VR:n korvaukset

junamatkustaja

Onko kellään tietoa kuinka kauan noissa VR:n korvausten maksamisessa menee? Matkustin 4.1.2010 VR:lla Helsinki-Suonenjoki välin ja juna oli 1 h 15 min myöhässä. Laitoin perjantaina 8.1.2010 tästä korvaushakemuksen VR:lle, enkä ole vieläkään saanut korvausta, enkä vastausta asiaan.
Liitin myös matkalipun mukaan korvausvaatimukseen.

Olen myös laittanut VR:lle asiakaspalautetta 2 kertaa ja pyytänyt vastausta, eikä mitään vastausta ole kuulunut.
Onko VR:llä mitään sähköpostiosoitetta mihin voi kirjoittaa ja kysyä asian etenemistä?
Rautatievastuulausekkeen mukaan minulle kuuluisi 25 % korvausta, ihmettelin vain miksi VR ei korvaa.
Ensi kerralla taidan mennä bussilla Leppävirralle ja tuttu vie sieltä perille, ihan vaan periaatteesta, vaikka matka kestääkin 2 tuntia enemmän.

33

9928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löklöklök

      Kait siellä on sellainen ruuhka, että käsittelyajat on pitkät.

      • järjestys?

        Voi olla vielä niin, että iskevät piikkiin korvausvaatimukset. Ottavat aina käsittelyyn päällimmäisen eli tuoreimman. Tällöin vanhimmat vaatimukset pääsevät vuoroon vasta, kun piikki joskus alkaa tyhjetä. Se voi todella viedä aikaa. Siis first in - last out.


      • h20.
        järjestys? kirjoitti:

        Voi olla vielä niin, että iskevät piikkiin korvausvaatimukset. Ottavat aina käsittelyyn päällimmäisen eli tuoreimman. Tällöin vanhimmat vaatimukset pääsevät vuoroon vasta, kun piikki joskus alkaa tyhjetä. Se voi todella viedä aikaa. Siis first in - last out.

        Viranomaistoiminta 2010/talous:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8885799


    • ........

      Vr;n sivuilla luki että käsittelyaika max 1kk.

    • Matkaava

      Myös Joulupukkiin ?
      Paskat sieltä korvauksia tule, ei ole tullut minullekkaan, vaikka luvataan. Toinen paskaa lupaava on lentoyhtiömme.

    • guest

      Ilmeisesti näyttää olevan tuo rahapuoli heikoilla kantimilla siellä (ei rahaa maksaa junien lämmityssuojien lämmitystä yms. HS). Olisin skeptinen minkään korvausten saamisesta, mutta voin olla toki väärässäkin.

      • Nicsujee

        Kyllä sieltä korvauksia tulee vaikkakin jokseenkin viiveellä, itselle tuli vasta pari viikkoa sitten 2 viiden euron arvoista etuseteliä VR:n juniin. Joulukuun alussa olin menossa vanhemmille helsingistä lahteen ja juna seisoi ties missä pusikossa 2,5 tuntia, laitoin seuraavana päivänä lappua menemään kuten myös matkalippuni eikä mitään kuulunut joten kerkesin jo miltein unohtaa asian.. mutta kyllä viimesellä korvauksena tuli nuo etusetelit


    • jekl

      Miksi VR:n pitäisi maksaa sinulle siittä, että meillä Suomessa sataa talvella lunta?
      Myöhästyitkö jostain elämää tärkeämmästä?
      Onko elämäsi niin aikataulutettua, että tuo tunti viisitoista minuuttia laittoi sen peruuttamattomasti sekaisin?

      Ihmeellistä täällä Suomessa. Ulkomailla ei edes puhuttaisi mistään korvauksista!
      Odotin kerran JFK:n kantällä kolme päivää lentoa, kun paikka oli tukossa lumen takia.
      Meille naurettiin, kun vihjailimme hyvityksistä. Ja tottahan se onkin..
      Saishan tässä olla käsi ojossa suuntaan jos toiseen, jos joka asiasta alkaisi korvauksia anelemaan.

      Tiesittekö, muuten, että junat myöhästelevät aika usein sen takia, että onnettomat ihmiset päättävät elämänsä niiden alle?
      Itsemurhasta tulee aina reilun tunnin seisahdus.

      • kaukomatkustaja

        ..siksi, että VR on niin ilmoittanut. Tottakai ihmiset hakevat korvauksia, jos VR on näin tiedottanut. Meillä kun luotetaan julkisiin kulkuneuvoihin, niin se on hienoa kun saa hakea korvauksia. Sehän juuri antaa ihmisille takaisin luottamusta julkisiin (toivottavasti), eikä oteta käyttöön sitä mahdollista omaa autoa. Jos asiaa näin ajattelee. :)


      • Memphis Slim
        kaukomatkustaja kirjoitti:

        ..siksi, että VR on niin ilmoittanut. Tottakai ihmiset hakevat korvauksia, jos VR on näin tiedottanut. Meillä kun luotetaan julkisiin kulkuneuvoihin, niin se on hienoa kun saa hakea korvauksia. Sehän juuri antaa ihmisille takaisin luottamusta julkisiin (toivottavasti), eikä oteta käyttöön sitä mahdollista omaa autoa. Jos asiaa näin ajattelee. :)

        Olen sitä mieltä, jos korvauksia hakee vain huviksieen on typerä. Korvauksia tulisi maksaa vain jos siitä on aiheutunut todellista haittaa. Esim. työpaikka meni, myöhästyin vankilomalta jne.


      • Nymphis-slam
        Memphis Slim kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, jos korvauksia hakee vain huviksieen on typerä. Korvauksia tulisi maksaa vain jos siitä on aiheutunut todellista haittaa. Esim. työpaikka meni, myöhästyin vankilomalta jne.

        Voi jeesus mikä idiootti. Itse olen sitä mieltä, että tyhmyydestä pitäisi sakottaa ja kaikkein tyhmimmät pitäisi lähettää postimerkki perseessä Siperiaan. Olisi Suomikin paljon parempi paikka elää.


    • Juna(onoff)

      Ei kai noin pienestä myöhästymisestä saa mitään korvauksia XD Että kokonainen tunti ja vartti, niin olet hakemassa korvauksia!!!!!!! In your dreams! XD

    • TKV

      Moi!
      Tiedätkö minkätakia juna oli myöhässä..?
      Kuulostaisi siltä, kuin joku sosiaallisesti kuollut olisi viimeisen kerran ilmoittanu olemassa olostaan.
      Tammikuun alkupuolella kävin pohjoisessa junalla ja molemmilla kerrolla, tullessa ja mennessä, joku ihminen päätti elämänsä astumalla junan eteen. Juna joutui seisomaan paikoillaan molemmilla kerroilla puolitoista tuntia, että poliisit saivat kerättyä palaset raiteilta..
      Ei olisi tullut mieleenkään pyytää korvauksia menetetystä ajasta!

      • Juna_ton

        Että oikein mennen tullen joku olisi hypännyt junan alle jolla matksustit....???? Tai sitten sulla on käyny vaan tosi huono tuuri. Ja ennen kaikkea surullinen matka = /


    • antsun

      kulje OMALLA autolla äläkä ruikuta täällä!

    • aethyr

      Mikä ihme tätä kansaa vaivaa, kun pitää valittaa sääoloista, ja vinkua rahaakin siitä. Eikö olisi aiheellista pieneen itsetutkiskeluun sen sijaan, että otetaan propagandakoneiston (median) imelät tiedotukset kirjaimellisesti, ja aletaan vaatimaan korvauksia kaikesta. Tässä tapauksessa arkiseen rytmiin tulee häiriö, joka pysäyttää ihmiset ajattelemaan menoa muutamaksi tunniksi. Eikö teidän vinkujien pää todellakaan kestä odottaa muutamaa tuntia lämpimässä asemarakennuksessa, tai junassa?

      Tervejärkisen ihmisen luulisi olevan hyvillään siitä,että koneet pysähtyvät hetkeksi, mutta ei siitä pitää valittaa, kun muutkin niin tekevät ainakin propagandakoneiston mukaan. Hävetkää.

    • koira ja kaveri

      Kyllä korvausta täytyy voida hakea tuollaisenkin ajan takia. Jatkoyhteydet (muut kuin VR:n bussit) eivät odota, ja sen vuoksi tulee vielä suurempia kustannuksia kuin tuo hyvitys jonka VR maksaa. Itse jouduin jäämään toiselle paikkakunnalle yöksi kun junavuoron loppumatka (oli puolesta tunnista kysymys) jouduttiin korvaamaan bussilla, enkä siten ennättänyt kotiini menevään bussiin. Jouduimme odottamaan korvaavia busseja, ja etusijalla olivat lapset ja vanhukset. Ei siis työikäisellä sinkulla mitään asiaa...vasta viidenteen bussiin olisin päässyt, mutta sen tulo kesti tosi kauan.
      Viimeiseenkään kotiin menevään bussivuoroon en olisi ehtinyt, ja vaikka olisinkin, olisin joutunut odottamaan asemalla ulkona kun ovet olivat kiinni ja pakkasta 18 astetta, mukana pieni koira. Eikä siinä vielä kaikki, olin menossa yövuoroon töihin mutta jouduin pitämään palkattoman vapaan kun en ehtinyt kotipaikkakunnalle.
      Kyseisen reissun menomatkakin venyi kahdella tunnilla kun epäiltiin ihmisen jääneen alle. Siitä hain ja sain
      korvausta parin viikon sisällä.
      Kertomastani paluumatkasta en ole hakenut korvausta ainakaan vielä, vaikka vahinko oli paljon suurempi.
      Harkitsen kyllä tekeväni jonkinlaisen palautteen ja laskelman.
      Ymmärrän että Vr:llä on varmasti ruuhkaa valitusten käsittelyssä. Muistan lukeneeni että korvausta voi
      hakea vuoden sisällä matkantekopäivästä, eli ei kiirettä.

      • Petetty....

        Saako korvausta paleltuneesta varpaasta,5h ulkona värjöttelystä keskellä yötä?


      • dldlvlv
        Petetty.... kirjoitti:

        Saako korvausta paleltuneesta varpaasta,5h ulkona värjöttelystä keskellä yötä?

        no on kyllä sitten aikamoinen itsemurha-aalto yllättänyt vr:n sekä Suomen tänä talvena.


    • 20

      Express-bussi oli myöhässä, keneltä haen korvauksia?

    • lunta tupaan

      Korvausta haetaan lomakkeella, jota ei ole olemassakaan. Ainoastaan tällä lomakkeella haetut korvaukset menevät jatkokäsittelyyn, jota ei ole olemassakaan. Näin säästyy aikaa ja rahaa.

    • kanssamatkustaja

      VR:n sivuilla on selvästi hakemuksen kohalla, että käsittely aika voi olla n.2 kk. et odotteleppa vastausta vielä sinne huhtikuun puolelle :)

    • VR fani

      haist kuule ihan vaan vee ja huilu. Se on henk. koht. mielipiteeni sinusta.

    • junamies

      Silloin kun mä ostin lipun, ei se edes maksanut paljoa. Voisi jopa sanoa että maksamakkaralla se kuitattiin, kun taustalla soi baccara. 1980-luvun talouspolitiikka kostautui vuosikymmenen lopun lamalla. Eikä se siitä vielä lähtenytkään. Kun ostin uuden lipun, se oli läpikuultava, ja vaunu hajosi tuhansien eri Prismojen väriksiksi laatoiksi, ilma väreili lupausta paremmasta. Konduktööri löi asian leikiksi, ja ilmoitti, että minun täytyi poistua junasta seuraavalla asemalla, joka oli Pasila. Pakkasin kamani kapsäkkiin ja poistuin Uralilaiseen ikiyöhön poltellen pikkusikaria. Tämä minun kokemukseni VR:stä.

    • ?!?!?!

      Kyllä on USKOMATTOMIA nykyajan ihmiset. Aina pitää saada korvausta kun auto ei käynnisty, kahvipaketti hajoaa,naapuri sanoo pahasti ja mitä vielä . Luonnonolosuhteista johtuvaa haittaa ei saisi korvata milloinkaan
      (paitsi jos itsellä vakuutus.)

      • 5+15

        Niin, on se aika omituista että VR:n pitää maksaa siitä että luontoäiti siunaa meitä kunnon talvella. Omituista on myös se että oli myöhästymisen syy mikä hyvänsä niin konduktööri tuntee sen nahoissaan. Veturi tippuu kiskoilta lumen ja jään takia, mitä ihmiset tekee? ---> Ensimmäisenä haukutaan konnari ja vr ja sitten haetaan korvauksia. Mikäli konnari ei mukisematta nöyristele suureen ääneen ja hauku asiakkaan kanssa VR:n toimintaa ja niele kaikkea matkustajan skeidaa niin sitten pistetään vielä huonosta asiakaspalvelusta valitus menemään. Aika veitsenterällä me konnarit työssämme ollaan. Pikkasen jos vakavoidut ja komennat möykkäävää asiakasta rauhottumaan niin heti lähtee negatiivinen palaute matkaan: "Konduktööri oli epäasiallinen". Jos miellytät matkustajia, autat kantamusten kanssa, tuut hyvin juttuun ja naureskelet heidän kanssaan niin paskat siitä mitään positiivista palautetta saa. Negatiivinen palaute lähtee matkaan kuin kuppa Töölöstä, nanosekunnissa. Positiivisen palautteen laittamista ei ajatella edes sekunnin murto-osaa. No semmonen on suomalainen ihminen. Perusnegatiivinen :D

        Käskin kerran kiroilevaa ja möykkäävää asiakasta rauhotumaan "Ei ole mitään syytä laittaa noin pahasti, rauhotuppas nyt". Miten vastasi asiakas: "Mulle et poika laita noin! Mua et noin komentele! Mikä sun nimes on? Mä teen susta valituksen!" :D kaikenmoisia sitä kans on liikkeellä. Pitäs melkein ruveta pitämään jotain blogia mihin vois kirjotella päivän tapahtumat. Kyllä niin paljon sattuu kaikenmoista töissä että aina ois mielenkiintoista kirjotettavaa.


      • Suurkuluttaja
        5+15 kirjoitti:

        Niin, on se aika omituista että VR:n pitää maksaa siitä että luontoäiti siunaa meitä kunnon talvella. Omituista on myös se että oli myöhästymisen syy mikä hyvänsä niin konduktööri tuntee sen nahoissaan. Veturi tippuu kiskoilta lumen ja jään takia, mitä ihmiset tekee? ---> Ensimmäisenä haukutaan konnari ja vr ja sitten haetaan korvauksia. Mikäli konnari ei mukisematta nöyristele suureen ääneen ja hauku asiakkaan kanssa VR:n toimintaa ja niele kaikkea matkustajan skeidaa niin sitten pistetään vielä huonosta asiakaspalvelusta valitus menemään. Aika veitsenterällä me konnarit työssämme ollaan. Pikkasen jos vakavoidut ja komennat möykkäävää asiakasta rauhottumaan niin heti lähtee negatiivinen palaute matkaan: "Konduktööri oli epäasiallinen". Jos miellytät matkustajia, autat kantamusten kanssa, tuut hyvin juttuun ja naureskelet heidän kanssaan niin paskat siitä mitään positiivista palautetta saa. Negatiivinen palaute lähtee matkaan kuin kuppa Töölöstä, nanosekunnissa. Positiivisen palautteen laittamista ei ajatella edes sekunnin murto-osaa. No semmonen on suomalainen ihminen. Perusnegatiivinen :D

        Käskin kerran kiroilevaa ja möykkäävää asiakasta rauhotumaan "Ei ole mitään syytä laittaa noin pahasti, rauhotuppas nyt". Miten vastasi asiakas: "Mulle et poika laita noin! Mua et noin komentele! Mikä sun nimes on? Mä teen susta valituksen!" :D kaikenmoisia sitä kans on liikkeellä. Pitäs melkein ruveta pitämään jotain blogia mihin vois kirjotella päivän tapahtumat. Kyllä niin paljon sattuu kaikenmoista töissä että aina ois mielenkiintoista kirjotettavaa.

        Tulee äkkiä parin tonnin edestä käytettyä VR:n palveluita vuodessa ja johtuen tästä, on saanut huomata, miten palvelut ovat tökkineet jo parin vuoden ajan aika pahasti. Lippujen hinnat eivät ole mitään halpoja, joten on ihan kohtuullista saada yhteensä kymmenien tuntien myöhästelyistä jotain takaisin. Jatkoyhteyksiä käyttäville ihmisille junan myöhästyminen usein kertaantuu. Kymmenen minuutin myöhästyminen voi olla loppupelissä tunnin myöhästyminen määränpäästä. Ja tästähän ei mitään korvausta VR anna. Tuo tunnin raja on varmaan aika tarkkaan harkittu, yhtään pienempi luku ja korvausrahat olisivat VR:lle huomattavasti suuremmat.

        Jos ei korvausta tule, niin mitäpä tuosta. Ei maailma siitä pois raiteiltaan suistu :D


      • SaatananTunarit

        Kuules vajukki !

        En kuule ihan huvikseni maksa 70 euroa matkasta joka myöhästyy ja jonka seurauksena toisella paikkakunnalla suoritettaviksi jääneet asioinnit jäävät suorittamatta, vaikka olen lähtenyt liikenteeseen ajoissa jopa aikaisemmalla junalla kuin normaalisti. Kyllä kuule VR:llä on oikeus ja velvollisuus korvata matkustajalle aiheutunut taloudellinen haitta, eli vähintää matkakulut täysimääräisinä, jos kerran matkan aikana itse matkan tarkoitus tehdään tyhjäksi.

        Jos VR.n liikennesuunnittelu on nykyisin niin kuralla, että linjalle jääneiden vuorojen korjaamisiin ei pystytä reagoimaan riittävän nopeasti, se on kuule liikennöitsijän ongelma. Tällä hetkellä Suomessa junalippujen hinnat on jo sen verran kalliita, että niitä ei maksa ihan huvikseen suoraan omasta pussista.


      • 5+13
        SaatananTunarit kirjoitti:

        Kuules vajukki !

        En kuule ihan huvikseni maksa 70 euroa matkasta joka myöhästyy ja jonka seurauksena toisella paikkakunnalla suoritettaviksi jääneet asioinnit jäävät suorittamatta, vaikka olen lähtenyt liikenteeseen ajoissa jopa aikaisemmalla junalla kuin normaalisti. Kyllä kuule VR:llä on oikeus ja velvollisuus korvata matkustajalle aiheutunut taloudellinen haitta, eli vähintää matkakulut täysimääräisinä, jos kerran matkan aikana itse matkan tarkoitus tehdään tyhjäksi.

        Jos VR.n liikennesuunnittelu on nykyisin niin kuralla, että linjalle jääneiden vuorojen korjaamisiin ei pystytä reagoimaan riittävän nopeasti, se on kuule liikennöitsijän ongelma. Tällä hetkellä Suomessa junalippujen hinnat on jo sen verran kalliita, että niitä ei maksa ihan huvikseen suoraan omasta pussista.

        Kohtuutonta että joka asiasta pitäisi saada hyvitys tai korvaus. Rataverkko siinä kunnossa että junissa pitäisi kerätä kolehtia korjaustöitä varten.


    • Sippo111

      Korvauksia itekin odottelen! Onko näin että junan MYÖHÄSTYMISESTÄ saa korvauksena VR:lle jotain lipukkeita? Oma junamme oli myöhässä lähes kaksi tuntia, ja siitä hain korvauksia.

      Myöskin korvauksia hain myös siitä, kun juna jätti ja VR asiakaspalvelijan luvalla tilattiin taksi. Taksimatkan hinta oli 280 euroa, toivon, että saan tämän rahan tililleni enkä VR:n "lahjakortteina" :D

    • VR=rikotut lupaukset

      Jos minä maksan täyden kk seutulippuhinnan ja junat on myöhässä joka helvetin ikinen talviaamu ja esim: nyt kesällä M-junien asemien korjausten vuoksi (junat oli koko linjan matkalta myöhässä miltei joka toinen vuoro!)onko se oikein?!? Teen sentään oman osuuteni ja ostan seutulipun, VR vaan ei pidä lupauksiaan omaista vuoroistaan! Joo, aina voi sanoa, että ei sitä muualla valiteta ja niin ja näin.. todellisuus on kuitenkin se, että joka helkkarin ikinen vuosi sitä lunta tulee ja on kylmä, mutta aina se tulee niin suurena yllärinä, että kalusto hajoaa käsiin. Luulisi VR.n jo ymmärtävän näinkin monen kymmenen vuoden kokemuksella, mitkä asiat on puutteellisia ja haastavia ja toimia sen mukaan. Ei vasta silloin kun paska on osunut jo tuulettimeen! Joo ja tiedän, että uusi kalusto pelastaisi kaiken, siihen ei nyt vain ole varaa... kummasti ne valtion verorahat häviää.. Toisin sanoen siis, mielestäni on törkeää, että yksityishenkilö lupautuu maksamaan ennelta sovitun suuruisen summan VR:n tarjoamasta palvelusta ja ei koskaan ikinä koskaan saa rahalleen odottamaansa asianmukaista vastinetta. Moniko muu "yritys" pystyisi toimimaan näin, tarjoamaan palveluitaan ja tuotteitaan loppujen lopuksi puolittaisella toteutuksella? Minun mieltäni (eikä pomonikaan!) ei ainakaan lämmitä se, että pääsen joskus töihin vaikkakin myöhästyn, odotan junaa ulkona paukkupakkasilla tunnin, koska joudun poistumaan kotoani niin ja niin monta kymmentä minuuttia ennen kuin se olisi tarpeellista koska minun täytyy arvuutella
      onko VR myöhässä vai ei.. tai, että voin mennä sitten ensi viikolla suunnittelemalleni liikunta tunnille, josta nyt myöhästyin taas. Itse olin ajoissa asemalla, junaa ei vain näkynyt.

    • V.Tr.

      Milloinkohan VR:n varaussysteemi oikein lakkaa tökkimästä. Yrittin varata netistä 2 paikkaa Allegroon järjetelmä ei kuitenkaan hyväksy kuin 4 paikan varauksen.

    • Anonyymi

      Jokunen vuosi sitten soitin Vr asiakaspalveluuun kun olin tilannut lipun ja sitä ei näkynyt myönsivät virheen tapahtuneet ,korvausta tai summan palautusta ei kuulunut .Ainakin 4 vuotta jo kulunut onneksi ei kovin iso summa mutta periaatteessa en maksaisi tyhjästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe