¨Muita identtisten kolmosten äitejä/isiä?

Petra.H.

Meidän perheen elämä mullistui kertaheitolla, kun kolme vuotta sitten hartaasti toivomamme esikoinen osoittautuikin kolmeksi esikoiseksi kerralla! =)
kyllä siinä oli itkussa ja naurussa pitelemistä! Olimme suht nuoria, ikää oli 23 molemmilla, ja tosiaan olimme yrittäneet jo jonkin aikaa lasta. Hoitoihin emme vielä olleet ennättäneet, kun huomasinkin olevani raskaana! Voi sitä ilon päivää!
No aika akului ja massu kasvoi. Sitten kerran ultrassa pamautettiin päin naamaa että meille onkin tulossa kolme muksua!!! Aajattelin ettei se voinut olla totta, meillä suvussa ei ole yhtään kolmosia, ainakaan niin että tietäisimme. Kaksosia on parit, mutta ei nyt aivan lähisuvussa nekään!

No, tulin nyt kyselemään josko löytyisi muita "kohtalotovereita", asumme etelä-suomessa, mutta miksei uusia tuttavuuksia vähän kauempaakin!

Niin, ja meillä nuo tyttelit on identtisiä. Olemme kyllä parhaamme mukaan yrittäneet tuoda esille jokaisen omaa persoonallisuutta. Alva on kaikista rauhallisin ja, Sivi selkeästi musikaalisin ja Vaula on temperamenttisin. Meillä vanhemmilla ei tietenkään ole ongelmia erottaa tyttöjä toisistaan, mutta välillä se vielä tuottaa "päänvaivaa" mummeille ja kummeille.. =)

Ihan juttuseuraa ja arjen sujumisen kuulumisia olisi kiva vaihdella. Miten teillä on mennyt uhmaikä, jos sellaista on ollut? meillä siitä on meinaan jo merkkejä ilmassa..

42

5679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viranpuolest tietävä

      suomessa ei oo syntynyt ikinä identtisiä kolmosia.

      • mahdollista..

        sitten onko suomessa varmistettu kolmosten identtisyys, mutta identtiset kolmoset on mahdollista. Lukaisepa tuo niin alempana faktaa....Tiedätkö sitten viran puolesta miten teillä rekisteröidään missä ja montako tapausta on syntynyt identtisiä kaksosia/kolmosia?

        http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Kaksoset


      • ploiuytd

        Kyllä on syntynyt.


      • Pöpitti

        Anteeksi vain, mun isoisomummo on yksi kolmesta identtisistä kolmosista ja ainut joka on heistä hengissä. :)


    • kaksosten äiti

      Tietääkseni kolmosten syntyessä on yleensä kyseessä yksi erillinen kaksoset tai ihan kolme erillistä vauvaa. Koskaan en ole kuullut identtisistä kolmosista enkä usko että se on mitenkään edes mahdollista. Tosi tylsää, että jollakin on halua kirjotella moisia satuja.

      • Petra.H.

        koskaan saaneet mitään ns. faktatietoa, mutta niin prikulleen ovat toistensa näköisiä, että minä olen ainakin aina puhunut heistä identtisinä. =)

        Ja tämä ei ole provo! Miksi kukaan haluaisi moisesta asiasta valehdella?? Kyllä meillä kolmoset on, ei se nyt niin tavatonta ole. =)


      • äipiskä
        Petra.H. kirjoitti:

        koskaan saaneet mitään ns. faktatietoa, mutta niin prikulleen ovat toistensa näköisiä, että minä olen ainakin aina puhunut heistä identtisinä. =)

        Ja tämä ei ole provo! Miksi kukaan haluaisi moisesta asiasta valehdella?? Kyllä meillä kolmoset on, ei se nyt niin tavatonta ole. =)

        Minkäikäiset ja nimiset kolmoset teillä on? mulla on kaksoset Pihla ja Tähkä 2kk isosiskot Vilja4v Vadelma2v


      • Petra.H.
        äipiskä kirjoitti:

        Minkäikäiset ja nimiset kolmoset teillä on? mulla on kaksoset Pihla ja Tähkä 2kk isosiskot Vilja4v Vadelma2v

        ..on Sivi, Alva ja Vaula. Tosin tässä syntymäjärjestyksessä: Vaula, Sivi ja Alva. Ensin synnytin alateitse Vaulan. Sitten toisten tyttöjen sydänäänet heikkeni ja minut vietiin leikkuupöydälle, ja sektiolla ensin vatsasta otettiin Sivi ja viimeisenä Alva. Näin minulle kerrottiin. :)


      • minä vain
        Petra.H. kirjoitti:

        ..on Sivi, Alva ja Vaula. Tosin tässä syntymäjärjestyksessä: Vaula, Sivi ja Alva. Ensin synnytin alateitse Vaulan. Sitten toisten tyttöjen sydänäänet heikkeni ja minut vietiin leikkuupöydälle, ja sektiolla ensin vatsasta otettiin Sivi ja viimeisenä Alva. Näin minulle kerrottiin. :)

        on todella identtiset niin alatiesynnytystä ei edes harkittaisi, koska se olisi hengenvaarallista vauvoille. Muutenkin kolmosraskauksissa käytetään yleisesti keisarileikkausta.


      • Petra.H.
        minä vain kirjoitti:

        on todella identtiset niin alatiesynnytystä ei edes harkittaisi, koska se olisi hengenvaarallista vauvoille. Muutenkin kolmosraskauksissa käytetään yleisesti keisarileikkausta.

        meilläkin.. Spontaanisti ponnistutti ja ensimmäinen vauvoista ehti syntyä alateitse. Sitten mua jo kiidätettiinkin sektioon. Onneksi kaikki oli lopulta hyvin!


      • niinatar84
        Petra.H. kirjoitti:

        meilläkin.. Spontaanisti ponnistutti ja ensimmäinen vauvoista ehti syntyä alateitse. Sitten mua jo kiidätettiinkin sektioon. Onneksi kaikki oli lopulta hyvin!

        Onneksi olkoon :-)

        Ärsyttää kun nykyään ei saa mitään enää kirjoittaa kun luullaan jo provoksi. Taitavan sekoittaa identtiset siamilaisiin, ainakin mitä katsoo näitä :

        "Tietääkseni kolmosten syntyessä on yleensä kyseessä yksi erillinen kaksoset tai ihan kolme erillistä vauvaa. Koskaan en ole kuullut identtisistä kolmosista enkä usko että se on mitenkään edes mahdollista"

        "Tiedätkö sitten viran puolesta miten teillä rekisteröidään missä ja montako tapausta on syntynyt identtisiä kaksosia/kolmosia?"

        Miksi kolmoset tai kaksoset pitäisi erikseen mitenkään rekisteröidä, jos ne vain sitten näyttävät samalta? Minulla oli aikoinaan lukiossa kaksi tuttava sisarusta, kolmoset jossa kaksi tyttöä ja poika, ja tytöt olleet identtiset, aivan toistensa näköiset, ja poika sitten miehinen muoto mutta silti ihan yhdennäköinen :)


      • niinatar84
        niinatar84 kirjoitti:

        Onneksi olkoon :-)

        Ärsyttää kun nykyään ei saa mitään enää kirjoittaa kun luullaan jo provoksi. Taitavan sekoittaa identtiset siamilaisiin, ainakin mitä katsoo näitä :

        "Tietääkseni kolmosten syntyessä on yleensä kyseessä yksi erillinen kaksoset tai ihan kolme erillistä vauvaa. Koskaan en ole kuullut identtisistä kolmosista enkä usko että se on mitenkään edes mahdollista"

        "Tiedätkö sitten viran puolesta miten teillä rekisteröidään missä ja montako tapausta on syntynyt identtisiä kaksosia/kolmosia?"

        Miksi kolmoset tai kaksoset pitäisi erikseen mitenkään rekisteröidä, jos ne vain sitten näyttävät samalta? Minulla oli aikoinaan lukiossa kaksi tuttava sisarusta, kolmoset jossa kaksi tyttöä ja poika, ja tytöt olleet identtiset, aivan toistensa näköiset, ja poika sitten miehinen muoto mutta silti ihan yhdennäköinen :)

        "Jos lapset
        on todella identtiset niin alatiesynnytystä ei edes harkittaisi"

        =Jos lapset näyttävät samalta niin alatiesynnytystä ei edes harkittaisi

        = what? :D


      • vain yhden äiti

        Ihan vain tiedoksi, että Kanadassa on syntynyt muistaakseni joskus 1930- luvun loppupuolella identtiset viitoset joten kyllä identtisten kolmosten ja nelostenkin syntyminen on periaatteessa mahdollista. Tosin kyllä äärettömän harvinaisia olisivat jo identtiset kolmosetkin. Tämähän selkiintyisi DNA-testillä koska jos he ovat yhdestä ainoasta munasolusta lähteneet liikkeelle ja se munasolu on jakaantunut kolmeksi niin heillä on identtinen geeniperimä.

        Näistä viitosista tuli aikoinaan televisiossa dokumenttikin. Heistä taitaa olla elossa vielä osa mutta varsin iäkkäitä ovat. Kolme näistä viitosista oli elossa vielä jokunen vuosi sitten. Googlesta löytää varmaan lisää tietoa ken haluaa.


      • sariiiiii
        niinatar84 kirjoitti:

        "Jos lapset
        on todella identtiset niin alatiesynnytystä ei edes harkittaisi"

        =Jos lapset näyttävät samalta niin alatiesynnytystä ei edes harkittaisi

        = what? :D

        on muutenkin riskisynnytys saati sitten sitten identtisten kolmosten synnytys. Otahan selvää mitä eroa on identtisellä ja ei-identtisellä monisikiöraskaudella. Pahimmassa tapauksessa kaikki lapset ovat samassa vesipussissa, jolloin mm. napanuorien toisiinsa sotkeutuminen synnytyksen yhteydessä on hyvin tavallista ja mistä seuraa usein jonkun lapsen kuolema.

        Identtiset kolmosraskaudet ovat hyvin harvinaisia ja erittäin suuria riskejä sisältäviä. Tieten tahtoen ei niitä riskejä enää lisätä alatiesynnytyksellä.


      • h

        Etsipä vähän tietoa ennen kuin alat itse moisia satuja kirjoittaa. Netissä on vaikka kuinka paljon teksti- ja kuva-aineistoa, joka käsittelee identtisiä kolmosia.


      • tietävä1000

        on mahdollista saada identtiset kolmoset. !! :)


      • Shui

        Tähän nyt täytyy kyllä vastata, että identtiset kolmoset ovat kyllä ihan mahdollista saada, samoin kuin identtiset neloset/vitoset, tosin identtisten kaksosten saaminen on paaljon todennäköisempää.
        Televisiossa taisikin juuri talvella olla eräs ohjelma jossa oli kolme eri "identtistä kolmosparia". Ohjelmassa tutkittiin onko heillä muutakin yhteistä kuin pelkkä DNA, geeni yms. esim. tuntevatko he kipua silloin kuin joku muu heistä tuntee ja tulokseksi tuli positiivi, tosin jos ensimmäinen kolmosista tunsi kipua eivät kaki muuta sitä aistineet, mutta heidän "aivokäyrän?" avulla saatiin tieto, että juurikin heidän aivot sen silti havaitsivat.
        Loppuun vielä tämmöinen eräs juttu josta käy juuri selville tuo kolmosten/nelosten/viitosten identtinen todennäköisyys.

        "Yleisimmässä tapauksessa naiselta irtoaa kaksi munasolua, jotka molemmat hedelmöittyvät, ja joista toinen jakautuu kahtia, jolloin lapsista kaksi on identtisiä ja yksi epäidenttinen. Kaksi lapsista ovat näin ollen samaa sukupuolta ja heillä on sama veriryhmä ja kolmas vauva voi olla kumpaa sukupuolta tahansa.

        Seuraavaksi yleisimmässä tapauksessa naiselta voi myös irrota kolme munasolua jotka kaikki hedelmöittyvät. Lapset ovat kaikki keskenään epäidenttisiä ja he voivat olla sekä tyttöjä että poikia.

        Harvinaisimmassa tapauksessa naiselta irtoaa vain yksi munasolu, joka hedelmöittymisen jälkeen jakautuu ensin kahtia, ja sen jälkeen vielä toinen puolikas jakautuu vielä uudelleen kahtia. Lapset ovat keskenään identtisiä ja he ovat aina samaa sukupuolta ja heillä kaikilla on sama veriryhmä ja he kaikki ovat ulkonäöltään hyvin samannäköisiä.

        Kolmosraskaudessa on lukuisia eri yhdistelmiä: Yleisimmässä tapauksessa syntyy 2 tyttöä ja 1 poika. Muut vaihtoehdot ovat 3 tyttöä tai 2 poikaa ja 1 tyttö, sekä harvinaisimpana 3 poikaa." - Wikipedia (tiedän lähde ei ole ehkä luotettavin, mutta kyllä tuosta nyt sen verran jo uskoo, että mahdollista on siis saada identtiset kolmoset, sekä myös neloset ja vitoset)
        Joten pyytäisin että voisit itsekkin ottaa asiasta selvää ennenkuin tulet tänne kommentoimaan asioita seuraavalla tavalla: "Tosi tylsää, että jollakin on halua kirjotella moisia satuja. "


      • Mistä tiedät???
        minä vain kirjoitti:

        on todella identtiset niin alatiesynnytystä ei edes harkittaisi, koska se olisi hengenvaarallista vauvoille. Muutenkin kolmosraskauksissa käytetään yleisesti keisarileikkausta.

        Miten lasten identtisyys vaikuttaa alatiesynnytykseen?

        Keisarinleikkaus riippuu hoitavasta lääkäristä.
        Meille syntyi kaksoset ihan normaalisti alateitse, vaikka esikoinen syntyi kkeisarinleikkauksella.


      • E.P.1991

        Kyllä identtisiä kolmosia syntyy, vaikka sellaista ei tapahdukaan kovin usein. TV:stä on tullut jokin aika sitten pari ohjelmaa, joissa on kerrottu identtisistä kolmosista.
        Ja pistä vaikka Googleen hakusanaksi "identtiset kolmoset".


      • nainen 36

        Kyllä identtisiä kolmosi on olemassa! Muun muassa Dr Philin poika Jayn on naimisissa Erikan kanssa, joka on identtinen kolmonen. Näin Erikan ohjelmassa siskojensa kanssa. Uskomaton näky nähdä kolme saman näköistä upeaa nuorta naista!


      • hahahahha

        haista paska saatanan lesbo


      • ap = pipipää ?
        Petra.H. kirjoitti:

        ..on Sivi, Alva ja Vaula. Tosin tässä syntymäjärjestyksessä: Vaula, Sivi ja Alva. Ensin synnytin alateitse Vaulan. Sitten toisten tyttöjen sydänäänet heikkeni ja minut vietiin leikkuupöydälle, ja sektiolla ensin vatsasta otettiin Sivi ja viimeisenä Alva. Näin minulle kerrottiin. :)

        Tssä ote neuvolasta saadusta lehtisestä `Meille tulee vauva || TUPLAONNI`

        "Kaksosten synnytyksessä on sama perussääntö kuin yhdenkin vauvan synnytyksessä: se pyritään ensisijaisesti hoitamaan normaalina alatiesynnytyksenä. Eri syistä johtuen kaksosraskaus päättyy kuitenkin jonkin verran useammin keisarileikkaukseen. Synnytystapa riippuu monista eri tekijöistä ja lääkäri päättää siitä tapauskohtaisesti.

        Kolmoset ja neloset syntyvät keisarileikkauksella."

        Eli toisin sanoen, minkä helvetin takia sun pitää selittää tollasta paskaa? Ihmettelen vain. Vaikka eihän siinä mitään jos haluaa netissä elää omassa satumaassaan.. Suosittelisin kuitenkin että jos vaikka mieluummin kirjottelisit noita tarinoitas ihan yksinäs ja lähettäisit ne vaikka kirjapainoon ja sitten jakelisit ihmisille ilmaseks, tietäisivätpähän sitten kaikki että on pelkkää fiktiota.
        Vähän pisti vituttamaan kun ei ollutkaan totta tää.. ..On muuten kiva nimi toi Vaula :)


      • Anonyymi

        Lue hieman tarkemmin tästäkin asiasta niinei tartte sanoa ”tietääkseni ”


      • Anonyymi
        vain yhden äiti kirjoitti:

        Ihan vain tiedoksi, että Kanadassa on syntynyt muistaakseni joskus 1930- luvun loppupuolella identtiset viitoset joten kyllä identtisten kolmosten ja nelostenkin syntyminen on periaatteessa mahdollista. Tosin kyllä äärettömän harvinaisia olisivat jo identtiset kolmosetkin. Tämähän selkiintyisi DNA-testillä koska jos he ovat yhdestä ainoasta munasolusta lähteneet liikkeelle ja se munasolu on jakaantunut kolmeksi niin heillä on identtinen geeniperimä.

        Näistä viitosista tuli aikoinaan televisiossa dokumenttikin. Heistä taitaa olla elossa vielä osa mutta varsin iäkkäitä ovat. Kolme näistä viitosista oli elossa vielä jokunen vuosi sitten. Googlesta löytää varmaan lisää tietoa ken haluaa.

        Ihmiset elävät vanhojentietojen varassa ja siksi eivät näe edes asioiden mahdollisuutta sellaisena kun ihminen joka onnämä kolmoset synnyttänyt .
        Jotenkoloset voivat olla identtiset sanoo lääketiede ,ja siinä ei kellään vahalla kätilöillä ole nokan koputtamista .


    • Lissu@

      Moi Petra,
      Minä synnytin tammikuussa identtiset kolmospojat OYS:ssa. (Ai niin, ääliöille tiedoksi että identtisyys selviää dna-testillä.)
      Tällä palstalla on turha kirjoitella, kuten varmaan huomasitkin. Tule kirjoittelemaan monikko-onneen, siellä on meitä monikkomammoja ja -isiä enemmältikin. Eikä sinne oteta muita kuin monikkoperheellisiä, eli keskustelun taso on jotain aivan muuta kuin esim. täällä.
      Nähdään siellä,

    • vieras vain

      täällä paljon identtisiä kolmosia ottaen huomioon että Suomessa syntyy noin 10-15 kolmoset vuodessa ja identtisten kolmosten todennäköisyys on eri arvioiden mukaan esimerkiksi 1:1 000 000. Ja kun ulkomailla syntyy identtisiä kolmosia niin uutisoidaan Suomea myöten mutta yllättäen nämä Suomen identtiset kolmoset pysyvät poissa julkisuudesta.

      Joku tässä ketjussa ihmetteli kaksosten/kolmosten rekisteröintiä että miksi pitää rekisteröidä. Kaikki lapset rekisteröidään syntymärekisteriin ja sieltä käy kyllä ilmi millä viikolla on kolmosia syntynyt Suomessa ym. tietoa.

    • 3poikaa

      Ei identtiset kolmoset. Mitään dna-testejä ei ole otettu. Ovat vaan jokainen niin omansa näköisiä ettei ole tullut mieleenkään, että olisivat identtisiä. Poikia kaikki. Ovat jo kouluikäisiä.
      Minä synnytin myös nuo alakautta. Kaikki tulivat pää edellä maailmaan. Olivat jokainen omassa pusissaan. Identtiset on käsittääkseni samassa pusissa.
      Yksi pojista ei itkenyt heti synnyttyään, mutta kätilö hinkkasi pyyhkeellä ponnekkaasti ja sai senkin huutamaan ja vetämään ilmaa keuhkoihinsa. Tällä pojalla on asberger, mutta on ihan normaalilla luokalla. Eivät siis olleet ikinä missään keskoskaapissa, koska viihtyivät mahassani tarpeeksi pitkään. Olivat kuitenkin pieni kokoisia ja ovat vieläkin luokansa lyhyimpiä. Isäkin on lyhyt.

      Emme ole aktiivisesti etsineet toisia kolmosperheitä ja en tunne montaa kolmosta, mutta ne jotka tunnen, niin niissä on kaikissa 2 identtistä ja kolmas on ei identtinen.

    • minä vaan

      En usko että identtiset kolmoset ovat niin harvinaisia mitä väitetään, 1 raskaus miljoonasta jne.
      Suomessakin näitä identtisiä kolmikkoja syntyy miltei joka vuosi.

    • '_'

      Moni vastanneista tuskin tietää edes mitä eroa identtisellä (samanmunaisilla) ja ei-identtisellä(eri munaisilla) monikoilla on. samanmunaisten raskaus on aina riskialttiimpi koska jakavat saman istukan. Erimunaisilla on omat molemilla. ärsyttävää lässytystä koko palsta täynnä. Ottakaa te ketkä vaan puhutte ensin selvää asioista... Paljon on asioita joita vain monikko odottaja tietää kun elää itse siinä tilanteessa..

      • ........

        Itseasiassa etpä tiedä sinäkään. Identtisillä lapsilla ei välttämättä ole samaa istukkaa. Noin 30 % identtisistä syntyy omilla istukoilla, koska heillä munasolu on jakautunut ensimmäisten päivien aikana. Jos munasolu jakautuu kolmannen päivän jälkeen niin lapsilla on sama istukka.


      • varmaa vai ei

        Niin ja meillä on epäidenttiset kaksoset, samaa sukupuolta kyllä. Mutta heillä kyllä silti oli yksi yhteinen istukka, joten se siitä uskomukseta, että se asia vahvistaisi sen, että kaksoset ovat identtiset. Todellisuudessa yksi istukka silloin syntyy kahdesta yhteen kasvaneesta istukasta, mutta sitä ei vaan näe ilman geenitestejä


    • kolmosia

      Identtisistä kolmosista

      Itse olen nähnyt netissä sellaisia lukuja (etsin joskus ihan mielenkiinnosta), että normaalialkuisessa kolmosraskaudessa (ei hedelmöityshoitoja) todennäköisyydet olisi näin:

      - 60% kaksimunaiset kolmoset eli 2 identtistä ja 1 ei-identtinen lapsi
      - 30 % kolmimunaiset kolmoset eli 3 ei-identtistä lasta
      - 10 % yksimunaiset kolmoset eli identtiset kolmoset

      TV-dokumentissa, joka kertoi ruotsalaisista identtisistä kolmosista sanottiin että Ruotsissa syntyy keskimäärin yhdet identtiset kolmoset vuodessa ja Ruotsissa syntyy kaikkiaan noin 15 kolmoset vuodessa.

      Näistä luvuista voisi siis laskea että mahdollisuus saada identtiset kolmoset ilman hedelmöityshoitoja on noin 1:60 000 tai 1:70 000 koska kolmosraskauden todennäköisyys on jotakin 1:6000 - 1:7000 välillä.

    • näinpä kerran

      Syyslomalla näin laivalla kolmostytöt, jotka oli ihan toistensa näköisiä. Yhdellä niistä oli pidemmät hiukset kuin toisilla.

    • nastolassa

      minun ystävän siskolla on identtiset kolmostytöt,ovat nyt n.1,5-vuotiaita. paikallis lehdessäkin oli kuva ja juttua heistä.

      • totta toinen puol

        Kumma kun sitä ei löydy netistä, jos näin olisi, se olii taatusti uutisoitu maailman laajuisesti, niin harvinasita se on.


      • identtisiä kolmosia
        totta toinen puol kirjoitti:

        Kumma kun sitä ei löydy netistä, jos näin olisi, se olii taatusti uutisoitu maailman laajuisesti, niin harvinasita se on.

        Ei niin harvinaisia että jokainen identtisten kolmosten syntymä maailmanlaajuisesti uutisoitaisiin. Joka vuosi Suomessa yleensä identtisiä kolmosia syntyy.


      • --------------------
        totta toinen puol kirjoitti:

        Kumma kun sitä ei löydy netistä, jos näin olisi, se olii taatusti uutisoitu maailman laajuisesti, niin harvinasita se on.

        Identtisiä kolmosia on noin 10 % kolmosista, Suomessa keskimäärin yhdet identtiset kolmoset syntyy vuodessa. Identtiset kolmoset eivät todellakaan ole niin harvinaisia kuin noissa uutisissa annetaan ymmärtää. Joka 60 000. raskaus kaikista raskauksista on identtinen kolmosraskaus.


    • monikkoäiti

      Ottamatta kantaa identtisyyteen, olisi mielenkiintoista tietää, millä viikoilla lapsesi syntyivät? Toivon kovasti, että kaikki meni synnytyksessä hyvin! Itselläni on myös kolmoset, 3v.

    • 13vuotias

      Kyllä identtiset kolmoset ovat mahdolliset, mutta harvinaiset. Suomessa syntyy vuosittain n. 10-15 kolmoset ja n. 850 kaksoset.

      Kolmosraskauksista n. 60% ovat semmoisia, missä on kaksi identtistä ja yksi epäidenttinen, 30% epäidenttisiä, eli kaikki ovat epäidenttisiä, ja 10% identtisiä, eli samamunaisia, kaikki identtisiä.

      Kolmosista on useita eri yhdistelmiä;
      (Yleisin) kaksi tyttöä ja 1 poika
      ( Seuraavaksi yleisin ), kaikki epäidenttisiä, ja ne voivat olla kumpaa sukupuolta tahansa.
      ( Harvinaisin ), kaikki identtisiä, eli samanmunaisia, yleensä 3 tyttöä, harvinainen on 3 poikaa

      Dionnen viitoset
      Dionnen viitoset ovat ensimmäiset viitoset, joiden tiedetään selvinneen vauvaiästään. Siskokset syntyivät Ontariossa, Kanadassa 28.5.1934. Dionnen tytöt syntyivät kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa.


      Dionnen viitoset 1934
      Identtiset viitossisarukset syntymäjärjestyksessä olivat:
      Yvonne Édouilda Marie Dionne – k. 23.6.2001, 67-vuotiaana syöpään
      Annette Lillianne Marie Dionne (Allard)
      Cécile Marie Émilda Dionne (Langlois)
      Émilie Marie Jeanne Dionne – k. 6.8.1954, 20-vuotiaana epilepsiakohtaukseen
      Marie Reine Alma Dionne (Houle) – k. Montrealissa 27.2.1970, 35-vuotiaana veritulppaan

      Suomessa on syntyneet neloset viimeksi vuonna 1994, ja viitoset vuonna 1977.

      Olen myös kuullut maailman ainoasta eloon jääneestä kahdeksikosta, eli jossain ulkomailla syntyi kahdeksan lasta, eli kahdeksikko, jotka ovat epäidenttiset.

      Tässä uutinen kahdeksikosta:

      http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009112510659340_ul.shtml

    • ....................

      Identtisistä kolmosista tulee ohjelma TV:stä, lauantaina TV5 klo 16.

      7) Tämänkertainen dokumentti vie katsojan identtisten kolmosten ihmeelliseen maailmaan. Ohjelmassa perehdytään muun muassa kolmosten väliseen kilpailuun ja siihen, millaisia kolmoset ovat luonteeltaan. Dokumentissa selvitetään myös, pystyvätkö identtiset kolmoset kommunikoimaan keskenään niin sanotun yliaistillisen havaintokyvyn avulla. (Identical Triplets: Their Secret World, dokumentti, Iso-Britannia, 2007)

      • Anonyymi

        Syntyy Suomessakin identtisiä kolmosia, on kyllä harvinaista. Muistaakseni noin kerran 10 vuodessa keskimäärin.
        Identtiset kolmospojat ainakin on, jotka pelaavat jalkapalloa.
        Entinen ala-asteopettajani sai esikoisina vaimonsa kanssa kolmoset, en ole varma, olivatko identtiset mutta kuitenkin.
        Opella itsellään on 8 veljeä, joista yhdet on kaksoset ainakin ja koko veljessarja on muutenkin todella samannäköiset keskenään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe