Oletteko huomanneet kun perässänne ajaa auto jossa on xenon ajovalot, niin vaikka niillä on lyhyet päällä ne valot häikäisevät peruutuspeilin kautta. On mielestäni kaksi naamaista peliä kun katsastus miehet tuijottavat minun lisävaloja jotka menevät 5pykälää yli sallitun referenssiluvun joka on tällä hetkellä 75, ja joka muuttuu tämän vuoden aikana luvuksi joka on 100. Siis Xenon valot pitäisikin kieltää kun ne häikäisevät toista osapuolta. Voihan aina peilit kääntää, mutta asian ydin on se, että tavallisilla halogeeni lampuilla varustetun auton valot ei häikäise. Ja olen pitkään myös ihmetellyt miksi valojen referenssi luku on pidetty noin alhaalla. Lisävalot laitetaan pois päältä kun tulee auto vastaan. Vihdoinkin niillä on mennyt perille, että parempi nähdä tiellä kunnolla kuin, että ajellaan huonoilla valoilla ja aiheutetaan sitten vaaratilanteita.
Xenon ajovalot
22
5335
Vastaukset
- Vai niin
Haukutko katsastusmiehiä vai...?????
Luuletko torvelo että ne on ihan omasta päästään miettineet tuonkin lain, mitä luulet?- Asiantuntija.
Vitut ne mitään häikäise! Muutenkin kaasupurkausvalot tulevat yleistymään uusissa autoissa ja halogeenit ovta historiaa niiden huonon valovoiman takia. Tämä on fakta. Btw, kaukovalojen referenssi on jo NYT 100, E-sääntö muuttui lokakuussa 2009.
- Asiantuntija.
Asiantuntija. kirjoitti:
Vitut ne mitään häikäise! Muutenkin kaasupurkausvalot tulevat yleistymään uusissa autoissa ja halogeenit ovta historiaa niiden huonon valovoiman takia. Tämä on fakta. Btw, kaukovalojen referenssi on jo NYT 100, E-sääntö muuttui lokakuussa 2009.
Kyllä vaan häikäisee jos ei ole hyväksyttyä mallia
- Traktori195786
Asiantuntija. kirjoitti:
Kyllä vaan häikäisee jos ei ole hyväksyttyä mallia
Kyllä ne vaan häikäiseen ja senhän itse tiedän parhaiten kun jooudun kääntämään peilit. Jotain jmälsää niissä on kuitenkin, e i tavalliset halogeenit häikäise. Jos kerta sitä häikäisyn takia valojen korkeutta katsastuksessa tarkastellaan niin häikäisystähän tässä on kyse. Jokainen on saanut taaksensa Xenon ajovaloilla ajavan auton ja tietää taatusti, että ne häikäisevät. Ei kai kyse vain ole valojen tehokkuudesta vaan, että lampulasi ei enää pysty ohjaamaan valoa kunnolla. Asiantuntijat kehiin sellaiset jotka tietävät ja siistikää kielenkäyttönne, se on lapsellista kun jokaisella palstalla on noita jotka ovat lapsen tasolla kun asiasta keskustellaan.Tv.Jokke ABECDE. Siinä teille Mopokortin omistajille ajoneuvoluokkia joten en ole mopo poika joka ei tiedä asioista.
- ilmeisesti
Traktori195786 kirjoitti:
Kyllä ne vaan häikäiseen ja senhän itse tiedän parhaiten kun jooudun kääntämään peilit. Jotain jmälsää niissä on kuitenkin, e i tavalliset halogeenit häikäise. Jos kerta sitä häikäisyn takia valojen korkeutta katsastuksessa tarkastellaan niin häikäisystähän tässä on kyse. Jokainen on saanut taaksensa Xenon ajovaloilla ajavan auton ja tietää taatusti, että ne häikäisevät. Ei kai kyse vain ole valojen tehokkuudesta vaan, että lampulasi ei enää pysty ohjaamaan valoa kunnolla. Asiantuntijat kehiin sellaiset jotka tietävät ja siistikää kielenkäyttönne, se on lapsellista kun jokaisella palstalla on noita jotka ovat lapsen tasolla kun asiasta keskustellaan.Tv.Jokke ABECDE. Siinä teille Mopokortin omistajille ajoneuvoluokkia joten en ole mopo poika joka ei tiedä asioista.
lumen-luku (valovoima) nousee silmää ajatellen kipurajalle. Lienee jotain vaikutusta heijastinpinnallakin, onko hyväksytyt vai ei.
- Traktori93029318
ilmeisesti kirjoitti:
lumen-luku (valovoima) nousee silmää ajatellen kipurajalle. Lienee jotain vaikutusta heijastinpinnallakin, onko hyväksytyt vai ei.
Kerrankin asianmukainen vastaus tuossa on varmaankin vinha perä. Eihän tuo nyt tietenkään ole nyt ongelma jos joutuu kääntämään peilit, mutta ihmettelen miksi ne pitää kääntää kun Xenon ajovaloilla on auto takana. Ja tähän vielä yksi juttu. Kun Monessa autossa Xenon ajovalopoltin on hangala vaihtaa niin oletteko autoilijat ajatelleet, että teillä on vain yksi lamppu jäljellä ja kun sekin palaa niin silloin joudutte ajamaan pitkillä koko ajan jos ette vaihda lamppua välittömästi. Kannattaa siis vaihtaa se palanut ajovalo.
- jep,jep
Traktori93029318 kirjoitti:
Kerrankin asianmukainen vastaus tuossa on varmaankin vinha perä. Eihän tuo nyt tietenkään ole nyt ongelma jos joutuu kääntämään peilit, mutta ihmettelen miksi ne pitää kääntää kun Xenon ajovaloilla on auto takana. Ja tähän vielä yksi juttu. Kun Monessa autossa Xenon ajovalopoltin on hangala vaihtaa niin oletteko autoilijat ajatelleet, että teillä on vain yksi lamppu jäljellä ja kun sekin palaa niin silloin joudutte ajamaan pitkillä koko ajan jos ette vaihda lamppua välittömästi. Kannattaa siis vaihtaa se palanut ajovalo.
Xenon-valot voi häikäistä jos ne antaa hajavaloa esim. linssin likaisuuden johdosta.Sen takia xenon-valoissa on pakollisena ajovalopesurit.
- Traktori195786
jep,jep kirjoitti:
Xenon-valot voi häikäistä jos ne antaa hajavaloa esim. linssin likaisuuden johdosta.Sen takia xenon-valoissa on pakollisena ajovalopesurit.
No tämä on vielä parempi selitys, miksi Xenon valot häikäisevät. Tätä en tullut ajatelleeksikaan. Vaikka myös pakollisena on valojen automaatti säätö niin ei auta jos linssi on likainen. Muutenhan ne on tosi hyvät valot ja polttimoiden hintakin on tullut alaspäin.
- jep,jep
Referenssi on muuttunut jo lokakuussa luvuksi 100.Eli jos tällä hetkellä on referenssi 100 tai alle on valot hyväksyttävä.
- KiKi.
Ei, ei ole, joten ota ne pois katsastuksen ajaksi (eli peitä lamput esim muovipussien avulla) ja sitten on aivan sama mitä niiden pussian alla on, koska silloin ne on poissa käytöstä
- Traktori 1957867
Lisävalot on irroitettava katsastuksen ajaksi jos ne ylittävät tuon referenssiluvun joka kai tällä hetkellä on 100. Esimerkiksi vetokoukkukaan ei saa olla paikoillaan jos sen johtoja ei ole kytketty.
- pitkät päällä
Traktori 1957867 kirjoitti:
Lisävalot on irroitettava katsastuksen ajaksi jos ne ylittävät tuon referenssiluvun joka kai tällä hetkellä on 100. Esimerkiksi vetokoukkukaan ei saa olla paikoillaan jos sen johtoja ei ole kytketty.
Jumalauta sä KiKi olet TYHMÄ!! Kannattaisko pitää se naamavärkki välillä kiinni? Sun kommentit ovat älyttömän typeriä ja paljastat niissä itsestäsi sen ettäö et ymmärrä autoista/autoilusta/katsastuksesta hevon vittuakaan!
Jos mitkä tahansa lisävalot eivät ole käytössä, pitää ne silloin ottaa pois. Ei auta vaikka minkä muovipussin olisit laittanut niiden päälle. Ja sitä muovipussia on aika raottaa jolloin näkee referenssin, joka on 100. - KiKi.
pitkät päällä kirjoitti:
Jumalauta sä KiKi olet TYHMÄ!! Kannattaisko pitää se naamavärkki välillä kiinni? Sun kommentit ovat älyttömän typeriä ja paljastat niissä itsestäsi sen ettäö et ymmärrä autoista/autoilusta/katsastuksesta hevon vittuakaan!
Jos mitkä tahansa lisävalot eivät ole käytössä, pitää ne silloin ottaa pois. Ei auta vaikka minkä muovipussin olisit laittanut niiden päälle. Ja sitä muovipussia on aika raottaa jolloin näkee referenssin, joka on 100.Laki sanoo selkästi asian, eli jos ne on peitetty, tms. tavalla poistettu käytöstä, ei niitä silloin "ole ollenkaan" ja jos esim auton omat sumuvalot hajoaa, niin mikään ei estä maalaamasta linssejä vaikkapa spray maalilla mustaksi.
Joten kyllä ne lamput on silloin pois käytöstä, kun ne on peitetty (ei riitä pelkkä polttimon poisto)
No sun logiikalla tietenkin tulee myös hylkäys, jos takapenkillä lojuu vaikkapa laittomat lisäpitkät, koska nekin saa otettua käyttöön...
Ja katsastajaa ei taatusti kiinnosta, mitä on auton edessä jonkun helvetin säkkien alla, niitä kiinnostaa vain se, että auto on lain mukaisessa kunnossa, ja että lain vaatimat valot toimii kuten pitää... - Huikkapää
KiKi. kirjoitti:
Laki sanoo selkästi asian, eli jos ne on peitetty, tms. tavalla poistettu käytöstä, ei niitä silloin "ole ollenkaan" ja jos esim auton omat sumuvalot hajoaa, niin mikään ei estä maalaamasta linssejä vaikkapa spray maalilla mustaksi.
Joten kyllä ne lamput on silloin pois käytöstä, kun ne on peitetty (ei riitä pelkkä polttimon poisto)
No sun logiikalla tietenkin tulee myös hylkäys, jos takapenkillä lojuu vaikkapa laittomat lisäpitkät, koska nekin saa otettua käyttöön...
Ja katsastajaa ei taatusti kiinnosta, mitä on auton edessä jonkun helvetin säkkien alla, niitä kiinnostaa vain se, että auto on lain mukaisessa kunnossa, ja että lain vaatimat valot toimii kuten pitää...http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf
Sivulla 5 on mainittu valojen poistamisesta. Ohje on kuorma- ja linja-autoja varten, mutta koskee soveltuvin osin myös henkilö- ja pakettiautoja. - KiKi.
Huikkapää kirjoitti:
http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf
Sivulla 5 on mainittu valojen poistamisesta. Ohje on kuorma- ja linja-autoja varten, mutta koskee soveltuvin osin myös henkilö- ja pakettiautoja.Että miten ne poistetaan "kokonaan" eli onko valaisin poistettu kokonaan, jos siihen menee kuitenkin johdot, entäpä jos se lisävalo on vaikkapa takapenkillä katsastuksen aikana, tuleeko silloinkin hylkäys, kun se ei ole "kokonaan pois" ;)
- poistettu käytöstä
KiKi. kirjoitti:
Että miten ne poistetaan "kokonaan" eli onko valaisin poistettu kokonaan, jos siihen menee kuitenkin johdot, entäpä jos se lisävalo on vaikkapa takapenkillä katsastuksen aikana, tuleeko silloinkin hylkäys, kun se ei ole "kokonaan pois" ;)
silloin, kun johdotukset katkaistu/purettu. Itse umpiot saa jäädä keulalle.
Näin kertoi a-katsastuksen kouluttaja takavuosina.
- sgf
Tarkoittanet varmaan näitä jälkikäteen asennettuja xenon valoja. Eli hidejä. Ne ovat sallittu vain metsäkoneisiin. Minulla kuitenkin on tuollaiset xenonit ja viime katsastuksessa tuli huomautus ja korjauskehoitus. En kyllä todellakaan lähde vaihtamaan halogenejä takaisin. Katsoo nyt jaksaako ensi katsastuksen ajaksi pistää halogeenit peliin.
- Halogeeni
Xenonit häikäisevät sen takia, koska ne sisältävät paljon sinistävaloa. Ihminen havaitsee herkimmin sinisen valon. Halogeenit ovat kuitenkin keltaiset ja tämän takia ne eivät tunnu niin ilkeiltä.
Jos minulta kysytään, niin Xenonit täyskieltoon! - killinpaskat
Halogeeni kirjoitti:
Xenonit häikäisevät sen takia, koska ne sisältävät paljon sinistävaloa. Ihminen havaitsee herkimmin sinisen valon. Halogeenit ovat kuitenkin keltaiset ja tämän takia ne eivät tunnu niin ilkeiltä.
Jos minulta kysytään, niin Xenonit täyskieltoon!Kaikissa volvoissa on sitten paskaiset valot, kun muissa ne ei häikäise läheskään niin paljon.
- 4300K
Halogeeni kirjoitti:
Xenonit häikäisevät sen takia, koska ne sisältävät paljon sinistävaloa. Ihminen havaitsee herkimmin sinisen valon. Halogeenit ovat kuitenkin keltaiset ja tämän takia ne eivät tunnu niin ilkeiltä.
Jos minulta kysytään, niin Xenonit täyskieltoon!Ja en mielellään ostaisi halogeeni valoilla olevaa autoa.kyllä kelpaa!!
Puhun siis alkuperäisistä xenon valoista,en jälkiasennus polttimoista. - häikäisyä lisää
Halogeeni kirjoitti:
Xenonit häikäisevät sen takia, koska ne sisältävät paljon sinistävaloa. Ihminen havaitsee herkimmin sinisen valon. Halogeenit ovat kuitenkin keltaiset ja tämän takia ne eivät tunnu niin ilkeiltä.
Jos minulta kysytään, niin Xenonit täyskieltoon!Suola tekee lampun lasille helposti kalvon, jollin varsinkin heijastintyyppiset Xenonit saattavat häikäistä. Vaikka pesuri on pakollinen, ei sitä tule pakkasella kovin helposti käytettyä.
Yksi hyvä varuste välttyä peilien kautta häikäisyltä on automaattisesti valoisuuden mukaan tummuva taustapeili. Jos itsellä on ongelmia, niin tällä siitä pääsee. Päiväsaikaan peili on kirkas, ja pimeän tullen tummuu sopivasti. Toimii paljon paremmin kuin se käsin käännettänä.
Nämä jutut xenonien liiasta kirkkaudesta ovat aivan samat kuin 70-luvulla, kun halogeenit syrjäyttivät tavalliset valot. Silloinkin vaadittiin kieltämistä, kun ne olivat liian kirkkaat ja häikäisivät. Todellisuudessa valittajan omat valot ovat liian huonot näkökykyyn nähden. Valittajien pitäisi itse olla ensimmäisten joukossa valoja vaihtamassa. - seppo86
häikäisyä lisää kirjoitti:
Suola tekee lampun lasille helposti kalvon, jollin varsinkin heijastintyyppiset Xenonit saattavat häikäistä. Vaikka pesuri on pakollinen, ei sitä tule pakkasella kovin helposti käytettyä.
Yksi hyvä varuste välttyä peilien kautta häikäisyltä on automaattisesti valoisuuden mukaan tummuva taustapeili. Jos itsellä on ongelmia, niin tällä siitä pääsee. Päiväsaikaan peili on kirkas, ja pimeän tullen tummuu sopivasti. Toimii paljon paremmin kuin se käsin käännettänä.
Nämä jutut xenonien liiasta kirkkaudesta ovat aivan samat kuin 70-luvulla, kun halogeenit syrjäyttivät tavalliset valot. Silloinkin vaadittiin kieltämistä, kun ne olivat liian kirkkaat ja häikäisivät. Todellisuudessa valittajan omat valot ovat liian huonot näkökykyyn nähden. Valittajien pitäisi itse olla ensimmäisten joukossa valoja vaihtamassa.xenon valot häikäisee sillon kun ne on jälki asenteiset ja niissä ei ole automaattista korkeuden säätöä!! auton alkuperäiset ei yleensä häikäise! peittäminen lisävaloille ei katsastukseen riitä olen sen ite kokeillu katsastus mies sanoi et johdot pois sillon ei ole käytössä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203