Tradenomista Ekonomiksi, kannattaako?

Pian tradenomi

Valmistun pian tradenomiksi eräästä pääkaupunkiseudun amk:sta. Suuntautumisenani on taloushallinto. Tätä ennen olen suorittanut merkantin tutkinnon ja yo-tutkinnon. Ikää nyt 30 v. ja opiskeluhaluja olisi edelleen. Vieläkö kannattaisi siis lähteä opiskelemaan? Kertokaahan kokemuksia (varsinkin tradenomit)esim. paljonko tradenomin opinnoista saa hyväksilukuja yliopistossa/kauppakorkeakoulussa. Millaista on opetuksen taso verrattuna amk:n opetukseen jne. Kiitos asiallisista vastauksista! :)

16

19477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merkonomi, tradenomi, FM

Menin yliopistoon merkonomin ja tradenomin paperit kourassa. Hyväksiluettua sain 95/160ov.

• Niu

Aika paljon! Olen itsekin tradenomi ja miettinyt nyt työttömänä ollessa, jos pyrkisi kauppakorkeaan, vaikka ikää onkin. Minulle muistaakseni sanottiin, että opintoviikkoja hyväksytään vain ihan muutama (n.10)

• Pian tradenomi
        Niu kirjoitti:

Aika paljon! Olen itsekin tradenomi ja miettinyt nyt työttömänä ollessa, jos pyrkisi kauppakorkeaan, vaikka ikää onkin. Minulle muistaakseni sanottiin, että opintoviikkoja hyväksytään vain ihan muutama (n.10)

Kuulostaa tuo 10 ov aika vähältä mutta toisaalta taas edellisen vastaajan 95 ov olisi mielestäni aika paljon. Itse olen ajatellut, että ainakaan mitään markkinoinnin- tai kirjanpidonperusteita ei enää kolmatta kertaa huvittais lukea:)

• Merkonomi, tradenomi, FM
        Pian tradenomi kirjoitti:

Kuulostaa tuo 10 ov aika vähältä mutta toisaalta taas edellisen vastaajan 95 ov olisi mielestäni aika paljon. Itse olen ajatellut, että ainakaan mitään markkinoinnin- tai kirjanpidonperusteita ei enää kolmatta kertaa huvittais lukea:)

Opiskelen siis IT-alalla.

Yleensä tradenomin ( merkonomin) papereista voi saada noin 40-60 opintoviikkoa.

• Make

varmasti saa 95/160 hyväksiluettua!

• Piitu
        Make kirjoitti:

Seuraava tieto on peräisi Turun kauppakorkeakoulun opinto-oppaasta:

"Tiede- ja opetusneuvoston päätöksen mukaan opistoasteen merkonomitutkinnosta hyväksiluetaan 13,5 opintoviikkoa ja tradenomitutkinnosta 28,5 opintoviikkoa. Tutkintotodistukseen tulee maininta hyväksilukemisesta. Hyväksilukeminen ei riipu opiston tai AMK:n erikoistumislinjasta."

Mikäli on suorittanut sekä merkonomin että tradenomin tutkinnot, niin TUKKK:ssa voi saada hyväksiluettua ainoastaan 28,5 ov:tä, ei siis 13,5 28,5, sillä valtaosa hyvitettävistä kursseista on samoja.

• HKKK
        Make kirjoitti:

HKKK:ssa saa max 24 opintoviikkoa. Itse sain 20 ja siinäkin oli muutama liikaa ;). Ei millään pahalla tradenomeja kohtaan, mutta taso on aivan erilainen, ei voi puhua samana päivänäkään...

• opiskelija
        HKKK kirjoitti:

HKKK:ssa saa max 24 opintoviikkoa. Itse sain 20 ja siinäkin oli muutama liikaa ;). Ei millään pahalla tradenomeja kohtaan, mutta taso on aivan erilainen, ei voi puhua samana päivänäkään...

Taidan vaan olla tyhmä, kun saan aivan erilaisen käsityksen HKKK:n omilta nettisivuilta.

"Liiketalouden ammattikorkea-koulututkinnon talouden ja hallinnon koulutusohjelmassa (tradenomi) suorittaneelle voidaan maisteritason valinnassa hyväksytylle hyväksilukea enintään 60 opintoviikkoa. "

• kips
        opiskelija kirjoitti:

Taidan vaan olla tyhmä, kun saan aivan erilaisen käsityksen HKKK:n omilta nettisivuilta.

"Liiketalouden ammattikorkea-koulututkinnon talouden ja hallinnon koulutusohjelmassa (tradenomi) suorittaneelle voidaan maisteritason valinnassa hyväksytylle hyväksilukea enintään 60 opintoviikkoa. "

Osan (n.20ov) saa suoraan hyväksytettyä perus tradeopintojen perusteella, loput sisällöllisen vastaavuuden perusteella. Maksimissaan 60 ov.

• kyo
        kips kirjoitti:

Osan (n.20ov) saa suoraan hyväksytettyä perus tradeopintojen perusteella, loput sisällöllisen vastaavuuden perusteella. Maksimissaan 60 ov.

"loput sisällöllisen vastaavuuden perusteella. Maksimissaan 60 ov."

Niin, eli jos on käynyt sitten 40 ov. kursseja jotka hyvin pitkälti vastaa HKKK:n kursseja. Ja sehän ei ole edes mahdollista. Paitsi teoriassa. Kyllä ne aika nirsoja on...

• zzz
        HKKK kirjoitti:

Haluaisin udella millä haulla menit sisään kauppakorkeaan? Kokeen kautta vai maisterihaussa?

• ranskis

hyvitetään max. 35 ov. Saa valita ottaako hyvitykset eri kursseista vai haluaako liittää tradenomin tutkinnon KTM-tutkintoon "sivuaineena", jonka laajuus 35 ov.

Tietty, mikäli tradenomi- ja KTM-tutkinnossa suuntautuu samankaltaisesti, niin hyöty on suurempikin, koska tietyt asiat ovat ennestään tuttuja. Hyöty realisoituu siis helpompina opintoviikkoina.

• realisti

Kyllä mä tuolla opiskeluputkella ja iällä suosittelisin jo välillä ihan töidenkin tekemistä. Tässä ilmaisessa koulutuksessahan on se idea, että ensin opiskellaan ja sitten maksetaan se maksamalla veroja takaisin. Nyt ei kannata enää lähteä kolmatta tutkintoa lukemaan, vaan ruveta tienaamaan. Sentään ikäkin alkaa jo painaa. Tämä hyvinvointiyhteiskunta ei kestä sitä että kaikki lukee noin monta tutkintoa, pyritään siihen että kaikki saisivat tulevaisuudessa edes yhden ilmaisen tutkinnnon.

• Paute

Olet ymmärtänyt väärin, koulutus ei suomessa ole ilmaista, vai kuulutko johonkin erityisryhmään, jonka kulungit; kirjat,lukukausimaksut, asuminen, syöminen maksetaan ?

Ilmainen koulutus on esim venäjällä, kuwaitilla, qatarilla, arabiemiraateissa.

Paute

• saijacarita

Eikö kannattais ensiksi lukee yo:ksi ja pyrkii suoraan Kauppakorkeeseen.. Tosin aika mahdotonta päästä Hkiin ellet ole tosi fiksu.

• Totuus esiin

Ei Helsinkiin päästäkseen tarvitse olla fiksu. Uutteruudesta ja hyvästä muistista on sen sijaan apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      200
      2665
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      125
      2476
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1688
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      202
      1215
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      56
      1159
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1088
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      991
    8. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      803
    9. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      798
    10. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46