Yanmar 3gm vaihde "hakkaa" ja tärisee

hankolainen

Eli venessä on yanmarin mottori ja kanzakin vaihde.. Ongelmia liikeelle lähdössä. Vaihde hakkaa ika rajusti ja pitää meteliä. Kun lisää kaasua ja ottaa kunnolla kierroksia, niin ongelma loppuu. Vaikuttaa siltä, että vaihde ei mene heti kunnolla päälle...

Eli vissiin vaihde rikki? Olisko kulunut loppuun? Onko tietoa korjauksesta? Minkälainen homma, onko vaikea tehdä itse? Mistä varaosat jne...

10

3632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritä edes

parantua, jos löysää vaihdevivun pultin ja siirtää vaihdevipua vaikka sentin pakin suuntaan ja kiristää pultin. Ainakaan 4 syl Yanmarin vaihdevivussa ei ole kiilaa eikä rihlaa, ainoastaan kitka kiristys. Saattaa olla, että ruuvi on löystynyt ja kitka ei ole pitänyt vipua oikeassa kohdassa

• Yanm

Omassa 3gm30 konessa vm 85 on kartiokytkin. Sekin nykytti tyhjäkäynnillä mutta kierroksia lisättäessä toimi normaalisti.Purin kytkimen ja ei näkyvää vikaa.Samalla vaihdoin siihen neljä laakeria. Kasatessa kytkintä huomasin että laatikon vasemmassa laidassa olevan kytkimen käyttövivun neljää kiinnitysruuvia löysäämällä pystyi ko. luukkua eteen tai taakse siirtämällä vaikuttamaan vaihteen kytkeytymiseen. yhden mllimetrin siirto riittää.

• yritä edes

lisään vielä, että tarkotin 10mm siirtoa vivun yläpäästä mitattuna, jolloin se on akselilta mitattuna samaa 1millin luokkaa

• mjuko
        yritä edes kirjoitti:

lisään vielä, että tarkotin 10mm siirtoa vivun yläpäästä mitattuna, jolloin se on akselilta mitattuna samaa 1millin luokkaa

Kiitoksia vastauksista, pitääpä kokeilla tuota siirtoa, kunhan kevät koittaa. Koitettiin syksyllä vähän säätää, "vaijerista", muttei vaikuttanut. Käsin kun painoi vaihdevipua siitä laatikolta pohjaan, niin toimi ihan ok.
        Yks korjaamon pitäjä vaan meinas, että on rattaat sökönä.. Tiedä sitten halusko vain rahastaa ;)

No, muutaman kuukauden päästä sitä pääsee taas rassaamaan..

• yritä edes
        mjuko kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista, pitääpä kokeilla tuota siirtoa, kunhan kevät koittaa. Koitettiin syksyllä vähän säätää, "vaijerista", muttei vaikuttanut. Käsin kun painoi vaihdevipua siitä laatikolta pohjaan, niin toimi ihan ok.
        Yks korjaamon pitäjä vaan meinas, että on rattaat sökönä.. Tiedä sitten halusko vain rahastaa ;)

No, muutaman kuukauden päästä sitä pääsee taas rassaamaan..

osia hankkimaan, uuden maahantuojan hinnat ovat tulleet alas Ekströmin koneliikkeen aikaisista,"hulluista"hinnoista, mutta silti kannattaa kysyä http://www.marinshopen.se/ , täältä, niin tulee vielä edullisemmin. Täytyy vaan tietää tarkasti koneen ja laatikon tyyppi, että tulee oikeat osat.

• Minulla oli aikoinaan yanmar 2gm20 veneessäni. Ilmaantui samanlaisia oireita. Kytkimessä oli ohjekirjan mukaisesti samaa öljyä kuin moottorissa. Otin yhteyttä koneen silloiseen maahantuojaan Hanke-Palsbohon. Sieltä korjaamopäällikkö ilmoitti että oikea öljytyyppi olisikin automaattilaatikkoöljy ATF. Muutamalla huuhtelukäytöllä vika häipyikin. Kyseessä oli kuulemma öljyn pikeentyminen kytkimen kartioihin. En tiedä onko 3gm:ssä Kanzakin levy-vai kartiokytkin joten lienee parasta Sinunkin selvittää asia nykyiseltä maahantuojalta.

• R K-S

melko tyypillinne vika Yanmarin Kanzaki Hurthj kytkimessä. Säätö kytkimen kylhestä saattaa auttaa. Parempi kuitenkin olisi purkaa ja tarkistaa kartion pinnat.

• 10

Jos vikaa laatikossa/tulee kallikksi korjata?Minulta löytyis laatikko vm2007 ajettu 300h veneeseen vaihdettu akselivedon tilalle purjevenevetolaite.Hinta 700e sisältää laatikon,vetolevyn,[email protected]

• hankolainen1

Pitääpä laittaa osoite muistiin. Jos ilmenee, että laatikko on sökö, niin otan yhteyttä...

Onko kenelläkään tietoa, kuin kalliiksi tulee korjaus, jos kartio on kulunut?? Ei varmaan ole hirveän vaikea homma purkaa ja tarkistaa? Ainakin veneessä on ihan mukavasti tilaa moottorikaivossa, joten sen puolesta ei pitäs tulla ongelmia...

Vissiin niinki helppoa, että akseli irti ja sitten laatikko irti??? Noin niinku yksinkertaisuudessaan. :) Mutta mitä muuta siihen oikeasti liittyy?

• yritä edes
        hankolainen1 kirjoitti:

Pitääpä laittaa osoite muistiin. Jos ilmenee, että laatikko on sökö, niin otan yhteyttä...

Onko kenelläkään tietoa, kuin kalliiksi tulee korjaus, jos kartio on kulunut?? Ei varmaan ole hirveän vaikea homma purkaa ja tarkistaa? Ainakin veneessä on ihan mukavasti tilaa moottorikaivossa, joten sen puolesta ei pitäs tulla ongelmia...

Vissiin niinki helppoa, että akseli irti ja sitten laatikko irti??? Noin niinku yksinkertaisuudessaan. :) Mutta mitä muuta siihen oikeasti liittyy?

mun laatikkoni ei purkautunut ilman moottorin pois ottoa. Vaihteiston pultinkannat olivat vauhtipyörän kotelossa. Ei irtaudu moottorista samoin, kuin esim HBW-10. En ymmärrä japanilaisten järkeä tässä kohtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sen uskon että et

Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      62
      1164
    2. Mies nähdäänkö?

Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      70
      1152
    3. Kela kelaa toimeentulotukia takaisin

Ylen sivulla juttu, kun vähäisen omaisuuden takia peritään tukia takaisin ja uhataan ulosotolla. Jutussa yksi mielenkii
      Maailman menoa
      86
      960
    4. Onkohan nyt niin, että kärvistellään kumpikin tykönämme

Toisiamme miettien ja ikävöiden. Miettien kuinka ihanaa olisi vaan olla sen toisen lähellä.. Mitä luulet mies?
      Ikävä
      48
      838
    5. Työnsin sut aikoinani pois nainen, koska en ollut varma hyväksikäyttäisinkö sinua

Olin varma, että hyväksikäyttäisin sinua, tai että et olisi tarpeeksi kaunis tai kiva minulle, sen takia työnsin sinut p
      Ikävä
      56
      752
    6. Siksi meidän suhteesta

Ei koskaan tule mitään. Ei ikinä vaikka rakastettiin toisia. Olet uskomaton valehtelija. Säälin sua että olin niin pakko
      Ikävä
      72
      718
    7. Mä unohdan kyllä

Sut ajallaan. Mitä enemmän aikaa kuluu niin olet muisto. Toki tämä yhteys hankaloittaa mut et sä jaksa kovin pitkään vai
      Ikävä
      25
      707
    8. Minulla on edelleen

ikävä sinua mies. En itsekään pysty ymmärtämään, mistä tämä tunne vielä näiden vuosien jälkeen kumpuaa. Olisipa meillä o
      Ikävä
      28
      685
    9. Syytön mä siihen oon

Että tykkään susta 😘 Hyvää yötä ❤️
      Ikävä
      56
      682
    10. Näin paljon somalian kielen tulkki tienaa

Istu ja hämmästy. Ammatti jota ei edes tarvittaisi Suomessa ilman maahanmuutto bisnestä. Tulkin keskimääräinen palkka ol
      Maailman menoa
      148
      664
    Aihe