Itsemurha muka heikoille?

nimimerkityksetön

Miksi ihmiset väittävät, että itsemurha on niin sanottu "helppo tie ulos"? Itsemurhaajat ovat muka heikkoja, koska he haluavat lopettaa vuosikymmenien kärsimyksen sen sijaan, että jatkaisivat merkityksettömiä elämiään ihan vaan muiden iloksi.

Miten oman henkensä riistäminen muka voisi olla helppoa? Minun mielestäni itsemurhan tehneet ovat ovat vahvimpia ihmisiä, jotka ovat koskaan maan päällä kävelleet.

15

561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdgfdg

      Kieltämättä. Itsesuojeluvaistoa on todella hankala "voittaa"..

    • Peloissaan

      Ovat vahvimpia. Itse olisin ajat sitten lähtenyt, jos vain pystyisin. Kierre vaan jatkuu, ettei jaksa elää muttei "tahdo" kuollakaan.

      Itsemurhan tehneet ovat ottaneet ison riskin, eivät ole pelänneet epäonnistumista, vastuuseen joutumista siitä, hidasta kuolemaa, kipua ja kärsimystä, omaisten kohtaamista jos epäonnistuvat..
      Monen, kuten minunkin mielessä häilyy vaan pelko, entä jos epäonnistun, entä jos vaan saan oloni pahaksi ja kidun kauan aikaa, entä jos päädyn sairaalaan ja vaikka halvaannun kuoleman sijaan.
      Entä jos pitää kohdata toinen yritys, taas se raskas taakka kun on lähdettävä mutta itsesuojeluvaisto laittaa vastaan..

    • adsdghfghjikdfds

      itsemurhan toteuttaminen vaatiikin rohkeutta, se rohkeus syntyy heikkoudesta. Täytyy olla tarpeeksi heikko että pystyy jotain tuollaista tekemään, täytyy pelätä tai olla valmis luovuttamaan niin vahvasti että voi tehdä jotain niin paljon rohkeutta vaativaa. Itsemurhan tehneitä ihmisiä kutsuminen vahvoiksi on sama kuin sanoisi jotakuta kovaksi jätkäksi sikis että hän polttaa tms.

    • ITSARI

      Merkityksettömiä elämiään? No, näkemys tuokin. Minusta yksikään ihmiselämä ei ole merkityksetön. Itsemurhan tekijä lahjoittaa läheisilleen vain syyllisyyden taakan! Luultavasti hän jotenkin lapsellisesti kuvitteli muiden ihmisten kykenevän poistamaan oman elämänsä taakat, vaikkei ikinä hiiskahtanutkaan niistä muille. Todella paskamaista ja lapsellista sinänsä. Ja itsemurhaaja myös vähätöi ja mitätöi jäljelle jääneet. (Rakkauden, sanalla sanoen.). Ei kai se nirrin riisto itseltä helppoa ole, mutta mitään ihmisyyden kukkasia itsemurhaajat eivät ole. Eivät myöskään pahoja ihmisiä. Heikkoja, luovuttajia? Kyllä, sanoisin.

      • Eräs läheinen

        Itse näen itsemurhaa hautovat ja sitä yrittäneet ja ehkä siinä onnistuneet äärimmäisen itseään ajattelevina ihmisinä. Heillä on varmasti ollut vaikea tilanne, mutta heille ei näytä merkitsevän mitään se jäljelle jääneiden tuska. Ei se, että nämä jäljelle jääneet ovat rakastaneet häntä ja olleet tarvittaessa valmiit auttamaan. Pääasia, että itse pääsee helpolla.

        Kenenkään elämä ei ole merkityksetön ja äärimmäisen harva elää ilman kontakteja muihin ihmisiin. Näille ihmisille tulee tyhjiö ja kaipaus siihen itsemurhan tehneen kohdalle. Tämä vain on asia, jota nämä itsemurhaa suunnittelevat harvemmin ajattelevat.


      • ÄÖ
        Eräs läheinen kirjoitti:

        Itse näen itsemurhaa hautovat ja sitä yrittäneet ja ehkä siinä onnistuneet äärimmäisen itseään ajattelevina ihmisinä. Heillä on varmasti ollut vaikea tilanne, mutta heille ei näytä merkitsevän mitään se jäljelle jääneiden tuska. Ei se, että nämä jäljelle jääneet ovat rakastaneet häntä ja olleet tarvittaessa valmiit auttamaan. Pääasia, että itse pääsee helpolla.

        Kenenkään elämä ei ole merkityksetön ja äärimmäisen harva elää ilman kontakteja muihin ihmisiin. Näille ihmisille tulee tyhjiö ja kaipaus siihen itsemurhan tehneen kohdalle. Tämä vain on asia, jota nämä itsemurhaa suunnittelevat harvemmin ajattelevat.

        1960-luvun lopussa luin hyvin asiallisen kirjoituksen itsemurhan tehneiden ja sitä yrittäneiden syistä.

        Nuorissa asianosaisissa oli ryhmä, joka halusi pois elämätilanteesta jossa oli, eikä ymmärtänyt muuta tietä.

        Sitten oli joka ikäluokassa ryhmä joka halusi peläsytää tai rankaista läheisiään.

        Ryhmä joka halusi kuolla.

        Kaikissa kolmessa ryhmässä onnistuttiin ja epäonnistuttiin suurinpiirten samoissa prosenteissa.


        Kun nykyään lukee näitä "jälkeen jääneiden" mielipiteitä valkenee hyvin missä on sylttytehtaan peruste.
        On todella julmaa syylistää itsemurhan tehnyt valinnasta johon on rakastavien lähimmäistensä kanssa joutunut.


      • oloo
        Eräs läheinen kirjoitti:

        Itse näen itsemurhaa hautovat ja sitä yrittäneet ja ehkä siinä onnistuneet äärimmäisen itseään ajattelevina ihmisinä. Heillä on varmasti ollut vaikea tilanne, mutta heille ei näytä merkitsevän mitään se jäljelle jääneiden tuska. Ei se, että nämä jäljelle jääneet ovat rakastaneet häntä ja olleet tarvittaessa valmiit auttamaan. Pääasia, että itse pääsee helpolla.

        Kenenkään elämä ei ole merkityksetön ja äärimmäisen harva elää ilman kontakteja muihin ihmisiin. Näille ihmisille tulee tyhjiö ja kaipaus siihen itsemurhan tehneen kohdalle. Tämä vain on asia, jota nämä itsemurhaa suunnittelevat harvemmin ajattelevat.

        Itsemurhan tehnyt ihminen on ihan oma lajinsa. Häneltä puuttuu luonnollinen itsesuojelu vaisto eikä hän todella pelkää kuolla kuten jokainen muu ihminen.

        Todella valitettavaa, että lähelläsi elää ihmisiä. Kuulut ryhmään, joka saisi viedä yksin autiolle saarella, ettet pääse vahingoittamaan muita. Niin ja sinun reviiriäsi siis loukataa tappamalla itsensä kun ei elämää lähelläsi kestä.


      • 1.2.1967

        pitäsi selvittää.

        Ja ihan oikeasti itsarin tehneiden läheiset saisivat saada tuomioita kuoleman tuottamuksesta siinä 1-5 vuotta ehdotonta vankeutta.


      • BlazeOfGlory
        Eräs läheinen kirjoitti:

        Itse näen itsemurhaa hautovat ja sitä yrittäneet ja ehkä siinä onnistuneet äärimmäisen itseään ajattelevina ihmisinä. Heillä on varmasti ollut vaikea tilanne, mutta heille ei näytä merkitsevän mitään se jäljelle jääneiden tuska. Ei se, että nämä jäljelle jääneet ovat rakastaneet häntä ja olleet tarvittaessa valmiit auttamaan. Pääasia, että itse pääsee helpolla.

        Kenenkään elämä ei ole merkityksetön ja äärimmäisen harva elää ilman kontakteja muihin ihmisiin. Näille ihmisille tulee tyhjiö ja kaipaus siihen itsemurhan tehneen kohdalle. Tämä vain on asia, jota nämä itsemurhaa suunnittelevat harvemmin ajattelevat.

        Eikös se itsemurha ole parempi läheisillekin? Kumpi on pahempi kestää, läheisen itsemurha vai läheisen kärsimisen vierestä katseleminen vuosikausia?


      • la vie
        BlazeOfGlory kirjoitti:

        Eikös se itsemurha ole parempi läheisillekin? Kumpi on pahempi kestää, läheisen itsemurha vai läheisen kärsimisen vierestä katseleminen vuosikausia?

        Elämä on ykkönen!

        Muuten kaikki joutuu hunningolle.

        Joten kenenkään ei pitäisi itsemurhaa tehdä ennen kaikkia depression hoitoja, mm. osastohoitoa ja sähköhoitoa. (Monet vuosikymmenet lääkkeitä ja muuta kokeneet masennuspotilaat ovat toipuneet dramaattisesti sairaalan sähköhoitokuurissa. Valitettavaa on hoidon huono ja vääristelty maine.)

        Läheisen kärsimyksen vierestä katsominen? Et kai kuvittele olevasi jokin pelastava kuolon enkeli? (Taitaa olla vain omasta epämukavuudestasi ja sen lopettamisesta kyse kuten tavallista.).


      • BlazeOfGlory
        la vie kirjoitti:

        Elämä on ykkönen!

        Muuten kaikki joutuu hunningolle.

        Joten kenenkään ei pitäisi itsemurhaa tehdä ennen kaikkia depression hoitoja, mm. osastohoitoa ja sähköhoitoa. (Monet vuosikymmenet lääkkeitä ja muuta kokeneet masennuspotilaat ovat toipuneet dramaattisesti sairaalan sähköhoitokuurissa. Valitettavaa on hoidon huono ja vääristelty maine.)

        Läheisen kärsimyksen vierestä katsominen? Et kai kuvittele olevasi jokin pelastava kuolon enkeli? (Taitaa olla vain omasta epämukavuudestasi ja sen lopettamisesta kyse kuten tavallista.).

        Siitähän se taitaa juur olla kysymys. 6 vuoden laitoskierteen, 20 erilaisen psyyke- ja mielialalääkekokeilun jälkeen voin nyt sitten hyvällä omallatunnolla riistää henkeni? Hyvä.

        Ja itse ainakin sanon omalla kokemuksellani, että ystäväni itsemurha tuli minulle lopulta helpotuksena.. Pahempaa oli katsoa hänen jatkuvaa kärsimistään ja riutumistaan tässä maailmassa mihin hän ei sopeutunut. Nyt hänellä on rauha.

        Joten pysyn kannassani vaikka sanoisitte mitä.


      • mokomakin!
        1.2.1967 kirjoitti:

        pitäsi selvittää.

        Ja ihan oikeasti itsarin tehneiden läheiset saisivat saada tuomioita kuoleman tuottamuksesta siinä 1-5 vuotta ehdotonta vankeutta.

        Ja sinut voisi panna linnaan tästä kirjoituksesta.

        Tai ei sittenkään. Alkaisit ehkä luulla ihan liikoja itsestäsi.


      • eerrtdnh
        Eräs läheinen kirjoitti:

        Itse näen itsemurhaa hautovat ja sitä yrittäneet ja ehkä siinä onnistuneet äärimmäisen itseään ajattelevina ihmisinä. Heillä on varmasti ollut vaikea tilanne, mutta heille ei näytä merkitsevän mitään se jäljelle jääneiden tuska. Ei se, että nämä jäljelle jääneet ovat rakastaneet häntä ja olleet tarvittaessa valmiit auttamaan. Pääasia, että itse pääsee helpolla.

        Kenenkään elämä ei ole merkityksetön ja äärimmäisen harva elää ilman kontakteja muihin ihmisiin. Näille ihmisille tulee tyhjiö ja kaipaus siihen itsemurhan tehneen kohdalle. Tämä vain on asia, jota nämä itsemurhaa suunnittelevat harvemmin ajattelevat.

        no entä jos sen elämänsä päättävän elämässä ei muuta olekaan kuin tyhjiötä? yksinäisyyttä, masennusta, työttömyyttä. Jos sitten vaikka jollekin sisarelle (jolla perhe ja ystäviä), tuleekin pieni tyhjiö elämään hänen itsemurhasta... sitäkö vain pitäisi ajatella?
        Jokaisen elämään tulee vastoinkäymisiä joskus. Jos itsemurhaajan läheisillä (jos niitä edes on, monella ei ole ketään) on suurinpiirtein asiat hyvin, kyllä he tulevat selviämään jonkun vähemmän läheisen ihmisen kuolemasta! se on vain heidän elämänsä yksi vastoinkäyminen, mutta tulevat varmasti selviämään kun on tukiverkkoja.


      • Anonyymi
        Eräs läheinen kirjoitti:

        Itse näen itsemurhaa hautovat ja sitä yrittäneet ja ehkä siinä onnistuneet äärimmäisen itseään ajattelevina ihmisinä. Heillä on varmasti ollut vaikea tilanne, mutta heille ei näytä merkitsevän mitään se jäljelle jääneiden tuska. Ei se, että nämä jäljelle jääneet ovat rakastaneet häntä ja olleet tarvittaessa valmiit auttamaan. Pääasia, että itse pääsee helpolla.

        Kenenkään elämä ei ole merkityksetön ja äärimmäisen harva elää ilman kontakteja muihin ihmisiin. Näille ihmisille tulee tyhjiö ja kaipaus siihen itsemurhan tehneen kohdalle. Tämä vain on asia, jota nämä itsemurhaa suunnittelevat harvemmin ajattelevat.

        Elikkä periaatteessa olet vaan niin tyhmä ettet ymmärrä mielisairaita ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elikkä periaatteessa olet vaan niin tyhmä ettet ymmärrä mielisairaita ihmisiä.

        Just näin, eikä kaikki läheisetkään ole kerrotun tapaisia kullannuppuja.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe