Okkei!
Eli käärmeen kotia haluaisin perustaa, mutta mitä tarvitaan?
Terraario
lämpömatto (NIITÄKIN ON NIIN MONEN WATTISTA, MIKÄ PARAS VILJIKSELLE?)
piilopaikkoja
"kiipeilytelineitä"
Juoma-astia ( minkä kokoinen olisi hyvä)
Somisteita
lamppu (millainen olisi hyvä?)
pohjiketta (vaihdetaanko sitä kuinka säännöllisesti?)
Eli millaisia käärmeenkoteja teillä on? Puuttuuko tuosta jotain tärkeää, mitä lisäisitte tms. Auttakaa tyhmää ja tehkää minusta viisaampi :)
APUA PERUSTAMISEEN!!
7
626
Vastaukset 7
Itse lisäisin listaasi vielä kosteus- ja lämpötilamittarin.
Itselläni on 18W lämpömatto, toistaiseksi ihan käyttökelpoinen ollut. Sen lisäksi ihan tavallinen spottilamppu ollut terraarion ulkopuolella. Spotti on riittänyt hyvin kesällä, mutta nyt talvella tullut sen verran kylmät paikat, että on ollut pakko tuo lämpömatto hankkia, kun viljis on vielä niin pieni ja vähän nihkeästi syönyt, etten uskaltanut talvilevolle pistää.
Mutta siis lämpömatosta _en tiedä_, että minkä wattinen olisi paras viljikselle, totesin tuossa vain, että meillä 18W on riittänyt hyvin.
Juoma-astian tulisi olla sellainen, johon käärme mahtuu halutessaan kokonaankin, reunat tietty suhteellisen matalat. Meillä on tuommoinen savesta tehty, kukkaruukun alunen toimittanut juomakupin virkaa ihan hienosti.
Pohjikkeen tulisi olla pöllyämätöntä, imukykyistä ja myrkytöntä. Meillä oli aikaisemmin turvetta tuolla terran pohjalla, mutta siivotessani vaihdoin sen MörttiRöpöön. Itse siivoilen tuon terraarion muutaman kerran vuodessa ihan kokonaan, muuten sitten lähinnä käärmeen jätöksiä keräilen pois sieltä minne se niitä tekee ja tarpeen vaatiessa lisään sitten pohjamatskua, jos tarve vaatii.
http://i864.photobucket.com/albums/ab210/Dyste/Snakie/vko6_05.jpg
Meikäläisten asumus näyttää tältä, mikäli kiinnostaa kahtella. Kuva saattanee olla isohko.
Olen harkinnut rakentavani seuraavan terraarion itse, kun tuo pikkukaveri tuosta hieman venähtää. Toistaiseksi pärjäilemme kyllä tuolla.- urpoilee
Tarvitseeko viljakäärme ilmankosteuttajaa ja mistä niitä saa ja minkä hintaisia ovat? Kun tuostakin on kahtaa tietoa. Luoko nahkansa hyvin ilman, jos sumutepullolla kosteuttaa asuinpaikkaa siloin tällöin?
urpoilee kirjoitti:
Tarvitseeko viljakäärme ilmankosteuttajaa ja mistä niitä saa ja minkä hintaisia ovat? Kun tuostakin on kahtaa tietoa. Luoko nahkansa hyvin ilman, jos sumutepullolla kosteuttaa asuinpaikkaa siloin tällöin?
Meillä ei ole ilmankosteuttajaa ollut, lähinnä käsipelillä hoidettu tuo sumuttelu.
Meillä on ihan hyvin nahka lähtenyt tälläkin tavoin. Ja voihan sitä nahanluonnin ajaksi pistää terraan 'wetboxin'. Eli laatikon/rasian, jossa on kostea pyyhe tai kosteaa talouspaperia tms. käyttöön soveltuvaa. Astian koko tietenkin pitää olla sellainen, että käärme mahtuu sinne hyvin ja kulkuaukko on syytä muistaa, jotta kärmes pääse sinne silloin kun tahtoo.- reunat?
juoma-astiassa pitää olla matalat?
- kyssä?
vielä, eli pitääkö se käärme laittaa talvilevolle? Miksi? Minne?
reunat? kirjoitti:
juoma-astiassa pitää olla matalat?
Jos käärme sinne sattuu jotenkin vahingossa tipahtamaan, pääsee sieltä helpommin pois?
En rehellisesti sanottuna tiedä, itseäni vain on näin neuvottu. Mutta joo, lienee se kai ihan sama millainen juoma-astia on, kunhan siinä on raikasta vettä.
Ei tuo talvilevolle laittaminen välttämätöntä todellakaan ole. Mutta toki se rytmittäisi käärmeen elämää ja antaa käärmeelle mahdollisuuden kuluttaa kesän aikana kerättyjä rasvavaroja. Se siis auttaa liikalihavuuden hallinnassa, parantaa käärmeen terveyttä ja tuo sille lisää ikävuosia. Talvilepo lisää myös aikuisten käärmeiden lisääntymishalukkuutta ja hedelmällisyyttä.
Käärmeen voi laittaa talvilevolle esimerkiksi niin, että sulkee terraariosta lämmityksen kokonaan. Jotkut siirtävät käärmeet kellariin, jääkaappiin tai muuhun viileään tilaan talvilevon ajaksi.
Itse en talvilepoa poikaselle/lemmikkikäärmeelle pidä tarpeellisena. Lähinnä siis vain niille yksilöille, joiden olisi tarkoitus lisääntyä myöhemmin.- Eläintenhoitaja.
Angarath kirjoitti:
Jos käärme sinne sattuu jotenkin vahingossa tipahtamaan, pääsee sieltä helpommin pois?
En rehellisesti sanottuna tiedä, itseäni vain on näin neuvottu. Mutta joo, lienee se kai ihan sama millainen juoma-astia on, kunhan siinä on raikasta vettä.
Ei tuo talvilevolle laittaminen välttämätöntä todellakaan ole. Mutta toki se rytmittäisi käärmeen elämää ja antaa käärmeelle mahdollisuuden kuluttaa kesän aikana kerättyjä rasvavaroja. Se siis auttaa liikalihavuuden hallinnassa, parantaa käärmeen terveyttä ja tuo sille lisää ikävuosia. Talvilepo lisää myös aikuisten käärmeiden lisääntymishalukkuutta ja hedelmällisyyttä.
Käärmeen voi laittaa talvilevolle esimerkiksi niin, että sulkee terraariosta lämmityksen kokonaan. Jotkut siirtävät käärmeet kellariin, jääkaappiin tai muuhun viileään tilaan talvilevon ajaksi.
Itse en talvilepoa poikaselle/lemmikkikäärmeelle pidä tarpeellisena. Lähinnä siis vain niille yksilöille, joiden olisi tarkoitus lisääntyä myöhemmin.Vesiastia tulee viljalle olla sellainen että käärme pääsee halutessaan kokonaan pinnan alle. Itsellä ollu iso keraaminen koiran vesiastia ;) Ja kosteutta olen pitänyt siten että sumutellut hiukan terraa ja wetboxia pitänyt terrassa. Ainakin meidän tyttö ottanut ihan vakio paikakseen tuon wetboxin ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 661110
Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️42795- 69782
- 149726
- 72717
Miksi meille jäi
Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk37675Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)78663- 53647
Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k202576Rakas, rakkaampi, rakkain
Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m115558Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei19540- 52529
- 90498
Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?10497Ketä ajattelen
kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v18490Sara Sieppi ja hissi tänään
Voi helvetin helvetti. Nytkö tätä naikkosta täytyy palvoa ja antaa etuoikeus hissiin, kun hän on vääntänyt kakaran maail113484Työttömän miehen ihmisarvo
..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline112441YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.
Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene25436Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto65431Perussuomalaiset eiväy uskaltaneet tulla ulos bussista Helsingissä .
Perussuomalaiset erikoisessa tilanteessa Helsingissä – Eivät uskaltaneet tulla ulos bussistaan: ”Uhka käsin kosketeltavi158423