APUA PERUSTAMISEEN!!

Viljakäärme

Okkei!

Eli käärmeen kotia haluaisin perustaa, mutta mitä tarvitaan?

Terraario
lämpömatto (NIITÄKIN ON NIIN MONEN WATTISTA, MIKÄ PARAS VILJIKSELLE?)
piilopaikkoja
"kiipeilytelineitä"
Juoma-astia ( minkä kokoinen olisi hyvä)
Somisteita
lamppu (millainen olisi hyvä?)
pohjiketta (vaihdetaanko sitä kuinka säännöllisesti?)

Eli millaisia käärmeenkoteja teillä on? Puuttuuko tuosta jotain tärkeää, mitä lisäisitte tms. Auttakaa tyhmää ja tehkää minusta viisaampi :)

7

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse lisäisin listaasi vielä kosteus- ja lämpötilamittarin.

      Itselläni on 18W lämpömatto, toistaiseksi ihan käyttökelpoinen ollut. Sen lisäksi ihan tavallinen spottilamppu ollut terraarion ulkopuolella. Spotti on riittänyt hyvin kesällä, mutta nyt talvella tullut sen verran kylmät paikat, että on ollut pakko tuo lämpömatto hankkia, kun viljis on vielä niin pieni ja vähän nihkeästi syönyt, etten uskaltanut talvilevolle pistää.
      Mutta siis lämpömatosta _en tiedä_, että minkä wattinen olisi paras viljikselle, totesin tuossa vain, että meillä 18W on riittänyt hyvin.
      Juoma-astian tulisi olla sellainen, johon käärme mahtuu halutessaan kokonaankin, reunat tietty suhteellisen matalat. Meillä on tuommoinen savesta tehty, kukkaruukun alunen toimittanut juomakupin virkaa ihan hienosti.
      Pohjikkeen tulisi olla pöllyämätöntä, imukykyistä ja myrkytöntä. Meillä oli aikaisemmin turvetta tuolla terran pohjalla, mutta siivotessani vaihdoin sen MörttiRöpöön. Itse siivoilen tuon terraarion muutaman kerran vuodessa ihan kokonaan, muuten sitten lähinnä käärmeen jätöksiä keräilen pois sieltä minne se niitä tekee ja tarpeen vaatiessa lisään sitten pohjamatskua, jos tarve vaatii.

      http://i864.photobucket.com/albums/ab210/Dyste/Snakie/vko6_05.jpg
      Meikäläisten asumus näyttää tältä, mikäli kiinnostaa kahtella. Kuva saattanee olla isohko.

      Olen harkinnut rakentavani seuraavan terraarion itse, kun tuo pikkukaveri tuosta hieman venähtää. Toistaiseksi pärjäilemme kyllä tuolla.

      • urpoilee

        Tarvitseeko viljakäärme ilmankosteuttajaa ja mistä niitä saa ja minkä hintaisia ovat? Kun tuostakin on kahtaa tietoa. Luoko nahkansa hyvin ilman, jos sumutepullolla kosteuttaa asuinpaikkaa siloin tällöin?


      • urpoilee kirjoitti:

        Tarvitseeko viljakäärme ilmankosteuttajaa ja mistä niitä saa ja minkä hintaisia ovat? Kun tuostakin on kahtaa tietoa. Luoko nahkansa hyvin ilman, jos sumutepullolla kosteuttaa asuinpaikkaa siloin tällöin?

        Meillä ei ole ilmankosteuttajaa ollut, lähinnä käsipelillä hoidettu tuo sumuttelu.
        Meillä on ihan hyvin nahka lähtenyt tälläkin tavoin. Ja voihan sitä nahanluonnin ajaksi pistää terraan 'wetboxin'. Eli laatikon/rasian, jossa on kostea pyyhe tai kosteaa talouspaperia tms. käyttöön soveltuvaa. Astian koko tietenkin pitää olla sellainen, että käärme mahtuu sinne hyvin ja kulkuaukko on syytä muistaa, jotta kärmes pääse sinne silloin kun tahtoo.


      • reunat?

        juoma-astiassa pitää olla matalat?


      • kyssä?

        vielä, eli pitääkö se käärme laittaa talvilevolle? Miksi? Minne?


      • reunat? kirjoitti:

        juoma-astiassa pitää olla matalat?

        Jos käärme sinne sattuu jotenkin vahingossa tipahtamaan, pääsee sieltä helpommin pois?
        En rehellisesti sanottuna tiedä, itseäni vain on näin neuvottu. Mutta joo, lienee se kai ihan sama millainen juoma-astia on, kunhan siinä on raikasta vettä.

        Ei tuo talvilevolle laittaminen välttämätöntä todellakaan ole. Mutta toki se rytmittäisi käärmeen elämää ja antaa käärmeelle mahdollisuuden kuluttaa kesän aikana kerättyjä rasvavaroja. Se siis auttaa liikalihavuuden hallinnassa, parantaa käärmeen terveyttä ja tuo sille lisää ikävuosia. Talvilepo lisää myös aikuisten käärmeiden lisääntymishalukkuutta ja hedelmällisyyttä.

        Käärmeen voi laittaa talvilevolle esimerkiksi niin, että sulkee terraariosta lämmityksen kokonaan. Jotkut siirtävät käärmeet kellariin, jääkaappiin tai muuhun viileään tilaan talvilevon ajaksi.

        Itse en talvilepoa poikaselle/lemmikkikäärmeelle pidä tarpeellisena. Lähinnä siis vain niille yksilöille, joiden olisi tarkoitus lisääntyä myöhemmin.


      • Eläintenhoitaja.
        Angarath kirjoitti:

        Jos käärme sinne sattuu jotenkin vahingossa tipahtamaan, pääsee sieltä helpommin pois?
        En rehellisesti sanottuna tiedä, itseäni vain on näin neuvottu. Mutta joo, lienee se kai ihan sama millainen juoma-astia on, kunhan siinä on raikasta vettä.

        Ei tuo talvilevolle laittaminen välttämätöntä todellakaan ole. Mutta toki se rytmittäisi käärmeen elämää ja antaa käärmeelle mahdollisuuden kuluttaa kesän aikana kerättyjä rasvavaroja. Se siis auttaa liikalihavuuden hallinnassa, parantaa käärmeen terveyttä ja tuo sille lisää ikävuosia. Talvilepo lisää myös aikuisten käärmeiden lisääntymishalukkuutta ja hedelmällisyyttä.

        Käärmeen voi laittaa talvilevolle esimerkiksi niin, että sulkee terraariosta lämmityksen kokonaan. Jotkut siirtävät käärmeet kellariin, jääkaappiin tai muuhun viileään tilaan talvilevon ajaksi.

        Itse en talvilepoa poikaselle/lemmikkikäärmeelle pidä tarpeellisena. Lähinnä siis vain niille yksilöille, joiden olisi tarkoitus lisääntyä myöhemmin.

        Vesiastia tulee viljalle olla sellainen että käärme pääsee halutessaan kokonaan pinnan alle. Itsellä ollu iso keraaminen koiran vesiastia ;) Ja kosteutta olen pitänyt siten että sumutellut hiukan terraa ja wetboxia pitänyt terrassa. Ainakin meidän tyttö ottanut ihan vakio paikakseen tuon wetboxin ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe