voiko niitä tunnistaa itse???
Minulla siis epäillään, että olisi mahdollisesti bipo. Sain jo lääkitystäkin siihen, mutta Ketipinor aiheutti aivan hirveää ahdistusta, paljon pahempaa kun mitää muuten koen (Ketipinorin lisänä oli Deprakine). Nämä siis lopetettiin ja tilalle aiemmin hyväksi todettu Cipralex.
Tilanne on siis se, että talvisin olen todella väsynyt ja ahdistunut (en mielestäni kovin masentunut, mutta ahdistus johtaa sosiaalisen elämän vähenemiseen ja sitä kautta alakuloisuuteen/masennukseen). Kesäisin taas olen paljon aktiivisempi, johtuen siitäkin, että silloin esim. kaverit ottavat paljon enemmän yhteyttä ja on muutenkin enemmän tekemistä kuin talvella (kaikki harrastuksenikin ovat kesäharrastuksia).
Mutta se itse kysymys, voiko hypomanian oireita tunnistaa itse? Tietty olisi todella tärkeää, että diagnoosi olisi oikea, kun sellainen aikanaan saadaan. En omasta mielestäni ole mitenkään "yliaktiivinen" kesäisin, en tuhlaile rahaa tai tee mitään "järjettömiä" päätöksiä tai mitään sellaista...Se ahdistus vaan tuntuu katoavan auringon paisteessa lähes kokonaan..Jotenkin tuntuisi todella pahalta, että se kesäinen rento olokin olisi joku sairaus :s
Kiitos jos joku viitsii vastata!
Hypomanian oireet..
14
3949
Vastaukset
- bippolin
Jos englannin kieli toimii, niin tässä linkissä on hypomanian tarkistuslista, jolla voi suuntaa antavasti arvioida omaa hypomaanisuuttaan. Minulla, joka omaan kaksisuuntaisen sairauden, tuli 31 kyllä vastausta 32:sta mahdollisesta. Jollakin toisella bipolla varmaan vähemmän, jolakin täydet 32. Varsinaisen diagnoosin tekeminen on sitten kuitenkin psykiatrin hommia; itse ei kannata yrittää olla itsensä lääkäri.
http://www.psycheducation.org/depression/HCL-32.htm- ProvoCat
On tainnu Mr.Provot vallata koko palstan. Sen verran over-the-top läppää monin paikoin. Jos vaikka lienee sama kaveri kyseessä :/ sääli...
- Mr.Bipo?
ProvoCat kirjoitti:
On tainnu Mr.Provot vallata koko palstan. Sen verran over-the-top läppää monin paikoin. Jos vaikka lienee sama kaveri kyseessä :/ sääli...
kun kerran Herra Provo jaksoit tuonkin kirjoittaa, niin voisitko selventää mistä kohtaa tekstistäni saat sen kuvan, että tämä olisi provo?
- sivustaseuraaja
ProvoCat kirjoitti:
ei tässä ainakaan mielestäni ole mitään provoa
- tripolar
sivustaseuraaja kirjoitti:
ei tässä ainakaan mielestäni ole mitään provoa
Ehkä sanonta "hulluja on monenlaisia" pitää paikkansa kirjaimellisesti. Olen ollut ilmeisesti tekemisissä lähinnä synkistelijä-tyyppisten hullujen kanssa, jotka maanisenakaan eivät halua kuormittaa yhteiskuntaa, vaan koittavat vimmaisesti keksiä esim. tuottavia yrityskonsepteja tms. "nerokasta".
- decaf
tripolar kirjoitti:
Ehkä sanonta "hulluja on monenlaisia" pitää paikkansa kirjaimellisesti. Olen ollut ilmeisesti tekemisissä lähinnä synkistelijä-tyyppisten hullujen kanssa, jotka maanisenakaan eivät halua kuormittaa yhteiskuntaa, vaan koittavat vimmaisesti keksiä esim. tuottavia yrityskonsepteja tms. "nerokasta".
sama selkokielellä:
- JOS on huolissaan mielialavaihteluista > ei päihteitä, mielellään ei edes kofeiinia runsain mitoin (terveisiä kofeiinimiehelle :)
- mahd. riippuvuuden tilalle toinen, vähemmän haitallinen (urheilu tms)
- nipsu70
voisikohan kyseessä olla ihan normaali ns. kaamosajan mielialanmuutos?
Luulisin, että todellakin tunnistaisit tai ainakin ystäväpiirisi tunnistaisi, jos sinulla olisi hypomania, on se sen verran ulospäin näkyvää, kokemusta on.
Kun kelit muuttuu veemäisiksi, ei tee mieli mennä pihalle, ja tulee jäätyä sisälle, jos ei ole ihan pakko lähtä, kesällä taas luonnollisestikin tulee oltua ulkona, kun aurinko paistaa ja on lämmin.
Luulen, että sinun ei tarvitse olla kovin huolissaan..
kevättä ja aurinoa odotellessa=)- Mr. Bipo?
Kiitos nipsu70 vastauksesta. Itse olen miettinyt myös ihan samaa ja terapeuttikin on alkanut puhua talvimasennuksesta. Mainitset tuossa, että sinulla on kokemusta hypomanian oireista ja olet niitä nähnyt? Voisitko hiukan kertoa, miten se on näkynyt ulospäin? Itselleni ei ole kukaan kavereista koskaan sanonut, että "menisi lujaa" tai edes maininnut, että "onpa tuolla T******lla nyt energiaa.
Nyt jo alkaa pahin ahdistus helpottaan kun aloitin uudelleen Cipralexin, jota aikanaan söin pari vuotta ja tietty päivä alkaa olla valoisa. Kun menee kasiin töihin on jo valoisaa ja vasta kuuden jälkeen alkaa hämärtään, heti tuntuu hiukan helpommalta, eikä mielialani mitenkään nopeasti muutu. Depistely tulee pikkuhiljaa loppusyksystä ja alkaa näillä main pikkuhiljaa menemään ohitse. Jossain maalis- toukokuun tienoilla olen omasta mielestäni "normaali oma itseni" :D - bippolin
Mr. Bipo? kirjoitti:
Kiitos nipsu70 vastauksesta. Itse olen miettinyt myös ihan samaa ja terapeuttikin on alkanut puhua talvimasennuksesta. Mainitset tuossa, että sinulla on kokemusta hypomanian oireista ja olet niitä nähnyt? Voisitko hiukan kertoa, miten se on näkynyt ulospäin? Itselleni ei ole kukaan kavereista koskaan sanonut, että "menisi lujaa" tai edes maininnut, että "onpa tuolla T******lla nyt energiaa.
Nyt jo alkaa pahin ahdistus helpottaan kun aloitin uudelleen Cipralexin, jota aikanaan söin pari vuotta ja tietty päivä alkaa olla valoisa. Kun menee kasiin töihin on jo valoisaa ja vasta kuuden jälkeen alkaa hämärtään, heti tuntuu hiukan helpommalta, eikä mielialani mitenkään nopeasti muutu. Depistely tulee pikkuhiljaa loppusyksystä ja alkaa näillä main pikkuhiljaa menemään ohitse. Jossain maalis- toukokuun tienoilla olen omasta mielestäni "normaali oma itseni" :DVoin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että hypomaniaa ei välttämättä edes lääkäri tunnista sellaisen nähdessään. Olin kolmekymmentä vuotta bipolaari ennen diagnoosia ja suuriman osan ajasta olin hypomaaninen. Minua pidettiin vaan tarmokkaana, ulospäin suuntautuneena, jossain määrin uhkarohkeana, provokatiiisena jne. Ei kellään tullut mieleen, että olisin hypomaaninen. Ei edes lääkärillä, jonka kanssa työskentelin melko läheisissä työasioissa vuosikausia. Hänelle ei bipo tullut silloinkaan mieleen kun hän kirjoitti minulle lääkkeitä ja sairaslomaa masennuksen johdosta.
Bipoepäilyn esitti sitten ensimmäisen kerran työterveyslääkäri, joka kävi läpi koko sairaus- ja työhistoriani. Hänelläkin kelloja soitti ilmeisesti ylenmääräinen tehokkuus työssäni ja huimaava urakehitys, johon hypo antoi osan edellytyksistä.
- Dipopipo
Ketipinoori ei pitäis ahdistaa jos aloitetaan riittävän pienellä annoksella (50mg) ja lisätään pikkuhiljaa.
Hypömanian kyllä tunnistaa itsekkin jos on kiire ja lievä hoppu kokoajan päällä ja ahdistaa jotenkin että pitäis keretä enemmän ja enemmän kaikkea.- Dipopipo
vain kaamos masentuneelta.
- Mr. Bipo?
Dipopipo kirjoitti:
vain kaamos masentuneelta.
jälleen vastanneelle...Toivoisin tosiaan, että kyse olisi kaamosmasennuksesta, niinkuin itse olen asiaa miettinyt..Koko bipo epäily tuli todallakin täysin "puun takaa". Ketipinor aloitettiin 25mg ja kahden päivän käytön jälkeen aloin heräämään siihen, että sydän hakkaa reilusti yli 100bpm/min ja koko kroppa tärisi samassa tahdissa ja hikoilin kun hullu..Ei siis ollut mua varten tuo lääke edes minimiannoksella.
En tiedä mihin ihmeeseen ensimmäinen vastauksen bippolinille on kadonnut, mutta tuosta HCL-10 testistä sain 8p vaikka olin täysin rehellinen itselleni. Noh, jotain hyvääkin on seurannut siitä, että tätä on edes epäilty..Jätin pilven pössyttämisen kolme viikkoa sitten kokonaan ja tapanani oli tissuttaa vähän ahdistukseen niin senkin olen lopettanut..Tulihan tässä nyt eilen (lauantaina) 8 bissee otetua, mutta se taitaa olla suht vähän verrattuna ihan "normaaleihinkin" ihmisiin :D
Kiitos tosiaan vastauksesta, diagnoosi tulee sit aikanaan ja todellakin toivon, että se on sitten oikea, oli mikä oli. Tällaisia talvia en jaksais enää yhtään kun ahdistus saa vallan ja invalidisoi lähes koko mun elämän.. - nipsu70
Mr. Bipo? kirjoitti:
jälleen vastanneelle...Toivoisin tosiaan, että kyse olisi kaamosmasennuksesta, niinkuin itse olen asiaa miettinyt..Koko bipo epäily tuli todallakin täysin "puun takaa". Ketipinor aloitettiin 25mg ja kahden päivän käytön jälkeen aloin heräämään siihen, että sydän hakkaa reilusti yli 100bpm/min ja koko kroppa tärisi samassa tahdissa ja hikoilin kun hullu..Ei siis ollut mua varten tuo lääke edes minimiannoksella.
En tiedä mihin ihmeeseen ensimmäinen vastauksen bippolinille on kadonnut, mutta tuosta HCL-10 testistä sain 8p vaikka olin täysin rehellinen itselleni. Noh, jotain hyvääkin on seurannut siitä, että tätä on edes epäilty..Jätin pilven pössyttämisen kolme viikkoa sitten kokonaan ja tapanani oli tissuttaa vähän ahdistukseen niin senkin olen lopettanut..Tulihan tässä nyt eilen (lauantaina) 8 bissee otetua, mutta se taitaa olla suht vähän verrattuna ihan "normaaleihinkin" ihmisiin :D
Kiitos tosiaan vastauksesta, diagnoosi tulee sit aikanaan ja todellakin toivon, että se on sitten oikea, oli mikä oli. Tällaisia talvia en jaksais enää yhtään kun ahdistus saa vallan ja invalidisoi lähes koko mun elämän..Niin, kyllähän se on niin, että kun vauhti iskee päälle, niin vuorokaudessa ei riitä tunnit, tulee pakonomaista siivoamista tai muuta toimintaa...kupit riviin järjestykseeen tietyllä tavalla, pyyhkeet viikataan just eikä melkein. Tuohon minulla vaikuttaa kyllä varmaan vielä voimakkaasti vaativa persoonallisuushäiriö. Mutta kun vauhti iskee päälle, niin sen kyllä huomaa parhaiten vaan muut. Itse on niin tohinoissaan, ettei edes ymmärrä..sitä jotenkin vaan ajattelee, että onpas nyt virkee olo ja teenpä vielä tuon ja tuon ja tuon....parhaimmillaan riittää 3 tunnin sekavat yöunet, ja taas jatkuu. Mulla on lisääntynyt sitten huomattavasit oluen juonti, ja ns. tanssijalka vipattanut, että sitten jälestäpäin on saanut ihmetellä, että no huh huh. Itsellä on ns. sekamuotoinen häiriö, eli ei ole selviä useiden viikkojen tai kuukausien vauhti/masennus jaksoja, vaan mennään miten mennään....eli vituttavaa tämä on kaikin puolin. Kaverit jo tietää kans, kun alan soitella ja pitää yhteyttä että jahas, nyt alkaa taas mennä lujaa....ja mies tietää sen siitä kun keittiön pesu alkaa olla sitä luokkaa, että siellä voisi suorittaa leikkauksen ja lapset vastaavasti saavat lettuja joka päivä....noin 6 litran taikinan verran...eli tuollaista se sitten on.
Näihin tunteisiin pohjautuen ajattelin, että sulla varmaan on ihan sitä kaamos-masennusta. En sitäkään vähättele, kaikenlainen masennus on persiistä...
kevättä odotellen.. - Mr. Bipo?
nipsu70 kirjoitti:
Niin, kyllähän se on niin, että kun vauhti iskee päälle, niin vuorokaudessa ei riitä tunnit, tulee pakonomaista siivoamista tai muuta toimintaa...kupit riviin järjestykseeen tietyllä tavalla, pyyhkeet viikataan just eikä melkein. Tuohon minulla vaikuttaa kyllä varmaan vielä voimakkaasti vaativa persoonallisuushäiriö. Mutta kun vauhti iskee päälle, niin sen kyllä huomaa parhaiten vaan muut. Itse on niin tohinoissaan, ettei edes ymmärrä..sitä jotenkin vaan ajattelee, että onpas nyt virkee olo ja teenpä vielä tuon ja tuon ja tuon....parhaimmillaan riittää 3 tunnin sekavat yöunet, ja taas jatkuu. Mulla on lisääntynyt sitten huomattavasit oluen juonti, ja ns. tanssijalka vipattanut, että sitten jälestäpäin on saanut ihmetellä, että no huh huh. Itsellä on ns. sekamuotoinen häiriö, eli ei ole selviä useiden viikkojen tai kuukausien vauhti/masennus jaksoja, vaan mennään miten mennään....eli vituttavaa tämä on kaikin puolin. Kaverit jo tietää kans, kun alan soitella ja pitää yhteyttä että jahas, nyt alkaa taas mennä lujaa....ja mies tietää sen siitä kun keittiön pesu alkaa olla sitä luokkaa, että siellä voisi suorittaa leikkauksen ja lapset vastaavasti saavat lettuja joka päivä....noin 6 litran taikinan verran...eli tuollaista se sitten on.
Näihin tunteisiin pohjautuen ajattelin, että sulla varmaan on ihan sitä kaamos-masennusta. En sitäkään vähättele, kaikenlainen masennus on persiistä...
kevättä odotellen..Kiitos Nipsu jälleen vastauksesta :)
Kun noita sinun kokemuksia lukeen niin tuntuu todellakin erittäin kaukaiselta omaan käytökseeni verrattuna. Minulla siis kesäisin tasaisen rauhallinen ja hyvä olo (jota nyt sit hypomaniaksi epäiltiin/epäillään) ja talvisin kaamea ahdistus (ja masennus). Näiden vaiheiden sisällä ei varsinaisesti tapahdu mitään muutoksia, saattaa toki talvisin joskus olla päiviä jolloin ahdistaa hiukan vähemmän, mutta aika tasaista on.. Itse en tosiaan ole koskaan huomannut, että olisi millään tavalla "vauhti päällä" tai muutakaan sellaista, oikeastaan olen perusluonteeltani aikas laiska, joten mun keittiössä ei leikkauksia tehdä, ei edes kesäisin :D Ja kuten mainittu, en ole koskaan kenenkään kuullut sanovan, että nyt on tuolla häiskällä energiaa..Tämän takia itselleni oli oikeastaan todella kova shokki kuulla, että tällaista edes epäillään..Ei ole itsellä koskaan käynyt edes mielessä, että voisi olla mitään (hypo)maniaan viittaavaa. Noh, huomenna seuraava terapia-aika ja siitä jatketaan. Saa nähdä kuinka tässä loppupeleissä käy.
Hyvää kevään odotusta sulle ja muille vastanneille :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1723375Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732161Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii542097- 421988
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931241- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul3941091Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1151015- 46889