Vadelmapensaan leikkaus

-k-

Koska olette leikanneet vadelmapensaat kevättalvella? Mikä on ollut lumitilanne tuolloin?

6

4024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • O-mukulakiurunkannus

      En minä niitä ole kevättalvella ikinä leikannut, vaan vasta keväällä lumen jo sulettua. Silloin saa edellisvuotiset versot nätisti tyveä myöten. Vadelman versohan on kaksivuotinen, ekana vuonna kasvaa ja toisena haaroittuu ja tekee marjoja. Sen jälkeen se on tehtävänsä täyttänyt ja kuolee pois.

      Jos vadelmakasvustosi tarvitsee harventamista, ei kai ole suurtakaan väliä, milloin leikkaa, kunhan silloinkin pääsee leikkaamaan tyveä myöten, muuten ne vain innostuvat ja tekevät entistä enemmän juuriversoja. Harvennuspuolen olen usein hoitanut jo syksyllä, viimeisinä puutarhatöinä.

      Korjatkaa viisaammat, jos käsitykseni ovat virheellisiä!

      Viime talvena myyrät kyllä söivät vadelmanversot niin, että koko vatukko sai kyytiä, kun ei se kuitenkaan koskaan tuottanut satoa kuin vain vähäsen.

      • ap.

        lumipeite olisi hyvä, että risujen polttaminen sujuu kätevämmin. Vai miten olet risut hävittänyt?


      • nämäkin
        ap. kirjoitti:

        lumipeite olisi hyvä, että risujen polttaminen sujuu kätevämmin. Vai miten olet risut hävittänyt?

        Minä olen leikannut syksyllä sitten kun kaikki lehdet on pudonneet. Risut olen tunkenut oksasilppuriin, sinne ne maatuu kompostiin piikitkin.
        Jos ei näin taajama-alueella ois kielletty nuotioita, niin ilokseni polttasin mutten kyllä lumihangessa. Eihän niistä kokkoa tarvitse tehdä, pikku tulet ja syöttää nipun kerrallaan?


      • ap.
        nämäkin kirjoitti:

        Minä olen leikannut syksyllä sitten kun kaikki lehdet on pudonneet. Risut olen tunkenut oksasilppuriin, sinne ne maatuu kompostiin piikitkin.
        Jos ei näin taajama-alueella ois kielletty nuotioita, niin ilokseni polttasin mutten kyllä lumihangessa. Eihän niistä kokkoa tarvitse tehdä, pikku tulet ja syöttää nipun kerrallaan?

        että poltettavaa löytyy yhden kokon verran. Nyt, kun on paksu lumipeite, niin voisi ehkä levittää tuhkaa lumen päälle jossain vaiheessa, että se sulaisi pois nopeammin.


    • AJ

      Jos otat kaikki vadelmat pois, niin silloin voi ottaa aikaisemminkin. Mutta itse en koskaan leikkaa ennen lumien sulamista, ja sitten kun leikkaan, otan vain kuivuneet tai kuolleet oksat kokonaan pois. Sen näkee parhaiten kun vadelmiin on tullut versot, että mikä elää ja mikä ei. Ja puolittain kuolleet vadelman oksat voi ihan huoletta ottaa pois, ihan alhaalta asti. Vadelma ei välitä niin tarkkaan miten sitä leikkaa. Ei vaikuta satoon merkittävästi. Tärkeämpää olisi myrkyttää tuhohyönteisiä ja lannoittaa vadelmat oikein.

      • lannoitus?

        Mitä lannoitetta käytätte vadelmille? Minulla on toista kesä vadelmia ruukuissa avoimella parvekkeella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe