Hevostenhoitajakoulutus

-91

Eli oisin nyt kiinnostunut hevostenhoitajakoulutuksesta, tai oon ollu vähän pitempääkin, mut nyt alkaa olemaa haku edessä, niin pitäis päättää mihin hakee.

Eilen sitten hieman surffailin ja bongasin tuon Harjun oppimiskeskuksen. Ypäjäkin kävi mielessä, mut en ehkä niin isoon paikkaan halua... Harju kuulosti siis hyvältä. Kysyisin siis nyt niiltä ketkä oikeasti tietävät minkälaista siellä on tai minkälaista yleensäkin on hevostenhoitaja-koulutus.

En oo ratsastanu tai muutenkaan ollu hevosten kanssa tekemisissä reilu kahteen vuoteen, mutta silti ne kiinnostaa. Ratsastin 3-4 vuotta ja osasin siis hoitaa hevosta jotenkuten... mitään hoitsuja tallilla ei kuitenkaan ollut, eli siis vaan perushoitoa (harjaus ja muu putsaus) sekä suitset ja satulan osasin laittaa, suojista en tiiä mitään. :D Ratsastuksesta sen verran, että esteet ei oo oikein mun juttu, tykkään mieluummin koulusta ja maastosta...

Minkälaista tietotaitoa vaaditaan, pärjääkö näillä? Karsinoita oon joskus siivonnu kerran tai kaks kun olin leirillä, eli ei sekään kovin tuttua puuhaa... Kun tuolla jossain luki että pääsykokeissa tarvitsee siivota karsina, niin....

Minkälaisia pääsykokeita on ollut? Mitä kaikkea kuuluu hevostenhoitajan koulutukseen? Tyytyväisiä valintaanne? Omia kokemuksia? Kertokaa ihmeessä, mitä teen :D

29

5788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fowpe

      itse olen harjussa hh-linjalla. Hyvin pääset sisälle noilla taidoilla ja itselläni soveltuvuuskokeissa täytyi vain sitoa hevonen kiinni, putsata kaviot ja lakaista, eli ihan helppo oli. Monipuolistahan tämä koulu nyt on ollut, ollaan ajettu ravureilla, ratsasteltu, harjoiteltu juoksuttamista yms. Kannattaa valita Harju (:

      • -91

        Juu, ok, kiitos tiedoista :) pitää kyl viel vähä katella noita perusjuttujakin jostain kirjoista, tuntuu ettei muista mitään... :D

        Mites sitten, mitä eroa on ratsastuksenohjaajalla ja hevostenhoitajalla muuta kuin se että rats.ohj. pystyy opettamaan? En ihan hokassu tuolta netistä kun luin niitä... :D Pystyykö valmistumaan esim. molempiin lisälukemisella?


    • blop

      Harju on jees paikka! :) Ainahan näistä kouluista kiertää kaikenlaisia puheita yms mutta kannattaa hakea ja katsastaa paikka itse. Koulussa kyllä opetetaan tekemään tallitöitä ja tekemällähän oppii! Kannattaa kerrata kuitenkin yleisjuttuja hevosista ja juuri noista varusteista niin ei tule kaikki uusi sitten ihan puun takaa.

      Pääsykokeet on aika simppelit. On se haastattelu, jossa kysytään mm. miks haluais hevosalalle ja muuta itsees ja opiskeluun liittyvää. Käytännön kokeessa laitat hevoselle riimun päähän, sidot sen kiinni, putsaat pari
      kaviota ja talutat sen toiseen karsinaan. Sen jälkeen putsataan karsina. Siinä samalla kysellään jotain aiheeseen liittyvää ja vähemmän tärkeää tietoa :D

      Oma taival harjussa on nyt jo loppusuoralla ja olen suht. tyytyväinen :)

    • belg

      Muistathan että hevosenhoitajan työ on RANKKAA, ja palkka on huono. Homma on kutsumusammatti, mutta toisaalta jos on opiskellut hevosenhoitajaksi, on siitä helppo jatkaa esim. ratsastuksenopettajaksi. En tiedä onko sinun paras vaihtoehto mennä Ypäjälle/Harjuun jos et ole koskaan tehnyt kunnolla tallitöitä etkä tiedä onko se SE sinun juttusi... Toisaalta nyt on jo aika myöhäistä kokeillakaan ku yhteishaku on jo alkanut.

      Mutta tosiaan. Rahaa tuolla saralla ei ansaitse, mutta jos oikeasti hevoset kiinnostaa, niin onhan työ antoisaa. Ulkomailla tykätään suomalaisista hevosenhoitajista, jos kiinnostaa matkustaminen : ) Itellä on jo viikonloppuhommissa mennyt innostus paskan lappaamiseen, mutta olenkin enemmän akateeminen tyyppi.

      Ratsastuksen ohjaaja on minusta "alemman tason" ratsastuksen opettaja, hevosten hoitaja on hevosten hoitaja.

      • -91

        Oon siis aina ollut kiinnostunut hevosista, syy siihen miksi lopetin oli raha. Kiinnostus ei koskaan lopahtanut... :)

        Tiedän kyllä minkälaista on tallityö, on sitä vähän jo tehtykin... Ja paperit Harjuun meni jo, Ypäjälle en edes laittanut.

        Palkasta... Sehän menee TESin mukaan, tai ainakin pitäisi mennä, joten ei se kovin paha voi olla... Ja kyllä hevoset kiinnostaa monessa mielessä, tuskin jätän opintoja tähän.

        Juu, tiedän kyllä mikä on ratsastuksenohjaaja ja mikä hoitaja, mutta millälailla työtehtävät eroavat, muuten kuin se opettaminen?


    • _neaa

      Harjun soveltavuuskokeet on todella helpot, siinä on eka keskustelu ja sen jälkeen hevosen hoito eli riimu päähän, siirtäminen toiseen karsinaan, sidot sen kiinni karsinassa, putsaat kaks kaviota ja viet sen jälkeen hevosen omaan karsinaan. haetko harjuun, jos pääset soveltavuus kokeesta läpi ja tulee kutsu harjuun, pääset kanssani samalle luokalle eli pk10 b. itselläni olisi alkanut tänä vuonna toinen vuosi harjussa mutta jouduin keskeyttämään opiskelut masennuksen takia. harjussa pystyy suuntautumaan ravi- ja ratsu hevosten hoitajaks. tallivikkoja ekalla vuotena on 6vk, seuraavana vuonna työssäoppiminen, tyässäoppimiseen ei pääse jos on liikaa poissaoloja niin joutuu jäämää koululle korvaamaan ku toiset on työssäoppimassa, oppiaineet on tasoa yläaste, kesällä on 6 viikkoa kesälomaa. jos harju kuulostaa hyvältä paikalta niin hae ihmeessä:) jos haluat tietää hevosista enemmän niin lisää [email protected]

      • -91

        Juu, kyllä meinasin harjuun sitten lähteä opiskelemaan jos vaan pääsen kokeista läpi.... :) no itse oon käyny jo lukion, eli menis sitten kaks vuotisena se koulutus. Kuinkas pitkä se työssäoppiminen on? mietin vaan, että kumpaan sitten opiskelen, hoitajaksi vai ratsastuksenohjaajaksi, kumpikin kiinnostais... mut sen kerkee sitten varmaan vielä miettimään :)

        käytiin tänään harjussa tutustumassa, ihan hieno paikka oli kyllä. hieman kyllä isompi kuin ne tallit missä oon käyny... :D mut äkkii siihenkiin varmaan tottuu :)

        Hevoset kiinnostaa kyllä kovasti, ja Harju kuulosti hyvältä ja parhaalta vaihtoehdolta muista ammateista... jos ei hevoset enää kiinnosta opiskelun jälkeen (mitä kyllä epäilen) niin voihan sitä sitten opiskella toisen ammatin. elämä näyttää.


      • shade
        -91 kirjoitti:

        Juu, kyllä meinasin harjuun sitten lähteä opiskelemaan jos vaan pääsen kokeista läpi.... :) no itse oon käyny jo lukion, eli menis sitten kaks vuotisena se koulutus. Kuinkas pitkä se työssäoppiminen on? mietin vaan, että kumpaan sitten opiskelen, hoitajaksi vai ratsastuksenohjaajaksi, kumpikin kiinnostais... mut sen kerkee sitten varmaan vielä miettimään :)

        käytiin tänään harjussa tutustumassa, ihan hieno paikka oli kyllä. hieman kyllä isompi kuin ne tallit missä oon käyny... :D mut äkkii siihenkiin varmaan tottuu :)

        Hevoset kiinnostaa kyllä kovasti, ja Harju kuulosti hyvältä ja parhaalta vaihtoehdolta muista ammateista... jos ei hevoset enää kiinnosta opiskelun jälkeen (mitä kyllä epäilen) niin voihan sitä sitten opiskella toisen ammatin. elämä näyttää.

        Harjuun on aika helppo päästä. Ite oon nyt ensimmäistä vuotta opiskelemassa Harjussa. Noista pääsykokeista kerrottiinkin jo tuolla ylempänä, eli helppo hevosen käsittelykoe ja haastattelu. Jos haluaa suuntautua ratsastuksenohjaajaksi, on pääsykokeissa vielä ratsastuskoe. Helppohan sekin on, ratsastetaan ihan normaalista (käyntiä, ravia (kevyttä ravia ja harj. ravia) ja laukkaa) hypätään muutama este.

        Koulun alettua syksyllä on vielä erikseen suuntautumiskokeet ratsastuksenohjaajiksi haluaville. Aika moni halukas karsiutuu pois --> ei pääse ohjuriksi. Suuntautumiskokeessa ratsastetaan itsenäinen verryttely ja hypätään esterata.

        Hevostenhoitajat voivat suuntautua ravipuolelle, kasvatuspuolelle tai harrasteohjaajaksi (hevosen käyttö matkailussa)


      • shade
        shade kirjoitti:

        Harjuun on aika helppo päästä. Ite oon nyt ensimmäistä vuotta opiskelemassa Harjussa. Noista pääsykokeista kerrottiinkin jo tuolla ylempänä, eli helppo hevosen käsittelykoe ja haastattelu. Jos haluaa suuntautua ratsastuksenohjaajaksi, on pääsykokeissa vielä ratsastuskoe. Helppohan sekin on, ratsastetaan ihan normaalista (käyntiä, ravia (kevyttä ravia ja harj. ravia) ja laukkaa) hypätään muutama este.

        Koulun alettua syksyllä on vielä erikseen suuntautumiskokeet ratsastuksenohjaajiksi haluaville. Aika moni halukas karsiutuu pois --> ei pääse ohjuriksi. Suuntautumiskokeessa ratsastetaan itsenäinen verryttely ja hypätään esterata.

        Hevostenhoitajat voivat suuntautua ravipuolelle, kasvatuspuolelle tai harrasteohjaajaksi (hevosen käyttö matkailussa)

        Tallijaksoja on ensimmäisenä vuonna kolme, ensin keväällä kaksi kolmen viikon jaksoa kesällä kesäkuussa kuusi viikkoinen kesätallijakso (viisi viikkoa näyttöviikko) (_neaa unohti mainita sen). Loma alkaa ainakin meillä pk09:llä heinäkuussa ja on kuusi viikkoa pitkä.


      • -91
        shade kirjoitti:

        Tallijaksoja on ensimmäisenä vuonna kolme, ensin keväällä kaksi kolmen viikon jaksoa kesällä kesäkuussa kuusi viikkoinen kesätallijakso (viisi viikkoa näyttöviikko) (_neaa unohti mainita sen). Loma alkaa ainakin meillä pk09:llä heinäkuussa ja on kuusi viikkoa pitkä.

        ok... nää selventää kyllä, kiitoksia vaan paljon :D

        Ei ole varmaan mahdollista suuntautua kahteen? Esim. ravi- ja kasvatuspuolelle? Kumpikin kiinnostaisi ja olisi hyödyllistä osata....

        Noh, pitää vielä miettiä, nuo esteet ei oo oikein ikinä ollu mun juttu, ni saattaa jäähä se ohjurin paikka sitten siihen. Mutta se hevostenhoitaja kyllä toisaalta kiinnostaa enemmän... On tässä vielä aikaa miettiä huimat kaks viikkoa :D


      • shade
        -91 kirjoitti:

        ok... nää selventää kyllä, kiitoksia vaan paljon :D

        Ei ole varmaan mahdollista suuntautua kahteen? Esim. ravi- ja kasvatuspuolelle? Kumpikin kiinnostaisi ja olisi hyödyllistä osata....

        Noh, pitää vielä miettiä, nuo esteet ei oo oikein ikinä ollu mun juttu, ni saattaa jäähä se ohjurin paikka sitten siihen. Mutta se hevostenhoitaja kyllä toisaalta kiinnostaa enemmän... On tässä vielä aikaa miettiä huimat kaks viikkoa :D

        Tietääkseni ei voi suuntautua kahdelle puolelle, mut kummiski kaikilla tulee sitä hevosajoa ja valjastamista. Että ravihevosten kanssa ollaan kuitenkin tekemisissä.

        kannattaa kans tsekata toi hevosalan opetussuunnitelma : http://www.oph.fi/koulutuksen_jarjestaminen/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/ammatilliset_perustutkinnot/luonnonvara...


      • -91

      • 949494
        -91 kirjoitti:

        Ok, kiitos jälleen kerran :)

        Nyt vasta alan tajuamaan, että se on kohta Harjuun lähtö edessä joten muutama kysymys nousi päähän. Toivottavasti joku ystävällinen jaksaisi vastata :)

        1. Mitä ensimmäisenä päivänä/viikkona Harjussa tehdään?
        2. Päättääkö ne siellä Harjussa kenen kanssa kukin jakaa huoneensa?
        3. Tuleeko sieltä joku ostoslista mitä pitäisi ostaa? Jos ei, niin mitä te olette ostaneet?


      • -91 kirjoitti:

        ok... nää selventää kyllä, kiitoksia vaan paljon :D

        Ei ole varmaan mahdollista suuntautua kahteen? Esim. ravi- ja kasvatuspuolelle? Kumpikin kiinnostaisi ja olisi hyödyllistä osata....

        Noh, pitää vielä miettiä, nuo esteet ei oo oikein ikinä ollu mun juttu, ni saattaa jäähä se ohjurin paikka sitten siihen. Mutta se hevostenhoitaja kyllä toisaalta kiinnostaa enemmän... On tässä vielä aikaa miettiä huimat kaks viikkoa :D

        Moikka!
        Valmistuin 2011 keväällä ylioppilaaksi ja sen jälkeen pidin välivuoden, sinä aikana olen alkanu harkitsemaan hevosalaa, haluaisin kysyä sinulta, että pääsitkö harjuun sisälle? ja jos pääsit niin mitä olet mieltä siitä paikasta?
        Olen ajatellut hakea nyt keväällä ypäjälle tai sitten harjuun :)


    • julley

      Itse olen miettinyt lähteäkkö Kaustisen Raviopistoon vai Harjun Oppimiskeskukseen opiskelemaan hevosenhoitajaksi. Kumpikohan teidän mielestänne olisi parempi vaihtoehto jos ravipuolelle suuntautuu?
      Ypäjää en ole edes harkkinut, liian iso paikka minulle, enkä varmaan edes sisälle pääsisikään.
      Onkohan mahdollista, että jos laittaa vaikka Harjun 1 vaihtoehdoksi ja Kaustisen 2 vaihtoehdoksi ja kumpaankin sattuu pääsemään sisään niin voiko sitten vielä päättää kumpaan menee, eli kumpi paikka näytti kiinnostavan enemmän vaikka se Harju olisikin 1 vaihtoehtona? Toivottavasti saitte jotain selkoa, mitä yritin kysyä.

      nimim. "Ei niin tietoinen.."

      • upup

        pikkuisen upitan kun on taas ajankohtainen aihe


      • Oppilaan vanhemmat
        upup kirjoitti:

        pikkuisen upitan kun on taas ajankohtainen aihe

        Muistakaahan sit että Harjussa ei saa olla viikonloppuja kuin erityisluvalla. Matkat alkaa kyllä varmasti jossain kohtaa rasittaa sekä ajallisesti että rahallisesti jos joutuu vaikka Helsinkiin matkustamaan joka vkl ja vapaapäivä. Oleellinen asia koulun ylläpitäjille jos muutoksia parempaan halutaan !!!
        Toivottavasti kyseiseen asiaan tulee joskus muutos, oppilaat ehkä viihtyisivät pidempään kuin vuoden.


    • kiinnostuntut

      Sama kysymys kuin julley:lla, polte ravipuolelle on etenkin monte kiinnostaa. Olisiko kaustisella sitten paremmat mahikset kehittyä monteratsastajana? Olen saanut sellaisen kuvan kaustisesta että siellä pitää oikeasti osata jo valmiiksi ravijuttuja, millaiset pääsykokeet Kausisella? Osaan valjastaa ja ajaa (ainakin joskus osasin..), ja oma heppa asuu ravitallilla ja hoidellut ravivarsoja, enemmän kuitenkin treenannut selästä ravihevosia, siis olen tallin virallinen selästä treenaaja, ja jokseenkin kumma näky minut kärryillä.. :D on ajohommat jo vähän ruostuneet ja pientä arkailua saattaa aluksi olla.. Onko Kaustisella mahdollisuus treenata passia myös selästä?

      Harju vaikuttaa mukavalta paikalta, halu kuitenkin enemmän ravipuolelle, ja koulu niin kaukana että matkustaminen kävisi varmasti kukkaron päällekin..

    • tdiiii

      upitetaas vähäsen.

      • Miina Elina

        missä voin opiskella hevosenhoitaksi


      • tottatotisesti
        Miina Elina kirjoitti:

        missä voin opiskella hevosenhoitaksi

        Aika monessa paikkaa, tässä nyt muutama:

        - Ypäjä
        - Harju
        - Kaustisen raviopisto
        - Koulutuskeskus Salpaus

        Ja muistakaa! Hevostenhoitajan palkka on TESsin vaativuusryhmä 3:n palkka, älkää tehkö alle sen töitä!


    • harjun

      upup

    • harjuun halajava

      up
      kertokaa harjuun ylioppilaspohjaisena hakeneet/päässeet kokemuksianne ! olisin kiinnostunut etenkin ratsastuksenohjaajan koulutuksesta. pääsykokeet ? suuntautumiskokeet? käytäntö? mitä pitää osata ennestään? eli kertokaa KAIKKI :)

    • Rider-94

      Itse opiskelen pudasjärvellä hevosenhoitajaksi ja pääsykokeessa piti ottaa hevonen karsinasta( laittaa päittet ja riimu) ja harjata sitä käytävällä :) tällä vaan varmistetaan että et pelkää hevosia :)

    • -99

      Hei!
      Olen hakemassa Harjuun hevosalalle hevosenhoitajaks(sitte ku oon yläasteenkäynny) Nii mitä siin Soveltavuuskokeessa piti tehdä. Ja mitä kysyttii ja Jos viititte kirjottaa vaik pienen stoori miten teitte sen ja tällee. :) Kiitos jos etukäteen. Ja tarviiko harjun siitä asuntolasta tai siitä maksaa viikonloppusin jos on tosi tosi pitkä matka kotii?? Ja kouluttuuko siitä n.3 vuodessa jos ei käy lukioo??

      Terveisin: ei niin osaava mutta todella todella paljon hepoist kinnostunu.

      p.s. Onko traktorikortti helppo saada ??


      kiitos etukäteen.

    • -97

      Minkälaiset pääsykokeeet Perhon hevosenhoitaja puolelle ja mitö eroa päääsy ja soveltuvuuskokeella? Ja mimmosia kokemuksia perhossa opiskelusta? Ja mitä ootte itse hommannut asuntolaan mennessänne? Kokemusta hevosista löytyy mutta hypänny en oo pitkää aikaa ja näi...

    • hakija

      tosiaan tuossa ylempänä olikin jo kaustisesta kysytty ja nyt samaa haluaisin tietää itsekkin kun sinne hain ykkös vaihtoehtona. Että mitä piti tehdä pääsykokeissa?? Tiedän että siellä on haastattelu ja sitten tallissa hevosen kanssa jotain mutta olisiko kellään kokemusta tai tietoa mitä piti hevosen kanssa tehdä? Hain myös ruukkiin ja sielläkin on haastattelu mutta mitä muuta siellä piti tehdä? Jos joku ystävällinen ja tietoinen ihminen voisi vastata :)

    • hakija

      UP!! onko kellään mitään tietoa asiasta?? ^^ :)

    • Anonyymi

      Millainen keskiarvo pitää olla, et pääsee Harjuun opiskelemaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4723
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1061
    Aihe