pääomatulon verotus

lynkkaus

Näyttää olevan lynkkausmeininki gallupeissa veronkorotuksen suhteen, suurin osa Suomalaisista ei edes tiedä mikä ko. vero on, mutta sitä pitää korottaa ja se pitää muuttaa progressiiviseksi.
Sopii minulle jos veronkorottajat progressiivisti tulevat mukaan yritysriskiin.
Tämä vouhotus johtaa siihen että yrittäjälle vaaditaan rankaisuveroa. (kateusveroa)

14

1064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+3

      Kun katsoo syksyn lehdissä olevia verotietoja, niin aika vaikea on hyväksyä tätä nykyistä systeemiä ! - eli kyllä ainoa oikeudenmukainen tapa on ulottaa progressiivinen verotus myös pääomatuloihin - yksityiskohdat ovatkin sitten jo eri asia.

      • lynkkaus

        PK-yrittäjänä elän niistä yksityiskohdista-jos lynkkausmeininki pääsee valtaan menee lapsi pesuveden mukana.

        Oikeudenmukaisuudestähan tässä on kyse - onko oikeudenmukaista että esim. Hetemäen ACE-mallissa omassa yrityksessäni maksaisin samasta käteenjäävästä tulosta kuin samaa työtä tekevä työntekijäni 12% enemmän veroja? Tässä mennään tulotasossa 2600€ brutto/kk?

        Onko oikeunmukaista rangaista yrittämisestä?


      • Handde
        lynkkaus kirjoitti:

        PK-yrittäjänä elän niistä yksityiskohdista-jos lynkkausmeininki pääsee valtaan menee lapsi pesuveden mukana.

        Oikeudenmukaisuudestähan tässä on kyse - onko oikeudenmukaista että esim. Hetemäen ACE-mallissa omassa yrityksessäni maksaisin samasta käteenjäävästä tulosta kuin samaa työtä tekevä työntekijäni 12% enemmän veroja? Tässä mennään tulotasossa 2600€ brutto/kk?

        Onko oikeunmukaista rangaista yrittämisestä?

        Eihän tässä mistään rankaisusta ole kysymys - aivan samalla tavalla voisi kysyä, että miksi työntekijää rankaistaan kovemmalla verolla kuin osingonsaajaa ! - eii käytännössä osingosta ja työstä menevä vero voisi hyvin olla saman suuruinen.


      • Handde
        Handde kirjoitti:

        Eihän tässä mistään rankaisusta ole kysymys - aivan samalla tavalla voisi kysyä, että miksi työntekijää rankaistaan kovemmalla verolla kuin osingonsaajaa ! - eii käytännössä osingosta ja työstä menevä vero voisi hyvin olla saman suuruinen.

        ja jatkona tuohon edelliseen, että tässä nykysysteemissähän on yksi suurimmista virheistä se, että kunnat eivät saa käytännössä suoraan pääomatuloverosta yhtään mitään ja silti kuntien rasitteet kasvavat koko ajan ja kyllä ne yrittäjätkin näitä kuntien palveluita käyttävät....


      • ei huvittas enää
        lynkkaus kirjoitti:

        PK-yrittäjänä elän niistä yksityiskohdista-jos lynkkausmeininki pääsee valtaan menee lapsi pesuveden mukana.

        Oikeudenmukaisuudestähan tässä on kyse - onko oikeudenmukaista että esim. Hetemäen ACE-mallissa omassa yrityksessäni maksaisin samasta käteenjäävästä tulosta kuin samaa työtä tekevä työntekijäni 12% enemmän veroja? Tässä mennään tulotasossa 2600€ brutto/kk?

        Onko oikeunmukaista rangaista yrittämisestä?

        Maksaako firma palkkaa vai otatko osinkoina?
        Itse omistamassani osakeyhtiössä oli loppupeleissä halvempaa nostaa osinkoa kuin palkkaa, riippuu tietenkin euromääristä.
        Pääomavero voisi ihan hyvin olla progressiivinen, mutta silloin pienet tulot pitäisi vapauttaa kokonaan ja perintä kohdistaa niihin, joilla on mistä ottaa.
        Pienyrittäjiä juhlapuheissa kehutaan ja kannustus on kaunista retoriikkaa, taloudellisia toimia homman edistämiseksi ei oo näkyny. Viimeisin hauskuus oli nämä lamatalkoiden suhdanneluotot, joissa oli niin kovat kriteerit, ettei ne täyttävä todella koko lainaa ois tarvinnutkaan. Tää on niin tätä...


      • köyhä duunari
        ei huvittas enää kirjoitti:

        Maksaako firma palkkaa vai otatko osinkoina?
        Itse omistamassani osakeyhtiössä oli loppupeleissä halvempaa nostaa osinkoa kuin palkkaa, riippuu tietenkin euromääristä.
        Pääomavero voisi ihan hyvin olla progressiivinen, mutta silloin pienet tulot pitäisi vapauttaa kokonaan ja perintä kohdistaa niihin, joilla on mistä ottaa.
        Pienyrittäjiä juhlapuheissa kehutaan ja kannustus on kaunista retoriikkaa, taloudellisia toimia homman edistämiseksi ei oo näkyny. Viimeisin hauskuus oli nämä lamatalkoiden suhdanneluotot, joissa oli niin kovat kriteerit, ettei ne täyttävä todella koko lainaa ois tarvinnutkaan. Tää on niin tätä...

        olen vain palkansaaja mutta maksan myös pääomatuloveroa pankkitilien säästöistäni. En kannata pääomatuloveron korotusta kautta linjan vaan progressiivista jossa pienimmät pääomatulot vaikkapa vapautettaisiin kokonaan verosta ja nostettaisiin suurten pääomatulojen verotusta jotka käytännössä ovat normaalin palkkatulon suuruisia. Näinhän nykyään kierretään palkkaverotusta ketkuilemalla ne pääomatuloksi.
        Jostain vain luin että osakkeenomistajien osinkotulot olisivat peräti kokonaan verottomia, tässä olisi toinen korjaamisen paikka jos näin todella on.

        Miksihän muuten kaikkein varakkaimmat ovat suurimpia verojen välttelijöitä, tavallista kansalaista syytellään hyvin herkästi verovilpistä veroilmoituksessa, on suunnilleen tuurinkauppaa hyväksytäänkö työmatkakulujakaan verovähennyksiksi mutta rikas eliitti se vaan välttelee reteesti veroja venkoilemalla ja vippaskonsteilla... ei jumalauta että on mätä ja paska maa!


      • kake vaan
        Handde kirjoitti:

        ja jatkona tuohon edelliseen, että tässä nykysysteemissähän on yksi suurimmista virheistä se, että kunnat eivät saa käytännössä suoraan pääomatuloverosta yhtään mitään ja silti kuntien rasitteet kasvavat koko ajan ja kyllä ne yrittäjätkin näitä kuntien palveluita käyttävät....

        Nimittäin propaganda.

        Minkähän takia on olemassa kuntien valtionosuusjärjestelmä, joka ottaa huomioon peruspalvelujen rahoituksen, ja jonka tarkoituksena on tasa-arvon säilyttäminen maan eri osien välillä.
        Muutenhan oltaisiin tilanteessa jossa rikkaat kunnat porskuttaisivat ja köyhät köytyisivät.

        Olisiko se oikein että vero olisi Kauniasissa 9,5% ja jossain pikkukunnassa 68%? Tätä tarkoittaisi yritysveron korvamerkitseminen kunnille.


      • osaksi ei
        köyhä duunari kirjoitti:

        olen vain palkansaaja mutta maksan myös pääomatuloveroa pankkitilien säästöistäni. En kannata pääomatuloveron korotusta kautta linjan vaan progressiivista jossa pienimmät pääomatulot vaikkapa vapautettaisiin kokonaan verosta ja nostettaisiin suurten pääomatulojen verotusta jotka käytännössä ovat normaalin palkkatulon suuruisia. Näinhän nykyään kierretään palkkaverotusta ketkuilemalla ne pääomatuloksi.
        Jostain vain luin että osakkeenomistajien osinkotulot olisivat peräti kokonaan verottomia, tässä olisi toinen korjaamisen paikka jos näin todella on.

        Miksihän muuten kaikkein varakkaimmat ovat suurimpia verojen välttelijöitä, tavallista kansalaista syytellään hyvin herkästi verovilpistä veroilmoituksessa, on suunnilleen tuurinkauppaa hyväksytäänkö työmatkakulujakaan verovähennyksiksi mutta rikas eliitti se vaan välttelee reteesti veroja venkoilemalla ja vippaskonsteilla... ei jumalauta että on mätä ja paska maa!

        Pörssiyhtiöiden osingoista 70 % on veronalaisia, lopusta menee pääomavero.

        Noteeraamattomista yhtiöistä verottoman osingon yläraja on 90 000, mutta lystikkään 9 %:n tuotto/osakkeen matemaattisen arvon laskentasäännön perusteella paljon pienemmätkin voivat joutua verolle. Tämä hankaloittaa pienyrittäjiä, jotka elävät firmastaan, isoissa yhtiöissä lasketaan homma niin, että osingonsaajat saa täyden hyödyn.

        Kaikkein varakkaimmilla on varaa palkata verojuristi suunnittelemaan jutut niin, että selviää mahdollisimman halvalla. Toiminta on yleensä ihan laillista, vaikka se katkeralta tuntuukin. Köyhän on elääkseen otettava kaikki tulot mitä sattuu saamaan eikä niitä voi jaksotella maksuja välttääkseen.


    • Vakuusvaje

      Progressiivisuus on oikein hyvä ehdotus. Alennetaan siis pienten pääomatulojen verotusta.

      • Hadde

        Paras ratkaisu olisi, että pääomavero olisi progressiivinen ja verotus alkaisi vaikkapa 10.000 eurosta- silloin ei tarvitsisi näperrellä mummojen pankkitilien korkojen tai pienyrittäjän osinkojen kanssa.


      • lynkkaus
        Hadde kirjoitti:

        Paras ratkaisu olisi, että pääomavero olisi progressiivinen ja verotus alkaisi vaikkapa 10.000 eurosta- silloin ei tarvitsisi näperrellä mummojen pankkitilien korkojen tai pienyrittäjän osinkojen kanssa.

        Ihan totta, miksi yrittäjän veroastetta halutaan nostaa korkeammaksi kuin palkansaajan?
        Noissa Hetemäen malleissa mitä on esitetty pienyrittäjän saman käteen jäävän tulon veroprosentti on 12% korkeampi kuin palkansaajan, minun tapauksessani, joten se ei voi olla muuta kuin rankaisutoimenpide.
        Ei meillä PK-yrittäjillä ole edes työmarkkinapöydässä edustusta.
        Tässäkin litaniassa sekoitetaan tietämättömyyden vuoksi pääomavero, osikovero ja yhteisövero.
        Lynkkaushan tässä tulee mieleen.


    • joku vaan

      Valtio joutui pakon edessä muuttamaan yritysverotuksen selkeäksi ja kohtuulliseksi vuonna 1992. Verotulot kymmenkertaistuivat.

      Jo 1998 oli täysin selvää että systeemi tullaan romuttamaan, lopetin firman ja maksoin varat osinkoina lapsilleni. Näillä ei ollut muita tuloja ja osingot verotettiin rangaistuspykälän mukaan ansiotulona joten valtio maksoi takaisin minun kymmenen vuotta aiemmin maksamani verot.

      Nyt sitten ollaan tilanteessa jossa työttömyys on iso ja kasvussa, hallitus viisaudessaan vielä nopeuttaa kehitystä.

      Onneksi on mahdollista siirtää rahat muotoon jota ei veroteta, esimerkiksi ulkomaiseen indeksirahastoon joka ei jaa osinkoja. Edullista kansalaiselle, vähemmän edullista suomalaiselle teollisuudelle.

    • Anonyymi

      Pääomatulojen verolaskuri löytyy täältä: https://kryptoverotus.net

      Laskuriin syötetään hankintahinta, myyntihinta ja tämän jälkeen laskuri katsoo ylittyykö tuo 30 000 euron raja, mikäli jää alle niin pääomatulon veroprosentti on 30% ja ylimenevältä summalta laskuri kertoo 34% veroprosentilla sinulle veron osuuden, muista myös vähentää tappiot pääomatuloissa.

    • Anonyymi

      Tämä kun loppuu niin työntekijät irtisanotaan, varastot ja kaikki myyntiin. Pakolliset verot maksuun ja ulkomaille. Työllistäkää sitten irtisanotut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      72
      2104
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1416
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1403
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      364
      893
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe