Voiko leikata ja miten?

vanhempi henkilö

Laitoin tämän kysymykseni jo köynnöspalstalle, mutta kukaan ei ole osannut vastata joten yritän kysyä täältä.
Lumi teki tuhojaan ja rojautti köynnöshortensiani kehikkoineen alas piha-aidasta (muovinen kehikko oli kiinni lauta-aidassa). Kasvi on ollut paikallaan kesästä 95. Koska olen halunnut rajoittaa korkeuskasvua, olen napsinut "latvoja" pois ettei kasvu näy väliaidan yli naapuriin. (Naapurini on erittäin herkkä aidan yli näkyviin kasveihin.) Olin huomaavinani ettei kasvi pitänyt siitä, kun katkaisin erään paksumman ylöspäin kasvavan(runko)oksan. Pieniä ylöspäin kasvavia latvaoksia on voinut rauhassa katkoa.

Nyt on isompi ongelma, koska lumi on painanut köynnöksen lähelle maata. Köynnös on erittäin painava. Kahlasin (tänään) aidan luo ja yritin nostaa köynnöstä, mutta en pystynyt. Täytyy odottaa kevääseen. Sain vain paksut lumikinokset pois köynnöksen päältä.

Voinko keväällä katkoa sivuttain ja eteenpäin työntyviä oksia ja miten paljon uskaltaa niitä leikata? Kasvia pitäisi karsia aika paljon, jotta tulisi kevyemmäksi. Onko parempi etten koske ns. runko-oksiin? Jotain kasville on kuitenkin tehtävä, muuten en tule saamaan sitä takaisin aidalle. Osaisiko joku vielä neuvoa miten voisin yrittää kiinnittää kasvin. Muovikehikko on mennyt osittain rikki, mutta kasvi kasvaa pahasti kehikon lomassa, joten se on pakko saada jotenkin paikoilleen.

Miten olisi viisainta menetellä? Onko kellään kokemusta köynnöshortensian leikkaamisesta? Kasvi on ollut kaunis ja vuosia odottelin sen kasvamista. Kukintaakin varmaan kymmenisen vuotta.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

8

3117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruusuilija

      Köynnöshortensia ei pidä leikkaamisesta, siitä kannattaa yleensä leikata vain vaurioituneet osat pois.
      Jos sitä leikkaa rajusti kestää toipuminen kauan.

      Tämänhetkiseen ongelmaan ehdotan ratkaisuksi sitä että poista muoviristikko kokonaan köynnöksen sisältä, vaikka palasina ja jätä kasvi rauhassa odottamaan kevättä.
      Kevään edettyä pystytä jokin jykevämpi tuki johon kiinnität hortensian.
      Jotkut käyttävät jopa raudoitusrautatankoja ja raudoitusverkkoja köynnöksien tukena.
      Voit myös kiinnittää aitaan esimerkiksi metallisia koukkuja joihin kiinnität hortensian, siten on helppo ohjata hortensia kasvamaan haluttuun suuntaan.

      Olen nähnyt kerran köynnöshortensian joka kasvoi maata pitkin, kaunis oli siinäkin.

      • vanhempi henkilö

        Täytyy ruveta miettimään miten parhaiten saisi köynnöksen kiinni. Nyt pihalla on jo niin paljon lunta etten pääse millään enää aidalle asti, mutta kunhan lumet sulavat pääsen poistamaan muoviristikon.
        Kiitos sinulle ystävällisestä vastauksestasi.


      • monta k.hortensiaa
        vanhempi henkilö kirjoitti:

        Täytyy ruveta miettimään miten parhaiten saisi köynnöksen kiinni. Nyt pihalla on jo niin paljon lunta etten pääse millään enää aidalle asti, mutta kunhan lumet sulavat pääsen poistamaan muoviristikon.
        Kiitos sinulle ystävällisestä vastauksestasi.

        Anna sen mennä sitä lauta-aitaa pitkin, ottaa hyvin kiinni kärhöillään, ei tarvi mitään tukia.Ylimääräiset oksat mitkä menevät yli aidan naapurin puolelle, voit huoletta leikata pois, ei se siitä pahastu.


    • vanhempi henkilö

      Kiitos toisellekin vastaajalle.

      Lumien sulettua pääsin korjaamaan vahinkoja. Hajotin muovikehikon ja ruuvasin 5 ruuvikoukkua aitaan sopivin välein. Oksiin sidoin nahkasuikaleet ja niistä sitten muovinarun koukkuun. Vaikka paljon oksia hajosikin jäiden painosta, niin tuolla tavalla sain aseteltua hortensian kauniisti aidalle niin, että vahinkoa tuskin huomaa.

      Sen sijaan kattojäiden alle jäänyt juhannusruusu piti leikata aivan alhaalta (jätin noin 40 cm) niin ettei oksiin jäänyt yhtään haarakappaleita - lähteeköhän kasvamaan?

      Samoin kävi syyshortensialle, siihen jäi kyllä oksiin haarakappaleita, mutta pahin vaurio tulikin maan rajassa olevaan haarakohtaan, joka oli halki. En tiedä mitä sille olisin tehnyt, joten yritin vain sitoa halkeamakohdan muovinarulla yhteen. Luuletteko sen lähtevän vielä kasvuun, vaan kuoleeko?

      • puuta heinää

        Juhannusruusu kestää kyllä leikkaukset, kasvaa entistä ehompana takaisin. Kukintaa tosin ei tänä kesänä taida tulla. Hortensia on herkempi, jos kyseessä on jo iso, vanhempi yksilö, saattaa se kestää rungon halkeamisen ja kukoistaa vielä vuosia. Luultavasti kuitenkin halkeama kohdasta pääsee lahottajat kasvin sisuksiin ja alkaa tuhoamaan kasvia vähitellen. Voi olla että kasvin tyveltä kasvaa uusia versoja, joista kasvi uusiutuu.


      • vanhempi henkilö
        puuta heinää kirjoitti:

        Juhannusruusu kestää kyllä leikkaukset, kasvaa entistä ehompana takaisin. Kukintaa tosin ei tänä kesänä taida tulla. Hortensia on herkempi, jos kyseessä on jo iso, vanhempi yksilö, saattaa se kestää rungon halkeamisen ja kukoistaa vielä vuosia. Luultavasti kuitenkin halkeama kohdasta pääsee lahottajat kasvin sisuksiin ja alkaa tuhoamaan kasvia vähitellen. Voi olla että kasvin tyveltä kasvaa uusia versoja, joista kasvi uusiutuu.

        Kiitos vastauksestasi. Juhannusruusussa on jo mukavasti silmuja, mutta syyshortensiassa ei ole vielä ainoatakaan. Saa nähdä miten sen kanssa käy. Se on istutettu jo kesäkuussa 1994, joten vanha yksilö on kysymyksessä.

        Suurimmaksi ongelmaksi tulikin sitten yllättäen kaksi sinikatajaa, jotka istutettu toukokuussa 1993. Ne ovat aiemmin selvinneet hyvin, kun olen peitellyt ne hyvissä ajoin talvella ja sitten keväisin nyppinyt kaikki kuolleet "pienet neulasniput" pois. Tänä talvena en valtavan lumimäärän vuoksi päässyt peittelemään havuja ajoissa, joten pääsivät kuivumaan pahasti eli kaikki päällimmäisten oksien neulasniput ovat aivan ruskeat ja karisevat kosketettaessa. Myös alimmaisetkin oksat ovat mielestäni kuivahtaneen vihreän näköisiä. Tänään laitoin katajille havuturvetta (?) ja havurodolannoitetta (vesiliukoista). Kastelin kasvit sitä ennen hyvin. (Japanin marjakuusi ja kääpiömarjakuusi selvisivät vaurioitta). Huomenna on tarkoitus laittaa kuorikatetta kasveille.

        Miten minun pitäisi leikata katajat? Voinko vain poistaa kaikki ylimmäiset oksat jostain kohtaa vai pitäisikö leikata jotenkin alhaalta asti? Pitäisikö kastella ja miten useasti? Tällä hetkellä niitä katsoessa tuntuu siltä, että kasvit on menetetty.

        Olisin kiitollinen vastauksesta.


      • sinilaakakataja
        vanhempi henkilö kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Juhannusruusussa on jo mukavasti silmuja, mutta syyshortensiassa ei ole vielä ainoatakaan. Saa nähdä miten sen kanssa käy. Se on istutettu jo kesäkuussa 1994, joten vanha yksilö on kysymyksessä.

        Suurimmaksi ongelmaksi tulikin sitten yllättäen kaksi sinikatajaa, jotka istutettu toukokuussa 1993. Ne ovat aiemmin selvinneet hyvin, kun olen peitellyt ne hyvissä ajoin talvella ja sitten keväisin nyppinyt kaikki kuolleet "pienet neulasniput" pois. Tänä talvena en valtavan lumimäärän vuoksi päässyt peittelemään havuja ajoissa, joten pääsivät kuivumaan pahasti eli kaikki päällimmäisten oksien neulasniput ovat aivan ruskeat ja karisevat kosketettaessa. Myös alimmaisetkin oksat ovat mielestäni kuivahtaneen vihreän näköisiä. Tänään laitoin katajille havuturvetta (?) ja havurodolannoitetta (vesiliukoista). Kastelin kasvit sitä ennen hyvin. (Japanin marjakuusi ja kääpiömarjakuusi selvisivät vaurioitta). Huomenna on tarkoitus laittaa kuorikatetta kasveille.

        Miten minun pitäisi leikata katajat? Voinko vain poistaa kaikki ylimmäiset oksat jostain kohtaa vai pitäisikö leikata jotenkin alhaalta asti? Pitäisikö kastella ja miten useasti? Tällä hetkellä niitä katsoessa tuntuu siltä, että kasvit on menetetty.

        Olisin kiitollinen vastauksesta.

        Meillä sinilaakakatajista meni osa oksista myös ruskeiksi , yleensä olen keväällä leikannut ruskeat oksat pois, pian ne korjaa itsensä, eivätkä pahastu leikkaamisesta.
        Katso mistä kohtaa leikkaat, missä on ruskeaa, siitä poikki. Itse en kastele kesällä juuri koskaan eikä ne silloin rusketu, ainostaan keväällä.
        Lannoittanut en ole koskaan ja kasvavat ihan suunnttomasti, siksikin pitää joskus niille antaa saksia.

        Anna nyt kunnolla vettä, jospa ne siitä vielä virkistyy.


      • vanhempi henkilö
        sinilaakakataja kirjoitti:

        Meillä sinilaakakatajista meni osa oksista myös ruskeiksi , yleensä olen keväällä leikannut ruskeat oksat pois, pian ne korjaa itsensä, eivätkä pahastu leikkaamisesta.
        Katso mistä kohtaa leikkaat, missä on ruskeaa, siitä poikki. Itse en kastele kesällä juuri koskaan eikä ne silloin rusketu, ainostaan keväällä.
        Lannoittanut en ole koskaan ja kasvavat ihan suunnttomasti, siksikin pitää joskus niille antaa saksia.

        Anna nyt kunnolla vettä, jospa ne siitä vielä virkistyy.

        vastauksesta. Täytyy huomenna tarttua oksasaksiin ja pikkusahaan. Mukava kuulla etteivät katajasi ole pahastuneet leikkaamisesta. Nämä sinikatajat ovat kyllä pystymallisia, mutta uskoisin että näihin pätevät samat säännöt.

        Olen kastellut kerran viikossa kaikkia havukasvejani (4 kpl), mutta kasvit sijaitsevatkin paahteisella eteläpihalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe