vhf-puhelimet

EI kännykällä

meitil on tarkootus hankkia ,ottaa VHF-puhelimet käyttöön ensi syksyn hirvijahtiin.. Ja kysynkin teitilt VHF-kokemuksia? Ja mitkä merkit METSÄS pelaa? ja onhan niit ihka radiopuhelimii joille luvataan useempi kilometri kuuluvuutta ja näil ei ol mitään vuosittaiast "KÄYTTÖMAKSUA". onko kellään porukalla käytös näit? Ja kuin tekeekö näil mitään?

23

21998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odota

      tulee sama systeemi kuin vhf-puhelimeen. Kuuluvuus on aivan omaa luokkaansa, tiedustele lisää liikkeestä.

      • Suattaaphan tuo ollannii

        Tarkoittikohan ehdottaja tässä sitä paljon puhuttua 'push to talk'-ominaisuutta joka on olemassa yhden matkapuhelinvalmistajan yhdessä (edelleen kauppoihin odoteltavassa) mallissa?

        Voi olla ominaisuuksiltaan hyvä, mutta vaatii toimiakseen yhteyden matkapuhelinverkkoon. Lisäksi samaan rinkiin kuuluvien puhelimien määrä on rajattu. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.


    • hirvimies

      Ostin viime syksynä Ålan hunter mk68:n puhelimen. Parhaiten on pelannut meidän porukasta, on muutkin vaihtamassa saman laiseen. Parhaiten kuuluu ja ei oo haitannu vaikka on kastunut.

      Perustietoa puhelimesta:

      Metsästys, harrastus- ja työkäyttöön.
      Metallirunko. Roiskevesi- ja pölytiivis.
      IP-54 ja MIL-STD 810-standardien mukainen rakenne.
      22 kanavaa, lähtöteho 1,5 tai 5 W.
      Vakiovarusteena 1300mAh NiMH-tehoakku.
      Erinomainen äänenlaatu - laaja häiriötön kuuluvuusalue.
      Liittimien pinnat kullattu hapettumisen estämiseksi.
      Pitkä antenni vakiona.

      On myös mahdollista laittaa taikapiuha puhelimiin,jos haluaa moninkertaistaa kuuluvuutta.

      Omassa puhelimessa en taikapiuhaa ole tarvinnut. Enkä tarvitse!

      • sergei

        eli paljonko maksaa kappaleelta?


      • kännykällä

        Kiitokset tiedoits. Täytenee unohtaa nämä "radiopuhelimet" kuuluvuuden puutteen vuoksi. Käytävä jututtamassa kännykkä kauppiaita ,puhelimeen saatavasta keskustelu laitteest.. JA onhan se näissä VHF-puhelimissakin ,kuitenkaan "Hyvää ei saa HALVALLA" RXTX-tuote.fi sivuilla oli Nordis hunter MK68:lle lyöty hinnaks 399E ilman ryhmä alennuksia. valinta on meitil esissä kesäkokouksen yhteydessä.


    • Tuatto

      Nämä PMR-digiradiopuhelimet (joihin ei siis tarvitse lupaa) ovat käytännössä käyttökelvottomia hirvijahdissa. Vähänkin korkeuseroa maastossa puustoa niin kantavuus laskee alle kilometriin.

      Vöffipuhelimista tietoa vaikka täältä:

      http://www.rxtx-tuote.fi

    • koitilla...

      Minulla on ihan retkeilykäyttöön hankittuna
      ALAN 456R PMR puhelinpari.

      8 kanavaa
      38 CTCSS
      83 DCS
      SCAN ja BSCAN
      9 muistia
      Pariston säästötila!
      Voimakas audioteho!
      Näppärän kokoinen!
      VOX-ääniohjaus!
      INTERCOM!
      Toimii myös itkuhälyyttimenä!
      Näppäinlukko
      LCD-näyttö

      Tuota olen kotioloissa testannut ja mökistä mökkiin kantavuus noin 1,5 kilomeriä, avoimessa maastossa 3 km.
      Alan harrastajat kertovat meriolosuhteissa kantavuuden olevan vaivatta 10 kilometri.
      Tiedetään noilla poristun kerrostalonparvekkeelta Helsingistä Tallinnaan ja kantama ennätys jotain 300 kilometrin paikkeilla.

      Mielenkiintoista on miten puhelinparini käyttäytyy metsällä.
      Näkisin näin, että ainakin se vähentää kännykän käyttöä ja näin säästää hintansa puhelinlaskuissa.
      Pakkasen, runsaan puuston ja lumisen puuston rajoittavista tekijöistä ei minulla vielä tietoa.

      Tiedän yhdellä hirviporukalla tällaiset olevan, eikä isompia märinöitä ole kuulunut, vaikka näitä itkuhälyttiminäkin markkinoidaan.

      Omassani totesin paristojen kestävän normaalikäytössä jopa neljä päivää.

      Erityisen hyvä piirre niissä on LA- puhelimeen nähden niiden häiriöttömyys ja eduksi voitaneen laskea rajoitettu kantama,,,, ei kasvuikäiset pääse häiriköimään kanavalle.

      Huomattava on, ettei nämä ole VHF- puhelimia.

    • Aksu

      Itsellä on Hunt68 vhähvä. Kaikinpuolin olen ollut siihen tyytyväinen.
      PMR (lupavapaat) puhelimilla ei tee hirvijahdissa mitään ellei sitten kaksi ajomiestä jotka kulkevat vierekkäin halua jutella puhelimien välityksellä. Omistan myös sellaiset (Motorola ja Audiovox) myös GMRS (vaatii jonkun luvan) puhelimet ovat aika käyttökelvottomia sankassa metsässä. Kuuluvuus niissä voi olla esim. 5 tai 7 mailia. Sekin vaatii esteetöntä maastoa.
      PMR puhelimissa lähtöteh0n 0.5 W, GMRS 3.0 W ja VHF max. 5 w.

      • arvokas

        Niin kuinka paljon on tämä VHF:n vuosittainen lupamaksu? Miten onko et normaaliakku ei mikään TEHOversio kestää lataamati molemmat viikonlopunpäivät ,vai onko ladattava aina jahtipäivän päätteeksi? Vaikka täs Hunt68 mallissa.


      • Aksu
        arvokas kirjoitti:

        Niin kuinka paljon on tämä VHF:n vuosittainen lupamaksu? Miten onko et normaaliakku ei mikään TEHOversio kestää lataamati molemmat viikonlopunpäivät ,vai onko ladattava aina jahtipäivän päätteeksi? Vaikka täs Hunt68 mallissa.

        on ollut molemmat päivät. Taukojen ajaksi olen aina puhelimen sulkenut. Huntin mukana tuli myös paristokotelo. Eli jos käyttää harvoin puhelinta niin kannattaa käyttää pattereita tai sitten ladattavia sormiakkuja. Olikohan se määrä 8?? Sit mukana tuli tehoantenni ja korvanappi. Hinta oli muistaakseni jotain 300 empun hujakoilla. Lupa maksaa jotain alle 20 euroa/vuosi. Mahtoikohan olla 17 tarkalleen. Ite olen käyttänyt tosiaan vaan akulla. Suosittelen lämpimästi VHÄHFÄÄ. Ja omasta mielestäni toi merkki ja malli on kyllä hintansa väärtti.


      • Miki
        Aksu kirjoitti:

        on ollut molemmat päivät. Taukojen ajaksi olen aina puhelimen sulkenut. Huntin mukana tuli myös paristokotelo. Eli jos käyttää harvoin puhelinta niin kannattaa käyttää pattereita tai sitten ladattavia sormiakkuja. Olikohan se määrä 8?? Sit mukana tuli tehoantenni ja korvanappi. Hinta oli muistaakseni jotain 300 empun hujakoilla. Lupa maksaa jotain alle 20 euroa/vuosi. Mahtoikohan olla 17 tarkalleen. Ite olen käyttänyt tosiaan vaan akulla. Suosittelen lämpimästi VHÄHFÄÄ. Ja omasta mielestäni toi merkki ja malli on kyllä hintansa väärtti.

        mieltä ja lisäys. Ittellä Star hunter 4099. Käytännössä näpsäkän kokonen, ohjelmoitavat kanavat, riittää kyllä. Lisäksi on niin sanottu monofoni eli mikrofoni klipsillä vaikkapa kauluksessa kiinni, mettällä ollessa aivan ylivoimanen systeemi. Kädet kokoajan vapaina. Kuulokkeen saa kiinni samaan piuhaan. Parhaiten saa hintatiedot vaikka Metsästäjä-tai Jahti lehtien myytävänä osastoilta. Kannattaa pyytää tarjoukset useammilta myyjiltä. Itse VHF:issä ei ole suuriakaan eroja. Ainoat taitaa olla lähinnä liitännät. Niin ja tästä hunterista, akun kun tyhjentää vaikkapa parin viikon välein kokonaan, riittää kyllä viikonlopun käyttöön.


      • Hirvimies

        Ennen ostoa testasimme, monia eri merkkisiä puhelimia. Koittelimme niitä keskenänsä. Oli huomattavia eroja puhelimissa, 1-5km eroja kuuluvuudessa.

        Sen perusteella ostin Ålan hunter mk68:n.

        Ainoat huonot asiat ovat puhelimen suuri koko ja akun kesto. Vaikka onkin suuri akku, kuitenkin se tyhjenee nopeammin kuin arvaakaan. Loppu kerran kesken toisena päivänä, oli kylläkin ollut päällä kaiken aikaa molemmat päivät.


      • Aksu
        Hirvimies kirjoitti:

        Ennen ostoa testasimme, monia eri merkkisiä puhelimia. Koittelimme niitä keskenänsä. Oli huomattavia eroja puhelimissa, 1-5km eroja kuuluvuudessa.

        Sen perusteella ostin Ålan hunter mk68:n.

        Ainoat huonot asiat ovat puhelimen suuri koko ja akun kesto. Vaikka onkin suuri akku, kuitenkin se tyhjenee nopeammin kuin arvaakaan. Loppu kerran kesken toisena päivänä, oli kylläkin ollut päällä kaiken aikaa molemmat päivät.

        noi ole kaks eri merkkiä toi mun Hunt68 ja sit toi Hunter mk68?? Mielestäni niitä on monia just hunter tai muulla vastaavalla nimellä valmistettuja vehkeitä. Katselin vaan joskus et omani ei näyttänyt ihan samalta. Nyt kun olen vielä ollut melkein vuoden pois maasta niin en voi tarkistaa sitä oman puhelimen tarkkaa mallia ja merkkiä. Kyljessä vaan on teksi Hunt68.


      • Mallit
        Aksu kirjoitti:

        noi ole kaks eri merkkiä toi mun Hunt68 ja sit toi Hunter mk68?? Mielestäni niitä on monia just hunter tai muulla vastaavalla nimellä valmistettuja vehkeitä. Katselin vaan joskus et omani ei näyttänyt ihan samalta. Nyt kun olen vielä ollut melkein vuoden pois maasta niin en voi tarkistaa sitä oman puhelimen tarkkaa mallia ja merkkiä. Kyljessä vaan on teksi Hunt68.

        Joo eri mallit nämä HUNT68 ja NORDIC HUNTER MK 68 Jälkinmäinen on ovh. hinnaltaan lähes puolet tyyriimpi. Tiedä siint onko puolta parempi mettällä??


      • veehooäf
        Mallit kirjoitti:

        Joo eri mallit nämä HUNT68 ja NORDIC HUNTER MK 68 Jälkinmäinen on ovh. hinnaltaan lähes puolet tyyriimpi. Tiedä siint onko puolta parempi mettällä??

        me jahdataan niin , et passit on lähekkäin.myö huuvellaan viestit eipä tarvihe ratioita.


      • kannalla
        veehooäf kirjoitti:

        me jahdataan niin , et passit on lähekkäin.myö huuvellaan viestit eipä tarvihe ratioita.

        VHF-puhelin on paikallaan kun metsästysporukka kasvaa useaan kymmeneen. Ilmankin pärjää ,mutta jos jahdissa tapahtuu jotain yllättävää esim. raapastaan hirveä. Tiedon tapahtumasta saap heti puhelimen omaavat. Johtajan on helpponpi siirrellä passilinjoja eteen mikäli raanikko karkaa motista. GSM:llä tiedon saa vain yksihenkilö kerrallaan ja suurrimmalta osalta johtajan puhelin tuuttaa varattua! Tämä GSM-puhelimeen saatavana oleva VHF-mekanismi on minulle täysi ???


      • JAL
        Aksu kirjoitti:

        on ollut molemmat päivät. Taukojen ajaksi olen aina puhelimen sulkenut. Huntin mukana tuli myös paristokotelo. Eli jos käyttää harvoin puhelinta niin kannattaa käyttää pattereita tai sitten ladattavia sormiakkuja. Olikohan se määrä 8?? Sit mukana tuli tehoantenni ja korvanappi. Hinta oli muistaakseni jotain 300 empun hujakoilla. Lupa maksaa jotain alle 20 euroa/vuosi. Mahtoikohan olla 17 tarkalleen. Ite olen käyttänyt tosiaan vaan akulla. Suosittelen lämpimästi VHÄHFÄÄ. Ja omasta mielestäni toi merkki ja malli on kyllä hintansa väärtti.

        on ollut Nordland VHF hirvihommissa jo vuosikausia. On pelannut erittäin hyvin. Akku on kyllä syytä ladata aina päivän päätteeksi.
        Näissä Nordeissa on laitekohtaisia eroja. Kaverillani on samanlainen ja -ikäinen, ja meikän laite on todettu säännönmukaisesti paremmaksi vastaanottamaan puhetta. On monesti käynyt niin, että minun puhelimellani kuulee, ja kaverin laite on (samanlaisella antennilla) vieressä mykkänä.


      • vastauksista
        kannalla kirjoitti:

        VHF-puhelin on paikallaan kun metsästysporukka kasvaa useaan kymmeneen. Ilmankin pärjää ,mutta jos jahdissa tapahtuu jotain yllättävää esim. raapastaan hirveä. Tiedon tapahtumasta saap heti puhelimen omaavat. Johtajan on helpponpi siirrellä passilinjoja eteen mikäli raanikko karkaa motista. GSM:llä tiedon saa vain yksihenkilö kerrallaan ja suurrimmalta osalta johtajan puhelin tuuttaa varattua! Tämä GSM-puhelimeen saatavana oleva VHF-mekanismi on minulle täysi ???

        Kiitos asiallisista vastauksista. Kyl näil eväil jo luulis pohjaa saavan "puhelimen" päätökseen


      • hahhhahhaaaaa
        kannalla kirjoitti:

        VHF-puhelin on paikallaan kun metsästysporukka kasvaa useaan kymmeneen. Ilmankin pärjää ,mutta jos jahdissa tapahtuu jotain yllättävää esim. raapastaan hirveä. Tiedon tapahtumasta saap heti puhelimen omaavat. Johtajan on helpponpi siirrellä passilinjoja eteen mikäli raanikko karkaa motista. GSM:llä tiedon saa vain yksihenkilö kerrallaan ja suurrimmalta osalta johtajan puhelin tuuttaa varattua! Tämä GSM-puhelimeen saatavana oleva VHF-mekanismi on minulle täysi ???

        Vai johtaja siirtelee passilinjoja? Onko hirviporukan johtaja vähän niin ku Marsalkka Mannerhein:)? Heh...Hirviporukka ei tarvitse johtajaa, tarvitaan vain sihteeri ja siihen tarkoitukseen löytyy neitejö ihan kuten löytyy johtajiksikin :)


    • Aleksi

      Helikopteri ja lämpökamerako?

    • Itkuhälytin

      Nordic Hunter toimii ihan kelvollisesti itkuhälyttimenä. Metsään sitä ei kuitenkaan kannata ottaa mukaan. Värkkäämisessä mene koko hirviporukan homma aivan pipariksi. Ovat aivan leluja joilla ei ole muuta statusarvo. Pitkä antenni vaatii tilaa ja vaikeuttaa liikkumista kun sitä pitää koko ajan varoa. Korvakuulokkeen käyttö aiheuttaa hetkellistä kuuroutumista jatkuvan häiritsevän rätinän vuoksi. Kannattaisikohan kerralla satsata laatumerkkeihin, joita on tarjolla tähän tarkoitukseen? Omani laitan myyntiin jos joku siitä jotain vain suostuu maksamaan ja hankin ihan oikean ja oikeasti toimivan laitteen.

    • Ei leikkipuhelimia

      PMR toimii rajallisesti, kuuluvuus parhailla hyvissä olosuhteissa jopa 5 km. VHF puhelimissa laatumerkit toimivat, Lafayette, Zodiac ja jotkut uudet kiinalaiset. N hunterit ovat leikkikaluja, hankkimista kannattaa harkita jos ei halua tarkoituksella pilata jahtitilanteita. Varmin vaihtoehto on suuremmilla taajuuksilla toimivat ihan oikeat VHF-puhelimet. Ne toimivat ja niillä pärjää vaikeammissakin olosuhteissa eivätkä ole niin häiriöalttiita ja ennenkaikkea oma kanavat takaa viestintäsalaisuuden. On harmillista kun lähialueilla liikkuvat toiset seurueet sekä marjanpoimijat on koko ajan linjoilla. Joten harkinta hieman parempien puhelinten hankintaan lienee paikallaan. Meidän porukan käytössä olevat ja omilla taajuuksilla toimivat oikeat puhelimet toimivat tosi hyvin. Toki on joitakin katvepaikkoja löytynyt kun aallot eivät kulje maan läpi mäkien sattuessa esteeksi. Kokemusta on näistä kaikista edellämainituista kantapään kautta. Lopuksi päädyimme kuitenkin hukattujen eurojen jälkeen oikeisiin puhelimiin. Suosittelen.

    • miks soitella?

      Ei sellasia vitun silmänpuhkojia kannata metsään haalata, kun maksavatkin niin prkleesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe