elikkäs, imetya ei suju niinkuin elokuvissa, tiedän että viikko on lyhyt aika mutta siinäkin jo väsyä, eli tilanne tämä:
ongelma päivällä: vauva syö tissiä vähän noin 10-15min. kolmen tunnin välein. enempää ei huoli, nukkuu vaan, hereillä kyllä on 3h välein niinkuin neuvolasta sanottiin ettei saa antaa nukkua liikaa, herätettävä välillä, nyt kyll on hereillä ja silmät auki hiljakseen tutkii paikkoja. nukhataa tissille ja konsteja on kokeiltu kaikkia jo synnärillä, mutta nukkuu vaan. hereillä ollessa on virkeä kylä muttei silloinkaan ime kuin tuon rhkä 10min.
ongelma yöllä: haluaisi imeä muttei saa otetta, huutaa, potkii ja nokkii rintaa suu auki, välillä ei edes yritä saada kiinni. ja jos illala on syöny vähän niin yö on taattu että on ylinälkäinen ja herpaantuu tissillä huutoon. rauhoittuu välillä ihan ok.ja taas yritys ja sitten jo nukahtaakin tissi suuhun ja kun irtoaa ote niin huuto alkaa taas.
päivällä ei haittaa mutta yölklä olen todella väsynyt, en ykjsinkertaiseti pysy hereillä, vaihdan aina vaipan ennen syöttöä että pysyisi hereillä. eli joko huutaa tai nukkuu rinalla (ei ime unisena yhtään)
maitoa tulee hyvin, pumpuklla tyhjään koska täyttyy liikaa.
korviketta olen antanut, tiedän miten se vaikuttaa huonoon imetyksen alkuun, mutta olen kokenut sen pakolliseksi. siis en ole korvikevastaine, mutta haluaisin imettää, tulee paha mieli ja yöllä ahistaa kun ei onnistu. ainut oikea huolenaiheeni on kuitenkin se että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa ja siinä syy pullolle.
käytössä normi tuttipullo ja tutteli, tosin nyt kun sain koneen niin voin lypsää omaa maitoa pulloon tai lusika parempi?? tai aventin pullo mis tutti osa rintaa vastaava, ei tule niin helposti maitoa?
jätänkö pullon pois ja jatkan taistelua siinä toivossa että vauva kyllä vsyä jos sillä on näkä, tuntuu hurjalta kun sanottiin synnärillä että 3 h väelin puoli tuntia imetystä per rinta ja hän syö nyt 10-15 min vain toisesta rinnasta. maanantaina neuvola. pissaa ja kakkaa tulee. ja vauva on 3kiloinen.
antakaa vinkkejä, kokemuksia mitä tahansa :( tämä on jo imetyspuolellakin..
epätoivoinen/uusi vauva/ruuan tarve
9
405
Vastaukset
- Äipyli
Moi! Itselläni esikoinen täytti tänään 5viikkoa ja kuulostaa jokseenkin tutulta tuo meno :)
Aluksi tuosta herättämisestä.. synnärillä piti meijän vauva herättää syömään juurikin tuon 3h välein koska oli sokeritarkkailussa. Tuolloin aina tosi uninen, eikä juurikaan jaksanut syödä. Minä siinä sitten itkua pusersin, kun imetys ei onnistunut ja pelotti lähteä kotiin jos vauva tyyliin kuolee nälkään kun en osaa imettää. Kotona sitten annoin vauvan yksin kertaisesti nukkua, sillä kyllä hän herää kun nälkä tulee! neuvola neuvoi vain, että päivällä pitää herättää jos yli 4h nukkuu, että tulisi rytmi ja nukkuisi yöllä. Yöllä saa sitten neuvolan mukaan nukkua niin paljon kun nukkuu, vaikka 6h tai enemmän :)
Tuohon, että vauva nokkii suu auki, eikä saa otetta: itselläni on käytössä rintakumi. Voi olla, ettei vauva saa kunnon imuotetta jos nänninpäät eivät ole vielä riittävästi venyneet. Itselleni antoivat jo sairaalassa kumin käyttöön ja se on meillä vieläkin imetyksessä mukana. Olen kyllä kokeillut vieroittaa vauvaa siitä, mutta ote ei edelleenkään pysy ja neiti saa kamalia rintaraivareita jotenkin kumi on ja pysyy :)
Kannattaa myös kokeilla asennon vaihtoja, jos jokin asento tuntuu vauvasta hankalalta.
Mielestäni tuo puolituntia per rinta on kanssa melko liioiteltua, normaalisti vauvat ovat rinnalla sen 10-15 min. Etenkin, jos ymmärsin oikein, että vauvasi on vasta viikon ikäinen, noin pieni ei vielä syö edes kovin paljoa maitoa. Tissillä oloaika kasvaa sitten kun vauvakin kasvaa. Jos vauva lopettaa syömisen, niin minusta se on merkki siitä, että yksinkertaisesti se on kylläinen. Jos vauvalla on nälkä, niin kyllä se ilmoittaa asiasta :D
Sairaalassa minulla sanottiin, että jos vauva pissaa ja kakkaa päivittäin, niin silloin saa myös ravintoa riittävästi. Kätilö sanoi myös, että jos vauva ei saa riittävästi ravintoa, sen päälaella oleva aukile painuu silminnähden kuopalle. Eli seuraile vain vauvan vaippaja ja päätä :)
Tuosta korvikkeesta vielä, en näe itse mitään ongelmaa korvikkeen annon suhteen. Itsekkin annan korviketta tietyissä tilanteissa (käytän tuttipulloa), myös oman maidon käyttö on hyvä juttu :)
Kunhan pidät korvikkeen kanssa mielessä sen, ettet syötä vauvaa liikaa. Vastasyntyneet (ihan niinkuin aikuisenkin) vatsalaukku venyy jos saa liikaa ravintoa ja tämä voi johtaa lihomiseen.
Mutta tosiaan, etsikää vauvan kanssa yhteinen rytmi syömisen suhteen, tarkkailkaa ja tutustukaa toisiinne :) Kyllä asiat järjestyy ja helpottuu ajan kanssa :)- ap,.
kiitos paljon, ihan itketti lukea tuota tekjstiäsi, helpotti siis paljon, :))
- äiskä2009
ap,. kirjoitti:
kiitos paljon, ihan itketti lukea tuota tekjstiäsi, helpotti siis paljon, :))
Ajattelin tuskaasi vielä helpottaa kertomalla omaa tarinaa.
Meillä tyttö syntyi kuukauden etuajassa, ja alussa piti painon takia herättää kahden tunnin välein syömään. Ite syömisurakassa meni puolisen tuntia ku vauva nukahti aina kesken eikä todellakaan mitään herkkua ollu "pakkosyöttäminen", ei siis väsyneenä syönyt.. lähinnä se oli sitä,että maitoa valui suuhun ja sit tuli nielemisrefleksi..
Mulle sanottiin etten saa väsyttää vauvaa tissillä,että sen on vaan syötävä,että paino nousee. niinpä meillä oli pitkään käytössä pelkkä pullo. päivittäin kokeilin vähän antaa rintaa,mutta söi siis pullosta lähes koko ajan. Lypsin omaa maitoa ja juotin sitä.
Sit siirryttiin pikkuhiljaa rintakumia käyttämään ja monien tuskallisten turhien yritysten jälkeen tyttö alkoi hoksaamaan idean. Toki myös voimia alkoi kertymään ja jaksoi pitempiä pätkiä olla hereillä. Lopulta enää öisin tarjosin rintakumin kautta ku sai sillein helpommin otteen täydestä rinnasta ja päivisin syötiin jo ilman kumia. Nykyään Tyttö syö pelkkää rintaa eikä oikein pullosta osaa enää edes juoda. (ikää yli 4kk).
Meillä opittiin syömään rinnasta vasta siis yli kuukauden ikäisenä!! Joten ole huoleti, ja sitkeästi tarjoa rintaa, kyllä se taito imemiseen löytyy. Ja muista myöskin , että jos se ei suju, ni sitten se ei suju!! niin ja sitten siitä ajasta.. Meidän neiti on syönyt tasan 7minuuttia kerrallaan ja maito on kyllä riittänyt ja tytöllä paino noussu hienosti. Nyt ihan viime viikolla on syöntiaika vähän pidentynyt.
- 17+11
anna sitä omaa pumpattua äidinmaitoa pullosta, jos kerran pumpullekin hyvin heruu?
- ap..
joo eli sori saatto olla sekavasti selitetty mutta tilanne siis se että nyt annan pumpusta omaa jos tarve, sain pumpun vasta.siis sitä ennen annoin korviketta. nyt menny vuorokausi että en ole pulloa antanut, jee!! pikkuhiljaa sujuu, eka siis ongelma et ei syö tarpeeks mielestäni ja nyt niinpäin että syö vähä mut useesti, siis mewlki kokoajan pitäs päästä tissille. kopsaan toiselle palstalle kirjottamani jutun viimeyön ja aamun syönnistä! ja sen nyt huomasin että maitoa tulee tissistä paljon, kokoajan valuu suupielistä jos ote herpaantuu!
kiitos taas vastanneille!! - ap.
ap.. kirjoitti:
joo eli sori saatto olla sekavasti selitetty mutta tilanne siis se että nyt annan pumpusta omaa jos tarve, sain pumpun vasta.siis sitä ennen annoin korviketta. nyt menny vuorokausi että en ole pulloa antanut, jee!! pikkuhiljaa sujuu, eka siis ongelma et ei syö tarpeeks mielestäni ja nyt niinpäin että syö vähä mut useesti, siis mewlki kokoajan pitäs päästä tissille. kopsaan toiselle palstalle kirjottamani jutun viimeyön ja aamun syönnistä! ja sen nyt huomasin että maitoa tulee tissistä paljon, kokoajan valuu suupielistä jos ote herpaantuu!
kiitos taas vastanneille!!kiitos vastauksista! yö meni sitten niin että tein illalla päätöksen että en anna korviketta vaan pelkkää tissiä ja syö mitä syö, kello soi 3h välein mutten aina sanut hereille eli ruokaa sai näin:
ilta klo 19.30 imi rintaa n.20min
ilta klo 20.00 kylpy, vaippa
ilta klo 22.00, imi rintaa 10min
yö klo 1.00, vaippa
yö klo 1.30, 15 min imi rintaa
aamuyö klo 5.00, maisteli rintaa vain , lypsin rintoja koska yli täynnä
aamu 6.30 vaippa
aamu 7.00, imi rintaa 0,5h
aamu 9-10 söi vähän väliä pikku annosta, pari imua ja sitten irrotti otteen
aamu 10, vaippa
päivä 10.30, imi vähän
päivä 12.30 imi vähän
päivä 13.00 imi vähän
päivä 14, imi vähän
eli vaipassa aina pissa ja kakkaa tullut aamulla reilusti. nuo imi vähän meinaa sitä et alottaa ja lopettaa melki heti, hereillä kyllä on, puottaa nännin pois ja huutaa heti jos liikahtaa tai nousee, nyt tyytyväinen kun koskettaa rintaa vaikkei sitä ime. eli nyt syöny vähän mut usein. ku aijemmin tuntu et ei syö. yöl nukkuu hyvin pitkällä välillä mut aamuyöstä alko tuo puljaaminen..eli näin tänään, miltä kuulostaa? miten tuo vaipan vaihto kun joku sano ettei tarttis yöl vaihtaa??? - jaslkj
ap. kirjoitti:
kiitos vastauksista! yö meni sitten niin että tein illalla päätöksen että en anna korviketta vaan pelkkää tissiä ja syö mitä syö, kello soi 3h välein mutten aina sanut hereille eli ruokaa sai näin:
ilta klo 19.30 imi rintaa n.20min
ilta klo 20.00 kylpy, vaippa
ilta klo 22.00, imi rintaa 10min
yö klo 1.00, vaippa
yö klo 1.30, 15 min imi rintaa
aamuyö klo 5.00, maisteli rintaa vain , lypsin rintoja koska yli täynnä
aamu 6.30 vaippa
aamu 7.00, imi rintaa 0,5h
aamu 9-10 söi vähän väliä pikku annosta, pari imua ja sitten irrotti otteen
aamu 10, vaippa
päivä 10.30, imi vähän
päivä 12.30 imi vähän
päivä 13.00 imi vähän
päivä 14, imi vähän
eli vaipassa aina pissa ja kakkaa tullut aamulla reilusti. nuo imi vähän meinaa sitä et alottaa ja lopettaa melki heti, hereillä kyllä on, puottaa nännin pois ja huutaa heti jos liikahtaa tai nousee, nyt tyytyväinen kun koskettaa rintaa vaikkei sitä ime. eli nyt syöny vähän mut usein. ku aijemmin tuntu et ei syö. yöl nukkuu hyvin pitkällä välillä mut aamuyöstä alko tuo puljaaminen..eli näin tänään, miltä kuulostaa? miten tuo vaipan vaihto kun joku sano ettei tarttis yöl vaihtaa???Ja jos ei toinen käytä tuttia niin voipi olla, että sinä olet tuttina aina välillä :) Meillä ainakin teki niin alussa, kun ei syönyt tuttia. Ja ensimmäiset kaksi kuukautta oli yhtä imettämistä ja imettämään rupeamista, siltä se ainakin tuntui. Jos vain itse jaksat imettää tiheästi niin anna mennä hyvällä omallatunnolla! Minulla maitoa tuli niukahkosti ja imetysvälit oli n. 1,5h. Olihan se "työlästä" välillä, mutta ajattelin sen niin, että näillä töin nyt ollaan. Jos meidän tyttö alkoi lupsutella tissillä niin silloin laitoin homman pakettiin ja otettiin vähän päästä uudelleen (jos tarvetta oli).
Minä vaihdoin ensimmäisenä kahtena viikkona vaippaa yöllä, mutta koska tyttö virkustui siitä niin paljon, että valvoi sitten pari tuntia, lopetin sen. Yöllä tulee kuitenkin vain pissa ja meidän tytön pylly on siisti ja iho kestää, joten vaihdan vaipan sitten ensimmäisenä aamulla (ellei ole tullut kakkaa). Tähän saakka homma on pelannut hyvin niin. Mutta jos kaverinne on unelias rinnalla niin vaipanvaihdolla hänet voi herätellä, jollei tarvitse herätellä, pissavaipat voi vaihtaa vasta aamulla.
Toinen on vielä pieni ja te molemmat harjoittelette imetystä, joten älä hermostu. Se kuuluu asiaan, että lupsuttelee kokoajan, toinen hakee siitä samalla turvaakin ja toisaalta tilaa maitoa tulevaisuutta varten. Ja kerran vaipat hyvin kastuu niin saa varmasti tarpeeksi ruokaakin.Luota vain itseesi! - ap..
jaslkj kirjoitti:
Ja jos ei toinen käytä tuttia niin voipi olla, että sinä olet tuttina aina välillä :) Meillä ainakin teki niin alussa, kun ei syönyt tuttia. Ja ensimmäiset kaksi kuukautta oli yhtä imettämistä ja imettämään rupeamista, siltä se ainakin tuntui. Jos vain itse jaksat imettää tiheästi niin anna mennä hyvällä omallatunnolla! Minulla maitoa tuli niukahkosti ja imetysvälit oli n. 1,5h. Olihan se "työlästä" välillä, mutta ajattelin sen niin, että näillä töin nyt ollaan. Jos meidän tyttö alkoi lupsutella tissillä niin silloin laitoin homman pakettiin ja otettiin vähän päästä uudelleen (jos tarvetta oli).
Minä vaihdoin ensimmäisenä kahtena viikkona vaippaa yöllä, mutta koska tyttö virkustui siitä niin paljon, että valvoi sitten pari tuntia, lopetin sen. Yöllä tulee kuitenkin vain pissa ja meidän tytön pylly on siisti ja iho kestää, joten vaihdan vaipan sitten ensimmäisenä aamulla (ellei ole tullut kakkaa). Tähän saakka homma on pelannut hyvin niin. Mutta jos kaverinne on unelias rinnalla niin vaipanvaihdolla hänet voi herätellä, jollei tarvitse herätellä, pissavaipat voi vaihtaa vasta aamulla.
Toinen on vielä pieni ja te molemmat harjoittelette imetystä, joten älä hermostu. Se kuuluu asiaan, että lupsuttelee kokoajan, toinen hakee siitä samalla turvaakin ja toisaalta tilaa maitoa tulevaisuutta varten. Ja kerran vaipat hyvin kastuu niin saa varmasti tarpeeksi ruokaakin.Luota vain itseesi!kiitos
- talipallukka
ap.. kirjoitti:
kiitos
Olen itse kolmen äiti ja tutulta kuullostaa. siitä tiedät että vauva voi hyvin, että se on virkeä ja paino nousee. Minä mittaan tavan vaaalla itseni kanssa ja vähennän oman painoni siitä, jotta saan suurinpiirtein tietää onko vauva kasvanut esim kerran viikossa... Kun aluksi se kasvutahti on tosi nopeeta n.200g viikossa vauvalla voi olla enempikin, niin sen huomaa... Älä herättele turhaan syömään, vauva sen itse ilmoittaa. Mulla on ollu alle 3 kiloinen tyttö muut ovat hiukan sen kolmen kilon ylitse. Ja nyt mulla on 6 viikon ikäinen tyttö, joka lihoo kyllä ihan mukavasti on tullu 6 viikkoon se reilu 1 kilo painoa, joka ihan riittää, jos alimmasta painosta lasketaan niin sitten liki puolitoista kiloa=).
Pumppaamalla ei sitten saa välttämättä ollenkaan aina ulos, vaikka vauva saakin, tämä on ihan tuttu juttu. Kävin joskus sairaalassa ja mittautin vauvan, saako se mitään aiemman kohdalla, kun epäiltiin että on vatsaporttin ahtautta pulautteli niin paljon, ja tyttö oli 3 viikkoinen. Mittasivat vauvan heti imetyksen jälkeen ja 60 milliä oli imeny tietämättäni, vaikka rinnat tuntui tyhjiltä...
Aiemmin olen lopettanu imetyksen kun tiheän imemisen kautena olen luullu että maito ei riitä eli 3 viikkoisena, molemmat aiemmat kerrat=( No nyt oon imettäny koko ajan, mutta annan illalla hiukan lisämaitoa ja d-vitamiinit lisämaidon kanssa, jos en ehdi lypsää, ja multa ei kunnolla tuu koneella maitoa enää. Välillä rinnat on tyhjemmät kun sitten hetken päästä tietenkin...ne mukautuu vauvan tarpeeseen. Ja mullakaan ei oo tää vauva ikinä tississä kauan vain 8-15 minsaa ja se on siinä, ihan ekana viikkona oli pitkiä aikoja kun herutteli ja tietysti minä aina tarjosin joka itkuun ennen kun aloin erottaa itkuista vivahteet, eli ei se aina nälkään ime, ja välillä vaan nuputtaa huvikseen, eli ei nieleksi. ja ekana viikkona tää ei juuri tehny muuta kun nukkui ja annoin nukkua... Nyt on jatkuvasti hereillä ne pitenee ne hereillä olot myöhemmin... Pärjäile. Ja vielä että mun vauva nukkui joskus reilu viikon iässä 6 tuntia yöllä, nyt ei oo nukkunu kertaakaan sitä! Sekin on mahdollista joskus... Ja kakat harvenee joskus 3 viikon jälkeen, meillä jopa niin paljon että vain joka toinen päivä tulee kakka tai on ollu 3 päivän taukokin ja iso läjä kerralla, pissejä alkaa taas tulla hirmu usein n kymmenen päivässä....Se on yksilöllistä, alkuun voi tulla toistakymmentä kakkaläjää päivässä=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse2616962Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r534943Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1004481Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli94286Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s393773Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1183665Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan683636Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava253532SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha713313Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739592470