ONKO MAHDOLLISUUKSIA HAMMASLÄÄKÄRIKSI?

Susanna91_--

Eli olisin kiinnostunut hammaslääkäri ammatista. Ikää on kohta 19 ja olen ollut nyt kotiäitinä, oikeastaan mitään koulua ei ole pohjalla kuin peruskoulu (kauppista kävin vuoden ja lopetin, koska ei ollu oikea ala), mutta peruskoulun päättötoikkarin keskiarvo on 7.4. Syy alhaiseen numeroon on, että olin nuorena kauhea, eikä koulut kiinnostanu, enkä itenny yhtään mikä kiinnostais. Nyt kun on lapsi ja olen ollut kotona ja saanut miettiä asioita paljon, niin olen varma, että haluan hammaslääkäriksi jonain päivänä.

Aloitan siis opiskelut nyt syksyllä ja pitäis hakea nyt haussa jonnekkin kouluun, mutta en oikeen tiedä minne. Lukioon voisin mennä, mutta ammattikoulua pidän parempana vaihtoehtona itselleni, koska siinä saa ammatin. Jos opiskelen ensin lähihoitajaksi ja siitä suun terveydenhoidon koulutusohjelman, onko sen jälkeen mahdollista lähtä yliopistoon opiskelemaan hammaslääkäriksi? Tämäkin on epäselvää, koska osa sanoo, että on ja osa että ei. Mullahan tuo päättötoikkari ei kovin päätä huimaa, mutta nyt kun tiedän mitä haluan, olen valmit tekemään sen vuoksi töitä - ja paljon! Suhteitakin on hammaslääkäreihin ja olen miettiny, että jos opiskelu ei ammattikoulun jälkeen maita, niin käyn töissä, että pääsisin varmemmin jatkossa opiskelemaan yliopistoon.

Onko siis mitään mahdollisuuksia?

Kiitos kaikille kovasti, jotka vastaa!

10

5598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8 + 4

      saat oikeuden hakea yliopistoon, siis myös lääkikseen. Lääkikseenhän valitaan siten että ensin lasketaan yhteen pääsykokeesta tulleet pisteet ja alkupisteet (yo-todistuksesta) ja siinä kiintiössä otetaan tietty määrä opiskelijoita sisään. Jäljelle jääneiltä hakijoilta ei katsota alkupisteitä lainkaan vaan otetaan tietty määrä opiskelijoita sisään pelkän pääsykoepistemäärän perusteella. Lähihoitajana sinut otettaisiin siis automaattisesti sisään tässä jälkimmäisessä kiintiössä koska ammattikoulun todistuksesta ei tule lainkaan alkupisteitä.

      Lähihoitajan tutkinnon lisäksi sinun pitäisi opiskella myös lukion kemia ja fysiikka sen verran matikkaa että ymmärrät ko. aineiden laskutoimitukset (ei tarvi pitkää matikkaa), senhän voi hoitaa vaikka iltalukiossa tai suorittamalla kaksoistutkinnon.

      Itse suosittelisin ehkä ammattitutkintoa sen takia että jos lääkiksen ovet ei heti ekana vuonna avautuisikaan niin pystyisi sitten tekemään kuitenkin töitä odotusvuodet. Toisaalta lukiota käydessä tulisi samalla vaivalla se kemia ja fysiikka ja matikkakin tutuksi ja lääkiksessä sisällä ollessa pääsee kyllä varmasti sairaalaan keikkailemaan jossei heti lähihoitajaksi niin ainakin osastonsihteeriksi tai sairaala-apulaiseksi (ja lähihoitajan sijaisuudetkin onnistuvat yleensä aika nopeasti).

      Itse olen lukiota käymätön lähihoitaja (on vieläpä lapsiakin) ja opiskelen lääkiksessä eli ei se amiksesta pääseminen mahdotontakaan ole ja kyllähän moni lukion käynytkin joutuu ne fysiikat ja kemiat alusta asti opettelemaan jos ei olekaan vielä silloin älynnyt niitä ottaa enempää kuin ne ekat pakolliset kurssit.

      Tsemppiä opintoihin, toivottavasti onnistut :)

    • 18

      Suosittelen lämpimästi lähihoitajakoulutusta, jossa erikoistut hammashoitoon. Pääset heti vilkaisemaan alaa ja voit todeta onko se sinunt juttusi.
      Oletko ajatellut, että voisit opiskella hammashoitajan jälkeen Suuhygienistiksi ammattikorkeassa.
      Siinä pääsee tekemään laajempaa suunhoitoa ja niillä on erittäin hyvä työllisyys sinne on helpompi päästä.
      Suuhygienistit pääsevät hakemaan hampaalle omassa kiintiössään.

      • suuhygienisti__

        "Suuhygienistit pääsevät hakemaan hampaalle omassa kiintiössään."

        Suuhygienistikoulutuksella ei ole mitään arvoa hammaslääketieteelliseen haetessa, ei myöskään hammashoitajan koulutuksella. Yliopistojen verkkosivujen mukaan suuhyssarin/hammashoitajan väylää ei ole tällä hetkellä olemassa.
        On vain kaksi kiintiötä (Helsingin hammaslääketieteen laitos):

        Kiintiö 1A (Yhteispistekiintiö, max 117 pistettä)
        - Lähtöpisteiden (max.45 p.) ja valintakoepisteiden (max. 72 p.) summa
        Kiintiö 1B (Valintakoepistekiintiö, max. 72 pistettä)
        - Valintakoepisteet

        On hieman harmi, että suuhygienisteillä ei ole omaa väylää. He kuitenkin ovat koulutuksessan perehtyneet suun anatomiaan ja suusairauksiin, niiden ehkäisemiseen ja hoitoon.
        Toisaalta suuhygienistikoulutuksessa ei käydä fysiikkaa, kemiaa, biologiaa eikä matematiikkaa niin riittävästi, että suuhyssarit pysyisivät kärryillä hammaslääketieteellisessä, ainakaan ekana vuonna. Opiskelun kaksi ensimmäistä vuotta on perinteisesti ollut ns. prekliinistä vaihetta, tutustaan terveen ihmisen elimistöön ja elintoimintoihin. Tähän vaiheeseen kuuluu mm. anatomian, biokemian, molekyylibiologian, fysiologian ja farmakologian opintoja. Näitä aineita on hyvin vaikea ymmärtää ilman kiitettävää fy & ke & bi & matikan taitoja, joita saa mm. lukiossa ( ei amkssa).


      • Preklinikka takana
        suuhygienisti__ kirjoitti:

        "Suuhygienistit pääsevät hakemaan hampaalle omassa kiintiössään."

        Suuhygienistikoulutuksella ei ole mitään arvoa hammaslääketieteelliseen haetessa, ei myöskään hammashoitajan koulutuksella. Yliopistojen verkkosivujen mukaan suuhyssarin/hammashoitajan väylää ei ole tällä hetkellä olemassa.
        On vain kaksi kiintiötä (Helsingin hammaslääketieteen laitos):

        Kiintiö 1A (Yhteispistekiintiö, max 117 pistettä)
        - Lähtöpisteiden (max.45 p.) ja valintakoepisteiden (max. 72 p.) summa
        Kiintiö 1B (Valintakoepistekiintiö, max. 72 pistettä)
        - Valintakoepisteet

        On hieman harmi, että suuhygienisteillä ei ole omaa väylää. He kuitenkin ovat koulutuksessan perehtyneet suun anatomiaan ja suusairauksiin, niiden ehkäisemiseen ja hoitoon.
        Toisaalta suuhygienistikoulutuksessa ei käydä fysiikkaa, kemiaa, biologiaa eikä matematiikkaa niin riittävästi, että suuhyssarit pysyisivät kärryillä hammaslääketieteellisessä, ainakaan ekana vuonna. Opiskelun kaksi ensimmäistä vuotta on perinteisesti ollut ns. prekliinistä vaihetta, tutustaan terveen ihmisen elimistöön ja elintoimintoihin. Tähän vaiheeseen kuuluu mm. anatomian, biokemian, molekyylibiologian, fysiologian ja farmakologian opintoja. Näitä aineita on hyvin vaikea ymmärtää ilman kiitettävää fy & ke & bi & matikan taitoja, joita saa mm. lukiossa ( ei amkssa).

        No jaa, ei niissä preklinikan opinnoissa juurikaan fysiikan tai kemian taitoja tarvita. Eikä myöskään matematiikkaa, sillä laskinta taidettiin tarvita yhdellä kurssilla. Anatomiaa ja farmakologiaa yms. voi ihan hyvin oppia ilman niitäkin, jossain fysiologiassa niistä voi toisinaan olla hyötyä enemmänkin. Fysiikkaa ja kemiaa tarvitaan toki siinä pääsykokeessa, sillä perinteisesti on ajateltu, että niiden osaaminen korreloi hyvin lääketieteen opiskelussa ja työelämässä tarvittavien ominaisuuksien kanssa (päättelykyky, looginen ajattelu jne.). Pitäähän ne opiskelijat jotenkin valita, kaikkia halukkaita ei voida ottaa.
        Lukulihaksia preklinikka kylläkin vaati ja kaikki kirjat on englanniksi, mutta englantia osaavat hyvin lähes kaikki.


      • shg

        "Suuhygienistit pääsevät hakemaan hampaalle omassa kiintiössään."

        No ei varmasti pääse. Missä muka noin on väitetty?


      • HLK

        Ainoa kiintiöihin etuoikeutettu ryhmä on täällä luonnollisesti ruotsinkieliset, jotka pääsevät myös hampaalle paljon alemmilla pisteillä, ja tätä kiintiötä vasta taas hiljattain lisättiin. Eli tätä kautta voi myös yrittää, jos ruotsin kieli taipuu. Toisaalta tälle tielle on tietysti kasattu esteitä hankaloittamaan suomenkielisten yrityksiä.

        Muuten aloittajalle. Hammashoitajan ammatti on erittäin hyödyllinen kliiniseen vaiheeseen siirryttäessä. Siellä se todellinen opiskelu vasta alkaakin. Silloin sinulle on moni asia jo aivan eri tavalla selvää, jos olet hammashoitaja jo. Ja hammashoitaja voi myös jatkaa ammattikorkeaan suuhygienistiksi.

        Hammashoitajaksi opiskellessa kannattaa samalla suorittaa lukiosta kemia, fysiikka ja biologia ja hieman matikkaa. Ne voit lukea pitkälti itsenäisesti tai käydä iltalukiossa. Itse opiskelemalla tulee paras. Et tarvitse valkolakkia ja muita lukion turhia kursseja.


      • fsghjkkkkkkk
        shg kirjoitti:

        "Suuhygienistit pääsevät hakemaan hampaalle omassa kiintiössään."

        No ei varmasti pääse. Missä muka noin on väitetty?

        ei enää pääse. ennen pääsi joskus


    • kandipaatti

      Mene lukioon ja lue siellä pitkät fysiikat, kemiat ja biologiat. Jos pärjäät niillä kursseilla, sinulla ON mahdollisuuksia. Jos et pärjää, unohda koko hammaslääkis. Näin yksinkertaista se on.

    • pacode

      Koulu ei merkitse mitään se miten opit koulun ulkopuolella ja miten hoidat ihmisiä on merkitsevää ei lukion perusteet.

      Pitäisi saada jotkut soveltuvuus testit näihin ammatteihin kun kuvitellaan että matematiikan koulu taso tai kemia tai fysiikka tai oikeasti ylipäätään mitä koulussa opetaan merkitsisi sinun päämäärääsi tai asennettasi enemmän...

      Suurin osa lääkäreistä on mielestäni huonosti sopivia ammattiinsa, valitettavasti, siksi olisikin tärkeää että motivaatio tulee sisältä oppilaasta eikä vanhempien pakottamana tai meriitin hakuisena uraputkena.

      Koulu ei palvele tässä tarkoituksessa se vain tarkistaa mitä muistat ulkoa.

    • Lääket. YO

      Mitään kiintiöitä ei ole, paitsi tuolle "bättre folk"ille.

      Itse suosittelisin jotain erittäin, erittäin löysää ammattikoulua, ja samalla paahdat itse iltalukiossa fysiikan, kemian, biologian ja matematiikan kanssa. Ammattikoulun papereilla saat oikeuden hakea hammaslääkikseen, iltalukion tiedoilla haet sinne.

      Tiedosta kuitenkin, että lääkiksiin hakee lukioiden eliitti (ainakin luonnontieteiden saralla). Kilpailet heitä vastaan paikoista, joten tietotaidon tulee olla aika korkealla, myös hampaalla, vaikka sinne vähän pienimmillä pisteillä pääseekin kuin yleiselle. Jos yläasteen K.A. on 7,4 pitäisi varmaan kerrata sen matematiikka, ennenkuin koitat hypätä lukion matematiikkaan (lyhyt tai pitkä, lyhyt riittää, pitkä auttaa hieman fysiikassa).

      Eli onko mahdollisuuksia? On. Vaatiiko ihan helvetisti työtä ja motivaatiota vaikka paikan saaminen on hyvin epävarmaa? Kyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe