uusiMazda6 ja uusiAvensis - hyvät kesäautot

Eilen se sitten tapahtui viidennen kerran... Taas s...tanan takajarrut jäässä elikkäs jumissa!

Juu ja ei ollut käsijarru taaskaan päällä. Vaihde pykälässä seisontajarru -> ei päällä!!!

Alkoi vitutuskäyrä nouseen aamutuimaan taivaisiin... Muksut kököttää autossa silmät pyöreinä, kun isi kaivelee lämpöpuhallinta varastosta ja alkaa sulatteleen jarrupaloja. No päästiinhän sitä taas liikenteeseen. Ja soitto taas naapurille "saisko taas auton teidän talliin päiväksi?".

Aloin sitten suutuspäissäni soitteleen aiheesta. Ensin leasing yhtiön huoltoon. "Jos autosi on kotipihassa, joudut itse maksaan hihnausauton ja sijaisauton. Jokos olet soittanu huoltoon?". Soitin Laakkoselle mazda huoltoon. "Nyt on tänä talvena ollu niin poikkeukselliset kelit, että näitä on sattunu." Kyselin huoltomieheltä, että onkos jotenkin poikkeuksellista että Suomessa on talvella lunta ja pakkasta... Alkoi sama liirum laarum taas. Huoltomies tokaisi vielä lopuksi, että asiasta on reklamoitu maahantuojalle saakka ja vastaus sieltä oli, ettei tähän ole korjausta saatavilla.

Päätin kuitenkin vielä soitella maahantuojalle. Vastaus oli ennalta opeteltu liturgia "poikkeuksellisista keliolosuhteista". Aivan varmaa, että maahantuoja on ohjeistanut huollot tuolla hemmetin liturgialla. Ihan samat tekstit molemmista paikoista. Kyselin mahdollista korjausta vikaan. Kyseessä ei kuulemma ole varsinaisesti vika, niinpä ei ollut korjaustakaan olemassa. Kuka nyt olematonta vikaa alkaisi korjata. Maahantuojalta tietoinen valinta -> jätetään asiakkaat kärsimään seuraukset. Ei hyvä valinta pitkän päälle. Täältä löytyy jo yks entinen mazda mies.

Summa summartum... Osta allnew mazda6, saat hemmetin hyvän kesäauton! En voi suositella kyseistä autoa kenellekkään. Suomessa kun on niin "kovat olosuhteet", ettei täällä mazdalla pärjää. Auton hommatessani erehdyin pitämään mazdaa luotettavana ja laadukkaana autona. Onpahan tämä mielikuva tässä talven aikana hieman "muuttunut".

Ja on mulla ollut muitakin autoja, joissa on ollut levyjarrut takana... Ikinä ei vaan ole tällaista sattunut ennen kohdalle. Kyseessä on päivän selvä suunnitteluvirhe. Huollon mukaan palat on levyn "iholla" ja sanatarkasti "se olematon liike, jonka kumi palauttaa, ei sitten ole ilmeisesti riittävä."

Sama pätee muuten uuteen toyota anjovikseen... Huomasin kun asiasta netistä googlailin.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8820115

Tämä teksti sitten koskee vaan uutta mazda6 mallia. Wanhat kutoset voi olla ihan hyviä ja toimivia. Samoin kuin muut mallit... Sympatiat Sarille68:lle avensiksen puolesta... Ymmärrän tuskasi enemmän kuin hyvin.
Ilmoita


...vaikkapa VW, Ford, Pösö, Citikka tai Rellu, saat erittäin laadukkaan, huippukestävän ja maamme olosuhteisiin erinomaisesti räätälöidyn TALVIauton.

PS. Älä tule niidenkään osalta itkemään suomi24-palstalle sitten kun sattuisi jotain...
3 VASTAUSTA:
olenkin omistanut. Muita ongelmia piisasi, mutta pihaan eivät kertaakaan jättäneet...
mazda-män kirjoitti:
olenkin omistanut. Muita ongelmia piisasi, mutta pihaan eivät kertaakaan jättäneet...
Nytkin seisoo pihassa 2:s autona clio vm. 2000. Sillä sitä on ajeltu kun ei 10 kertaa kalliimmalla mazdalla pääse liikenteeseen. Että näin...
31 kirjoitti:
Nytkin seisoo pihassa 2:s autona clio vm. 2000. Sillä sitä on ajeltu kun ei 10 kertaa kalliimmalla mazdalla pääse liikenteeseen. Että näin...
ole moisesta ongelmasta muilta kuullut.
Oma lähtee aina kuin palmun alta vaikka kässäri onkin aina tiukasti päällä.
Emännän pösö kyllä pamahtaa aina ikävästi liikkeelle lähdettäessä, vaikka siinäkin kyllä pyörät alkavat heti pyörimään.
+Lisää kommentti
mitään lämpöpuhaltimia. Ykkönen silmään ja pienet "nytkäytykset" ja eikun liikenteeseen.
Siinä kaikki tästä aiheesta. Käytä käsijarrua aina kun siihen on tarvetta.
9 VASTAUSTA:
Ai että pitäisi koittaa oikein "nytkäyttää". Ei kun mää katoin ovelta, että jarrut on jäässä ja hain puhaltimen... Vei vee.

Normaali proseduuri on se 5 kertaa eteen ja taakse vuoron perään, mutta ei se pehmeellä lumella auta. Rangas/renkaat tuluu suhuna alla. Vai käviskö "nytkäytykseksi" se, kun eilen illalla vartin kaupassa olon jälkeen ajelin n. puolikilometriä rengas kadun mustassa kohdassa "jolisten". Poju kysy takapenkillä "Mikä ääni toi on?". Lähti se sitten pamahtaen auki, rengas tosin saattoi ottaa itseensä, vitutti taas sen verta etten jaksanut alkaa tutkiskeleen. Onneksi on leasing auto. Ja todella turvallista menoa. Kävi mielessä, että soitan sen hinurin nyt, mutta en jaksanut jäädä odotteleen kaupan pihaan, kun oli 2,5v poika mukana ja ostokset kyydissä. Vara-auto olis tuotu kaupungista ja siihen olis menny minimissään se tunti.

Ja en kiellä, ettei joku uusi-mazda6 vois toimiakin talvikelillä. Jos sattuu ajeleen hyvin auratuilla teillä, jne voi auto toimia varmasti ihan hyvin. Tänne maaseudulle se ei sovi, sillä täällä sen pidon löytäminen juuttuneen renkaan alle on useamman kilometrin päässä. Kerran ajelin sen 3 kilometriä kylille, toinen takarengas jumissa. Ei meinannut sillä matkalla montaa kertaa karata auto ojaan... Viime talvena ei ongelmia ollut. Ilmeisesti silloiset "keski-Euroopan" kelit sopi paremmin. Ja kuten huollosta JA MAAHANTUOJALLA sanottiin "että näitä on sattunut". Ole siis tyytyväinen jos et ole ongelmaan törmännyt! Kyseessä ei siis ole mikään yksittäis tapaus.

Mutta hyviäkin uutisia... Mazdan huollosta soittettiin tänä aamuna rikki menneen kaukosäädön korjaamisesta. Sanoi samalla, että josko vaihdettaisiin siihen autoon jarrupalat ja kokeiltaisiin olisiko siitä apua. Pisteet huollolle. En tosin tiedä mistä tämä mielen muutos sai alkunsa. Kerksesin jo vaatia kompensaatioita leasing yhtiöltä ja "keskustelin" maahantuojalle aiheesta, kuten jo aikaisemmin kerroin... Joku on ilmeisesti "pyytänyt" korjausta, sillä aluksi sanottiin, ettei sille mitään voi tehdä. Mene ja tiedä. Mutta pisteet tästä huoltoon joka tapauksessa! Edes ottavat ongelman kuuleviin korviinsa... Sekin on jo tänä päivänä hyvä suoritus.
"nytkäytys" kirjoitti:
Ai että pitäisi koittaa oikein "nytkäyttää". Ei kun mää katoin ovelta, että jarrut on jäässä ja hain puhaltimen... Vei vee.

Normaali proseduuri on se 5 kertaa eteen ja taakse vuoron perään, mutta ei se pehmeellä lumella auta. Rangas/renkaat tuluu suhuna alla. Vai käviskö "nytkäytykseksi" se, kun eilen illalla vartin kaupassa olon jälkeen ajelin n. puolikilometriä rengas kadun mustassa kohdassa "jolisten". Poju kysy takapenkillä "Mikä ääni toi on?". Lähti se sitten pamahtaen auki, rengas tosin saattoi ottaa itseensä, vitutti taas sen verta etten jaksanut alkaa tutkiskeleen. Onneksi on leasing auto. Ja todella turvallista menoa. Kävi mielessä, että soitan sen hinurin nyt, mutta en jaksanut jäädä odotteleen kaupan pihaan, kun oli 2,5v poika mukana ja ostokset kyydissä. Vara-auto olis tuotu kaupungista ja siihen olis menny minimissään se tunti.

Ja en kiellä, ettei joku uusi-mazda6 vois toimiakin talvikelillä. Jos sattuu ajeleen hyvin auratuilla teillä, jne voi auto toimia varmasti ihan hyvin. Tänne maaseudulle se ei sovi, sillä täällä sen pidon löytäminen juuttuneen renkaan alle on useamman kilometrin päässä. Kerran ajelin sen 3 kilometriä kylille, toinen takarengas jumissa. Ei meinannut sillä matkalla montaa kertaa karata auto ojaan... Viime talvena ei ongelmia ollut. Ilmeisesti silloiset "keski-Euroopan" kelit sopi paremmin. Ja kuten huollosta JA MAAHANTUOJALLA sanottiin "että näitä on sattunut". Ole siis tyytyväinen jos et ole ongelmaan törmännyt! Kyseessä ei siis ole mikään yksittäis tapaus.

Mutta hyviäkin uutisia... Mazdan huollosta soittettiin tänä aamuna rikki menneen kaukosäädön korjaamisesta. Sanoi samalla, että josko vaihdettaisiin siihen autoon jarrupalat ja kokeiltaisiin olisiko siitä apua. Pisteet huollolle. En tosin tiedä mistä tämä mielen muutos sai alkunsa. Kerksesin jo vaatia kompensaatioita leasing yhtiöltä ja "keskustelin" maahantuojalle aiheesta, kuten jo aikaisemmin kerroin... Joku on ilmeisesti "pyytänyt" korjausta, sillä aluksi sanottiin, ettei sille mitään voi tehdä. Mene ja tiedä. Mutta pisteet tästä huoltoon joka tapauksessa! Edes ottavat ongelman kuuleviin korviinsa... Sekin on jo tänä päivänä hyvä suoritus.
sanomani, että en käytä oikeastaan ikinä käsijarrua. Korkeintaan mäkeen pysäköidessä. Auto on siis kaikissa näissä mainituissa tapauksissa seisonut ilman käsijarrua vaihde päällä. Epäilin jo jossain vaiheessa, että mazda on virittänyt automaattiseen seisontajarrun, joka kiristyy kun auto sammutetaan. Näin ei kuitenkaan ole.
pitikin kirjoitti:
sanomani, että en käytä oikeastaan ikinä käsijarrua. Korkeintaan mäkeen pysäköidessä. Auto on siis kaikissa näissä mainituissa tapauksissa seisonut ilman käsijarrua vaihde päällä. Epäilin jo jossain vaiheessa, että mazda on virittänyt automaattiseen seisontajarrun, joka kiristyy kun auto sammutetaan. Näin ei kuitenkaan ole.
ideassa ei ole mitään vikaa! Tietenkään jäätiköllä "nytkäytys" ei toimi. Aja jäätiköltä sivuun ja homma toimii, pakkiakin voi "nytkäytyksessä" käyttää. Sanot, ettet käytä käsijarrua oikeastaan ikinä. Täysin väärä käytäntö, käytä käsijarrua aina kun pysäköit autosi. Näin käsijarru tomii moitteetta. Uusi Mazda6 on toiminut hienosti tänä kunnon pakkastalvenakin. Muutaman kerran tuprakkasateen jälkeen on jarrut olleet jumissa. "Nytkätys" avaa ja sillä siisti. Moisesta en viitsi edes mainita naapurillekaan, vaikka naapurin auto ei edes lähtenyt käyntiin eräänä aamuna -25c.
Oisko pakkasella osuutta, tiiä häntä.
Mazda parhaita talviautoja.
M6 kirjoitti:
ideassa ei ole mitään vikaa! Tietenkään jäätiköllä "nytkäytys" ei toimi. Aja jäätiköltä sivuun ja homma toimii, pakkiakin voi "nytkäytyksessä" käyttää. Sanot, ettet käytä käsijarrua oikeastaan ikinä. Täysin väärä käytäntö, käytä käsijarrua aina kun pysäköit autosi. Näin käsijarru tomii moitteetta. Uusi Mazda6 on toiminut hienosti tänä kunnon pakkastalvenakin. Muutaman kerran tuprakkasateen jälkeen on jarrut olleet jumissa. "Nytkätys" avaa ja sillä siisti. Moisesta en viitsi edes mainita naapurillekaan, vaikka naapurin auto ei edes lähtenyt käyntiin eräänä aamuna -25c.
Oisko pakkasella osuutta, tiiä häntä.
Mazda parhaita talviautoja.
"Että näitä on sattunut" on maahantuoja Sinulle vastannut, ihmettelen.
Itse olen myös maahantuojalta kysellyt erittäin kovaäänisten ensiasennusrenkaiden perään ja pari muutakin kysymystä, ei mitään vastauksia!?
Maahntuojalle siitä pitkä miinus, kilpailijat huomioivat asiakkaansa.
M6 kirjoitti:
ideassa ei ole mitään vikaa! Tietenkään jäätiköllä "nytkäytys" ei toimi. Aja jäätiköltä sivuun ja homma toimii, pakkiakin voi "nytkäytyksessä" käyttää. Sanot, ettet käytä käsijarrua oikeastaan ikinä. Täysin väärä käytäntö, käytä käsijarrua aina kun pysäköit autosi. Näin käsijarru tomii moitteetta. Uusi Mazda6 on toiminut hienosti tänä kunnon pakkastalvenakin. Muutaman kerran tuprakkasateen jälkeen on jarrut olleet jumissa. "Nytkätys" avaa ja sillä siisti. Moisesta en viitsi edes mainita naapurillekaan, vaikka naapurin auto ei edes lähtenyt käyntiin eräänä aamuna -25c.
Oisko pakkasella osuutta, tiiä häntä.
Mazda parhaita talviautoja.
Johan on juttuja. Käytä käsijarrua aina kun voit? Huhhuh, toivottavasti ajat hiukan erisuunnalla kuin meikäläinen, uskalla muuten lähteä tonne liikenteeseen =)

Vain oikea järjen jättiläinen jättää käsijarrun päälle autoon pakkasilla. Voihan sitä tietysti jättää mutta kannattaa sitten pitää 5 kg:n hienosäätöleka auton takahutlerissa vakiovarusteena. On meinaan käyttöä. Helpommalla kyllä pääsee jos vetelee vaikka pikkuheijariaan ton käsijarrun sijasta.

Käsijarrua kannattaa kyllä vedellä sopivassa paikassa silloin tällöin ja plussakeleillä sitä kannattaa pitää päällä, ettei jämähdä kiinni. Mutta vain tosi valopää jättää sen päälle pakkasilla jollei nyt sitten joudu oikein pahaan rinteeseen autoa jättämään, ja idiootti pitää siinäkin ollaan jos moiseen paikkaan liukkaalla autonsa jättää.
typerys maximus kirjoitti:
Johan on juttuja. Käytä käsijarrua aina kun voit? Huhhuh, toivottavasti ajat hiukan erisuunnalla kuin meikäläinen, uskalla muuten lähteä tonne liikenteeseen =)

Vain oikea järjen jättiläinen jättää käsijarrun päälle autoon pakkasilla. Voihan sitä tietysti jättää mutta kannattaa sitten pitää 5 kg:n hienosäätöleka auton takahutlerissa vakiovarusteena. On meinaan käyttöä. Helpommalla kyllä pääsee jos vetelee vaikka pikkuheijariaan ton käsijarrun sijasta.

Käsijarrua kannattaa kyllä vedellä sopivassa paikassa silloin tällöin ja plussakeleillä sitä kannattaa pitää päällä, ettei jämähdä kiinni. Mutta vain tosi valopää jättää sen päälle pakkasilla jollei nyt sitten joudu oikein pahaan rinteeseen autoa jättämään, ja idiootti pitää siinäkin ollaan jos moiseen paikkaan liukkaalla autonsa jättää.
Ite jätän aina käsijarrun päälle pysäköidessä.
Olen vissiin vainoharhainen valopää kun näin teen, mutta en uskaltais jättää autoa pelkän vaihteen varaan. Eikä ikinä ole kutosen jarrut jämähtäneet (-07) olkoon vaikka 30 ast. pakkasta tai mitä vain.
typerys maximus kirjoitti:
Johan on juttuja. Käytä käsijarrua aina kun voit? Huhhuh, toivottavasti ajat hiukan erisuunnalla kuin meikäläinen, uskalla muuten lähteä tonne liikenteeseen =)

Vain oikea järjen jättiläinen jättää käsijarrun päälle autoon pakkasilla. Voihan sitä tietysti jättää mutta kannattaa sitten pitää 5 kg:n hienosäätöleka auton takahutlerissa vakiovarusteena. On meinaan käyttöä. Helpommalla kyllä pääsee jos vetelee vaikka pikkuheijariaan ton käsijarrun sijasta.

Käsijarrua kannattaa kyllä vedellä sopivassa paikassa silloin tällöin ja plussakeleillä sitä kannattaa pitää päällä, ettei jämähdä kiinni. Mutta vain tosi valopää jättää sen päälle pakkasilla jollei nyt sitten joudu oikein pahaan rinteeseen autoa jättämään, ja idiootti pitää siinäkin ollaan jos moiseen paikkaan liukkaalla autonsa jättää.
jättiläinen. Tänä talvena se on nähty kuinka hyvin käsijarru toimii, kun sitä käyttää AINA!
Mutta Sinä joka käytät joskus tulee ongelmia. Näin se vaan on, KÄYTÄ KÄSIJARRUA ja sillä siisti!
Itsellä Masan (reilun vuoden vanha) jarrut muutaman kerran jumissa ja "nytkäytys" auttaa heti. Siinä ei tarvita mitään lekoja, vasaroita tai lämpöpuhaltimia. Uskokaa nyt hyvät ihmiset. Teette moisesta asiasta itsellenne hirveän ongelman. Ei voi kuin kummastella.
"nytkäytys" kirjoitti:
Ai että pitäisi koittaa oikein "nytkäyttää". Ei kun mää katoin ovelta, että jarrut on jäässä ja hain puhaltimen... Vei vee.

Normaali proseduuri on se 5 kertaa eteen ja taakse vuoron perään, mutta ei se pehmeellä lumella auta. Rangas/renkaat tuluu suhuna alla. Vai käviskö "nytkäytykseksi" se, kun eilen illalla vartin kaupassa olon jälkeen ajelin n. puolikilometriä rengas kadun mustassa kohdassa "jolisten". Poju kysy takapenkillä "Mikä ääni toi on?". Lähti se sitten pamahtaen auki, rengas tosin saattoi ottaa itseensä, vitutti taas sen verta etten jaksanut alkaa tutkiskeleen. Onneksi on leasing auto. Ja todella turvallista menoa. Kävi mielessä, että soitan sen hinurin nyt, mutta en jaksanut jäädä odotteleen kaupan pihaan, kun oli 2,5v poika mukana ja ostokset kyydissä. Vara-auto olis tuotu kaupungista ja siihen olis menny minimissään se tunti.

Ja en kiellä, ettei joku uusi-mazda6 vois toimiakin talvikelillä. Jos sattuu ajeleen hyvin auratuilla teillä, jne voi auto toimia varmasti ihan hyvin. Tänne maaseudulle se ei sovi, sillä täällä sen pidon löytäminen juuttuneen renkaan alle on useamman kilometrin päässä. Kerran ajelin sen 3 kilometriä kylille, toinen takarengas jumissa. Ei meinannut sillä matkalla montaa kertaa karata auto ojaan... Viime talvena ei ongelmia ollut. Ilmeisesti silloiset "keski-Euroopan" kelit sopi paremmin. Ja kuten huollosta JA MAAHANTUOJALLA sanottiin "että näitä on sattunut". Ole siis tyytyväinen jos et ole ongelmaan törmännyt! Kyseessä ei siis ole mikään yksittäis tapaus.

Mutta hyviäkin uutisia... Mazdan huollosta soittettiin tänä aamuna rikki menneen kaukosäädön korjaamisesta. Sanoi samalla, että josko vaihdettaisiin siihen autoon jarrupalat ja kokeiltaisiin olisiko siitä apua. Pisteet huollolle. En tosin tiedä mistä tämä mielen muutos sai alkunsa. Kerksesin jo vaatia kompensaatioita leasing yhtiöltä ja "keskustelin" maahantuojalle aiheesta, kuten jo aikaisemmin kerroin... Joku on ilmeisesti "pyytänyt" korjausta, sillä aluksi sanottiin, ettei sille mitään voi tehdä. Mene ja tiedä. Mutta pisteet tästä huoltoon joka tapauksessa! Edes ottavat ongelman kuuleviin korviinsa... Sekin on jo tänä päivänä hyvä suoritus.
Vaikka autosi on leasing, voi sopimuksen aina purkaa. Jos et tykkää autosta ja noin vihaat sitä, peru soppari. Maksa mieluummin muutama tonni sakkoa, saat mielernrauhan. Kehotan harkitsemaan vaikkapa uutta Suoerb-Skodaa, se on oikeasti laadukas ja ongelmaton eikä ruostu kuten matukka. Mitä sitä hermojaan menettää yhden autonrottelon takia kun valinnanvaraa on?
typerys maximus kirjoitti:
Johan on juttuja. Käytä käsijarrua aina kun voit? Huhhuh, toivottavasti ajat hiukan erisuunnalla kuin meikäläinen, uskalla muuten lähteä tonne liikenteeseen =)

Vain oikea järjen jättiläinen jättää käsijarrun päälle autoon pakkasilla. Voihan sitä tietysti jättää mutta kannattaa sitten pitää 5 kg:n hienosäätöleka auton takahutlerissa vakiovarusteena. On meinaan käyttöä. Helpommalla kyllä pääsee jos vetelee vaikka pikkuheijariaan ton käsijarrun sijasta.

Käsijarrua kannattaa kyllä vedellä sopivassa paikassa silloin tällöin ja plussakeleillä sitä kannattaa pitää päällä, ettei jämähdä kiinni. Mutta vain tosi valopää jättää sen päälle pakkasilla jollei nyt sitten joudu oikein pahaan rinteeseen autoa jättämään, ja idiootti pitää siinäkin ollaan jos moiseen paikkaan liukkaalla autonsa jättää.
itsekkin, vaikka en Mazdaa omista vaan 10 vuotta vanhan Galantin ja aina käytän itsekkin käsijarrua. Vasta oli täällä pohjoisessa reilusti yli 30 asteen pakkasia ja Galantissa käsijarrut yön yli päällä ja aamulla ei ollut mitään ongelmia niiden pois saamisessa. Ehkä sen takia minulla käsijarrut pelaakin, kun käytän niitä. Niin ja kyseistä autoa käyttänyt jo aika monta kertaa katsastamassakin ja koskaan ei ole ollut käsijarruissa vielä yli 20% eroa renkaiden välillä ja maksimissaan saisi olla jopa 70%.
+Lisää kommentti
Niin, kertoisitko minkä vuosimallin vehkeellä nämä ongelmat oikein esiintyy?
Ilmoita
Minulla vm 2008 edelisen sukupolven Mazda6. Sama ongelma talvella, että takajarrut jumissa.

Helpotusta sain tähän asentamalla 6 puolaiset kevytmetallivanteet talvipyöriin. Näin takavanteet että etuvanteet tuulettuvat eivätkä jäädy.

Toinen estävä seikka on se, että mikäli pidät Mazda 6 kylmässä autotallissa talvella, autotallin ovien ilma-aukot pidettävä avoinna kuten autotallin oma ilmaräppänä myöskin avoinna ja täten ilma kiertää autotallissa . Mikäli nämä po. ilmaräppänät kiinni, on varmaa että Mazdan jarrut jumittuvat kiinni auton ollessa autotallissa. Siis kokemusta on.

nimimerkki Jorkki.
1 VASTAUS:
Pikku napautus vasaralla,mutta niin et ei vahingoita jarruosia ja matkaan on päästy,meneehän siinä muutama sekuntti.
+Lisää kommentti
en ole auto-tietävä. mutta kannattaa kokeilla. pysäköitäessähän jarrutetaan. sen jälkeen kannattaa siirtää autoa, vaikka muutaman sentin eteen ja taaksepäin tai päinvastoin eikä painaa jarrupoljinta. ehkä auttaa jarrujen lukkiintumiseen. varma kikka on. kun lopettaa ajon, odottaa muutaman minuutin, että " jarrut ovat jäähtyneet " ja siirtää autoa hieman eteen/taakse ilman jarrutusta, eivät ole aamulla " jurrissa ". Takuuta en anna, mutta ehdotus ei myöskään maksa mitään. hyvää lukkiutumanto kevättä.
Ilmoita
Otappa pölykapselit pois takanta jos sellaiset sattuu olemaan.
Ilmoita
Kumma kun ei omassa uudemman mallin kutosessa ole kertaakaan jäätynyt jarrut. Kaksi talvea ajellut aktiivisesti eikä siis kertaakaan ongelmia jarrujen kanssa. Mielestäni uusi kutonen on erinomainen talviauto.
2 VASTAUSTA:
Uskokaa nyt hemmetii ettei mikään "nytkäytys" auta. Kyllä sitä on kokeiltu eteen ja taakse. Missä sitä nytkäyttää paremmin kun lähin kestopäällystetie löytyy 3km päästä. Täällä maalla kun on maa valkoinen jokakohdasta tiestä... Kitkaa _ei_ löydy mistään sen jumissa olevan pyörän alle ,niin sitä _ei_ saa "nytkäytettyä". Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Kaupunkiautoksi ihan hyvä, kun on tiet aurattu hyvin, eikä lumi pöllyä jarruihin.

Ja voi jesus... Pitäis oikein "muutama tonni" maksaa, että saa auton vaihdettua. En tiedä mitä lottovoittajia täällä surffailee, mutta minulla ei ainakaan ole aikomusta maksaa ylimääräisiä "sanktioita" siitä, että auton jarruissa on vikaa! Käytä hyvä mies(nainen) järkeä!

Muutama järkikommettikin löytyi. Autossani on aluvanteet ja auto seisoo autokatoksessa. Tuon auton liikuttamisen kanssa tässä on jotenkuten selvitty viimesistä pakkaskeleistä. Eli hetki odottelua (1 min) ajonjälkeen ja sitten auton siirto. Toimi ainakin silloin ennekuin käytin huollossa.

Jarrupalat vaihdettiin huollossa, mutta sen jälkeen ei ole ollut pakkas/pyry keliä, joten taitaa korjauksen toimivuuden testaus jäädä ensi talveen.

Ja ei ne jarrut varmaan jäädykkään espalla. Lähde huvikses lomamatkalle vaikka lappiin lumipyryyn viikos. Aja aamu kolmelta Kittilän syrjäkylälle metsäautotielle ja pysäytä autos tunniksi. Siinä mazdamiehen "venäläinen ruletti".
mazdamän kirjoitti:
Uskokaa nyt hemmetii ettei mikään "nytkäytys" auta. Kyllä sitä on kokeiltu eteen ja taakse. Missä sitä nytkäyttää paremmin kun lähin kestopäällystetie löytyy 3km päästä. Täällä maalla kun on maa valkoinen jokakohdasta tiestä... Kitkaa _ei_ löydy mistään sen jumissa olevan pyörän alle ,niin sitä _ei_ saa "nytkäytettyä". Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Kaupunkiautoksi ihan hyvä, kun on tiet aurattu hyvin, eikä lumi pöllyä jarruihin.

Ja voi jesus... Pitäis oikein "muutama tonni" maksaa, että saa auton vaihdettua. En tiedä mitä lottovoittajia täällä surffailee, mutta minulla ei ainakaan ole aikomusta maksaa ylimääräisiä "sanktioita" siitä, että auton jarruissa on vikaa! Käytä hyvä mies(nainen) järkeä!

Muutama järkikommettikin löytyi. Autossani on aluvanteet ja auto seisoo autokatoksessa. Tuon auton liikuttamisen kanssa tässä on jotenkuten selvitty viimesistä pakkaskeleistä. Eli hetki odottelua (1 min) ajonjälkeen ja sitten auton siirto. Toimi ainakin silloin ennekuin käytin huollossa.

Jarrupalat vaihdettiin huollossa, mutta sen jälkeen ei ole ollut pakkas/pyry keliä, joten taitaa korjauksen toimivuuden testaus jäädä ensi talveen.

Ja ei ne jarrut varmaan jäädykkään espalla. Lähde huvikses lomamatkalle vaikka lappiin lumipyryyn viikos. Aja aamu kolmelta Kittilän syrjäkylälle metsäautotielle ja pysäytä autos tunniksi. Siinä mazdamiehen "venäläinen ruletti".
MOI! Ostin -09 vuosimallia olevan MAZDA 5:sen. Ei ole jarrut jäätyny vaikka pakkasta on ollut enemmänkin. En tiedä onko uudemmat vuosimallit sitten hiukan parempia sen suhteen. Mene ja tiedä. Tai sitten maanantaikappaleita on valmistettu enemmänkin jos muilla on ollut jarrujen jäätymisiä.
+Lisää kommentti
Oiskohan kyse siitä että lumi pöllyää sulaa ja jäätyy. Ilmiö esiintyy kaikilla merkeillä. Erilaisia ilmaohjaimia on jopa joissain merkeissä viritelty. Työkaveilla ilmiö on esiintynyt kuutosessa, käytössä peltivanteet. Heittänäyt kerran pöpelikköön jäätymisen takia. Itse en aja maantiellä, joten ilmiötä en ole omassa havainnut, mutta on pinnavanteet joten ilma ainakin kiertää paremmin. Mutta eihän näistä koskaan tiedä.
1 VASTAUS:
onko tähän takajarrujen jäätymiseen keksitty minkäänlaista ratkaisua/helpoitusta?
Itselläni jäätyi eilen totaalisesti takajarrut 1kk vanhasta M6:sta ja mittaristo oli kuin joulukuusi, stana!
+Lisää kommentti
Ei ketuta.......
mulla on allnew6 vuosimalli -08 joka toimii kesät talvet erinomaisesti. Oiskohan vika itse kuskissa, omistajassa ?
1 VASTAUS:
justiinsa...stanan tollo!
Aivankuin se olis kuskin vika jos jarrut jäätyy?
Kyllä tuo on tapahtunut jokaiselle vastaavan omistajalle mitä itse olen kysellyt....
+Lisää kommentti
Saahan sen ongelman vaikka mistä. Pihaan ajettaessa kannattaa jarruttaa hieman, että saadaan levyt lämpimäksi ja lumi sulamaan. Ennen ajoon lähtöä voi painaa jarrupoljinta. Ostakaa auto, alkääkä kirjoitelko hupsuja.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

uusiMazda6 ja uusiAvensis - hyvät kesäautot

Eilen se sitten tapahtui viidennen kerran... Taas s...tanan takajarrut jäässä elikkäs jumissa!

Juu ja ei ollut käsijarru taaskaan päällä. Vaihde pykälässä seisontajarru -> ei päällä!!!

Alkoi vitutuskäyrä nouseen aamutuimaan taivaisiin... Muksut kököttää autossa silmät pyöreinä, kun isi kaivelee lämpöpuhallinta varastosta ja alkaa sulatteleen jarrupaloja. No päästiinhän sitä taas liikenteeseen. Ja soitto taas naapurille "saisko taas auton teidän talliin päiväksi?".

Aloin sitten suutuspäissäni soitteleen aiheesta. Ensin leasing yhtiön huoltoon. "Jos autosi on kotipihassa, joudut itse maksaan hihnausauton ja sijaisauton. Jokos olet soittanu huoltoon?". Soitin Laakkoselle mazda huoltoon. "Nyt on tänä talvena ollu niin poikkeukselliset kelit, että näitä on sattunu." Kyselin huoltomieheltä, että onkos jotenkin poikkeuksellista että Suomessa on talvella lunta ja pakkasta... Alkoi sama liirum laarum taas. Huoltomies tokaisi vielä lopuksi, että asiasta on reklamoitu maahantuojalle saakka ja vastaus sieltä oli, ettei tähän ole korjausta saatavilla.

Päätin kuitenkin vielä soitella maahantuojalle. Vastaus oli ennalta opeteltu liturgia "poikkeuksellisista keliolosuhteista". Aivan varmaa, että maahantuoja on ohjeistanut huollot tuolla hemmetin liturgialla. Ihan samat tekstit molemmista paikoista. Kyselin mahdollista korjausta vikaan. Kyseessä ei kuulemma ole varsinaisesti vika, niinpä ei ollut korjaustakaan olemassa. Kuka nyt olematonta vikaa alkaisi korjata. Maahantuojalta tietoinen valinta -> jätetään asiakkaat kärsimään seuraukset. Ei hyvä valinta pitkän päälle. Täältä löytyy jo yks entinen mazda mies.

Summa summartum... Osta allnew mazda6, saat hemmetin hyvän kesäauton! En voi suositella kyseistä autoa kenellekkään. Suomessa kun on niin "kovat olosuhteet", ettei täällä mazdalla pärjää. Auton hommatessani erehdyin pitämään mazdaa luotettavana ja laadukkaana autona. Onpahan tämä mielikuva tässä talven aikana hieman "muuttunut".

Ja on mulla ollut muitakin autoja, joissa on ollut levyjarrut takana... Ikinä ei vaan ole tällaista sattunut ennen kohdalle. Kyseessä on päivän selvä suunnitteluvirhe. Huollon mukaan palat on levyn "iholla" ja sanatarkasti "se olematon liike, jonka kumi palauttaa, ei sitten ole ilmeisesti riittävä."

Sama pätee muuten uuteen toyota anjovikseen... Huomasin kun asiasta netistä googlailin.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8820115

Tämä teksti sitten koskee vaan uutta mazda6 mallia. Wanhat kutoset voi olla ihan hyviä ja toimivia. Samoin kuin muut mallit... Sympatiat Sarille68:lle avensiksen puolesta... Ymmärrän tuskasi enemmän kuin hyvin.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta