"vatsatauti" ?

Mistä johtuu??

Nyt rv 31 meneillään ja joulun jälkeen ollut neljä ns. "vatsatautia". Lainausmerkeissä sen takia, koska vaiva on alkanut yllättäin yöllä vatsan polttelulla ja vatsa on mennyt kuralle. Tämä kuitenkin on mennyt muutamassa tunnissa ohitse.

Ensimmäisen kerran näin kävi jouluaattona, jolloin ehkä söinkin liikaa, koska oli ähky olo. Yöllä alkoi vatsaa poltteleen ja tuli tuskanhiki. Oksensin kaiken ja ripuloin myös yön aikana 7kertaa. Tämä meni ohi 3h:ssa mutta sen aikana olin jo aivan varma, että täytyy tilata ambulanssi. Oli niin hirveä olo ja vatsaa poltteli todella kovasti.

Toisen kerran päivän aikana en ollut syönyt juuri mitään ihmeellistä. Hernekeittoa päivällisellä, jota muutenkin olen raskauden aikana syönyt ilman ongelmaa. Nyt kuitenkin yöllä jälleen alkoi sama polttelu, jota seurasi ripuli. Tämäkin meni ohi parissa tunnissa.

Kolmannella kerralla päivällisellä olin syönyt riisiä ja kanaa uncle bens kastikkeella, jota myöskin ennenkin olen syönyt vaivatta. Nyt kuitenkin tuo sama tilanne seurasi yöllä, eli alkoi polttelulla ja tuskailulla ja vatsa oli kuralla muutamaan otteeseen.

Eilen söin päivällisellä lihapullia, perunaa ja kermakastiketta jota myöskin ennen olen syönyt. Poltteluun heräsin aamuyöstä ja vessassa ravasin ripulin takia 8-9 kertaa ja tuska ei vain hellittänyt. Vauva ihan normaalisti liikkui, ehkä nyt kuitenkin useammin ja kivuttomia supistuksia tuli muutamaan otteeseen. Uni ei kuitenkaan tullut, kun joutui vessaan menemään n.20min. välein ja oli vieläkin lievää polttelua, johon otin rela-tippoja sekä yhden imodiumin (en pystynyt mennä tarkistamaan netistä, voiko raskaana sitä ottaa). Silti tämä jatkui nyt aivan aamupäivään saakka. Nyt on jo parempi olo, mutta hieman karuselli-olo kuitenkin vaikken ravaakaan enää vessassa.

Onko kenelläkään ollut moista raskauden aikana, vai onko vain "vatsatautia"? Maanantaina neuvola, jossa asiaa vielä kysyn, kun hieman huolettaa... Ja tosiaan tuo oksentaminen oli vain yhden kerran silloin jouluaattona.

11

4439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

EI saa käyttää raskauden aikana ellei lääkäri sitä katso aiheelliseksi, eli älähän jatkossa ota.

• kladjfölakjföla

Minulla oli ripulia ja oksentelua ja ripulointi loppui, kun lopetin laktoosipitoisten ruokien ja juomien nauttimisen. Oksentelu johtui raskauspahoinvoinnista.

• läheltä nähnyt

äidilläni tuli kovan steressin seurauksena samanlaisia oireita. Oli ihan sama mitä hän söi, alkoi polttelu ja vessassa hyppääminen. Lopulta hän ei pystynyt syömään kuin ohutta veteen tehtyä kauravelliä ja laihtui 5 viikossa 10 kiloa. Syyksi, useilla tk- lääkäreillä käyntien jälkeen, yksityinen lääkäri totesi hänellä sappivaivan. Se ei parannu kuin leikkauksella.

Luepas sappitautia sairastavan ruokavalio ja kokeile itsehoitoa sillä. Voin kertoa että ohueksi menee ruokalista.... Raskaus on voinut laukaista jonkun reaktion, luulenpa että neuvola ei osaa sinua auttaa mitenkään vaan varaat heti ajan HYVÄLLE lääkärille, jossa sappi ultrataan ja otetaan oikeat kokeet jne. Neuvolalääkäriltä saat vain luulotautisen paperit ja reseptillä Gavisconia.

Vaivaan ei auta mikään närästyslääke!! Vaan että akuuttivaiheessa katsot jokaikisen murusenkin mitä suuhusi laitat.

Pikaista paranemista sinulle!!

• adfgryryryyry

norovirus "itää" 10-50 tunnissa ja se alkaa tosi rajusti. onneksi myös kesto on lyhyt joten kunhan suoli ja maha on tyhjä saattaa oireet loppua kuin seinään. näin ainakin meillä. meidän perhe on ollut kk sisällä 2 kertaa tässä taudissa.

se tulee tos herkästi pian uudestaan, kannattaa huolehtia käsihygieniasta ja pestä kaikki likaantuneet vaatteet ym. kunnolla!!!

• Mistä johtuu??

Minulla ei koskaan ole ollut raskauden aikana pahoinvointia. Lisäksi olen ollut nyt esikoisen kanssa kotona, mutta kaipa tuo norovirus voi tulla muutenkin kuin tarttumalla? Ihmetyttää vain tuo noin pikainen ripuli 4 krt. 5kk:ssa ja juuri yöllä polttojen kera muutaman tunnin ajan.

Stressiä en ole itse ainakaan huomannut omaavani, kun kaiken pitäisi olla mallillaan. Muutenkin olen ollut perusterve ja harvoin kipeänä. Jopa töissä ollessani vuosi sitten olin ainoa joka säästyi vatsatautiepidemialta.

• Mistä johtuu??

"Raskaus on voinut laukaista jonkun reaktion, luulenpa että neuvola ei osaa sinua auttaa mitenkään vaan varaat heti ajan HYVÄLLE lääkärille, jossa sappi ultrataan ja otetaan oikeat kokeet jne. Neuvolalääkäriltä saat vain luulotautisen paperit ja reseptillä Gavisconia."

Kävin viime viikolla neuvolalääkärillä, kun taas alkoi yhtenä yönä poltot ja vatsa meni kuralle. Tätä rumbaa kesti aamuun asti ja olin aivan poikki ja voimaton. Varasin heti lääkäriin ajan, jonka sain tunnin sisään. Täytyy sanoa, että oli kyllä todella ymmärtäväinen. Toki hän kehoitti ottamaan 500mg panadolia, mutta myös laittoi heti labrakokeisiin, jossa otettiin verenkuvaa, maksa-arvoja jne.

Toistamiseen menin perjantaina päästä uusintaverikokeisiin, jossa otettiin keliakia, maksa-arvot, verenkuva, senkka, sappihapot... Tänään lääkäri soitti ennen yhdeksää ja nyt odotan lähetettä tälle viikolle äitiyspolille tarkempiin tutkimuksiin, sillä maksa-arvot sekä sappihapot olivat koholla. Kyseessä saattaa olla raskaushepatoosi tai sappikivet, mutta selviää tosiaan vasta myöhemmin tutkimuksissa.

Olen todella helpottunut, että minut otettiin heti vakavissaan neuvolassa ja asia etenee, enkä joudu vain miettimään mikä on.

• Mistä johtuu??

että kyseessä todettiin olevan raskaushepatoosi. Äitiyspolilla olen käynyt kuukauden sisään kolme kertaa ja lääkityksenä Adursal ja kutinaan tarvittaessa Atarax. Verikokeissa käyn ja arvoja seurataan. Pysyneet onneksi nyt normaaleina kuurin aloitettuani. Maanantaina menen uudestaan polille. Viikkoja tasan silloin 38, jolloin katsotaan kohdunsuun tilanne ja onko arvoissa mitään erikoissa. Harkinnassa raskauden käynnistys. Tähän vaikuttaa myös sen hetkinen osaston tilanne.

Erikoista on se, että vatsavaivoja ei ole tämän jälkeen ollut, kun kuurin aloitin, vaikka raskaushepatoosiin ei kuulu satunnaiset vatsanpoltot öisin, jotka itselläni laittoivat vatsan kuralle.

• samantapaiset oireet
        Mistä johtuu?? kirjoitti:

että kyseessä todettiin olevan raskaushepatoosi. Äitiyspolilla olen käynyt kuukauden sisään kolme kertaa ja lääkityksenä Adursal ja kutinaan tarvittaessa Atarax. Verikokeissa käyn ja arvoja seurataan. Pysyneet onneksi nyt normaaleina kuurin aloitettuani. Maanantaina menen uudestaan polille. Viikkoja tasan silloin 38, jolloin katsotaan kohdunsuun tilanne ja onko arvoissa mitään erikoissa. Harkinnassa raskauden käynnistys. Tähän vaikuttaa myös sen hetkinen osaston tilanne.

Erikoista on se, että vatsavaivoja ei ole tämän jälkeen ollut, kun kuurin aloitin, vaikka raskaushepatoosiin ei kuulu satunnaiset vatsanpoltot öisin, jotka itselläni laittoivat vatsan kuralle.

Mullakin on ollut viimeisten viikkojen aikana (nyt 35 ja risat) maha ihan omituinen. Menee yhtäkkiä sekaisin illalla tai yöllä. En oksenna, mutta oksettava olo on kyllä. Pari ekaa kertaa luulin mahataudiksi, mutta nyt olen päätellyt joksikin loppuraskauden pahoinvoinniksi.

Välillä epäilen, että synnytys on käynnistymässä, kun edellinen käynnistyi mahan sekoamisella. Siihen tuli kuitenkin heti kipeät supistukset mukaan.

Jännä, että tuo ap:n oireilu olikin raskaushepatoosia. Mä en ole moista edes osannut epäillä, kun ei ole mitään kutinaa tms. Enkä ehkä vielä lähde lääkäriin valittamaan, kun on kuitenkin lievempi tapaus mulla. Mutta pitää seurailla ja ottaa neuvolassa puheeksi.

• Mistä johtuu??
        samantapaiset oireet kirjoitti:

Mullakin on ollut viimeisten viikkojen aikana (nyt 35 ja risat) maha ihan omituinen. Menee yhtäkkiä sekaisin illalla tai yöllä. En oksenna, mutta oksettava olo on kyllä. Pari ekaa kertaa luulin mahataudiksi, mutta nyt olen päätellyt joksikin loppuraskauden pahoinvoinniksi.

Välillä epäilen, että synnytys on käynnistymässä, kun edellinen käynnistyi mahan sekoamisella. Siihen tuli kuitenkin heti kipeät supistukset mukaan.

Jännä, että tuo ap:n oireilu olikin raskaushepatoosia. Mä en ole moista edes osannut epäillä, kun ei ole mitään kutinaa tms. Enkä ehkä vielä lähde lääkäriin valittamaan, kun on kuitenkin lievempi tapaus mulla. Mutta pitää seurailla ja ottaa neuvolassa puheeksi.

olikin. Eli minulla ei ollut mitään kutinaa alkuunsa. Kun verikokeissa kävin, niin siitä n. viikon jälkeen alkoi se kutina, mikä oli koko ajan puuttunut. Eli pelkkien kohonneiden maksa-arvojen ja sappihappojen perusteella alettiin epäilemään raskaushepatoosia jo ennen kutinaa.

Alkujaan menin siis lääkäriin noista yöllisistä vatsanpoltteluista ja yhtäkkiä alkavasta ripulista, joka kesti muutaman tunnin, mutta meni aina aamuksi ohi. Kauheeta se oli, kun joutui olemaan kaksin kerroin ja silloin vielä vauvakin liikkui tosi paljon. Näitä yöllisiä "kohtauksia" tuli noin kerran viikossa eli ei ollut jokaöistä.

• 32+2
        Mistä johtuu?? kirjoitti:

olikin. Eli minulla ei ollut mitään kutinaa alkuunsa. Kun verikokeissa kävin, niin siitä n. viikon jälkeen alkoi se kutina, mikä oli koko ajan puuttunut. Eli pelkkien kohonneiden maksa-arvojen ja sappihappojen perusteella alettiin epäilemään raskaushepatoosia jo ennen kutinaa.

Alkujaan menin siis lääkäriin noista yöllisistä vatsanpoltteluista ja yhtäkkiä alkavasta ripulista, joka kesti muutaman tunnin, mutta meni aina aamuksi ohi. Kauheeta se oli, kun joutui olemaan kaksin kerroin ja silloin vielä vauvakin liikkui tosi paljon. Näitä yöllisiä "kohtauksia" tuli noin kerran viikossa eli ei ollut jokaöistä.

kun sait selvyyden asiaan! Onnea loppumetreille!

• Mistä johtuu??
        32+2 kirjoitti:

kun sait selvyyden asiaan! Onnea loppumetreille!

On se huojentavaa nyt, kun sai selvyyden. Toivottavasti tästä on apua muillekin raskaushepatoosia sairastaville, joilta puuttuu ne tyypilliset oireet. Näinkin siis voi olla, kuten tapauksessani. Nyt jännitetään sitä mahdollista käynnistystä, kun esikoinen tuli "normaalisti" vaikkakin kalvot jouduttiin puhkaisemaan.

Kovasti olisin halunnut, että synnytys saisi alkaa omalla painollaan ja paikat saisi rauhassa aueta luonnon mukaisesti. Esikoinen kun syntyi 40 6. Vaikka eipä tämä sitä nyt tarkoita, että toinenkin menisi automaattisesti lasketun ajan yli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      4528
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2551
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2394
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1732
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1407
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1277
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe