Äänet ärsyttää...

depis-debbie

Onko kukaan muu huomannut, että äänet ärsyttäisi? Minua ärsyttää esim. televisio-ohjelmien äänet (äsken sanoin pojalleni, että pistä hiljemmalle. Poika siihen vähän kummissaan "Tää on ihan hiljasella..."), eilen mies selitti hieman kiihtyneenä jotain, jouduin sanomaan "hyyyyyssss...". O_o

Eli jotenkin koen ihan normaalitkin äänet hirveän kovina ja ärsyttävinä. Mitähän tämä nyt on? Onko kukaan muu huomannut vastaavaa? Outoa...

67

7816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      Isäni kävi aikoinaan terapeutilla masennuksen takia ja valitti samasta asiasta. Terapautti sanoi että on täysin normaalia ja yleistä. Selitystä en muista. Kai liittyy jotenkin siihen että ärsytyskynnys poikkeuksellisen alhaalla kun tuntee itsensä haavoittuneemmaksi. Toivottavasti saat viisaammalta tarkemman vastauksen.

      • Äänivalli

        Masennukseen kuuluu toisinaan että tavallisetkin äänet tuntuvat tuhatkertaisilta.
        Pahinta on yllättävät äänet, korkeat kirskunnat, viiltävät jne.
        Minulla on tuo ääniongelma joskus aamuisin paha, istun sängyllä kiukkuisena kuin mikäkin sammakko ja odotan että se menee ohi.


      • Yks vaan
        Äänivalli kirjoitti:

        Masennukseen kuuluu toisinaan että tavallisetkin äänet tuntuvat tuhatkertaisilta.
        Pahinta on yllättävät äänet, korkeat kirskunnat, viiltävät jne.
        Minulla on tuo ääniongelma joskus aamuisin paha, istun sängyllä kiukkuisena kuin mikäkin sammakko ja odotan että se menee ohi.

        http://www.korva.net/sivu.php?artikkeli_id=125


      • Quu12345

        Lääkkeet tekevät tuota monesti.


    • ärsysti

      Kyllä. Itse ihmettelen sitä, että joskus äänet tuntuvat kestämättömiltä, vaikka minulla on selvästikin kuulon alenamaa. Tässä jokin ristiriitä. - Kun halytysajoneuvo menee vonkuen ohi, minun on suojattava korvat ja tuolloin huomaan, että kukaan muu kadulla kulkija ei pidä korvistaan kiinni. Yläkerran asukkaan pompottava kävely ärsyttää aina, ihan mua suututtaa kun en totu siihen. Minulla todella on kuulon alenemaa, sillä toisen henkilön kanssa tv:tä katsoessani, minun pitää pyytää sitä isommalle volyymille. Myös esim. kuppilassa kovaääninen puhe ja naurunhuudot ärsyttävät kovastikin. Yksi läheiseni useinkin innostuu puhumaan hyvin kovaäänisesti ja aina joudun sanomaan hänelle 'älä huuda' (olemme sopineet, että saa sanoa). Olen tätä itsekin ihmetellyt, sillä kun vertaan muihin ihmisiin, heillä kynnys korkeammalla selvästi.
      - Olen masis-ahdistusluonne, semmoinen kroonisesti stressaantunut, vaikkei konkreettisia syitä olekaan, enää.

      • Kylmät kädet

        Humalassa ainakin meikäläisellä homma kääntyy täysin päinvastaiseksi.

        Esim. jos lähibaariin eksyy yhdelle ja siellä joku spurgu välillä karjahtelee käsittämättömänkin kovalla äänellä, se vain piristää ja oma kännitilakin siirtyy taas nousuun. Varsinkin, jos istut vieressä.

        Kerrankin yksi nainen rääkäisi korvanjuuressa niin kovaa, että selvinpäin olisin saanut sydänkohtauksen.


      • Anonyymi

        Mun bipo ex kailottaa. En jaksanu kuunnella!!


      • Anonyymi

        On monia paksamaisia ääniä joihe ei vaa totu; koiran haukku, lehmän huuto, pikkulapsen angsti-itku, asiantuntija-narina radiossa, vitulliset hinkailu-äänet sormien siirtyessä laahaten kielilaudalla paikasta toiseen ku joku soittaa muka a tunnelmoiden akustista kaikukoppakitaraa ja laulaa samalla fiilistellen hitaammi ku frank sinatra. Ssellaselta tekis mieli ottaa kitara näpeistä ja paiskia se säleiksi betoniportaan kulmaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On monia paksamaisia ääniä joihe ei vaa totu; koiran haukku, lehmän huuto, pikkulapsen angsti-itku, asiantuntija-narina radiossa, vitulliset hinkailu-äänet sormien siirtyessä laahaten kielilaudalla paikasta toiseen ku joku soittaa muka a tunnelmoiden akustista kaikukoppakitaraa ja laulaa samalla fiilistellen hitaammi ku frank sinatra. Ssellaselta tekis mieli ottaa kitara näpeistä ja paiskia se säleiksi betoniportaan kulmaan

        Lol


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On monia paksamaisia ääniä joihe ei vaa totu; koiran haukku, lehmän huuto, pikkulapsen angsti-itku, asiantuntija-narina radiossa, vitulliset hinkailu-äänet sormien siirtyessä laahaten kielilaudalla paikasta toiseen ku joku soittaa muka a tunnelmoiden akustista kaikukoppakitaraa ja laulaa samalla fiilistellen hitaammi ku frank sinatra. Ssellaselta tekis mieli ottaa kitara näpeistä ja paiskia se säleiksi betoniportaan kulmaan

        Tuo kitara juttu on niin totta! Monta hyvääkin biisiä on pilalla tuon kirskukitaroinnin tähden. Esim Policen Every breath you take


    • *vanhempi masis*

      Minä en voi sietää äänekkyyttä enkä remuisuutta! Ihan tutulta kuulostaa. En esimerkiksi pidä äänekkään iloisista sukulaisten tapaamisista, joissa puhutaan kovalla äänellä ja vähän väliä on naurunremahduksia. Koen olevani ihan eri aaltopituudella enkä lainkaan viihdy sellaisessa seurassa vaan haluaisin pois.

      En jaksa kuunnella myöskään radiota. Ne ovat aivan sietämättömiä nykyään: jotkut huutavat studiossa jonnin joutavia ja sitten soitetaan meluisaa musiikkia. Aivan kamalaa. Ainoat radiokanavat, joita jaksan kuunnella on Ylen 1, Yle Puhe ja joskus ruotsinkielinen Radio Vega. (Yle Puheenkin nuoret puhujattaret puhuvat mielestäni sietämättömän kovalla äänellä. Kai heillä on käytössä se kuulokkeissa kiinni oleva mikrofoni suoraan suun edessä, mikä tekee puheesta ärsyttävän kovan kuuloista.)

    • depis-debbie

      Ihan hirveetä. Jatkuvasti vaan pistän telkkaria hiljemmalle ja hiljemmalle ja jatisen äänenvoimakkuudesta miehelle ja pojallekin jatkuvasti. Häiritsevintä on, jos telkkari ja tietokone "huutaa" yhtä aikaa... Pojalla kun on tapana pitää aika kovalla molempia masiinoita. Lisäksi meillä kaikilla on kantava ääni ja keskustelut ovat aika runsasäänisiä. Mutta siis puhekin ärsyttää ja jatkuvasti joutuu sanomaan miehille, että olkaa hiljempaa. :( Miehelle sanoin eilen, että kun äänet ärsyttää, on tavallaan semmoinen ääniherkkyys - kyllä kai se ymmärsi.

      Töissä on ihan kamalaa, jos useampi ihminen kailottaa korvan juuressa ja nauraa kovaan ääneen - tekisi mieli sanoa, että olkaa hiljaa! Mistähän tämä ääniherkkyys johtuu? Onkohan se merkki paremmasta vai huonommasta, olenko sekoamassa lopullisesti? Pelottavaa...

      • samassa veneessä

        Tarkemmin voisit ottaa selvää, miksi noin kovasti 'päähäsi' kuuluu. Voisitko ajatella mennä lääkärille ihan vain tämän asian takia, minusta tässä on jotakin häikkää? Siis mitähän korvalääkäri tai yleislääkärikin sanoisi, jospa yleislääkäri sitten antaisi sulle lähetteen korvien tutkimukseen. Mä sinuna kyllä selvittäisin. Entä olisiko asia sitten myös neurologin tutkimuksiin kuuluvaa. Kyllähän siis sinula myös erillisesti vika voi olla tässä, eihän tämä nyt aina ja ikuisesti voi psyykenasioilla selittyä. Voiko? Ainakin ensin kerro ny tää probleema sinua hoitavalla psyyken alan ammatti-ihmiselle...


      • Ääniherkkä
        samassa veneessä kirjoitti:

        Tarkemmin voisit ottaa selvää, miksi noin kovasti 'päähäsi' kuuluu. Voisitko ajatella mennä lääkärille ihan vain tämän asian takia, minusta tässä on jotakin häikkää? Siis mitähän korvalääkäri tai yleislääkärikin sanoisi, jospa yleislääkäri sitten antaisi sulle lähetteen korvien tutkimukseen. Mä sinuna kyllä selvittäisin. Entä olisiko asia sitten myös neurologin tutkimuksiin kuuluvaa. Kyllähän siis sinula myös erillisesti vika voi olla tässä, eihän tämä nyt aina ja ikuisesti voi psyykenasioilla selittyä. Voiko? Ainakin ensin kerro ny tää probleema sinua hoitavalla psyyken alan ammatti-ihmiselle...

        Ei se vika korvista löydy. Tässä pari mahdollista selitystä asialle:


        http://www.dysfasia.org/faq.php?id=3

        http://www.puoltaja.fi/haasteet/aisti-ja-laakeyliherkkyytta-ei-tunnisteta-terveydenhuollossa


      • depis-debbie
        Ääniherkkä kirjoitti:

        Ei se vika korvista löydy. Tässä pari mahdollista selitystä asialle:


        http://www.dysfasia.org/faq.php?id=3

        http://www.puoltaja.fi/haasteet/aisti-ja-laakeyliherkkyytta-ei-tunnisteta-terveydenhuollossa

        Nuo asiat on tietyllä tavalla tuttuja muista yhteyksistä. Mutta luulen, että mulla ääniherkkyys liittyy jotenkin masennukseen. ;) Tässä ollaan nyt pari päivää oltu vähän paremmassa kunnossa, eikä ääniherkkyyttäkään ole esiintynyt niin voimakkaasti, kuin synkemmän mielialan aikaan.


      • hiljanen viljanen
        depis-debbie kirjoitti:

        Nuo asiat on tietyllä tavalla tuttuja muista yhteyksistä. Mutta luulen, että mulla ääniherkkyys liittyy jotenkin masennukseen. ;) Tässä ollaan nyt pari päivää oltu vähän paremmassa kunnossa, eikä ääniherkkyyttäkään ole esiintynyt niin voimakkaasti, kuin synkemmän mielialan aikaan.

        Tulen sekopääksi jatkuvasta meluhäiriöstä esim. lasten itkusta tai koiran haukunnasta mut mähän olenkin assi.


      • masentunutassi

        Mä oon kanssa assi ja mua ahdistaa aivan helvetisti esim. pölynimurin, lehtipuhaltimen tai vaikkapa roska-auton äänet. Ja sitten yksi ihan hirveä on jonkun urheilukilpailun äänet ja se selostaminen! Meinaan tulla hulluksi (tai ehkä jo olenkin) ja luulen, että tiedän miltä susta tuntuu.


    • ärtyyntynyt

      minua häiritsee kun esim. tietokoneen ääni television ääni on yhtäaikaa päällä. naapurien tietyt äänet esim. tuolien äänet. meillä on töissä keskusradio päällä ja jos viereinen soittaa esim. kännykällään omia biisejään niin se ärsyttää niin että joudun sanomaan että häiritsee, voisitko sammuttaa. aina en kehtaa kun ihmiset kuitenkin pitäisivät minua outona. tuntuu että verisuonet päässä pullistuvat kun ärsyttää niin. kaiken tämän pidän sisälläni niin ettei ketään huomaa. tämä ei todellakaan ole normaalia.

    • mulla näin

      Mulla on aina ollut herkät korvat. Siis tietynlaisille koville äänille. Siitä huolimatta mulla on huono kuulo, mulla on nykyään kuulokojeet. Selittivät asiaa sillä, että meidän kuulomme on yksilöllinen kaikilla. Toisen korvat kestävät enemmän kuin toisten.

      Vetoan aina huonoon kuulooni jos joudun pyytämään ryhmässä rauhallisuutta. Tottahan se on, että taustamelu haittaa kuulemista. Lisäksi kuulokojeet saattavat voimistaa joitain tiettyjä ääniä inhottavasti, esim puhelimesta soitettu musiikki on tervävää korvia ärsyttävää ääntä.

      Varmaan eri asia, jos muutos on tullut selvästi masennuksen tai lääkityksen myötä.

    • mulkanskyl

      mulla on kanssa jännä kuulo, äänet ärsyttävät ihan hemmetisti, ja sitten taas en saa erotetuksia joskus ääniä toisistaan, esim. jos on monta eri äänilähdettä kuten vaikkapa kaupungilla tai isossa kaveriporukassa.
      Itse olen hiljainen ihminen, joskus vähän liiankin kanssa.

    • ............

      Minua ärsyttää kaikenlainen mekastus ja remakkuus: mölyävät teinit, äänekkäästi leikkivät lapset, kaupallisten radiokanavien joutavanpäiväiset huutavat juontajat. Itse olen hiljainen ja varovaisen oloinen, vaatimaton ja näkymätön.

      Varsinkin aamulla pitää olla hiljaista ja hidasta, kahvinkeittimen äänet suunnilleen kestää...

      • Anonyymi

        ync


    • maalaajamimmi

      Mua on ihan pikku lapsesta pitäen ärsyttänyt (niin että olen pienenä lapsena käpristynyt kädet korvilla itkien ärsytyksestä makaamaan) kaikenlaiset äänet,
      suu auki syöminen, kuorsaaminen, äänekkäästi puuskuttaminen ja hengittäminen, toistuvat tahalliset äänet (esim. tuolin keikuttaminen lattiaa vasten), kaikki kovat äänet, esim. huutaminen
      (musiikista silti nautin, jos se on sellaista, mistä pidän itsekin, siksi esim. musiikkikeikoilla käyminen on päinvastoin miellyttävää),
      vauvan itku (en siedä kaupassa ja muissa julkisissa paikoissa olla kerta kaikkiaan, kun joku vauva rupeaa rääkymään), kerrostalossa naapureista kuuluvat äänet tv/ kantapääkävely jne.., purkan mässytys, supattaminen niin että vaan ässät suhisee.. vaikka mitä muuta ääniä, mitä muista ihmisistä lähtee..

      Todella ärsyttävää! Menen ihan hulluksi, kun en ollenkaan siedä noita ääniä, en tajua itseäni. Tunnen itseni ihan ainutlaatuiseksi tässä asiassa, koskaan kukaan missään ole ilmaissut, että tämmöiset äänet ärsyttävät kovasti, kuten minua!

      • cfvfdvg

        Ässäpuhe on semmosta kirkkokähinää joka leijailee siellä missä lierihattumummut pihisee keskenään. Jos haluaa tietää kuinka rasittavaa se on, niin menee pieneen sisäsiittoseen maalaiskirkkoon su- aamuna ja keskittyy hetkeen, kun Herran huoneessa vallitsee kuolonäänetön tunnelma ja niskaa runnova jännitystila. Semmonen ettei kehtaa vahata muita katseenpakenijoita muttei löydä itsekkään hyvää syytä paeta toisten katseita. Silloin alkaa yleensä ihan ristuksesti kiinnostaa ikkunapuita peittävän satoja vuosia vanhan lakan halkeamat ja epätasaisen ikkunalasin aiheuttamat vääristyneet näkymät.
        Henkeäsalaava nolo käsittämätön hiljaisuus syntyy kun jumalanpalveluksen alkua edeltävä yleinen töhinä ja pöhinä taukoaa ja kaikki skarppaantuu oottamaan että pappi tai jokin alttarilla höyryävä auktoriteettinen isähahamo ottaa homman käteen ja alkaa juontaa tilaisuutta, tuottaen turvallista ja unettavaa ohjelmaa temppelin väelle
        Silloin kähinämuorit ryhtyy panee parastaan, kyyhkien ja kallistellen toistensa puoleen. Se sipinähelvetti päättyy julmasti siihen että kanttori römäyttää tilaisuuden alkusoinnut ylikirkasäänisillä urkuilla, joka tuntuu siltä kuin korviin ja sieraimiin heitettäs yhtäaikaa jääpuikot.


      • 1980

        Onko sinne kirkkoon ihan pakko mennä, jos noin vaikeita on ikkunapuut?

        Nykyäänhän ei yleensä ole pakko kuin olla olematta hiljaa ja ajattelematta yhtään mitään koskaan. Pääasiahan on että hölistään ja valitetaan kaikesta, etenkin mummoista ja tädeistä, jotka on syypäitä nykyihmisten paskaan elämään ja maailmaan. Varsinkin kirkko, jossa kukaan ei käy, ja mummot, joita kukaan ei näe, ovat syypäitä.

        Kaikki menneiden aikojen hihhulivapisijat ovat olleet mittaamattomasti syvällisempiä ihmisiä kuin meidän aikamme virtuaali-kulutuspaska ja sen ohjauspyörissä (muka) mahtaileva sieluton ihmisenkuvatus, joka nykyisin vaatii palvottavaksi vain itseään, ei siedä yhtään mitään muuta.


      • Anonyymi
        1980 kirjoitti:

        Onko sinne kirkkoon ihan pakko mennä, jos noin vaikeita on ikkunapuut?

        Nykyäänhän ei yleensä ole pakko kuin olla olematta hiljaa ja ajattelematta yhtään mitään koskaan. Pääasiahan on että hölistään ja valitetaan kaikesta, etenkin mummoista ja tädeistä, jotka on syypäitä nykyihmisten paskaan elämään ja maailmaan. Varsinkin kirkko, jossa kukaan ei käy, ja mummot, joita kukaan ei näe, ovat syypäitä.

        Kaikki menneiden aikojen hihhulivapisijat ovat olleet mittaamattomasti syvällisempiä ihmisiä kuin meidän aikamme virtuaali-kulutuspaska ja sen ohjauspyörissä (muka) mahtaileva sieluton ihmisenkuvatus, joka nykyisin vaatii palvottavaksi vain itseään, ei siedä yhtään mitään muuta.

        Aamen.


    • 1amelia

      Kun päässä on ahdistus (kaaos) niin ei sitä kestä ulkopuolelta. Ärsyyntymiskynnys on niin alhaalla joinain päivinä että tuntuu tosiaan siltä kuin tekis mieli käpertyä ja kirkua kädet korvilla. Tai jos joku kävelee liian hitaasti, tai tekee yhtään mitään ikinä muutakaan niin joinain päivinä ei vaan tunne kuin raivoa sen muun pahoinvoinnin lisäks. Vaikka muuten olis muka mahdollisesti ihan hyvä olo -- joskus se yks ärsyyntyminen on se joka kippaa koko päivän pilalle.

      Mittautin kuulonkin kerran! Että onko jotain herkistymää oikeasti. Joskus tärykalvo kumajaa jos jollain on tosi kantava ääni ja puhuu vieressä. Mut ei ollut mitään epänormaalia. Keikoilla ja klubeilla oon pystynyt olemaan ilman tulppia ilman mitään ongelmia tai tinnityksiä.

      Nyt on ollu ekaa kertaa parempi olla kun vaihdettiin mut lamotrigiiniin. Päässäkin hiljeni tarpeeks. Ihan eri fiilis kuin SSRI:llä tai SNRI:llä koskaan. Toivotaan että sanon samaa vuoden päästä, ettei käy jotain hyytymistä tämän kanssa, kun vasta tämän syksyn ollut käytössä. Bipolaarinen en siis ilmeisesti ole, jos joku lääkkeestä tätä ajatteli, vaan pelkkä toistuva epätyyppinen masennus jossa nopeaa vaihtelua kun ei ole varsinainen kausi päällä.

    • anniina4
      • anniina4

        Siihen on olemassa nykyisin lääke.


    • Vertaistuki
    • Kaikissa

      Muita en lukenut, ainoastaan alku pohdinnat ja avun huudot.
      Kyllä, lääkkeet, toipuminen, prosessointi.
      Hyvin tärkeätä, että olet havainnut tämän!! Parantuminen on kuin matka uuden alun ääreen, kaikki on uutta ja jopa agressiivisen ärsyttävää.

      Huomioi. Vaadit omaa tilaa! Siten parannut, mikäli toivotaan näin ja näin toivotaan.
      Jos mahdollista hanki Bluetoot kuulokkeet television ja lapsesi äänivälitykseen, tai teet tietyt ja selkeät säännöt. Olohuone on tarkoitettu yhteiseen aikaan, telivisiosta katsotaan kaikille tärkeitä asioita ja niitä seurataan esim:uutiset, elokuvat yms.. ja sitten töllö kiinni. Jos haluaa kytätä töllöä niin omassa tilassa7huoneessa.

      Suosittelisin kiinnostumaan ylenpalttisesti johonkin harrastukseen, käsityö, lukeminen ja järjestele paikka kodissa, että sinulle on siihen tarvittva paikka ja myös lempimusiikin kuuntelu mahdollisuus.
      Toivon myös että innostut terveydestä ja omasta hyvinvoinnista jaksaaksesi jatkaa elämää pitkälle tulevaisuuteen, valitettavasti on liikaa tapauksia, että paperihaasteet vievät ajan ja kierre voi olla uuvuttaa. lääkäri on välinpitämätön yms. Älä lannistu, vaihda lääkäriä. Tai toivu, yritä hyväksyä. Hypnoosista voi olla apua ja akupunktiosta. Ainakin joskus helsingissä oli jokin itämainen tietäjä(oikea yritys) joka antaa hoitotakuun.
      Et ole yksin!! Et ole hullu, olet vasta havainnut elämän, yritä löytää siitä nautinnollisia asioita, lähimmäiseesi on ymmärrettävä, "laske kymmeneen" MUISTA RAIVATA OMA TURVA-ALUE ITSELLESI <3 Jos varat ovat tiukilla kupolitelttaa voin suositella näin niinkuin aluksi.

      Kaikkeen tähän löytyy myös selitys: ammattitaidottomat kakarat säätävät töllöä, eivät kunnioita edes suomen lippua tai hälytysääniepoistoa radiossa, monesti saanut melkein nousta ajaesa penkistä kun pälyilee missä hätä, vaikka ääni tuli radiosta, normaalien äänitaajuuksien äkkinäinen muutos tekee aivoissa kepposen ja NORMAALISTI siihen menee muutama sekuntti kun surffailee radiota, tapauksessasi siihen voi mennä jopa päivä pari.

      • TöllöTöllöMelu

        Omaan huoneeseenkin se töllön ääni kuuluu ja muut melut kotona. Miten voi lukea kokeisiin ja varsinkin pääsykokeisiin, jos kukaan ei välitä siitä, et mun elämäni on kiinni opinahjoon pääsystä, vaan se töllö ja nettimusiikki ja muut melut ovat tärkeempii????


    • rtyujt

      Kyllä ärsyttää ainakin se melusaaste jota lehmät tuolla navetassa tuottaa, tyhjää kun huutavat aina. Ei lehmä osaa kauniisti ammua...eikä koira nätisti haukkua. Korvat täytyy olla tukossa aina ja hyräillä jotai jotta sietäs työskennellä sielä niiden seassa. Telkkaria en kato enkä radiotakaan mieluusti kuuntele ku sieltä tulee niin paskaa musaa ja uutisissa on vittumaiset tunnarit. 25 v sitten oli parhaathttps://youtu.be/IxbgMILcVGw?t=1. Tämä musiikki puoleasaan on semmosta joka ei ärsytä korvaa:https://youtu.be/XWd55LZw1Ig?t=9 (lisäksi lähes kaikki muutkin noiden 45 kappaletta)

    • ÄSSkoo

      Masennus, ahdistuneisuus ja tietty myös magnesiumin puute aiheuttaa ääniherkkyyttä

    • Kun-alat-elättään

      itsesi, äänet häviävät.

      ilmainen neuvo.

    • kuulosuojaimenIn

      Ei mitään erikoista. Herkkyyttä on monenlaista ja herkkyys luokitellaan älykkyydeksi. Eli ei ole sairautta.

      Mutta kuulosuojainten hankkiminen on hyvä idea, saa todellakin olla rauhassa ja tutkia yliopiston tenttikirjoja. Parempia saa rautakaupoista ja remonttiliikkeistä.

    • ahneidenPalkkaDollari

      Maailma on muuttunut meluisaksi. Mistä se johtuu. Koneiden liukuhihnatuotannosta. Autot, lentokoneet suihkumoottoreilla, moottoripyörät, raitiovaunujen kirskunta, ym. koko maailmassa vain metsän siimeksessä kaukana sivilisaatiosta on hiljaista, jossa voi kuulla vielä lintujen laulua.

      Ihminen tuhoaa itseään pelkän rahan ahneuden takia. Melusaaste on pahin n aiheuttaja ja myöskin melu aiheuttaa keskittymiskyvyttömyyttä, kiukkuisuutta unettomuutta, aggressioita, levottomuutta, huolimattomuusvirheitä ym. kaiken seurauksena on sitten masennus.

    • SAhki

      Asun pikatien laidalla lähellä Helsinkii. Oon ostanut sellaset kuulosuojaimet, joita käyttävät kallionporaajat. Ovat todella hyvät. Ei kyllä häiritse mitkään melut. Maksoivat vähän enemmän, mutta en todellakaan kadu. En myöskään häpeä käyttää niitä pyöräillessäni ulkona. Haluan elää rauhassa, mutta työni takia joudun pakosta asumaan villissä meluisassa pääkaupungissamme. Maaseudulla minulla ei ole ammattia vastaavaa työtä.

      Kuulosuojaimet hyvät!!!!!Ostakaa tällaiset, suosittelen.

      • Anonyymi

        Ei maaseudulla kenelläkään ole ammattia vastaavaa työtä, kaikki ovat työttömiä.. ihmisillä ei ole kiire minnekkään.. harva täällä enää hymyilee.. suntio tervehtii liikkujaa ja ottaa mittaa.. ruuaksi mätiä perunoita halvalla.. vettä valuu katon läpi.. hometta katossa.. ruuassa.. vaatteissa.. keuhkoissa.. kauppa-auto ei kulje.. kuljettaja hirttäytyi.. kauppa loppui.. kauppias kuoli.. hukkui.. ei saanut ahventa.. navetta sortui.. lehmät kuolivat.. ja haudattiin.. koira ammuttiin sutena.. pihakaivossa kuolleitten rottien aiheuttama tauti.. ripulia jatkuvasti.. perse veressä.. rottia tuvassa.. rottia porstualla.. rottia ruokana.. ei kuulu autojen äänet.. ei kuulu ihmisten naurut.. ei kuulu mitään.. kaikki on kuollutta.. ja hyvin hiljaista..


    • dfgdfhdfh

      Lehmän ja koiran huuto, oikeastaan mitkään muut äänet ei ärsytä. No, tietenki kaikki alle 2-vuotiaan lapsen tuottamat äänet hyvästi kolmosena. Nuo perinteiset hammaspora, kulmahiomakone, kynnet taululla, naisen kirkumiset ja haarukan runttaus lautasta vasten on ihan lällyjä.Sanotaan että elottomista lähteistä tulevat äänet ei ärsytä. Puollielottomaksi taas laskisin kaasun rynnyytyksen ku mopo- tai moottorikelkkajonne vänkkää kaasukahvaa, se on aika vittumainen ääni todella

    • asdfsgsfgsfgsg

      https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/kymmenen-maailman-arsyttavinta-aanta-miksi-ne-riipivat-meita/3193556#gs.Wmc8AV4 Jumaliste mikähän kesäsijaispissis tuonki listan on tehny, eihän tuosa ole pahoissa äänissä muuta pahaa ku vuavan itku. Eikä sekään ole paha jos se on vieras vauva joka kirkuu. Valuva vesi ja aplodit taas ei ehkä edes ihan top100 Jees-ääniin mahdu mun päässä. Kauheata epätyahtista se käsien lätsytelykin monesti. Varsinkaan kun ne mulkut ei osaa taputtaa samaa tahtia niinku armeijassa, vaan se on semmosta kauhiaa: kap kap kappuka puppaka kappu kapputi kapukappa putikappa tukati kapakkatapi tukka tapa takki tata pikku katupappa putakkitukka pakkati pakku pak puk. Alkaa siis epävarmana haromisena ja sitten on niitä jokka ei meinaa osaa lopettaa lätsyttelyä yhdessä muien kaa.
      Valuvan vedes lorina on kans aika kusesta.

    • gdfhgff
    • Tietysti.ärsyttää

      Kyllä nykyihmisten tyhmä lätinä ja esimerkiksi suunnattoman paska mainstream-musiikki tai muu kaupallinen äänikuva ärsyttävät. Mutta ei se masennuksesta johdu. Päin vastoin, nyky-ympäristön lattean hengetön melumaisema aiheuttaa masennusta ihmisille, joilla vielä olisi herkkyyttä ja syvyyttä kokea todellisuutta yleistä roskahälyä syvemminkin.

      • Tietysti.ärsyttää

        ...Muut äänet eivät ärsytä ollenkaan; nehän ovat luontevaa "musiikkia korville" verrattuna nykyisen paskakulttuurin yleismeluun. Paljon mieluummin sitä kuuntelee vaikka paperikonetta tai ruohonleikkuria kuin vaikka kauppakeskusta tai sen roskaruokalaa. Kaikenlaisista luonnonäänistä puhumattakaan, nehän ovat suorastaan terapeuttisia verrattuna ihmisten typerään lätinään.

        Kaikenlaisiin teräviin ja korvia pistäviinkin luonnonääniin, jopa koneellisiin ääniin löytyy yleensä joku mielekäs kulma - sen sijaan ihmisten tuottama lattea, arkipäiväinen melusaasta ei muutu sametiksi vaikka miten korviaan kääntelisi...


      • fsegg

        Mainoksetkin ja radiokanavien jinglet aina luetaan jotenkin sellaisella rykäisemättömällä kurkulla, muka vissiin pitää olla semmoista jykäboymäistä vakuuttavaa mataluutta ja karheutta äänessä. Saisipa niihin tilalle Antti Pääkkösen kiekuvan äänen, kuin oli se Hauskaa päivää vaan, kun saavut Touhulaan-iskulause


      • Tietysti.ärsyttää

        Parempi jatkaa lätinämelua vaan, niin hyvin menee. Ajattelu on turhaa, varsinkin itsenäinen sellainen. Melu kyllä kertoo, miten pitää mihinkin asennoitua.


    • Zqsqrn

      Ex vaimoni meni miltei raivon partaalle kun sekoitin kahvia kahvikupissa lusikalla kun olin lisännyt siihen sokeria... lusikka ei olisi saanut hipaistakkaan kupin reunaan siitä tulevan äänen vuoksi... ei siis pienintäkään ääntä. Kyllä siinä meikäläinen monesti ihmetteli moisesta asiasta niin suurta haloota...

      • Anonyymi

        Sulla oli tietenki rautalusikka ja posliinimotti. Ymmärrän akan närkästymisen. Voisihan sitä puulusikallakin soosata sokerin sinne sekaan. Tai juoda vadilta niin jäähtyy herkemmin. Ei minäkään yhtään tykänny ku isäni vuosia sitten tässä samas talos asuessaan oli melkone lusikkaterroristi. muistan että monesti se käsitteli kärttyisyyttään ja kytevää raivoaan meuhkaamalla kupin, lusikan ja sokeripalojen kans ku saatana. Ensin heitti kivikovat sirkut pohliinimotin pohjaan samalla vaihhilla ku pesäpalloa joku ammattilainen. Sitten vasta kaati kahvin pääle, ja joskus kuuli miten se oikeen tahallaan useita minuutteja perkelöi sitä lusikkaa kolmionmuotoisella liikkeellä ympäri mottia vaikka kohvi oli jo varmaan kymmen-asteiseksi lauhtunut. Sitten hörsti kahvin kuitenkin ja sitten pänkytti lusikan vartta kupin reunaan epätahdissa kuin rumpali.
        Lopulti heittämällä rojautti lusikan kupin pohjaan. Sen jälkeen ei kyllä tehny mieli olla missään tekemisissä sen kaa tunteihin. Hn siis ilmoitti silloin kuten varmaan nytkin vihansa ja epämääräkiukkunsa vitullisellaja persteetomalla kolistelulla. Puhe oli kuitenkin supinaa ja kuitenkin supinaa ja kuiskimista eikä yhtään kirosanaa, korkeintaan paskatti.


    • Anonyymi

      Mull kävi hermoon ukon höpinät sekä tv äänet. Erosin. Nyt on hyvä olla.

    • Anonyymi

      Mulla on joka pv töis olles vc-pperitupot korvissa. Yksi arkki/pala per korva mytättynä sopivaksi tolloksi. Osaan jo tehdäkin passelin tollon, vuosia käytössä on ollut se tapa. 2009 meni toine korva tukkoon ku sielä pohjala oli jotain paperipaskaa. Se huuhottii viinalla ja jälkihoioksi antipioottia muutamma hömpsy. Sen jälkeen ei oo paperimuusilla tukkeunu korvat vaikka satoja päiviä on emnny korvan tukittuna, melekinpä aina muullon ku nukkues tai lomalla tai muualla ku kotona töissä ollessa. OON varmaan herkistyny äänille mutta mekkalan kuuleminen saa kiroamaan ja lamauttaa työhluja. Wc paperia ei kulukaan juuri ulosteluhommissa vaan pääosin korvien tukossa pitämiseen

    • Anonyymi

      Jos olen siskonperheeni seurassa ja aikuisten kesken jotain siinä jutellaa ja lapset riehuvat vieressä jotain rambointiaaneja niin naisväki monesti komentaa olemaan hiljaa vaan itteäni ei ärsytä ollenkaan vaikka ne mitenkä kiljuisivat

    • Anonyymi

      Tuo ääniherkkyys liittyy usein tunneherkkyyteen. Tätä esiintyy paljon autismin kirjolla ihmisillä. Toki stressaantuneena ja masentuneena kovat äänet ärsyttää monia mutta autismin kirjon ihmisillä tämä herkkyys esiintyy koko elämän ajan.

      • Anonyymi

        Se riippuu iaka tavalla tai oikeastaan pelkästään siitä kuka tai mikä äänen tuottaa. Sama ääni voi olla joko samantekevä tai hyvin rasittava, riippuen siitä kuka tai mikä sen aiheuttaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se riippuu iaka tavalla tai oikeastaan pelkästään siitä kuka tai mikä äänen tuottaa. Sama ääni voi olla joko samantekevä tai hyvin rasittava, riippuen siitä kuka tai mikä sen aiheuttaa

        Onko? Mistä tiedät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko? Mistä tiedät?

        Kyllä se autismin kirjolla koskee kaikkia ääniä. Se koskee myös hajuja, makuja ja värejä. Eräällä henkilöllä meni yo-koe vituiksi kun edessä istuvalla henkilöllä oli kirkkaan keltainen paita. Keskittyminen herpaantui tämän vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se autismin kirjolla koskee kaikkia ääniä. Se koskee myös hajuja, makuja ja värejä. Eräällä henkilöllä meni yo-koe vituiksi kun edessä istuvalla henkilöllä oli kirkkaan keltainen paita. Keskittyminen herpaantui tämän vuoksi.

        Haist.. hillitse masturbointia.


    • Anonyymi

      Jatkuva saman asian toistaminen ärsyttää. Esim. lauantain suositussa Yleradio Enska-ohjelmassa toistetaan joka jaksossa, miten ohjelmaan voit osallistua.

      On se tosivanhoille tarkoitettu. > kohta kaheksankymppinen kuuntelija

    • Anonyymi

      Nyt olen tavannut niin paljon herkkiä ihmisiä ympärillä että tuntuu jopa normaalilta sanoa olevansa itse todella herkkä... Äänet erityisemmin häiritsevät tällä hetkellä melkein joka paikassa... Aamukahvin kaataminen ,leipäpussin rapina, kolisevat astiat...niitä on niin paljon.

    • Anonyymi

      No tapa se, niin äänet loppuu. Ihan helppoa kun vähän miettii.

    • Anonyymi

      Työnnä ihminen junan alle.

      • Anonyymi

        Korvatulpat


      • Anonyymi

        Korvatulpat


      • Anonyymi

        ync


    • Anonyymi

      Hirtä se kakara ja striimaa se tubeen.

      • Anonyymi

        ync


    • Anonyymi

      Hei. Stressi, ahdistus tai uupumus aiheuttaa ainakin minulla tuollaista ääniyliherkkyyttä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe