MAAKAASU TULEE VEROLLE?

Maakaasuautoilija

Sain tänään sisäpiirin tiedon:
"Käytä kaikkia kontaktejasi, hallituksen esitys on:
MAAKAASUAUTOILLE TULEE KÄYTTÖVOIMAVERO 2011 ALUSTA!"

Toimikaa nyt!

Jos käyttövoimavero toteutuu merkitsee se muutossarjan, katsastuksen ja ajankäytön lisänä niittiä koko biokaasutuotannolle ympäri Suomea. Maakaasu dieselverotettuna tulisi jäämään vain ammattikäyttöön esim. julkinen liikenne on käyttövoimaverosta lailla erikseen vapautettu.

Odottelin 1,5v juuri verotuskohtelun selkeytymistä ja kun hallitus antoi kantansa elokuussa 2009 julkistetun energiapoliittisen työryhmän selontekoon "Maakaasun liikennekäytön verotus säilyy ennallaan" uskalsin tehdä investoinnin. Nyt 8kk ko. ajankohdasta esitys on vastoin aiempaa julkilausumaa!

OTTAKAA YHTEYTTÄ BIOKAASUN LIIKENNEKÄYTÖN MERKITYKSEN YMMÄRTÄVIIN PÄÄTTÄJIIN NYT!

- Hiukkaspäästöt 40x dieseliä pienemmät, puhdas päästöinen jopa hengitettävä!
- Muutoin hukkaan menevä jae energiatuotannossa.
- Sopii Suomen maatalouden käyttöön ja sivutuotantoon kaikkialla eli kotimainenkin polttoaine.
- Heti käyttöön otettava ympäristölle turvallinen polttoaine ilman atomivoimaloita (vertaa vetyauto).

.......................

Kun kaasut ajollani 30000km/v maksavat 1400€ (keskiverto ajaa 15000km / 700€) niin esitys hallitukselle = käyttövoimavero kohdallani 412€ tarkoittaa "puskasta" 30% veronkorotusta (ja tavikselle 59%)?

JÄITÄ HATTUUN JA KATSOTAAN MITÄ TULEMAN PITÄÄ - TUO TAPPAISI KERRALLA MAAKAASUN KÄYTÖN (kaupunkibusseja lukuunottamatta joita käyttövoimavero ei koske).

23

2690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..hittoa...

      Olipa monimutkainen selitysyritys, taidat olla joko Gasumilta tai Rosneftilta... ?

      • vai joku muu?

        Kaikista henkilö-ja pakettiautoista, joiden polttoaine on muu, kuin bensiini, menee käyttövoimavero ( ennen sitä kutsuttiin dieselveroksi).
        Jos tämä teksti, mikä luki autoverolaskussani, pitää paikkaansa, niin johan siitä kaasuautosta menee se vero nytkin!


      • Maakaasuautoilija
        vai joku muu? kirjoitti:

        Kaikista henkilö-ja pakettiautoista, joiden polttoaine on muu, kuin bensiini, menee käyttövoimavero ( ennen sitä kutsuttiin dieselveroksi).
        Jos tämä teksti, mikä luki autoverolaskussani, pitää paikkaansa, niin johan siitä kaasuautosta menee se vero nytkin!

        Tarkista ennen kuin väität perättömi (ja tarkista omko autoverosi oikein)!"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/

        Koottu lakiteksti nyt:

        Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281
        12 §
        Verosta vapaat ajoneuvot
        Ajoneuvoverosta ovat vapaat:
        Käyttövoimaverosta ovat vapaat polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 6 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetut metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot.

        ......
        Laki «polttoainemaksusta» 30.12.2003/1280
        6 § (19.5.2006/379)
        «Polttoainemaksusta» vapaat ajoneuvot
        «Polttoainemaksusta» ovat vapaat:
        5) metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot;
        ......

        Lähde:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/


      • Bio Opel mies
        Maakaasuautoilija kirjoitti:

        Tarkista ennen kuin väität perättömi (ja tarkista omko autoverosi oikein)!"
        http://www.finlex.fi/fi/laki/

        Koottu lakiteksti nyt:

        Ajoneuvoverolaki 30.12.2003/1281
        12 §
        Verosta vapaat ajoneuvot
        Ajoneuvoverosta ovat vapaat:
        Käyttövoimaverosta ovat vapaat polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 6 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetut metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot.

        ......
        Laki «polttoainemaksusta» 30.12.2003/1280
        6 § (19.5.2006/379)
        «Polttoainemaksusta» vapaat ajoneuvot
        «Polttoainemaksusta» ovat vapaat:
        5) metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot;
        ......

        Lähde:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/

        ...tämä ole päätetty. Minusta vaan esitys. Saattaa et menee läpi. Pitäisi tehdä jotain!

        Lähen kyllä mukaan eduskuntalolle puhumaan ja....... Saakeli kun tun Pekkarinen kääntelee takkiaan.

        Kumpi sulla BMW vai Volkkari. Epäilen volkkaria Tulen puheille viikolla kun tankilla olen. Minusta saatte vittumaisen kumppanin vastustajille.

        ME TEHDÄÄN TÄLLE JOTAIN.


    • Takaisin bensaanko

      Itse päädyin kaasuautoon juuri siitä syystä, että siinä ei ole mitään kiinteää ajomäärästä riippumatonta veroa/maksua. Vähän kuluttavalla pikkudieselillä ajokaan kun ei kannata, jos on onnistunut karsimaan vuotuiset kilometrinsä selkeästi alle keskivertoautoilijan. No nyt jos kaasuillekin lätkäistään kiinteä "rangaistusmaksu" niin ei kai jää muuta vaihtoehtoa, kuin poistattaa silloin autosta kaasukäyttömahdollisuus ja muutoskatsastaa se pelkäksi bensaksi, missä ei taas ympäristön kannalta ole järkeä.

      Etenkin tällä hetkellä kaasu soveltuu parhaiten juuri lyhyehköä matkaa ajaville, kun tankkien vetoisuus sallii tyypillisesti 200-300 km:n ajon ennen seuraavaa tankkausta ja verkoston laajuus on mikä on, eli toimintasäde jää lähes pelkästään eteläisimpään kymmenykseen Suomesta. Pitkää matkaa ajaville, joilla ajomäärä kuittaisi helposti polttoaineveron, kaasusta ei siis ole vielä aikoihin vaihtoehdoksi, joten kyllä tällä taas saadaan nitistettyä hyvä ajatus vähäpäästöisemmästä autoilusta tehokkaasti. Hyvä, viranomaiset!

      • mmakine

        ....niin mietipä sitä millainen veropompsahdus bensaa tulee kohtaamaan.

        Sisäpiirintiedot ja muut huhupuheet voidaan jättää omaan arvoonsa mutta fakta on se että valtiovarainministeriö valmistelee polttoaineverouudistusta jonka olisi tarkoitus tulla voimaan 2011 ja jonkun juhlapuheen mukaan siitä pitäisi tulla ympäristöystävällisempiä polttoaineita suosiva. Tuskinpa bensa pääsee siitä yhtä helpolla kuin maakaasu.

        Mutta: Mitään ei ole vielä virallisesti päätetty paitsi jos haluaa uskoa näitä "sisäpiirin tietäjiä".


    • Simppa K

      ..Että auton ja polttoaineen verottamisessa ei oikeasti ole kysymys ilmastosta vaan keinosta paikata valtion kassaa ja ajaa ideologisia tavoitteita.
      Ilmasto fundamenttalisti Oras T on todennut että esim sähkäauto ei ole ratkaisu vaan välivaihe tavoite tilanteeseen jossa yksituinen ihminen ei voi liikkua vapaasti paikasta toiseen. Oppi on sieltä punavihreästä kirjasta jota eduskunnalle luetaan kuin iltasatua. Ja maailma pelastuu....

    • Lada Atomkraft

      Suomalainen energiapolitiikka erityisesti liikenteen osalta on verotuloja korostava. Jos markkinoille tulee jokin liikennekäyttöön sopiva ei-bensiini/diesel-ratkaisu, joka olisi järkevä, käytössä edullinen, ympäristöystävällinen, kotimaista teknologiaosaamista ja vientipotentiaalia edistävä, sen markkinoille tulo torpataan älyttömillä veroilla. Muissa maissa näihin suhtaudutaan paljon myötämielisemmin.

      Suomi verottaa itsensä hengiltä. Maksetaan vaan älyttömiä summia tuontiöljystä, kunhan valtio saa verotulonsa. Sähköautosta pitää maksaa käyttövoimavero (ns. dieselvero). Jos jokin polttoaine onkin hetken edullista, on melko varmaa, että tuokin porsaanreikä tukitaan pikimmiten.

      Jos joku keksisi vedellä kulkevan auton, se varmasti ostettaisiin keksijältä ja vaiettaisiin kuoliaaksi. Tai sitten vesi maksaisi kohta enemmän kuin bensiini. Autoissa ei saisi käyttää muuta vettä kuin verollista, mikä varmistettaisiin elektronisella polttoainevalvonnalla.

      • Bio Opel mies

        Tuskin koskaan uskotaan. Meitä on vaan niin pieni joukko, millä ei ääni nouse tarpeeksi. Elämä on?!? Tykkään kun tulee uusi jako hommista.


    • doctor of methasine

      Entisenä CH4 (metaani/maakaasu/biokaasu) -"aktivistina" voin kertoa, että kaikki "keinot" tuon veromuutoksen "estämiselle" on kyllä tehty. Yllä ollut kirjoitus ei tunnu tietävän kaikkia nykyisen "kaasuautoissa" käytettävän asennustekniikan ja alkuperäisen moottoritekniikan eroavaisuuksia. Näistä eroista johtuen kaasulla ajaminen ei läheskään aina ja kaikilla moottorin rasituksilla (kierros/kW) ole itsestäänselvästi se "puhtain vaihtoehto".
      Polttoaineen kulutuksella per ajettu matka on merkitystä myös itse loppupäästöihin.
      Näihin kokonaispäästöihin VM (valtiovarainministeriö) perustaa kantansa veromäärien tasapäistämiseen/polttoaine.
      Esim. nykyinen dieselmoottori 1.4-litrainen "commonrail", kuluttaa 100km vain puolet siitä, mitä bensalla (ja kaasulla) käyvä moottori. Jos teoreettisesti CO2-päästöt ovat korkeimmillaan kirjoittajan esittämät, todellisuudessa päästöt ovat usein jopa korkeammat, kuin alkuperäispolttoaineella ajettaessa. Nämä todelliset päästöt on pitänyt muutoskatsastuksen yhteydessä todentaa, ja harvalta kaasusarjoitukselta normipäästöt alittuvat ajettaessa kaasulla.
      Se, että dieseliltä poistetaan henkilöautokäytössä vuotuinen käyttövoimavero on "ekoteko" mitä suuremmassa määrin. Koska vero siirtyy polttoaineen hintaan (hanahinta bensan tasolle), mutta polttoaineen kulutus per henkilöauto laskee ajettaessa diesel-autoja, saavutetaan myös kokonaismäärällisesti pienempi polttoaineen kulutus per Suomessa ajetut kilometrit.
      Itse olen vaihtanut sähköpyörään. Kun lasketaan, että henkilöauto painaa yli 1000kg ja siinä istuu yksi 100kg henkilö, kuluu tuon kokonaismassan 1100kg liikutteluun 10% käytetyn polttoaineen energiataseesta, jolloin hyötysuhteellisesti yhdestä käytetystä litrasta kuluu vain 1% tuon henkilön liikuttamiseen.
      Onko siihen maailmantaloudellisesti varaa ja kuinka kauan, onkin toinen kysymys.
      Ainoastaan Pohjois-Amerikassa kulutetaan 1500 000 000 litraa polttoaineita päivässä ajoneuvoliikenteessä. Jos tuo määrä korvattaisiin sähköllä, tarvittaisiin n. 500 ydinvoimalaa lisää amerikan mantereelle.
      Eli siirtäkää itseänne paikasta toiseen jollain muulla tavalla, kuin 1400kg kuollutta painoa ympärillänne!

      • Bio Opel mies

        Siis onko tehty? Tiedän et olette yrittännyt paljon ja aina takkiin!! Se lannistaa! Haketta kontissa ei pysty ehkä piilottaan. Kaasu ei sitäkään helposti tankeissa. Ehkä ei kuulu tälle osastolle, mut varautukaa valtion hyökkäykseen,mitä tällä hetkellä menossa. Orjuutus ja aseet?!?


      • kaasulta bensalle
        Bio Opel mies kirjoitti:

        Siis onko tehty? Tiedän et olette yrittännyt paljon ja aina takkiin!! Se lannistaa! Haketta kontissa ei pysty ehkä piilottaan. Kaasu ei sitäkään helposti tankeissa. Ehkä ei kuulu tälle osastolle, mut varautukaa valtion hyökkäykseen,mitä tällä hetkellä menossa. Orjuutus ja aseet?!?

        Jos meinaa säästyä nyt voimaantulevalta ensimmäisen ja tulevien vuosien käyttövoima-verokauden kaasuveromaksuilta, täytyy kaasuajoneuvo muuttaa kaasulta takaisin käymään VAIN bensalla. Jotta muutosmerkintä tulee myös rekisteriotteeseen (CH4 tilalle BE), täytyy ajoneuvo myös muutoskatsastaa.


      • ekoteko?

        Ai, nyt on nokivasaralla ajo ekoteko, vaikka nokivasaran pienhiukkas- ja typenoksidipäästöt saavat olla 3-5 kertaiset bensakoneiden vaatimuksiin verrattuna.

        Eikä mene CO2-päästötkään kulutuksen suhteessa. Dieselistä syntyy enemmän CO2:ta litraa kohti, koska polttoaineen tiheys ja kemiallinen koostumus (hiilen ja vedyn määrien suhde) ovat erilaiset.

        Jos verotus menisi oikeasti päästöjen mukaan, pitäisi nokivasaroilla olla samat päästörajat tai ainakin jonkinlainen saastevero (siis nykyistä vastaava) tai käyttörajoituksia (kuten sivistysmaihin onkin puuhattu) kaupunkiliikenteessä. Ja polttoaineen veron per litra pitäisi kanssa olla suurempi dieselillä, koska siitä tosiaan syntyy enemmän hiilidioksidia per litra.


      • tosi biokaasu pers
        ekoteko? kirjoitti:

        Ai, nyt on nokivasaralla ajo ekoteko, vaikka nokivasaran pienhiukkas- ja typenoksidipäästöt saavat olla 3-5 kertaiset bensakoneiden vaatimuksiin verrattuna.

        Eikä mene CO2-päästötkään kulutuksen suhteessa. Dieselistä syntyy enemmän CO2:ta litraa kohti, koska polttoaineen tiheys ja kemiallinen koostumus (hiilen ja vedyn määrien suhde) ovat erilaiset.

        Jos verotus menisi oikeasti päästöjen mukaan, pitäisi nokivasaroilla olla samat päästörajat tai ainakin jonkinlainen saastevero (siis nykyistä vastaava) tai käyttörajoituksia (kuten sivistysmaihin onkin puuhattu) kaupunkiliikenteessä. Ja polttoaineen veron per litra pitäisi kanssa olla suurempi dieselillä, koska siitä tosiaan syntyy enemmän hiilidioksidia per litra.

        Joutuuko jo asennetun kaasuauton siis purkamaan ja taas muutoskatsastamaan, ettei joudu maksamaan vuosiveroa kaasukäyttöisestä autosta???


      • halmittaa kyvvä
        tosi biokaasu pers kirjoitti:

        Joutuuko jo asennetun kaasuauton siis purkamaan ja taas muutoskatsastamaan, ettei joudu maksamaan vuosiveroa kaasukäyttöisestä autosta???

        kyllä taitaa joutua palauttamaan auto käymään vain bensalla :)))


    • Osittain kuuno

      Herran aloittajan tulisi erottaa käsitteet biokaasu ja maakaasu. Maakaasu on fossiilinen polttoaine, vaikka dieseliä puhtaaampi onkin.

      • ex worker

        Kaasuajoneuvosta maksetaan veroa seuraavasti: Esim. 1650kg kokonaismassan henkilöauto;
        perusvero 128€/v käyttövoimavero 403€/v = 531€/vuosi. Mikäli haluat välttää kaasuauton käyttövoimaveron, tulee ajoneuvo muuttaa takaisin bensiinikäyttöiseksi ja muutoskatsastaa, jolloin rekisteriotteesta poistuu käyttövoima CH4/kaasu.
        Luonnollisesti kaasuauto pitää purkaa kaasuosistaan ja muutoskatsastaa. Eli asennusprosessi "käännettynä".


      • V8
        ex worker kirjoitti:

        Kaasuajoneuvosta maksetaan veroa seuraavasti: Esim. 1650kg kokonaismassan henkilöauto;
        perusvero 128€/v käyttövoimavero 403€/v = 531€/vuosi. Mikäli haluat välttää kaasuauton käyttövoimaveron, tulee ajoneuvo muuttaa takaisin bensiinikäyttöiseksi ja muutoskatsastaa, jolloin rekisteriotteesta poistuu käyttövoima CH4/kaasu.
        Luonnollisesti kaasuauto pitää purkaa kaasuosistaan ja muutoskatsastaa. Eli asennusprosessi "käännettynä".

        että mikä tahansa tässä maassa joka kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta ei ole pitkään olemassa. Jos oikeasti haluat päästä halvalla niin ainoa mahdollisuus on asennuttaa auto kaksikäyttöiseksi mutta ei muutos katsastaa. Katsastusmies ei sitä huomaa. Ainakaan meikäläisellä. Muuten toi 3000e asennushinta on noin 300% ylihinnoiteltu. Tuntipalkaksi asentajalle tulee 250e/h kun kaikki muut kulut on vähennetty. Eli mun puolesta ihan hyvä että tulee uusi laki niin päästään tosta kaasusta eroon ja ajetaan taas kunnon bensakoneilla.


    • Tpolso

      Viestiketjun kirjoittaja oli ilmeisesti oikeassa sisäpiirin tietoineen, sillä 1.7.2010 tuli juuri tuollainen järjetön esitys. Itse asun pohjois-suomessa, (enkä työsekentele energia-alalla) ja toivoin joskus saavani vaihtoehtoja sille, mitä tankkaan. Enpä taida saada, vaikka järkevää ja puhdasta olisi: http://www.gasum.fi/gasumyrityksena/media2/uutiset/Sivut/Esitysenergiaverotuksenmuutoksestakohtuutonmaakaasunosalta.aspx

      Suomalaisessa liikenneverotuksessa halutaan tarjota vain ja ainoastaan näennäis "vaihtoehtoja", jotta liikenne toimisi edelleen verokarhun naamiona. Vaihtoehdot ovat kuin Venäjän demokratiassa - näennäisesti eriä, silti kaikki samaa. Kaikki aidosti muut vaihtoehdot "tulevat liian kalliiksi" ja sysätään siten marginaaliin.

      Suomen "vaihtoehdot" ovat bensa ja kiisseli. Eli siis jalostusasteessa on eroa, mutta molemmat tehdään tuontiöljystä. Vuosikymmeniä suomalainen energiapolitiikka on ollut vain sen laskemista, "kuinka paljon pitää ajaa vuodessa, että Diisseli kannattaa?" Näiden lantraaminen etanolilla (tuleva E10, E20myöhemmin) on hidas prosessi ja käy kalliiksi köyhille vanhan auton omistajille.

      Aidot vaihtoehdot synnyttävät aitoa kilpailua. Jos mahdollistettaisiin puukaasun (jota viimeksi kehitettiin sota-aikana), bioetanolin, Venäjän maakaasun ja kaiken muunkin käyttö, markkinoiden kilpailu automaattisesti johtaisi innovaatioihin, ja löydettäisiin nopeasti vaihtoehtoja öljylle. Nyt verotus "uudistus" suuntaa katseen taaksepäin. Ainoa liikennemoottori, jota on kehitetty vakavissaan viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen on polttomoottori, josta pitäisi pikimmiten päästä eroon!

      • diesel-kaasu

        Ainakin raskaan kaluston kannattaa vielä muuttaa diesel-käyttöiset autonsa vähemmin verotetuille (polttoaine-vero) polttoaineille! Dieselillä ja kaasulla sama käyttövoimavero (bensa- ja MUUT polttoaineet), vaikka hanahinta erilainen (ja ero suhteessa kasvaa)! Jos polttoaine-seoksesta esim. 50% muuta kuin dieseliä, loppusäästö n. 25% polttoainekustannuksista!


      • bensalla kyllä
        diesel-kaasu kirjoitti:

        Ainakin raskaan kaluston kannattaa vielä muuttaa diesel-käyttöiset autonsa vähemmin verotetuille (polttoaine-vero) polttoaineille! Dieselillä ja kaasulla sama käyttövoimavero (bensa- ja MUUT polttoaineet), vaikka hanahinta erilainen (ja ero suhteessa kasvaa)! Jos polttoaine-seoksesta esim. 50% muuta kuin dieseliä, loppusäästö n. 25% polttoainekustannuksista!

        saako dieselkäyttöisen auton muutettua kaasukäyttöiseksi?


      • Anonyymi
        bensalla kyllä kirjoitti:

        saako dieselkäyttöisen auton muutettua kaasukäyttöiseksi?

        Dieselin saa muutettua dual fueliksi jossa nestemäinen polttoaine toimii "sytytystulppana" yhteispaineruiskutusmoottorissa minimissään noin 10% osuudella, NOX vähenee CO2 vähenee ja biokaasu käytettäessä riippuvuus tuonnista vähenee, mutta henkilöautossa muunnos on verotettu hengiltä. Käyttövoimavero kerätään maksimaalisena kokonaismassan mukaan 5.5 senttiä per alkava 100kg, ei edes 3.1 senttiä kuten bensiini kaasu autoissa.


    • Anonyymi

      fdead as

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2711
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1165
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      94
      1151
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1094
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1021
    6. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      943
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      42
      845
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      38
      817
    Aihe