Tajusin tänään että oiskohan mullakin astma?
Oon jo vuosia ihmetellyt, miten talvella pakkasilmassa hengästyn kamalan helposti ja kaikki vähänkään rasittava liikunta käy henkeen, tuntuu ettei saa kunnolla happea ja väsyn nopeasti. Esimerkiksi pyörällä ajaessa jään aina kavereista jälkeen, pitkään ajattelin että mulla on vaan huono kunto, mutta toisaalta sisätiloissa pystyn liikkumaan normaalisti (ja olen muutenkin aika urheilullinen). Muulloin henkeä ei ahdista, paitsi ehkä joskus saunassa jos ilma on kuumaa ja kuivaa. Yskää ei kuitenkaan ole, eikä limaneritystä.
Googletin sitten vähän perustietoja astmasta ja huomasin, että mulla on altistavia piirteitä - olen atoopikko. Ihottuma oli paha noin 10 vuotta murrosiästä eteenpäin, nyt viimeiset 6 vuotta oikeastaan oireeton. Allerginen nuha minulla on ollut vuosia, olen nuhanenä käytännössä vuoden ympäri. Pari vuotta sitten otettujen allergiatestien mukaan olen allerginen siitepölylle, tavalliselle pölylle ja joillekin ruoka-aineille, kuten omenalle. En ole syönyt lääkkeitä nuhaan vuosiin, koska lääkärin aikoinaan määräämät allergialääkkeet (Zyrtec) eivät tuoneet mielestäni mitään helpotusta. Nuhassa häiritsee eniten koko ajan punaiset nenänpielet, jotka tulevat päivittäisestä niistämisestä. Itse niistämiseen olen vuosien saatossa jo tottunut... Onko nuhaan olemassa tehokkaampia lääkkeitä kuin Zyrtec ja muut antihistamiinit?
Ai niin, noin pari kuukautta sitten pikkuveljelläni todettiin astma - lienee myös oman sairauteni todennäköisyyttä kasvattava tekijä? Veljellä oli myös lapsena paha atooppinen ihottuma, sittemmin parantunut.
Nyt kun luen uudelleen tän kirjoituksen, niin tilanne näyttää aika selvältä... Mielessäni ei vaan ole koskaan edes käynyt koko astma, kun noita oireita on tosiaan vain pakkasella! Eikä kukaan lääkäri muistaakseni ole allergioistani huolimatta koskaan kysynyt mahdollisista astmaoireista (olen siis 25v)! Melkein naurattaa kun ajattelen, etten ole ikinä aiemmin tajunnut asiaa! Vasta erään ystäväni vinkkaus asiasta 2 tuntia sitten sai minut miettimään koko mahdollisuutta.
Onko siis mahdollista, että minulla olisi astma vaikka saan oireita vain pakkasilmasta? Millaisia astmalääkkeitä tällaiseen "astmaan" voitaisiin määrätä, toisin sanoen jotain koko ajan syötävää vaiko vaan sellaista mitä otetaan kun lähdetään ulos pakkaseen?
Ja oletteko löytäneet tehokkaita lääkkeitä allergiseen nuhaan? Minulla nuo allergialääkkeet eivät auttaneet mitään, mielestäni nenä vuosi entiseen malliin.
Uusi astmaatikko?
3
413
Vastaukset
- yskin - hengitän
... saa vain keuhkolääkärin tekemien tarkkojen tutkimusten perusteella.
Toki-ainakin minun näkökulmastani katsoen- sinulla on astmaan altistavia tekijöitä, mutta astman toteamiseen tarvitaan kliinisiä tutkimuksia. Hankkiudu hyvä ihmine asiantuntijan pakeille, äläkä odota liian pitkään.
Jos sinulla todetaan astma ilmoittamallasi iällä, lääkkeistä on suuri apu etkä joudu käyttämään lääkkeitä astman alkuvaiheessa älyttömiä määriä.
T: Tsemppiä sinulle; minun astmani todettiin n. 20 vuotta myöhässä.... - *****
Syö lääkkeitä ? Jos olet pölylle allerginen niin lääkkeitä pitää syödä, vai siivoatko kotisi aina pölyttömäksi ? Allergiaan on paljon lääkkeitä, kysy apteekista ja kokeile esim. heinixiä, minulle auttaa, väliin pitää vaihtaa lääkettä. Oletko kokeillut A-vitamiini tippoja nenääsi ?
Minulla oli ja on jatkuvaa limaneritystä, vaikkei varsinaista yskää nyt olekaan, johtuu astmastani. Pakkasilla oli pakko pitää huivia nenän ja suun edessä, jos halusin tajuissani pysyä. Minulla tulee myös ilman päivittäistä ventolinea puutumisia ja väsymystä, ilmeisesti hapen saanti ei ole tarpeeksi hyvä. Tukehtumisia tulee varsinkin yöllä, eli en pysty hengittämään, siitä ne tutkimukset lähtikin.- ap.
Olen siis syönyt lääkkeitä (noita antihistamiineja), joista en kokenut olevan mitään apua - lopetin niiden käytön ja sen jälkeen ei ole vain tullut hankittua mitään, koska nuhaankin tottuu.
Onko joku saanut tehokkaampaa lääkitystä pelkkään nuhaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124180MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822121Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5511677Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991415Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671137Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331058Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3848