Tällä hetkellä on aika petetyksi tullut olo. Annoin lapseni adoptiion alle vuosi sitten. Nyt kaduttaa. Asiasta ei tiedä kukaan muu kuin nykyinen poikaystäväni(avopuoliso). En tiedä miksi silloin en jaksanut ajatella, että minusta tulisi hyvä äiti. Olen miettinyt asiaa ja tajusin, että olin niin yksin asian kanssa. Minulla oli vain poikaystäväni joka koko ajan painosti pääsemään lapsesta mahdollisimman nopeasti eroon ja koko ajan kertoi miten minusta ei tässä iässä olisi äidiksi. Varsinkaan siksi, että jotuisin selviään lapsesta yksin. Minulla ei ole vanhempia, joihin olisin voinut turvautua ja sukulaisetkin toisella puolella Suomea. Mitenköhän täläisestä asiasta pääsee yli vai joudunko elämään vain tämän asian kanssa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kaduttaa
3
775
Vastaukset
- lapsialapsia...
...mutta ehkä sinun pitää opetella ajattelemaan, että se oli paras päätös lapsen kannalta :(
- *Helmiina*
Hei!
Kokemusta ei ole minullakaan... Mutta halusin vain sanoa, että olet tehnyt äärettömän arvokkaan asian kun lapsesi on kuitenkin saanut elää. Moni olisi tuossa tilanteessa päätynyt aborttiin. Toivon, että sinua lohduttaa tieto siitä että olet antanut lapsellesi suuren lahjan, elämän. Toivon sinulle voimia, ja toivottavasti opit elämään asian kanssa niin että voit sen hyväksyä. Toivottavasti myös jonakin päivänä saat lapsen, josta sinun ei tarvitse luopua. Ehkä asiasta kannattaisi käydä juttelemassa esim. terveyskeskuksen psykologin tai vastaavan kanssa - kokemuksesi kuulostaa niin rankalta että se olisi hyvä käydä kunnolla läpi ammattilaisen kanssa. Kaikkea hyvää sinulle! - verity11111
Hyvin ikävää, että olet tehnyt ratkaisun lapsesi adoptioon antamisesta ilmeisesti voimakkaan painostuksen vuoksi. Tällaisen ratkaisun kun pitäisi kuitenkin aina olla juuri sen äidin oma ratkaisu, kipeä varmasti aina, mutta sellainen jonka kokee itse tehneensä ja että jälkeenpäin voi ajatella, että teki siinä tilanteessa parhain päin juuri lasta kohtaan ja että teki juuri sen kaiken, minkä voi siinä tilanteessa missä silloin oli tehdä.
Minulla ei siis ole omakohtaista kokemusta, mutta muuten olen näitä asioita miettinyt paljon. Toivon että saat apua suruusi ja pystyt työstämään surun ja vihan tunteita. Ilmeisesti asut edelleen sen pojan/miehen kanssa, joka sinut tähän ratkaisuun painosti? Ovatko keskusteluvälit hänen kanssaan millaiset? Jos hän tosiaan on oikeasti uskonut kyseessä olleen parhaan mahdollisen ratkaisun, voit ehkä joskus pystyä antamaan hänellekin anteeksi ajan kanssa, mutta aikaa se varmasti vaatii. Esim. sosiaalityöntekijä, jonka kautta adoptio hoidettiin, voi ohjata sinua eteenpäin keskusteluavun hakemisessa, koska hänellä pitäisi olla paras tieto siitä, minkälaisia tukimuotoja tällaisessa tilanteessa voi käyttää. Jos sieltä ei saa apua, voit ottaa yhteyttä ihan tavalliseen terveyskeskukseen ja kysellä, mistä saisit keskusteluapua. Sitä kyllä varmasti järjestyy ja uskon että siitä on sinulle hyötyä, kun vaan löydät oikeat ihmiset.
Toivon, että saat apua, pystyt suremaan kunnolla niin että saat surun sen kokoiseksi että jaksat sen kanssa elää ja pääsemään katkeruudestasi. En tiedä, kuinka paljon se lohduttaa, mutta Suomessa nykyisin adoptiovanhemmille on todella tiukat seulat, joten hyvin suurella todennäköisyydellä edes lapsellasi ovat asiat hyvin ja niin suuresti odotetut lapset ovat väkisinkin suuresti rakastettujakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289