Ylivelkaantunut? LUE TÄMÄ!

Kokemuksen ääni

Olen 26 -vuotias nuori nainen ja tällä hetkellä vapaaehtoisessa velkajärjestelyssä. Olen käynyt läpi kaikki velkaantumisen ja rahaongelmien vaiheet täydellisestä pennittömyydestä hillittömään tuhlailuun. Ongelma on siis minulle tuttu ja voin sanoa tietäväni, miltä tuntuu olla yhteiskunnan ulkopuolella, epätoivoisena ja avun tavoittamattomissa. Nyt tilanne näyttää hyvältä; velkajärjstely päättyy vuoden lopussa ja kaikki on sillä kuitattu! Kivikkoinen tie on kuitenkin takana ja arvokas läksy opittu: EI ENÄÄ IKINÄ!

Olen valmis auttamaan sinua, jos olet solmussa raha-asioiden ja taloudellisten vaikeuksien kanssa. En ole ammattilainen, mutta minulla on laaja tietämys luottotietomerkinnöistä, velkajärjestelyistä, juridisista seikoista, toimeen tulemisesta ilman rahaa, rahan säästämisestä, rahan hankkimisesta nopeasti, koko prosessista. En siis voi tarjota muuta kuin neuvoja, mutta itse sen paskan kokeneena tiedän, että ne ovat kultaakin kalliimpia. Sillä apukeinoja on olemassa, mikäli itseltä löytyy tarpeeksi voimakas halu selvittää tilanne. Ongelmien keskellä luovuus on hukassa, eikä itse aina välttämättä kykene näkemään mahdollisuuksia. Joskus jo pelkkä tsemppaus auttaa. Tärkeintä on kuitenkin se sisäinen selviytymishalu, joka kantoi minutkin pahimman yli...

Velkaantumiseni taustalla ovat tietenkin ne kuuluisat henkilökohtaiset ongelmat. Olin nuori ja tyhmä ja luulin, että maailma on minua varten. Kunnes tuli maksun aika, eikä rahaa ollut. Elin vuosia paeten ongelmiani, kunnes ensimmäisen vakituisen työpaikan myötä velkojen maksusta tuli taas ajankohtainen asia. Minulla oli onnea ja velkaneuvonnan kautta sain tilanteen hallintaan.

Tiukkaa tekee vieläkin, mutta tiedän maksavani ihan omasta tyhmyydestäni. Ja vaikka leijonanosa palkasta menee vanhojen velkojen maksuun, koen tyytyväisyyttä jokaisena maksupäivänä. Tiedän olevani taas askeleen lähempänä vapautumista velkahelvetistä. Jonain päivänä posti ei enää tuo maksumuistutuksia ja perintäkirjeitä ja olen taas kelvollinen yhteiskuntaan. Siihen asti kiristän vyötä ja yritän muistaa, että asiat voisivat olla paljon pahemminkin.

Jos tarvitset apua ja neuvoja, teen sen ihan ilmaiseksi. Haluan auttaa, kuten minuakin on autettu. Ehkä sillä voin kuitata edes pienen osan moraalisesta velasta, jota ei huomioitu velkajärjestelyssä... Laita sähköpostiosoitteesi viestiketjuun ja kerro hieman tilanteestasi. Yritän vastata mahdollisimman nopeasti. Ehkä tietovarastostani löytyy juuri se tieto, joka auttaa sinua selvittämään ongelmasi.

69

25236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MIE

      jos et ihan feikki ole, niin kuinka kauan tossa helvetissä oot ollut... Siitähän on hyvä aloittaa...

      • Luihu

        Ensin pari vuotta oikeus puljausta , sitten 10 vuotta kiertelyä , sitten hain saneeraukseen , sitä kesti 7 vuotta , nyt oon taas ool rait.
        Taitaa olla parempi kun ei paljon takaile ketään.
        Säästyy paljolta pahalta.


      • Alkuperäinen

        Jeah.

        Olen nyt 26 -vuotias ja taloudelliset vaikeudet alkoivat, kun olin 19. Silloin tosin vain yritin pärjätä ja kuten sanoin; pakenin ongelmiani monta vuotta.

        Viime syksynä vihdoin uskalsin kohdata todellisuuden ja pääsin tähän vapaaehtoisuuteen perustuvaan velkajärjestelyyn, jossa siis neuvoteltiin yhdessä velkaneuvojan kanssa velkojen koroista ja maksuaikaitaulusta. Hän laski maksuvarani ja hoiti sopimuspuolen velkojien kanssa. Ensi vuoden alussa kaikki on maksettu. I hope. Siihen auttaa, että olen melko hyväpalkkaisessa työssä, mutta kyllähän se välillä vituttaa, kun palkasta ei jää laskujen jälkeen mitään käteen. Mutta parempi näin. En vaihtaisi nykyistä tilannettani missään tapauksessa vanhaan helvettiin...


      • Anonyymi
        Luihu kirjoitti:

        Ensin pari vuotta oikeus puljausta , sitten 10 vuotta kiertelyä , sitten hain saneeraukseen , sitä kesti 7 vuotta , nyt oon taas ool rait.
        Taitaa olla parempi kun ei paljon takaile ketään.
        Säästyy paljolta pahalta.

        Hoida aina asumiseen liittyvät maksut niin näkyy ulosottomieheltä että hoidat vuokrasi niin et joudu kodittomaksi.


    • Tuula

      Olen ollut samassa tilanteessa, alkoi vuonna -90!
      kaikki velat kaatuivat niskaan -93, hain velkajärjestelyä, loppui vuonna 2002!
      Nyt kuivilla ja elämä uusi edessä? Ikää kyllä jo reilusti yli 50.
      IHMISET HYVÄT, VELKAJÄRJESTELY on KAUHEINTA, mitä ikinä olen KOKENUT!
      Vaikkakin se auttaa pääsemään tasapainoon, niin se hirveä "NÖYRYYTYS&ITSETUNNON" menetys, sitä ei voi edes sanoin kuvata!
      Kiitos alkuperäiselle!
      Tuo oli asiaa täynnä, juuri sitä mitä se on!

    • saana

      hei!

      olen 24-vuotias nainen ja velkaa on paljon. Ulospääsyä en oikein nää,mutta auttaisitko sinä minua?maili on:[email protected]

    • tättis
    • väsynyt kaikkeen

      Me ollaan perhe ja aikamoisessa velkaloukussa.Tosin omaa tyhmyyttä,mutta silti ei ne tuhannet pätkätyötkään aikoinaan leiville lyönyt.Tällä hetkellä tilanne on se,että itse olen varaton ja mieheni on ollut yli vuoden ulosotossa.Miehelläni toki on ollut vakituinen työ kaikenaikaa.Siksi on outoa,ettei velkaneuvonnasta ole tullut apua.Olemme kuitenkin siellä käyneet montakin kertaa,ennen tätä romahdusta.Viimeisellä kerralla miehelleni tokaistiin,että jätä ulosottoon kaiken muun paitsi sähkö,vuokra ja pankkilaina.No niinhän siinä kävi.Paitsi että nuo maksut maksan minä,muuten mitään ei tulisi hoidetuksi.
      Nyt on tilanne siis se,että itse olen ihan loppu.Sukulaiset,ystävät,tuttavat ovat pikkuhiljaa kaikonneet.Olen niin väsynyt tähän kaikkeen.Ero on vireillä.Syy on se ettei mieheni maksaisi edes vuokraa ja itse saan siten kerjätä ja anella rahaa joka paikasta.Lapsiahan tässä ajattelee ja toivoo että jostakin tulisi se apu,että saisimme asiamme kuntoon.Mutta toisaalta olen miettinyt,että rahasta ei välttämättä eron jälkeen tarvitsisi riidellä,ehkä lapsista sitten..

      Mutta kiva olis apuja ja neuvoja saada.En voi kuitenkaan sähköposta tähän laittaa,kun niistätunnistaaniin helposti,mutta kiva kun on sinunlaisia ihmisiä.Kaikkea hyvää sinulla.:)

      • Et ole yksin

        kannattaisi jonkun kanssa keskustella kokeile vaikka seurakunnan diakonia tai perheneuvojaa. Jutteleminen auttaa tuossa tapauksessa paljon. Ja ota itsellesi tätä nettikeskustelua varten uusi sähköposti josta muut eivät sinua tunnista. On paljon kokonaan ilmaisia paikkoja jossa voi itselleen tehdä postiosoitteen. Tsemppiä tuohon tilanteeseen.


    • es75965

      spostini on [email protected].
      en voi usko että olen päästänyt talouteni tähän jamaan ja pienikin neuvo sinulta olisi enemmän kuin tervetullut.

      kiitos!

      • tyhmä velallinen -66

        olen lueskellut näitä.On raskasta nähdä, että monilla menee huonosti,Kuitenkin se on helpompaa, kun ne
        viestit joiss aina taivastellaan, miten tyhmiä ihmiset ovat, kun ovat veloissa.Itse en olis koskaan luullut olevani tässä tilanteessa.Ny on velkaa varmaan yhteensä yli 40000, joista kohta 20000 ulosotossa..
        Enkä osaa ollenkaan selittää miten tähän on tultu.Annoin jotnkin periksi- olen sairastellut n 20 v, hoitanut perheen, tehnyt pätkätyötä n 15 v, kunnes sain viran.Mutta sitten iski kauhea väsy- ja palkka laski sairastamisen aikana-ja tuli masennus,Mutta kukaan ei ole oikeastaan auttanut,Kotipaikkani ei anna minunlaiselleni apua, velkaneuvoja antoi haukut- ja sen jälkeen tein vain enemmän velkaa.
        Tietysti tämä on vaan omaa syytä- mutta en oo koskaan ennen toiminut tuola lailla, Nyt on toivo mennyt.


      • Apua kaipaan
        tyhmä velallinen -66 kirjoitti:

        olen lueskellut näitä.On raskasta nähdä, että monilla menee huonosti,Kuitenkin se on helpompaa, kun ne
        viestit joiss aina taivastellaan, miten tyhmiä ihmiset ovat, kun ovat veloissa.Itse en olis koskaan luullut olevani tässä tilanteessa.Ny on velkaa varmaan yhteensä yli 40000, joista kohta 20000 ulosotossa..
        Enkä osaa ollenkaan selittää miten tähän on tultu.Annoin jotnkin periksi- olen sairastellut n 20 v, hoitanut perheen, tehnyt pätkätyötä n 15 v, kunnes sain viran.Mutta sitten iski kauhea väsy- ja palkka laski sairastamisen aikana-ja tuli masennus,Mutta kukaan ei ole oikeastaan auttanut,Kotipaikkani ei anna minunlaiselleni apua, velkaneuvoja antoi haukut- ja sen jälkeen tein vain enemmän velkaa.
        Tietysti tämä on vaan omaa syytä- mutta en oo koskaan ennen toiminut tuola lailla, Nyt on toivo mennyt.

        Hei

        Olen 23-vuotias nainen ja rahat asiat ovat ihan päin sanonko mitä. Haluaisin tietoja tuosta miten velkasaaneraus toimii.

        [email protected]


      • 50000 €
        tyhmä velallinen -66 kirjoitti:

        olen lueskellut näitä.On raskasta nähdä, että monilla menee huonosti,Kuitenkin se on helpompaa, kun ne
        viestit joiss aina taivastellaan, miten tyhmiä ihmiset ovat, kun ovat veloissa.Itse en olis koskaan luullut olevani tässä tilanteessa.Ny on velkaa varmaan yhteensä yli 40000, joista kohta 20000 ulosotossa..
        Enkä osaa ollenkaan selittää miten tähän on tultu.Annoin jotnkin periksi- olen sairastellut n 20 v, hoitanut perheen, tehnyt pätkätyötä n 15 v, kunnes sain viran.Mutta sitten iski kauhea väsy- ja palkka laski sairastamisen aikana-ja tuli masennus,Mutta kukaan ei ole oikeastaan auttanut,Kotipaikkani ei anna minunlaiselleni apua, velkaneuvoja antoi haukut- ja sen jälkeen tein vain enemmän velkaa.
        Tietysti tämä on vaan omaa syytä- mutta en oo koskaan ennen toiminut tuola lailla, Nyt on toivo mennyt.

        'Tyhmä velallinen', jos olet täysipäiväisesti töissä ja keskituloinen, niin selviät kyllä noista veloistasi. Päästä kaikki muu ulosottoon paitsi asuntovelka ja velka,jonka takaajana on ystävä, lähisukulainen yms. Kyllä asiat lähtevät selviämään. Jos et ole t niin varaa uusi aika velkaneuvontaan (ja eri hlölle kuin ensimmäisellä kerralla).


    • Fifi

      Osaako kukaan neuvoa onko muuta paikkaa jossa voisi selvitellä raha sotkujaan kuin velkasaneeraus. Kävin siellä ja virkailian ainut neuvo oli myykään loma-asunto. Velat ovat YKSIN minun, joista mieheni ei edes tiedä ja "loma-asunto" on lähinnä maksamatta, ja kaiken lisäksi mitä on maksettu, sen on hoitanut mieheni.
      Vaan jos ulosottoon menee, menee kai "mökki" avioehtoa kun ei ole. Osaako kukaan neuvoa missä voin selvitellä sokua, itse en osaa laskea miten kauan maksaminen kestäisi ja miten maksaa.Onko neuvoa kohta kärsii mielenterveys.

      • realisoi minkä voit

        kai ainoa, josta voit saada järjestelylainaa, mutta se riippuu monista tekijöistä. Se velkaneuvojan neuvo on aika hyvä. Myy lomaasunto niin kai siitä jää jotain käteenkin ja maksat niillä velkoja niin pitkälle kuin riittää...Ja kerro miehellesi kaikki. Siitä se lähtee.


      • Ylivelkaantunut apua!
        realisoi minkä voit kirjoitti:

        kai ainoa, josta voit saada järjestelylainaa, mutta se riippuu monista tekijöistä. Se velkaneuvojan neuvo on aika hyvä. Myy lomaasunto niin kai siitä jää jotain käteenkin ja maksat niillä velkoja niin pitkälle kuin riittää...Ja kerro miehellesi kaikki. Siitä se lähtee.

        Tätä "loma-asuntoa" on maksettu vasta noin 6000e eli velkoihin nähden olemattomasti, ( velat 30000) ja senkin on maksanut mieheni.Lomapaikka ( vanha rintamamiestalo jonne olisi tarkoitus muuttaa eläkepäivinä) on molempien nimissä, koska mieheni niin halusi, ei voinut kuvitella vaimon olevan niin pöljä raha-asioissaan. Minulla ei yksinkertaisesti ole sydäntä pahoittaa toisen mieltä, ihmisen, joka ei mitenkään ole syyllinen velkaantumiseeni ja myydystä saadut rahat eivätedes kattaisi velkoja.
        Eli varsinainen järjestelylaina ei tule kyseeseen, ja eihän mieheni ole velvollinen maksamaan vaimon velkoja, moraalisesti ajatellen se olisi enemmän kuin väärin häntä kohtaan.
        Olisiko kenelläkään muita neuvoja.?


    • Savanna1238
      • fifi

        Tarkoititko Ylivelkaantuneen Apua viestiä! Keskustelusta @-postilla?


    • Ex-velkainen

      ylivelkaantuneiden ryhmä www.kaskislainen.com ja muissakin kapungeissa näitä vertaistukiryhmiä on.
      Meillä Lohjalla sellainen on myös ja yritämme tukea toisiamme, sekä uusia ryhmään tulleita.
      Seurakunta sponssaa meitä kokoontumistilalla ja kahvi voileipätarjoilulla. Tapaamme joka toinen perjantai.
      Olemme tehneet vapaaehtoistyötä jakaen EU-ruokaa tarvitseville.

      Itse makselin velkojani uo kautta vuodesta -90 vuoteen -99 jolloin kuulin velkaneuvonnasta eka kerran,sekä varasin ajan sinne. Sain -99 loppuvuodesta Takuu-Säätiön takauksen veloilleni ja maksoin sitten suoraveloituksena pankkiin vuoteen -05 kaikki velkani.
      Taku-Säätiön toiminnasta ja kriteereistä saa netistä tietoa googlettaen.

      Ei mikään kurjuus kestä ikuisesti.. jaa no sairaus, jota ei pystytä parantamaan, on kyllä sellainen, mutta raha-asiat järjestyvät aikaa myöten, olen siitä esimerkki ja sitkeästi maksaen sekä luottaen velkojen joskus olevan ohi tavalla tai toisella toivo huomisesta elää.

      • syksyn enkeli

        sotkenut raha-asiani omaa tyhmyyttäni ja sinisilmäisyyttäni, olisin neuvoistasi kiitollinen. Sen verran taustaa että velkaa on noin 29000 euroa, olen käynyt velkaneuvojalla ja hakemukset takuusäätiöön on laitettu päätöstä odottelen joulun maissa, epäilen kyllä takuun saamista kun työtilanteeni muuttui ja lisäksi opiskelen oppisopimuksella. Olen yrittänyt maksella kykyjeni mukaan velkoja pois, mutta alan olla jo ihan toivoton asian suhteen.
        [email protected]


      • fifi

        Mistä saisin tietää tarkemmin tukiryhmistä ylivelkaantunneille? En enään yksin jaksa!!!!


      • fifi

        Kiitos sinulle nimimerkki ex-velkainen.En ollut koskaan ennen kuullut kaskis-ryhmästä,ennen kuin sinä siitä mainitsit. Itselläni oli myös kova henkinen hätä, kuinka selviän edes järjissäni sokeutuneesta elämästäni ylivelkaantumiseni johdosta.Otin yhteyttä (googletin kaskislainen) ja sieltä olen saanut henkistä tukea, neuvoja asioiden järjestelemiseksi, ja toivoa ,että "kyllä tästä vielä noustaan".


      • jane.some
        fifi kirjoitti:

        Kiitos sinulle nimimerkki ex-velkainen.En ollut koskaan ennen kuullut kaskis-ryhmästä,ennen kuin sinä siitä mainitsit. Itselläni oli myös kova henkinen hätä, kuinka selviän edes järjissäni sokeutuneesta elämästäni ylivelkaantumiseni johdosta.Otin yhteyttä (googletin kaskislainen) ja sieltä olen saanut henkistä tukea, neuvoja asioiden järjestelemiseksi, ja toivoa ,että "kyllä tästä vielä noustaan".

        Haluaisin keskustella kanssani mielummin spostin kautta ja selittää tarinani sitä kautta.

        Laitatko minulle spostia, mailini on [email protected]

        Kiitos!


    • kaaleppi2

      Kerros, mistä saa takauksen n. 15000 lainalle jolla yhdistelisin lainoja? Mitä osaat sanoa enneltaehkäisevästä toimeentulotuesta? Auttaako se siihen. Mistä kannattaa aloittaa, pankeista ei ole irronnut enää. Töissä olen.

      • murmelina

        On tosi hienoa että sinä joka kohta kuiville pääset haluat auttaa muita! Minäkin olisin joskus tarvinnut kaltaistasi auttajaa. Nyt alkaa asiat olemaan hyvin ja VJ ohi, en todellakaan jaksaisi ketään auttaa. Tsempit sinulle!


      • nennuhi
        murmelina kirjoitti:

        On tosi hienoa että sinä joka kohta kuiville pääset haluat auttaa muita! Minäkin olisin joskus tarvinnut kaltaistasi auttajaa. Nyt alkaa asiat olemaan hyvin ja VJ ohi, en todellakaan jaksaisi ketään auttaa. Tsempit sinulle!

        hirveästi neuvoa. niin henkilökohtaisia juttuja että tähän vaikea kirjottaa mutta sähköposti on [email protected]
        Voin tähän vähän kertoa asiasta ja mielelläni sitten enemmän sähköpostitse ja asia on erittäin arkaluontoista ja akuuttia.... :o
        saanut sotkettua asiani nyt kunnolla ja nyt uhkaa häätö asunnosta vuokrarästien takia ja patti tilanteessa ja isossa velkakierteessä olen masennuksen takia :( enkä tiedä mistä aloittaa ja mitä tehdä asialle.

        neuvot tulisi todella tarpeeseen


      • Hattivatti-75

        Hei,kannattaa kokeilla hakea takuusäätiöltä lainaa tai oman kaupungin sosiaalistaluottoa.Kysyt oman paikkakuntasi sosiaalitoimistosta sitä.Googleta kumpikin,niin löydät tietoa niistä netistä,miten toimia.
        Tsemppiä!


    • emmas2

      Ottaisitko minuunkin sähköpostilla yhteyttä: [email protected]
      Neuvot tulisivat todella tarpeeseen..omaa tyhmyyttäni tässä tilassa olen,itse olen yli varojeni elänyt ja typeritä pikavippejä tullut otettua.Erityisesti olisin tuosta velkaneuvonnasta kiinnostunut.

    • asffaf

      haiskahtaa paska puheelta vaikken lukenukkaan ensimmäistä lausetta pitemmälle

    • Ahdistunut

      Hei

      Haluaisin myös keskustella omista rahaongelmistani sähköpostitse. Ne ovat aiheutuneet kaikenmaailman pikavipeistä ja kulutusluotoista. Voit lähestyä sähköpostilla [email protected]

      • PH

        Olin tai olen vieläkin itse ylivelkaantunut, mutta apua löytyi, näiltä samoilta sivuilta, toiselta velkaantuneelta.Sain nimittäin vinkin Kaskis ryhmästä www.kaskislainen.com, sieltä löysin vertaistukea sekä neuvoa asioitteni hoioon. Ikinä en olisi yksin selvinnyt ja olen ikuisesti kiitollinen tälle ryhmälle. Ryhmän ovat perustaneet itsekin aikoinaan ylivelkaantuneet jotka nyt auttavat muita. Sain ryhmäläisiltä henkistä tukea, sekä he auttoivat ja neuvoivat minua käytännön asioissa, selvittämään rahasotkuni. Ryhmä toimii ainakin Espoossa, mutta myös muualla.


      • Ja vielä HP
        PH kirjoitti:

        Olin tai olen vieläkin itse ylivelkaantunut, mutta apua löytyi, näiltä samoilta sivuilta, toiselta velkaantuneelta.Sain nimittäin vinkin Kaskis ryhmästä www.kaskislainen.com, sieltä löysin vertaistukea sekä neuvoa asioitteni hoioon. Ikinä en olisi yksin selvinnyt ja olen ikuisesti kiitollinen tälle ryhmälle. Ryhmän ovat perustaneet itsekin aikoinaan ylivelkaantuneet jotka nyt auttavat muita. Sain ryhmäläisiltä henkistä tukea, sekä he auttoivat ja neuvoivat minua käytännön asioissa, selvittämään rahasotkuni. Ryhmä toimii ainakin Espoossa, mutta myös muualla.

        kuin nimimerkkisi kirjamilla. Pas... hai... sinusta.


      • Jep7766666
        Ja vielä HP kirjoitti:

        kuin nimimerkkisi kirjamilla. Pas... hai... sinusta.

        Itsellänikin velkaa paljon. Noin 50000 euroa. Pelastus minun kohdallani on se, että työpaikka vaihtuu siten, että saan nuo velat n. Vuodessa kuitattua.
        Ulosottoon on matkalla n10 000 e mutta se lienee 3-4 kk hoidettu.
        Työllä tästä tuntuisi selviävän, onneksi.

        Masennusta n4 v takana , mutta nyt valoa tunnelin päässä.


    • kierre

      Moi!On kiva kun on tälläsiä ihmisiä olemassa!Voisin kertoa sinulle tilanteestani sähköpostissa jonka annan nyt kun en halua koko maailman lukevan ja herjaavan!Olisin kiitollinen kun saisi jonkun vertaisen kanssa jutella!Osoitteeni on:[email protected]

      • Ihmettelen kyllä miten ihmiset, joilla on sekä varallisuutta että tuloja katsovat olevansa maksujensa kanssa mahdottomassa tilanteessa. Yleensä niistä voi neuvotella.
        No minulla on velkaa 150.000 euroa, josta tosin pääosa on asuntolainaa. Asuntolaina taas on otettu, koska ei ollut enää varaa asua vuokralla: tulot nousivat yli vuokratukimäärän, eikä kolmen lapsen kanssa voi muuttaa metsäänkään. VVO:n vuokrataso on nimittäin sen verran kova, että yksinhuoltajan tuloilla (hyvilläkään; verotus huolehtii ylimäääräisistä rahoista) ei niitä makseta. Ongelmaksi tilanne on muuttunut nyt, kun lapset alkavat täyttää 18. Nuorinkin täyttää ensi vuonna 17, jolloin siis lapsilisän maksukin päättyy.
        Joten nyt on rankkaa: taloudessani asuu yksi 19 vuotias lukiolainen, ja yksi kohta 17 vuotias tuleva lukiolainen. Ja tosiasialliset käytettävissä olevat tulot alittavat reippaasti sosiaalituen normit, vaikka bruttotulot edelleenkin estävät mm. opintotuen 19-vuotiaalta. Ja arvatkaa mitä: velkaneuvonnan neuvo oli, että heitä 19-vuotiaasi pellolle; koulu olisi järkevää jättää kesken ja siirtyä nauttimaan sosiaalihuollon palveluista. Hän nimittäin yksinään saisi ilmeisesti sekä vuokra-asunnon että toimeentulotukea niin runsaasti, että yksinhuoltajan lapsena ei sellaisista summista ole koskaan osannut edes uneksia.
        Mutta selviänkö minä: en todellakaan tiedä, en nimittäin jaksa.


      • Aika aikuistua
        kaur-nef kirjoitti:

        Ihmettelen kyllä miten ihmiset, joilla on sekä varallisuutta että tuloja katsovat olevansa maksujensa kanssa mahdottomassa tilanteessa. Yleensä niistä voi neuvotella.
        No minulla on velkaa 150.000 euroa, josta tosin pääosa on asuntolainaa. Asuntolaina taas on otettu, koska ei ollut enää varaa asua vuokralla: tulot nousivat yli vuokratukimäärän, eikä kolmen lapsen kanssa voi muuttaa metsäänkään. VVO:n vuokrataso on nimittäin sen verran kova, että yksinhuoltajan tuloilla (hyvilläkään; verotus huolehtii ylimäääräisistä rahoista) ei niitä makseta. Ongelmaksi tilanne on muuttunut nyt, kun lapset alkavat täyttää 18. Nuorinkin täyttää ensi vuonna 17, jolloin siis lapsilisän maksukin päättyy.
        Joten nyt on rankkaa: taloudessani asuu yksi 19 vuotias lukiolainen, ja yksi kohta 17 vuotias tuleva lukiolainen. Ja tosiasialliset käytettävissä olevat tulot alittavat reippaasti sosiaalituen normit, vaikka bruttotulot edelleenkin estävät mm. opintotuen 19-vuotiaalta. Ja arvatkaa mitä: velkaneuvonnan neuvo oli, että heitä 19-vuotiaasi pellolle; koulu olisi järkevää jättää kesken ja siirtyä nauttimaan sosiaalihuollon palveluista. Hän nimittäin yksinään saisi ilmeisesti sekä vuokra-asunnon että toimeentulotukea niin runsaasti, että yksinhuoltajan lapsena ei sellaisista summista ole koskaan osannut edes uneksia.
        Mutta selviänkö minä: en todellakaan tiedä, en nimittäin jaksa.

        Heippa.
        Kyllä 19 vuotiaan on jo ihan korkea aika muuttaa pois äidin helmoista. Saa hyvät asumistuet ja opintotuen ja niillä kyllä pärjää, jos vähän kattoo mitä tekee ja mitä syö. Pääsette molemmat pinteestä ja helpommalla.
        Saman neuvon antaisin tosin jo sen 17 vuotiaankin kohdalla... Miksi heidän pitää vielä äidin nurkissa pyöriä ? Ovat ihan kypsiä ottamaan jo itse vastuuta. Tai ainakin pitäisi olla. OPISKELUA EI PIDÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LOPETTAA KESKEN !


      • olis kiva tietää mit
        Aika aikuistua kirjoitti:

        Heippa.
        Kyllä 19 vuotiaan on jo ihan korkea aika muuttaa pois äidin helmoista. Saa hyvät asumistuet ja opintotuen ja niillä kyllä pärjää, jos vähän kattoo mitä tekee ja mitä syö. Pääsette molemmat pinteestä ja helpommalla.
        Saman neuvon antaisin tosin jo sen 17 vuotiaankin kohdalla... Miksi heidän pitää vielä äidin nurkissa pyöriä ? Ovat ihan kypsiä ottamaan jo itse vastuuta. Tai ainakin pitäisi olla. OPISKELUA EI PIDÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LOPETTAA KESKEN !

        Ai tää olikin ikivanha viestiketju... No - toivon totisesti että nää "tenavat" eivät enää hääri äidin helmoissa...


    • nenna L

      Hei!

      Ihanaa, että joku haluaa auttaa kanssaihmisiä vielä tänä päivänä tässä maailmassa :)

      Talouteni meni kuralle sairastuttuani burnoutiin/masennukseen. Sen jälkeen en ole saanut talouttani kuntoon, vaikka olen suht hyvin jo parantunut, ja kaipaisin pikaisia neuvoja, tai ainakin sen miten tästä eteenpäin. Velkaa on n. 60 000 euroa viidessä kuudessa vuodessa ja olen työtön ensi kuussa. Lainat on rästissä viime kuulta eikä minulla ole ennen ensi kuun työttömyysrahaa euroja juuri lainkaan.

      Kirjoittaisitko minulle: [email protected]
      Lämmin kiitos!

    • !!!!!!!!

      joten alkup.kirjoittaja tuskin vastailee sähköposteihinne enää yhtään mitään :D

      • pirre_63

        jos vielä olet halukas auttamaan kirjoita minulle [email protected] tilanteeni on toisi sekava ja paha ja ja mietin itsaria päivittäin kun en kestä enään tätä.


    • tunttara

      Viestisi on vuodelta 2004, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla kepillä jäätä. Kertomuksesi on minulle tuttu ja tällä hetekkä ajankohtainen. Minulla on velkaa tällä hetkellä noin 80.000 euroa. Kaikki alkoi muutaman tuhannen euron lainasta. Jossain vaiheessa huomasin, että palkkani ei enään riittänyt lyhenyksiin ja elin useamman vuoden siten, että maksoin uudella lainalla entisiä lyhennyksiä kunnes seinä tuli vastaa kuten olettaa saattoikin. Kaikki mahdolliset vapaillamarkkioinoilla netin kautta saatavissa olevat lainat oli nostettu. Yritin noin vuoden verran sopia pikalainayritysten kanssa erilaisia maksujärjestelyjä, mutta sitten minun oli pakko luovuttaa ja antaa lainojen mennä ulosottoon. Tämä aika on ollut uskomattoman raskasta ja olen niin lamaantunut, että en osaa lähteä hakemaan apua. Olen soittanut kerran velkaneuvontaan ja sieltä annettiin ohje, että minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin antaa lainojen mennä ulosottoon ja maksaa niitä muutamn vuoden ulosoton kautta ja sitten yrittää päästä velkaneuvonnan kautta velkajärjestelyyn. Minulla on ikäni puolesta noin 10 vuotta aikaa työelämässä ja pelottaa ajatus siitä, että en pääse velkajärjestelyyn ja eläkkeestänikin ulosmitataan 1/3 kuukausittain.

      Olen tottunut tulemaan toimeen pienellä rahalla, mutta eniten minua pelottaa oma jaksamiseni. Tämä on niin nöyryyttävää ja häpeällistä, että kaikki muu elämä tyrehtyy täysin. Olen avioliitossa ja minullla on aikuinen tytär ja kaksi aivan ihanaa tyttären tytärtä. Meillä on mieheni kanssa avioehto.

      Miten sinä jaksoit kantaa taakkasi ja tietävätkö kaikki läheisesi asiasta? Miten pystyit antamaan itsellesi anteeksi? Mistä sait voimia kohdata muut ihmiset.

    • Tehosekotin

      Samoin, kysyn kuin edellinen, vieläkö vastaat viesteihin. Haluaisin henkilökohtaisesti käydä e-maililla keskustelua kanssasi. Tilanteeni on vienyt henkisesti minut loppuun. Kaikenlainen myötäeläminen, auttaminen asioiden järjestelemisessä olisi paikallaan. En näe enää metsää puilta. [email protected]

    • Auttaa var,asti
    • Apua toimittajalle

      Hei!

      Olen kirjoittamassa juttua Taloussanomiin siitä, mitkä ovat velkaantuneen henkilön pahimmat sudenkuopat.
      Kuulisin mielelläni omakohtaisia kokemuksia teiltä, jotka asian parhaiten tunnette. Näistä kokemuksista olisi varmasti apua myös muille saman ongelman kanssa painiville.

      Kysymykseni on siis, mitä ehdottomasti ei pitäisi tehdä, jos velkaa on kertynyt. Entä mikä auttaa?

      Jos olet valmis kertomaan kokemuksesi, mieluiten omalla nimellä, laita viestiä mahdollisimman pian osoitteeseen [email protected].


      Avusta kiittäen
      Elina Kervinen

    • velkaantunut
    • elmeriina

      Hei,
      Löytyykö Oulusta lainasovittelijaa? Sellaista joka neuvottelisi velkojien kanssa kun omat voimat eivät enää riitä.
      Kun saisin vain perintätoimistoille menneet maksut pois niin olisin selvemmillä vesillä.

    • marraskuu70

      flmfunds1 Sieltä tulee raha viestejä.Yrittää huijata että antaa lainaa ja pitää maksaa sinne "takuu" maksu muutama sata euroa.Lupaa lainata vaikka kuinka paljon..

    • mialee

      olen todella niin ylivelkaantunut ettei raha riitä edes ruokaan
      Anna hyvä ystävä jotain tietoja ,kun en saa mistään mitää olen käynnyt velkaneuvojalla,hän oli ensimmäisellä kerralla hyvin asiallinen, mutta kun hän soitti,en voinnut kysyä mitään vaan hän uhkaili heti ,myy asuntos jos kysyin jotain hän nappasi sie kuuntelet
      laskin puhelimen pois,en tiedä sen jälkeen mitään.
      kyllä nyt tiedän mitä on nälkä

      • 100kg

        olen todella niin ylivelkaantunut ettei raha riitä edes ruokaan

        Pelastit päivän! Tosin en ymmärrä miten velkaantuminen estää vähien rahojen käyttämisen ruokakauppaan


    • jaana

      Hei!
      Olen hakenut apua ylivelkaantumiseen velkaneuvojalta. Hain hänen avustuksellaan Takuu-Säätiöltä lainaa, kun oma pankki ei antanut. Takuu-Säätiöltä tuli kielteinen päätös. Asuntolainaa on n. 100 000 puolison kanssa puoliksi. Olen vakituisessa työssä, mutta palkka ei riitä velkojen maksuun kuukausittain. Pikavippien vuoksi olen tässä tilanteessa ja otin uutta lainaa vanhojen velkojen maksuun, mitä ei olisi pitänyt missään nimessä tehdä! Velkaneuvoja käski olla maksamatta laskuja (mikä on mielestäni ihan ihmeellinen kommentti!!). Seuraavana olisi vuorossa velkajärjestely käräjäoikeudelta, mutta mieheni ei halua osallistua siihen ja yksin en voi hakea sitä. Olisiko hyviä neuvoja?
      terv. [email protected]

    • näin näin

      Hyvä, neuvo on tässä. Jos on velkaongelmia niin ensinmäisenä kannattaa ottaa yhteys oman kunnan/ kaupungin velkaneuvontaan.

      Itsellä oli näitä ongelmia, mutta pääsin niistä eroon kun otin yhteyttä velkaneuvontaan. Sielä on ammattitaitoiset ihmiset neuvomassa. Elikkä puhelin käteen ja soittamaan velkaneuvojalle.

    • Ogelmat pitäähoitaa

      Ei noista ongelmista soittamalla eroon pääse,velat pitää maksaa, jotta voi taas kulkea selkä suorassa ja kunnioittaa itseään. Ongelmat voi kyllä vähän helpottaa, kun/jos saa apua.

    • Näin.

      Kyllä ongelmat voi helpottua kun saa neuvoja! Jaanan kannattaa ottaa yksityiseen velkaneuvontaan yhteyttä jos kunnallisella puolella ei ole kapasiteettia / aikaa auttaa. Velkajärjestelyyn on helppo päästä suomessa loppujen lopuksi. Ja velkajärjestelyn edellytyksenä on se että on maksanut laskunsa kykyjensä mukaan.

    • johanna5

      Hei!mikä on tilanteesi tällä hetkellä?mulla on todennäköisesti edessä aikamoinen polku...olen naimisissa oleva neljän lapsen äiti,lähihoitaja.vakituinen työpaikka on.olin hoitovapaalla vajaat kaksi vuotta ja palasin viime lokakuussa töihin takaisin.hoitovapaalla hölmöilin sillä tavoin,että erehdyin ottamaan pikavippejä,joista alkoikin hirveä kierre.....ja nyt ovat ongelmat kasautuneet.olen yrittänyt niitä koko ajan hoitaa,mutta nyt ovat maksusopimusten eräpäivät karanneet maksujen edelle ja kohta alkaa postilaatikko puhumaan rumaa kieltä.pystyisitköhän minua neuvoilla auttamaan. [email protected]

    • ex_vippaaja

      Paljonko velkaa on kertynyt? Ensin menet velkaneuvojan juttusille, hän katsoo jos vaikka Takuu-Säätiö olisi sinulle hyvä tie. Sen olisi suht helpohko ja ei niin musertava kuin velkajärjestely. Tosin tietyt kriteerit pitää sinun kyllä täyttää.
      Jos velkaa on ihan hirveästi niin saattaa tuo velkajärjestely olla sinun vaihtoehtosi jos et ulosottoon halua maksaa. Ulosotto tosin saattaisi olla se vaihtoehto mikäli haluaa hieman reippaammin jäävän käteen rahaa. Noita se velkaneuvoja sitten pähkii... toki lopulta itse päätät mitä tehdään.

      Eli:

      - Velkaneuvojalle heti, katsoo tilanteeseesi sopivan vaihtoehdon.
      - Takuu-Säätiön avustuksella max 34K€ lainan makselee pois 4 vuodessa n. 700€/kk pankin normi korolla.
      - Jos sulla nyt velkaa yli 34k€, voit maksella ulosottoon siihen asti kunnes tuo summa alittuu ja haet sitten Takuu-Säätiöltä velkaneuvojan kanssa takausta.
      - Jos hirveesti velkaa nii velkajärjestely, siinä viedään kyllä kaikki rahat paitsi tietty summa joka lain mukaan pitää jättää. Tai päästät kaikki ulosottoon ja makselet palkastasi 1/3 määräämättömän ajan. Tällä vaihtoehdolla jäisi tod näk eniten rahaa kuukaudessa käyttöön(jos et muita velkoja maksa) mutta korot ja kulut nostaa kokonaisvelkaa reippaasti.

      Jos perintätoimiston maksusuunnitelma menee karille niin saat vielä yhden mahdollisuuden maksaa velan pois kokonaisuudessaan. Jos se ei onnistu niin n. kk kuluttua voit odotella haastetta. Senkin pystyy vielä sopimaan 14 vrk aikana tai ennenkuin haaste menee käräjäoikeudelle. Tän jälkeen velkoja voi laittaa velan ulosottoon. Sieltäkin tulee ensin maksekehotus. Jos ei onnistu niin kutsu ulosmittaustilaisuuteen n. kk päästä. Siellä sitten päätetään miten velkaa alat maksaa. Aika helposti tulee A-tietoon merkintä jos maksu yli 60 vrk myöhässä. Ennakoi tilanne ja ota nyt kun vielä saat esim kotivakuutus, puhelin/netti liittymä jne jne mitä et saa enää kun merkintä luottoihin tulee.

    • Haluaisin tietää...

      Mikä on tuo vapaaehtoinen velkajärjestely, mitä kautta se on??

      • 10+12

        "Mikä on tuo vapaaehtoinen velkajärjestely, mitä kautta se on??"

        Ei semmoista ole olemassakaan.


    • tilitulitilimeni

      Kokemuksen ääni, osaisitko kertoa saavatko kaksi sisarustani tietää maksuhäiriöstäni ja ulosotosta kun isäni kuolee ja alkaa perinnönjako? En ole kertonut näistä itse sössityistä rahajutuista muille kuin avomiehelleni ja toki velkaneuvojalle, hävettää niin perkeleesti että sitä onkin tullut oltua niin tyhmä :(

      • velkaaa

        Ymmärtääkseni ulosotto tulee esille perunkirjoitustilanteessa.


    • sariellen

      Olen aivan umpikujassa olenjo keski-ikäinen mutta aivan idiootti. En edes tiedä kuinka paljon minulla on velkaa, mutta paljon. Elin vuoden ottamalla lainaa ja vippiä sumeilematta, tiesin että hyvä ei heili, mutta koska olen lääkitsemätön masentunut, raha toi hetken melihyvää ja iloisuutta. Käyn töissä ja yritän olla ilounrn, mutta kieltämättä elämänilo on hiipunut.

    • jyt

      Hei olen keski ikäinen nainen ja olen velkaantunut pahasti noin 14000euroa minulla onmaksuja ulosotossa ja olen tehnyt maksusuunnitelman muutamiin velkoihin, mutta nitä maksettuani minulle ei jää rahaa elämiseen eikä lääkkeisiin. Sairastan selkäni rappeuma sairautta sekä selässäni on hermovaurio sekä sairastan kroonista vaikea-asteista masennusta ja olenkin monta kertaa miettinyt itsemurhaa mutta toistaiseksi miettinyt sitä. Lääke kuluni on noin 460euroa kolmenkuukauden välein,ja nyt olen joutunut jättämään niiden ostamisen minimiin sen seurauksenan kivut pitävät öisin hereillä ja mielialan pohjalukemissa eikä ulos pääsyä näy. Kuukausi tuloni on pieni (756 euroa/kk) ja velan maksuihin menee 677euroa kuussa eli kuukaudessa käteen jää 79euroa.

      • poiuhjk

        Miksi yrität maksaa velkojasi, kun elät toimeentulominimillä? Pyydä siirtämään ulosottoon kaikki, älä tee maksusuunnitelmia enää. Velanmaksun aika on silloin, kun työllistyt ja kykenet elättämään itsesi, nyt olisi tärkeämpää syödä ne lääkkeet ja kuntoutua johonkin ammattiin. Tai hakeutua työkyvyttömyyseläkkeelle, mikäli työnteko ei enää onnistu.
        Jos sinulle tulee parempi mieli siitä, että maksat edes jotakin, etsi niitä pienimpiä vippejä ja sellaisia lainoja, joita olet ottanut ystäviltäsi - maksa niitä. Jos työkykysi on mennyttä, pääset ehkä velkajärjestelyyn, kun eläkkeesi alkaa juosta.


    • Anonyymi

      Onko tämä vielä sellainen ketju jossa vastataan. Velkaneuvojan ehdotti että anna mennä ulosottoon muut kuin pankkilainat Olisin kyllä ryhtynyt saneeraukseen mutta en voi pankkilainan takaajalle aiheuttaa ongelmia koska se jatkossa koskettaa minuakin uudestaan

    • Anonyymi

      Korviaan myöten kusessa omasta syystään olleet ja järjestelyn käyneet on parhaat konsultit toisia auttamaan ja kommentoimaan. Ei pojat sotaa näin käydä.

    • Anonyymi

      hei olen veloissa miten saisin sinuun yhteyden voiko tähän ehkä laittaa sähköp. vai miten

      • Anonyymi

        Jos aloitus on sata vuotta vanha, niin tarvitset alladinin lampun ja kolme toivetta saadaksesi yhteyden aloittajan. Itse ainakin toivoisin miljoonaa euroa seuraaville kymmenelle vuodelle ja ongelmien ratkaisua muuten.


    • Anonyymi

      Varmaan kirjoittanut tähän ketjuun jo aiemmin, että asiansa kusseet ja rikkaat ne parhaat neuvot antaa kuten tuo aloittaja.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe