arvostan renkaissa mukavuutta , hiljaisuutta ja turvallisuutta.
Olikohan uusin tuulilasi jossa kitkarengas(nokia Q) oli noin 3db hiljaisempi kuin kesärenkaat!
Mainittiin vielä mukavimmaksi ajaa.
Mietin tässä semmoista, että onko kellään hyviä/huonoja kokemuksia kitkoista kesällä.
Okei, niillä joutuu vesiliirtoon 10km/h aikaisemmin mutta en ole mikään hampaat irvessä luukuttaja -tyyppi joten tuskin tule testattua ääriolosuhteita.
Voisiko tuota harkita ihan vakavissaan. Miten on kuluminen, kulutus ??? kokemuksia.
tuo 3db kuulostaa paljolta, pääsisi rengasmelusta muuten hiljaisessa autossa.
kitkarenkaat kesällä
12
2227
Vastaukset
- kitkat
siinä taitaa käydä niin että ne sulaa alle kesällä sillä ei niitä ole suunniteltu niin lämpimiin tie olosuhteisiin eli kuluminen on huomattavaa.Ethän sä pidä kesällä talvitakkiakaan(ethän?) vaan vaihdat sen kesäpomppaan.Suosittelen kesärengaskauppaan menoa
- ympäri vuoden
Olen ajanut viime kesän viisimillisiksi kuluneilla, talvikäytöstä poistetuilla Nokia Q -kitkarenkailla. Koko on 195/65/15. Normaaleilla ajonopeuksilla rengas toimii kesälläkin hyvin - aivan yhtä hyvin kuin kitkarenkaat talvisin sulalla tienpinnalla.
Soralla ja karkeilla päällysteillä vanhat kitkarenkaat ovat kesärengasta selvästi mukavammat ja meluttomammat. Vierintävastus on pieni, kuten TM:n testissäkin todettiin. Itse en ole tarkkaa kulutusvertailua tehnyt. Oikeat kesärenkaat ovat epäilemättä täsmällisemmät ajettavat, jos harrastaa vauhdikasta ajelua mutkaisilla kestopäällysteteillä.
Kitkarenkaan liukkauden huomaa lähinnä märällä kelillä liikennevaloista rivakammin lähtiessä. Moni uusi kesärengas on aivan yhtä liukas. Karkean kuvioinnin luulisi vähentävän vesiliirron määrää, mutta vauhdikas kaarreajo saattaa olla märällä tarkempaa puuhaa. Itselleni ei ole yllätyksiä tapahtunut.
Kitkat eivät tunnu sulavan alla helteelläkään eivätkä kuluvan mitenkään poikkeuksellisesti. No, väliäkös tuolla vaikka hieman nopeammin kuluisivatkin: talvirenkaiden hinnalla olen saanut "ilmaiset" kesärenkaat.
Viime talveksi ostin autooni uuden Nokian Q-sarjan. Ensimmäiset liukkaat ajoin vanhoilla, kesäkäytössä olleilla nelivuotiailla Q-renkaillani. Pito oli yhä yllättävän hyvä, vaikka vaihdon iskemättömiin selvästi huomasikin. Heitän pian taas alle kesäksi nuo vanhat kitkat.- 1.9d
Kuin myös itsellä.
Olen ajellut kesällä loppuun pari sarjaa Blizzakkeja ja nyt on alla Noksun Q:t. Painetta kun vähän lisää niin kohtuullisesti kyllä pärjää näilläkin, lisäksi mataloitunut kulutuspinta tukevoittaa menoa. Blizzakeista muistaakseni vanhempi MZ01 oli oudon liukas märällä asfaltilla, uudempi MZ02 oli parempi, Noksu tuntuu olevan tältä väliltä.
Anyway vähän naurattaa tää TM:n jutusta alkanut koohotus kuinka kitkat olis kesäkelillä vaaralliset! Paljon vaarallisempaa on löydä vähät rahat uusiin kesäkumeihin ja yrittää sitten sinnitellä talvi vanhoilla renkailla. Talvella sitä pitoa tarvitaan eli talvirenkaisiin ne rajalliset resurssit kannattaa laittaa. - Anssi
1.9d kirjoitti:
Kuin myös itsellä.
Olen ajellut kesällä loppuun pari sarjaa Blizzakkeja ja nyt on alla Noksun Q:t. Painetta kun vähän lisää niin kohtuullisesti kyllä pärjää näilläkin, lisäksi mataloitunut kulutuspinta tukevoittaa menoa. Blizzakeista muistaakseni vanhempi MZ01 oli oudon liukas märällä asfaltilla, uudempi MZ02 oli parempi, Noksu tuntuu olevan tältä väliltä.
Anyway vähän naurattaa tää TM:n jutusta alkanut koohotus kuinka kitkat olis kesäkelillä vaaralliset! Paljon vaarallisempaa on löydä vähät rahat uusiin kesäkumeihin ja yrittää sitten sinnitellä talvi vanhoilla renkailla. Talvella sitä pitoa tarvitaan eli talvirenkaisiin ne rajalliset resurssit kannattaa laittaa.Itse ajelen kyllä kesällä kesärenkailla ja talvella kitkoilla. Parastahan olisi ostaa uudet renkaat joka syksy ja kevät, mutta harvapa noin tekee vaikka olisi riittävästi nappulaa toimia niin.
Kitkarenkaan voi ihan hyvin ajaa loppuun kesärenkaana, vaikka se ihan uutta kesärengasta vastaakkaan. TM-testi oli varsin naurettava, juuri siksi että siinä verrattiin käytettyä kitkaa uusiin kesärenkaisiin eikä vertailukohteena ollut lainkaan käytettyä kesärengasta. - Surkea tulos
Anssi kirjoitti:
Itse ajelen kyllä kesällä kesärenkailla ja talvella kitkoilla. Parastahan olisi ostaa uudet renkaat joka syksy ja kevät, mutta harvapa noin tekee vaikka olisi riittävästi nappulaa toimia niin.
Kitkarenkaan voi ihan hyvin ajaa loppuun kesärenkaana, vaikka se ihan uutta kesärengasta vastaakkaan. TM-testi oli varsin naurettava, juuri siksi että siinä verrattiin käytettyä kitkaa uusiin kesärenkaisiin eikä vertailukohteena ollut lainkaan käytettyä kesärengasta.Uusimman Tuulilasin testissä verrattiin uusia kitkarenkaita kesärenkaisiin, ja kitkarenkaiden mittaustulokset olivat surkeat.
- Testitulos
Kitkarenkaiden testitulokset olivat kesäkelillä niin paljon huonommat kuin varsinaisten kesärenkaiden, etteivät Tekniikan maailma ja Tuulilasi suositelleet kitkojen käyttämistä kesällä. Lehdet olivat aivan oikein turvallisuuden asialla.
Mutta kyllä kitkoilla pärjää kesät talvet, jos ottaa niiden rajoitukset, huonon pidon talvella (jää) ja kesällä huomioon eli ajaa tarpeeksi varovaisesti.
Itse en ole allerginen nastojen rapinalle, joten preferoin talvella turvallisuutta ja nastarenkaita, jotka ovat kesärenkaita hiljaisemmat. Sen sijaan talvirenkaiden hidastetulle ohjausreagoinnille olen allerginen, joten kesällä haluan käyttää täsmällisesti ohjautuvia kesärenkaita. - kyllä niillä ajelee
Osta vaan halvat T-nopeusluokan kitkarenkaat joissa on urasyvyys yli 9mm (kesärenkaissa n.7mm)
Q-nopeusluokan "narsku" kitkoilla en lähtisi ajelemaan kesähelteillä tai vesisateessa...
Mulla on polskilaiset kitka debicat ja ihan tyytyväinen oon ollu, kesäajossa on vähän enemmän melua ja ohjaus muuttuu jäykemmäksi kesärenkaisiin verrattuna. Talvella taas -> jäällä piti vielä jotenkin, mutta märällä lumella oli ihan kauheat...
Varsinkin jos kilometrejä kertyy joko vähän tai sitten tosi paljon, on kitkarengas oiva valinta. Eikä kovasta kumiseoksesta tehdyt kitkarenkaat kulukaan paljon nopeammin kuin kesärenkaat ja onhan niissä uutena sitä urasyvyyttä vähän enemmän.- hieman
Eikös kitkoissa nimenomaan käytetä pehmeämpää kumia kuin kesärenkaissa ja nastarenkaissa?
- Totta
hieman kirjoitti:
Eikös kitkoissa nimenomaan käytetä pehmeämpää kumia kuin kesärenkaissa ja nastarenkaissa?
Pintakumin kovuudet (shoreastetta):
kitkarenkaat 50
nastarenkaat 55
kesärenkaat 75
- ...©
Jos malttaa ajella rajoitusten mukaan, eikä omaa ns "urheilullista" ajotyyliä voi Q:lla vallan hyvin ajaa kesälläkin. Ei ne alle sula (ainakaan satunnaisilla moottoritiepyrähdyksillä), ja ajotuntumakin paranee (tiettyyn rajaan saakka) kulumisen myötä. Kun omaa ennakoivan ajotyylin ja huomioi renkaan puutteet (lähinnä märkäpito) ei ongelmia ilmene, koska rengas varoittaa ongelmista mielestäni hyvissä ajoin. Varsinkin jos aikoo seuraavaksi talveksi hankkia uudet renkaat, on kesä kitkoilla erittäin edullista niin rengaskuluissa kuin polttoainetaloudellisestikin. Kaupunkinopeuksilla kulku on erittäin mukavaa ja hiljaista, mutta maantie- ja moottoritienopeuksilla melu nousee ja toivoisi vähän enemmän ryhtiä renkaaseen.
Itse löysin kuitenkin kesärenkaista mukavamman, hiljaisemman ja turvallisemman vaihtoehdon, joten kitkoilla ajelen tätä nykyä vain talvisin (ellei renkaat keväällä ole jo loppusuoralla). - AnonyymiUUSI
Naapurillani volvo aj. n. 200000km 15 vuodessa. Aina ollut alla nokian kitkat ja nyt vasta kolmannet uudet renkaat, Eli halpaa ajoa, <<<nytkin vielä ihan riittävästi pintaa-
Höpö puhetta että ne sulavat - AnonyymiUUSI
Nasta muna on aivoton imbesilli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941783
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3591196Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181188- 961058
- 63848
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6774Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.141723- 46716
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690