloitukseni, olen miettinyt pääni puhki, onko jotain sellaista, mitä en olisi tullut ajatelleeksi syynä ilmoituksen tekemiseen, mutten keksi yhtään mitään. Pojalla ei ole oppimisvaikeuksia, hänellä ei liioin ole mitään käyttäytymisongelmiakaan vaan ihan normaalisti luulisi olevan. Ainakaan mistään ongelmista ei ole kerrottu. Puhtaat vaatteet on päällä, no tukka oli ehkä vähän pitkään leikkaamatta...mutta siis kaiken kaikkiaan en ymmärrä. Aamumyöhästymisiä on pari-kolme, mutta ei kai se nyt noin vakavaa ole? Siis olen kuvitellut, että kun puhutaan lastensuojeluilmoituksesta, on silloin kyse jostain ongelmasta, mihin tarvitaan apua?
        Mitään oppilashuoltoryhmää tms. ei ole kutsuttu koolle aiemmin. Rehtori sanoi puhelussaan, että meidän olisi nyt syytä tavata (siis ilmoituksen tekemisen jälkeen), opettaja laittoi sitten viestiä minulle takaisinpäin ja ehdotti sopivaa tapaamisaikaa, maaliskuussa sitten tavataan.
        Sellainen muistikuva minulla on, että rehtori olisi vanhempainillassa pitämässään puheessa maininnut oppilashuoltoryhmästä, ja että joskus tulee tilanteita, jossa täytyy yhdessä pohtia ongelmia. Tämä nyt sitten taitaa olla sellainen tilanne. Minusta vaan tuntuu tosiaan liioittelulta koko juttu.
        Tuntuu todella pahalta.

        Koulu ei toimi noin. Kukaan viranomainen ei toimi noin.

        Joko valehtelet tai sitten jätät paljon kertomatta.

        Lastensuojelu tulee mukaan toimiin vasta sitten, kun on selvää näyttöä laiminlyönneistä. Koulu selvittelee poissaololoihin ja muihin ongelmiin liittyvät asiat itse. Poissaoloja on oltava runsaasti, jotta tapaus noita väittämiäsi uria etenisi. Oppilashuoltoryhmä niitä ensin käsittelee.


      • ei sentään
        Oikea ammattilainen kirjoitti:

        Koulu ei toimi noin. Kukaan viranomainen ei toimi noin.

        Joko valehtelet tai sitten jätät paljon kertomatta.

        Lastensuojelu tulee mukaan toimiin vasta sitten, kun on selvää näyttöä laiminlyönneistä. Koulu selvittelee poissaololoihin ja muihin ongelmiin liittyvät asiat itse. Poissaoloja on oltava runsaasti, jotta tapaus noita väittämiäsi uria etenisi. Oppilashuoltoryhmä niitä ensin käsittelee.

        Kyllähän suhtautumistapoja ja toimintatapoja voi olla monenlaisia. Sinulla aloittaja on kuitenkin "valttina" se, että asia etenee nyt vähän väärässä järjestyksessä.

        Jos opettaja ja rehtori ovat NOIN huolestuneita, niin miksi kokous vasta maaliskuussa ? Miksi ei HETI ? Reksillä on kyllä aikaa ( opetusvelvollisuus koulun koosta riippuen 0-10 tuntia keskimäärin viikossa) ja opettajallakin yhteistyöhön on varattu 2 tuntia per viikko. Eli aikaa on.

        Vaadi kokous heti, niin asia ei jää mieltäsi painamaan. Ota muuten mukaan ylimääräiset korvat eli joku ystävä esim. kuuntelemaan mitä siellä oikeasti puhutaan ja kuka sanoo mitäkin.


      • Juh juh
        Oikea ammattilainen kirjoitti:

        Koulu ei toimi noin. Kukaan viranomainen ei toimi noin.

        Joko valehtelet tai sitten jätät paljon kertomatta.

        Lastensuojelu tulee mukaan toimiin vasta sitten, kun on selvää näyttöä laiminlyönneistä. Koulu selvittelee poissaololoihin ja muihin ongelmiin liittyvät asiat itse. Poissaoloja on oltava runsaasti, jotta tapaus noita väittämiäsi uria etenisi. Oppilashuoltoryhmä niitä ensin käsittelee.

        läksyt ja unohtelu ole syy lastensuojeluun! Aivan naurettavaa. Eihän heillä sitten muuta työtä olisikaan kuin juosta lasten perässä joilta unohtuu läksyt, tai ei muista asioita. Se olisi sitten opettajilla sama juttu, eivät hekään ole niitä aina muistavia, heiltäkin unohtuu asioita usein.


      • aloittanut ketjun
        ei sentään kirjoitti:

        Kyllähän suhtautumistapoja ja toimintatapoja voi olla monenlaisia. Sinulla aloittaja on kuitenkin "valttina" se, että asia etenee nyt vähän väärässä järjestyksessä.

        Jos opettaja ja rehtori ovat NOIN huolestuneita, niin miksi kokous vasta maaliskuussa ? Miksi ei HETI ? Reksillä on kyllä aikaa ( opetusvelvollisuus koulun koosta riippuen 0-10 tuntia keskimäärin viikossa) ja opettajallakin yhteistyöhön on varattu 2 tuntia per viikko. Eli aikaa on.

        Vaadi kokous heti, niin asia ei jää mieltäsi painamaan. Ota muuten mukaan ylimääräiset korvat eli joku ystävä esim. kuuntelemaan mitä siellä oikeasti puhutaan ja kuka sanoo mitäkin.

        Niin, miten se nyt menee, olen laiminlyönyt velvollisuuteni (?) tutkia lapsen läksyt j o k a päivä. Mahtaisiko asiaa lieventää yhtään se, että minulla on isompia lapsia, jotka ovat moitteettomasti hoitaneet koulutyönsä, ilman että olisin heidänkään läksyjään tarkastellut?
        Tottakai minulla on nyt kamalan huono omatunto, että kuvittelin kyseisenkin lapsen hoitavan koulujutut samaan malliin. Tottakai jokainen lapsi on erilainen ja tottakai jokainen tarvitsee huomiota, enkä ehkä sitä huomiota ole nyt sitten tarpeeksi antanut...Oli miten oli, ainakin löydän itsestäni ja äitiydestäni nyt paljon enemmän vikoja kuin ennen.

        Mutta pysyäkseni asiassa...olisin kuvitellut, että lastensuojeluilmoituksen tekemiseen tarvitaan SUURI ja TODELLINEN huoli lapsesta. Vai olisiko mahdollista, että laiminlyöntini läksyjen suhteen merkitsee jotain suurta huolenaihetta. Ja todentotta, jos huoli on koulussa niin suuri, miksi kokooonnutaan vasta maaliskuussa? Vai voiko tosiaan olla niin, että aivan kaikki, pienetkin huolet ilmoitetaan eteenpäin? Sitten kyllä luulisi sosiaalityön hukkuvan töidensä alle...

        Kauhulla mietin, mihin tämä johtaa...määrätäänkö meille perhetyöntekijä tarkastamaan pojan läksyt?
        Jos huoltajana kieltäydyn mahdollisesti tarjotusta tuesta eli vaikkapa perhetyöntekijästä, aletaanko miettiä järeämpiä vaihtoehtoja, kuten huostaanottoa??
        Olisi jo älyttömyyden huippu...

        Se on ainakin varma, että oma luottamukseni sekä pojan opettajaa että koulun rehtoria kohtaan ei ole enää entisellään. Jos on aihetta huolestua lapsesta, pitäisi kyllä ihan ensi alkuun soittaa äidille/isälle.


      • opiskeleva äiti
        aloittanut ketjun kirjoitti:

        Niin, miten se nyt menee, olen laiminlyönyt velvollisuuteni (?) tutkia lapsen läksyt j o k a päivä. Mahtaisiko asiaa lieventää yhtään se, että minulla on isompia lapsia, jotka ovat moitteettomasti hoitaneet koulutyönsä, ilman että olisin heidänkään läksyjään tarkastellut?
        Tottakai minulla on nyt kamalan huono omatunto, että kuvittelin kyseisenkin lapsen hoitavan koulujutut samaan malliin. Tottakai jokainen lapsi on erilainen ja tottakai jokainen tarvitsee huomiota, enkä ehkä sitä huomiota ole nyt sitten tarpeeksi antanut...Oli miten oli, ainakin löydän itsestäni ja äitiydestäni nyt paljon enemmän vikoja kuin ennen.

        Mutta pysyäkseni asiassa...olisin kuvitellut, että lastensuojeluilmoituksen tekemiseen tarvitaan SUURI ja TODELLINEN huoli lapsesta. Vai olisiko mahdollista, että laiminlyöntini läksyjen suhteen merkitsee jotain suurta huolenaihetta. Ja todentotta, jos huoli on koulussa niin suuri, miksi kokooonnutaan vasta maaliskuussa? Vai voiko tosiaan olla niin, että aivan kaikki, pienetkin huolet ilmoitetaan eteenpäin? Sitten kyllä luulisi sosiaalityön hukkuvan töidensä alle...

        Kauhulla mietin, mihin tämä johtaa...määrätäänkö meille perhetyöntekijä tarkastamaan pojan läksyt?
        Jos huoltajana kieltäydyn mahdollisesti tarjotusta tuesta eli vaikkapa perhetyöntekijästä, aletaanko miettiä järeämpiä vaihtoehtoja, kuten huostaanottoa??
        Olisi jo älyttömyyden huippu...

        Se on ainakin varma, että oma luottamukseni sekä pojan opettajaa että koulun rehtoria kohtaan ei ole enää entisellään. Jos on aihetta huolestua lapsesta, pitäisi kyllä ihan ensi alkuun soittaa äidille/isälle.

        Tämä palsta ei ole oikea paikka hakea neuvoja eikä edes vertaistukea.

        Olen ollut suurinpiirtein samanlaisessa tilanteessa.
        Omasta kokemuksestani voin sanoa seuraavaa:

        Kannattaa pitää sekä opettajaan, rehtoriin että sosiaali-ihmisiin avoimet välit. Älä ainakaan sorru syyttelemään tai osoittelemaan sormella. Todennäköisesti saat kaiken tarvittavan avun yhteistyöllä.
        Ainakin itselleni kävi näin. Voin sanoa, että kaikki kääntyi parhain päin näiden tapaamisten jälkeen.
        Älä usko kaikkea, mitä tällä palstalla kirjoitetaan.

        Kolmas luokka on monelle lapselle kompastuskivi. Ekan ja tokan luokan leikit ovat akana ja oikea opiskelu alkaa. Tosiasia on, että nyt lapsesi tarvitsee sinun vanhemmuuttasi.

        Suomessa tehdään lukuisia lastensuojelullisia ilmoituksia, ja ikävä kyllä niistä suurin osa on ihan aiheellisia.


      • Opetaja opetaja
        Juh juh kirjoitti:

        läksyt ja unohtelu ole syy lastensuojeluun! Aivan naurettavaa. Eihän heillä sitten muuta työtä olisikaan kuin juosta lasten perässä joilta unohtuu läksyt, tai ei muista asioita. Se olisi sitten opettajilla sama juttu, eivät hekään ole niitä aina muistavia, heiltäkin unohtuu asioita usein.

        Tämä juttu nyt vain ei oikeasti ole totta. Lastensuojeluviranomaiset eivät tekemättömiin läksyihin puutu.

        Avaaja joko syöttää teille puhdasta provoa tai jättää paljon kertomatta. Edes Suomen parjattu virkakoneisto ei noin toimi.


      • amerbar
        ei sentään kirjoitti:

        Kyllähän suhtautumistapoja ja toimintatapoja voi olla monenlaisia. Sinulla aloittaja on kuitenkin "valttina" se, että asia etenee nyt vähän väärässä järjestyksessä.

        Jos opettaja ja rehtori ovat NOIN huolestuneita, niin miksi kokous vasta maaliskuussa ? Miksi ei HETI ? Reksillä on kyllä aikaa ( opetusvelvollisuus koulun koosta riippuen 0-10 tuntia keskimäärin viikossa) ja opettajallakin yhteistyöhön on varattu 2 tuntia per viikko. Eli aikaa on.

        Vaadi kokous heti, niin asia ei jää mieltäsi painamaan. Ota muuten mukaan ylimääräiset korvat eli joku ystävä esim. kuuntelemaan mitä siellä oikeasti puhutaan ja kuka sanoo mitäkin.

        ...kokous ei varmaan ole HETI koska ensi viikolla on talviloma...


      • kotiopetukseen..
        Oikea ammattilainen kirjoitti:

        Koulu ei toimi noin. Kukaan viranomainen ei toimi noin.

        Joko valehtelet tai sitten jätät paljon kertomatta.

        Lastensuojelu tulee mukaan toimiin vasta sitten, kun on selvää näyttöä laiminlyönneistä. Koulu selvittelee poissaololoihin ja muihin ongelmiin liittyvät asiat itse. Poissaoloja on oltava runsaasti, jotta tapaus noita väittämiäsi uria etenisi. Oppilashuoltoryhmä niitä ensin käsittelee.

        Meillä tilanne tämä, tyttö 3:lla luokalla ja nyt syksyllä sairasteli paljon.Ensin oli 2 viikkoa kestävä kurkkutulehdus kuume(käytiin lääkärissä ja kokeissa kahteen kertaan)Söi 2 antibioottikuuria .Sitten nyt ihan vähän aikaa sitten olimme kaikki karmeassa virustaudissa joka itsessään kesti jo yli viikon(kova kuume,päänsärky ja yskä)sitten vielä perään bakteerin aiheuttama jälkitauti ja neiti joutui olemaan taas koulusta poissa kaksi viikkoa.Nyt sitten tuli terveydenhoitajalta paperinpala johon oli kirjoittanut että on tehnyt lastensuojeluilmoituksen..Etää sillälailla.Tästä lähtien viemme lapsen kipeänä kai sitten kouluun.


      • Rakas virkaveli
        Oikea ammattilainen kirjoitti:

        Koulu ei toimi noin. Kukaan viranomainen ei toimi noin.

        Joko valehtelet tai sitten jätät paljon kertomatta.

        Lastensuojelu tulee mukaan toimiin vasta sitten, kun on selvää näyttöä laiminlyönneistä. Koulu selvittelee poissaololoihin ja muihin ongelmiin liittyvät asiat itse. Poissaoloja on oltava runsaasti, jotta tapaus noita väittämiäsi uria etenisi. Oppilashuoltoryhmä niitä ensin käsittelee.

        Ammattilainen on kyllä todella kaukana totuudesta, sillä näin toimii moni viranomainen ja nimenomaan opettaja. Tarttis varmaan työnohjausta ja uudelleen koulutusta...


      • M
        Oikea ammattilainen kirjoitti:

        Koulu ei toimi noin. Kukaan viranomainen ei toimi noin.

        Joko valehtelet tai sitten jätät paljon kertomatta.

        Lastensuojelu tulee mukaan toimiin vasta sitten, kun on selvää näyttöä laiminlyönneistä. Koulu selvittelee poissaololoihin ja muihin ongelmiin liittyvät asiat itse. Poissaoloja on oltava runsaasti, jotta tapaus noita väittämiäsi uria etenisi. Oppilashuoltoryhmä niitä ensin käsittelee.

        Sanomasi ei pidä laisinkaan paikkaansa. Opettajat ja rehtorit ovat myös EPÄTÄYDELLISIÄ ja erehtyvät!! Kouluvaikeuksien takana voi olla myös esim. kiusaaminen. Opettajanhuoneessa esiintyy myös ilkeämielistä juoruilua, josta voi seurata vääristynyt kuva oppilaasta ja koko perheestä. Meidän tapauksessa tehtiin myös ilmoitus, jolle sosiaaliviranomainen suorastaan nauroi.


      • D-Metric Time
        opiskeleva äiti kirjoitti:

        Tämä palsta ei ole oikea paikka hakea neuvoja eikä edes vertaistukea.

        Olen ollut suurinpiirtein samanlaisessa tilanteessa.
        Omasta kokemuksestani voin sanoa seuraavaa:

        Kannattaa pitää sekä opettajaan, rehtoriin että sosiaali-ihmisiin avoimet välit. Älä ainakaan sorru syyttelemään tai osoittelemaan sormella. Todennäköisesti saat kaiken tarvittavan avun yhteistyöllä.
        Ainakin itselleni kävi näin. Voin sanoa, että kaikki kääntyi parhain päin näiden tapaamisten jälkeen.
        Älä usko kaikkea, mitä tällä palstalla kirjoitetaan.

        Kolmas luokka on monelle lapselle kompastuskivi. Ekan ja tokan luokan leikit ovat akana ja oikea opiskelu alkaa. Tosiasia on, että nyt lapsesi tarvitsee sinun vanhemmuuttasi.

        Suomessa tehdään lukuisia lastensuojelullisia ilmoituksia, ja ikävä kyllä niistä suurin osa on ihan aiheellisia.

        Suurin osa on itseasiassa aiheettomia. Minun tapauksessani mielipiteeni koulukiusaamisesta aiheutti sen että tulin ilmeisesti vahingossa tuoneeksi suuremman ihmisjoukon tietoisuuteen koulun kyvyttömyyden ratkaista lapseeni kohdistuvaa kiusaamista, kuten myös koulukiusaamista yleensä. Koska olin silloin töissä kyseisessä koulussa, ilmoitukseen listattiin kaikki valheet joita esim. oppilaat ja muu henkilökunta olivat vain kyenneet keksimään, loppujenlopuksi se oli niin täynnä väärää tietoa ja olettamuksia että jouduin kirjoittamaan vastineen.
        Yksinhuoltaja on helpompi kohde lastensuojeluilmoitukselle koska koulu katsoo hänen voimavaransa rajallisiksi vastata täysivaltaisesti ja vaatia koulun henkilökuntaa vastuuseen virheistään. Lastensuojeluilmoitus oli vain keino hiljentää minut eikä siinä oikeastaan ollut lastensuojelullisesti lapseeni liittyvää, pikemminkin koulun keino kasvattaa aikuista ihmistä käyttämällä sitä ainoaa asiaa lyömäaseena mitä voi. Pidin avoimet välit koulun henkilökuntaa mutta kadun sitä nyt, ajattelin etteivät lähettäisi sitä ilmoitusta jos olen kiltisti ja myönnyttelen. Toisaalta sellaisille ihmisille puhuminen on turhaa jotka ovat jo hyvissä ajoin päättäneet mitä mieltä ovat, eivät kuuntele tai ymmärrä sanaakaan ja toistelevat fokusoituneesti oppikirjalauseita, toistavat yhtäkkiä monta kertaa "niin" sanaa hyläten näin kaiken jonka olen esittänyt ja palautuen takaisin omaan logiikkaansa. Minun olisi pitänyt puhua suuni puhtaaksi heidän typeryydestään koska se ilmoitus lähetetään joka tapauksessa.

        Sosiaalialan työntekijöiden kuten kuraattoreiden virheisiin voi puuttua ihan kuntatasolla ja rehtoriin liittyvät ongelman hoidetaan aluehallintokeskuksessa, sinne vaan yhteyttä ottamaan!

        Ja opiskeleva äiti, tämä palsta on erityisen hyvä paikka hakea neuvoja ja tukea varsinkin jos sitä ei muualla ole. Taidat opiskella koulukuraattoriksi vai?


      • Kyllin hyvä äiti
        M kirjoitti:

        Sanomasi ei pidä laisinkaan paikkaansa. Opettajat ja rehtorit ovat myös EPÄTÄYDELLISIÄ ja erehtyvät!! Kouluvaikeuksien takana voi olla myös esim. kiusaaminen. Opettajanhuoneessa esiintyy myös ilkeämielistä juoruilua, josta voi seurata vääristynyt kuva oppilaasta ja koko perheestä. Meidän tapauksessa tehtiin myös ilmoitus, jolle sosiaaliviranomainen suorastaan nauroi.

        Olen kokenut samaa opettajien terveydenhoitajan taholta, panettelua ja juoruilua, perättömiä asioita kerrottu minusta. Sain niistä tietää koska sattui olemaan tuttu ko koulussa töissä.


    • avustajanainen

      Jos et tiedä toimineesi mitenkään väärin, ei sinun ole syytä olla huolissaan. Keskustelemalla asiat selviävät. Joskus lasten kertomukset kotoa saattavat olla mitä ihmeellisempiä, eli ei kai lapsellasi ole vilkas mielikuvitus tai suorastaan valehtelua? Lapsilla on hyviä tekosyitä, miksi läksyt on tekemättä.

    • Kahden koululaisen ä

      Olen kanssasi aivan samaa mieltä, että asiallisesti ei ole toimittu. Minusta on yleensäkin kohtuutonta, että nykyään tunnutaan odottavan, että lasten puolesta kaikki tehdään valmiiksi. Ei sen kuuluisi mennä niin, vaan lapsille pitää antaa vastuuta, että he sitten oppivat sitä myös ottamaan. Ja vastuuta ei ole se, että äiti vahtii joka päivä läksyjen teon.

      Toki, jos läksyt ovat useasti tekemättä, siitä pitäisi ilmoittaa vanhemmille, että hekin tietäisivät asiasta ja voisivat muistutella lasta. Meillä yksi lapsista jätti ne helposti tekemättä ja olin yllättynyt, kun opettaja asiasta minulle huomautti. Olin nimittäin (lähes) joka päivä kysynyt, onko läksyt tehty ja joka päivä sain vastauksen, että on. Ja luotin siihen. Enhän minä voi edes tietää, mitä hänellä olisi läksynä ollut, jos hän ei sitä itse kerro, joten vaikea on vahtia. Asia ratkesi kyllä helposti, kun opettaja kertoi, että tällainen ongelma on.

      Mitä tulee tuohon normaaliuteen, niin kyllä tuo valitettavasti on ihan normaaliksi laskettavaa toimintaa. Nykyään niitä lastensuojeluilmoituksia tehdään mitä naurettavimmista asioita ja ihan pienikin huoli on riittävä siihen. Niihin sitten reagoidaankin vaihtelevasti. Minä olisin huolissani sen opettajan ja rehtorin lapsista, jotka joutuvat elämään sellaisen ihmisen kasvattamana, joka ei osaa hoitaa asioita asiallisesti ja jotka eivät anna lapsilleen mahdollisuutta itsenäistymiseen.

      Toivottavasti saat asiallisen sosiaaliviranomaiset asiaa hoitamaan. Ehkä he vain antavat ohjeita ja jättävät asian sitten siihen. Pahempiakin vaihtoehtoja saattaa olla tiedossa.

      • lastensuojeluilmoitu

        Kynnys on tarkoituksella asetettu matalaksi, että kaikki väärinkäytökset varmasti tulevat ilmi.

        Niin ja muistahan, että sinullakin on ihan yhtä alhainen kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus esimerkiksi rehtorin tai opettajan lapsista. Pelkkä epäilys riittää, jos epäilet, ettei kaikki ole ihan kunnossa rehtorin kotona. Soitto päivystävälle sosiaalityöntekijälle riittää, heidän on tutkittava asia.

        Tämä oli vain esimerkki, koska lastensuojelulaki koskee kaikkia. Kansalaiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.


    • Ei syytä huoleen

      ja rehtoreita riittää varmasti. Joskus ne vaan kiusallaan tekee ja haluaa lisää vaikeuksia oppilaille. Kuka hyvänsä voi kiusallaan tehdä ilmoituksen nimettömänä, eikä tarvi edes perustella. Vaikka sinä voi t tehdä rehtorin perheestä ilmoituksen, eikä sulta mitään kysytä.

      Älä välitä noista katkerista.

      Muistan kun mun yksi naapuri teki toisesta naapurista (asumme kerrostalossa) lastensuojeluilmoituksen. Tämä äiti kävi sitten juttelemassa siellä lastensuojelupaikassa, ja ne tostesi vaan siellä, että hyvin paljon tulee tälläisiä ilmoitukisa joilla ei ole mitään perää. Joku tekee kiusallaan ja joku tietämättään tosi asioita, jotka kannattaisi selvittää ensin, sillä turhat jutut vievät aikaa todella tarvitsevilta asiakkailta.

      Joten uskon että teidänkin tapauksessa on vaan rehtori kiusallaan tehnyt. Menet ja juttelet sossussa, ja se on sillä selvä. Ingformoi sitten koulutoimen johtajaakin siitä, jotta saa moisen rehtorin kuriin.

    • ..................,,

      Juu, kyllä vaan voi olla totta. Meidän perheelle kävi viime vuonna niin ettei koululta otettu meihin mitään yhteyttä ennen ilmoituksen tekoa. Kauniina kesäpäivänä tuli soitto sosiaalitoimistosta, josta kerrottiin että koululta on tehty lastensuojeluilmoitus tekemättömien läksyjen takia. Tämä soitto tuli siis kesäkuussa koulun loppumisen jälkeen. Ilmoitus oli päivätty kevätjuhla päivälle. Ainoa kotiin asti tullut viesti opettajalta tekemättömistä läksyistä koko kevät lukukauden aikan oli tammikuun alusta. Myöhemmin kävi sitten keskusteluissa ilmi että poika oli pimittänyt viestit ja opettaja oli tulkinnut "ettei minua kiinnosta, kun niitä ei ollut kuulunut takaisin" kuten hän myöhemmin asian ilmaisi! Poissaoloja ei ollut ollut. En osannut tällaista kuvitellakaan kun poika sai kuitenkin ihan ok numeroita kokeista ja yhdessä teimme aina läksyjä isompien kanssa. Osa kuitenkin "unohtui" eli hän jätti tahallaan läksykirjoja kouluun. Ja aika ihmetys oli paitsi itselläni myös LS:ssä miksi ilmoituksen tekeminen jätettiin noin myöhään jos kerran tilanne oli ollut noin vakava että se koettiin koulun puolesta lastensuojeluilmoituksen arvoiseksi.

      Naurettavinta mielestäni on että koulun jakamassa tiedotteessa kerrotaan että oppilashuoltotyöryhmässä käsitellään kaikki tällaiset asiat yhdessä vanhempien kanssa, Ja ellei tilanne lähde paranemaan, sen jälkeen tehdään virallinen huoliarviointi, edelleen yhdessä vanhempien kanssa, ja vasta sen jälkeen ilmoitus. Mihinkään kokouksiin ei meille tullut minkäänlaista kutsua eikä kukaan koululta osannut ottaa puhelinta käteen ja kysyä onko huomautuslaput jääneet johonkin matkan varrelle kun niitä ei ole tullut allekirjoitettuna takaisin! Eli vaikka jossakin vaiheessa prosessia epäilin että poika olisi väärentänyt nimen papereihin niin ei ollut käynyt, hän ei vain ollut palauttanut niitä kouluun ollenkaan.

      No, asia selvisi lopulta tottakai. Ja täytty sanoa että olin sen verran käärmeissäni etten ottanut vastaan lastensuojelun tarjousta tulla vierailulle kotiini. Kaikki keskustelut kävimme heidän toimistollaan. Mutta kyllä siinä sai laskea tuhanteen jos toiseenkin kun ensimmäisen kerran meni koululle seuraavana lukuvuonna palaveriin.

      Niin että kyllä nämä tällaiset lastensuojeluilmoitukset jotka johtuvat suoraan opettajien kyvyttömyydestä hoitaa omia tehtäviään tuntuvat olevan valitettavan todellisia monelle perheelle.

      • Ammattikasvattaja

        Olen muistakseni nähnyt tämän tekstin jossakin muussa osiossa jo ajat sitten. Se tästäkin "tosiasiasta".

        Nykykäytännön mukaan virkamies ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta nimettömänä. Toisin sanoen, jos rehtori olisi tehnyt ilmoituksen, nimi olisi näkyvillä.

        Tämä kirjoitus on TÄYTTÄ puppua ja sopii juuri tänne palstalle ja palstan henkeen. Teinit ja muut lapsenomaiset kirjoittelevat asioista, joista heillä ei kokemusta ole. Pääasia on päästä arvostelemaan koululaitosta.

        Käytännössä opettajien kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus on korkea. Kun oma nimi näkyy papereissa, seuraukset voivat olla ikävät. Vaikka ilmoitus olisikin aiheellinen, se ei välttämättä ole sitä esim. väkivaltaisen isukin mielestä. Jokainen voi päätellä seuraukset. Sosiaalipuolen ihmiset puolestaan saavat takuuvarmasti osansa ikävistä seuraamuksista.

        Tämä tarina on täyttä soopaa. Yksikään rehtori ei tee ls-ilmoitusta "vittuillakseen". Jos oppilas esim. ei tee läksyjään, asiasta VARMASTI keskustellaan syvällisesti ensin kodin kanssa useisiin otteisiin.

        Nykylainsäädännön mukaan oppilaista ei SAA keskustella oppilashuoltoryhmässä ilman lupaa vanhemmilta. Perehtykää siis tosiasioihin ennen kuin alatte tänne höpötystä syöttää, niin kivaa kuin se onkin.


      • hfupwgirg
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Olen muistakseni nähnyt tämän tekstin jossakin muussa osiossa jo ajat sitten. Se tästäkin "tosiasiasta".

        Nykykäytännön mukaan virkamies ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta nimettömänä. Toisin sanoen, jos rehtori olisi tehnyt ilmoituksen, nimi olisi näkyvillä.

        Tämä kirjoitus on TÄYTTÄ puppua ja sopii juuri tänne palstalle ja palstan henkeen. Teinit ja muut lapsenomaiset kirjoittelevat asioista, joista heillä ei kokemusta ole. Pääasia on päästä arvostelemaan koululaitosta.

        Käytännössä opettajien kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus on korkea. Kun oma nimi näkyy papereissa, seuraukset voivat olla ikävät. Vaikka ilmoitus olisikin aiheellinen, se ei välttämättä ole sitä esim. väkivaltaisen isukin mielestä. Jokainen voi päätellä seuraukset. Sosiaalipuolen ihmiset puolestaan saavat takuuvarmasti osansa ikävistä seuraamuksista.

        Tämä tarina on täyttä soopaa. Yksikään rehtori ei tee ls-ilmoitusta "vittuillakseen". Jos oppilas esim. ei tee läksyjään, asiasta VARMASTI keskustellaan syvällisesti ensin kodin kanssa useisiin otteisiin.

        Nykylainsäädännön mukaan oppilaista ei SAA keskustella oppilashuoltoryhmässä ilman lupaa vanhemmilta. Perehtykää siis tosiasioihin ennen kuin alatte tänne höpötystä syöttää, niin kivaa kuin se onkin.

        Ei ole höpötystä. Onhan tullut dokumentti tvssä jossa esim. koulu oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen koska yksinhuoltajan lapsi oli hiukan ylipainoinen. Poika otetttiin huostaan. Äiti joútui käymään taistelua oikeudessa ennenkuin sai lapsensa takaisin. Tämä dokumentti on tullut ruotsin puolella ja ohjelman nimi on kalla fakta. Ja tässä ohjelmassa he esiintyvät omina itsenään omilla nimillä. Ja muuta syytä ei oikeesti ollu kuin lievä ylipaino.
        Eli kyllä viranomainen voi toimia väärin. Se että joku pääsee viranomaiseksi ei automaattisesti tarkoita että oikeudenmukaisuustaju tulee automaattisesti päähän. ja näitä esimerkkejä on muitakin, Avaa sinäkin silmäsi todellisuuteen sieltä pumpulipilvestä, jossa kosaan mitään väärää ei muka tapahdu.


      • Ammattikasvattaja
        hfupwgirg kirjoitti:

        Ei ole höpötystä. Onhan tullut dokumentti tvssä jossa esim. koulu oli tehnyt lastensuojeluilmoituksen koska yksinhuoltajan lapsi oli hiukan ylipainoinen. Poika otetttiin huostaan. Äiti joútui käymään taistelua oikeudessa ennenkuin sai lapsensa takaisin. Tämä dokumentti on tullut ruotsin puolella ja ohjelman nimi on kalla fakta. Ja tässä ohjelmassa he esiintyvät omina itsenään omilla nimillä. Ja muuta syytä ei oikeesti ollu kuin lievä ylipaino.
        Eli kyllä viranomainen voi toimia väärin. Se että joku pääsee viranomaiseksi ei automaattisesti tarkoita että oikeudenmukaisuustaju tulee automaattisesti päähän. ja näitä esimerkkejä on muitakin, Avaa sinäkin silmäsi todellisuuteen sieltä pumpulipilvestä, jossa kosaan mitään väärää ei muka tapahdu.

        Silmät ovat avautuneet reilun 15 vuoden opettajakokemuksella monien asioiden suhteen. En epäile, ettei vääriä ratkaisujakin voisi tapahtua. Tämän avauksen tekstin olen kuitenkin nähnyt jo aikoja sitten jossakin osiossa, en enää muista tarkasti.

        Siitä dokumentista: Ruotsin TV:ssäkö esitettiin Suomea koskevia tapauksia? Vai oliko kyse Ruotsissa tapahtuneista asioista?

        Tämän lisäksi totean edelleen tämän saman TOSIASIAN: jos suomalainen virkamies tekee lastensuojeluilmoituksen, nimi näkyy alla.


      • perheen (perä)pää
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Olen muistakseni nähnyt tämän tekstin jossakin muussa osiossa jo ajat sitten. Se tästäkin "tosiasiasta".

        Nykykäytännön mukaan virkamies ei voi tehdä lastensuojeluilmoitusta nimettömänä. Toisin sanoen, jos rehtori olisi tehnyt ilmoituksen, nimi olisi näkyvillä.

        Tämä kirjoitus on TÄYTTÄ puppua ja sopii juuri tänne palstalle ja palstan henkeen. Teinit ja muut lapsenomaiset kirjoittelevat asioista, joista heillä ei kokemusta ole. Pääasia on päästä arvostelemaan koululaitosta.

        Käytännössä opettajien kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus on korkea. Kun oma nimi näkyy papereissa, seuraukset voivat olla ikävät. Vaikka ilmoitus olisikin aiheellinen, se ei välttämättä ole sitä esim. väkivaltaisen isukin mielestä. Jokainen voi päätellä seuraukset. Sosiaalipuolen ihmiset puolestaan saavat takuuvarmasti osansa ikävistä seuraamuksista.

        Tämä tarina on täyttä soopaa. Yksikään rehtori ei tee ls-ilmoitusta "vittuillakseen". Jos oppilas esim. ei tee läksyjään, asiasta VARMASTI keskustellaan syvällisesti ensin kodin kanssa useisiin otteisiin.

        Nykylainsäädännön mukaan oppilaista ei SAA keskustella oppilashuoltoryhmässä ilman lupaa vanhemmilta. Perehtykää siis tosiasioihin ennen kuin alatte tänne höpötystä syöttää, niin kivaa kuin se onkin.

        Lukematta sen tarkemmin ketjua voisin ehdottaa että se on myös voinut tehdä ilmoituksen yksityishenkilönä jolloin luultavasti olisi saanut nimen piiloon?


    • kallafakta

      Minähän sanoin että oltiin omilla nimillä omilla kasvoilla. Kaikkien oli esillä,, mitä ihmettä sinä jankkaat nimistä kun kyse on siitä että myös viranomainen voi joskus olla epäinhimillinen ja pikkusieluinen. JOSKUS.

      • Ammattikasvattaja

        Jankkaan nimistä lähinnä siksi, että otin kantaa avaukseen, joka mielestäni ei voi olla totta. Jos rehtori olisi tehnyt lastensuojeluilmoituksen, ei kenenkään olisi tarvinnut asiaa vatvoa - hänen nimensä olisi noussut esille. Ymmärsitkö?

        Toiseksi, tämä RUOTSIN TV:SSÄ ollut asia ei vieläkään tullut selväksi. Kerrottiinko ohjelmassa SUOMALAISESTA tapauksesta?,


    • kosto on suloinen

      Kannattaa tarkistaa ja udella rehtorin lasten elämää ja tehdä heistä lastensuojeluilmoitus. Monet tekevät sen kiusallaan nniinkuin tämä rehtori, niin uskon.

      • LAKI TUNNETAAN

        Kaikki mitä täällä on viranomaisten mielivallasta kirjoitettu ON TOTTA. Turha kuvitella tosiaan että tässä maassa olisi TOTUUDELLA J järjellä ENÄÄ MITÄÄN TEKEMISTÄ NÄISSÄ ASIOISSA. Dokumentteja löytyy jos on tarvis.Tietyt paikkakunnat /kaupungit asettavat jo alkujaan ihmiset tiettyihin kategorioihin sen mukaan mikä on siviilisääty ,varallisuus jne. Niin että älkää hyvät ihmiset unta nähkö jostain oikeudenmukaisuudesta jne.


      • Puhtaat jauhot
        LAKI TUNNETAAN kirjoitti:

        Kaikki mitä täällä on viranomaisten mielivallasta kirjoitettu ON TOTTA. Turha kuvitella tosiaan että tässä maassa olisi TOTUUDELLA J järjellä ENÄÄ MITÄÄN TEKEMISTÄ NÄISSÄ ASIOISSA. Dokumentteja löytyy jos on tarvis.Tietyt paikkakunnat /kaupungit asettavat jo alkujaan ihmiset tiettyihin kategorioihin sen mukaan mikä on siviilisääty ,varallisuus jne. Niin että älkää hyvät ihmiset unta nähkö jostain oikeudenmukaisuudesta jne.

        Kannattaa kiusaavan viranomaisenkin huolehtia siitä että pysyy nuhteettomasti kaidalla polulla, mikä onkaan mukavampaa kuin narauttaa viranomainen.


      • armas suomen maa
        Puhtaat jauhot kirjoitti:

        Kannattaa kiusaavan viranomaisenkin huolehtia siitä että pysyy nuhteettomasti kaidalla polulla, mikä onkaan mukavampaa kuin narauttaa viranomainen.

        Kyllähän näin on, että kouluterveydenhoitajat tekevät lastensuojeluilmoituksia oppilaista OMIN päin, ILMAN ETTÄ OTTAVAT /KÄYVÄT keskustelua KENENKÄÄN kanssa. Selitys on että EN TIENNYT MITÄ OLISIN TEHNYT.SIIS IHMINEN ON KOULUSSA TERVEYDENHOITAJANA EIKÄ NOUDATA KÄYTÄNTÖJÄ.SYYNÄ ILMOITTELUUN ON ESIM.ETTÄ KOTONA PELATAAN TIETOKONEPELIÄ(vaikkakaan kotona ei ole AINUTTAKAAN peliä eikä niitä myöskään pelata).Ei kannata tosiaan täällä kuvitella turhia, että ei muka mene läpi MIKÄ VAAN. Että näin....


    • 25

      Osa kouluterveydenhuoltajista on jonkin lastensuojelua tarjoavan yrityksen palkkalistoilla. On hyvä haalia huolilapsia ls:n asiakkaiksi. Täs on pikku linkki että mitä taas niistä Lastensuojelu-/sosiaali-/Asosialiperheistä opetetaan:
      https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10224/3859/psykologia1998_4-10.pdf?sequence=1

      ELI:

      "4
      Lastensuojelua käyttävät perheet

      Kirjoittajat määrittelevät lastensuojeluperhekäsitteen ja osoittavat, että nämä
      lastensuojelussa ja sosiaalihuollossa hyvin tyypilliset perheet ovat systeemisesti
      selkeästi rajautuvia. Kirjoittajat esittävät näkemyksensä perheen systeemisestä
      dynamiikasta, jossa keskeistä on ihmissuhteiden katkeaminen ilman surutyötä,
      hämärtävä kommunikaatio sekä häpeän (ja syyllisyyden) välttäminen. Tämä
      periaate leviää myös hoitosuhteeseen ja aiheuttaa tyypillisen valehtelulle
      perustuvan kommunikaation.

      Helena Lounavaara-Rintala
      Esko Varilo
      Pirjo Vuornos
      Jan-Christer Wahlbeck

      Työryhmäämme on pitkään kiinnostanut
      perhetyyppi, josta olemme käyttäneet erilaisia
      nimiä: lastensuojeluperhe, asosiaalinen perhe,
      sosiaalihuoltoperhe tai sosiaaliperhe. Tarkoitamme
      tällä lastenpsykiatriassa ja lastensuojelussa
      hyvin tyypillistä hädässä olevaa
      perhettä, jota pystytään auttamaan huonosti.
      Käsityksemme ydin on, että kyseessä on
      dynaamisesti yhtenäinen perhetyyppi ja tässä
      suhteessa ajattelumme eroaa sosiaalihuollossa
      vakiintuneesta näkemyksestä (esim. Forssén
      1991), jossa perheet nähdään dynaamisesti
      erilaisina. Näkemyksemme perustuu
      dynaamis-systeemiseen ajatteluun ja sen
      välityksellä paljastuu mielestämme lastensuojelua
      käyttävien perheiden sisäinen
      pohjimmainen samanlaisuus..."

      Tää oli pieni otos tuosta perheitä häpäisevästä oppimateriaalista.

    • äitykkä80

      Kyllä tämä on ihan tätä päivää. Koulu toimii ihan oikein, jos katsovat että aihetta on. Sinun tulee vanhempana huolehtia yhdessä poikasi kanssa hänen tehtävänsä ja muutoinkin, 3 luokkalainen on ihan lapsi vielä! Koulu on hänen työnsä ja kirjat pitää olla mukana, ei useita viikkoja kateissa. Minun poikani koulussa jos kirjat on noin kauan kateissa niin uusi kirja tulee hankkia omalla rahalla. Huolellisuus ja ohjeet vaan käyttöön teille, se on sitä rakkautta myös lasta kohtaan :))

    • suivaantunut

      kyllä opettajat voivat olla täysin p-----stä.jos vanhemmat ei nuole ja muuten kokoajan ole nostattamassa niiden itsetuntoa , tarhassa ja eskarissa samataso.
      Valitettavaa mutta totta pärstälukemalla mennään, ekaluokan opettajat ei edes viitsi opettaa ja nähdävaivaa opettamisen eteen jos ei valmiiksi ole jo vähintään ylioppilas, niin heti vaan apariin lapsi ja luokitellaan lukihäiriköksi, ei voi oppia jos ei opeteta.Kyllä koulupsykoloogilla jotka hekin ovat aivan ammattitaidottomia ilman mitään elämänkokemusta omaavia ,tälläiset ihmiset antavat lapsestasi lausuntoja, vanhempia uhkaillaan lasten huostaanotoilla jos ei kirjoittele papereita ja anna vastuuta näille mielivaltaisille sadisteille. Lasta saa kyllä hyväksikäyttää ja pahoin pidellä ilman kunnon seuraamuksia , mutta varjele jos läksyt on muutaman kerran tekemättä tai ei ole oppinut aakkosia niin ei kun tuomio.Ihme muuten jotta kukaan ei ole puuttunut tämänpäivän lukutaidottomuuteen, nimittäin työpaikoilla tänäpäivänä on paljon nuoria jotka eivät osaa kunnolla lukea ja kirjoittaa, tämä on selvä ilmiö kouluuudistuksesta, kun enää ei kirjaimia lausuta niin kuin kuuluu, Suomenkielessä puhe ja kirjoitus tehdään samalla tavalla. ja A on A .ja B on B. eikä muuksi muutu.Joten opet ja muut kyylärit , keskittykää opettamiseen ja epäkohtien parantamiseen sen sijaan jotta olisitte tekopyhiä pikkusieluja. Ennen opet oli opeja ja osasivat opettaa eikä ketään erikseen syynätty jos oli aihetta niin reissuvihko oli käytössä ja siinä muistutus 3 kertaa joka piti näyttää allekirjoitettuna opelle. jos ei tehonnut niin keskustelu vanhempien ja lapsen kanssa.
      Oikeesti opettajat oli parempia 50-80luvulla.Kuri oli kovempi kotona ja koulussa mikä oli hyväasia kun vertaa tähänpäivään

    • Samaa koettu

      Samanlaisia kokemuksia poikien kanssa. Koulu tehnyt 6 LS-ilmoitusta, kun on ollut kova huoli. Näistä 5 tapahtui siten, että koulusta ei edes oltu meihin yhteydessä.

      Meillä on haastavat lapset, sitä ei käy kiistaminen, mutta koulun toiminta on ollut meidänkin tapauksessa törkeää. Yritetään päästä hankalista lapsista eroon tekemällä LS-ilmoitus. Vuoden 2008 alusta voimaan tulleen lain perusteella sen voi tehdä kun siltä tuntuu, jos vaikka pikkaisen olisi huolta.

      Tälläkin osastolla uskotaan,ettei LS-koneisto toimi noin, mutta toimii se. Olemme saaneet sosiaalitoimistolta ihan asiallista kohtelua. Ovat todenneet jokaisen huoli ilmoituksen jälkeen, että ompa ihanat lapset ja kotiolosuhteetkin ovat kunnossa. Sosiaalitoimistojen on helpompaa selvittää asia perheen kanssa kuin lähteä valistamaan kouluja. Perheen kanssa asioiminen on se pienimmän riesan tie.

      Referoinnin artikkelia ja kirjoitusta toiselta palstalta.
      http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkijat Joka kolmannelta opettajalta puuttuu ammatin vaatimia ominaisuuksia/1135238893376


      Tutkijat: Joka kolmannelta opettajalta puuttuu ammatin vaatimia ominaisuuksia

      23.8.2008 17:59 | Kommentit
      Johanna Tikkanen
      Helsingin Sanomat

      Lähes joka kolmannelta suomalaisopettajalta puuttuu ominaisuuksia, joita ammatti vaatii, väittävät opettajien valintakokeita kehittävät Pekka Kosonen ja Pekka Räihä.
      Tutkijoiden mielestä nykyopettajan työssä on tärkeää
      osata kohdata toinen ihminen,
      sietää erilaisuutta ja luoda suhteita muun muassa vanhempiin.
      "Tämä asiantuntijuus pitäisi opettajalla olla. Muuten tulee ongelmia", Kosonen sanoo.

      Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimusryhmään kuuluvat Kosonen ja Räihä pohtivatkin sitä, mitä jos syy koulun järjestyshäiriöihin ei välttämättä olisikaan oppilaissa, kodeissa tai liian suurissa luokissa, vaan siinä, että moni opettaja on väärällä alalla.
      Väärälle alalla taas voi päätyä siksi, että koulutukseen valitaan väärin perustein.

      -------------
      Samoja alalle soveltumattomia henkilöitä on koulujen rehtoreissakin. Kuinka moni tuntee luokanopettajan, joka myöntää olevansa väärässä? (Tämä on räikeä yleistys ja provo!)

      Minusta rehtorin tekemä ilmoitus on liian kepein perustein tehty. Sen kohteeksi joutuva perhe pääsee mukaan lastensuojelun tarpeen kartoitukseen joka vie aikaa ja energiaa perheen muusta arjesta. Toivoisin jokaisen ilmoituksen laatijan joutuvan itse saman käsittelyn kohteeksi, mutta kun jokainen heistä on ns. turvapaikassa jonne ei lastensuojelulaki yllä. Yksi positiivinen juttu tuossa on, rehtori sentään soitti sinulle ilmoituksesta.

      Voimia sinulle, sosiaalitoimistojen väki on yleensä ihan asiallista, eikä niitä tarvitse pelätä. He ymmärtävät tavallisen ihmisen arkea paremmin kuin ikänsä koulussa asustaneet...

      • Ammattikasvattaja

        Ihme juttu siis sinänsä, että tämä Suomen SURKEA opettajakunta pystyy niinkin hyviin saavutuksiin kuin pystyy, eikö niin?

        Kuusi lastensuojeluilmoitusta samasta perheestä ilman mitään toimenpiteitä kuulostaa potaskalta. Todellisuudessa niitä EI kukaan huvikseen tee. Opettajien kynnys tehdä ilmoitus on todella korkea. Ilmoituksen tekijän nimi tulee virkamiehen kyseessä ollessa vanhempien tietoon ja merkitsee käytännössä yhteistyön katkeamista, elleivät vanhemmat ole yhteistyössä mukana.

        On ihmeellistä, että tänne ylipäätään ottaen kukaan viitsii näitä täysin utopistisia juttuja kirjoittaa. Joku saattaa vielä uskoa nämä jutut.

        Kerropa ystävällisesti meille kaikille se, MITÄ lapsosesi konkreettisesti tekivät saadakseen aikaan tilanteen, jossa koulu LS-ilmoituksia teki. Mikä oli ilmoituksten perustelu? Kerro ihan yleisellä tasolla vain.


      • Samaa koettu
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Ihme juttu siis sinänsä, että tämä Suomen SURKEA opettajakunta pystyy niinkin hyviin saavutuksiin kuin pystyy, eikö niin?

        Kuusi lastensuojeluilmoitusta samasta perheestä ilman mitään toimenpiteitä kuulostaa potaskalta. Todellisuudessa niitä EI kukaan huvikseen tee. Opettajien kynnys tehdä ilmoitus on todella korkea. Ilmoituksen tekijän nimi tulee virkamiehen kyseessä ollessa vanhempien tietoon ja merkitsee käytännössä yhteistyön katkeamista, elleivät vanhemmat ole yhteistyössä mukana.

        On ihmeellistä, että tänne ylipäätään ottaen kukaan viitsii näitä täysin utopistisia juttuja kirjoittaa. Joku saattaa vielä uskoa nämä jutut.

        Kerropa ystävällisesti meille kaikille se, MITÄ lapsosesi konkreettisesti tekivät saadakseen aikaan tilanteen, jossa koulu LS-ilmoituksia teki. Mikä oli ilmoituksten perustelu? Kerro ihan yleisellä tasolla vain.

        Kun kerran haastoit kertomaan, niin avataan asiaa.

        2 ilmoitusta koskee lasten välisiä nujakoita koulussa. Sos. toimisto oli sitä mieltä, että tällaisten asioiden selvittely kuuluu koululle, mutta koska lastensuojelulaki vaatii tekemään lastensuojelu tarpeen kartoituksen niin se on tehtävä. Koulusta ei oltu meihin millään lailla yhteydessä ennen kuin ilmoitus jätettiin eikä sen jälkeen. Tätä asiaa kummasteltiin sos. virastossakin. Sosiaaliviranomaiset kävivät kotona ja käytiin istumassa muutama palaveri. Tähän hyvää kesää hukkaa sekä meiltä vanhemmilta että lapsilta. Kartoituksen lopputulos oli että, on ns "hyvä koti" ja lapset saavat sitä mitä vanhempien pitää heille antaakin.

        Seuraava ilmoituksen teki koulun rehtori, kun tiedustelin häneltä perusteita edellisiin ilmoituksiin. Käytin asiallista kieltä, arvostelin toimia en henkilöä. Tämän seurauksena LS-ilmoitus. Nyt ei enää tehty laajaa kartoitusta, mutta sos. virastossa toivottiin, että saamme asiallisen suhteen toimimaan koulun kanssa. Tästäkin ilmoituksesta tieto tuli meille sos. virastosta, koulusta ei otettu mitään yhteyttä.

        Loput 3 ilmoitusta tehtiin kuulopuheen (tai mielijohteen) perusteella, näistä yksi koski lasteni keskinäisiä riitoja ja kahdessa minun väitettiin pahoinpitelevän lapsiani. Kaikki kolme lasta kertoivat asian olevan toisin. Talossa on "kova komento" ja rajat, mutta ei pahoinpitelyä. Koulusta on oltu meihin vanhempiin yhteydessä vain viimeisimmästä LS-ilmoitusta ennen.

        Varsinainen ilmoitusten perustelu on ollut huoli lapsesta, ei muuta.

        Tarina voi olla uskomaton, mutta 100 % tosi. Minulle aivan samantekevää uskooko joku tai ei? Minulla ei ole tarvetta valehdella tai vääristellä asioita. On hyvä palkkainen duuni, maksetut talot, vauratta ja keskivertoa parempi koulutus.
        En kirjoittele tänne saadakseni tukea, neuvoja tai myötätuntoa. Olen huomannut muillakin olevan samoja haasteita elämässään ja jos jotakin helpottaa kuulla minun kokemuksista, se sopii.

        Ammattikasvattajalle tiedoksi. Tiedän tasan tarkkaan mitä on lasten pahoinpitely ja miltä tuntuu lähteä "yön selkään" kun toinen vanhemmista vetään lärvit ja laittaa perheen "baanalle". Tiedän senkin miten hävettää seuraavana päivänä koulun pihalla, kun toinen vanhempasi on noudettu edellisenä iltana polisiin huostaan koko kerrostalon muun lapsikatraan silmien alla. "Suomi-kodin" kasvattina, en tee sitä samaa omille lapsilleni. Väite siitä, että pahoinpitelyn lapsiani loukkaa minua syvästi ja tuntuu joskus siltä, ettei siitä yli 30 vuoden takaisesta pa..... pääse vieläkään ohi.

        Lisäksi puolisoni toimii opettajana, mikä sekin on 100 % tosi. Hän ei tosin ole luokanopettaja, vaan aineenopettaja. Hänen kertomukset useista työpaikoistaan (pätkätöitä nääs) vahvistavat sen, ettei kaikilla ole opettajilla ole tehtävän mukaisia taitoja. Miten noin semi-kolleegana näet tilanteen, antaisiko hän alan ammattilaisena esim. minun toimia LS-lain vastaisesti ja pahoinpidellä lapsiani. Eikö olisi johdonmukaista, että samalla pahoinpitelisin puolisoani.

        Minulla 3 lasta, 2 erittäin vilkasta tapausta, eivätkä taivu peruskoulun muottiin. 1 lapsista ns. normi lapsi, eikä ole mitään ongelmia. Kouluhan toimii silloin erittäin hyvin kun ei ole ongelmaa, mutta silloin kun kaivataan ongelmaratkaisukykyä astuu kuvaan ammattitaito.

        Minkä tahansa työyhteisön ja organisaation linjan määrittelevät esimiehet omalla taidollaan ja esimerkillään? Jos koulun rehtori on kyvytön, riviopettaja ei voi asialle juuri mitään tehdä. Meidän tapauksessa luokittelen rehtorin kyvyttömäksi ja ammattitaidottomaksi.


      • Ammattikasvattaja
        Samaa koettu kirjoitti:

        Kun kerran haastoit kertomaan, niin avataan asiaa.

        2 ilmoitusta koskee lasten välisiä nujakoita koulussa. Sos. toimisto oli sitä mieltä, että tällaisten asioiden selvittely kuuluu koululle, mutta koska lastensuojelulaki vaatii tekemään lastensuojelu tarpeen kartoituksen niin se on tehtävä. Koulusta ei oltu meihin millään lailla yhteydessä ennen kuin ilmoitus jätettiin eikä sen jälkeen. Tätä asiaa kummasteltiin sos. virastossakin. Sosiaaliviranomaiset kävivät kotona ja käytiin istumassa muutama palaveri. Tähän hyvää kesää hukkaa sekä meiltä vanhemmilta että lapsilta. Kartoituksen lopputulos oli että, on ns "hyvä koti" ja lapset saavat sitä mitä vanhempien pitää heille antaakin.

        Seuraava ilmoituksen teki koulun rehtori, kun tiedustelin häneltä perusteita edellisiin ilmoituksiin. Käytin asiallista kieltä, arvostelin toimia en henkilöä. Tämän seurauksena LS-ilmoitus. Nyt ei enää tehty laajaa kartoitusta, mutta sos. virastossa toivottiin, että saamme asiallisen suhteen toimimaan koulun kanssa. Tästäkin ilmoituksesta tieto tuli meille sos. virastosta, koulusta ei otettu mitään yhteyttä.

        Loput 3 ilmoitusta tehtiin kuulopuheen (tai mielijohteen) perusteella, näistä yksi koski lasteni keskinäisiä riitoja ja kahdessa minun väitettiin pahoinpitelevän lapsiani. Kaikki kolme lasta kertoivat asian olevan toisin. Talossa on "kova komento" ja rajat, mutta ei pahoinpitelyä. Koulusta on oltu meihin vanhempiin yhteydessä vain viimeisimmästä LS-ilmoitusta ennen.

        Varsinainen ilmoitusten perustelu on ollut huoli lapsesta, ei muuta.

        Tarina voi olla uskomaton, mutta 100 % tosi. Minulle aivan samantekevää uskooko joku tai ei? Minulla ei ole tarvetta valehdella tai vääristellä asioita. On hyvä palkkainen duuni, maksetut talot, vauratta ja keskivertoa parempi koulutus.
        En kirjoittele tänne saadakseni tukea, neuvoja tai myötätuntoa. Olen huomannut muillakin olevan samoja haasteita elämässään ja jos jotakin helpottaa kuulla minun kokemuksista, se sopii.

        Ammattikasvattajalle tiedoksi. Tiedän tasan tarkkaan mitä on lasten pahoinpitely ja miltä tuntuu lähteä "yön selkään" kun toinen vanhemmista vetään lärvit ja laittaa perheen "baanalle". Tiedän senkin miten hävettää seuraavana päivänä koulun pihalla, kun toinen vanhempasi on noudettu edellisenä iltana polisiin huostaan koko kerrostalon muun lapsikatraan silmien alla. "Suomi-kodin" kasvattina, en tee sitä samaa omille lapsilleni. Väite siitä, että pahoinpitelyn lapsiani loukkaa minua syvästi ja tuntuu joskus siltä, ettei siitä yli 30 vuoden takaisesta pa..... pääse vieläkään ohi.

        Lisäksi puolisoni toimii opettajana, mikä sekin on 100 % tosi. Hän ei tosin ole luokanopettaja, vaan aineenopettaja. Hänen kertomukset useista työpaikoistaan (pätkätöitä nääs) vahvistavat sen, ettei kaikilla ole opettajilla ole tehtävän mukaisia taitoja. Miten noin semi-kolleegana näet tilanteen, antaisiko hän alan ammattilaisena esim. minun toimia LS-lain vastaisesti ja pahoinpidellä lapsiani. Eikö olisi johdonmukaista, että samalla pahoinpitelisin puolisoani.

        Minulla 3 lasta, 2 erittäin vilkasta tapausta, eivätkä taivu peruskoulun muottiin. 1 lapsista ns. normi lapsi, eikä ole mitään ongelmia. Kouluhan toimii silloin erittäin hyvin kun ei ole ongelmaa, mutta silloin kun kaivataan ongelmaratkaisukykyä astuu kuvaan ammattitaito.

        Minkä tahansa työyhteisön ja organisaation linjan määrittelevät esimiehet omalla taidollaan ja esimerkillään? Jos koulun rehtori on kyvytön, riviopettaja ei voi asialle juuri mitään tehdä. Meidän tapauksessa luokittelen rehtorin kyvyttömäksi ja ammattitaidottomaksi.

        Kuulostaa ERITTÄIN oudolta, eikä valitettavasti myöskään kovin uskottavalta.

        Koulu organisaationa EI toimi tuolla tavoin LS-ilmoitusten yhteydessä. Olipa rehtori miten epäpätevä tahansa, en kykene uskomaan sitä, että lastensuojeluilmoituksia noin liukuhihnalta tehtailtaisiin - varsinkaan tuollaisin perusteluin.

        Onko lastesi asioita käsitelty moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä? Keitä siinä ryhmässä oli mukana? Mihin tuloksiin tuop ryhmä tuli?

        Onko sinulle tiedotettu lasten ongelmista koulussa? Oletko jutellut lasten luokanopettajien kanssa? Mihin tuloksiin päädyitte?

        Internettiin ihan kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Tarinassasi on osasia, joihin en kykene valöitettavasti uskomaan.

        Olennaisin osa koko jutussasi ei tainnut ollakaan se, että kertoisit tapauksesta vaan se, että pääsit kertomaan "totuuksia" Suomen koululaitoksesta ja opettajista, joiden työ sinustakin ilmeisesti on liian helppoa.

        Jos lapsilla todellisuudessa on ongelmia, ne käsitellään ensin luokanopettajan ja vanhempien keskusteluissa. Tarvittaessa asioita käsitellään moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä. Sen jälkeen taas TARVITTAESSA vanhempien ja eri alojen ammattilaisten yhteinen kokooontuminen tai kokoontumisia järjestetään ja pohditaan sitä, mitä voitaisiin tehdä.

        Uudet erityisopetusta koskevat lait määrittelevät tarkasti koulujen toimintaa ongelmatapauksissa.

        Olen toiminut opettajana yli 15 vuotta. En ole törmännyt ensimmäiseenkään tapaukseen, jossa koulu olisi tehnyt LS-ilmoituksen. Tarvetta siihen kyllä todellakin olisi ollut ajoittain. Nykyasetusten mukaan virkamies ei kuitenkaan voi tehdä anonyymina ilmoitusta työnsä puitteissa, joten kynnys siihen on korkea.

        Suomessa lapset ja nuoret OVAT todellisuudessa monin paikoin ongelmissa. Yhä enemmän näkee niitä tapauksia, joissa lapset ovat lähes heitteillä. Kun ongelmiin sitten yritetään puuttua, seuraukset ovat vaihtelevia. Vaikka asiat olisivat kuinka sekaisin, ihmiset eivät omia toimiaan vääriksi tai puutteellisiksi miellä. Lopussa lähdetään sitten hakemaan klassisesti sitä kuuluisaa ulkopuolista syyllistä, joka usein on koulu ja opettajakunta. Nehän eivät kykene millään "ymmärtämään" lasta.

        Toivoisin, että lukutaitoiset ihmiset erottaisivat nämä keksityt julistukset todellisuudesta.


      • Samaa koettu
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Kuulostaa ERITTÄIN oudolta, eikä valitettavasti myöskään kovin uskottavalta.

        Koulu organisaationa EI toimi tuolla tavoin LS-ilmoitusten yhteydessä. Olipa rehtori miten epäpätevä tahansa, en kykene uskomaan sitä, että lastensuojeluilmoituksia noin liukuhihnalta tehtailtaisiin - varsinkaan tuollaisin perusteluin.

        Onko lastesi asioita käsitelty moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä? Keitä siinä ryhmässä oli mukana? Mihin tuloksiin tuop ryhmä tuli?

        Onko sinulle tiedotettu lasten ongelmista koulussa? Oletko jutellut lasten luokanopettajien kanssa? Mihin tuloksiin päädyitte?

        Internettiin ihan kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa. Tarinassasi on osasia, joihin en kykene valöitettavasti uskomaan.

        Olennaisin osa koko jutussasi ei tainnut ollakaan se, että kertoisit tapauksesta vaan se, että pääsit kertomaan "totuuksia" Suomen koululaitoksesta ja opettajista, joiden työ sinustakin ilmeisesti on liian helppoa.

        Jos lapsilla todellisuudessa on ongelmia, ne käsitellään ensin luokanopettajan ja vanhempien keskusteluissa. Tarvittaessa asioita käsitellään moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä. Sen jälkeen taas TARVITTAESSA vanhempien ja eri alojen ammattilaisten yhteinen kokooontuminen tai kokoontumisia järjestetään ja pohditaan sitä, mitä voitaisiin tehdä.

        Uudet erityisopetusta koskevat lait määrittelevät tarkasti koulujen toimintaa ongelmatapauksissa.

        Olen toiminut opettajana yli 15 vuotta. En ole törmännyt ensimmäiseenkään tapaukseen, jossa koulu olisi tehnyt LS-ilmoituksen. Tarvetta siihen kyllä todellakin olisi ollut ajoittain. Nykyasetusten mukaan virkamies ei kuitenkaan voi tehdä anonyymina ilmoitusta työnsä puitteissa, joten kynnys siihen on korkea.

        Suomessa lapset ja nuoret OVAT todellisuudessa monin paikoin ongelmissa. Yhä enemmän näkee niitä tapauksia, joissa lapset ovat lähes heitteillä. Kun ongelmiin sitten yritetään puuttua, seuraukset ovat vaihtelevia. Vaikka asiat olisivat kuinka sekaisin, ihmiset eivät omia toimiaan vääriksi tai puutteellisiksi miellä. Lopussa lähdetään sitten hakemaan klassisesti sitä kuuluisaa ulkopuolista syyllistä, joka usein on koulu ja opettajakunta. Nehän eivät kykene millään "ymmärtämään" lasta.

        Toivoisin, että lukutaitoiset ihmiset erottaisivat nämä keksityt julistukset todellisuudesta.

        Eipä tämä uskon kappale ole, No worries ;-)

        Opettajia alalla kouluttava Jyväskylän yliopiston opettajien koulutuslaitos on julkaisemassaan tutkimuksessa päätynyt tulokseen, jonka mukaan 1/3 koulutukseen päässeistä on alalla soveltumattomia syystä tai toisesta.

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkijat Joka kolmannelta opettajalta puuttuu ammatin vaatimia ominaisuuksia/1135238893376

        Jos ajattelee positiivisesti jää sinne vielä 2/3 alalla soveliaita. Tuohon tutkimukseen en ole voinut vaikuttaa, vai olisiko niin, että tutkijatkin ovat koko opettajakuntaa vastaan. En muistaakseni ole väittänyt, että opettajan ammatti olisi helppo. Taidat tehdä rivien välistä omaa tulkitaan? Olen seurannut yhtä opettajaa sivusta n. 20 vuotta, enkä kadehdi hänen työtään.

        Kaikki vaihtoehdot mitä koulun työskentelystä kuvasit ovat toki tuttuja asioita. Olen keskustellut kaikkien lasteni luokanvalvojien kanssa, niin hyvistä kuin huonoistakin asioista. Kyllähän aikuisten pitää pystyä keskustelemaan ja asiat asioina. Olen yrittänyt keskustella suoraan em. rehtorinkin kanssa, huonolla menestyksellä. Ei vastaa puheluihin, eikä viesteihin. En tosin ole enää aikoihin yrittänytkään.

        OAJ:n juristi, Nina Lahtinen, ohjeistaa minusta todella hyvin kuinka toimia minun kaltaisten hankalien vanhempien kanssa. Sama menettely sopisi varmaan kaikkien vanhempin kanssa, pysyisi asiat järjestyksessä.

        OAJ:n juristin ohjeistus

        http://opettajatv.yle.fi/hyppytunti/oaj_juristi_neuvoo_mita_tehda_jos_haasteita_ilmaantuu

        Minulle sopisi enemmän kuin hyvin jos tuolla tavoin toimittaisiin, olisiko tuollainen menettely edullista myös kouluissa ihan yleensä. Tuleehan siitä ikävä kyllä paperitöitä, mutta pelisäännöt selkiytyy puolin ja toisin.

        "
        Olen toiminut opettajana yli 15 vuotta. En ole törmännyt ensimmäiseenkään tapaukseen, jossa koulu olisi tehnyt LS-ilmoituksen. Tarvetta siihen kyllä todellakin olisi ollut ajoittain. Nykyasetusten mukaan virkamies ei kuitenkaan voi tehdä anonyymina ilmoitusta työnsä puitteissa, joten kynnys siihen on korkea.
        "

        Kuvaat, ettet ole törmännyt ensimmäiseenkään tapaukseen, jossa koulu olisi tehnyt LS-ilmoituksen? Vuoden 2008 alusta voimaan astunut LS-lakia, velvoittaa tekemään ilmoituksen jo huolen perusteella. Kynnys ilmoituksen jättämiseen on asettu matalaksi, eikä suinkaan korkeaksi. Voihan olla, että teidän paikkakunnalla on annettu ohjeistus eri tavalla, jonka vuoksi teillä ei ohjeistuksen mukaan ole tarvetta tehdä ilmoitusta. Se että, toteat tarpeen olevan, kertoisi sinun rikkovan LS-laki.

        Aikaisemmasta Ammattikasvattajan kirjoituksesta.
        "
        Opettajien kynnys tehdä ilmoitus on todella korkea. Ilmoituksen tekijän nimi tulee virkamiehen kyseessä ollessa vanhempien tietoon ja merkitsee käytännössä yhteistyön katkeamista, elleivät vanhemmat ole yhteistyössä mukana.
        "
        Lain filosofiana on varhaisen puuttuminen. Varmaan ajatetaan takaa ihan hyviä asioita, mutta ylilyönneiltä ei ilmeisesti ole vältytty. On tässä viestiketjussa muitakin esimerkkejä. Jos ilmoittaja on ns. viranomaistaho, ei voi toimia anonyymina. Silläkin lainlaatija on varmaan jotain tarkoittanut. Se ettei kohdallasi ilmoitustapauksia tapahtunut, eikä teidän koulussa toimita noin on erittäinen hieno asia. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jossain muualla voi toimia tuolla tavoin. Toisaalta LS-ilmoituksista ei välttämättä kerrota sinulle, jos et ole ammattillisessa mielessä suoraan asianosainen, kuten esim. luokanvalvoja tai oppilashuollon ohjaaja.

        Viimeisimmässä lauseessa mainitset pelkosi yhteistyön katkeamisesta jos toimittaisiin kuten olen kuvannut. Siinä olet aivan oikeassa, että vaikeaahan se tuollaisen jälkeen luottamuksellisesti ja avoimesti toimia, kummankaan osapuolen. Vanha kunnon vertaus posliinimaljokkoon pätee: Kun menee rikki, voi sen liimata jollain tavalla kasaan, mutta ei siitä koskaan entisen veroista tule.

        Arvostan tapaasi ajatella tuolla tavoin. Voin kuvitella, ettei sinulle ole vaikeaa asioiden käsittely suoraan vanhempien kanssa. Kaikki eivät ikävä kyllä toimi noin.

        Kannattaa ehkä vilkaista oheisestä linkistä varatuomari Leena Ikosen kirjoitus
        Nykypäivän huutolaisista

        http://www.knuutilaki.net/node/40

        Onkohan varatuomarikin minun kaltainen "luonnevikainen", valehteluun taipuvainen ja huonolla lääkityksellä, kun tuollaisia kirjoittelee ihan internetissä?
        Samalta sivustosta löytyy muita LS-lakiin liittyviä kirjoituksia.

        Vielä lainaus:
        "
        Vaikka asiat olisivat kuinka sekaisin, ihmiset eivät omia toimiaan vääriksi tai puutteellisiksi miellä. Lopussa lähdetään sitten hakemaan klassisesti sitä kuuluisaa ulkopuolista syyllistä, joka usein on koulu ja opettajakunta. Nehän eivät kykene millään "ymmärtämään" lasta. "

        No näinkö olen todennut aikaisemmissa kirjoituksissani, vai perustuuko tämä tulkintaasi?


      • Ammattikasvattaja
        Samaa koettu kirjoitti:

        Eipä tämä uskon kappale ole, No worries ;-)

        Opettajia alalla kouluttava Jyväskylän yliopiston opettajien koulutuslaitos on julkaisemassaan tutkimuksessa päätynyt tulokseen, jonka mukaan 1/3 koulutukseen päässeistä on alalla soveltumattomia syystä tai toisesta.

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkijat Joka kolmannelta opettajalta puuttuu ammatin vaatimia ominaisuuksia/1135238893376

        Jos ajattelee positiivisesti jää sinne vielä 2/3 alalla soveliaita. Tuohon tutkimukseen en ole voinut vaikuttaa, vai olisiko niin, että tutkijatkin ovat koko opettajakuntaa vastaan. En muistaakseni ole väittänyt, että opettajan ammatti olisi helppo. Taidat tehdä rivien välistä omaa tulkitaan? Olen seurannut yhtä opettajaa sivusta n. 20 vuotta, enkä kadehdi hänen työtään.

        Kaikki vaihtoehdot mitä koulun työskentelystä kuvasit ovat toki tuttuja asioita. Olen keskustellut kaikkien lasteni luokanvalvojien kanssa, niin hyvistä kuin huonoistakin asioista. Kyllähän aikuisten pitää pystyä keskustelemaan ja asiat asioina. Olen yrittänyt keskustella suoraan em. rehtorinkin kanssa, huonolla menestyksellä. Ei vastaa puheluihin, eikä viesteihin. En tosin ole enää aikoihin yrittänytkään.

        OAJ:n juristi, Nina Lahtinen, ohjeistaa minusta todella hyvin kuinka toimia minun kaltaisten hankalien vanhempien kanssa. Sama menettely sopisi varmaan kaikkien vanhempin kanssa, pysyisi asiat järjestyksessä.

        OAJ:n juristin ohjeistus

        http://opettajatv.yle.fi/hyppytunti/oaj_juristi_neuvoo_mita_tehda_jos_haasteita_ilmaantuu

        Minulle sopisi enemmän kuin hyvin jos tuolla tavoin toimittaisiin, olisiko tuollainen menettely edullista myös kouluissa ihan yleensä. Tuleehan siitä ikävä kyllä paperitöitä, mutta pelisäännöt selkiytyy puolin ja toisin.

        "
        Olen toiminut opettajana yli 15 vuotta. En ole törmännyt ensimmäiseenkään tapaukseen, jossa koulu olisi tehnyt LS-ilmoituksen. Tarvetta siihen kyllä todellakin olisi ollut ajoittain. Nykyasetusten mukaan virkamies ei kuitenkaan voi tehdä anonyymina ilmoitusta työnsä puitteissa, joten kynnys siihen on korkea.
        "

        Kuvaat, ettet ole törmännyt ensimmäiseenkään tapaukseen, jossa koulu olisi tehnyt LS-ilmoituksen? Vuoden 2008 alusta voimaan astunut LS-lakia, velvoittaa tekemään ilmoituksen jo huolen perusteella. Kynnys ilmoituksen jättämiseen on asettu matalaksi, eikä suinkaan korkeaksi. Voihan olla, että teidän paikkakunnalla on annettu ohjeistus eri tavalla, jonka vuoksi teillä ei ohjeistuksen mukaan ole tarvetta tehdä ilmoitusta. Se että, toteat tarpeen olevan, kertoisi sinun rikkovan LS-laki.

        Aikaisemmasta Ammattikasvattajan kirjoituksesta.
        "
        Opettajien kynnys tehdä ilmoitus on todella korkea. Ilmoituksen tekijän nimi tulee virkamiehen kyseessä ollessa vanhempien tietoon ja merkitsee käytännössä yhteistyön katkeamista, elleivät vanhemmat ole yhteistyössä mukana.
        "
        Lain filosofiana on varhaisen puuttuminen. Varmaan ajatetaan takaa ihan hyviä asioita, mutta ylilyönneiltä ei ilmeisesti ole vältytty. On tässä viestiketjussa muitakin esimerkkejä. Jos ilmoittaja on ns. viranomaistaho, ei voi toimia anonyymina. Silläkin lainlaatija on varmaan jotain tarkoittanut. Se ettei kohdallasi ilmoitustapauksia tapahtunut, eikä teidän koulussa toimita noin on erittäinen hieno asia. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jossain muualla voi toimia tuolla tavoin. Toisaalta LS-ilmoituksista ei välttämättä kerrota sinulle, jos et ole ammattillisessa mielessä suoraan asianosainen, kuten esim. luokanvalvoja tai oppilashuollon ohjaaja.

        Viimeisimmässä lauseessa mainitset pelkosi yhteistyön katkeamisesta jos toimittaisiin kuten olen kuvannut. Siinä olet aivan oikeassa, että vaikeaahan se tuollaisen jälkeen luottamuksellisesti ja avoimesti toimia, kummankaan osapuolen. Vanha kunnon vertaus posliinimaljokkoon pätee: Kun menee rikki, voi sen liimata jollain tavalla kasaan, mutta ei siitä koskaan entisen veroista tule.

        Arvostan tapaasi ajatella tuolla tavoin. Voin kuvitella, ettei sinulle ole vaikeaa asioiden käsittely suoraan vanhempien kanssa. Kaikki eivät ikävä kyllä toimi noin.

        Kannattaa ehkä vilkaista oheisestä linkistä varatuomari Leena Ikosen kirjoitus
        Nykypäivän huutolaisista

        http://www.knuutilaki.net/node/40

        Onkohan varatuomarikin minun kaltainen "luonnevikainen", valehteluun taipuvainen ja huonolla lääkityksellä, kun tuollaisia kirjoittelee ihan internetissä?
        Samalta sivustosta löytyy muita LS-lakiin liittyviä kirjoituksia.

        Vielä lainaus:
        "
        Vaikka asiat olisivat kuinka sekaisin, ihmiset eivät omia toimiaan vääriksi tai puutteellisiksi miellä. Lopussa lähdetään sitten hakemaan klassisesti sitä kuuluisaa ulkopuolista syyllistä, joka usein on koulu ja opettajakunta. Nehän eivät kykene millään "ymmärtämään" lasta. "

        No näinkö olen todennut aikaisemmissa kirjoituksissani, vai perustuuko tämä tulkintaasi?

        Mielenkiintoista, että jaksat jankuttaa asiasta. Vieläkin mielenkiintoisempaa on se, ettet oikeastaan vastannut suoraan kysymyksiini. Tyypilliseen julistajan tapaan kerrot pienen jutun sieltä täältä, mutta hyvin vähän oikeasti. Se, mitä EMME tiedä on se, miten paljon jää kertomatta.

        Ensimmäisen linkkisi (muuten vuodelta 2008) jätän huomiotta. Yliopistoihmiset saavat puolestani sanoa mitä haluavat. Jyv'äskylän yliopiston luomuksiin olen saanut tutustua jo mm. Saloviidan upeiden saavutusten kautta - hän on yksi niistä hienoista tiedemiehistä, jotka ovat luoneet riemuksemme uuden Erityisopetuslain, joka ajaa kaikki lapset normaaliluokkiin. Lisäresurssithan ovat vain paperilla...

        OAJ:n juristi saa myöskin kirjoittaa mitä haluaa. Ohje on asiallinen, mikäli joku opettajista ei osaa hoitaa yhteistyötä vanhempien kanssa. Heitäkin valitettavasti on.

        Lastensuojeluilmoituksia EI jutuistasi huolimatta tehtailla kouluissa liukuhihnalta. Käytännössä ongelmallisimpien oppilaiden kyseessäollessa sosiaalitoimi on mukana kuvassa jo aikaisessa vaiheessa - VARSINKIN jos lain pykäliä noudatetaan!

        Koulut ovat tänä päivänä pullollaan oppilaita, joiden asioissa on ongelmia. Enin osa opettajista kuitenkin ymmärtää realiteetit sen suhteen, mihin asioihin oikeasti voidaan vaikuttaa, mihin ei.

        JOS koulu yksipuolisen LS-ilmoituksen tekee KESKUSTELEMATTA VANHEMPIEN KANSSA, ongelmia varmasti tulee. Siksi en oikeastaan tippaakaan usko juttuusi. Tosiasia LS-ilmoituksista Suomen maassa on se, että enin osa niistä ON aiheellisia. Ei niitä kukaan huvikseen tee. Se on varmaa, että ihmiset herneen nenäänsä ilmoituksesta vetävät, olipa ilmoitus aiheellinen tai ei. Tosiasioita ei ole miellyttävää kohdata. "Lain henki" EI ole se, että ilmoituksia lonkalta heiteltäisiin, vaikka niin kovasti haluatkin väittää.

        Lakiasiaintoimisto Knuuti Ky saa julistaa mitä haluaa. Yritys näyttää erikoistuneen siihen, että järjestelmä on AINA väärässä puuttuessaan yksilöiden toimiin. Erikoisalansa kullakin.

        "Vaikka asiat olisivat kuinka sekaisin, ihmiset eivät omia toimiaan vääriksi tai puutteellisiksi miellä. Lopussa lähdetään sitten hakemaan klassisesti sitä kuuluisaa ulkopuolista syyllistä, joka usein on koulu ja opettajakunta. Nehän eivät kykene millään "ymmärtämään" lasta. "

        Näin sanoin. Mistä IHMEESTÄ päättelit, että lauseet juuri sinuun viittaavat?

        Internet on tulvillaan näitä tarinoita TÄYSIN AIHEETTOMISTA lastensuojeluilmoituksista ja siitä, miten järjestelmä kohtelee kaltoin TÄYSIN kunniallisia kansalaisia. JOS juttuihin uskoo, sosiaalitoimi läpi Suomen on tulvillaan ihmisvihaa sairastavia sosiaalipuolen työntekijöitä, jotka lähes psykopaatin tavoin ihmisten kimppuun käyvät.

        Tämän lisäksi luonnollisesti kuvaan mukaan tulevat työkseen lasten kanssa työtä tekevät opettajat, hoitajat ja muu henkilöstö, jotka koko ajan vain etsivät veruketta tehdä LS-ilmoituksia - olipa aihetta tai ei.

        Internet on tuonut näille "yksilön puolustajille" kokonaan uuden foorumin, josa sitä omaa totuutta voi sitten julistaa. Se, että viranomaistaho useimmiten joutuu vaikenemaan salassapitosäädösten vuoksi, parantaa näiden Totuuden Torvien tilannetta. Faktat jäävät takuuvarmasti puolittaisiksi, kun Suomen viranomaisten pohjaton pahuus esiin nostetaan.

        Suomessa on kaikesta joutavasta kitionästä huolimatta hyvä koulujärjestelmä. Täydellinen se EI ole ja ongelmat ovat ilmiselvät. Rahoitusta puuttuu ja nykylasten ongelmat ovat näkyvissä.

        Ihmisten näyttää olevan vaikeaa ymmärtää se, että jossakin kohtaa kulkee se raja, jossa sen "yksilöllisen Ylermin" käytökseenkin on EHKÄ puututtava. Todellisessa maailmassa ympäristö nimittäin EI koko ajan jousta yhden ihmisen vuoksi.

        Olet ilmeisesti määritellyt itsesi "hankalaksi" vanhemmaksi ja tunnut olevan ylpeä siitä. Ehkä sinun olisi aika identifioida itsesi uudelleen ja miettiä sitäkin puolta, mikä oikeasti olisi lastesi etu. Loputtomalla riitelyllä ET saavuta mitään. Seuraukset ovat hankalia itse kullekin.

        Oletettavasti olet aikuinen ihminen, joten ymmärrät hankaliakin imisiä olevan olemassa. Ajoittain heidänkin kanssaan ON yhteistyöhön kuitenkin kyettävä. Se on se asenne, jota ainakin minä oppilailleni opetan. On aika naurettavaa, mikäli aikuiset toimivat esimerkkeinä lapsilleen ja ovat itse lapsellisia tärkeiden asioiden suhteen.

        Suosittelen sitä, että myös itse koetat hakea vaihtoehtoisia toimintatapoja. Sen lisäksi hyvä olisi EHKÄPÄ myös keskittyä niihin omiin "vaikeisiin" lapsiisi ja pohdiskella sitä, mitä voit HEIDÄN kanssaan ehkä muuttaa, jotta heidän asiansa sujuvat jatkossa paremmin kuin nyt.


      • Samaa koettu
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Mielenkiintoista, että jaksat jankuttaa asiasta. Vieläkin mielenkiintoisempaa on se, ettet oikeastaan vastannut suoraan kysymyksiini. Tyypilliseen julistajan tapaan kerrot pienen jutun sieltä täältä, mutta hyvin vähän oikeasti. Se, mitä EMME tiedä on se, miten paljon jää kertomatta.

        Ensimmäisen linkkisi (muuten vuodelta 2008) jätän huomiotta. Yliopistoihmiset saavat puolestani sanoa mitä haluavat. Jyv'äskylän yliopiston luomuksiin olen saanut tutustua jo mm. Saloviidan upeiden saavutusten kautta - hän on yksi niistä hienoista tiedemiehistä, jotka ovat luoneet riemuksemme uuden Erityisopetuslain, joka ajaa kaikki lapset normaaliluokkiin. Lisäresurssithan ovat vain paperilla...

        OAJ:n juristi saa myöskin kirjoittaa mitä haluaa. Ohje on asiallinen, mikäli joku opettajista ei osaa hoitaa yhteistyötä vanhempien kanssa. Heitäkin valitettavasti on.

        Lastensuojeluilmoituksia EI jutuistasi huolimatta tehtailla kouluissa liukuhihnalta. Käytännössä ongelmallisimpien oppilaiden kyseessäollessa sosiaalitoimi on mukana kuvassa jo aikaisessa vaiheessa - VARSINKIN jos lain pykäliä noudatetaan!

        Koulut ovat tänä päivänä pullollaan oppilaita, joiden asioissa on ongelmia. Enin osa opettajista kuitenkin ymmärtää realiteetit sen suhteen, mihin asioihin oikeasti voidaan vaikuttaa, mihin ei.

        JOS koulu yksipuolisen LS-ilmoituksen tekee KESKUSTELEMATTA VANHEMPIEN KANSSA, ongelmia varmasti tulee. Siksi en oikeastaan tippaakaan usko juttuusi. Tosiasia LS-ilmoituksista Suomen maassa on se, että enin osa niistä ON aiheellisia. Ei niitä kukaan huvikseen tee. Se on varmaa, että ihmiset herneen nenäänsä ilmoituksesta vetävät, olipa ilmoitus aiheellinen tai ei. Tosiasioita ei ole miellyttävää kohdata. "Lain henki" EI ole se, että ilmoituksia lonkalta heiteltäisiin, vaikka niin kovasti haluatkin väittää.

        Lakiasiaintoimisto Knuuti Ky saa julistaa mitä haluaa. Yritys näyttää erikoistuneen siihen, että järjestelmä on AINA väärässä puuttuessaan yksilöiden toimiin. Erikoisalansa kullakin.

        "Vaikka asiat olisivat kuinka sekaisin, ihmiset eivät omia toimiaan vääriksi tai puutteellisiksi miellä. Lopussa lähdetään sitten hakemaan klassisesti sitä kuuluisaa ulkopuolista syyllistä, joka usein on koulu ja opettajakunta. Nehän eivät kykene millään "ymmärtämään" lasta. "

        Näin sanoin. Mistä IHMEESTÄ päättelit, että lauseet juuri sinuun viittaavat?

        Internet on tulvillaan näitä tarinoita TÄYSIN AIHEETTOMISTA lastensuojeluilmoituksista ja siitä, miten järjestelmä kohtelee kaltoin TÄYSIN kunniallisia kansalaisia. JOS juttuihin uskoo, sosiaalitoimi läpi Suomen on tulvillaan ihmisvihaa sairastavia sosiaalipuolen työntekijöitä, jotka lähes psykopaatin tavoin ihmisten kimppuun käyvät.

        Tämän lisäksi luonnollisesti kuvaan mukaan tulevat työkseen lasten kanssa työtä tekevät opettajat, hoitajat ja muu henkilöstö, jotka koko ajan vain etsivät veruketta tehdä LS-ilmoituksia - olipa aihetta tai ei.

        Internet on tuonut näille "yksilön puolustajille" kokonaan uuden foorumin, josa sitä omaa totuutta voi sitten julistaa. Se, että viranomaistaho useimmiten joutuu vaikenemaan salassapitosäädösten vuoksi, parantaa näiden Totuuden Torvien tilannetta. Faktat jäävät takuuvarmasti puolittaisiksi, kun Suomen viranomaisten pohjaton pahuus esiin nostetaan.

        Suomessa on kaikesta joutavasta kitionästä huolimatta hyvä koulujärjestelmä. Täydellinen se EI ole ja ongelmat ovat ilmiselvät. Rahoitusta puuttuu ja nykylasten ongelmat ovat näkyvissä.

        Ihmisten näyttää olevan vaikeaa ymmärtää se, että jossakin kohtaa kulkee se raja, jossa sen "yksilöllisen Ylermin" käytökseenkin on EHKÄ puututtava. Todellisessa maailmassa ympäristö nimittäin EI koko ajan jousta yhden ihmisen vuoksi.

        Olet ilmeisesti määritellyt itsesi "hankalaksi" vanhemmaksi ja tunnut olevan ylpeä siitä. Ehkä sinun olisi aika identifioida itsesi uudelleen ja miettiä sitäkin puolta, mikä oikeasti olisi lastesi etu. Loputtomalla riitelyllä ET saavuta mitään. Seuraukset ovat hankalia itse kullekin.

        Oletettavasti olet aikuinen ihminen, joten ymmärrät hankaliakin imisiä olevan olemassa. Ajoittain heidänkin kanssaan ON yhteistyöhön kuitenkin kyettävä. Se on se asenne, jota ainakin minä oppilailleni opetan. On aika naurettavaa, mikäli aikuiset toimivat esimerkkeinä lapsilleen ja ovat itse lapsellisia tärkeiden asioiden suhteen.

        Suosittelen sitä, että myös itse koetat hakea vaihtoehtoisia toimintatapoja. Sen lisäksi hyvä olisi EHKÄPÄ myös keskittyä niihin omiin "vaikeisiin" lapsiisi ja pohdiskella sitä, mitä voit HEIDÄN kanssaan ehkä muuttaa, jotta heidän asiansa sujuvat jatkossa paremmin kuin nyt.

        Kenellä se onkaan tarve toitottaa, että kaikki muut on väärässä? Case Closed, sait viimeisen sanan.


      • Opetaja opetaja
        Samaa koettu kirjoitti:

        Kenellä se onkaan tarve toitottaa, että kaikki muut on väärässä? Case Closed, sait viimeisen sanan.

        Bullshitin puhujat yleensä lopettavatkin aina jossakin vaiheessa. Kasvattakaa kakarat kunnolla niin näitä keskusteluja ei käydä.


      • Ihmisläheinen työ?

        Mielenkiintoinen artikkeli! Pitää paikkansa sen kanssa mitä olen kokenut koulumaailmassa laspeni viiden kouluvuoden aikana, monelta opettajalta tuntuu puuttuva ihmisen kohtaamisen taito - nimenomaan yksilönä, persoonana, oikeassa olemisen luulo (virheitä ei myönnetä), ja älytön toisten opettajien suojelemisen tahto, kuulemisen taidon puuttuminen. Ja vanhempia kohdellaan samalla tavoin, ainakin yritetään.


    • Silmät auki.

      Voi herran jumala tätä keskustelua. Ammattikasvattaja ja muut epäilevät, avatkaa silmänne. Suomessa tehdään todella paljon lastensuojeluilmoituksia, Suomessa on todella paljon ammattitaidottomia opettajia / päiväkotityöntekijöitä / rehtoreita / sosiaalityöntekijöitä / muuta sosiaali- ja kasvatusalan henkilöstöä. Suomessa tuijotetaan aivan liikaa koulutukseen, on oltava muodollinen pätevyys. Pelkkä koulutus hyvin arvosanoin ei kerro mitään työntekijän ihmissuhdetaidoista, maalaisjärjestä, lasten ja nuorten maailman tuntemuksesta, sosiaalisesta herkkyydestä yms. Tämä luokka "ammattilaisia" tekee sitä muurahaisentyötä, mikä murtaa luottamuksen koko ammattikuntaan. Valitettavasti. Yhteistyö kodin kanssa on heille tuntematon käsite ja usein kyse tuntuu olevan enemmänkin valtapelistä kuin lapsen parhaaksi toimimisesta. Kuten ihmisistä yleensä myös ammattilaisista on tullut liian herkkänahkaisia. Mitään kritiikkiä, asiallisestikin annettua, ei enää osata ottaa vastaan.

      Asiattomia ls-ilmoituksia tehdään paljon, samoin myös huostaanottoja. Valitettava tosiasia. Kenenkään on turha ummistaa tältä silmiään. Omassa kunnassani ei kuntapäättäjien mielestä lasten pahoinvointi ole juurikaan lisääntynyt viime vuosina, mutta silti huostaanotot ovat nousseet huimasti. Vuonna 2004 huostaanottoja oli 0,2% / 0-18-vuotiaat ja vuonna 2007 0,7% / 0-18-vuotiaat. Mielenkiintoista....

      Ja kyllä, ammattikasvattaja saat nyt vapaasti kommentoida. Olen muuten ammattikasvattaja minäkin :)

      • Ammattikasvattaja

        Ei hirveästi kiinnosta kommentoida. Kun päivän tekee työtä noiden herranterttujen parissa ja TIETÄÄ sen, miten vähäinen on monien vanhempien kyky asettaa lapsilleen ylipäätään mitään rajoja, ei tarvitse spekuloida aiheettomista ja aiheellisista lastensuojeluilmoituksista.

        EPÄILEMÄTTÄ ilmoituksia tehdään enemmän. Niihin on enemmän AIHETTA! Seuraa vaikkapa tiedotusvälineitä, niin sinulle ehkä selviää se, miten suurissa ongelmissa osa tämän maan asukkaista on. Se heijastuu yhä lisääntyvänä pahoinvointina niin lapsissa kuin nuorissakin.

        Minusta siinä, että huostaanottoja on niin paljon, EI ole mitään mielenkiintoista. Se on enemmänkin surullista ja oikeastaan jopa häpeällistä, ottaen huomioon sen, miten korkean elintason maa Suomi ainakin paperilla on.

        Otan mielelläni kritiikkiä vastaan. Ongelma on enemmänkin se, että suuri osa vaikeuksissa olevista vanhemmistä lähinnä välttelee kontakteja kouluihin päin.

        Olen itse noin 1,5 vuoden sisällä pitänyt virkeimpien veijareiden kanssa 5-6 vanhempainvarttia. Yhteydenpito koteihin päin JATKUVAA. Siitä huolimatta epäkohtia en näytetä kodeissa kyettävän ratkomaan. Jo vaikkapa kotitehtävien tekemisen valvominen tuntuu aina vain olevan joillekin ylivoimaista.

        Kitinät Suomen kaikin puolin ammattitaidottomista kasvatuksen ammattilaisista ottavat lähinnä hermoon. Näen työssäni päivittäin koko joukon opettajia, jotka huolehtivat oppilaista paljon enemmän kuin näiden vanhemmat näyttävät huolehtivan. Tunnollisuus on paikoitellen jopa liioiteltua. Edes välitunneilla osa opettajista ei ehdi rauhoittua. Totta kai joukossa on aina heitäkin, jotka eivät ole täydellisiä, mutta näin asia lienee JOKAISESSA ammattikunnassa. Vai onko jokin ammattikunta TÄYDELLINEN?

        Jos olisit työssä kasvatusalalla, minun EI tarvisisi sinulle tosiasioita kertoa.

        Parasta, että keskityt vain rauhassa mantraasi siitä, miten koko Suomi on pullollaan huonoja kasvatuspuolen ihmisiä. Se rauhoittanee mielesi.


    • koululainen

      On tainnu reksillä nousta valta hattuun...

    • erkkaope HKI

      Kyllä varsinkin erkkapuolella tulee vastan yhden sun toisenlaisia surkeita vanhempia. On se kumma, että vanhemmuuteen luullaan olevan kykeneväisiä ja soveltuvia ihan vain sillä kriteerillä, että kakaran jalkojensa välistä maailmalle kykenee punnaamaan. Kuka tahansa moukka ja juntti voi olla vanhempi, mutta päteväksi opettajaksi ei ihan kenestä tahansa ole. Olisitte syrjäytyneet sikiäjät vain tyytyväisiä, että edes joku viitsii naiskentelunne tuotoksia kasvattaa - yhteiskunnan varoilla. Onko teillä mitään käsitystä siitä, miten paljon varoja erityisopetukseen palaa? TEIDÄN kersojenne moniammatillinen tuekeminen maksaa maltaita. Hoitaisitte edes osan omasta velvollisuudestanne kasvattajina ja sitten vasta alkaisitte vinkua ja urputtaa koulusta. Vähän kiitollisuutta kehiin hei. Aina ootte käsi pitkällä vaatimassa milloin soskasta, milloin kelasta milloin mitäkin. Kannatankin syrjäytyneiden ja junttien pakkosterilointia. Häviäjyysgeenillä kun on ikävä taipumus periytyä!

    • ****

      onpa omakohtaistakin kokemusta LS-ilmoitusesta

      koulu teki ilmoituksen tokaluokalla olevasta pojasta

      vaattet on joskus likaiset polvista ja persauksista
      sukassakin on ollut reikä.
      liian hyvä ruokahalu saakohan kotona ruokaa

      no sossu tuli sitten kylään
      ja aikamme juteltuamme tulimme tulokseen

      lapset onva leikki iässä ja useasti leikkivät esim.hiekkalaatikolla
      no vaattethan siinä saattaa sotkeutua mikä on oikeastaan aika luonnollista

      sukat ovat kulutus tavaraa saattaa olla aamulla ehjät mutta iltapäivällä jo tullut reikä
      mullekkin on silleen käynyt.

      pojalla on kieltämättä hyvä ruokahalu
      ihan sama mitä normaaliruokaa laittaa pöytään kaikki uppoaa
      niin sienet,veriletut,maksapihvit,kaalikeitot, ja kaikkien lasten suosikki tilliliha
      kelpaa äyrijäiset kuin mustekalakin
      ongelma tuntuikin olevan siinä kun muut huutaa yök. en syö pahaa niin poika menee ja ottaa lisää
      tosin vetelee 400g maksalaatikon kerta laakilla
      ja on laiha kuin mikä
      pitää varmaan laittaa kiviä taskuun niin terkkarikin olisi iloinen painosta.

      no loppu tulos oli että ls-suojeluun ei ole aihetta

    • matokakaraaaa

      lapsellas on lapamatoja

    • 1ex-lapsi

      Huhhuh, onneksi en ole lapsi enää, ties mitä ilmoituksia minustakin nykypäivänä tehtäisiin. :p

    • PetiKannanen

      Mahtoiko olla Lotilan alakoulu Lahdessa?

    • Anonyymi

      Jos lapsellasi on oppimisvaikeuksis eikä osaa, se pitää tutkia!

    • Anonyymi

      Sosiaalitoimen tehtävä ei ole puuttua läksyjen tekoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe