Mä lopetan BEDin

I'm sick of this

Oon kyllästyny tähän. En oo ylipainoinen eikä mulla ole diagnosoitu BEDiä, mutta kyllä mulla se on. Eli saatan välillä ahmia monena päivänä yli 2000 kaloria ja lihoa pari kiloa näiden päivien aikana. Sitten syön koko viikon 1000 tai alle, että ne tippuu takaisin ja sitten taas ahmin ja sitten taas laihdutan ja sitten taas ahmin.

Tänäänkään ei pitäny syödä ku korkeintaan 1500 kaloria eikä mitään kello 18 jälkeen, mutta sain äsken ahmimiskohatuksen. Söin omenan, kolmasosarasiallisen viinirypäleitä, 5 siivua juustoa ja 4 teelusikallista pelkkää sulatejuustoa eli jotain 300 kaloria lisää, ja meni päivän saldo ainakin 1800 kaloriin.

Oon 20 vee ja mitat nyt 171/55. Mun hiukset on alkanu lähteä tän takia, kun laihdutan koko ajan, pilaan sen ahmimalla 2000 kaloria. Oikeasti yritän vain pitää painon 54, en laihtua. Mutta ei tunnu onnistuvan kun tulee (yleensä viikonloppuisin) noita ahmintapäiviä ja lihon ja joudun taas uudestaan laihduttamaan.

Tunnen itseni iljettäväksi. Katson netistä aina reverse thinspoa eli ylihavien ihmisten mässyttelykuvia, jotta lopettaisin tämän. Mutta illalla nälkäisenä en muista niitä. Tänään aamulla kotivaaka näytti 54, mutta huomenna varmasti ainakin 55, kun sain tänään illalla sen ahmintakohtauksen.

Oikeesti tekis melkein mieli opetella oksentamaan! Hemmetin juusto. Jos painan tosiaan huomenna sen 55, mulla menee taas koko viikko sen ylimääräisen kilon laihduttamisessa. Silloin kun vaaka näyttää liikaa, motivaatiota on mutta aina kun pääsen takaisin 54 kiloon, lihon!

Mutta nyt mä lopetan tän. En ikinä enää ahmi. Ja mitä mieltä ootte onko mulla (lievä) BED?

Kokeilen auttaako tää: eli suunnittelen joka aamu kaiken mitä syön ja syön vaan sen mitä suunnittelin, en mitään muuta. Kalorit pidän nyt alkuun siinä 1000 kcal kunnes oon taas 54, ja sitten 1300-1500 joka päivä että paino pysyy.

Hemmetti. BED romukoppaan. Vielä mä selätän tän. Lopetan BEDin, en enää ahmi.

3

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ojasta allikkoon

      Kuulostaa osittain tutulta kuin mun kokemukset. Mä kans ahmin ja paastosin/laihdutin, ja mitä enemmän paastosin, sitä enemmän ja hallitsemattomammin ahmin. Nuo sun kalorimäärät mitä yrität syödä on tosi pieniä. Ja voisinpa lyödä vetoa, että liian vähän syömisen vuoksi sorrut välillä ahmimaan. Jos et harrasta liikuntaa, voisit varmasti syödä ainakin jotain 1700-1800 kaloria lihomatta. Jos liikut, vieläkin reippaasti enemmän! Tuo energiankulutus on kuitenkin hyvin persoonallinen juttu: toiset kuluttaa enemmän, toiset vähemmän. Yleensä tuo 1700 kcal/vrk on kuitenkin ihan minimi. Jos susta nyt tuntuu, että et laihdu vaikka söisit tuon 1000 kcal ja lihot jos syöt 1700 kcal, se se johtuu todennäköisesti siitä, että oot pitkän aikaa syönyt niin vähän, että elimistösi on joutunut säästöliekille ja koittaa säästää energiaa. Koita vaan syödä kohtuullisesti jotta energia-aineenvaihduntasi alkaa toimia ja sitten laihduttaa vaikka syömällä jotain 1500 jos siltä tuntuu, niin pääset säästöliekistä eroon.

      Sun syömismäärät mitä syöt silloin kun ahmit ei kuulosta ollenkaan isoilta, kaikkihan syö joskus vähän liikaa. Ole kuitenkin varovainen, etteivät ne tuosta nouse!!! Luulen, että tuo on miten "ahmit" nyt, on vain normaali reaktio: syöt liian vähän ja elimistösi ja aivosi pakottaa sinut syömään joskus liikaa, jotta saisit energiaa.

      Tsemppiä sulle, selätät tuon aivan varmasti! Mutta luulen, että tuo mitä ajattelit kokeilla on vähän huono taktiikka. Syö kunnolla, riittävästi (= vähintään se 1700kcal/päivä) ja monipuolisesti ja terveellisesti niin pääset ahmimishimosta eroon. Muuten se saattaa vain muuttua pahemmaksi. Ja mitä nopeammin sen selätät, sen helpommin ja todennäköisemmin se onnistuu!

      • jaanu_22

        "Tänäänkään ei pitäny syödä ku korkeintaan 1500 kaloria eikä mitään kello 18 jälkeen, mutta sain äsken ahmimiskohatuksen. Söin omenan, kolmasosarasiallisen viinirypäleitä, 5 siivua juustoa ja 4 teelusikallista pelkkää sulatejuustoa eli jotain 300 kaloria lisää, ja meni päivän saldo ainakin 1800 kaloriin."

        BED on vähän tunnettu ahmimishäiriö, jossa ihminen ahmii suuria määriä ruokaa oksentamatta tätä ruokailunsa päätteeksi. Et sinä ole mielestäni ahminut tuona päivänä, vaan syönyt niinkuin normaali ihminen ja elänyt miinuskaloreilla, koska monesti nainen saa syödä 2000 kaloriakin päivässä liikunnallisesta aktiivisuudesta ja pituudesta riippuen. Elimistösi on vain huutanut miinuskaloreilla että Lisää ruokaa! Se on luonnollista. Miten voisit päästä syömishäiriöistä olisi se että lopetat paastoamisen ja laihduttamisen, koska se monesti laukaisee bedin. Olet hoikka eikä sinun tarvitse laihduttaa. Tiedän mitä ajattelet tuosta kommentista, mutta vuosien kokemuksella alipainon ja ylipainon kokeneena ja terveyden alkaessa reistailla voin sanoa että ei kannata. Elämässä on niin paljon muita tärkeämpiä asioita kuin oma napa. Kun on monta rautaa tulessa, elimistö tarvitsee energiaa, siinä ei ole mitään epäluonnollista että tekee mieli syödä nälkäänsä. Bedissä ihminen saa täysin hallitsemattomia ahmimiskohtauksia, joissa monesti kalorit menevät aivan äärimmäisen paljon yli suositellun. En usko että sinulla on bedia, olet vaan hyvää vauhtia hankkimassa itsellesi sellaisen, sillä itselläni syömishäiriö alkoi juuri noin: Paastoamista aamu, hillitön ahmimiskohtaus illalla. Paastokaudet ja ahmimiskaudet alkoivat sitten pikkuhiljaa vuorotella ja paino sahasi ylös alas. Tasapainon löysin hyväksymällä itseni ja alkamalla syömään viisi kertaa päivässä tietyn sovitun verran ruokaa ja ei enempää. Bed itselleni on merkinnyt kokonaisen pizzan ahmimista, jäätelöpaketin ahmimista, leipäpussikin menee helposti, limsaa, karkkia jne jne....... Monesti jääkaappi on tullut tyhjennettyä kokonaan niin että moni olisi voinut pahoin, mutta minä en, olen ollut kuin pohjaton kaivo. Bed on myös merkinnyt ylipainoiseksi lihomista, kauheita venymismerkkejä ihossa nopeasta lihomisesta (40 kilon lihominen). Että tuskin sinulla bedia on, mutta tuota menoa en yhtään ihmettelisi että se tulisi, jos tunnet tarvetta ahmimiseen. Mutta hienoa että haluat laittaa sille stopin. Bed ei ole oikeasti minulle ollut pikkujuttu elämässäni, välillä tuntuu että elämäni ei ole ollutkaan muuta kuin ahmimista ja paastoamista ,eli se on ollut ilmentymä myös tietynlaisesta mielenterveyden järkkymisestä, koska ei sitä enää ajattele kovin selkeästi jos ensin näännyttää itseään ja voi pahoin ja lopulta ahmii tyhjyyteen ja sitten voi vielä pahemmin. Kaikki lähtee itsensä hyväksymisestä ja voi olla vaikea ymmärtää mutta minä 174 senttisenä ja 80 kiloisena hyväksyn itseni enkä enää jaksa itkeä sitä että en ole painotavoitteessa. Tämä on oikeasti ihan kauheaa yrittää korkean kolesterolin takia ja kun geeneissä on toi diabeteskin opetella uusia elintapoja kun pelkään että lähtee joku vaihde päälle kun elän miinuskaloreilla. Tuo liikunta on kyllä ollut tosi terapeuttista itselle, koska silloin ei tuu syötyä kun liikkuu ja silloin saa syödäkin enemmän. =) Ehkä joskus vielä normaalipainoinen mutta paastot - ei kiitos, ahmiminen - ei kiitos. Rankka tie menossa mutta jos sitä joskus vielä olis tasapainossa. : ( Tsemppiä muille bedia sairastaville ja ketjun aloittajalle!


      • jkl25
        jaanu_22 kirjoitti:

        "Tänäänkään ei pitäny syödä ku korkeintaan 1500 kaloria eikä mitään kello 18 jälkeen, mutta sain äsken ahmimiskohatuksen. Söin omenan, kolmasosarasiallisen viinirypäleitä, 5 siivua juustoa ja 4 teelusikallista pelkkää sulatejuustoa eli jotain 300 kaloria lisää, ja meni päivän saldo ainakin 1800 kaloriin."

        BED on vähän tunnettu ahmimishäiriö, jossa ihminen ahmii suuria määriä ruokaa oksentamatta tätä ruokailunsa päätteeksi. Et sinä ole mielestäni ahminut tuona päivänä, vaan syönyt niinkuin normaali ihminen ja elänyt miinuskaloreilla, koska monesti nainen saa syödä 2000 kaloriakin päivässä liikunnallisesta aktiivisuudesta ja pituudesta riippuen. Elimistösi on vain huutanut miinuskaloreilla että Lisää ruokaa! Se on luonnollista. Miten voisit päästä syömishäiriöistä olisi se että lopetat paastoamisen ja laihduttamisen, koska se monesti laukaisee bedin. Olet hoikka eikä sinun tarvitse laihduttaa. Tiedän mitä ajattelet tuosta kommentista, mutta vuosien kokemuksella alipainon ja ylipainon kokeneena ja terveyden alkaessa reistailla voin sanoa että ei kannata. Elämässä on niin paljon muita tärkeämpiä asioita kuin oma napa. Kun on monta rautaa tulessa, elimistö tarvitsee energiaa, siinä ei ole mitään epäluonnollista että tekee mieli syödä nälkäänsä. Bedissä ihminen saa täysin hallitsemattomia ahmimiskohtauksia, joissa monesti kalorit menevät aivan äärimmäisen paljon yli suositellun. En usko että sinulla on bedia, olet vaan hyvää vauhtia hankkimassa itsellesi sellaisen, sillä itselläni syömishäiriö alkoi juuri noin: Paastoamista aamu, hillitön ahmimiskohtaus illalla. Paastokaudet ja ahmimiskaudet alkoivat sitten pikkuhiljaa vuorotella ja paino sahasi ylös alas. Tasapainon löysin hyväksymällä itseni ja alkamalla syömään viisi kertaa päivässä tietyn sovitun verran ruokaa ja ei enempää. Bed itselleni on merkinnyt kokonaisen pizzan ahmimista, jäätelöpaketin ahmimista, leipäpussikin menee helposti, limsaa, karkkia jne jne....... Monesti jääkaappi on tullut tyhjennettyä kokonaan niin että moni olisi voinut pahoin, mutta minä en, olen ollut kuin pohjaton kaivo. Bed on myös merkinnyt ylipainoiseksi lihomista, kauheita venymismerkkejä ihossa nopeasta lihomisesta (40 kilon lihominen). Että tuskin sinulla bedia on, mutta tuota menoa en yhtään ihmettelisi että se tulisi, jos tunnet tarvetta ahmimiseen. Mutta hienoa että haluat laittaa sille stopin. Bed ei ole oikeasti minulle ollut pikkujuttu elämässäni, välillä tuntuu että elämäni ei ole ollutkaan muuta kuin ahmimista ja paastoamista ,eli se on ollut ilmentymä myös tietynlaisesta mielenterveyden järkkymisestä, koska ei sitä enää ajattele kovin selkeästi jos ensin näännyttää itseään ja voi pahoin ja lopulta ahmii tyhjyyteen ja sitten voi vielä pahemmin. Kaikki lähtee itsensä hyväksymisestä ja voi olla vaikea ymmärtää mutta minä 174 senttisenä ja 80 kiloisena hyväksyn itseni enkä enää jaksa itkeä sitä että en ole painotavoitteessa. Tämä on oikeasti ihan kauheaa yrittää korkean kolesterolin takia ja kun geeneissä on toi diabeteskin opetella uusia elintapoja kun pelkään että lähtee joku vaihde päälle kun elän miinuskaloreilla. Tuo liikunta on kyllä ollut tosi terapeuttista itselle, koska silloin ei tuu syötyä kun liikkuu ja silloin saa syödäkin enemmän. =) Ehkä joskus vielä normaalipainoinen mutta paastot - ei kiitos, ahmiminen - ei kiitos. Rankka tie menossa mutta jos sitä joskus vielä olis tasapainossa. : ( Tsemppiä muille bedia sairastaville ja ketjun aloittajalle!

        et sairasta bediä. en halua vähätellä sun tuntemuksia mutta voin sanoa, että koet normaalin nälän ja sen tyydyttämisen bedinä. uskon siis että sua kyllä ahdistaa ja haluat parannusta asiaan, mutta bedillä ei ole tän asian kanssa mitään tekemistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe