Kaduttaa

ML

Tällä hetkellä on aika petetyksi tullut olo. Annoin lapseni adoptiion alle vuosi sitten. Nyt kaduttaa. Asiasta ei tiedä kukaan muu kuin nykyinen poikaystäväni(avopuoliso). En tiedä miksi silloin en jaksanut ajatella, että minusta tulisi hyvä äiti. Olen miettinyt asiaa ja tajusin, että olin niin yksin asian kanssa. Minulla oli vain poikaystäväni joka koko ajan painosti pääsemään lapsesta mahdollisimman nopeasti eroon ja koko ajan kertoi miten minusta ei tässä iässä olisi äidiksi. Varsinkaan siksi, että jotuisin selviään lapsesta yksin. Minulla ei ole vanhempia, joihin olisin voinut turvautua ja sukulaisetkin toisella puolella Suomea. Mitenköhän täläisestä asiasta pääsee yli vai joudunko elämään vain tämän asian kanssa. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

3

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsialapsia...

      ...mutta ehkä sinun pitää opetella ajattelemaan, että se oli paras päätös lapsen kannalta :(

    • *Helmiina*

      Hei!

      Kokemusta ei ole minullakaan... Mutta halusin vain sanoa, että olet tehnyt äärettömän arvokkaan asian kun lapsesi on kuitenkin saanut elää. Moni olisi tuossa tilanteessa päätynyt aborttiin. Toivon, että sinua lohduttaa tieto siitä että olet antanut lapsellesi suuren lahjan, elämän. Toivon sinulle voimia, ja toivottavasti opit elämään asian kanssa niin että voit sen hyväksyä. Toivottavasti myös jonakin päivänä saat lapsen, josta sinun ei tarvitse luopua. Ehkä asiasta kannattaisi käydä juttelemassa esim. terveyskeskuksen psykologin tai vastaavan kanssa - kokemuksesi kuulostaa niin rankalta että se olisi hyvä käydä kunnolla läpi ammattilaisen kanssa. Kaikkea hyvää sinulle!

    • verity11111

      Hyvin ikävää, että olet tehnyt ratkaisun lapsesi adoptioon antamisesta ilmeisesti voimakkaan painostuksen vuoksi. Tällaisen ratkaisun kun pitäisi kuitenkin aina olla juuri sen äidin oma ratkaisu, kipeä varmasti aina, mutta sellainen jonka kokee itse tehneensä ja että jälkeenpäin voi ajatella, että teki siinä tilanteessa parhain päin juuri lasta kohtaan ja että teki juuri sen kaiken, minkä voi siinä tilanteessa missä silloin oli tehdä.

      Minulla ei siis ole omakohtaista kokemusta, mutta muuten olen näitä asioita miettinyt paljon. Toivon että saat apua suruusi ja pystyt työstämään surun ja vihan tunteita. Ilmeisesti asut edelleen sen pojan/miehen kanssa, joka sinut tähän ratkaisuun painosti? Ovatko keskusteluvälit hänen kanssaan millaiset? Jos hän tosiaan on oikeasti uskonut kyseessä olleen parhaan mahdollisen ratkaisun, voit ehkä joskus pystyä antamaan hänellekin anteeksi ajan kanssa, mutta aikaa se varmasti vaatii. Esim. sosiaalityöntekijä, jonka kautta adoptio hoidettiin, voi ohjata sinua eteenpäin keskusteluavun hakemisessa, koska hänellä pitäisi olla paras tieto siitä, minkälaisia tukimuotoja tällaisessa tilanteessa voi käyttää. Jos sieltä ei saa apua, voit ottaa yhteyttä ihan tavalliseen terveyskeskukseen ja kysellä, mistä saisit keskusteluapua. Sitä kyllä varmasti järjestyy ja uskon että siitä on sinulle hyötyä, kun vaan löydät oikeat ihmiset.

      Toivon, että saat apua, pystyt suremaan kunnolla niin että saat surun sen kokoiseksi että jaksat sen kanssa elää ja pääsemään katkeruudestasi. En tiedä, kuinka paljon se lohduttaa, mutta Suomessa nykyisin adoptiovanhemmille on todella tiukat seulat, joten hyvin suurella todennäköisyydellä edes lapsellasi ovat asiat hyvin ja niin suuresti odotetut lapset ovat väkisinkin suuresti rakastettujakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe