Nopea pulssi mutta matala verenpaine

epäsikiö

Normaalistihan anoreksiaa (ja usein myös bulimiaa) sairastavilla laskee pulssi. Mutta mä taidan olla poikkeus siinä. Mulla lepopulssikin on yli 60, mutta vp on ollut alimmillaan luokkaa 60/30, normaalisti n. 85/55.

Onko kenelläkään muulla näin?

8

4680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sh-opiskelija

on sulla täysin normaali, verenpaine ei, joka on viesti siit että siis sydämesi lyö normaaliin tahtiin, muttei jaksa pumpata kovin voimakkaasti. Sydämesi yrittää korjata alhaista verenpainetta lyömällä nopeammin. Ongelmat alkavat jos ja kun sydämesi ei jaksa enää lyödä tuota tahtia. Silloin hapekas veri ei yksinkertaisesti riitä kaikkialle elimistöön. Vaarana on tajuttomuus ja kudoskuoliot.

• epäsikiö

Apua, (nyt iski myös tyhmyys) mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Onko mulla miten suuri esim. sydänpysähdyksen riski? Hypokalemia on mulle erittäin tuttu ilmiö.
        Entä nuo kudoskuoliot?

• sh-opiskelija
        epäsikiö kirjoitti:

Apua, (nyt iski myös tyhmyys) mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Onko mulla miten suuri esim. sydänpysähdyksen riski? Hypokalemia on mulle erittäin tuttu ilmiö.
        Entä nuo kudoskuoliot?

No hypokalemiahan liittyy veren alhaiseen kaliumpitoisuuteen ja altistaa näin sydämen rytmihäiriöille: vaikeat rytmihäiriöt voivat pysäyttää sydämen. Mutta tuo, että pulssisi on normaali ja verenpaine silti alhainen kertoo sydämesi heikosta kunnosta: joka myös altistaa rytmihäiriöille. Rytmihäiriöiden riski on täten hyvin suuri ja paha rytmihäiriö voi sekoittaa sydämen rytmin täysin, josta seuraa sydämen pysähdys. Lisäksi heikennyt verenkierto voi aiheuttaa kudoskuolemia, kun happea ei riitä kaikkialle kehoon. Luultavasti ensiksi kärsivät raajat, sillä ääreisverenkierto on kaikista heikoin. Kuolio tarkoittaa kudoksen kuolemista (yleensä hapen puutteeseen) ja ilman amputaatiota tämä kuolio leviää aiheuttaen kuoleman.

Tulkintani tilanteestasi on: Rytmihäiriöiden (sitä myöten sydänpysähdyksen) riski suuri, mutta mikäli näiltä vältyt ja verenkiertosi huononee entisestään niin saatat saada raajakuolioita. Sinertävä, kylmä iho on merkki siitä, ettei kudos saa tarpeeksi verta.

Anoreksia on vakava sairaus ja hoitamattomana voi johtaa kuolemaan. Ja joskus hoito aloitetaan liian myöhään ja sairastava menehtyy hoidosta huolimatta (rytmihäiriö, kammiovärinä, sydänpysähdys).

Mitä voit nyt tehdä? Kornia sanoa näin anorektikolle, mutta ainoa keino on syödä. Mielellään sydänystävällistä ruokaa. Vaikka kalium-tasapainon saisit kuntoon, ei sydämesi jaksa ylläpitää nykyistäkään verenpainetta ilman energiaa. Kannattaa hakea apua mikäli sitä et ole jo tehnyt. Sinulla on vielä mahdollisuus niin kauan kun sydämesi jaksaa.

• epäsikiö
        sh-opiskelija kirjoitti:

No hypokalemiahan liittyy veren alhaiseen kaliumpitoisuuteen ja altistaa näin sydämen rytmihäiriöille: vaikeat rytmihäiriöt voivat pysäyttää sydämen. Mutta tuo, että pulssisi on normaali ja verenpaine silti alhainen kertoo sydämesi heikosta kunnosta: joka myös altistaa rytmihäiriöille. Rytmihäiriöiden riski on täten hyvin suuri ja paha rytmihäiriö voi sekoittaa sydämen rytmin täysin, josta seuraa sydämen pysähdys. Lisäksi heikennyt verenkierto voi aiheuttaa kudoskuolemia, kun happea ei riitä kaikkialle kehoon. Luultavasti ensiksi kärsivät raajat, sillä ääreisverenkierto on kaikista heikoin. Kuolio tarkoittaa kudoksen kuolemista (yleensä hapen puutteeseen) ja ilman amputaatiota tämä kuolio leviää aiheuttaen kuoleman.

Tulkintani tilanteestasi on: Rytmihäiriöiden (sitä myöten sydänpysähdyksen) riski suuri, mutta mikäli näiltä vältyt ja verenkiertosi huononee entisestään niin saatat saada raajakuolioita. Sinertävä, kylmä iho on merkki siitä, ettei kudos saa tarpeeksi verta.

Anoreksia on vakava sairaus ja hoitamattomana voi johtaa kuolemaan. Ja joskus hoito aloitetaan liian myöhään ja sairastava menehtyy hoidosta huolimatta (rytmihäiriö, kammiovärinä, sydänpysähdys).

Mitä voit nyt tehdä? Kornia sanoa näin anorektikolle, mutta ainoa keino on syödä. Mielellään sydänystävällistä ruokaa. Vaikka kalium-tasapainon saisit kuntoon, ei sydämesi jaksa ylläpitää nykyistäkään verenpainetta ilman energiaa. Kannattaa hakea apua mikäli sitä et ole jo tehnyt. Sinulla on vielä mahdollisuus niin kauan kun sydämesi jaksaa.

Olen hakenut apua ja vuosia jo kiertänyt sairaaloita. Letkuruokinnat, tipat, kaikki tämmöiset on tuttuja, mutta aina sairaalasta päästyäni oon ruvennut laihduttamaan lihotut kilot pois. Tiedän, että teen hidasta itsemurhaa, mutta pää on niin sairas, että parantuminen tuntuu niin vaikealta. Lisäksi se, että hoitotahot eivät tahdo enää ottaa mua esim. psykiatriselle osastolle anoreksian hoitoon, koska he ovat nähneet kerta toisensa jälkeen, ettei siitä ole mitään hyötyä. Jos olen veiviäni heittämässä, silloin tuupataan äkkiä sisätaudeille letkuun ja tippaan, mutta sieltä sitten yleensä kotiin, tai M1-lähetteellä tarkkailuun psykalle.

• sssss...

Itselläni ei ole mitään syömishäiriötä, mutta mitatessani verenpainetta se oli 90/58, eli hieman alhainen. Mitään oireita minulle ei siitä aiheudu muuta, ku istualta noustessa saattaa hieman heittää päästä. Mittauksen aikana syke näytti kuitenkin 76. Yleensä sykkeeni ei ole noin nopea, jännitin vain vähän mittausta ja sen tulosta. Itselläni sydämen teho ole ainakaan heikentynyt, sillä minulta on otettu sydämenultra vähänaikaa sitten, missä pumppausteho oli 71%.

Eihän sitten matala verenpaine ja korkea syke ole aina yhteyksissä sydämen pumppaustehon alenemiseen?... :)

• sh-opiskelija
        sssss... kirjoitti:

Itselläni ei ole mitään syömishäiriötä, mutta mitatessani verenpainetta se oli 90/58, eli hieman alhainen. Mitään oireita minulle ei siitä aiheudu muuta, ku istualta noustessa saattaa hieman heittää päästä. Mittauksen aikana syke näytti kuitenkin 76. Yleensä sykkeeni ei ole noin nopea, jännitin vain vähän mittausta ja sen tulosta. Itselläni sydämen teho ole ainakaan heikentynyt, sillä minulta on otettu sydämenultra vähänaikaa sitten, missä pumppausteho oli 71%.

Eihän sitten matala verenpaine ja korkea syke ole aina yhteyksissä sydämen pumppaustehon alenemiseen?... :)

joillain on luonnostaan alhainen verenpaine ja systoolinenkin paine voi olla alle sadan. mutta jos systoolinen paine on 60 ja diastoolinen 30 niin asiat eivät todellakaan ole hyvin. itsellänikin paineet systoolinen paine välillä alle sadan luokkaa ja syke 53. eli mulla on joustavat verisuonet (paineet ei ole korkeella) ja vahva sydän (53 lyöntiä per min riittää ylläpitämään lepoverenkiertoa.) urheilen ja voin hyvin. mutta keskustelun aloittajalla on pahimmillaan 60/30 ja lepopulssi "normaali", mikä kertoo sydämen heikosta kunnosta.

• fromage
        sh-opiskelija kirjoitti:

joillain on luonnostaan alhainen verenpaine ja systoolinenkin paine voi olla alle sadan. mutta jos systoolinen paine on 60 ja diastoolinen 30 niin asiat eivät todellakaan ole hyvin. itsellänikin paineet systoolinen paine välillä alle sadan luokkaa ja syke 53. eli mulla on joustavat verisuonet (paineet ei ole korkeella) ja vahva sydän (53 lyöntiä per min riittää ylläpitämään lepoverenkiertoa.) urheilen ja voin hyvin. mutta keskustelun aloittajalla on pahimmillaan 60/30 ja lepopulssi "normaali", mikä kertoo sydämen heikosta kunnosta.

Mulla on just sillai, että mulla on tosi matala verenpaine ja tosi nopea pulssi. Sairastan myös anoreksiaa. Mulle on sanottu, että syke on nopea myös silloin, kun on kuiva. Mun leposykekin on yli 120 ja verenpaine tosi matala, silloin se on matalimmillaan kun oon huonossa kunnossa, tietenkin.

• epäsikiö
        sh-opiskelija kirjoitti:

Onneks pääsen kardiologille reilun kuukauden päästä. Mulle tehdään siellä verikokeet ja sydämen ultra, kiitos neurologin joka oli itse kans huolissaan mun sydämen toiminnasta (huomaa siis aiemmin tehty Holtter sekä muita sydänongelmia ennen "pahaa" anoreksiaa).

Itse ihmettelen todella suuresti sitä, että kun olin yliopistollisen sairaalan sisätautiosastolla nenä-mahaletkussa ja monessa eri tiputuksessa (mm. ainakin ns. normaali tippa sekä verenpainetta nostava tippa), ja kun sain iltayöstä niin rajuja paniikkikohtauksia, että juoksin ympäri osastoa ja jumppasin, mulle laitettiin suoraan suoneen jopa Serenasea ja kun aamuyöstä mitattiin vp, se oli tuota luokkaa 60/30 ja sitten lääkäri kertoi aamukierrolla, että yöllä meinasivat laittaa mut teholle.

Miks hemmetissä mulle tungetaan lisää rauhoittavia, vaikka menee kolmesti päivässä vahvat Diapamit sun muut ja sitten vielä Serenasea, joka nippanappa 30-kiloisella saa aikaan kutakuinkin täydellisen kooman. Simahdin parin minuuttia pistoksen jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe