olenko velvoitettu

tietämätön..........

tekemään lastensuojeluviranomaisille ilmoituksen tuttavaperheestä, jossa aika runsasta alkon käyttöä? Tämä taitaa olla väärä palsta kysyä tätä, mutta kysympä nyt kuitenkin.
Eli kyseisen perheen isä ja äiti käyttävät alkoa päivittäin. Heillä on neljä pientä lasta, nuorin on vaippaikäinen. Muuten heillä on kaikki perusasiat kunnossa, koti on siistit, lapset hoidetaan. Eivätkä he ole väkivaltaisia juovuksissa.

8

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietämätön..........

      ovat todella mukavia ihmisiä, heidän elämäntapaansa vain kuuluu vahvasti alkoholi. Katoin vastikään erään dokumentin, mistä sai sen käsityksen, että "heti ilmoittaa sosiaalitantoille" jos huomaa epäkohtia jossakin perheessä. Itse olen aina ajatellut,että jokainen hoitaa asiansa itse, eikä toisten asioihin mennä puuttumaan. "antaa kaikkien kukkien kukkia vaan". alkoi silti mietettymään olisiko tuo perhe sellainen josta pitäisi tehdä ilmoitus..

    • tupla A

      No kaikkihan on hyvin, ei viinanotto ole mikään syy ruveta lapsia huostaan ottamaan.

      Onko sinulla kikki hyvin, oletko alkoholisti? AA toverit voisivat auttaa!

      • ap..................

        Itse käytän paljon alkoa muttei ole lapsia. Tulin just tuolta kaveriperheen luota, mies sammui sohvalle ja talon emäntä korkkas kolmannen viinipullon, eivät edelleenkään pahoinpitele lapsiaan, mutta mutta. joku ei nyt vaan täsmää..Eli onko se ,että teen heistä ilmoituksen oikea juttu??jotenkin jää aina paha mieli kun lähden sieltä pois..


      • tsemppii
        ap.................. kirjoitti:

        Itse käytän paljon alkoa muttei ole lapsia. Tulin just tuolta kaveriperheen luota, mies sammui sohvalle ja talon emäntä korkkas kolmannen viinipullon, eivät edelleenkään pahoinpitele lapsiaan, mutta mutta. joku ei nyt vaan täsmää..Eli onko se ,että teen heistä ilmoituksen oikea juttu??jotenkin jää aina paha mieli kun lähden sieltä pois..

        pitemmän päälle asia tulee pintaan. ehkä lapset oireilee koulussa tai tarhassa.
        tarhaan,luokanvalvojalle,koulukuraattorille/terveydenhoitajalle toki voit soittaa ja kertoa oman näkemyksesi ja huolesi lapsista. siihen lienee matala kynnys. he ovat saaneet koulutusta asian hoitamiseen.

        olettaisin, että mahdollinen ongelma ilmenee ammattilaisille lasten kautta ja vastuuta voi lykätä sinne.

        jos tilanne menee mahdottomaksi,toki nytkin se alkaa olla sitä, soita sosiaaliin.
        kyllä naapureistakin pitää välittää ja varsinkin lapsista.asiat ei poistu maton alle lakaisemalla.

        tilanne on hankala, kun pitäis olla kaveri mutta samalla pitää huolta eli juopon mielestä pettää luottamus.
        juopon mielipiteen voi jättää omaan arvoonsa.lapset on tärkeintä.


      • Pro-tantta
        tsemppii kirjoitti:

        pitemmän päälle asia tulee pintaan. ehkä lapset oireilee koulussa tai tarhassa.
        tarhaan,luokanvalvojalle,koulukuraattorille/terveydenhoitajalle toki voit soittaa ja kertoa oman näkemyksesi ja huolesi lapsista. siihen lienee matala kynnys. he ovat saaneet koulutusta asian hoitamiseen.

        olettaisin, että mahdollinen ongelma ilmenee ammattilaisille lasten kautta ja vastuuta voi lykätä sinne.

        jos tilanne menee mahdottomaksi,toki nytkin se alkaa olla sitä, soita sosiaaliin.
        kyllä naapureistakin pitää välittää ja varsinkin lapsista.asiat ei poistu maton alle lakaisemalla.

        tilanne on hankala, kun pitäis olla kaveri mutta samalla pitää huolta eli juopon mielestä pettää luottamus.
        juopon mielipiteen voi jättää omaan arvoonsa.lapset on tärkeintä.

        Juuri tästä on kysymys, että tilanteet ovat kinkkisiä. Aina pitäisi ensin luottaa ihmisten / perheiden kykyyn hoitaa asiansa. Valtauttamisesta on kysymys.

        Entiseen edunvalvojaan pystyi luottamaan, mutta nyt minä saan maksaa uudelle.


      • ladyface
        ap.................. kirjoitti:

        Itse käytän paljon alkoa muttei ole lapsia. Tulin just tuolta kaveriperheen luota, mies sammui sohvalle ja talon emäntä korkkas kolmannen viinipullon, eivät edelleenkään pahoinpitele lapsiaan, mutta mutta. joku ei nyt vaan täsmää..Eli onko se ,että teen heistä ilmoituksen oikea juttu??jotenkin jää aina paha mieli kun lähden sieltä pois..

        tässä ajatellaan nyt vain niitä aikuisia ei lapsia tartte "hakata" näkyvästi
        kyllä tuollaisesta elämästä jää arvet ja syvät olivatko he sinusta siinä kunnossa
        että voivat huolehtia lapsistaan kun lähdit entä jos tulee joku hätä tilanne onko heistä kumpikaan sen kuntoinen että vois tehdä jotan?
        puhu edes heidän kanssa jos voit mutta muuten olet kyllä aika vaikeassa tilanteessa
        jos lapset ovat etsijalla teet sitten ilmoituksen jos he vaikka heräisivät
        itse lähdin liitosta jossa mies joi koko ajan kaikki viikonloput lomat
        meillä tyttö joka nyt käsittelee kuuden kuukauden jälkeen asioita ja onneksi puhuu
        asioista tyttö on9v vaikka yhteishuoltajuus ei ole yhtään viikonloppua isällään kännäämisen vuoksi
        joten jos lapsi voi valita kyllä hän haluaa alkottoman kodin ja turvallisen ympäristön!!!


      • tietämätön..........
        ladyface kirjoitti:

        tässä ajatellaan nyt vain niitä aikuisia ei lapsia tartte "hakata" näkyvästi
        kyllä tuollaisesta elämästä jää arvet ja syvät olivatko he sinusta siinä kunnossa
        että voivat huolehtia lapsistaan kun lähdit entä jos tulee joku hätä tilanne onko heistä kumpikaan sen kuntoinen että vois tehdä jotan?
        puhu edes heidän kanssa jos voit mutta muuten olet kyllä aika vaikeassa tilanteessa
        jos lapset ovat etsijalla teet sitten ilmoituksen jos he vaikka heräisivät
        itse lähdin liitosta jossa mies joi koko ajan kaikki viikonloput lomat
        meillä tyttö joka nyt käsittelee kuuden kuukauden jälkeen asioita ja onneksi puhuu
        asioista tyttö on9v vaikka yhteishuoltajuus ei ole yhtään viikonloppua isällään kännäämisen vuoksi
        joten jos lapsi voi valita kyllä hän haluaa alkottoman kodin ja turvallisen ympäristön!!!

        menemme tänään yöksi näille ystävillemme. En siis ole mitään ilmoitusta vieläkään tehnyt.Ei ole pokkaa, ja ainakaan täällä ei kukaan tue/painosta siihen ratkaisuun..Lapset on iloisia ja reippaita. Voisiko olla niin että unohdan tuon huolehtimiseni ja keskityn vaan omiin asioihini? Kuppia ottavat entiseen tapaan ja nyt on tiedossa perheen lisäystä. Ja minua ja avopuolisoa pyysivät jo etukäteen kummeiksi.


      • loklklklk
        tietämätön.......... kirjoitti:

        menemme tänään yöksi näille ystävillemme. En siis ole mitään ilmoitusta vieläkään tehnyt.Ei ole pokkaa, ja ainakaan täällä ei kukaan tue/painosta siihen ratkaisuun..Lapset on iloisia ja reippaita. Voisiko olla niin että unohdan tuon huolehtimiseni ja keskityn vaan omiin asioihini? Kuppia ottavat entiseen tapaan ja nyt on tiedossa perheen lisäystä. Ja minua ja avopuolisoa pyysivät jo etukäteen kummeiksi.

        sekaannut ihmisten hen.kohtaissiin asioihin!?? Todella ärsyttäviä tuommoset kyylät ja esität päin naamaa kaveria!!! Hanki elämä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe