Mitä tehdä?
Meillä neljä lasta, kaksi alle kouluikäistä (4v ja 5v) ja kaksi koululaista (10v ja 12v).
Koira on nyt puoli vuotias. Tätä on nyt jatkunut jo pari kuukautta.
Eli aina kun minä (äiti) en ole samassa huoneessa missä koira ja lapset, niin koira nipistelee lapsia hampaillaan mm. pohkeisiin ja käsivarsiin. Lisäksi komentaa haukkumalla lapsia vaikka lapset olisivat syömässä tai katsomassa televisiota eivätkä huomioisi koiraa mitenkään. Heti kun minä menen siihen samaan huoneeseen, komentelu loppuu ja koira käy makaamaan.
On yritetty tehdä niin että lapset on opettanut koiralle erilaisia temppuja (makupala palkkiona onnistuneesta tempusta) ja antaneet ruokakupin niin että koiran pitää odottaa lupa lapselta ennen kuin saa syödä, antaneet koiralle luun tullessamme kaupasta jne. Vähän niin kuin että lapset ovat pomoja ja kivojakin sellaisia.
Ei ole auttanut!
Sitten on kokeiltu sellaista ettei lapset huomioi yhtään mitenkään. Ei silitystä, ei makupaloja, ei edes katsetta. Lapset on jättäneet koiran täysin huomiotta. (tämä vinkki tuli koirakouluttajalta)
Ei ole auttanut sekään!
Ulkona ei koira voi olla samaan aikaan lasten kanssa irti, koska kaataa heti lapset ottamalla lahkeesta kiinni ja sitten vetää kirjaimellisesti jalat alta. Sitä tekee vaikka minäkin olisin ulkona.
Nythän koiralla on murkkuikä, mutta tätä nyt on jatkunut jo pari kuukautta joten siksi alan olla jo kohta epätoivoinen.
En voi jättää lapsia keskenään koiran kanssa, vaan minun pitää joko olla aina lasten kanssa kotona tai sitten ottaa lapset joka paikkaan mukaan. Kerran jätin tuon 10 vuotiaan siksi aikaa kun lähdin käymään lähikaupassa ja kun tulin takaisin, poika seisoi keittiön pöydällä pelosta itkien kun koira oli alkanut puremaan.
Meillä on toisiakin koiria (toisen rotuisia) joten kaikki lapset ovat tottuneet koirien käsittelyyn. Eivät kiusaa jne. Ja me aikuiset vahdimme tietenkin. Toisten koirien kanssa ei ole tällaisia ongelmia ollut.
Tämä on todella harmillinen tilanne :(
Olisiko kellään antaa vinkkiä mikä auttaisi asiaan??
Dominoiva nöffipentu
14
487
Vastaukset
En tiedä millaisiin koiriin olette tottuneet,mutta minusta tuo vaikuttaa vaan rajunpuoleiselta,ehkä hieman taistelutahtoiselta nuorelta koiralta.Joita kyllä piisaa...
Dominoinnin kanssa sillä ei ole välttämättä yhtään mitään tekemistä,varsinkin jos ihan pentuna jo on alkanut.Voi hyvinkin olla,että koira ei vaan tajua,mitä siltä vaaditaan ( ei jotain toimintaa saa tehdä) ja kun on aikansa saanut itseään toteuttaa,niin on opittua itseään palkkaavaa toimintaa ( joka on lähtöisin lasten tietynlaisesta käytöksestä,jonka koira on saattanut ottaa ihan leikiksi).Jos vielä on kyseessä aktiivinen tapaus,niin voihan osaltaa tuossa purkaa niitä höyryjä pois,mitä siellä on.
Tuota,onko koiraa ihan yksinkertaisesti kielletty? Minä kun olen ihan sen vanhanaikaisen kunnon kiellon kannalla,joka opetetaan jo pennusta.Koira kielletään tarvittaessa,vaikka pääpointti on toki siinä,että opetetaan toivottu käytös aina.Jos niin yksinkertaista asiaa kuun kielto koira ei tottele,niin luvassa voi olla myöhemminkin ongelmia jossain muodossa lisää,joten kannattaisi hakea apua ihan perusasiaan joltain pätevältä ihmiseltä,joka ymmärtää koiran käytöstä ja osaa neuvoa perusasioissa.
Se,että lapset on nyt passiivisia,ei ole huono juttu.Mutta jos he hiukankin ovat "vastanneet" koiran käytökseen jossain vaiheessa ,niin passiivisuus ei välttämättä yksistään pure.Varsinkaan jos teille sen suosittaja ei ole myöskään opettanut,että siihen toimintaan kannattaa tuossa vaiheessa liittää myös rauhoittavat eleet.
Tuokin on ihan ok,että lapset ylipäätään "kouluttaa" koiraa,valvonnan alla toki ym.mutta ei se poista sitä asiaa,että koira on oppinut tietyn käytöksen,eikä todennäköisesti edes tajua,että se ei ole suotavaa.
Mutta jos koira tekee jotain kiellettyä ihan silmienkin alla,niin koira "ei kovin vakavasti ota" käskyttäjäänsä,ja useinmiten on ihan "kommunikaatio-ongelmasta kyse.
Se sitten,jättääkö ylipäätään lapset ja koiran keskenään valvomatta,vaikka ison ja rajun koiran ja nuoren ( tai noh,monessakin tapauksessa),niin on oma lukunsa.
Minusta toi on ihan perusjuttua,se sitten miten kukakin haluaa koiransa kanssa toimia,on tietty makuasia.
Jos koira ei osaa kieltosanaa/tai ei tottele,niin apua sellaiselta,joka perusasiat neuvoo.Ja tietty katsoa,että jos tarmoa löytyy kuin pienessä kylässä,niin ne höyryt täytyy saada kunnolla purkaa.Ja se sitten hoituu parhaiten jonkin sortin riittävillä ja säännöllisillä aivojenkäytön tekemisillä.- ap
Kyllä koiralle on opetettu EI-sana heti pienenä jo. Että kyllä tietää mitä tarkoitetaan kun kielletään.
Minuahan koira tottelee täydellisesti niin kauan kun olen samassa huoneessa. Mitään ongelmia ei ole kun minä = lauman johtaja olen paikalla, koira on silloin todella kiltisti ja rauhallisesti.
Koiralla on tuo lauman jako nyt hukassa minun mielestä. Pitää minua johtajana, mies tulee sitten, sen jälkeen hän itse ja sitten vasta lapset. ap kirjoitti:
Kyllä koiralle on opetettu EI-sana heti pienenä jo. Että kyllä tietää mitä tarkoitetaan kun kielletään.
Minuahan koira tottelee täydellisesti niin kauan kun olen samassa huoneessa. Mitään ongelmia ei ole kun minä = lauman johtaja olen paikalla, koira on silloin todella kiltisti ja rauhallisesti.
Koiralla on tuo lauman jako nyt hukassa minun mielestä. Pitää minua johtajana, mies tulee sitten, sen jälkeen hän itse ja sitten vasta lapset.Eka viestissäsi mainitsit,että koira ulkona myös käyttäytyy epätoivotusti,vaikka olet paikalla ;)
Eli vaikea nyt vastata viimekädessä,kun ei oikein tiedä miten on...
Mutta oli niin tai näin,niin jos koiralla on edes tieto siitä,kuka on ykkönen ja opetettu myös asiat kunnolla,mitä vaaditaan,niin ei se niitä kyseenalaista,vaikka se ykkönen ei olisikaan paikalla,vaan toimii sen mukaan,miten se on ohjeistettu (opetettu,motivoitu,vaadittu).Näin perus asioissa.Erikoistilanteet,esim.vahvan vartiointiviettiin liittyvät,metsästyskoiran riistaviettiin ym.on oma lukunsa.
Joten,jos koira ei tottele opittua ohjeistusta,oli paikalla tai ei,niin joko hommaa ei ole kunnolla ohjeistettu (koira ei ymmärrä) tai koira, jos jonkinsortin johtajuuden kannalta haluaa ajatella,niin ei se johtajuus kovin hyvin hanskassa ole.
Kikkakolmosia voi antaa,toimii tai ei,mutta parasta olisi antaa jonkun pätevän tsekata tilanne ja neuvoa.
Omaan rotuporukkaankin voi ottaa yhteyttä,sieltä löytyy varmasti joku,joka osaa neuvoa ja viellä tuntee hyvin rodun käyttäytymistäkin ;)
Tuleepi sitten neuvoja,miten toimia,että kaikki on sopivasti omalla pallillaan,ainakin koiran kantilta katsottuna .
Ja juu,koskaan ei ole pahitteeksi miettiä,onko koissulla riittävästi sopivia aktiviteettejä.Kun on,niin purkaa sitten itseään enemmänkin niihin :)- nimg
ap kirjoitti:
Koiralla on tuo lauman jako nyt hukassa minun mielestä. Pitää minua johtajana, mies tulee sitten, sen jälkeen hän itse ja sitten vasta lapset.Tuli kaksikin pientä kikkaa mieleen. Jos koiralle ei ole tottunut kiljahteluun ja koviin ääniin, voisi lapsi kokeilla vinkaisua kun koiran käytös menee liian rajuksi. Yleensä koira kuin koira hämmentyy ja lopettaa nujakoinnin kun ymmärtää satuttaneensa kohdetta. Tässä kikassa on tärkeintä kiljahtaa terävästi (vrt. pentujen raju leikki), eikä huutaa kurkku suorana.
Jos vinkaisu ei tehoa, voisi kokeilla perinteisesti sumupulloa (haaleaa vettä) päin näköä terävän kiellon mausteena. Lapsien pitäisi vaan pitää pulloa jemmassa ja suhauttaa tiukan paikan tullen.
Tärkeää olisi kuitenkin käyttäytyä itse rauhallisesti eikä juoksennella ympäriinsä. Esimerkiksi käsillä huitomisen ja huutamisen pentu voi tulkita leikkinä. Tuo koulutus ja ruokkiminen lapsien toimesta kuulostaa hyvältä ja sitä kannattaa jatkaa. - ap
molossi kirjoitti:
Eka viestissäsi mainitsit,että koira ulkona myös käyttäytyy epätoivotusti,vaikka olet paikalla ;)
Eli vaikea nyt vastata viimekädessä,kun ei oikein tiedä miten on...
Mutta oli niin tai näin,niin jos koiralla on edes tieto siitä,kuka on ykkönen ja opetettu myös asiat kunnolla,mitä vaaditaan,niin ei se niitä kyseenalaista,vaikka se ykkönen ei olisikaan paikalla,vaan toimii sen mukaan,miten se on ohjeistettu (opetettu,motivoitu,vaadittu).Näin perus asioissa.Erikoistilanteet,esim.vahvan vartiointiviettiin liittyvät,metsästyskoiran riistaviettiin ym.on oma lukunsa.
Joten,jos koira ei tottele opittua ohjeistusta,oli paikalla tai ei,niin joko hommaa ei ole kunnolla ohjeistettu (koira ei ymmärrä) tai koira, jos jonkinsortin johtajuuden kannalta haluaa ajatella,niin ei se johtajuus kovin hyvin hanskassa ole.
Kikkakolmosia voi antaa,toimii tai ei,mutta parasta olisi antaa jonkun pätevän tsekata tilanne ja neuvoa.
Omaan rotuporukkaankin voi ottaa yhteyttä,sieltä löytyy varmasti joku,joka osaa neuvoa ja viellä tuntee hyvin rodun käyttäytymistäkin ;)
Tuleepi sitten neuvoja,miten toimia,että kaikki on sopivasti omalla pallillaan,ainakin koiran kantilta katsottuna .
Ja juu,koskaan ei ole pahitteeksi miettiä,onko koissulla riittävästi sopivia aktiviteettejä.Kun on,niin purkaa sitten itseään enemmänkin niihin :)Meillä on iso piha. En voi olla koko ajan jokaisen lapsen vieressä!!
Eli jos esim. minä olen etupihalla ja lapset takapihalla, koira menee takapihalle lasten kimppuun.
Eikä voi mistään puolivuotiaasta koirasta sanoa että kaikki opetettu olis menny jo 100%:sti perille. - ap
nimg kirjoitti:
Tuli kaksikin pientä kikkaa mieleen. Jos koiralle ei ole tottunut kiljahteluun ja koviin ääniin, voisi lapsi kokeilla vinkaisua kun koiran käytös menee liian rajuksi. Yleensä koira kuin koira hämmentyy ja lopettaa nujakoinnin kun ymmärtää satuttaneensa kohdetta. Tässä kikassa on tärkeintä kiljahtaa terävästi (vrt. pentujen raju leikki), eikä huutaa kurkku suorana.
Jos vinkaisu ei tehoa, voisi kokeilla perinteisesti sumupulloa (haaleaa vettä) päin näköä terävän kiellon mausteena. Lapsien pitäisi vaan pitää pulloa jemmassa ja suhauttaa tiukan paikan tullen.
Tärkeää olisi kuitenkin käyttäytyä itse rauhallisesti eikä juoksennella ympäriinsä. Esimerkiksi käsillä huitomisen ja huutamisen pentu voi tulkita leikkinä. Tuo koulutus ja ruokkiminen lapsien toimesta kuulostaa hyvältä ja sitä kannattaa jatkaa.Unohdin kertoa että nuo kaksi isompaa oli omatoimisesti eräänä iltana kokeilleet sumutinpulloa sillä aikaa kun olin saunassa. Ei ollut auttanut yhtään. Varmaan siksi että koira rakastaa vettä ;)
Ja tuota kiljahtamista on myös kokeiltu, liioiteltuna ja ihan luonnollisestikin kovasti kiljaisten kun on sattunut oikeasti. Ei mitään apua. Ei ole reagoinut yhtään asiaan. ap kirjoitti:
Meillä on iso piha. En voi olla koko ajan jokaisen lapsen vieressä!!
Eli jos esim. minä olen etupihalla ja lapset takapihalla, koira menee takapihalle lasten kimppuun.
Eikä voi mistään puolivuotiaasta koirasta sanoa että kaikki opetettu olis menny jo 100%:sti perille.No jos et voi olla lasten vieressä,niin silloin pitää pitää se koira itsensä lähellä niin,että pystyy valvomaan,tai sitten pitää koira sisällä,jos ei valvonta onnistu.Eihän se koira nyt itsestään voi oppia,jos se pääsee koko ajan kuitenkin tekemään kiellettyä,niin se toiminta jo itsestään palkkaa itseään.
Jos johonkin toimintaan puututaan,niin opetukseen kuuluu yleensä aina A.ennakointi ja B.yritetään estää niin pitkälle kuin mahdollista,ettei koira pääse ei-toivottua tekemään.
Ei voi sanoa ei.Mutta jos tuon ikäinen ei usko ihan peruskieltoa,vielä iso koira,ja kun itse puhuit johtajuudesta ja asia koetaan ongelmaksi,niin silloin johtajuus/asian opettelu on sen verran hakusessa,että ei siihen kikkakolmosilla välttämättä kannata/saa puututtua,vaan pitäis miettiä myös kokonaisuutta.Sataprosenttisuudella ei asiaan liity.
Vesineuvo on joskus jossain asiassa hyvä kikka,mutta ei toimi,jos koira pitää vedestä,ja se pitäisi pystyä tekemään joka kerta. Kiljaisut ei valitettavasti auta,jos toiminta jo palkkaa itseään pelkästään lasten reagoinnista.
Ja jos on taisteluhaluinen koissu,se pistää vaan vettä myllyyn.
Tuossa mainitsin perusjuttuja,mutta parasta olisi kohdallanne ottaa ihan johonkin livesti yhteyttä kokonaisvaltaisia neuvoja varten,ja vähän siitäkin,miten koira voisi tarmoaan purkaa...- ap
molossi kirjoitti:
No jos et voi olla lasten vieressä,niin silloin pitää pitää se koira itsensä lähellä niin,että pystyy valvomaan,tai sitten pitää koira sisällä,jos ei valvonta onnistu.Eihän se koira nyt itsestään voi oppia,jos se pääsee koko ajan kuitenkin tekemään kiellettyä,niin se toiminta jo itsestään palkkaa itseään.
Jos johonkin toimintaan puututaan,niin opetukseen kuuluu yleensä aina A.ennakointi ja B.yritetään estää niin pitkälle kuin mahdollista,ettei koira pääse ei-toivottua tekemään.
Ei voi sanoa ei.Mutta jos tuon ikäinen ei usko ihan peruskieltoa,vielä iso koira,ja kun itse puhuit johtajuudesta ja asia koetaan ongelmaksi,niin silloin johtajuus/asian opettelu on sen verran hakusessa,että ei siihen kikkakolmosilla välttämättä kannata/saa puututtua,vaan pitäis miettiä myös kokonaisuutta.Sataprosenttisuudella ei asiaan liity.
Vesineuvo on joskus jossain asiassa hyvä kikka,mutta ei toimi,jos koira pitää vedestä,ja se pitäisi pystyä tekemään joka kerta. Kiljaisut ei valitettavasti auta,jos toiminta jo palkkaa itseään pelkästään lasten reagoinnista.
Ja jos on taisteluhaluinen koissu,se pistää vaan vettä myllyyn.
Tuossa mainitsin perusjuttuja,mutta parasta olisi kohdallanne ottaa ihan johonkin livesti yhteyttä kokonaisvaltaisia neuvoja varten,ja vähän siitäkin,miten koira voisi tarmoaan purkaa...Niinhän me nyt olemmekin joutuneet tekemään että kun lapset on ulkona niin koira on sisällä. En tietenkään anna koiran pureskella lapsia ja on lapsilla sentään oikeus leikkä rauhassa ja ilman pelkoa.
Sama pätee sisällä. Jos koira ei anna lasten olla rauhassa niin lähtee toiseen huoneeseen tai ulos.
Miten tätä asiaa on niin vaikea ymmärtää?? Luuletko oikeasti että annan koiran tehdä sen kielletyn vain toteamalla "ei se vielä tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei". HALOO!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja kerroinhan jo että olen ollut yhteydessä koirakouluttajaan joten on oltu "livesti" yhteydessä mutta ei neuvot ole auttaneet. ap kirjoitti:
Niinhän me nyt olemmekin joutuneet tekemään että kun lapset on ulkona niin koira on sisällä. En tietenkään anna koiran pureskella lapsia ja on lapsilla sentään oikeus leikkä rauhassa ja ilman pelkoa.
Sama pätee sisällä. Jos koira ei anna lasten olla rauhassa niin lähtee toiseen huoneeseen tai ulos.
Miten tätä asiaa on niin vaikea ymmärtää?? Luuletko oikeasti että annan koiran tehdä sen kielletyn vain toteamalla "ei se vielä tiedä mitä saa tehdä ja mitä ei". HALOO!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja kerroinhan jo että olen ollut yhteydessä koirakouluttajaan joten on oltu "livesti" yhteydessä mutta ei neuvot ole auttaneet.Viestissäsi nyt ihan ei saanut kuvaa,että se koira ei olekkaan samaan aikaan pihalla,kun et maininnut samoin kuin tässä viestissä,joten vaikea sanoa mitään,jos ei tarkalleen tiedä missä ja miten mennään ;).Siksi tullaankin siihen,että paras olisi saada aina paikan päälle pätevä neuvoja.
Muitakin koirankouluttajia on.Teidän tapauksessanne paras olisi ongelmakoirakouluttaja.JA kuten sanoin,NE rodun omat ihmiset ;)- nimg
ap kirjoitti:
Unohdin kertoa että nuo kaksi isompaa oli omatoimisesti eräänä iltana kokeilleet sumutinpulloa sillä aikaa kun olin saunassa. Ei ollut auttanut yhtään. Varmaan siksi että koira rakastaa vettä ;)
Ja tuota kiljahtamista on myös kokeiltu, liioiteltuna ja ihan luonnollisestikin kovasti kiljaisten kun on sattunut oikeasti. Ei mitään apua. Ei ole reagoinut yhtään asiaan.Kuulostaa kuitenkin aika pahalta tilanteelta, kun on niin pieniä lapsia ja iso, raju koira. Onko tullut puremajälkiä? Oletko huomannut "leikin" käyvän rajummaksi? Lasten pomottamiselta tuo itsestäni vaikuttaa.
Ja lisää kysymyksiä; Kuinka paljon sinä itse annat koiralle huomiota ja minkä ikäisenä pentu tuli taloon? Kuinka paljon koira saa liikuntaa? Millaisia virikkeitä sillä on?
Oletteko kokeilleet sellaista, että poistut huoneesta esimerkiksi oven taakse ja koiran touhun käydessä uhkaavaksi puutut tilanteeseen ja pistät pennun jäähylle ilman suurempaa meteliä? Ja jos olette, niin kuinka pitkän aikaa? Entäs sitä että sinäkin olisit koiran suhteen välinpitämätön? Itse en menetelmää tarkemmin tunne mutta jääkausi à la Vilander voisi ehkä olla kyseiselle rekulle mahdollinen lääke. Onhan se tosin aika äärimmäinen ratkaisu, mutta tuossa ei taida olla juuri leikkimisen varaa kun ei perinteiset jutut auta.
Mutta olen kyllä molossin kanssa samaa mieltä, että kannattaa ottaa yhteyttä kouluttajaan, jolla on kokemusta nimenomaan ongelmakoirista. Perusrekun osaa nyt kuka tahansa kouluttaa, mutta kun kyse on noinkin vaikeasti hallittavasta ongelmasta voisi täsmähoito tehdä terää. Olisi sekin kouluttaja voinut ottaa huomioon, että kyseessä on iso koira ja pienet lapset. Ja vielä niin fiksu koira, että kiusaa lapsia kun et itse ole paikalla. :/ - nimg
ap kirjoitti:
Unohdin kertoa että nuo kaksi isompaa oli omatoimisesti eräänä iltana kokeilleet sumutinpulloa sillä aikaa kun olin saunassa. Ei ollut auttanut yhtään. Varmaan siksi että koira rakastaa vettä ;)
Ja tuota kiljahtamista on myös kokeiltu, liioiteltuna ja ihan luonnollisestikin kovasti kiljaisten kun on sattunut oikeasti. Ei mitään apua. Ei ole reagoinut yhtään asiaan.Niin, tuli vielä mieleen, että voisit esittää ongelmasi tuolla ->
http://www.koiraneuvola.fi/keskustelu/viewforum.php?f=2
Luulisin, että sieltä saattaa saada asiantuntevampaa apua kuin Suomi24 foorumilta. ;)
- honeybeee
Oletko ihan satavarma etteivät ne lapset kuitenkin jotenkin vähän yllytä pentua kuitenkin? meinaan jos sitä tapahtuu vain ja ainoastaan silloin,kun sinä et ole paikalla.
- Sinä päätät
Itselle tulee mieleen kaksi keinoa. Ensimmäinen, joka on ns. pehmeämpi, kestää kauemmin. Olisin "kytiksellä" jossain, mihin koira ei näe ja joka kerta kun koira tekee kiellettyä (tai mieluummin hetkeä ennen), koira kutsutaan pois ja se saa muuta tekemistä, rauhallista leikkiä tai nameja. Ei mitään innostavaa vaan yksinkertaisesti muuta puuhaa. Koira on tapaeläin ja kun tätä toistetaan riittävän monta kertaa, huono tapa unohtuu. Jos koira on nekku, se oppii, että tekemällä tätä kiellettyä asiaa se saakin palkkion. Eli tilannetta on seurattava ja katsottava, kuinka koira reagoi. Jos se osaa päätellä (kaikki ei), että tekemällä kieltteyä se saa jotain hauskaa, se vahvistaa kielletyn tekemistä. Ajoitus on erittäin tärkeä, koira pitäisi ikäänkuin saada luopumaan halustaan tehdä "väärin" korvaamalla se toisella tekemisellä. Tämä tapa vaatii runsaasti toistoja ja valppaana oloa.
Toinen on, että kun "kytiksessä" havaitaan koiran tekevän kiellettyä, sille ärähdetään niin pal perusteellisesti merkkinä siitä, että kakaroita ei jyrsitä. Se nyt on vaan niin. En kannata fyysistä kurittamista ensisijaisena keinona, mutta meillä on se tinkinmätön periaate, että lapsiin (neljä 2-11v) ei koira koske. Piste. Jos koskee, siitä seuraa huomattavan ankara rangaistus, mutta sitä sovelletaan koiran mukaan. Jollekin riittää ärähdys, toinen on tarvinnut räppäsyn korvasta, mutta kerralla on tehty selväksi, että lapsia ei jyrsitä, ei edes leikillä. Tämä koskee myös pentuja iästä riippumatta. Meillä on ollut yhteensä viisi koiraa sinä aikana kun lapsia on ollut talossa, eikä ikinä ole ollut ongelmia lasten ja koirien yhteiselossa kun pelisäännöt on kerrottu molemmille osapuolille. Kun me vanhemmat päätetään miten meillä ollaan, pidetään myös huoli, että näin tapahtuu. Ei se sen kummempaa ole. kaikilla on paljon helpompi olla, kun tiedetään kuinka olla ja koirallekin kerrotaan, mikä on ok ja mikä ei. Mulla ei ole mielenkiintoa vääntää koiran kanssa kuukausikaupalla perusasioista. Jos kaunis sana ei tehoa, niin sitten rumempi, jonka jälkeen kaikki on taas hyvin. - barffi
koiralle hihna kun et ole paikalla, jos puree, niin kieltosana ja hihnasta viedään vessaan tms. ja annetaan olla siellä hetki. Ja aina toimintaan näin. Meillä toimi pentuun, kun puri, muu ei auttanut, mutta laumasta eristäminen oli hyvä rangaistus.
Hihna siksi, ettei lapsen tarttee mennä koiran lähelle. Niiltä pienimmiltä tämä silti tuskin onnistuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071173
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt621133Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa146856Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv64853- 68757
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel107649Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto93607- 54588
- 78571
- 39528