Onko uskova tervetullut....

onko hyväksytty

Onko uskova tervetullut paikallisseurakunnan tilaisuuksiin jos ei ole nimeä jäsenrekisterissä? Voiko kokea olevansa hyväksytty? Onko raamatussa mainintaa että on oltava nimi jäsenrekisterissä?

71

741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei hellari

Mitä sanalla paikallisseurakunta oikein tarkoitat kysymykselläsi? Raamatun mukaan kun ei ole kuin yksi ainut paikallisseurakunta paikkakunnallaan, jonne paikkakunnalla olevat uskovaiset kuuluvat. Nuo oppisuunnat ja kirkkokunnat ovat ihmisten tekemiä , eivät Raamatun opin mukaisia. Niissä sitten on eroja. Joissakin paikoissa on tervetullut kokoukseen, vaikkei kyseiseen porukkaan jäsenenä kuulukaan. On sitten paikkoja joissa saat tuntea olevasi vieras ja katsotaan pitkällä silmällä, että onpas uskaltautunut sellainenkin tyyppi tänne eksymään. Raamattu ei mitään jäsenrekistereitä tunne. Joka on Jeesuksen oma kuuluu paikalliseen uskovista koostuvaan seurakuntaan!

• jäsenetön

Tarkoitabn jos ei liity paikkakunnalla olevalla helluntaiseurakunnalla jäseneksi eli jäsenrekisteriin. Kysymys kuuluu miksi pitää olla nimi jäsenrekisterissä? Onko nämä jotka on rekisterissä parempia uskovia? Voisi kaikki jäsenrekisterit poistaa, ei niitä Jeesus vaadi.

• Kirjoitit nm. "ei hellari" yllä näin:

>>Raamatun mukaan kun ei ole kuin yksi ainut paikallisseurakunta paikkakunnallaan, jonne paikkakunnalla olevat uskovaiset kuuluvat

• ei hellari
        jukka.finland kirjoitti:

Kirjoitit nm. "ei hellari" yllä näin:

>>Raamatun mukaan kun ei ole kuin yksi ainut paikallisseurakunta paikkakunnallaan, jonne paikkakunnalla olevat uskovaiset kuuluvat

Aamen! Siunausta myöskin sinulle, Jukka!

• jukka.finland kirjoitti:

Etkö ole lukenut Raamattua?

>>>Tietysti tässä on haastetta niille, jotka haluavat jakaa Jumalan paikallisseurakunnan osiin, puhua hengellisistä kodeista (raamatulle täysin vierasta) ja hyväksyä, että paikallisseurakunnassa on monia seurakunnan paimenia ja vanhemmistoja. Missä niin Raamatussa opetetaan? Ei missään.

• *jukka.finland
        jaikal kirjoitti:

Etkö ole lukenut Raamattua?

>>>Tietysti tässä on haastetta niille, jotka haluavat jakaa Jumalan paikallisseurakunnan osiin, puhua hengellisistä kodeista (raamatulle täysin vierasta) ja hyväksyä, että paikallisseurakunnassa on monia seurakunnan paimenia ja vanhemmistoja. Missä niin Raamatussa opetetaan? Ei missään.

Kullakin paikkakunnalla apostolisena aikana oli yksi paikallisseurakunta ja sillä vanhimmisto, paimen ja muita seurakuntavirkoja. Nyt yhdellä paikkakunnalla on monia paikallisseurakuntia ja niillä kullakin omat paimenensa ja vanhimmistonsa. Tämä on vierasta Raamatun opetukselle.

En ehtinyt lukea raamatunkohtia läpi ennen töihin lähtöä, mutta luen ne illalla, kun palaan Vantaalta taksityöstä Karjalohjalle. Jos mainitsemissasi raamatunpaikoissa opetetaan, että yhdellä maantieteellisellä alueella (siis ei provinsseissa, joiden aluella oli monia kaupunkeja) oli useita seurakuntia (esim Jerusalemissa, Efesossa, Laodikeassa jne) niin tarkistan kantani, joka siis on, että jokaisella paikkakunnalla on yksi Jumalan paikallisseurakunta.

Hyvää lauantaipäivää.

• *jukka.finland kirjoitti:

Kullakin paikkakunnalla apostolisena aikana oli yksi paikallisseurakunta ja sillä vanhimmisto, paimen ja muita seurakuntavirkoja. Nyt yhdellä paikkakunnalla on monia paikallisseurakuntia ja niillä kullakin omat paimenensa ja vanhimmistonsa. Tämä on vierasta Raamatun opetukselle.

En ehtinyt lukea raamatunkohtia läpi ennen töihin lähtöä, mutta luen ne illalla, kun palaan Vantaalta taksityöstä Karjalohjalle. Jos mainitsemissasi raamatunpaikoissa opetetaan, että yhdellä maantieteellisellä alueella (siis ei provinsseissa, joiden aluella oli monia kaupunkeja) oli useita seurakuntia (esim Jerusalemissa, Efesossa, Laodikeassa jne) niin tarkistan kantani, joka siis on, että jokaisella paikkakunnalla on yksi Jumalan paikallisseurakunta.

Hyvää lauantaipäivää.

hyljätä Jumalan paikallisseurakuntaa uskovien yhteyttä Kristuksen ruumista paikkakunnallasi vain siitä syystä että näet sen puutteellisena. Et voi tuomita yhtä tai kahta paikallisseurakuntaa vain siitä syystä että seurakuntia on paikkakunnalla useita eikä sinun haaveseurakuntamallisi toteudu paikkakunnalla. Sinun hylkäämä/tuomitsema seurakunta voi olla Jumalan seurakunta. Jumalalla on tänä aikana suuremmilla paikkakunnilla monta eri nimen alla toimivaa seurakuntaa. Hän tunnustaa ne omikseen.

Opetuksesi/teologiasi johtaa automaattisesti hylkäämään ja tuomitsemaan suurimman osan näistä Jumalan paikallisseurakunnista. Se on vaarallista tuomitsemista. Mitkä seurakunnat esim. Helsingissä, Turussa ja Tampereella eivät ole Jumalan seurakuntia? Voitko ja uskallatko sinä sen ratkaista? Mikä seurakunta on se YKSI ainoa oikea Jumalan seurakunta näillä paikkakunnilla? Minä en uskaltaisi lähteä määrittelemään asiaa ja näin tuomitsemaan toisia paikkakunnalla toimivia Kristuksen seurakuntia. Jotkut opettavat ja kehottavat uskovia jättämään kaikki rekisteröidyt paikallisseurakunnat??? Minä ihmettelen sitä. Sellainen opetus ei voi mitenkään olla Jumalasta. Jumala ei ole vastaan. Hän on serakuntansa puolesta. Pyhä Henki rakentaa seurakuntaa uskovista. Hän ei hajota seurakuntaa. Pyhä Henki vetää ihmisiä Jeesuksen luokse ja Hänen kauttaan uskovien yhteyteen. Sinun pitäisi ymmärtää nämä asiat.

Raamatun mukaan kerran tulevaisuudessa on olevan yksi Paimen ja yksi lauma. Nyt on useita paimenia ja useita Jumalan laumoja/seurakuntia. Nämä paimenet ovat tavallisia ihmisiä. Sinun pitäisi hyväksyä nämä tosiasiat koskapa Jumalakin hyväksyy ne. Muutenhan Hän muuttaisi asiat. Muutokset Jumalan seurakunnissa tekee Jumala tahtonsa ja suunnitelmiensa mukaan. Se ei ole ihmisen asia. Sinä et kykene muuttamaan Suomen kaikkien uskovien yhteyttä haaveilemaksesi apostolisen ajan ihanneseurakunnaksi. Vaikka ei seurakunta silloinkaan ollut mikään ihanneseurakunta. Jumalan suunnitelma seurakunnassa ei silloinkaan toteutunut sataprosenttisesti. Ei se toteudu nytkään vaikka sinä mitä tekisit. Mitä olisit sanonut esim. Korintton seúrakunnalle tai Galatian seurakunnalle? Jumala hyväksyi nämä seurakunnat omikseen niiden puutteista ja monista virheistä huolimatta. Jumala kutsui näitä uskovia seurakuntiaan vanhurskaiksi ja pyhiksi. Nämä asiat sinä kyllä hyvin tiedät ja ymmärrät.

Vaikuttaa siltä että sinä elät jossakin hengellisessä haavemaailmassa ja uhohdat elää tässä ja nyt. Kurottaudut kohti tulevaisuudessa toteutuvaa yhtä laumaa kohti. Se kuitenkin toteutuu vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa. Eikö olisi parempi elää tässä ajassa näissä vallitsevissa olosuhteissa ja toimia nyt paikallisseurakunnan parhaaksi? Miksi sinä sitten ikäänkuin taistelet joitakin paikallisseurakuntia vastaan? Näin ymmärrän kirjoituksesi pyrkimykset. Kyseenalaistat kirjoituksillasi monia Jumalan seurakuntia. Kirjoituksesi eivät kuvasta tervettä hengellisyyttä.
        Sinun tulisi paremminkin antaa tukesi paikallisseurakunnille kirjoituksillasi. Meidän yksilöuskovien asia on olla mukana Kristuksen ruumiin (seurakunnan ja uskovien yhteyden) rakentamisessa. Ei kriittisesti taistella virallisia toimivia seurakuntia vastaan tuomiten niitä ja ollen itse mielestään viisaampi ja parempi.

Joh 10:16 "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen."

Ilm 7:17 "sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."

• jaikal kirjoitti:

hyljätä Jumalan paikallisseurakuntaa uskovien yhteyttä Kristuksen ruumista paikkakunnallasi vain siitä syystä että näet sen puutteellisena. Et voi tuomita yhtä tai kahta paikallisseurakuntaa vain siitä syystä että seurakuntia on paikkakunnalla useita eikä sinun haaveseurakuntamallisi toteudu paikkakunnalla. Sinun hylkäämä/tuomitsema seurakunta voi olla Jumalan seurakunta. Jumalalla on tänä aikana suuremmilla paikkakunnilla monta eri nimen alla toimivaa seurakuntaa. Hän tunnustaa ne omikseen.

Opetuksesi/teologiasi johtaa automaattisesti hylkäämään ja tuomitsemaan suurimman osan näistä Jumalan paikallisseurakunnista. Se on vaarallista tuomitsemista. Mitkä seurakunnat esim. Helsingissä, Turussa ja Tampereella eivät ole Jumalan seurakuntia? Voitko ja uskallatko sinä sen ratkaista? Mikä seurakunta on se YKSI ainoa oikea Jumalan seurakunta näillä paikkakunnilla? Minä en uskaltaisi lähteä määrittelemään asiaa ja näin tuomitsemaan toisia paikkakunnalla toimivia Kristuksen seurakuntia. Jotkut opettavat ja kehottavat uskovia jättämään kaikki rekisteröidyt paikallisseurakunnat??? Minä ihmettelen sitä. Sellainen opetus ei voi mitenkään olla Jumalasta. Jumala ei ole vastaan. Hän on serakuntansa puolesta. Pyhä Henki rakentaa seurakuntaa uskovista. Hän ei hajota seurakuntaa. Pyhä Henki vetää ihmisiä Jeesuksen luokse ja Hänen kauttaan uskovien yhteyteen. Sinun pitäisi ymmärtää nämä asiat.

Raamatun mukaan kerran tulevaisuudessa on olevan yksi Paimen ja yksi lauma. Nyt on useita paimenia ja useita Jumalan laumoja/seurakuntia. Nämä paimenet ovat tavallisia ihmisiä. Sinun pitäisi hyväksyä nämä tosiasiat koskapa Jumalakin hyväksyy ne. Muutenhan Hän muuttaisi asiat. Muutokset Jumalan seurakunnissa tekee Jumala tahtonsa ja suunnitelmiensa mukaan. Se ei ole ihmisen asia. Sinä et kykene muuttamaan Suomen kaikkien uskovien yhteyttä haaveilemaksesi apostolisen ajan ihanneseurakunnaksi. Vaikka ei seurakunta silloinkaan ollut mikään ihanneseurakunta. Jumalan suunnitelma seurakunnassa ei silloinkaan toteutunut sataprosenttisesti. Ei se toteudu nytkään vaikka sinä mitä tekisit. Mitä olisit sanonut esim. Korintton seúrakunnalle tai Galatian seurakunnalle? Jumala hyväksyi nämä seurakunnat omikseen niiden puutteista ja monista virheistä huolimatta. Jumala kutsui näitä uskovia seurakuntiaan vanhurskaiksi ja pyhiksi. Nämä asiat sinä kyllä hyvin tiedät ja ymmärrät.

Vaikuttaa siltä että sinä elät jossakin hengellisessä haavemaailmassa ja uhohdat elää tässä ja nyt. Kurottaudut kohti tulevaisuudessa toteutuvaa yhtä laumaa kohti. Se kuitenkin toteutuu vasta tuhatvuotisessa valtakunnassa. Eikö olisi parempi elää tässä ajassa näissä vallitsevissa olosuhteissa ja toimia nyt paikallisseurakunnan parhaaksi? Miksi sinä sitten ikäänkuin taistelet joitakin paikallisseurakuntia vastaan? Näin ymmärrän kirjoituksesi pyrkimykset. Kyseenalaistat kirjoituksillasi monia Jumalan seurakuntia. Kirjoituksesi eivät kuvasta tervettä hengellisyyttä.
        Sinun tulisi paremminkin antaa tukesi paikallisseurakunnille kirjoituksillasi. Meidän yksilöuskovien asia on olla mukana Kristuksen ruumiin (seurakunnan ja uskovien yhteyden) rakentamisessa. Ei kriittisesti taistella virallisia toimivia seurakuntia vastaan tuomiten niitä ja ollen itse mielestään viisaampi ja parempi.

Joh 10:16 "Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen."

Ilm 7:17 "sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."

niin. Olen tullut siihen tulokseen, että ne, jotka syystä, tai toisesta ovat jättäneet seurakuntayhteyden pyrkivät nyt tällä typerällä tekosyyllä hakemaan lupaa Raamatun vastaiselle toiminnalleen.

Raamattu kehottaa meitä käymään seurakuntamme tilaisuuksissa ja vieläpä huolehtimaan siitä, että muutkin siellä kävisivät. Nyt tämä Raamatun kohta toimii täysin käänteisessä muodossa näillä herroilla. He eivät käy ja vieläpä vaikuttavat negatiivisesti siihen, etteivät muutkaan kävisi. Aika hälyttävää.

• Psalmi50.15 kirjoitti:

niin. Olen tullut siihen tulokseen, että ne, jotka syystä, tai toisesta ovat jättäneet seurakuntayhteyden pyrkivät nyt tällä typerällä tekosyyllä hakemaan lupaa Raamatun vastaiselle toiminnalleen.

Raamattu kehottaa meitä käymään seurakuntamme tilaisuuksissa ja vieläpä huolehtimaan siitä, että muutkin siellä kävisivät. Nyt tämä Raamatun kohta toimii täysin käänteisessä muodossa näillä herroilla. He eivät käy ja vieläpä vaikuttavat negatiivisesti siihen, etteivät muutkaan kävisi. Aika hälyttävää.

hyvin sanottu.

>>>Raamattu kehottaa meitä käymään seurakuntamme tilaisuuksissa ja vieläpä huolehtimaan siitä, että muutkin siellä kävisivät. Nyt tämä Raamatun kohta toimii täysin käänteisessä muodossa näillä herroilla. He eivät käy ja vieläpä vaikuttavat negatiivisesti siihen, etteivät muutkaan kävisi. Aika hälyttävää.

• no
        jaikal kirjoitti:

hyvin sanottu.

>>>Raamattu kehottaa meitä käymään seurakuntamme tilaisuuksissa ja vieläpä huolehtimaan siitä, että muutkin siellä kävisivät. Nyt tämä Raamatun kohta toimii täysin käänteisessä muodossa näillä herroilla. He eivät käy ja vieläpä vaikuttavat negatiivisesti siihen, etteivät muutkaan kävisi. Aika hälyttävää.

tuntuu kailottavan ja arvostelevan tuo Jaikal muita uskovia...eikös se ole syntiä pitää itseään parempana kuin muita.

• no kirjoitti:

tuntuu kailottavan ja arvostelevan tuo Jaikal muita uskovia...eikös se ole syntiä pitää itseään parempana kuin muita.

>>>Kovasti tuntuu kailottavan ja arvostelevan tuo Jaikal muita uskovia...eikös se ole syntiä pitää itseään parempana kuin muita.

• no kirjoitti:

no: "...eikös se ole syntiä pitää itseään parempana kuin muita".
        ---
        Oma arvioni.

Liekö syynä väärä vanhurskauttamisoppi, jossa ei pidetä enää itseä syntisenä, vaan syntiä nähdään lähinnä vain muissa.
        Näille synnittömille vanhurskaille ei kelpaa syntisten rukoukset.
        Usein nämä syyttäjät sanovat myös olevansa ”uudestisyntyneitä” ja.ns. ”henkikastettuja”.

Toivottavasti olen väärässä!

• jaikal kirjoitti:

>>>Kovasti tuntuu kailottavan ja arvostelevan tuo Jaikal muita uskovia...eikös se ole syntiä pitää itseään parempana kuin muita.

• Opetus.
        jaikal kirjoitti:

Miten ihmeesä on mahdollista, ettet ymmärrä Raamatun ilmoituksen kautta tulevaa seurakuntaa.Luulisi tämän perusasian olevan jo selvä.Ymmärrä jo, ettei paikkakunnalla ole kuin yksi seurakunta. Ja piste.Lue Raamattua ja usko.

• Tapio522 kirjoitti:

>>>jaikal: "Sitähän sen minäkin tässä koko ajan mietin. Mutta en pidä itseäni muita parempana. Päin vastoin".
        ---
        Jos väittämäsi pitää paikkaansa, niin silloinhan olet Paavalin kanssa samaa mieltä: "Olen SYNTISISTÄ SUURIN".

• no
        jaikal kirjoitti:

Jaikalin kysymylsiin;
        Kyllä olen uskossa Jeesuksen Kristukseen ja ymmärrän mielestäni seurakuntaa ja sen merkitystä. Seurakunta on uskovien kokoontumispaikka jonne jokainen uskova tai uskosta osaton pitäsi olla tervetullut kuulemaan opetusta,saamaan sielunhoitoa,toimimaan omien armolahjojensa valtuuttamana ja ennekaikkea seurakunta tulee olla paikka jossa evenkeliumi "raikaa".
        Kysyt myös miten itse kohtaan seurakunnan vastutuksen ? Olen ikävä kyllä matkani varrella huomannut että uskovaiset itse aiheuttavat niitä vastuksia toinen toisilleen. Ei tarvita kuin
        synnittömät ja hurskaat vanhimmat ja pastori joka ei oman "paikkansa"menettämisen uhalla uskalla omaa mielipidettään sanoa niin vastustukset ovat siinä.
        Vanhimmat ja pastorit tulisi olla niitä paimenen mielisiä,rakkaudellisia, eikä oman edun tavoittelevia ja omien mielipiteidensä ja näkemystensä jyrääjiä.
        Otan tähän nyt esimerkiksi helluntaiseurakuntien rekisteröinti asian. Viisaat,lukeneet ja kaikkitietävät omat omassa viisaudessaaan nähdeet hyväksi perustaa helluntaiseurakuntien sisälle rekisteröity helluntaikirkko,jolla oma hallitus ja sitten on vielä "katto-organisaatio" eli kun aiemmin yläpuolellamme on ollut vain Jeesus Kristus nyt meillä on katto-organisaatio.
        Se että jotkut ihmiset uskaltavat pitäytyä Raamatun opetusmalliin tuomitaan vastustajiksi,hajoittajiksi. Kuitenkin jokaisella uskovaksi tunnustautuvalla tulisi olla rohkeutta ilmaista mielipiteensä ja vastustaa ei raamatullista opetusta ja johdattelua vaikka se tulisi pastorin / vanhimmiston opetuksena.Näin ei ikävä kyllä ole monessakaan seurakunnassa,istutaan hiljaa ja niellään kaikki mikä "korkealta" lausutaan ja luotetaan vaan umpimähkään viisaiden opetuksiin,tutkimatta itse asioita tai edes Raamattua itse.

Toivottavasti suhtautumisesi seurakunnan vastustajiin ei ole liian ampuva vaan osaisit myös arvostaa heidänkin näkemyksiään ja ottaa toisten näkemykset itsellesi rakentavaksi.

• jaikall
        jaikal kirjoitti:

>>>jaikal: "Sitähän sen minäkin tässä koko ajan mietin. Mutta en pidä itseäni muita parempana. Päin vastoin".
        ---
        Jos väittämäsi pitää paikkaansa, niin silloinhan olet Paavalin kanssa samaa mieltä: "Olen SYNTISISTÄ SUURIN".

aika paha virhe.

Virhe esiintyy tässä tekstissäni:

>>>Paavalin teologiassa esiintyy vanhurskaat ja syntiset ihmiset. Paavali erotti vanhurskaat syntisistä.
        Koska Paavalin teologiassa esiintyy sekä vanhurskaat että pyhät ja hän myös erotti ne toisistaan, tulisi näiden vanhurskaiden ja pyhien ihmisten esiintyä meidänkin teologiassa.

• .
        Tapio522 kirjoitti:

no: "...eikös se ole syntiä pitää itseään parempana kuin muita".
        ---
        Oma arvioni.

Liekö syynä väärä vanhurskauttamisoppi, jossa ei pidetä enää itseä syntisenä, vaan syntiä nähdään lähinnä vain muissa.
        Näille synnittömille vanhurskaille ei kelpaa syntisten rukoukset.
        Usein nämä syyttäjät sanovat myös olevansa ”uudestisyntyneitä” ja.ns. ”henkikastettuja”.

Toivottavasti olen väärässä!

Psalmit 103

Herran armo on suuri

1 Daavidin psalmi. Ylistä Herraa, minun sieluni, ja kaikki mitä minussa on, ylistä hänen pyhää nimeään.

2 Ylistä Herraa, minun sieluni, älä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt.
        3 Hän antaa anteeksi kaikki syntini ja parantaa kaikki sairauteni.

4 Hän päästää minut kuoleman otteesta ja seppelöi minut armolla ja rakkaudella.
        5 Hän ravitsee minut aina hyvyydellään, ja minä elvyn nuoreksi, niin kuin kotka.

6 Vanhurskaat ovat Herran teot, hän tuo oikeuden sorretuille.

7 Hän osoitti tiensä Moosekselle ja näytti Israelille suuret tekonsa.
        8 Anteeksiantava ja laupias on Herra. Hän on kärsivällinen ja hänen armonsa on suuri.

9 Ei hän iäti meitä syytä, ei hän ikuisesti pidä vihaa.
        10 Ei hän maksanut meille syntiemme mukaan, ei rangaissut niin kuin olisimme ansainneet.

11 Sillä niin kuin taivas on korkea maan yllä, niin on Herran armo suuri niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä.
        12 Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meidän syntimme.

• .
        Opetus. kirjoitti:

Miten ihmeesä on mahdollista, ettet ymmärrä Raamatun ilmoituksen kautta tulevaa seurakuntaa.Luulisi tämän perusasian olevan jo selvä.Ymmärrä jo, ettei paikkakunnalla ole kuin yksi seurakunta. Ja piste.Lue Raamattua ja usko.

Matt. 13:47

"Vielä taivasten valtakunta on kuin nuotta, joka laskettiin mereen ja joka keräsi kaikenlaisia kaloja.

• Monet eksyvät...
        jaikal kirjoitti:

Eikös se ole niin, että jukka.finland ei ole hyljännyt paikallisseurakuntaa vaan te olette repineet sen moneksi palaseksi.

Uskokaa nyt raamatun selvä opetus: KULLAKIN PAIKKAKUNNALLA OLI VAIN YKSI PAIKALLISSEURAKUNTA.

• ml213.
        jaikal kirjoitti:

Jaikal, sinun tulisi jo vihdoin uskoa, että Jumalalla on vain yksi paikallis seurakunta jokaisella paikkakunnalla.Nämä paikkakunnan nimet/kään ei liity Jumalan seurakuntaan,- vaan ne ilmentää vain sitä asiaa minkä paikkakunnan ihmisistä milloinkin on kysymys.

Lue Raamatusta ja YMMÄRRÄ, tämä asia jo vihdoinkin.Ymmärrä, ettei missään kohdin Raamattua opeteta ja tuoda esille, että olisi näitä puolueita ja nämä olisi niitä seurakuntia. Olet täysin ja kokonaan ihmisopeissa kiinni.Tarkistappa historiasta/menneisyydestä, niin näiden puolueiden nimiin liittyy AINA ihminen ja siten ihmisoppi.KUKAAN heistä,- ei ole opettanut seurakuntaan Pyhän Hengen vaikuttamana,- koska ovat opettaneet vastoin Jumalan aivoituksia.

Siis Jumala on aivoittanut KAIKKI seurakuntansa virat YHTEEN SEURAKUNTAAN joka paikkakunnalle.

• X-hirvas
        ml213. kirjoitti:

Jaikal, sinun tulisi jo vihdoin uskoa, että Jumalalla on vain yksi paikallis seurakunta jokaisella paikkakunnalla.Nämä paikkakunnan nimet/kään ei liity Jumalan seurakuntaan,- vaan ne ilmentää vain sitä asiaa minkä paikkakunnan ihmisistä milloinkin on kysymys.

Lue Raamatusta ja YMMÄRRÄ, tämä asia jo vihdoinkin.Ymmärrä, ettei missään kohdin Raamattua opeteta ja tuoda esille, että olisi näitä puolueita ja nämä olisi niitä seurakuntia. Olet täysin ja kokonaan ihmisopeissa kiinni.Tarkistappa historiasta/menneisyydestä, niin näiden puolueiden nimiin liittyy AINA ihminen ja siten ihmisoppi.KUKAAN heistä,- ei ole opettanut seurakuntaan Pyhän Hengen vaikuttamana,- koska ovat opettaneet vastoin Jumalan aivoituksia.

Siis Jumala on aivoittanut KAIKKI seurakuntansa virat YHTEEN SEURAKUNTAAN joka paikkakunnalle.

sellainen tosiasia, että kuuluminen johonkin ihmisten perustamaan järjestöön on harha. Ei pidä luulla, että kun kuuluu helluntailaisiin, jehoviin, mormooneihin tai lestoihin, niin silloin kuulun myös Jeesuksen seurakuntaan. Se on pahin mahdollinen luulo, joka vie ihmisen lopulta kadotukseen.
        Paikallisseurakunta olipa sen seinässä millainen kyltti hyvänsä, ei ole SE seurakunta, johon Jeesus itse valitsee seurakuntalaisensa. Nuo harhauttavat "paikallisseurakunnat" ovat uskonnollisuutta harrastavia maallisia järjestöjä, joiden opit ovat ihmisten keksimiä. Ei sellaiseen pidä kenenkään kuulua.

Joh. 15:19
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

Jeesus valitsee seurakuntalaisensa heidän uskon perusteella. Se ei ole uskomista ihmisten tulkintoihin, vaan uskoa SANAN totuuteen. On vain yksi Isä, yksi evankeliumi, yksi usko ja yksi kaste. Kaikki muu on ihmisoppeja ja valheita.

• hellari83
        jukka.finland kirjoitti:

Mutta jotta päästäisiin samankaltaiseen tilanteeseen kuin ennen, pitäisi seurakuntien (esim. kaikkien paikkakunnalla olevien seurakuntien; luterilaisten, helluntailaisten, ym.) tehdä tiiviimmin yhteistyötä. Seurakuntien ja seurakuntalaisten pitäisi kunnioittaa täysin toisiaan uskonveljinä ja -sisarina Herrassa, Jeesuksessa.

Ulkomailla toimivat patmoksen kaupunkimissiot taitavat toimia tällä periaatteella. Meidän täällä Suomessa pitäisi toimia samoin, mutta ei vain tiettynä päivänä vaan koko ajan. Onhan Suomessa lähes joka paikkakunnalla suuria saleja joihin voisi kokoontua jos Herran huoneisiin ei mahduta saman katon alle, tai sitten täytyy rakentaa isompia rakennuksia tuota tarkoitusta varten. Pitäisi olla yhteisiä evankeliointi- ja rukoushetkiä. Ja kun tehtäisiin jotain näkyvää Jumalanpalvelustyötä seurakuntarakennusten ulkopuolella, siihen täytyisi jokaisen eri seurakuntapiirin olla yhdessä mukana. Tällöin voisimme toimia lähes samalla tavalla kuin apostolien aikaan.

• pehmopappa
        jukka.finland kirjoitti:

Niin alkuseurakunnalla oli aivan alussa selkeä etu kaikista opinsuunnista ainakin hetken.
        Miten määritelläänkin paikkakunnan rajat nykyään? Pidän hyvänä ja rikkaana asiana, että on monia pienempiä seurakuntia, missä useampi saa palvella ja jokainen voi löytää itselleen oman mieleiseensä hengellisen kodin. Niin, usean seurakunnan olemassaolo pitää estää monopoliaseman ja johtoa toivottavasti nöyrempänä ja terve” kilpailu- tilanne” sielujenvoittamisesta Jeesukselle ja omien seurakuntalaisten hyvinvoinnista pitää toiminnan vireänä ja elävänä.

Tärkein ja suurin asia on Jumalan rakkauden ja Pyhän Hengen johdatus. Jumalan Henki vain avaa uusia kanavia seurakuntia, kun/jos vanhat menee tukkoon tai lukkoon. Eräs sanoi, että ei ole syntiä, että metsässä kasvaa kuusia, mäntyjä ja koivuja.

Gal. 5:15

"Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä."

Kol. 3:9

"Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa"

Valitettavasti seurakunnan johtajat tekevät myös virheitä, tulee väärinymmärryksiä ja työntekijät sulkevat toiminnallaan ihmisiä toiminnan ja jopa seurakunnan ulkopuolelle niiden seurauksena, on silloin suurta armoa, jos paikkakunnalla on silloin toisia seurakuntia, missä saa ihmisarvoista kohtelua ja Jumalan rakkautta ja paikan palvella.

Ef. 1:15-17

"Sentähden, kun kuulin siitä uskosta, joka teillä on Herrassa Jeesuksessa, ja teidän rakkaudestanne kaikkia pyhiä kohtaan,16 en minäkään lakkaa kiittämästä teidän tähtenne, kun muistelen teitä rukouksissani,
        17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan"

• seurakunnan tilaisuuksiin vaikka ei jäsenrekisterissä nimeä olekaan.
      Uskosta osattomatkin ovat tervetulleita helluntaiseurakuntien kokouksiin.
      Mistä kummasta sellainen käsitys on ihmisille tullut että ei olisi tervetullut kokouksiin?
      Kokouksia järjestetään sitä varten että sinne tulisi paljon ihmisiä, siis kaikenlaisia ihmisiä.
      Kokouksen järjestäjille ei mikään olen niin ikävää ja masentavaa nähtävää kuin iso kirkkkosali
      jossa suurin osa istuimista on tyhjänä kokousten aikana.

Elävässä uskossa oleva uskova kaipaa toisten uskovien seuraa. Hän kaipaa Jumalan lasten yhteyttä.
      Tämän vaikuttaa Pyhä Henki joka tahtoo yhdistää uskovat rakkauden yhdyssiteellä. Siksi sinä tahdot mennä kokouksiin. Tämä yhteys löytyy Jumalan seurakunnasta seurakuntakurin puitteissa. Seurakunnan kokoukset ovat enemmän kuin vain joidenkin uskovien keskinäiset tapaamistilaisuudet.

>>>Onko raamatussa mainintaa että on oltava nimi jäsenrekisterissä?

• ei hellari

Seurakunta ei kuitenkaan ole mikään yksittäinen kirkkokunta, porukka tai lahko! Tällainen opetus on täysin Raamatun opetuksen vastainen. Paikakunallaan on vain yksi ainut paikallisseurakunta, johon kaikki uskovat paikkakunnallaan kuuluvat. Uskovien yhteys syntyy juuri tällaisesta yhteydestä! Tuolainen kirkkokunta- tai lahkoajatus vaan repii Jumalan omien yhteyttä! On eri asia olla kuuliainen Jumalan asettamalle seurakunnalle ja sen nk. seurakuntakurille, kuin olla jonkin uskonsuunnan kurin alla. Se ei ole Jumalasta, vaan ihmiset tahtovat herroina hallita ja määrätä mitä saa tehdä ja miten elää. Jumalan Sana opettaa selvästi sen miten Jumalan lapsen tulee elää. Ei minkään kirkkokunnan kaavan ja opetuksen mukaan vaan aidosti Jumalan Sanan valossa! Itse kuulun paikallisseurakunnan jäsenyyteen ja mitään muuta kirkollista jäsenyyttä en koe tarvitsevani, sillä ne eivät ole Jumalan Hengen mukaisia! Raamattu tukee vain ja ainoastaan tällaista seurakuntamallia. Ihan alkuseurakunnan ajata lähtien! Tämä riittänee Jaikalille vastaukseksi!

• ei kirjoilla
        ei hellari kirjoitti:

Seurakunta ei kuitenkaan ole mikään yksittäinen kirkkokunta, porukka tai lahko! Tällainen opetus on täysin Raamatun opetuksen vastainen. Paikakunallaan on vain yksi ainut paikallisseurakunta, johon kaikki uskovat paikkakunnallaan kuuluvat. Uskovien yhteys syntyy juuri tällaisesta yhteydestä! Tuolainen kirkkokunta- tai lahkoajatus vaan repii Jumalan omien yhteyttä! On eri asia olla kuuliainen Jumalan asettamalle seurakunnalle ja sen nk. seurakuntakurille, kuin olla jonkin uskonsuunnan kurin alla. Se ei ole Jumalasta, vaan ihmiset tahtovat herroina hallita ja määrätä mitä saa tehdä ja miten elää. Jumalan Sana opettaa selvästi sen miten Jumalan lapsen tulee elää. Ei minkään kirkkokunnan kaavan ja opetuksen mukaan vaan aidosti Jumalan Sanan valossa! Itse kuulun paikallisseurakunnan jäsenyyteen ja mitään muuta kirkollista jäsenyyttä en koe tarvitsevani, sillä ne eivät ole Jumalan Hengen mukaisia! Raamattu tukee vain ja ainoastaan tällaista seurakuntamallia. Ihan alkuseurakunnan ajata lähtien! Tämä riittänee Jaikalille vastaukseksi!

Niin minäkin koen että kuulun seurakuntaan vaikka en ole kirjoilla paikallisseurakunnassa. Jeesus tuntee kaikki kaikki uskovat.

• ei hellari kirjoitti:

Alkukristyistä sanotaan:
        "Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivänmurtamisessa ja rukouksissa." (Apt. 2:42)
        --
        KRISTITTYJEN YHTEYS
        Ef. 4:1-6
        --
        4:1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
        4:2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
        4:3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
        4:4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
        4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
        4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
        --
        Mitä seurausta siitä on, että meidät on kutsuttu Kristuksen seuraajiksi?
        Miten se näkyy meidän elämässämme?

Paavali kehoittaa meitä vaeltamaan ”kutsumuksemme arvon” mukaisesti (j.1).
        Meidät on kasteessa liitetty Kristukseen (Room. 6:3) ; siispä meidän tulee elää Kristuksen jäseninä. Meidän on ryhdyttävä elämään elämää, joka on täysin ristiriidassa meidän luontaisen ”minämme” kanssa. Tämä merkitsee toisen ihmisen huomioonottamista.
        Tästä Paavali mainitsee mm. nöyryyden, hiljaisuuden ja pitkämielisyyden (Vrt. Hengen hedelmät; Gal.5:22) ja tietysti myös rakkauden(2). Erikoisesti toistemme heikkouksien sietämiseen tarvitsemme rakkaudellista ja anteeksiantavaista mieltä.

Paavali mainitsee muut seikat, jotka yhdistävät meidät toisiimme Kristuksen ruumiin jäseninä;
        olemme tulleet osallisiksi samasta Hengestä, meidät on kutsuttu samaan toivoon ja meillä on sama Herra, sama usko ja sama kaste ja sama Isä (4,5,6).
        Myös ehtoollinen on yhteyttä luova armonväline (1. Kor. 11).

Sitä tilannetta, missä nykyajan kristikunta elää, erilaisine opinkäsityksinemme ja eri kasteinemme ja eri leivän murtamisineen, Paavali saattoi tuskin kuvitella.

• Tapio522 kirjoitti:

Alkukristyistä sanotaan:
        "Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivänmurtamisessa ja rukouksissa." (Apt. 2:42)
        --
        KRISTITTYJEN YHTEYS
        --
        4:1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
        4:2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
        4:4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
        4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
        --

Meidät on kasteessa liitetty Kristukseen (Room. 6:3) ; siispä meidän tulee elää Kristuksen jäseninä. Meidän on ryhdyttävä elämään elämää, joka on täysin ristiriidassa meidän luontaisen ”minämme” kanssa. Tämä merkitsee toisen ihmisen huomioonottamista.
        Tästä Paavali mainitsee mm. nöyryyden, hiljaisuuden ja pitkämielisyyden (Vrt. Hengen hedelmät; Gal.5:22) ja tietysti myös rakkauden(2). Erikoisesti toistemme heikkouksien sietämiseen tarvitsemme rakkaudellista ja anteeksiantavaista mieltä.

Paavali mainitsee muut seikat, jotka yhdistävät meidät toisiimme Kristuksen ruumiin jäseninä;
        olemme tulleet osallisiksi samasta Hengestä, meidät on kutsuttu samaan toivoon ja meillä on sama Herra, sama usko ja sama kaste ja sama Isä (4,5,6).

Sitä tilannetta, missä nykyajan kristikunta elää, erilaisine opinkäsityksinemme ja eri kasteinemme ja eri leivän murtamisineen, Paavali saattoi tuskin kuvitella.

TÄYTEEN MIEHUUTEEN
        Ef. 4:7-16
        ---
        4:7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
        4:8 Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille".
        4:9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
        4:10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
        4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
        4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
        4:13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
        4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
        4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
        4:16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
        --
        Paavali korostaa taas sitä, että Jeesus on ylösnoussut taivaaseen (8,9,10).
        Uskontunnustuksessamme sanomme: ”Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, joka....ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan(9,10), nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella....”.

Kristuksen työ maailmassa jatkuu hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
        Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin. Sen tähden Raamattu nimittää seurakuntaa Kristuksen ruumiiksi (12).
        Kristusruumiin jäseniksi tulemme kasteessa (1. Kor.12:13).

Taivaisiin korotettu Herra jakaa uskovaisilleen armolahjoja (11), jotka on tarkoitettu ”palveluksen työhön”, Kristusruumiin (=seurakunnan) rakentamiseen.
        Kristillisyytemme ei pidä olla hengellisten nautintojen etsimistä, ajanvietettä ja kaikkien opintuulten perässä juoksemista (14), vaan määrätietoista rakennustyötä, ”täyden miehuuden” tavoittelua.
        Tässä rakennustyössä tärkeällä paikalla ovat seurakunnan evankelistan, paimenen ja opettajan (nyk. papin) armolahjoilla varustetut työntekijät (14).

Seurakuntalaisten tulisi saada ravintoa, kasvaa ja kehittyä (13).
        Tämä tapahtuu oikean evankeliumin saarnan kautta, kun se otetaan vastaan Kaikki ne hyvät lahjat ja kyvyt, joita Jumala tahtoo Kristuksen kautta antaa omilleen, tulevat näin käyttöön.

Ellei näin tapahdu, jäämme pienen lapsen asteelle, epäkypsiksi. Ajelehdimme sinne tänne missä vain uudet tuulet puhaltavat ”ihmisten arpapeleissä ja eksytysten kavalissa juonissa” (14).
        Herra varjelkoon meitä niiltä!
        -
        ”Auta, oi Jeesus, kun eksytys suuri
        maata käy voimalla valloittamaan.
        Saatana väijyy nyt julmana juuri
        valmiina sieluja vangitsemaan.
        Maailman ruhtinas miettivi ansaa,
        kuinka se turmioon syöksisi kansaa,
        kuinka se turmioon syöksisi kansaa”.
        (Virsi 385:1).
        --
        ”...ja kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään”. (2Piet. 3:18)

• jaikal: "Löydät Raamatusta Jumalan seurakunnan ja uskovien yhteyden. Tämä on suuri salaisuus".
        --
        Tästä kertoo Paavali Ef.5:21-33
        ---
        5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
        5:22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
        5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.

5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.

5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
        5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        5:27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

5:28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.

5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
        5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.

5:31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.

5:33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
        --
        Paavali soveltaa alamaisuusteemaansa kolmeen asiaan;
        -avioliittoon ja seurakuntaan sekä
        -lasten suhteessa vanhempiinsa (Ef. 6:1-4),
        isäntien suhteessa palvelijoihinsa(Ef. 6:5-9). Avioliitossa on tietty järjestys:
        Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23). Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä.
        Kyse on kuitenkin aivan muusta.

Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen seurakuntansa välistä yhteyttä. ”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää.
        Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
        Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa.
        Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.

Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen. Kysymyksessä on työnjako. Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan, Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden;
        ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).

”Tämä salaisuus on suuri” (32). Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.
        Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa.
        Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta.
        Niinpä lausummekin: ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.

• Mat 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Nin sanoi Jeesus.

Kaksi tai kolme ei ole seurakunta, he ovat uloskutsuttujen joukkoa.

• Jonah kirjoitti:

Mat 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Nin sanoi Jeesus.

Ekklesia nimittäin merkitsee uloskutsuttuja, eikä seurakuntaa, niinkuin nämä ”seurakuntamiehet” julistavat.

”Ek” merkitsee ulos ja ”kaleo” kutsua. Kts. Novum sana 1421. Siis uloskutsutut, mistä, ehkäpä seurakunnasta.

• Jonah kirjoitti:

Ekklesia nimittäin merkitsee uloskutsuttuja, eikä seurakuntaa, niinkuin nämä ”seurakuntamiehet” julistavat.

”Ek” merkitsee ulos ja ”kaleo” kutsua. Kts. Novum sana 1421. Siis uloskutsutut, mistä, ehkäpä seurakunnasta.

Jh 8:23
        Ja hän sanoi heille (juutalaisille): "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.

Jh 15:19
        Valituilleen Jeesus sanoo:
        Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

Jh 17:6
        Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

• Tapio522 kirjoitti:

Jh 8:23
        Ja hän sanoi heille (juutalaisille): "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.

Jh 15:19
        Valituilleen Jeesus sanoo:

Jh 17:6
        Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

Ymmärrän hyvin esille ottamasi jakeet. Kunpa muutkin ymmärtäisivät.

Jumalan siunausta sinulle Tapio.

• X-hirvas
        ei kirjoilla kirjoitti:

Niin minäkin koen että kuulun seurakuntaan vaikka en ole kirjoilla paikallisseurakunnassa. Jeesus tuntee kaikki kaikki uskovat.

tuntee ne, joilla on usko siihen evankeliumiin, minkä Hän julisti. Jotka Hän tuntee, he ovat sen ainoan oikean "paikallisseurakunnan" jäseniä.

• ei hellari kirjoitti:

todistaneet opetukseni seurakunnasta raamatulliseksi ja oikeaksi.
        Eihän sitä vastaan muuten hyökättäisi niin monen kautta kuin nyt on tässä ketjussa käynyt.
        Huomaatko että et perustellut ollenkaan Raamatun vastaisia väittämiäsi.
        No, eihän perusteluja väittämillesi löydykään Raamatusta, niin että vaikeahan niitä on perustella.
        Ymmärrän siksi että et tahdokaan perustella väittämiäsi.

• Tapio522 kirjoitti:

jaikal: "Löydät Raamatusta Jumalan seurakunnan ja uskovien yhteyden. Tämä on suuri salaisuus".
        --
        Tästä kertoo Paavali Ef.5:21-33
        ---
        5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
        5:22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
        5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.

5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.

5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
        5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
        5:27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

5:28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.

5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
        5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.

5:31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.

5:33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
        --
        Paavali soveltaa alamaisuusteemaansa kolmeen asiaan;
        -avioliittoon ja seurakuntaan sekä
        -lasten suhteessa vanhempiinsa (Ef. 6:1-4),
        isäntien suhteessa palvelijoihinsa(Ef. 6:5-9). Avioliitossa on tietty järjestys:
        Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23). Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä.
        Kyse on kuitenkin aivan muusta.

Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen seurakuntansa välistä yhteyttä. ”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää.
        Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
        Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa.
        Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.

Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen. Kysymyksessä on työnjako. Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan, Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden;
        ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).

”Tämä salaisuus on suuri” (32). Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.
        Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa.
        Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta.
        Niinpä lausummekin: ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.

Jeesuksen sanojen järjestystä? Ei Raamatussa näin lue;

>>>Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.

• jaikal kirjoitti:

Jeesuksen sanojen järjestystä? Ei Raamatussa näin lue;

>>>Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.

jaikal:
        "RAAMATUSSA LUKEE: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mark 16:16).
        Älä muuta Jeesuksen sanojen järjestystä. Joudut kerran vastaamaan siitä Hänen edessään".
        --
        On oltava tarkka Raamatun Sanan suhteen.
        Tarkoittaako Mark.16:16 järjestystä?
        --
        Lainaus linkistä:
        http://koti.japo.fi/~ekallio/otsikko.gif

5. HARHA: RAAMATUN MUKAAN ENSIN USKO SITTEN KASTE.
        Uudelleenkastajat väittävät, että Raamattu tuntee vain yhden järjestyksen: ensin usko ja sitten kaste. Perusteluna on käytetty ainakin sitä, että Raamatussa kuvataan vain uskoontulleiden kastetta sekä Mark 16:16.
        Mitä tähän on sanottava? Jokainen luterilainen myöntää, että Raamatussa kastetaan pääasiassa uskoontulleita aikuisia. Se on aivan luonnollista, koska kyseessä on kristinuskon alkuaika. Näin toimii luterilainen kirkkokin lähetyskentillä. Pakanoita kastetaan, kun he ovat tulleet uskoon, eli heistä on tullut kristittyjä. (Näitäkään kasteitamme eivät uudelleenkastajat hyväksy!) Aikuiskaste ei ole luterilaisille mikään ongelma.
        Toki me tunnustamme myös aikuiskasteen ja kastamme myös aikuisia, mutta emme kasta ketään toista kertaa, vaikka hän tätä pyytäisi.
        Entäpä Mark 16:16 "Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva" (Tässä kohdassa niinkuin muissakaan ei ole merkitystä sillä, mitä Raamatun käännöstä käytetään).

Kyseiseen jakeeseen pätevät ainakin seuraavat faktat:

----Suomen kielessä "ja" -sana on aina rinnasteinen. Mikään Suomen kielioppi ei tunne ja -sanalle merkitystä, että se ilmaisisi järjestystä. Eli uudelleenkastajat luovat aivan omaa kielioppia väittäessään ja -sanan ilmaisevan järjestystä.

----Markuksen evankeliumin loppu, jakeet 9-20, puuttuvat vanhimmista käsikirjoituksista.
        Tämä ilmenee selvästi uudesta Raamatun käännöksestämme, mutta näkyy myös Novumista, osa 1, sivu 837: "Muutamissa vanhimmissa käsikirjoituksissa ei ole jakeita 9-20. Joissakin käsikirjoituksissa Markuksen evankeliumilla on toisen- lainen päätös."
        Eli uudelleenkastajat perustavat oppinsa Raamatun jakeeseen, jonka alkuperästä ei ole yksimielisyyttä. Toisaalta on turha ruveta tietenkään "repimään" Raamattua. Itse olen valmis hyväksymään myös loppujakeet Markukseen, koska täyttä varmuutta asiasta ei sittenkään ole eikä evankeliumi ole voinut loppua jakeeseen 16:8.

• Tapio522 kirjoitti:

jaikal:
        Älä muuta Jeesuksen sanojen järjestystä. Joudut kerran vastaamaan siitä Hänen edessään".
        --
        --
        Lainaus linkistä:

Uudelleenkastajat väittävät, että Raamattu tuntee vain yhden järjestyksen: ensin usko ja sitten kaste. Perusteluna on käytetty ainakin sitä, että Raamatussa kuvataan vain uskoontulleiden kastetta sekä Mark 16:16.
        Mitä tähän on sanottava? Jokainen luterilainen myöntää, että Raamatussa kastetaan pääasiassa uskoontulleita aikuisia. Se on aivan luonnollista, koska kyseessä on kristinuskon alkuaika. Näin toimii luterilainen kirkkokin lähetyskentillä. Pakanoita kastetaan, kun he ovat tulleet uskoon, eli heistä on tullut kristittyjä. (Näitäkään kasteitamme eivät uudelleenkastajat hyväksy!) Aikuiskaste ei ole luterilaisille mikään ongelma.
        Toki me tunnustamme myös aikuiskasteen ja kastamme myös aikuisia, mutta emme kasta ketään toista kertaa, vaikka hän tätä pyytäisi.
        Entäpä Mark 16:16 "Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva" (Tässä kohdassa niinkuin muissakaan ei ole merkitystä sillä, mitä Raamatun käännöstä käytetään).

----Suomen kielessä "ja" -sana on aina rinnasteinen. Mikään Suomen kielioppi ei tunne ja -sanalle merkitystä, että se ilmaisisi järjestystä. Eli uudelleenkastajat luovat aivan omaa kielioppia väittäessään ja -sanan ilmaisevan järjestystä.

----Markuksen evankeliumin loppu, jakeet 9-20, puuttuvat vanhimmista käsikirjoituksista.
        Tämä ilmenee selvästi uudesta Raamatun käännöksestämme, mutta näkyy myös Novumista, osa 1, sivu 837: "Muutamissa vanhimmissa käsikirjoituksissa ei ole jakeita 9-20. Joissakin käsikirjoituksissa Markuksen evankeliumilla on toisen- lainen päätös."
        Eli uudelleenkastajat perustavat oppinsa Raamatun jakeeseen, jonka alkuperästä ei ole yksimielisyyttä. Toisaalta on turha ruveta tietenkään "repimään" Raamattua. Itse olen valmis hyväksymään myös loppujakeet Markukseen, koska täyttä varmuutta asiasta ei sittenkään ole eikä evankeliumi ole voinut loppua jakeeseen 16:8.

---Jos käytämme uudelleenkastajien logiikkaa, eli sitä että ja -sana ilmaisee järjestystä, voidaan perustellusti väittää, että Matteuksen evankeliumissa vastaavassa kohdassa on päinvastainen järjestys, eli se puhuu kasteesta ennen uskoa.
        Matt. 28:19 kuuluu:
        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä..."

Tämä kohta onkin tuottanut uudelleenkastajille päänvaivaa ja siihen tehdään oma lisäys, esim. "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni saarnaamalla heille evankeliumia" tai "kastakaa heidät uskoon tultuaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
        Miksi uudelleenkastajat eivät lue tätä Raamatun kohtaa niinkuin se on kirjoitettu? Mainittua Raamatun kohtaa on yritetty monin vippaskonstein pakottaa heidän oppiinsa sopivaksi.

Jotkut vetoavat jakeen partisiippirakenteisiin, mutta ne eivät todista yhtään mitään.
        Joku haluaa korvata verbin "tehdän opetuslapseksi" verbillä "opetuslapseuttakaa". Mutta se ei muuta jakeen ajatusta toiseksi.
        Ehkä turhin pakotusyritys on vetoaminen Agricolan tai Saarisalon tai muihin epävirallisiin tai vanhempiin käännöksiin. Niillä ei voi todistaa mitään, koska nykyinen ja edellinen Kirkkoraamatun käännös vastaavat alkutekstiä sananmukaisesti.
        (Kannattaa muuten taas vilkaista sitä Novumia osaa 1 sivuilta 581 ja 582. Näyttää sielläkin tämä helluntailaisten mainio dokumentti olevan kirkkoraamatun linjoilla käännöksessään).

---Myös jo edellä käsitelty Joh 3:5 "Totisesti, totisesti; jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan" sisältää uudelleenkastajien oppiin nähden päinvastaisen järjestyksen, jos käytämme heidän logiikkaansa.
        Eli vedestä syntyminen (kaste) edeltää Hengestä syntymistä (usko). Näiden Raamatun kohtien valossa luterilaisten järjestys "ensin kaste, sitten usko" voittaa uudelleenkastajien järjestyksen "ensin usko, sitten kaste" numeroin 2-1.

Ja -sana kaikissa edellisissä jakeissa ei ole sitä varten, että se ilmaisisi järjestystä, vaan siksi, että se osoittaa kasteen ja uskon (opettamisen) yhteenkuuluvuutta. Kumpikin tarvitaan pelastukseen. Uudelleenkastajat väittävät aina, että kirkko ei lue Raamattua niinkuin se on kirjoitettu, vaan tekee sinne omia lisäyksiään.
        Jo näiden Raamatun kohtien tutkiminen osoittaa, missä niitä Raamatun kohtia itse asiassa vääristellään.

• Tapio522 kirjoitti:

---Jos käytämme uudelleenkastajien logiikkaa, eli sitä että ja -sana ilmaisee järjestystä, voidaan perustellusti väittää, että Matteuksen evankeliumissa vastaavassa kohdassa on päinvastainen järjestys, eli se puhuu kasteesta ennen uskoa.
        Matt. 28:19 kuuluu:
        "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä..."

Tämä kohta onkin tuottanut uudelleenkastajille päänvaivaa ja siihen tehdään oma lisäys, esim. "tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni saarnaamalla heille evankeliumia" tai "kastakaa heidät uskoon tultuaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."
        Miksi uudelleenkastajat eivät lue tätä Raamatun kohtaa niinkuin se on kirjoitettu? Mainittua Raamatun kohtaa on yritetty monin vippaskonstein pakottaa heidän oppiinsa sopivaksi.

Jotkut vetoavat jakeen partisiippirakenteisiin, mutta ne eivät todista yhtään mitään.
        Joku haluaa korvata verbin "tehdän opetuslapseksi" verbillä "opetuslapseuttakaa". Mutta se ei muuta jakeen ajatusta toiseksi.
        Ehkä turhin pakotusyritys on vetoaminen Agricolan tai Saarisalon tai muihin epävirallisiin tai vanhempiin käännöksiin. Niillä ei voi todistaa mitään, koska nykyinen ja edellinen Kirkkoraamatun käännös vastaavat alkutekstiä sananmukaisesti.
        (Kannattaa muuten taas vilkaista sitä Novumia osaa 1 sivuilta 581 ja 582. Näyttää sielläkin tämä helluntailaisten mainio dokumentti olevan kirkkoraamatun linjoilla käännöksessään).

---Myös jo edellä käsitelty Joh 3:5 "Totisesti, totisesti; jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan" sisältää uudelleenkastajien oppiin nähden päinvastaisen järjestyksen, jos käytämme heidän logiikkaansa.
        Eli vedestä syntyminen (kaste) edeltää Hengestä syntymistä (usko). Näiden Raamatun kohtien valossa luterilaisten järjestys "ensin kaste, sitten usko" voittaa uudelleenkastajien järjestyksen "ensin usko, sitten kaste" numeroin 2-1.

Ja -sana kaikissa edellisissä jakeissa ei ole sitä varten, että se ilmaisisi järjestystä, vaan siksi, että se osoittaa kasteen ja uskon (opettamisen) yhteenkuuluvuutta. Kumpikin tarvitaan pelastukseen. Uudelleenkastajat väittävät aina, että kirkko ei lue Raamattua niinkuin se on kirjoitettu, vaan tekee sinne omia lisäyksiään.
        Jo näiden Raamatun kohtien tutkiminen osoittaa, missä niitä Raamatun kohtia itse asiassa vääristellään.

Miksi te luterilaiset ette voi lukea Raamattua ymmärryksellä.

Raamatusta saa selvästi sen käsityksen, että uskovia kastetaan upottamalla, kun he ovat ottaneet vastaan Sanan. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni. Ensin tullaan opetuslapsiksi ja sitten kastetaan. Tuo käsky, jonka Jeesus antoi on Raamatussa laitettu myös käytäntöön ja voimme lukea, miten esim. Paavali toimi, kun hän teki opetuslapsia. Hän julisti evankeliumia, eikä kastanut ketään. Opetuslapsia siis tehdään julistamalla evankeliumia ja Raamattu sanookin selvästi, että usko tulee kuulemisesta ja kukaan ei voi uskoa, ellei julisteta.

Se kohta, jossa puhutaan vedestä ja Hengestä syntymisestä ei puhu kasteesta, vaan vedestä. Kaste ja vesi ovat kreikankielessä ihan eri sanoja ja vettä verrataan Raamatussa Jumalan Sanaan. Jumala loi vedellä maailman ja toisessa kohdassa sanotaan, että Jumala loi Sanallaan. Uskon avulla me ymmärrämme, että maailmat on luotu Jumalan sanalla. Me emme synny vedestä, vaan Jumalan Sanasta...päätöksensä mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla..

Kastekäytäntö oli Juutalaisuudessa jo ennestään tuttu ja siksikin se oli hyvin tärkeä toimitus ja ikään kuin julkinen tunnustautuminen / merkki siitä, että on tapahtunut muutos ja kääntyminen. Juutalaiset itse kastoivat proselyyttejä, kun he olivat kääntyneet Juutalaisuuteen. Eivät juutalaisetkaan kastaneet heitä ennen kuin he olivat kääntyneet, eikä kaste ollut mikään kääntyminen, vaan merkki siitä, että nyt tämä päätös on tehty ja samalla julkinen tunnustautuminen.

Kasteveden sakramenttaalinen merkitys ja ylikorostus perustuu katolilaiseen taikauskoon ja Lutherin taikauskosta saamiin vaikutteisiin. Kirkko on tässä suhteessa omaksunut katolisen kirkon 300-luvulla keksimän harhaopin? Kirkkohan kehitti paljon muitakin harhaoppeja, kuten Neitsyt Marian palvonta, paavin valta, ane-kauppa, kiirastulioppi jne.

Miksi ei kirkko pitäydy myös näihin ?

• Psalmi50.15 kirjoitti:

Raamatusta saa selvästi sen käsityksen, että uskovia kastetaan upottamalla, kun he ovat ottaneet vastaan Sanan. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni. Ensin tullaan opetuslapsiksi ja sitten kastetaan. Tuo käsky, jonka Jeesus antoi on Raamatussa laitettu myös käytäntöön ja voimme lukea, miten esim. Paavali toimi, kun hän teki opetuslapsia. Hän julisti evankeliumia, eikä kastanut ketään. Opetuslapsia siis tehdään julistamalla evankeliumia ja Raamattu sanookin selvästi, että usko tulee kuulemisesta ja kukaan ei voi uskoa, ellei julisteta.

Se kohta, jossa puhutaan vedestä ja Hengestä syntymisestä ei puhu kasteesta, vaan vedestä. Kaste ja vesi ovat kreikankielessä ihan eri sanoja ja vettä verrataan Raamatussa Jumalan Sanaan. Jumala loi vedellä maailman ja toisessa kohdassa sanotaan, että Jumala loi Sanallaan. Uskon avulla me ymmärrämme, että maailmat on luotu Jumalan sanalla. Me emme synny vedestä, vaan Jumalan Sanasta...päätöksensä mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla..

Kastekäytäntö oli Juutalaisuudessa jo ennestään tuttu ja siksikin se oli hyvin tärkeä toimitus ja ikään kuin julkinen tunnustautuminen / merkki siitä, että on tapahtunut muutos ja kääntyminen. Juutalaiset itse kastoivat proselyyttejä, kun he olivat kääntyneet Juutalaisuuteen. Eivät juutalaisetkaan kastaneet heitä ennen kuin he olivat kääntyneet, eikä kaste ollut mikään kääntyminen, vaan merkki siitä, että nyt tämä päätös on tehty ja samalla julkinen tunnustautuminen.

Kasteveden sakramenttaalinen merkitys ja ylikorostus perustuu katolilaiseen taikauskoon ja Lutherin taikauskosta saamiin vaikutteisiin. Kirkko on tässä suhteessa omaksunut katolisen kirkon 300-luvulla keksimän harhaopin? Kirkkohan kehitti paljon muitakin harhaoppeja, kuten Neitsyt Marian palvonta, paavin valta, ane-kauppa, kiirastulioppi jne.

Psalmi50.15: "Hän julisti evankeliumia, eikä kastanut ketään".
        --
        Ei pidä paikkaansa!

SEURAKUNNAN HAJAANNUS
        1.Kor.1:10-17
        ---
        Paavali oli saanut kuulla, että Korinttin seurakunnassa ilmeni riitoja ja hajaannusta (j.11) Tämä ilmeni seurakunnan jakaantumisena erilaisiin ryhmittymiin ja puolueisiin. Jokaisella ryhmällä on omat johtajansa. Meillä ihmisillä on tällainen taipumus. Sitten aletaan vertailemaan, kuka on parempi (tai ”pyhempi”) uskova.

Jotkut asettuivat Paavalin puolelle, jotkut Apolloksen ja Keefaan (=Pietari) puolelle, jotkut jopa itse Kristuksenkin puolelle (j. 12). Paavali ei kuitenkaan asetu kannattamaan heitä: on väärin tukeutua ihmisiin (j. 13) ja näin erottautua muista kristityistä. Edes Kristukseen ei pidä tällä tavalla vedota.

Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja Korinton seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
        Syyksi hän toteaa:
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan" (j. 17).
        Tarkoittiko Paavali tällä sitä, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia?

On olemassa vain yksi puolue, Ristiinnaulitun, jonka nimeen olemme kastetut. Se riittää.
        Armahdetuilla syntisillä ei ole varaa riidellä.
        ---
        siis:"Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja KORINTON seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
        Korintossa oli jokin erityinen syy,miksi juuri Korintossa Paavali ei kastanut kuin harvoja.
        Erityistilanne oli siis VAIN KORINTOSSA".
        ----
        Jotkut asettavat evankelumin julistamisen ja kastamisen vastakohdiksi jakeen 17 perusteella. Siinä Paavali toteaa:
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan".

Paavali varoittaa korinttilaisia puolueriidoista (1. Kor. 1:10); joku oli Paavalin puolta, joku Apolloksen, joku Pietarin, joku jopa Kristuksenkin puolta (j.12) aina yleensä sen mukaan, kuka oli heidät kastanut. Kukin kristitty oli ylpeä omasta kasteisästään.

Kaste ja ristin sanoma liittyvät yhteen (j. 13,18).
        Paavalia ei siis oltu lähetetty kastamaan.
        Tämä ei kuitenkaan merkitse, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia.
        Kastaminen oli toisten tehtävä.

Oleellista kasteessa on sen luoma yhteys Kristukseen (Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa, Room.6:1-14).

• Psalmi50.15 kirjoitti:

Psalmi50.15:
        "Kastekäytäntö oli Juutalaisuudessa jo ennestään tuttu ja siksikin se oli hyvin tärkeä toimitus ja ikään kuin julkinen tunnustautuminen / merkki siitä, että on tapahtunut muutos ja kääntyminen".
        --
        Mihin Jumala tarvitsee meidän tekemiämme merkkejä?

• Tapio522 kirjoitti:

Psalmi50.15: "Hän julisti evankeliumia, eikä kastanut ketään".
        --
        Ei pidä paikkaansa!

SEURAKUNNAN HAJAANNUS
        1.Kor.1:10-17
        ---
        Paavali oli saanut kuulla, että Korinttin seurakunnassa ilmeni riitoja ja hajaannusta (j.11) Tämä ilmeni seurakunnan jakaantumisena erilaisiin ryhmittymiin ja puolueisiin. Jokaisella ryhmällä on omat johtajansa. Meillä ihmisillä on tällainen taipumus. Sitten aletaan vertailemaan, kuka on parempi (tai ”pyhempi”) uskova.

Jotkut asettuivat Paavalin puolelle, jotkut Apolloksen ja Keefaan (=Pietari) puolelle, jotkut jopa itse Kristuksenkin puolelle (j. 12). Paavali ei kuitenkaan asetu kannattamaan heitä: on väärin tukeutua ihmisiin (j. 13) ja näin erottautua muista kristityistä. Edes Kristukseen ei pidä tällä tavalla vedota.

Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja Korinton seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
        Syyksi hän toteaa:
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan" (j. 17).
        Tarkoittiko Paavali tällä sitä, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia?

On olemassa vain yksi puolue, Ristiinnaulitun, jonka nimeen olemme kastetut. Se riittää.
        Armahdetuilla syntisillä ei ole varaa riidellä.
        ---
        siis:"Paavali iloitsee siitä, että hän on kastanut niin harvoja KORINTON seurakunnan jäseniä (1. Kor. 1:14,16).
        Korintossa oli jokin erityinen syy,miksi juuri Korintossa Paavali ei kastanut kuin harvoja.
        Erityistilanne oli siis VAIN KORINTOSSA".
        ----
        Jotkut asettavat evankelumin julistamisen ja kastamisen vastakohdiksi jakeen 17 perusteella. Siinä Paavali toteaa:
        "Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan".

Paavali varoittaa korinttilaisia puolueriidoista (1. Kor. 1:10); joku oli Paavalin puolta, joku Apolloksen, joku Pietarin, joku jopa Kristuksenkin puolta (j.12) aina yleensä sen mukaan, kuka oli heidät kastanut. Kukin kristitty oli ylpeä omasta kasteisästään.

Kaste ja ristin sanoma liittyvät yhteen (j. 13,18).
        Paavalia ei siis oltu lähetetty kastamaan.
        Tämä ei kuitenkaan merkitse, että kaste olisi jollain tavoin vähempiarvoinen asia.
        Kastaminen oli toisten tehtävä.

Oleellista kasteessa on sen luoma yhteys Kristukseen (Hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa, Room.6:1-14).

Paalihan luetteli ne, jotka hän oli kastanut ja sanoo, ettei Jumala ollut lähettänyt häntä kastamaan, vaan julistamaan evankeliumia. Kenelle Paavali näin sanoo ? Korinttolaisille. Otapa Tapio selvää siitä, missä joka paikassa Paavali oli julistanut evankeliumia ja perustanut seurakuntia, ennen kuin hän kirjoitti tuon kirjeen Korinttolaisille.

• Tapio522 kirjoitti:

Psalmi50.15:
        "Kastekäytäntö oli Juutalaisuudessa jo ennestään tuttu ja siksikin se oli hyvin tärkeä toimitus ja ikään kuin julkinen tunnustautuminen / merkki siitä, että on tapahtunut muutos ja kääntyminen".
        --
        Mihin Jumala tarvitsee meidän tekemiämme merkkejä?

on yksi kuuliaisuuden askel ja Raamattu sanoo, että se on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta. Raamattu vertaa kastetta myös kihlaukseen ja kihlasormus on yleensä merkki ja lupaus avioliitosta. Kaste on ikään kuin symboli siitä, että entinen elämä on lopullisesti jätetty taakse ja uusi elämä on alkanut. Kasteella ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, jos sydämen päätöstä Jeesuksen seuraamisesta ei ole tehty ja rakkaus Jumalaan ei ole kaiken pohja ja perusta.

• Tapio522eikirj
        Psalmi50.15 kirjoitti:

Psalmi50.15: "Me emme synny vedestä, vaan Jumalan Sanasta..".
        --
        Vastauksestasi saa sen käsityksen, että kaste on pelkkää vettä ja kuuliaisuuden teko Jumalalle (siis lakia).
        Eikö Pyhällä Hengellä ole mitään tekemistä kasteessa?

• ei hellari
        jaikal kirjoitti:

Eihän sitä vastaan muuten hyökättäisi niin monen kautta kuin nyt on tässä ketjussa käynyt.
        No, eihän perusteluja väittämillesi löydykään Raamatusta, niin että vaikeahan niitä on perustella.

Esitäpäs Raamatusta sellaisia sanan kohtia, joissa sanotaan helluntaiseurakunta, babtistiseurakunta, jne...! Sieltä ei löydy mitään muuta seurakunta mallia, kuin alkuseurakunnan malli, jossa kaikki paikkakunnallaan olevat uskovat kuuluivat yhteen ainoaan paikalliseseen seurakuntaan! Hajaannus alkoi siitä, kun seurakunta alkoi maallistua ja siitä tuli osa hyväksyttyä yhteiskunta mallia. Hajaannus on jatkunut aivan meidän päiviimme saakka ja jatkuu edelleenkin. Helluntailaisista juuri on kaikkein eniten uusia uskonlahkoja eronnut omiksi porukoikseen! Näin ei Raamattu opeta eikä sieltä löydy pohjaa tällaiselle opetukselle. Helluntailaisuudessa voit olla hyvinkin tiukan linjan edustaja, mutta et kuitenkaan voi tehdä tyhjäksi, että alkuseurakunnan mukainen se ei ole!

• Jonah kirjoitti:

Mat 18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Nin sanoi Jeesus.

kaksi tai kolme ovat koolla siellä Jeesus on heidän keskellään. Eihän tuo sitä tarkoita, että kokoontuisimme kahden, tai kolmen ryhmissä, eikä seurakunnassa. Jeesus opetti yhdessä rukoilemisen voimasta ja siitä, että voimme sopia, että rukoilemme jotain asiaa yhdessä. Mistään seurakunnan kokoontumisesta ei tuossa tosiaan ollut kyse, eikä tuota voi käyttää esimerkkinä siihen, miten seurakunta voisi kokoontua.

• Psalmi50.15 kirjoitti:

Psalmi50.15: "Kasteveden sakramenttaalinen merkitys ja ylikorostus perustuu katolilaiseen taikauskoon ja Lutherin taikauskosta saamiin vaikutteisiin. Kirkko on tässä suhteessa omaksunut katolisen kirkon 300-luvulla keksimän harhaopin"?
        --
        Et ehkä ole tutkinut tarkemmin, mitä sakramentti-sanalla tarkoitetaan.
        Tarkoitatko taikauskolla sitä, kun Raamattu liittää kasteeseen veden lisäksi Pyhän Hengen?
        ------------
        Kasteeseen liittyy kaksi asiaa:
        1. VESI (maallinen, jonka näemme).
        2. ISÄ ja POIKA ja PYHÄ HENKI (taivaallinen, jota emme näe)

Uskovien kasteen kannattajat puhuvat usein vain ns. vesikasteesta, mutta unohtavat Pyhän Hengen, joka vaikuttaa kasteessamme.
        --
        1.Kor. 6:11
        "...; mutta te olette vastaanottaneet PESON, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän JUMALAMME HENGESSÄJumalamme Hengessä.

Tiit. 3:5
        "...pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan UUDESTISYNTYMISEN PESON JA PYHÄN HENGEN uudistuksen kautta,..".

• ei aina asia
        jaikal kirjoitti:

ole niin, että jos joku ei hyväksy ajatuksiasi, seuraa siitä, että juuri sinun ajatuksesi siten ovat tulleet todistetuksi olevan Jumalasta.Silloinhan voisi todistella myös toisin, että ne ajatukset joita sinä vastustat ovat Jumalasta.
        Tosiasia on tässä seurakunta kysymyksessä, että on vain yksi Jeesuksen ruumis yleismaailmallisesti. Kuin myös on paikkakuntakohtainen seurakunta.Muuta jakoa Raamattu ei hyväksy. Ja jos ihminen on uudestisyntynyt, hän kuuluu ilman muuta jo paikallisen Herramme ruumiin jäsenyyteen. Kaikki muut ehdot ovat epäraamatullisia. Jo siksikin, että nuo muut ehdot ovat ihmisten asettamia, vaikka nuo ehdot olisivatkin poimittu Raamatusta.Ja ymmärrät varmaan, että jos ihminen on ehdot asettanut, myös ihminen voi ne kiertää.Jumalan ehtoja ei voi.
        Tarkoitan tällä, että esim. Helluntaihin voi heidän ehtojansa noudattamalla liittyä myös täysin uskomaton ihminen,päästä jopa vastuullisiin tehtäviin ilman uudestisyntymää ja siten ohjailla jopa koko liikkeen toimintaa tahtomaansa suuntaan.Yhtenä pienoisena esimerkkinä voisi mainita tapaus Abdullah Tammi ,jota kukaan ei tunnistanut, vaikka jokaisen uudestisyntyneen, joka hengessä vaeltaa, kuuluisi niin kyetä tekemään jo "kolmesta sanasta".
        Enkä ollenkaan usko, et varmaan sinäkään, etteikö helluntai liikkeessä olisi monia muita uudestisyntymättömiä ihmisiä jopa aivan korkeimmilla paikoilla.Muutenhan ei voisi olla mahdollista esim niinkin Raamatunvastainen toiminta, kuin "saarnaajien yhdistys" vai mikä lienee heidän ammattiliittonsa.
        Jeesushan nimenomaan kielsi kuuntelemasta tuota Iisebeliä joka mm.tyatirassa kehoitti uskovia liitymään noihin kiltoihin saadakseen työtä, koska sielä ei ollut mahdollista saada minkäänlaista työtä kuulumatta noihin senaikaisiin liittoihin.Osaan kuvitella mitä sanoja tuo sen ajan "profeetta" käytti: " mutta täytyyhän meidän elää ja eihän meidän tarvitse osallistua heidän juhliinsa".
        Sempä vuoksi sielä olikin osa hyvin toimeentulevia uskovia ja osa oli nälässä.Osa kuunteli häntä.
        Mutta kuten Herramme itse sanoi, se ei ollut otollista Hänelle vaan liittoutuma maailman kanssa säilyttääkseen tulonsa ja siten hengellistä haureutta.
        Nyt jos ainoa kriteeri paikallisseurakunnan jäsenyydelle on uudestisyntymä,ja paikallisseurakunnan vanhimmilla on ylin johto ja vastuussa ainoastaan Jeesukselle, ei minkäänlaiset harhat pääse leviämään kovin laajalle, korkeintaan yhteen tai kahteen vierekkäiseen paikallisseurakuntaan.Kun taas keskusjohtoisessa se on suorastaan mahdotonta estää leviämästä, kun aletaan siihen, että esim. Helsingin vanhimmat ovat vanhimpia myös Porvoossa,tai on jonkunlaiset ylivanhimmat, mikä myös on Raamatun vastaista.
        Myöntänet itsekkin, että vain paikallisseurakunnan vanhimmilla on edes mahdollisuus tunnistaa uudestisyntynyt uudestisyntymättömästä, vaikka heidän oma uskonsa olisikin vasta maitoa juovan asteella.
        Tuntevathan he paikalliset ihmiset ja heidän elämänkaarensa muutokset, joihin aina vaikuttaa Jumala.
        Näin tulee toteutuneeksi Jumalan Sanan kohta:
        Sentähden eivät jumalattomat kestä tuomiolla eivätkä syntiset vanhurskasten seurakunnassa.
        Samalla tulee torjutuksi myös tuon foinikkialais prinsessan isän henki, joka on, kauppa. Eikä niinollen tule mahdolliseksi ottaa pakanoilta seurakunnan rakentamiseksi mitään, kuin ainoastaan harkiten toimimalla Sanaa vastaan.
        Säälittävää katseltavaa mm. tv seiskassa, missä lähes joka ohjelmassa anellaan antajasta välittämättä rahoja ja kerrotaan keinoja niiden antamiseksi tekstiviesteillä, ostamalla ym ym.Ja kehutaan, varmaan aivan vilpittömästi, juuri sen olevan Jumalan työtä tai ainakin osallisuutta siihen.
        Niin ei isämme Aabraham, joka ehdottomasti kieltäyi ottamasta mitään pakanoilta. Kuten oli myös Paavali varuillaan viedessään avustusta Jerusalemiin, että se olisi otollinen Jerusalemin vanhimmille.
        Jos me Jumalan teoissa vaellamme, Hän itse kyllä tekee asiat mahdollisiksi ja kantaa vastuun.
        Huomaatko, kuinka kauas on eksytty sinun hyväksymillä seurakunta malleilla kureineen.
        Saamme olla kiitollisia Jumalalle, että Hän on herätellyt suomessakin veljiä näissä asioissa, paluuseen alkuperäiseen.Tietenkin se saa vastustusta, ivaa, jopa pilkkaa ja vainoa,sillä onhan vaarana, että ihmiset kuuntelevat heitä ja tutkivat kirjoituksista, onko niin, ja nykyisten ihmisrakenteisten ns. seurakuntien vastuuväki jää yksin velkoineen joita ovat niitäkin, Jumalan Sanan vastaisesti, haalineet.

• Psalmi50.15 kirjoitti:

kaksi tai kolme ovat koolla siellä Jeesus on heidän keskellään. Eihän tuo sitä tarkoita, että kokoontuisimme kahden, tai kolmen ryhmissä, eikä seurakunnassa. Jeesus opetti yhdessä rukoilemisen voimasta ja siitä, että voimme sopia, että rukoilemme jotain asiaa yhdessä. Mistään seurakunnan kokoontumisesta ei tuossa tosiaan ollut kyse, eikä tuota voi käyttää esimerkkinä siihen, miten seurakunta voisi kokoontua.

En käyttänytkään sitä esimerkkinä seurakunnan kokoontumisista. Vaan siitä että Jeesus on läsnä aina , kun hänen nimessään kokoonnutaan yhteen. Riippumatta siitä, kuinka monta hänen nimessään kokoontuu.
        Alkukielen "ekklesia" merkitsee kuitenkin sitä, mitä sanoin. Uloskutsuttujen joukkoa.

• Tapio522 kirjoitti:

Psalmi50.15: "Kasteveden sakramenttaalinen merkitys ja ylikorostus perustuu katolilaiseen taikauskoon ja Lutherin taikauskosta saamiin vaikutteisiin. Kirkko on tässä suhteessa omaksunut katolisen kirkon 300-luvulla keksimän harhaopin"?
        --
        Tarkoitatko taikauskolla sitä, kun Raamattu liittää kasteeseen veden lisäksi Pyhän Hengen?
        ------------

Uskovien kasteen kannattajat puhuvat usein vain ns. vesikasteesta, mutta unohtavat Pyhän Hengen, joka vaikuttaa kasteessamme.
        --
        "...; mutta te olette vastaanottaneet PESON, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän JUMALAMME HENGESSÄJumalamme Hengessä.

"...pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan UUDESTISYNTYMISEN PESON JA PYHÄN HENGEN uudistuksen kautta,..".

taikauskoa, jos kuvittelee, että vedessä on Sana ja Pyhä Henki. Vesi on vettä, eikä mitään muuta. Samaa taikauskoa on ajatella, että ehtoollisviinissä on Jeesuksen veri ja leivässä Jeesuksen ruumis konkreettisella tavalla läsnä. Me emme tarvitse vettä Sanan vastaanottamiseen, tai Pyhän Hengen vastaanottamiseen, vaan Sana otetaan vastaan silloin, kun se kuullaan ja Pyhä Henki tulee sydämeen samalla hetkellä, kun Sana on vastaanotettu ja sydämen päätös / ratkaisu tehty.

Raamatun esimerkit ja opetus vahvistavat meille sen, ettei vettä tarvita sakramentaalisena välineenä(Kun sana yhdistyy aineeseen, syntyy sakramentti), kun vastaanotamme pelastuksen. Kerroin jo sinulle, että Paavali ei kastanut, vaan julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia. Paavali pyrki yleensäkin keskittymään, ns. oleelliseen, eli pelastukseen ja siinä pysymiseen. Hän sai evankeliumin suoraan Jumalalta ja tiesi kyllä miten tulee toimia. Siksi hän ei kiirehtinyt kastamaan ihmisiä, eikä hän itsekkään ollut saanut kastetta, kun hän tuli uskoon. Paavali täyttyi myös Pyhällä Hengelläkin, ennen kuin sai kastetta ja näin kävi monille muillekin.

Kasteessa ei Raamatun opetuksen mukaan saada uskoa, koska usko tulee kuulemisesta, eikä vedestä. Raamattu puhuu myös Jumalan Sanan siemenestä, joka on katoamaton. Tästä siemenestä me olemme syntyneet, emme vedestä, vaan Jumalan Sanasta. Jumalan Sana on Henki ja elämä, siksi olemme syntyneet Sanasta ja Hengestä. Kylväjä vertauksessa kerrotaan hyvästä ja huonosta maaperästä johon siementä kylvetään. Tuo maa olemme me ja siemen on Jumalan Sana. Jumalan Sanan itäminen ja kasvaminen meissä vaati aikaa ja työtä. Se on prosessi, eikä sitä oteta hetkessä jollain taikatoimituksella ja veden mukana. Ei, vaan Sanan kuuleminen synnyttää meissä uskoa ja siitä alkaa tämä prosessi, joka toisilla kestää pidempään ja toisilla tapahtuu nopeammin. Jumala ei ole esteenä, vaan meidän oma ohdakkeinen ja kova sydämemme.
        Kasteeseen on vielä pitkä matka edessä, jos sydän ei ole valmis ja siemen ei ole päässyt itämään. Vasta sitten on aika kastaa, kun olemme ottaneet Sanan vastaan, eli syntyneet Jumalan Sanasta, jossa on myös Henki. Sanassa on Henki, ei vedessä.

• Jonah kirjoitti:

En käyttänytkään sitä esimerkkinä seurakunnan kokoontumisista. Vaan siitä että Jeesus on läsnä aina , kun hänen nimessään kokoonnutaan yhteen. Riippumatta siitä, kuinka monta hänen nimessään kokoontuu.
        Alkukielen "ekklesia" merkitsee kuitenkin sitä, mitä sanoin. Uloskutsuttujen joukkoa.

merkitsee.

Olemme eroitettuja ja uloskutsuttuja. Kyse on kokoontumisesta. Ekklesia: ulos kutsuttujen joukko/kansankokous/kansalaiskokous/kokous/ihmisjoukko/kansanjoukko... Meitä kutsutaan koontumaan uskovien yhteyteen omaan kotiseurakuntaan, Jumalan Sanan kuuloon. Tule sinäkin : )

Hepr. 10:25
        Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.

• jaikall
        Tapio522 kirjoitti:

--
        ------------

--

Lue nyt ajatuksen kanssa Psalmin sinulle kirjoittama vastaus.
        Psalmin opetus on niin selvää ja Raamatun mukaista että sitä aivan ihmettelee.
        Kuinka joku osaa kertoa vaikeita hengellisiä totuuksia niin selväsanaisesti ja yksinkertaisesti?
        Jokaisen lukijan pitäisi ymmärtää Psalmin opetus. Jokaisen lukijan tulisi myös ottaa se vastaan.
        Muista Tapio että Jumalan Sanassa on kaikki taivaan hengelliset siunaukset SINULLE (Ef 1:3, Joh 6:63, San 2:1-6, 3:1-2, 4:20-22).
        Jumala tahtoo siunata sinua Sanallaan. Siunaukset otetaan vastaan Sanan kautta ja Sanassa.
        Siksi lue, usko ja ota vastaan Psalmin opetusta. Se on Jumalan Sanan totuutta ja siinä on siunaus sinulle.

Ja minä joka olen tämän kirjoittanut olen jaikal.

• Jonah kirjoitti:

Osaatko kreikkaa, siis vanhaa kreikan kieltä?

Kirjoitat seurakunnasta näin:
        >>Jonah 26.2.2010 17:52, Ekklesia nimittäin merkitsee uloskutsuttuja, eikä seurakuntaa, niinkuin nämä ”seurakuntamiehet” julistavat.”Ek” merkitsee ulos ja ”kaleo” kutsua. Kts. Novum sana 1421. Siis uloskutsutut, mistä, ehkäpä seurakunnasta

• Psalmi50.15 kirjoitti:

taikauskoa, jos kuvittelee, että vedessä on Sana ja Pyhä Henki. Vesi on vettä, eikä mitään muuta. Samaa taikauskoa on ajatella, että ehtoollisviinissä on Jeesuksen veri ja leivässä Jeesuksen ruumis konkreettisella tavalla läsnä. Me emme tarvitse vettä Sanan vastaanottamiseen, tai Pyhän Hengen vastaanottamiseen, vaan Sana otetaan vastaan silloin, kun se kuullaan ja Pyhä Henki tulee sydämeen samalla hetkellä, kun Sana on vastaanotettu ja sydämen päätös / ratkaisu tehty.

Raamatun esimerkit ja opetus vahvistavat meille sen, ettei vettä tarvita sakramentaalisena välineenä(Kun sana yhdistyy aineeseen, syntyy sakramentti), kun vastaanotamme pelastuksen. Kerroin jo sinulle, että Paavali ei kastanut, vaan julisti evankeliumia ja perusti seurakuntia. Paavali pyrki yleensäkin keskittymään, ns. oleelliseen, eli pelastukseen ja siinä pysymiseen. Hän sai evankeliumin suoraan Jumalalta ja tiesi kyllä miten tulee toimia. Siksi hän ei kiirehtinyt kastamaan ihmisiä, eikä hän itsekkään ollut saanut kastetta, kun hän tuli uskoon. Paavali täyttyi myös Pyhällä Hengelläkin, ennen kuin sai kastetta ja näin kävi monille muillekin.

Kasteessa ei Raamatun opetuksen mukaan saada uskoa, koska usko tulee kuulemisesta, eikä vedestä. Raamattu puhuu myös Jumalan Sanan siemenestä, joka on katoamaton. Tästä siemenestä me olemme syntyneet, emme vedestä, vaan Jumalan Sanasta. Jumalan Sana on Henki ja elämä, siksi olemme syntyneet Sanasta ja Hengestä. Kylväjä vertauksessa kerrotaan hyvästä ja huonosta maaperästä johon siementä kylvetään. Tuo maa olemme me ja siemen on Jumalan Sana. Jumalan Sanan itäminen ja kasvaminen meissä vaati aikaa ja työtä. Se on prosessi, eikä sitä oteta hetkessä jollain taikatoimituksella ja veden mukana. Ei, vaan Sanan kuuleminen synnyttää meissä uskoa ja siitä alkaa tämä prosessi, joka toisilla kestää pidempään ja toisilla tapahtuu nopeammin. Jumala ei ole esteenä, vaan meidän oma ohdakkeinen ja kova sydämemme.
        Kasteeseen on vielä pitkä matka edessä, jos sydän ei ole valmis ja siemen ei ole päässyt itämään. Vasta sitten on aika kastaa, kun olemme ottaneet Sanan vastaan, eli syntyneet Jumalan Sanasta, jossa on myös Henki. Sanassa on Henki, ei vedessä.

Psalmi50.15,
        Pitkässä selostuksessasi et mainitse mitään kasteen sisällöstä, vaikka siitä juuri nyt on keskusteltu.
        Toisessa viestissäsi sanot: ”Kaste on ikään kuin symboli siitä, että entinen elämä on lopullisesti jätetty taakse ja uusi elämä on alkanut”.

Toisin sanoen kasteen syvin olemus onkin mielestäsi vain vertauskuvallista ja pelkkää vettä, eikä kasteeseen näin ollen liity ollenkaan Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Eikö Kristus olekaan OIKEASTI läsnä kasteessa, vaikka kaste tapahtuu Hänen nimeensä (Apt. 2:38, 1. Kor. 6:11, Matt. 28:19, Room. 6:3).

• jaikall kirjoitti:

Kuinka joku osaa kertoa vaikeita hengellisiä totuuksia niin selväsanaisesti ja yksinkertaisesti?
        Jokaisen lukijan pitäisi ymmärtää Psalmin opetus. Jokaisen lukijan tulisi myös ottaa se vastaan.
        Muista Tapio että Jumalan Sanassa on kaikki taivaan hengelliset siunaukset SINULLE (Ef 1:3, Joh 6:63, San 2:1-6, 3:1-2, 4:20-22).
        Jumala tahtoo siunata sinua Sanallaan. Siunaukset otetaan vastaan Sanan kautta ja Sanassa.
        Siksi lue, usko ja ota vastaan Psalmin opetusta. Se on Jumalan Sanan totuutta ja siinä on siunaus sinulle.

jaikall: "Lue nyt ajatuksen kanssa Psalmin sinulle kirjoittama vastaus".
        --
        Mitä sinun mielestäsi Psalmi50.15 kirjoittaa kasteen sisällöstä.
        Mitä kasteeseen sisältyy muutakin kuin pelkkää vettä?
        Miten Pyhä Henki liittyy kasteeseen?
        Kertoisitko, miten Psalmi50.15 vastaa näihin kysymyksiin, joita hänelle esitin.

• .
        ei hellari kirjoitti:

3. Moos. 4:13

"Jos kansa, Israelin seurakunta, vahingossa rikkoo Herran käskyn tekemällä jonkin kielletyn teon ja koko kansa näin tietämättään joutuu syynalaiseksi,

Ef. 1:23

Seurakunta on Kristuksen ruumis ja hänen täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää.

• jaikall kirjoitti:

jaikall: "....Jumala tahtoo siunata sinua Sanallaan. Siunaukset otetaan vastaan Sanan kautta ja Sanassa.
        Siksi lue, usko ja ota vastaan Psalmin opetusta"
        ---
        Kaikkea opetusta pitää arvostella, sillä "tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista" (1.Kor. 13:9).

Kristityn ei pitäisi olla vain toisten ihmisten opetusten varassa; on itsekkin tutkittava kirjoituksista, onko opetus sen mukaista kuin on kirjoitettu.

Berean kristityistä sanotaan, että "he ottivat sanan halukkaasti vastaan ja tutkivat päivittäin kirjoituksista, pitikö kaikki paikkansa" (Apt 17:11).
        Pyrkikäämme mekin tähän- jos ei nyt päivittäin, niin kuitenkin usein!

Virsi 202
        --
        1.
        Jeesus, sana elämän,
        tule meidän keskellemme.
        Soisit tules syttyvän,
        sytytä siis sydämemme.
        Anna voimaa sanastasi,
        siunaa läsnäolollasi.

2.
        Tiedät, mitä varten me
        taaskin tänne kokoonnuimme.
        Nälkään nääntyy sielumme,
        jos et auta, Jeesuksemme.
        Kun me sanaa viljelemme,
        sinut saamme leiväksemme.

3.
        Pyhä läsnäolosi,
        Jeesus, meidän muistaa anna,
        taivaalliset lahjasi
        astiaamme halpaan kanna.
        Niin kuin soisit puhuvamme,
        ohjaa meidän puheitamme.

4.
        Yksinkertaisesti myös
        auta sanaas kuulemahan,
        tunnustamaan suuret työs,
        sinuun, Herra, uskomahan.
        Ken ei tunne haavojasi,
        ei hän ole seuraajasi.

• *opettaja*
        Tapio522 kirjoitti:

jaikal:
        --
        --
        Lainaus linkistä:

Hauskoja kirjoitat ja niin kirjoitan minäkin.

Lainaus tekstistäsi:
        Suomen kielessä "ja" -sana on aina rinnasteinen. Mikään Suomen kielioppi ei tunne ja -sanalle merkitystä, että se ilmaisisi järjestystä. Eli uudelleenkastajat luovat aivan omaa kielioppia väittäessään ja -sanan ilmaisevan järjestystä.

Siis "hän kuoli ja hautasimme hänet". Pysyykö ajatus samana, jos sanomme "hautasimme hänet ja hän kuoli"?

Olette te luterilaiset aika veitikoita jos ovat nämä helluntailaisetkin.

• Tapio522eikirj
        *opettaja* kirjoitti:

Hauskoja kirjoitat ja niin kirjoitan minäkin.

Lainaus tekstistäsi:
        Suomen kielessä "ja" -sana on aina rinnasteinen. Mikään Suomen kielioppi ei tunne ja -sanalle merkitystä, että se ilmaisisi järjestystä. Eli uudelleenkastajat luovat aivan omaa kielioppia väittäessään ja -sanan ilmaisevan järjestystä.

Siis "hän kuoli ja hautasimme hänet". Pysyykö ajatus samana, jos sanomme "hautasimme hänet ja hän kuoli"?

Olette te luterilaiset aika veitikoita jos ovat nämä helluntailaisetkin.

Suomen kielioppia

Rinnastuskonjunktiot:
        http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/tekstinhuolto/tekstin_rakenne/sidosteisuus/

Rinnastuskonjunktiot:
        Kopulatiiviset eli yhdistävät: ja, ynnä, sekä, sekä – että, ka/-kä
        --
        1. Ilmauksia, jotka viittaavat eteenpäin samassa suunnassa:
        ja, sekä, sekä – että, -kä; eli, tai; myös, samoin, samaten, lisäksi, edelleen, sitä paitsi, niin ikään; ei liioin, ei myöskään, ei edes; yhtä lailla, yhtä tärkeää on, tähän voidaan lisätä vielä, samanlaisiin tuloksiin päätyivät myös; toisin sanoen, itse asiassa, jopa, suorastaan
        ---
        6. Ilmauksia, jotka viittaavat aikaan tai järjestykseen:
        kun, sen jälkeen kun, sitten kun, samalla kun, silloin kun, siihen asti kun, ennen kuin, niin kauan kuin, kunnes; sanalla, ennen, jälkeen, ennalta, etukäteen, edeltäkäsin, jälkeenpäin, vähitellen, aikaa myöten, ajan mittaan, sitä mukaa kuin, jonkin ajan kuluttua (perästä, päästä), alusta lähtien (alkaen, asti, saakka), siihen mennessä, sillä välin, toistaiseksi, vielä, pian, kohta, ensin, sitten, sen jälkeen, silloin, jolloin, aiemmin, myöhemmin, vastedes, ensiksi, toiseksi..., seuraavaksi, lopuksi, lopulta, vihdoin
        --
        Ja-sana ei siis viittaa aikaan tai järjestykseen (Ja-sana puuttuu luettelosta).

Pitää siis paikkansa:
        "Suomen kielessä "ja" -sana on aina rinnasteinen. Mikään Suomen kielioppi ei tunne ja -sanalle merkitystä, että se ilmaisisi järjestystä. Eli uudelleenkastajat luovat aivan omaa kielioppia väittäessään ja -sanan ilmaisevan järjestystä".

• X-hirvas
        Tapio522 kirjoitti:

Alkukristyistä sanotaan:
        --
        KRISTITTYJEN YHTEYS
        --
        --

Jumalan sana on sama nyt kuin Paavalinkin aikana, paitsi että kirkot ja lahkot ovat muokanneet senkin omien korvasyyhyjensä mukaan. Siinä on se ratkaiseva ero.

• jaikall kirjoitti:

jaikall: "Lue nyt ajatuksen kanssa Psalmin sinulle kirjoittama vastaus ".
        --
        Pitääkö vielä paikkaansa seuraava viestisi:
        jaikal 8.2.2010 klo 00:05 kirjoittaa:
        ”Kirjoituksesi (Psalmi50.15) ovat ainoa syy minun palstalla käymisiin jos ja kun täällä vielä vierailen. En lue muiden kirjoituksia”.
        --
        Jos vaivaudut lukemaan muittenkin viestejä, niin huomaat, ettei Psalmi50.15 vastaa (vaikka toisin sanot) esittämääni kysymykseen: "Eikö Pyhällä Hengellä ole mitään tekemistä kasteessa"?

• Tapio522eikirj kirjoitti:

Suomen kielioppia

Rinnastuskonjunktiot:
        http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/tekstinhuolto/tekstin_rakenne/sidosteisuus/

Rinnastuskonjunktiot:
        Kopulatiiviset eli yhdistävät: ja, ynnä, sekä, sekä – että, ka/-kä
        --
        1. Ilmauksia, jotka viittaavat eteenpäin samassa suunnassa:
        ja, sekä, sekä – että, -kä; eli, tai; myös, samoin, samaten, lisäksi, edelleen, sitä paitsi, niin ikään; ei liioin, ei myöskään, ei edes; yhtä lailla, yhtä tärkeää on, tähän voidaan lisätä vielä, samanlaisiin tuloksiin päätyivät myös; toisin sanoen, itse asiassa, jopa, suorastaan
        ---
        6. Ilmauksia, jotka viittaavat aikaan tai järjestykseen:
        kun, sen jälkeen kun, sitten kun, samalla kun, silloin kun, siihen asti kun, ennen kuin, niin kauan kuin, kunnes; sanalla, ennen, jälkeen, ennalta, etukäteen, edeltäkäsin, jälkeenpäin, vähitellen, aikaa myöten, ajan mittaan, sitä mukaa kuin, jonkin ajan kuluttua (perästä, päästä), alusta lähtien (alkaen, asti, saakka), siihen mennessä, sillä välin, toistaiseksi, vielä, pian, kohta, ensin, sitten, sen jälkeen, silloin, jolloin, aiemmin, myöhemmin, vastedes, ensiksi, toiseksi..., seuraavaksi, lopuksi, lopulta, vihdoin
        --
        Ja-sana ei siis viittaa aikaan tai järjestykseen (Ja-sana puuttuu luettelosta).

Pitää siis paikkansa:
        "Suomen kielessä "ja" -sana on aina rinnasteinen. Mikään Suomen kielioppi ei tunne ja -sanalle merkitystä, että se ilmaisisi järjestystä. Eli uudelleenkastajat luovat aivan omaa kielioppia väittäessään ja -sanan ilmaisevan järjestystä".

Lisää kielioppia
        Ohita tämä viestini, jos et halua pohtia tarkemmin jaetta Mark.16:16.
        ------------
        Mikä on tekstin todellinen kieliopillinen merkitys?

http://www.roto.nu/doku.php/text005
        --
        Mark 16:15-16: “15. kaì eîpen autois: Poreuthéntes eis tòn kósmon hápanta kerýxate tò euangélion páse tê ktísei. 16. ho pisteúsas kaì baptistheìs sothésetai, ho dè apistésas katakrithésetai.”
        Sana sanalta:
        kaì = ja, eîpen = hän sanoi (subjekti hän, Jeesus, sisältyy predikaattiin), avtois = heille (korrelaattina: opetus-lapsilleen), Porevthéntes =mennen (partisiippi), eis tòn kósmon = maailmaan (neutri), hápanta = kaikkeen (hápas=pâs=kaikki), keerýxate = tehkää saarnatuksi (aoristin imperatiivi), tò evangélion = evankeliumi (akkusatiivi, suora objekti), pásee = kaikille, teê ktísei = luoduille (datiivi, epäsuora objekti) .
        ho = joka, pisteúsas = uskonut/ uskoon tullut/uskomassa/uskon yhteyteen tullut (aoristin partisiippi), kaì = ja (yhdistävä konjunktio), baptistheìs = kastettu/kasteen yhteyteen tuotu (aoristin partisiippi, passiivi), sootheésetai = tulee pelastetuksi (futuuri, passiivi), ho = joka, dè = mutta (erottava konjunktio), apisteésas = ei uskomassa (aoristin partisiippi), katakritheésetai = tulee tuomituksi (futuuri, passiivi).
        --
        3 Kieliopilliset kytkennät
        Näiden alkeitten jälkeen on aihetta paneutua varsinaisiin kielen jännitteisiin, eri sanojen välisiin suhteisiin ja merkityskenttien järjestelmään. Vasta nämä yhteydet avaavat tekstin todelliset ulottuvuudet.

Teesinä voidaan sanoa, että mitä syvemmin tekstiä analysoi kieliopillisesti, sitä merkittävimmiksi tulevat konjunktiot (Esim ja-sana!).
        Vielä syvemmälle mentäessä pitää mennä konjuktioidenkin ohi.
        On nähtävä ne kytkennät, joiden ilmaisuun ei ole käytetty sanoja, vaan ainoastaan merkityskenttissä ja niiden välissä esiintyviä jännitteitä.
        Ilman näiden suhteiden tajua tekstistä tehdään oikosulkumaisia johtopäätöksiä: tarraudutaan ensimmäiseen havaintoon, ilman että milloinkaan päästään selville todellisesta sanomasta.
        --
        JA-sana

Sanan “ja” vastine kai; “kai” on loogisesti yhdistävä sana, kun taas sanan “mutta” vastine de; “de” on loogisesti erottava sana.
        Edellä mainittu kieltävä a-prefiksi sulkee muut vaihtoehdot merkityskentästä. Täten saadaan verbien järjestelmään neljän loogisen osasen sijaan vain kaksi osasta, joista ensimmäisessä on kaksi yhteen kuuluvaa osaa:
        (usko kaste) > < ei usko

Jotta looginen kaava saadaan sanomallisesti tasapainoon pitää uskon ja kasteen välinen yhteys tulla erittäin läheiseksi. Jos nimittäin yhdistävälle konjuktiolle (siis ja-sanalle) ei anneta riittävää tehoa, niin uskon ja kasteen yhdistelmän jää kömpelönä jättiläisenä lauseen tasapainoa häiritsemään. Meidän on aihetta olettaa, että tässä kuten jokaisessa mielekkäässä sanonnassa on käytetty järkeä eli se on tasapainossa.

Ja -sanan kytkemän yhdistelmän ylivoimainen painoarvo kaataa koko kaavan toimivuuden, jos vastakohdan ensi puolen sanat eivät sitoudu tarpeeksi lähelle toisiaan.
        Mutta kun yhdistävän konjunktion koko teho annetaan tulla esille, niin lauselmasta aukenee erittäin selkeä sanoma, suuremmoinen evankeliumi: uskoon tuleminen ja kasteen saaminen samaistuvat saman tapahtuman erilaisiksi näkökohdiksi. “Joka on tullut uskon yhteyteen ja tuotu kasteen yhteyteen, pelastuu.”

• ml213.
        Tapio522 kirjoitti:

Lisää kielioppia
        Ohita tämä viestini, jos et halua pohtia tarkemmin jaetta Mark.16:16.
        ------------
        Mikä on tekstin todellinen kieliopillinen merkitys?

http://www.roto.nu/doku.php/text005
        --
        Mark 16:15-16: “15. kaì eîpen autois: Poreuthéntes eis tòn kósmon hápanta kerýxate tò euangélion páse tê ktísei. 16. ho pisteúsas kaì baptistheìs sothésetai, ho dè apistésas katakrithésetai.”
        Sana sanalta:
        kaì = ja, eîpen = hän sanoi (subjekti hän, Jeesus, sisältyy predikaattiin), avtois = heille (korrelaattina: opetus-lapsilleen), Porevthéntes =mennen (partisiippi), eis tòn kósmon = maailmaan (neutri), hápanta = kaikkeen (hápas=pâs=kaikki), keerýxate = tehkää saarnatuksi (aoristin imperatiivi), tò evangélion = evankeliumi (akkusatiivi, suora objekti), pásee = kaikille, teê ktísei = luoduille (datiivi, epäsuora objekti) .
        ho = joka, pisteúsas = uskonut/ uskoon tullut/uskomassa/uskon yhteyteen tullut (aoristin partisiippi), kaì = ja (yhdistävä konjunktio), baptistheìs = kastettu/kasteen yhteyteen tuotu (aoristin partisiippi, passiivi), sootheésetai = tulee pelastetuksi (futuuri, passiivi), ho = joka, dè = mutta (erottava konjunktio), apisteésas = ei uskomassa (aoristin partisiippi), katakritheésetai = tulee tuomituksi (futuuri, passiivi).
        --
        3 Kieliopilliset kytkennät
        Näiden alkeitten jälkeen on aihetta paneutua varsinaisiin kielen jännitteisiin, eri sanojen välisiin suhteisiin ja merkityskenttien järjestelmään. Vasta nämä yhteydet avaavat tekstin todelliset ulottuvuudet.

Teesinä voidaan sanoa, että mitä syvemmin tekstiä analysoi kieliopillisesti, sitä merkittävimmiksi tulevat konjunktiot (Esim ja-sana!).
        Vielä syvemmälle mentäessä pitää mennä konjuktioidenkin ohi.
        On nähtävä ne kytkennät, joiden ilmaisuun ei ole käytetty sanoja, vaan ainoastaan merkityskenttissä ja niiden välissä esiintyviä jännitteitä.
        Ilman näiden suhteiden tajua tekstistä tehdään oikosulkumaisia johtopäätöksiä: tarraudutaan ensimmäiseen havaintoon, ilman että milloinkaan päästään selville todellisesta sanomasta.
        --
        JA-sana

Sanan “ja” vastine kai; “kai” on loogisesti yhdistävä sana, kun taas sanan “mutta” vastine de; “de” on loogisesti erottava sana.
        Edellä mainittu kieltävä a-prefiksi sulkee muut vaihtoehdot merkityskentästä. Täten saadaan verbien järjestelmään neljän loogisen osasen sijaan vain kaksi osasta, joista ensimmäisessä on kaksi yhteen kuuluvaa osaa:
        (usko kaste) > < ei usko

Jotta looginen kaava saadaan sanomallisesti tasapainoon pitää uskon ja kasteen välinen yhteys tulla erittäin läheiseksi. Jos nimittäin yhdistävälle konjuktiolle (siis ja-sanalle) ei anneta riittävää tehoa, niin uskon ja kasteen yhdistelmän jää kömpelönä jättiläisenä lauseen tasapainoa häiritsemään. Meidän on aihetta olettaa, että tässä kuten jokaisessa mielekkäässä sanonnassa on käytetty järkeä eli se on tasapainossa.

Ja -sanan kytkemän yhdistelmän ylivoimainen painoarvo kaataa koko kaavan toimivuuden, jos vastakohdan ensi puolen sanat eivät sitoudu tarpeeksi lähelle toisiaan.
        Mutta kun yhdistävän konjunktion koko teho annetaan tulla esille, niin lauselmasta aukenee erittäin selkeä sanoma, suuremmoinen evankeliumi: uskoon tuleminen ja kasteen saaminen samaistuvat saman tapahtuman erilaisiksi näkökohdiksi. “Joka on tullut uskon yhteyteen ja tuotu kasteen yhteyteen, pelastuu.”

No, jokainen uskova ihminen ymmärtää tämän. Jos halutaan Afrikkialainen tai Suomalainen ihminen tulevan uskoon/uudestisyntyä, niin ensiksi hänen täytyy kuulla Jumalan aivoituksia/Sanaa ja jos hän uskoo kuulemaansa eli ottaa pelastuksen vastaan, niin tämän jälkeen hän tulee tietoiseksi kasteesta ja muista uskon asioista.

Ihan huvittaa, miten Tapio,- jos saisi vallan, niiin kävisi ensin kastamassa ihmiset,- koska Tapion mielestä/ymmärryksestä ei ole merkitystä kumpu tulee ensin , usko tai kaste.

Voi näitä Luterilaisuuden pauloja!!

• Tapio522eikirj
        ml213. kirjoitti:

No, jokainen uskova ihminen ymmärtää tämän. Jos halutaan Afrikkialainen tai Suomalainen ihminen tulevan uskoon/uudestisyntyä, niin ensiksi hänen täytyy kuulla Jumalan aivoituksia/Sanaa ja jos hän uskoo kuulemaansa eli ottaa pelastuksen vastaan, niin tämän jälkeen hän tulee tietoiseksi kasteesta ja muista uskon asioista.

Ihan huvittaa, miten Tapio,- jos saisi vallan, niiin kävisi ensin kastamassa ihmiset,- koska Tapion mielestä/ymmärryksestä ei ole merkitystä kumpu tulee ensin , usko tai kaste.

Voi näitä Luterilaisuuden pauloja!!

ml213: "Ihan huvittaa, miten Tapio,- jos saisi vallan, niiin kävisi ensin kastamassa ihmiset,-...".
        --
        Et taida lukea viestejäni kunnolla!!!

• armosta pelastettu

todella että niin uskova kuin uskosta osatonkin saisi kokea olevansa tervetullut helluntaiseurakunnan tilaisuuksiin ja sillä haluatko kuulua tai olla kuulumatta ko.seurakunnan kirjoihin ei tulisi olla mitään merkitystä.
      Me ihmisiset niin helposti "hyväksymme" joukkoomme jos olet samanlainen kuin minä,ainakin mielipiteinesi.

Minä kuulun helluntaiseurakuntaan,suun tunnustuksella liittynyt ja vieläkään ( n.1/2 vuotta jo kuulunut) kukaan ei ole tullut tuomaan jäsenkorttia täytettäväksi ja silti koen kuuluvani ko.seurakuntaan.
      Ja näin se tulee ollakkin-mielestäni.Sillä ei se jäsenkortti / tai nimeni rekisterissä merkkaa mitään.

Rohekasti mukaan vaan,luottaen siihen että nimesi on Taivaankirjoissa jo.
      Siunausta sinulle

• ex-hihhuli

Kyllähän tilaisuuteen saa tulla, mutta ehtoollista et saa, vaikka kuinka olisit käynyt kasteella.

• ei hellari

Tuo väittämä ei pidä paikkaansa. Olen saanut ehtoollista kaikkialla missä (eri puolilla Suomea ja Pohjoismaita) olen kokouksissa käynyt ehtoollisjuhlan aikaan. Kukaan ei ole edes kysellyt olenko uskossa ja uskovana kastettu. Siellä ehtoollisen jaon alkupuolella sanotaan selvästi kuka voi osallistua ehtoolliselle. Ainakin helluntailaiset ja baptistit niin tekevät. Ohje on tässä: "Sinä joka et ole vielä omakohtaisesti uskossa ja uskoon tulosi jälkeen kastattanut itseäsi, anna leivän ja viinin mennä ohitsesi."

• X-hirvas
        ei hellari kirjoitti:

Tuo väittämä ei pidä paikkaansa. Olen saanut ehtoollista kaikkialla missä (eri puolilla Suomea ja Pohjoismaita) olen kokouksissa käynyt ehtoollisjuhlan aikaan. Kukaan ei ole edes kysellyt olenko uskossa ja uskovana kastettu. Siellä ehtoollisen jaon alkupuolella sanotaan selvästi kuka voi osallistua ehtoolliselle. Ainakin helluntailaiset ja baptistit niin tekevät. Ohje on tässä: "Sinä joka et ole vielä omakohtaisesti uskossa ja uskoon tulosi jälkeen kastattanut itseäsi, anna leivän ja viinin mennä ohitsesi."

" Ainakin helluntailaiset ja baptistit niin tekevät. Ohje on tässä: "Sinä joka et ole vielä omakohtaisesti uskossa ja uskoon tulosi jälkeen kastattanut itseäsi, anna leivän ja viinin mennä ohitsesi." "

Ihmisten keksimä.

• ei helalri
        X-hirvas kirjoitti:

" Ainakin helluntailaiset ja baptistit niin tekevät. Ohje on tässä: "Sinä joka et ole vielä omakohtaisesti uskossa ja uskoon tulosi jälkeen kastattanut itseäsi, anna leivän ja viinin mennä ohitsesi." "

Ihmisten keksimä.

Olipa ohje kummallinen tai eriskummallinen! Sen verran olen käynyt molemmissa paikoissa ehtoollisella, joten tiedän mitä siellä sanotaan. No oliko se sitten ihmisohje vai ei, siihen en ota kantaa, mutta onhan tietenkin pidettävä raja siinä, ettei uskovien ehtoolliselle osallistu ihan julkijumalaton ja sellainen joka ei ole uskossa. Heitä mitenkään muuten väheksymättä. Mutta silloin se ei enää olisi Jeesksen sovitustyön muistelemsita ja julsitamista! Yhtä sekasotkua se vaan olisi silloin!

• X-hirvas
        ei helalri kirjoitti:

Olipa ohje kummallinen tai eriskummallinen! Sen verran olen käynyt molemmissa paikoissa ehtoollisella, joten tiedän mitä siellä sanotaan. No oliko se sitten ihmisohje vai ei, siihen en ota kantaa, mutta onhan tietenkin pidettävä raja siinä, ettei uskovien ehtoolliselle osallistu ihan julkijumalaton ja sellainen joka ei ole uskossa. Heitä mitenkään muuten väheksymättä. Mutta silloin se ei enää olisi Jeesksen sovitustyön muistelemsita ja julsitamista! Yhtä sekasotkua se vaan olisi silloin!

pitäminen ei kuulu järjestölle vaan ihmiselle itselleen. Niin Raamattu todistaa.

1. Kor.11.

25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
        26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
        27 Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
        28 KOETELKOON siis IHMINEN ITSEÄNSÄ, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
        29 sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.

Jokainen pyhään pöytään tulevan on itse tiedettävä, onko kelvollinen nauttimaan sitä. Nyt ihmiset rajaavat ulos sellaisetkin, joita ei ole kastettu, mutta ovat sydämessään tosi uskovia. Sellainen ihminen voi olla jopa vanhurskaampi, kuin ulkoisesti tekopyhät "seurakuntalaiset".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      121
      6922
    2. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3797
    3. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      186
      2615
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      286
      2500
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      196
      2121
    6. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      10
      1956
    7. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      1820
    8. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      135
      1411
    9. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

Minä en tiedä.
      Ikävä
      72
      1336
    10. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      27
      1305
    Aihe