APUA PERUSTAMISEEN!!

Viljakäärme

Okkei!

Eli käärmeen kotia haluaisin perustaa, mutta mitä tarvitaan?

Terraario
lämpömatto (NIITÄKIN ON NIIN MONEN WATTISTA, MIKÄ PARAS VILJIKSELLE?)
piilopaikkoja
"kiipeilytelineitä"
Juoma-astia ( minkä kokoinen olisi hyvä)
Somisteita
lamppu (millainen olisi hyvä?)
pohjiketta (vaihdetaanko sitä kuinka säännöllisesti?)

Eli millaisia käärmeenkoteja teillä on? Puuttuuko tuosta jotain tärkeää, mitä lisäisitte tms. Auttakaa tyhmää ja tehkää minusta viisaampi :)

7

623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse lisäisin listaasi vielä kosteus- ja lämpötilamittarin.

      Itselläni on 18W lämpömatto, toistaiseksi ihan käyttökelpoinen ollut. Sen lisäksi ihan tavallinen spottilamppu ollut terraarion ulkopuolella. Spotti on riittänyt hyvin kesällä, mutta nyt talvella tullut sen verran kylmät paikat, että on ollut pakko tuo lämpömatto hankkia, kun viljis on vielä niin pieni ja vähän nihkeästi syönyt, etten uskaltanut talvilevolle pistää.
      Mutta siis lämpömatosta _en tiedä_, että minkä wattinen olisi paras viljikselle, totesin tuossa vain, että meillä 18W on riittänyt hyvin.
      Juoma-astian tulisi olla sellainen, johon käärme mahtuu halutessaan kokonaankin, reunat tietty suhteellisen matalat. Meillä on tuommoinen savesta tehty, kukkaruukun alunen toimittanut juomakupin virkaa ihan hienosti.
      Pohjikkeen tulisi olla pöllyämätöntä, imukykyistä ja myrkytöntä. Meillä oli aikaisemmin turvetta tuolla terran pohjalla, mutta siivotessani vaihdoin sen MörttiRöpöön. Itse siivoilen tuon terraarion muutaman kerran vuodessa ihan kokonaan, muuten sitten lähinnä käärmeen jätöksiä keräilen pois sieltä minne se niitä tekee ja tarpeen vaatiessa lisään sitten pohjamatskua, jos tarve vaatii.

      http://i864.photobucket.com/albums/ab210/Dyste/Snakie/vko6_05.jpg
      Meikäläisten asumus näyttää tältä, mikäli kiinnostaa kahtella. Kuva saattanee olla isohko.

      Olen harkinnut rakentavani seuraavan terraarion itse, kun tuo pikkukaveri tuosta hieman venähtää. Toistaiseksi pärjäilemme kyllä tuolla.

      • urpoilee

        Tarvitseeko viljakäärme ilmankosteuttajaa ja mistä niitä saa ja minkä hintaisia ovat? Kun tuostakin on kahtaa tietoa. Luoko nahkansa hyvin ilman, jos sumutepullolla kosteuttaa asuinpaikkaa siloin tällöin?


      • urpoilee kirjoitti:

        Tarvitseeko viljakäärme ilmankosteuttajaa ja mistä niitä saa ja minkä hintaisia ovat? Kun tuostakin on kahtaa tietoa. Luoko nahkansa hyvin ilman, jos sumutepullolla kosteuttaa asuinpaikkaa siloin tällöin?

        Meillä ei ole ilmankosteuttajaa ollut, lähinnä käsipelillä hoidettu tuo sumuttelu.
        Meillä on ihan hyvin nahka lähtenyt tälläkin tavoin. Ja voihan sitä nahanluonnin ajaksi pistää terraan 'wetboxin'. Eli laatikon/rasian, jossa on kostea pyyhe tai kosteaa talouspaperia tms. käyttöön soveltuvaa. Astian koko tietenkin pitää olla sellainen, että käärme mahtuu sinne hyvin ja kulkuaukko on syytä muistaa, jotta kärmes pääse sinne silloin kun tahtoo.


      • reunat?

        juoma-astiassa pitää olla matalat?


      • kyssä?

        vielä, eli pitääkö se käärme laittaa talvilevolle? Miksi? Minne?


      • reunat? kirjoitti:

        juoma-astiassa pitää olla matalat?

        Jos käärme sinne sattuu jotenkin vahingossa tipahtamaan, pääsee sieltä helpommin pois?
        En rehellisesti sanottuna tiedä, itseäni vain on näin neuvottu. Mutta joo, lienee se kai ihan sama millainen juoma-astia on, kunhan siinä on raikasta vettä.

        Ei tuo talvilevolle laittaminen välttämätöntä todellakaan ole. Mutta toki se rytmittäisi käärmeen elämää ja antaa käärmeelle mahdollisuuden kuluttaa kesän aikana kerättyjä rasvavaroja. Se siis auttaa liikalihavuuden hallinnassa, parantaa käärmeen terveyttä ja tuo sille lisää ikävuosia. Talvilepo lisää myös aikuisten käärmeiden lisääntymishalukkuutta ja hedelmällisyyttä.

        Käärmeen voi laittaa talvilevolle esimerkiksi niin, että sulkee terraariosta lämmityksen kokonaan. Jotkut siirtävät käärmeet kellariin, jääkaappiin tai muuhun viileään tilaan talvilevon ajaksi.

        Itse en talvilepoa poikaselle/lemmikkikäärmeelle pidä tarpeellisena. Lähinnä siis vain niille yksilöille, joiden olisi tarkoitus lisääntyä myöhemmin.


      • Eläintenhoitaja.
        Angarath kirjoitti:

        Jos käärme sinne sattuu jotenkin vahingossa tipahtamaan, pääsee sieltä helpommin pois?
        En rehellisesti sanottuna tiedä, itseäni vain on näin neuvottu. Mutta joo, lienee se kai ihan sama millainen juoma-astia on, kunhan siinä on raikasta vettä.

        Ei tuo talvilevolle laittaminen välttämätöntä todellakaan ole. Mutta toki se rytmittäisi käärmeen elämää ja antaa käärmeelle mahdollisuuden kuluttaa kesän aikana kerättyjä rasvavaroja. Se siis auttaa liikalihavuuden hallinnassa, parantaa käärmeen terveyttä ja tuo sille lisää ikävuosia. Talvilepo lisää myös aikuisten käärmeiden lisääntymishalukkuutta ja hedelmällisyyttä.

        Käärmeen voi laittaa talvilevolle esimerkiksi niin, että sulkee terraariosta lämmityksen kokonaan. Jotkut siirtävät käärmeet kellariin, jääkaappiin tai muuhun viileään tilaan talvilevon ajaksi.

        Itse en talvilepoa poikaselle/lemmikkikäärmeelle pidä tarpeellisena. Lähinnä siis vain niille yksilöille, joiden olisi tarkoitus lisääntyä myöhemmin.

        Vesiastia tulee viljalle olla sellainen että käärme pääsee halutessaan kokonaan pinnan alle. Itsellä ollu iso keraaminen koiran vesiastia ;) Ja kosteutta olen pitänyt siten että sumutellut hiukan terraa ja wetboxia pitänyt terrassa. Ainakin meidän tyttö ottanut ihan vakio paikakseen tuon wetboxin ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe