Ruosteen suojaus kotikonstein

Mazda 626 -88

Moi, haluasin vinkkejä kuinka suoriutua lähinnä pohjan ja pyörän koteloiden ruostesuojauksesta. mitä pitää tehdä ennen kuin laittaa jotain ruosteenestoainetta? pestä? raaputtaa lika ja ruoste pois? Miten saa tutkittua ettei ole ruosteen alkuja, kun käsittääkseni ei ole hyötyä ruosteen päälle laittaa ruosteenestoainetta.

-kiitos asiallisista vastauksista :)

3

4692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L-200

      No niin.

      Pohjan ruostesuojaus on helpompi homma kuin pyörän koteloiden suojaus, joten ensin kannattaa suojata vaikeimmat paikat, eli pyöränkotelot aj muut ahtaat paikat.

      Pyöränkoteloiden suojaus.

      Auto ylös tukien varaan ja renkaat pois tieltä, sitten hyvän valon kanssa silmämääräinen tarkistus ensin.

      Epäilyttävät ruostekohdat kannattaa tutkia ensin ja korjata kuntoon ennen suojausta. Kannattaa myös pestä alusta ennen suojausta, muista antaa kuivua ennen massan laittoa.
      Ennen massausta suojaa jarrut ja muut arat paikat es. kaupan muovikassit ja jeesusteippi ovat päteviä tähän hommaan, koko jarru mahtuu hyvin kaupan kassin suuaukosta sisään ja teipillä pää tukkoon ja suojattu on.

      Kaariin ja koteloihin kannattaa pohjalle laittaa panssarimassa joka ei kovetu, es. finikor 5 pohjapanssarimassaa. Tähän päälle sitten ohuempi massakerros panssarin lisäsuojaksi. Japanilaisissa etenkin kannattaa kiinnittää erityishuomio kaaren sisäpuolen jäykisteeseen koska tämä kerää likaa päälleensä ja tästä yleensä lähtee ruostumaan, kannattaa tarkistaa kunnolla ennen suojausta ja sitten suojata hyvin.

      Edestä suojattaessa pitää ottaa sisälokarit pois ja samat tarkistukset, kunnostukset ja pesut sinnekkin ja muista suojata jarrulevyt. Eteen sama käsittely kuin taakse. Kiinnitä huomiota sisälokarin asennuksessa käytettyihin kiinnittimiin, tuppaavat raapimaan maalia ja aiheuttamaan näin alkua ruosteelle.

      Kynnyskotelot. Näiden käsittelyyn on olemassa omia massaletkuja. Koteloihin laitetaan ohut hyvin juokeva kotelomassa joka tunkeutuu pieniinkin koloihin. Kannattaa tehostaa massan tunkeutumista lämmittämällä massaa jos mahdollista(älä lämmitä spray-pulloa, se räjähtää). Mikäli mahdollista niin ylimääräisiä reikiä ei kannata porata. Jos reiän joutuu poraamaan niin poista porausjätteet huolella myös pellin toiselta puolelta kaapimella ja suojaa porauskohta sinkillä ja maalilla hyvin. Tee myös kotelon toiseen päähän porausreikä jos poraat reikiä, näin varmistat että vesi todella pääsee pois kotelosta jos sitä sinne kertyy, ja reikähän tietysti porataan alimpaan kohtaan ettei kotelon rakenne tee patoa veden virtaukselle. Fiksu omistaja hankkii koritulpan poraamaansa reikää veden kulkua estämään, ja muistaa myös aika ajoin ottaa koritulpan pois että mahd. vesi pääsee pois, esim. aurinkoisena kuumana päivänä.

      Ovet ja mahd. takaluukku. Sisäpuolelta verhous irti hellästi ja samoin muovi irti ovipellistä. Taskulampulla tarkistus. Ruosteet kannattaa paikata jos vain on edes jotenkin mahdollista, jos ei ruostetta ole(epätod.näk mutta mahdollista) niin kevyt pesu että pölyt saadaan pois ja kuivaus, paineilmalla ja hetkeksi halogeenivalo liki ovea, säteilylämpö kuivaa hyvin, elä laita halogeenia liian liki ettei maali pala lämmön vaikutuksesta. Oveen ruiskutetaan samaa ohutta kotelomassaa mitä kynnyskoteloihin, muista että vedenpoistoreikiä EI SAA TUKKIA. Takaluukun suojaus on paskamaisempi homma mutta kannattaa myöskin.

      Pohjan suojaus. Arkojen paikkojen suojaus ensin. Katalysaatttori, liikkuvat mekanismit, käsijarrun vaijerit ja muut piiloon kunnolla, sekä kannattaa joko massata hiekan päällä tai sitten ajaa auto vaikka vanhan pressun päälle, sitä massaa kuitenkin putoilee maahan. Niin ja kannattaa suojata itsensäkkin :). Tietysti pitää myös katsoa ettei ole ruosteita, nämä korjataan ensin pois.

      Ensin kannattaa pohjaan levitää notkea hyvin tunkeutuva massakerros. Levitykseen kannattaa käyttää paineilmaruiskua, helpottaa ja nopeuttaa työtä. Lämmitä massa vesihauteessa jos mahdollista, lämmin massa tunkeutuu helpommin kuin kylmä ja jähmeä massa, n. 60 C on sopiva lämpö. Anna massan kuivahtaa jonkin aikaa. Ruiskuta toinen kerros hieman jäykempää massaa päälle, myös tämä massa kannattaa lämmittää n. 40 C, levitys onnistuu helpommin koska massa tulee ulos ruiskusta paremmin.

      Siinäpä se sitten onkin. Aikaa menee noin päivän verran. Suojaus kannattaa tehdä aurinkoisen kuumana päivänä, luonto auttaa. Lämpö laajentaa peltejä ja kun pellit ovat lämpöisiä niin massa pääsee helpommin ryömimään pieniinkin koloihin. Myös sisustaa kannattaa purkaa ja pistehitsisaumoihin kannattaa ruiskuttaa/tiputella ohutta öljyä es. aseöljy on oikein hyvää, tunkeutuu ja syrjäyttää kosteutta. Näin ei pääse pistehitsitkaan kukkimaan ihan niin äkkiä. Tämäkin testattu ja hyväksi koettu.
      Eiköhän noila konsteilla pitäisi korroosiopeikolla olla hommaa että saapi reiän nakerrettua, mitä huolellisemmin tekee sen paremmin homma toimii.

      Että semmoista.
      Terveisin.
      L-200.

      • Mazda 626 -88

        Kiitos tosi paljon perusteellisesta vastauksesta!!Noilla ohjeilla varmasti onnistuu :)


      • pellit kestää
        Mazda 626 -88 kirjoitti:

        Kiitos tosi paljon perusteellisesta vastauksesta!!Noilla ohjeilla varmasti onnistuu :)

        Vanha isäni ruiskutti kesäisin vanhan simcan pohjan maaliruiskulla, moottoriöljyseos oli ohennettu naftalla...pohja oli ainakin kaksikymmentäviisi vuotta hitsaamaton ja ehjä.

        Myös vaseliiniä hän käytti lokarinreunoihin ja helmapelteihin.
        Hänen teoriansa oli,että vanhaa autoa ei saa suojata pikimäisillä aineilla altapäin,koska sisältä tuleva kosteus ja vanha ruoste ei pääse hengittämään.
        "öljy pysäyttää myös alkaneen ruostumisen kun ruostetta ei saa koskaan pois pellistä"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3201
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57
      2720
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      53
      2370
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1834
    Aihe