Media-alan työtilanne

28

Aina sitä uhkaillaan, ettei media-alalta töitä löydy ja 50 % opiskelijoista valmistuu kortistoon. Missä määrin tällainen uhkakuva vastaa todellisuutta? Käsittääkseni ainakin saa aika paljon tehdä hommia sen eteen, että olisi kiinnostava mahdollisten työnantajien silmissä. Lisäksi pitää olla oma-aloitteinen, eikä saa kavahtaa ajatusta freelancerina toimimisesta.

Itseäni kiinnostavat journalistiikka ja viestintätieteet yliopistossa. Ammatinvalintapsykologi oli sitä mieltä, ettei työllistyminen todellakaan ole mikään mahdoton ajatus, mutta muutamat lähipiirin "asiantuntijat" ovat olleet sitä mieltä, ettei ole mitään järkeä opiskella kyseisiä aineita, koska ei todellakaan saa töitä.

18

1983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxxxxxxxxxxxx

      Takuuvarmasti alalla on töitä jokaiselle haluavalle. Katsopas nytkin alan lehteä, Journalistia. Viime numerossa viisi työpaikkaa (vakituista) avoinna, kesäpestejä ei mukaan lasketa. Kyllä töitä on.

    • be realistic

      Koulutusmäärät ovat niin suuria, että kilpailu on myös kovaa työmarkkinoilla.

    • ...

      No töitähän on enenpi kuin kukaan kerkeää tekemään. Ainoo huonopuoli, jos alat palkanmaksusta kyseleen, voi olla hankalampaa.

      Kandee juu uskoa noita ammatinvalinta psykologeja. Nehän tietää kaiken kaikista ammateistakin. Tosiasia on, että vieläkin kannattaa "suositella" media-alaa, koulutuspaikkoja on ihan varmasti riittävästi. Kun joku "pääsee" jonnekin alan kouluun, psyko on onnístunut tehtävässään.

      Jaa, sulla oikein lähipiiri sanonut, että ei kannata. Etteikö vaan jollain serkkutytöllä ole huoli omista duunistaa tulevaisuudessa, kun tulet firman ovelle povet verillä ruikuttamaan ilmaiseksi harjoittelijaksi :DDD

      Hae ihmeessä yliopistoon. Voit yllättyä, kuinka vaikea niihin on päästä. Kirjoittele nyt joutessasi mahdollisimman paljon pikku kolumneja paikallislehteen ja sen sellaista, niistä saa portfolioon materiaalia.

      Ai niin, töitä tosiaan ei juuri ole. Ajanoloon paranee, mutta nyt paraiten leipä tulee myymällä mäkkärillä pikkuhamppareita ja limua :DDDDDDDDDD

      • ...

      • 28

        Jepsis, onhan tässä jo aloiteltu tuota toimittajuutta. Opiskelen opistossa journalistiikkaa ja saan siitä yliopiston opintopisteitä. Ensi viikolla alkaa kahden viikon työharjoittelu suuressa sanomalehdessä ja ajattelin tehdä parhaani hurmatakseni toimituksen väen.

        Pääsykokeisiin luen hulluna, tänäänkin vietin 6 tuntia kirjan parissa saadakseni kirjoittamani tiivistelmän siitä loppuun. Toisen pääsykoekirjan tiivistäminen alkaa huomenna.

        Mäkkärin pikkuhamppareita ja Veikkauksen paskapelejä on jo tullut myytyä sen verran paljon, että aion taistella etten enää sellaisiin töihin palaisi.

        Että taistelumielellä tässä ollaan!


      • 28 kirjoitti:

        Jepsis, onhan tässä jo aloiteltu tuota toimittajuutta. Opiskelen opistossa journalistiikkaa ja saan siitä yliopiston opintopisteitä. Ensi viikolla alkaa kahden viikon työharjoittelu suuressa sanomalehdessä ja ajattelin tehdä parhaani hurmatakseni toimituksen väen.

        Pääsykokeisiin luen hulluna, tänäänkin vietin 6 tuntia kirjan parissa saadakseni kirjoittamani tiivistelmän siitä loppuun. Toisen pääsykoekirjan tiivistäminen alkaa huomenna.

        Mäkkärin pikkuhamppareita ja Veikkauksen paskapelejä on jo tullut myytyä sen verran paljon, että aion taistella etten enää sellaisiin töihin palaisi.

        Että taistelumielellä tässä ollaan!

        Ihan vaan kommenttina aikaisempaan. Freelancer työtä kannattaa harkita kahdesti! Olet silloin "yksityisyrittäjä" jos saat vuodessa vain harvoja töitä niin ei kannata. Tarkoitan lähinnä jos tuntimääräksi tulee alle 25h viikossa. Freelancer ei saa työttömyys korvausta ja työttämänäkin tienaa paremmin kuin yksittäisillä projekteilla.

        En sano sitä etteikö freelancerinakin voisi menestyä, mutta ei nykyisillä työnäkymillä uskoisi helpoksi työksi.


    • Saapa nähdä

      Tämä aihe pelottaa minuakin, mutta koska olen jo kuitenkin sen verran pitkällä suuntautumassa alalle (vuoden sisään valmis FM), eipä tässä oikein enää alaa vaihdeta. Omalla kohdalla tähänastinen kesätöiden saanti on sujunut suhteellisen hyvin, koska pääsin lukion jälkeen avustajaksi erääseen paikallislehteen, jossa olen sitten ollut monet kesät kesätoimittajana. MUTTA. Töitä on vaikea saada. Oon hakenut isompiin lehtiin kesätöihin, mutta AINA niihin otetaan entisiä työntekijöitä. Suhteillahan niitä töitä saisi, mutta suurimmalla osalla niitä läheisiä suhteita isojen lehtien päätoimittajiin ei ihan varmastikaan ole. Huoh.

      Toimittajaksi kuitenkin oon näillä näkymin aikomassa, vaikka todellakin pelottaa, saanko töitä valmistumisen jälkeen. Siksi varmaan aionkin pitkittää opiskeluaikaani...

      Jos olisin nuorempi ja alanvalinta olisi edessä, harkitsisin kahdesti.

    • hah!

      Montako alan opiskelijaa valmistuu/vuosi?

      Pitäs varmaan käydä aikamoinen huiku eläkkeelle alan hommista että kaikille riittäs leivän syrjää.

    • 28

      Ajattelin muuten valita sivuaineet vielä sillä tavalla, että on mahdollista tehdä työtä muunakin kuin toimittajana, esimerkiksi toimittajaopettajana. Niitä kyllä tarvitaan :)

      • bbbbbbbbbbb

        Ai se, jota ei kelpuuteta tekemään töitä toimittajana, kelpaa kuitenkin opettamaan muita toimittajaksi. elämä on ihmeellistä.


      • C
        bbbbbbbbbbb kirjoitti:

        Ai se, jota ei kelpuuteta tekemään töitä toimittajana, kelpaa kuitenkin opettamaan muita toimittajaksi. elämä on ihmeellistä.

        Joo-o. Tunnenpa tapauksen, jota ei kansanopiston harjoittelun perusteella kelpuutettu harjoittelupaikkaansa edes free-pohjalta. Puolen vuoden kuluttua hän oli opinahjossaan maikkana.


      • 28
        C kirjoitti:

        Joo-o. Tunnenpa tapauksen, jota ei kansanopiston harjoittelun perusteella kelpuutettu harjoittelupaikkaansa edes free-pohjalta. Puolen vuoden kuluttua hän oli opinahjossaan maikkana.

        Jepsis, tais olla meidän opisto kyseessä :)


    • ylpeä medianomi

      Paskapuheita ettei töitä löydy, valmistuin medianomiksi monikanavakoulutuksesta vuosi sitten. Puoli vuotta reissasin ulkomailla ja marraskuussa ryhdyin työnhakuun. Kävi ilmi, että oikeastaan aika monessakin mediatalossa oli tarjolla monenlaista työtä etenkin verkkopuolella tai sitten lehtien ja verkon yhteistoiminnoissa, piti vaan osata se etsiä sillä yksikään paikka ei ollut virallisesti auki! Loppusuoralle valikoitui kolme vakituista työpaikkaa (kaikki pk-seudulla tosin) ja 6.4. aloitan vakituisena työntekijänä suuressa mediatalossa ja mielestäni aloittelijalle ihan kohtuullisella palkallakin (peruspalkka 2800 euroa ja vähän päälle).
      Tarinan opetus on se, ettei aina pidä uskoa, mitä julkisuudessa jauhetaan. Työpaikoja on, ne pitää vaan löytää.

      • MediAsa

        Otsikolla tarkoitankin sitä, että media-alalla on aivan yhdentekevää, minkälaisilla papereilla tai minkälaisella tutkinnolla olet valmistunut.. Ja pitäisin tälläistä käytäntöä muillakin aloilla hyväksyttävänä. Itse olen ammatiltani media-assistentti, mutta olen silti onnistunut saamaan töitä. Ammattitutkinto suuntautui videotekniikkaan, mutta leipätyöni ansaitsen kuitenkin pääasiassa valokuvaamisen kautta. Tittelini on valo-,videokuvaaja. Olen valokuvannut vaahtosammuttimesta lähtien ja opiskellut kaiken kirjoista, internetistä ja käytännön töistä. Itse opiskellen. Tosin olen vasta 21-vuotias ja ollut vasta virallisesti vähän aikaa itse "vakituisessa palkallisessa" työssä. Tiedä onko minulla töitä seuraavana vuonna, uskon vahvasti ja toivon niin.

        En ole aivan varma minkätakia eksyin tälläisille kirjoituspalstoille ja kyseinen avautuminen ei varsinaisesti liity ehkä tähän palsaa, mutta pysytellään kuitenkin media / av-alalla.
        Luettuani muutamia kirjoituksia tuli hieman ihmeellinen olo. Tällä voisin viitata esimerkiksi medianomiksi valmistautuneita ihmisiä, jotka ovat katkeria siitä, että esimerkiksi media-assistentit tai ihmiset, jotka eivät ole saaneet minkäänlaista koulutusta av-alan suhteen, veisivät heidän työpaikkansa tai ovat muuten vaan tunkeutumassa alalle ? En väitä, että olen maailman paras valokuvaaja, mutta tiedän mihin pystyn ja asiakkaani ovatkin aina olleet tyytyväisiä tuottamaani jälkeen. Itsekkin olen. Av-alan kouluissa opetetaan pääasiassa teknillisiä valmiuksia, mutta tärkeässä roolissa oleva "näkemys asioihin", sitä ei voida opettaa. Kyseistä taitoa voidaan opetella ja harjoittaa käytännön töiden kautta, mutta sitä ei voi kenellekkään antaa.

        Työllisyystilanne on koko Suomessa masentava, mutta kehotankin kaikkia työttömiä, taitoa omaavia henkilöitä vain uskomaan itseenne :) Itse olen uskonut koko ikäni siihen mitä teen tällä hetkellä ja siitä on muodostunut totta.


      • tepposeppo
        MediAsa kirjoitti:

        Otsikolla tarkoitankin sitä, että media-alalla on aivan yhdentekevää, minkälaisilla papereilla tai minkälaisella tutkinnolla olet valmistunut.. Ja pitäisin tälläistä käytäntöä muillakin aloilla hyväksyttävänä. Itse olen ammatiltani media-assistentti, mutta olen silti onnistunut saamaan töitä. Ammattitutkinto suuntautui videotekniikkaan, mutta leipätyöni ansaitsen kuitenkin pääasiassa valokuvaamisen kautta. Tittelini on valo-,videokuvaaja. Olen valokuvannut vaahtosammuttimesta lähtien ja opiskellut kaiken kirjoista, internetistä ja käytännön töistä. Itse opiskellen. Tosin olen vasta 21-vuotias ja ollut vasta virallisesti vähän aikaa itse "vakituisessa palkallisessa" työssä. Tiedä onko minulla töitä seuraavana vuonna, uskon vahvasti ja toivon niin.

        En ole aivan varma minkätakia eksyin tälläisille kirjoituspalstoille ja kyseinen avautuminen ei varsinaisesti liity ehkä tähän palsaa, mutta pysytellään kuitenkin media / av-alalla.
        Luettuani muutamia kirjoituksia tuli hieman ihmeellinen olo. Tällä voisin viitata esimerkiksi medianomiksi valmistautuneita ihmisiä, jotka ovat katkeria siitä, että esimerkiksi media-assistentit tai ihmiset, jotka eivät ole saaneet minkäänlaista koulutusta av-alan suhteen, veisivät heidän työpaikkansa tai ovat muuten vaan tunkeutumassa alalle ? En väitä, että olen maailman paras valokuvaaja, mutta tiedän mihin pystyn ja asiakkaani ovatkin aina olleet tyytyväisiä tuottamaani jälkeen. Itsekkin olen. Av-alan kouluissa opetetaan pääasiassa teknillisiä valmiuksia, mutta tärkeässä roolissa oleva "näkemys asioihin", sitä ei voida opettaa. Kyseistä taitoa voidaan opetella ja harjoittaa käytännön töiden kautta, mutta sitä ei voi kenellekkään antaa.

        Työllisyystilanne on koko Suomessa masentava, mutta kehotankin kaikkia työttömiä, taitoa omaavia henkilöitä vain uskomaan itseenne :) Itse olen uskonut koko ikäni siihen mitä teen tällä hetkellä ja siitä on muodostunut totta.

        töitä on jos suostuu yhtiöitten mielivaltaisuuksiin työaikojan ja ylityökorvauksien suhteen
        Kanntaa video assarinkin perehtyä oikeisiin palkkoihin
        http://www.teme.fi/PALKAT/eloktyo.htm


      • TK
        tepposeppo kirjoitti:

        töitä on jos suostuu yhtiöitten mielivaltaisuuksiin työaikojan ja ylityökorvauksien suhteen
        Kanntaa video assarinkin perehtyä oikeisiin palkkoihin
        http://www.teme.fi/PALKAT/eloktyo.htm

        Hei,
        olen 20-vuotias helsinkiläistynyt toimittajanplanttu, joka opiskelee tällä hetkellä medianomiksi. Kaikkein tärkeintä on saada portfolioon paksuutta ja ravata bileissä. Ihmisten tunteminen on todella suuri etu, sillä sain tehdä koko ensimmäisen opiskeluvuoteni töitä ylityöllistettynä freelancerina.

        Käytännössä olisin saanut tehdä töitä niin paljon kuin sielu sietää, mutta minun piti toppuutella työnantajaani antamasta minulle lisää töitä. Palkkioni ovat olleet liiton suosituksia aikakauslehtitoimittajalle, eli 50 euroa tunti. Mistään palkkasuosituksista ei ole koskaan täytynyt tapella, sillä kunnollista palkkaa on pidetty täysin selvänä asiana. Niinhän se vaan on, että banaaneilla maksavat saavat työntekijöikseen apinoita.

        Tutkinnon lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota omaan työnäytekansioon ja erikoistua. Myös asiakaslehdistä voi löytää mielekkäitä keikkoja, joista saa myös rutkasti rahaa.


      • hiiohoi!

        Olet yksi niistä onnekkaista, mutta kylmä totuus on se, että media-alalle on yleensä paljon ylikoulutusta. Ala on täysin tukossa ja pelkillä papereilla ei töitä saa. Kuten sanoit, työpaikat pitää vain ensin löytää, mutta jos aivan varman duunin haluaa, niin kannattaa suuntautua ihan toiselle alalle.

        2800 euron palkat eivät tosiaan ole mikään itsestäänselvyys.


      • hiiohoi! kirjoitti:

        Olet yksi niistä onnekkaista, mutta kylmä totuus on se, että media-alalle on yleensä paljon ylikoulutusta. Ala on täysin tukossa ja pelkillä papereilla ei töitä saa. Kuten sanoit, työpaikat pitää vain ensin löytää, mutta jos aivan varman duunin haluaa, niin kannattaa suuntautua ihan toiselle alalle.

        2800 euron palkat eivät tosiaan ole mikään itsestäänselvyys.

        Ottakaa myös huomioon, että tällä hetkellä ei mikään muukaan ole varma työpaikka!
        Noh sairaanhoitajat,siivoojat saavat tällä hetkellä hyvin töitä. Ehkä ei enää viiden vuoden päästä.

        Tekniikka kehittyy jatkuvasti. Joten media ala vaatii aikamoista sopeutumista työntekijöiltä. Kännykkä sovellukset, internetin mahdollisuudet lisääntyvät jatkuvasti, joten uusia työpaikkojakin voi ilmaantua. Tilanne voi olla muutaman vuoden päästä aivan toinen.

        Eipä se mustan kullan metsäalakaan tällä hetkellä kannata.
        Oikeastaan ainoa hyvä neuvo, keskity tiettyyn osaamisalueeseen niin menestyt siinä, silloin voit olla korvaamaton siinä missä olet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8109
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4592
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2119
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1805
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1716
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe