koodaaminen???

hampuusihemuli

Mikä koodauskieli ois hyvä aloittelijalle? En osaa mitää ohjelmointisanastoo, joten ois siistii jos joku tietäis jonku sivun, mis opetetaan idiootille kädestä pitäen, minkä ohjelman lataat, mitä laitat ekalle riville ...ja sillee :D Ja mielellään suomeks, ku englannin tietokonesanasto vähän vierasta.

58

1771

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen jotain mahdollisimman yksinkertaista BASIC-tulkkia. 90-luvun puolella dossin mukana tuli vielä joku versio, jolla aloittelija pääsi hyvin vauhtiin mukaan, mutta eipä taida tulla enää...

Kouluaikoina opeteltiin pascalia, joka oli kielenä jo pykälän verran kehittyneempi. Funktioita ja muuta jännää pääsi harjoittelemaan...

Valitettavasti kumpaakaan et nykyään löydä, ja jos luulet löytäneesi, olet todennäköisesti väärässä. Jos jossain nykyään lukee basic tai pascal, voit olla varma, että törmäät myös termeihin "oliot" ja "luokat", joilla on minun mielestäni täysin turhaa sotkea aloittelevien ohjelmoijien päätä.

Yksi hyvä tapa voisi olla jonkun nettipuolen scriptikielen opiskelu. Nekin ovat nykyään enemmän tai vähemmän oliokieliä, mutta niissä onneksi voi yleensä halutessaan unohtaa tuon osuuden kokonaan. Tässä mielessä helpoiten hankittava olisi JavaScript, joka löytyy jo koneeltasi - siitä selaimesta. Pistä googleen hakusanaksi vaikka "javascript tutorial" - eiköhän se siitä. Seuraavaksi sitten serveripuolelle vaikka PHP tai ASP -koodia tekemään. Vaatii jo asennuksia koneelle ja on muutenkin hieman hankalasti selitettävissä. Googlaa.

Javaa opetellaan monessa koulussa. En suosittele. Helppo kieli omaksua, kunhan osaa ohjelmoinnin perusteet entuudestaan. Jos ei osaa, ei tuo ole minusta hyvä kieli aloittaa.

• onnea projektille!

JavaScript on minun mielestäni ihan hyvä lähtökohta, vaikka se kuulemma itse asiassa onkin loppupeleissä erittäin vaativa kieli (Näin väitti eräs Nokian kouluttaja ihan pokkana). Alkeet ovat kuitenkin suhteellisen helppoja.

Jos sinulla on internetselain - kuten ilmeisesti on - niin sinulla on jo tarvittava ympäristö JavaScriptin opettelemiseen, sillä selaimesi ymmärtää JavaScriptiä (ellet ole sitä erikseen kieltänyt). HTML:ää kannattaa opetella siinä sivussa koska JavaScript-koodi asuu HTML-koodin sisällä.

Melkoista kuraahan nuo skriptikielet ovat kaikki, myös PHP, mutta kaikkea hyvää ei voi saada yhtäaikaa. Paremmista kielistä mainitsisin C, C , C# eli "C sharp" ja Java, mutta näihin tarvitaan se ohjelmointiympäristö erikseen. Koeta kuitenkin skriptikielissäkin aina ajatella minkä _tyyppisiä_ muuttujat ja tiedot ovat (merkkijonoja vaiko kokonaislukuja vai liukulukuja vai mitä) vaikka lepsu syntaksi ei siihen pakotakaan.

• keksa1
        onnea projektille! kirjoitti:

JavaScript on minun mielestäni ihan hyvä lähtökohta, vaikka se kuulemma itse asiassa onkin loppupeleissä erittäin vaativa kieli (Näin väitti eräs Nokian kouluttaja ihan pokkana). Alkeet ovat kuitenkin suhteellisen helppoja.

Jos sinulla on internetselain - kuten ilmeisesti on - niin sinulla on jo tarvittava ympäristö JavaScriptin opettelemiseen, sillä selaimesi ymmärtää JavaScriptiä (ellet ole sitä erikseen kieltänyt). HTML:ää kannattaa opetella siinä sivussa koska JavaScript-koodi asuu HTML-koodin sisällä.

Melkoista kuraahan nuo skriptikielet ovat kaikki, myös PHP, mutta kaikkea hyvää ei voi saada yhtäaikaa. Paremmista kielistä mainitsisin C, C , C# eli "C sharp" ja Java, mutta näihin tarvitaan se ohjelmointiympäristö erikseen. Koeta kuitenkin skriptikielissäkin aina ajatella minkä _tyyppisiä_ muuttujat ja tiedot ovat (merkkijonoja vaiko kokonaislukuja vai liukulukuja vai mitä) vaikka lepsu syntaksi ei siihen pakotakaan.

jostain Java tai C#, koska ne on loppupeleissä aika helppoja.

Joku "Java for Dummies" kirja vaan ekaksi.

Minusta jonkun basicin opiskelu menee hukkaan siinä mielessä, että sitä ei missään käytetä.

• Ei kannata Basiccia kun sillä ei tee mitään jälkeenpäin. Ennemmin opettelee jonkun nykypäivän helpon kielen.

• onnea projektille! kirjoitti:

Javascriptillä sitten pääsee ihmettelemään kuinka eri selaimet tulkitsee sitä eri tavoilla ja HTML tuo lisää hankaluutta. Python on kyllä tämän päivän kielistä paras opetteluun. Ja suosittelen 2.5x sarjan Pythonia, uusin 3.x kypsyy vielä.

• afsdasd
        M-Kar kirjoitti:

Ei kannata Basiccia kun sillä ei tee mitään jälkeenpäin. Ennemmin opettelee jonkun nykypäivän helpon kielen.

Noniin, m-kar, et ensinnäkään voi tietää mitä ohjelmointikieltä tulevaisuudessa käytetään. Ja toiseksi, tässähän ei ole tärkeintä oppia yksittäinen ohjelmointikieli vaan ohjelmointikielien toimintaa yleensä.

• afsdasd kirjoitti:

Noniin, m-kar, et ensinnäkään voi tietää mitä ohjelmointikieltä tulevaisuudessa käytetään. Ja toiseksi, tässähän ei ole tärkeintä oppia yksittäinen ohjelmointikieli vaan ohjelmointikielien toimintaa yleensä.

Olen itse tehnyt 10 vuotta ohjelmointi(kin)töitä, ja hallitsen auttavasti reilut kymmenen kieltä. Joskus vastaan tulee joku uusi, mutta noudatan 2-2-2-2 sääntöä. Jotain oppii kahdessa viikossa, ihan pätevä on kahdessa kuukaudessa ja muita pystyy opastamaan hyvin jo parin vuoden jälkeen. Jos viimeinen kakkonen mietityttää, se on gurustatus ja vaatii 20 vuotta. :)

• paluu tulevaisuuteen
        afsdasd kirjoitti:

tulevaisuuden ohjelmointikieli suoraan 1970-luvulta...

• Python. Löytyy useimmista käyttöjärjestelmistä valmiina, suomenkielisiä ohjeita löytyy googlella ja samoin jos tarvitsee ladata se.

• foobarfoo

Toinen ääni Pythonille. Kielenä helppo omaksua ja saa nopeasti aikaan muutakin kuin hello worldeja:) Tkk:lla pyörii parhaillaan ohjelmoinnin peruskurssi, jonka sivuilta löytyy materiaalia ja ohjeita suomeksi: https://noppa.tkk.fi/noppa/kurssi/t-106.1208/

• Jepulis Jeep

Olikos Small Basic nyt niin paha rupeama, ettei se sovi ollenkaan ohjelmointipalstalle? Vai oliks tää pyyttonin 2.x ja 3.x:n yhteensopimattomuus se kova paikka öyppens söyrsäreille? Ei pitäisi haitata senkään mitään kuten ei haitannut Visual Pasikkiakaan suuressa kuvassa.

Ite oon kyllä ihan tasan tarkkaan sitä mieltä, että jos haluaa ihan vanhan ajan hengessä koodailla, ei muuta kuin ottaa sen Small basicin käteen ja tekee sillä softaa. Sanokaa mitä sanotte, mutta ihan hieno tapa se on siirtyä siitä .NET:n puolelle sitten jos koodaamisesta tulee vakavampikin harrastus. Kielen rakenne menee kuitenkin aika lähelle C#:n tapaa toimia ja sillä tehdään hommia ihan oikeassa elämässä.

Totta kai Small basic täyttää sen tärkeimmän, eli homma tehdään helposti ja luokkia tai muita ei tarvitse miettiä ollenkaan samalla tavalla kuin Javalla, C#;lla, Pyyttonilla tai muilla kielillä. Tekee vaan, tykkää jos tykkää ja vaihtaa sitten kieleen jolla teke "oikeampia" ohjelmia. Ihan kiva systeemi. Niin ja .NET:n kanssa saa tehtyä ne oikeat ohjelmat melkein suoraan Small Basicin taidoilla kun vähäsen vaan päivittää tietojaan siirryttäessä.

• .NET ohjelmat ei ehkä toimi kysyjän seuraavassa tietokoneessa tai laitteiss, eikä vakavasti koodaavat mitään .NET:iä muutenkaan käytä, oikeassa elämässä suurin osa ohjelmista tehdään Javalla ja PHP:llä.

Kerro nyt nimesi ja työnantajasi että selviää miksi MAINOSTAT palstan sääntöjen vastaisesti ja rikot suomen lakia mitä tulee piilomarkkinointiin!

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

.NET ohjelmat ei ehkä toimi kysyjän seuraavassa tietokoneessa tai laitteiss, eikä vakavasti koodaavat mitään .NET:iä muutenkaan käytä, oikeassa elämässä suurin osa ohjelmista tehdään Javalla ja PHP:llä.

Kerro nyt nimesi ja työnantajasi että selviää miksi MAINOSTAT palstan sääntöjen vastaisesti ja rikot suomen lakia mitä tulee piilomarkkinointiin!

Sun motiivis on sen sijaan jotenkin kummalliset. Moni firmakin hyötyy pyyttonista ja sä mainostat sitä aika kivasti. Nimes ei kiinnosta, mutta noi sun asiakkaat vois olla kiinnostavampia jos haluat tommosia tietoja nettiin.

Oikeassa elämässä Javalla ja PHP:llä? No heh heh. Aika vähissä olis ohjemat jos kaikki tehtäis noilla. Oikeesti softaa tehään aika monella muullakin kielellä. Noi on yleisiä, mutta ei kaikki kaikessa. Vaikka .NET on sulle kait kirosana, niin kyllä sillä tehään oikeesti tosi paljon ihan oikeita softia.

Mainostamisesta sä puhut vaan siksi, ettet tykkää mielipiteistä jota ei uppoa sun ajatusmaailmaas.

• Jepulis Jeep kirjoitti:

Sun motiivis on sen sijaan jotenkin kummalliset. Moni firmakin hyötyy pyyttonista ja sä mainostat sitä aika kivasti. Nimes ei kiinnosta, mutta noi sun asiakkaat vois olla kiinnostavampia jos haluat tommosia tietoja nettiin.

Oikeassa elämässä Javalla ja PHP:llä? No heh heh. Aika vähissä olis ohjemat jos kaikki tehtäis noilla. Oikeesti softaa tehään aika monella muullakin kielellä. Noi on yleisiä, mutta ei kaikki kaikessa. Vaikka .NET on sulle kait kirosana, niin kyllä sillä tehään oikeesti tosi paljon ihan oikeita softia.

Mainostamisesta sä puhut vaan siksi, ettet tykkää mielipiteistä jota ei uppoa sun ajatusmaailmaas.

Et sano nimeäsi ja työnantajaasi kun se todistaisi että olet markkinointipelle.

Mutta eipä tarvitse, tässä on todistusaineistoa ihan riittävästi: http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/jepulis jeep tid:3341?term_keywords=jepulis jeep

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

Et sano nimeäsi ja työnantajaasi kun se todistaisi että olet markkinointipelle.

Mutta eipä tarvitse, tässä on todistusaineistoa ihan riittävästi: http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/jepulis jeep tid:3341?term_keywords=jepulis jeep

Vai oot nyt hakemassa jo nimeä ja työnantajaa jos mielipiteet ei miellytä?

Onkos se nyt lakien vastaista sanoa, että suosittelee suuren valmistajan hyvää tuotetta jota käytetään suurempienkin projektien toteutuksessa? Jaa, ongelma taitaa olla siinä, että sanoin Pyyttonin olevan kielien apupoika. Älä huoli. Kyllä niitä apupoikiakin tarvitaan.

Vai oot nyt hakemassa jo nimeä ja työnantajaa jos mielipiteet ei miellytä?

Onkos se nyt lakien vastaista sanoa, että suosittelee suuren valmistajan hyvää tuotetta jota käytetään suurempienkin projektien toteutuksessa? Jaa, ongelma taitaa olla siinä, että sanoin Pyyttonin olevan kielien apupoika. Älä huoli. Kyllä niitä apupoikiakin tarvitaan.

Markkinoinnilla ja mielipiteillä on iso ero.

http://yle.fi/alueet/lappi/2010/02/piilovaikuttajat_vaijyvat_netissa_1459636.html

Eli painu vittuun täältä mainostamasta, rikot Suomen lakia sekä palstan sääntöjä.

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

Markkinoinnilla ja mielipiteillä on iso ero.

http://yle.fi/alueet/lappi/2010/02/piilovaikuttajat_vaijyvat_netissa_1459636.html

Eli painu vittuun täältä mainostamasta, rikot Suomen lakia sekä palstan sääntöjä.

Vai että oikein lakia rikotaan?

No, mun mielestä Microsoftin .NET:n kanssa saa hoidettua koodaushommia ihan ok. Vai on tommosen sanominen lain rikkomista kun se on sun mielestäs mainostamista?

Mun mielestäni sä mainostat paljon enemmän tota pyyttonia. Kyllä niitäkin firmoja löytyy aika paljon jotka hyötyvät sen kanssa pelailusta.

Vai että oikein lakia rikotaan?

No, mun mielestä Microsoftin .NET:n kanssa saa hoidettua koodaushommia ihan ok. Vai on tommosen sanominen lain rikkomista kun se on sun mielestäs mainostamista?

Mun mielestäni sä mainostat paljon enemmän tota pyyttonia. Kyllä niitäkin firmoja löytyy aika paljon jotka hyötyvät sen kanssa pelailusta.

Mikään firma ei saa siitä rahaa että joku käyttää Pythonia.

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

Mikään firma ei saa siitä rahaa että joku käyttää Pythonia.

Ei että siis mikään firma ei tue Pyyttonia? No sepäs onkin ikävä homma. Voi tuki loppua koska vaan jos harrastajat eivät viitti koodata ilmatteks hommia.

Ei että siis mikään firma ei tue Pyyttonia? No sepäs onkin ikävä homma. Voi tuki loppua koska vaan jos harrastajat eivät viitti koodata ilmatteks hommia.

Tottakai tukee. Mutta Pythonia ei tee mikään firma joka hyötyisi sen käytöstä, sitä kun tekee ja ylläpitää ensisijaisesti Python Software Foundation. Ei sitä mitkään harrastajat tee, tuohan on Microsoftin markkinointipellen propagandaa. Haluatko oikeasti, että viranomaisten pitää tähän puuttua? Todistusaineisto kun kasvaa kokoajan.

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

Tottakai tukee. Mutta Pythonia ei tee mikään firma joka hyötyisi sen käytöstä, sitä kun tekee ja ylläpitää ensisijaisesti Python Software Foundation. Ei sitä mitkään harrastajat tee, tuohan on Microsoftin markkinointipellen propagandaa. Haluatko oikeasti, että viranomaisten pitää tähän puuttua? Todistusaineisto kun kasvaa kokoajan.

Vai että oikeen viranomaiset puuttuvat siihen jos kerron .netin olevan ok moneen hommaan ja vaikka c:n olevan aika jees siihen sun mainitsemasi aiföynin softien koodaamiseen. Siihenkään et muuten taida saada edes asennettua sitä sun pyyttonias ellet kräkkää koko roskaa. Että niin hienosti sillä pyyttonilla saa tehtyä koodia joka toimii missä vaan. Niin ja joo, se sun mainitsemasi aiföyni voi kadota markkinoilta joskus, mutta nyt sillä on kova softakysyntä joten softaa tarvitaan. Ja ite otit sen esille.

Ja jos sitä pyttonia tukee joku ja saa jollain tavalla hyötyä sen tulemisesta, niin silloin taitaa sitä voida markkinoidakin. Sun heiniä sen pythoskan ilosanoman levittely? Mahakkos saada jotain taloudellista hyötyä pyyttonin käytöstä? Viittitkös vastata tähän niin saadaan asiaa eteenpäin?

Vai että oikeen viranomaiset puuttuvat siihen jos kerron .netin olevan ok moneen hommaan ja vaikka c:n olevan aika jees siihen sun mainitsemasi aiföynin softien koodaamiseen. Siihenkään et muuten taida saada edes asennettua sitä sun pyyttonias ellet kräkkää koko roskaa. Että niin hienosti sillä pyyttonilla saa tehtyä koodia joka toimii missä vaan. Niin ja joo, se sun mainitsemasi aiföyni voi kadota markkinoilta joskus, mutta nyt sillä on kova softakysyntä joten softaa tarvitaan. Ja ite otit sen esille.

Ja jos sitä pyttonia tukee joku ja saa jollain tavalla hyötyä sen tulemisesta, niin silloin taitaa sitä voida markkinoidakin. Sun heiniä sen pythoskan ilosanoman levittely? Mahakkos saada jotain taloudellista hyötyä pyyttonin käytöstä? Viittitkös vastata tähän niin saadaan asiaa eteenpäin?

"Siihenkään et muuten taida saada edes asennettua sitä sun pyyttonias ellet kräkkää koko roskaa."

En tiedä. Meegossa/Maemossa toimii ainakin ihan varmasti, samoin Androidissa. Aika outoa jos ei olisi kun Mac OS X:ssä on ihan vakiona. Tosin Apple kyllä osaa tehdä toimimatonta paskaa, että ei se mahdotontakaan olisi jos jotain tuollaista olisi.

"Ja jos sitä pyttonia tukee joku ja saa jollain tavalla hyötyä sen tulemisesta, niin silloin taitaa sitä voida markkinoidakin."

Python on osana monia käyttöjärjestelmiä mutta ei ne oleellisesti sitä markkinoi. Applellahan on Python esimerkiksi valmiina Mac OS X:ssä mutta ei se ole muuta kuin maininta ominaisuuslistassa. Oleellisesti tukevat siksi kun haluavat tarjota tälläisen ominaisuuden asiakkaille.

Minä en muuten itse edes käytä Pythonia hommissa. Viimeaikoina olen itse käyttänyt lähinnä PHP:tä koska se on paras yksinkertaisiin websovelluksiin ja saitteihin. Katsos kun minä en ole mikään markkinointipelle vaan sanon puolueettomasti mikä on sopivin, mitään yritystä erityisemmin suosimatta. Sinä et ainoastaan mainosta Microsoftia mutta myös levität valheita muista kuin Microsoftin työvälineistä.

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

"Siihenkään et muuten taida saada edes asennettua sitä sun pyyttonias ellet kräkkää koko roskaa."

En tiedä. Meegossa/Maemossa toimii ainakin ihan varmasti, samoin Androidissa. Aika outoa jos ei olisi kun Mac OS X:ssä on ihan vakiona. Tosin Apple kyllä osaa tehdä toimimatonta paskaa, että ei se mahdotontakaan olisi jos jotain tuollaista olisi.

"Ja jos sitä pyttonia tukee joku ja saa jollain tavalla hyötyä sen tulemisesta, niin silloin taitaa sitä voida markkinoidakin."

Python on osana monia käyttöjärjestelmiä mutta ei ne oleellisesti sitä markkinoi. Applellahan on Python esimerkiksi valmiina Mac OS X:ssä mutta ei se ole muuta kuin maininta ominaisuuslistassa. Oleellisesti tukevat siksi kun haluavat tarjota tälläisen ominaisuuden asiakkaille.

Minä en muuten itse edes käytä Pythonia hommissa. Viimeaikoina olen itse käyttänyt lähinnä PHP:tä koska se on paras yksinkertaisiin websovelluksiin ja saitteihin. Katsos kun minä en ole mikään markkinointipelle vaan sanon puolueettomasti mikä on sopivin, mitään yritystä erityisemmin suosimatta. Sinä et ainoastaan mainosta Microsoftia mutta myös levität valheita muista kuin Microsoftin työvälineistä.

No voin paljastaa sulle, että ei se pyyttoni toimi äiföynissä, ei ole sitä, ei voi asentaa ilman kräkkejä. Applen systeemi on semmonen ja sen kanssa eletään. Mun mielestä oikee väline sinne on C tai Opjektiivi C.

Mä vaan ihmettelen miks sä mainostat pyyttonia porukoille kieleks jos et sitä ittekkään viitti nykysin käyttää vaikka selkeesti tunnet sen ympäriämpäri. Miks et suosittele saman tien sitä peehoopeetä?

Mitään valheita en oo levitellyt. Jalkoja korkeentaan sillon tällön, enkä omiani.

No voin paljastaa sulle, että ei se pyyttoni toimi äiföynissä, ei ole sitä, ei voi asentaa ilman kräkkejä. Applen systeemi on semmonen ja sen kanssa eletään. Mun mielestä oikee väline sinne on C tai Opjektiivi C.

Mä vaan ihmettelen miks sä mainostat pyyttonia porukoille kieleks jos et sitä ittekkään viitti nykysin käyttää vaikka selkeesti tunnet sen ympäriämpäri. Miks et suosittele saman tien sitä peehoopeetä?

Mitään valheita en oo levitellyt. Jalkoja korkeentaan sillon tällön, enkä omiani.

"Mä vaan ihmettelen miks sä mainostat pyyttonia porukoille kieleks jos et sitä ittekkään viitti nykysin käyttää vaikka selkeesti tunnet sen ympäriämpäri. Miks et suosittele saman tien sitä peehoopeetä?"

PHP on hyvä webohjelmoinnissa, yksinkertaisten websovellusten ja sivustojen teossa on varmaankin paras työkalu, mutta en minä sitä ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi ottaisi. Python on sellainen yleiskieli jolla saa helposti sinikäppyrän ruudulle, pallon pomppimaan ja on se kätevä tulkki mihin voi suoraan kirjoitella lausekkeita ja räplätä, syntaksi on yksinkertainen, siinä on laajat kirjastot, on lambda funktiot ja jne. Erinomainen työkalu ohjelmoinnin opetteluun ja on pätevä kieli myös muutenkin niihin juttuihin joissa se on vahva.

Periaatteessa Scheme _saattaa_ olla vieläkin sopivampi, eipä tulisi aivovammaa imperatiivisesta ohjelmoinnista. Scheme vaan ei ole näppärä sovellusten tekemisessä joten ehkäpä se Python sitten on käytännön tasolla parempi. Lisäksi ihmiset jotka enemmän ja vähemmän opettavat ohjelmointia suosittelevat useinmiten Pythonia ensimmäiseksi kieleksi, ja Python oli myös valittu ohjelmointikieleksi opetuskäyttöön suunnattuun käyttöjärjestelmään joten eiköhän se sitten käytännössä ole paras kieli nykyisin ensimmäiseksi kieleksi. Schemeä puoltaisi edellä mainitun aivovamman välttämiseksi lähinnä SICP, joka on yksi parhaita oppikirjoja ohjelmointiin ja sen lisäksi saa ilmaiseksi.

PHP:tä voisin suositella sitten jos kysyjää kiinnostaa tehdä webbisivustoja ja yksinkertaisia websovelluskia, ja on pohjatiedoiksi omaksunut XHTML:n ja CSS:n.

"Mitään valheita en oo levitellyt."

Väitit mm. Pythonia harrastelijoiden tekemäksi joka on emävalhe.

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

"Mä vaan ihmettelen miks sä mainostat pyyttonia porukoille kieleks jos et sitä ittekkään viitti nykysin käyttää vaikka selkeesti tunnet sen ympäriämpäri. Miks et suosittele saman tien sitä peehoopeetä?"

PHP on hyvä webohjelmoinnissa, yksinkertaisten websovellusten ja sivustojen teossa on varmaankin paras työkalu, mutta en minä sitä ensimmäiseksi ohjelmointikieleksi ottaisi. Python on sellainen yleiskieli jolla saa helposti sinikäppyrän ruudulle, pallon pomppimaan ja on se kätevä tulkki mihin voi suoraan kirjoitella lausekkeita ja räplätä, syntaksi on yksinkertainen, siinä on laajat kirjastot, on lambda funktiot ja jne. Erinomainen työkalu ohjelmoinnin opetteluun ja on pätevä kieli myös muutenkin niihin juttuihin joissa se on vahva.

Periaatteessa Scheme _saattaa_ olla vieläkin sopivampi, eipä tulisi aivovammaa imperatiivisesta ohjelmoinnista. Scheme vaan ei ole näppärä sovellusten tekemisessä joten ehkäpä se Python sitten on käytännön tasolla parempi. Lisäksi ihmiset jotka enemmän ja vähemmän opettavat ohjelmointia suosittelevat useinmiten Pythonia ensimmäiseksi kieleksi, ja Python oli myös valittu ohjelmointikieleksi opetuskäyttöön suunnattuun käyttöjärjestelmään joten eiköhän se sitten käytännössä ole paras kieli nykyisin ensimmäiseksi kieleksi. Schemeä puoltaisi edellä mainitun aivovamman välttämiseksi lähinnä SICP, joka on yksi parhaita oppikirjoja ohjelmointiin ja sen lisäksi saa ilmaiseksi.

PHP:tä voisin suositella sitten jos kysyjää kiinnostaa tehdä webbisivustoja ja yksinkertaisia websovelluskia, ja on pohjatiedoiksi omaksunut XHTML:n ja CSS:n.

"Mitään valheita en oo levitellyt."

Väitit mm. Pythonia harrastelijoiden tekemäksi joka on emävalhe.

Jaa no harrasteluhommalta toi pyyttonin kehitys vaikuttaa millä se lähti liikkeelle.

"Over six years ago, in December 1989, I was looking for a "hobby" programming project that would keep me occupied during the week around Christmas. My office … would be closed, but I had a home computer, and not much else on my hands. I decided to write an interpreter for the new scripting language I had been thinking about lately: a descendant of ABC that would appeal to Unix/C hackers. I chose Python as a working title for the project, being in a slightly irreverent mood (and a big fan of Monty Python's Flying Circus).[12]"

Kiinnitäs huvikses huomiota tohon hoppi programming projektiin.

Harrastelua sen kehittelyssä on ollut enkä sano missään, että se olis pelkkää sitä ollut. Eh?

Jaa no harrasteluhommalta toi pyyttonin kehitys vaikuttaa millä se lähti liikkeelle.

"Over six years ago, in December 1989, I was looking for a "hobby" programming project that would keep me occupied during the week around Christmas. My office … would be closed, but I had a home computer, and not much else on my hands. I decided to write an interpreter for the new scripting language I had been thinking about lately: a descendant of ABC that would appeal to Unix/C hackers. I chose Python as a working title for the project, being in a slightly irreverent mood (and a big fan of Monty Python's Flying Circus).[12]"

Kiinnitäs huvikses huomiota tohon hoppi programming projektiin.

Harrastelua sen kehittelyssä on ollut enkä sano missään, että se olis pelkkää sitä ollut. Eh?

"Jaa no harrasteluhommalta toi pyyttonin kehitys vaikuttaa millä se lähti liikkeelle."

Suunnilleen "kaikki" kehitys lähtee jonkun asiaan perehtyneen mielenkiinnosta. Ei mitään uutta. Olkoot sitten kyseessä suhteellisuusteoria tai Python. Tästä syystä Googlella onkin kehittäjille yksi päivä viikossa varattuna peruspuurtamisen sijasta tehdä omia juttujaan. Lopputulos näkyy hyvin, että Google sitten tekeekin varsin paljon innovaatioita. Sitten joku Java joka on hyvin vahvasti ollut pitkään Sun Microsystemsin tuote, lähti yksistään siitä kun Sun Microsystemsin insinööri kypsyi Sun Microsystemsin C ja C :n sekä työkaluihin.

Sitten kun homma kypsyy adhoc asteelta vähän eteenpäin niin hommasta on harrastelu kaukana.

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

"Jaa no harrasteluhommalta toi pyyttonin kehitys vaikuttaa millä se lähti liikkeelle."

Suunnilleen "kaikki" kehitys lähtee jonkun asiaan perehtyneen mielenkiinnosta. Ei mitään uutta. Olkoot sitten kyseessä suhteellisuusteoria tai Python. Tästä syystä Googlella onkin kehittäjille yksi päivä viikossa varattuna peruspuurtamisen sijasta tehdä omia juttujaan. Lopputulos näkyy hyvin, että Google sitten tekeekin varsin paljon innovaatioita. Sitten joku Java joka on hyvin vahvasti ollut pitkään Sun Microsystemsin tuote, lähti yksistään siitä kun Sun Microsystemsin insinööri kypsyi Sun Microsystemsin C ja C :n sekä työkaluihin.

Sitten kun homma kypsyy adhoc asteelta vähän eteenpäin niin hommasta on harrastelu kaukana.

Joo, aika harrastelijamaista se on viedä toi kieli kakkosesta kolmoseen siten, ettei suuri osa hyväksy muutoksia. Mikin .netin kanssa sentään uudet jutut hyväksytään ja yhteensopivuusjutut frameworkkien välillä ovat loppujen lopuksi paljon pienempiä kuin pytkän kakkosen ja kolmosen välillä.

Ammattimaisesti tehty toi visuaali studio katos, kilkkeineen.

Joo, aika harrastelijamaista se on viedä toi kieli kakkosesta kolmoseen siten, ettei suuri osa hyväksy muutoksia. Mikin .netin kanssa sentään uudet jutut hyväksytään ja yhteensopivuusjutut frameworkkien välillä ovat loppujen lopuksi paljon pienempiä kuin pytkän kakkosen ja kolmosen välillä.

Ammattimaisesti tehty toi visuaali studio katos, kilkkeineen.

"Joo, aika harrastelijamaista se on viedä toi kieli kakkosesta kolmoseen siten, ettei suuri osa hyväksy muutoksia. "

Siirtymäaikaa kun on vuosikymmen niin siinä ei ole mitään harrastelijamaista. Ja se rikkominen tehtiin siksi, koska edellisen lähes 20v aikana oli opittu asioista ja huomattu perustavaa tasoa oleva vikaa kielessä. Poistivat turhia päällekkäisyyksiä.

Microsoft on hajottanut kieliään paljon enemmän eikä niitä ole hajottamisia ole hyväksytty, ennemminkin päinvastoin. Kyllä se Visual Basic vaan on ihan eri kieli kuin Visual Basic.NET. Missään Basicissa ei muutenkaan ole mitään ammattimaista, sehän on ihan hirveä kieli.

.NET:n ammattimaisuutta kyllä pilaa aika pahasti, että alusta on pirstaloitu johonkin Mono/.NET:n. Ei toimi nekään ihan saumatta yhteen keskenään. Tosin kuin Java on Java joka paikassa ja samat ohjelmat toimii ilman alustan pirstalointia.

• Nopolis Noop
        M-Kar kirjoitti:

Harrastusprojektista ovat lähteneet mm. UNIX ja C-kieli. Jepulis Jeep osoittaa taas tietämättömyytensä ja pyhän uskonsa Suuren Firman kaikkivoipaisuuteen.
        Opitko Jepulis Jeep tästäkään keskustelusta mitään uutta vai unohdatko aktiivisesti kaiken mikä ei sovi uskoosi?

• Nopolis Noop kirjoitti:

Harrastusprojektista ovat lähteneet mm. UNIX ja C-kieli. Jepulis Jeep osoittaa taas tietämättömyytensä ja pyhän uskonsa Suuren Firman kaikkivoipaisuuteen.
        Opitko Jepulis Jeep tästäkään keskustelusta mitään uutta vai unohdatko aktiivisesti kaiken mikä ei sovi uskoosi?

Niin, lähes kaikki merkittävät tekniikkaa eteenpäin vievät jutut on lähteneet näin. Fysiikassahan näitä on paljon, olkoot kyse suhtellisuusteoriasta, lämmön ymmärtämisestä ja jne. Kaikki suuret tutkijat on omineen tutkineet juttuja, Galileo Galilei rakensi kaukoputken jolla katseli kun planeetat muljahteli kiertoradalla, Linus Torvalds teki kernelin joka pyörittää maailmaa (tää on vaan harrasteprojekti, ei tästä mitään kuitenkaan tule), Tim Berners-Lee meni keksimään webin, Leonardo DaVinci ja Isaac Newton vasta sitten puuhastelivatkin omia juttujaan...

Informaatioteoriassa, ohjelmointikielissä ja ohjelmistoissa on sama juttu. Lähes kaikki merkittävät on lähteneet jonkun mielenkiinnon pohjalta. Toisinaan juttuja on syntynyt yrityksissä mutta pääasiassa niin, jotain työntekijää on asioiden nykytila vaivannut ja haluaa tehdä paremmin.

Onhan näitäkin juttuja sitten olemassa, että on tehty yrityksissä tekniikkaa niin, että yritysjohto sanoo että "tehkää" mutta lähes aina silloin on kyse enemmän tai vähemmän suorasta kopioinnista.

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

"Joo, aika harrastelijamaista se on viedä toi kieli kakkosesta kolmoseen siten, ettei suuri osa hyväksy muutoksia. "

Siirtymäaikaa kun on vuosikymmen niin siinä ei ole mitään harrastelijamaista. Ja se rikkominen tehtiin siksi, koska edellisen lähes 20v aikana oli opittu asioista ja huomattu perustavaa tasoa oleva vikaa kielessä. Poistivat turhia päällekkäisyyksiä.

Microsoft on hajottanut kieliään paljon enemmän eikä niitä ole hajottamisia ole hyväksytty, ennemminkin päinvastoin. Kyllä se Visual Basic vaan on ihan eri kieli kuin Visual Basic.NET. Missään Basicissa ei muutenkaan ole mitään ammattimaista, sehän on ihan hirveä kieli.

.NET:n ammattimaisuutta kyllä pilaa aika pahasti, että alusta on pirstaloitu johonkin Mono/.NET:n. Ei toimi nekään ihan saumatta yhteen keskenään. Tosin kuin Java on Java joka paikassa ja samat ohjelmat toimii ilman alustan pirstalointia.

Joo eli pyyttonissa on vikoja eikä korjattu versio oikeen meinaa mennä kaupaksi sen käyttäjäkunnalle. Aika paha yhtälö mun mielestä.

Vai on VB.NET kamala kieli? Sanos nyt mikä siinä on niin kamalaa verrattuna C#:n? Sehän on loppujen lopuksi melkeenpä yks yhteen toi C# ja VB.NET. Erona lähinnä aaltosulut, puolipisteet ja muutamat muut vastaavat. Vähän menee ohi sen haukkuminen kun et sano mikä on se ongelma.

Jos et vaan tykkää sen ulkonäöstä eli puolipisteiden ja aaltojen puutteesta, niin ei se tee kielestä huonoa. Ite oon vähän sitä mieltä, että niitä rivinvaihtopuolipisteitö arvostetaan ihan liikaa kun saman homman voi hoitaa rivinvaihdoilla ja koodistakin tulee selkeempää.

Eikä muuten javallakaan synny noin vain alustariippumatonta vaan koodaajan pitää tietää mitä tekee.

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

Niin, lähes kaikki merkittävät tekniikkaa eteenpäin vievät jutut on lähteneet näin. Fysiikassahan näitä on paljon, olkoot kyse suhtellisuusteoriasta, lämmön ymmärtämisestä ja jne. Kaikki suuret tutkijat on omineen tutkineet juttuja, Galileo Galilei rakensi kaukoputken jolla katseli kun planeetat muljahteli kiertoradalla, Linus Torvalds teki kernelin joka pyörittää maailmaa (tää on vaan harrasteprojekti, ei tästä mitään kuitenkaan tule), Tim Berners-Lee meni keksimään webin, Leonardo DaVinci ja Isaac Newton vasta sitten puuhastelivatkin omia juttujaan...

Informaatioteoriassa, ohjelmointikielissä ja ohjelmistoissa on sama juttu. Lähes kaikki merkittävät on lähteneet jonkun mielenkiinnon pohjalta. Toisinaan juttuja on syntynyt yrityksissä mutta pääasiassa niin, jotain työntekijää on asioiden nykytila vaivannut ja haluaa tehdä paremmin.

Onhan näitäkin juttuja sitten olemassa, että on tehty yrityksissä tekniikkaa niin, että yritysjohto sanoo että "tehkää" mutta lähes aina silloin on kyse enemmän tai vähemmän suorasta kopioinnista.

Kopiointi on ihan ok. Linukkaan on kopioitu vaikka mitä ja se on ihan kiva systeemi. Samaten Mäkkiin ja Winukkaan.

Enempi se on turhaa nillitystä jos valitellaan siitä kun joku kopioi muilta toimivia systeemejä kunhan ei patentteja, koodeja tai tekijänoikeuden alaisia jne. kopioi.

Joo eli pyyttonissa on vikoja eikä korjattu versio oikeen meinaa mennä kaupaksi sen käyttäjäkunnalle. Aika paha yhtälö mun mielestä.

Vai on VB.NET kamala kieli? Sanos nyt mikä siinä on niin kamalaa verrattuna C#:n? Sehän on loppujen lopuksi melkeenpä yks yhteen toi C# ja VB.NET. Erona lähinnä aaltosulut, puolipisteet ja muutamat muut vastaavat. Vähän menee ohi sen haukkuminen kun et sano mikä on se ongelma.

Jos et vaan tykkää sen ulkonäöstä eli puolipisteiden ja aaltojen puutteesta, niin ei se tee kielestä huonoa. Ite oon vähän sitä mieltä, että niitä rivinvaihtopuolipisteitö arvostetaan ihan liikaa kun saman homman voi hoitaa rivinvaihdoilla ja koodistakin tulee selkeempää.

Eikä muuten javallakaan synny noin vain alustariippumatonta vaan koodaajan pitää tietää mitä tekee.

.NET:ssä on vikoja. Aina tulee uutta versiota kun vanha ei ollut hyvä.

Python 3.x käy oikein hyvin kaupaksi, siihen vaan ei ole mikään kiire siirtyä. Antaa sen vaan kypsyä rauhassa kun samalla kypsyy automatisoidut työkalut siirtää koodia uuteen versioon.

• Jepulis Jeep
        M-Kar kirjoitti:

.NET:ssä on vikoja. Aina tulee uutta versiota kun vanha ei ollut hyvä.

Python 3.x käy oikein hyvin kaupaksi, siihen vaan ei ole mikään kiire siirtyä. Antaa sen vaan kypsyä rauhassa kun samalla kypsyy automatisoidut työkalut siirtää koodia uuteen versioon.

He he vai sun mielestäs pyyttonin uus versio johtuu siitä, että sitä parannellaan ja dotnetissä siitä, että siinä korjataan vikoja?

Jos et tiennyt, niin ei noilla uusilla frameworkeilla ole tarkotus korjata vikoja, serviisipakeilla on.

Vai että pyyttonin uusin käy hyvin kaupaks? Joo, miten sen ottaa. Ei ole yleistynyt suunnitelmien mukaan. Aika vaisua on ja ainahan sitä voi selitellä, että viallinen kakkonen riittää. Kait se riittää, mutta se kertoo aika paljon kolmosesta kun porukka ei viitti nähä sitä kauheeta vaivaa portata koodeja sille.

Dotnetissä muuten homma menee silleen, että eri framworkit toimii ok rinnakkain.

He he vai sun mielestäs pyyttonin uus versio johtuu siitä, että sitä parannellaan ja dotnetissä siitä, että siinä korjataan vikoja?

Jos et tiennyt, niin ei noilla uusilla frameworkeilla ole tarkotus korjata vikoja, serviisipakeilla on.

Vai että pyyttonin uusin käy hyvin kaupaks? Joo, miten sen ottaa. Ei ole yleistynyt suunnitelmien mukaan. Aika vaisua on ja ainahan sitä voi selitellä, että viallinen kakkonen riittää. Kait se riittää, mutta se kertoo aika paljon kolmosesta kun porukka ei viitti nähä sitä kauheeta vaivaa portata koodeja sille.

Dotnetissä muuten homma menee silleen, että eri framworkit toimii ok rinnakkain.

"He he vai sun mielestäs pyyttonin uus versio johtuu siitä, että sitä parannellaan ja dotnetissä siitä, että siinä korjataan vikoja?"

Samasta syystä niitä uusia versioita tulee. Olet liian tyhmä ymmärtämään sitä, että Pythonissa ei ole toiminnallista vikaa. Parin kymmenen vuoden aikana vaan on opittu, että hommat voi tehdä järkevämminkin, eli kyse on niin sanotusti suunnitteluvirheistä jotka on tehneet päällekkäisyyksiä ja niitä korjaamalla saadaan siistimpi työkalu.

Samasta syystä niitä .NET julkaisujakin tehdään sillä jos kaikki olisi mennyt ensimmäisellä kerralla nappiin niin ei tarvisi uusia julkaisuja tehdä. Eli .NET:ssä on vikaa.

"Vai että pyyttonin uusin käy hyvin kaupaks?"

Ihan varmasti siihen valmistellaan migraatiota. Samalla tavalla kuin .NET 4.0 julkaisuun. Vai oletko tosissasi niin tyhmä, että kuvittelet että sitä pitäisi käyttää jo tuotantokäytössä kun sitä ei ole missään käyttiksessäkään vielä valmiina? Python 3.x kehittyy vielä.

• Ogma

Syntaksin ja kirjastojen opiskeluun kelpaa ihan mikä kieli vaan. Ohjelmoinnin opiskeluun ei tarvita välttämättä mitään kieltä. "Hello Worldin" voi tehdä ihan millä kielellä vaan ja tietorakenteiden sekä algoritmien kontrollirakenteiden ihmettely käy sekin. Kielen valintaan vähän vaikuttaa se mitä teet ja missä meinaat kieltä käyttää.

Basic on hyvä ja itsekin olen sillä aivoni vammauttanut aikoinani. Tosin visuaalinen basikki on vähän eri juttu, mutta sekin on paikkansa lunastanut. C on hankalahko, mutta siinä on ainakin kieltä opeteltavaksi. Samoin on Javan laita (http://javala.cs.tut.fi/welcomePage.do interaktiinen Javan opetusympäristö). C# on varmasti hyvä valinta moneen työpaikkaan.

Webbiin ohjelmoitaessa JavaScript ja AJAX on sellaisia juttuja, joita siellä webbipuolella kannattaa katsella. Samoin PHP ja Ruby ovat tällä saralla kannattavia sijoituksia.

Lopuksi tietysti pitää mainita Python, joka varmasti on erinomainen aloittelukieli. Sitä saa normipyyttonina ja .NET makuisena IronPythonina, jos Microsofin perään haikailet. Microsoftin kehitysympäristö on eräs parhaista ja sen visuaalinen debuggeri hakee vertaistaan.

Kielen valintaan vaikuttaa myös työskentelyalustasi. Jos se on Microsoft, niin valintasi on melko selkeästi Visual Studio. Javan kanssa pelatessasi kannattaa valita Eclipse tai Netbeans. Ja Python on sielläkin eräs mahdollisuus. Linuxin puolella Python on selkeä ykkönen, koska sillä saa tehtyä melkein mitä vaan Linuxissa tarvii tehdä. gcc/g on hyvä kääntäjä paketti, josta löytyy C/C lisäksi Pascal, ADA, ObjectiveC, Fortan ja Java. ADA on hyvä valinta, jos haluat osallistua avaruuden valloitukseen tai sotiin. Jos omistat iPhonen, niin ObjectiveC on erinomainen valita. Cobol ja tulevaisuutesi on turvattu seuraavaksi 20 vuodeksi ;-)

Mahdollisuuksia on paljon enemmän kuin mitä tässä on esitelty. Ota vaikka tavoitteeksi "Hello World"-ohjelman tavoitteeksi ja kokeile Python, Java ja C ympäristöjä. Jos olet MS käyttäjiä, koita Visual Studio Expressiä.

• progrpogg

javascript

python

Suosittelen etsimään eri yliopistojen ohjelmoinnin videoluentoja netistä. On ihan valaisevaa istua läpi ja seurata kuinka joku kertoo alusta pitäen, mitä ja missä. Eri luentoja löytyy eri ohjelmointikielille. Ainakin pythonille, C:lle ja C :lle luulisi löytyvän, kun ovat niin suosittuja. Siksi python, koska python antaa monessa alkuun anteeksi, mitä C ja C ei.

• progprogprog

Java on tosi hyvä alkuun. Laita edelliseen viestiin C:n ja C :n paikalle Java ja sillä varauksella, että se myös antaa anteeksi paljon ja on _erittäin_ suosittu ja yleinen. Varmasti löytyy myös noita luentoja.

• ole erilainen nuori

Etsi joku avoin c/c kääntäjä dos-ympäristöön ja alat vääntään koodia. kirjastosta haet jonkun ikivanhan peliohjelmointioppaan että pääset alkuun.

• ja vieläpä selin!

En tiiä mut selin-pascal-ohjelmointi on ainaski vaikeeta.

Kirjastosa oli yx kirja jonka selässä luki SELIN PASCAL-OHJELMOINTI. Uskon lukemattakin että on vaativaa!

• dfsffsdff

Mielestäni ehdottamasti järjestys pitäisi olla

1. Basic
      2. C
      3. C tarvittaessa

Sitten muita kieliä tarpeen mukaan. Jos osaa C:tä niin varmasti sisäistää muutkin kielet.

Itse pysyn edelleen C:ssä koska sillä luonnistuu lähes kaikki tarvittava tehokkaasti. Skriptikielet sitten pienempiin kikkailuihin.

• sdfsdfsdfs

Tämä.

Basic antaa hyvät valmiudet ohjelmoinnin perusteisiis.

C taas opettaa hyviä ohjelmointitapoja (lähes pakottaa hyviin tapoihin). Lisäksi C:n kanssa täytyy tietää miten tietokone toimii ja mitä tietokoneessa tapahtuu ohjelman aikana.

• Rukutukutukutuk!

Juuri näin.

Basicilla kannattaa aloittaa. Vaikka Small Basic koska on todella yksinkertainen ja sillä pääsee nopeasti alkuun.

http://smallbasic.com/

Tuolla et tee ammattiohjelmia, mutta harrastusjuttuja saa aikaan helposti ja hyvin. Katso etusivulta mitä sillä on tehty. Kun oppii vähän alkeita niin ymmärtää asiat paljon paremmin. Moni nykyisistä konkareista on opetellut alkeita jollain Commodore 64:n basicilla eikä silläkään juuri ammattiohjelmia tehty myyntiin. Oppi kuitenkin.

Ei kannata vaivata päätään seuraavalla kielellä. Opettelee ensin yhdellä jotain ja miettii sitten.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      80
      2809
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      295
      1626
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1527
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1371
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      401
      1349
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      396
      1273
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    8. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      999
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      854
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      832
    Aihe