Todettiin tässä kuukausi sitten tämä krooninen atrofinen gastriitti, jossa on vaikea rauhaskato.
Viisi vuotta sitten oli vielä lievää gastriittia.
Nyt saan b12- vitamiinia myös suoraan lihakseen, oli sekin laskenut alle viitearvojen.
Olisiko täällä palstalla ketään, jolla myös todettu kyseinen sairaus?
Millainen olotila yleensä on? Onko sairaus mennyt pahempaan suuntaan vuosien varrella ym.?
Krooninen atrofinen gastriitti
2
1650
Vastaukset
- hap0ton
Hei!
Itselläni todettiin 1,5 vuotta sitten lievä atrofinen gastriitti. Muita asioita tutkittaessa löytyi vasta-aineita, jotka viittasivat tuohon tilaan ja sitten jouduin tähystykseen, jossa asia selvisi. Minulla on muitakin autoimmuunisairauksia, joten kai kulkevat jotenkin käsi kädessä. Toteamishetkellä olin mielestäni aika lailla oireeton. Mitään lääkitystä en saanut. Sittemmin olen kehittänyt joukon erikoisia mahavaivoja, joista ainakin osa selittynee oireilevalla sapella. Koska gastriittini oli lievä, lääkärin mukaan on todennäköistä että se ei siitä pahenemaan lähde eikä tähystyskontrolleja tarvita. B12-vitamiinitasoa sen sijaan kehotti kontrolloimaan vuosittain. Itse suhtaudun tuohon lausuntoon aika skeptisesti; jos tila on kerran autoimmuunimekanismilla syntynyt, miten sen eteneminen muka voi pysähtyä?
Atrofinen gastriittihan johtaa hapottomaan mahaan, jonka kyllä tunnistan itsessäni. Nimittäin aina kun minua närästää, kyse ei ole liikahappoisuudesta vaan saan närästyksen talttumaan nimenomaan juomalla hapanta (vesi omenaviinietikka on loistava yhdistelmä)!
Millaisia oireita sinulla on ollut? Minkälainen seurantasuunnitelma sinulla on?- KK*
Epämääräisiä oireita minulle ilmeni jo n. seitsemän vuotta sitten. Monenmoisia tutkimuksia
tehtiin. Ultrattiin, tähystettiin molemmista päistä, magneettikuvattiin, ulltrattiin jne.
Löytyi muitakin sairauksia, kuin tuo atrofinen gastriitti.
Nyt sitten tosiaan oli tilanne vatsassa mennyt huonompaan suuntaan.
Oireita on aika paljonkin. Vähänkin rasvaa sisältävät syömiset ovat pahasta, kuin myös
suolaiset ja makeat. Vatsaa pakottaa ja turvottaa, tulee huono olo, vaahtomaista nestettä
myös tulee toisinaan nielusta suuhun, oisko sitten närästystä.
Nykyisin on ollut sitten väsymystä ja oksettavaa oloa. Saa nyt sitten nähdä, että alkaako
tuo b12-vitamiinin anto olotilaa helpottamaan
Käyn nyt sitten huhtikuusssa verikontrolleissa. Tähystyksiä ei tehdä aivan heti, jos tilanne ei
pahemmaksi mene.
Joskus meinaa pelottaa, että jos tuosta kaikesta seuraa se vatsasyöpä, kun siihen sairastumnen
on riskialttimpaa nyt.
Tosiaan minullakin oli ensin lievä atrofinen gastriitti, joka kuitenkin on sitten vuosien aikana
huonompaan suuntaan muuttunut. Toivotaan nyt kuitenkin, että sinulla ei tilanne huonommaksi
muutu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849