psori

kyllästynyt76

Mitä tässä pitäs tehdä kun tämä vietävä tauti vie kaikki voimat. Alan olla henkisesti ihan loppu ja tällä hetkelä myös ulkoisesti. Psori on taas päällä ja tällä kertaa raivokkaampana kuin koskaan ennen. Valohoitoon ei huvita mennä koska lopputuloksen tiedän. Iho paranee, mutta menee hetki ja tilanne alkaa jälleen pahenemaan. . Tosiasia on kuitenkin se, että tämä on semmonen tauti joka vaikuttaa niin sosiaalisiin kontakteihin(työpaikka, ystävät jne) kuin omaan henkiseen hyvinvointiin. Silloin kun se alkaa vaikuttamaan omaan hyvinvointiin niin kaikki muukin menee perseelleen ja iskee masennus yms eikä jaksa enää hoitaa itseään.
Olen miettiny muuttoa jonnekki lämpimään koska jatkuva "valohoito" näyttäs tepsivän. Myös lopullinen ratkaisu pyörii mielessä väistämättä kun tauti pahimmillaan. Viime kesänä toteutus oli tosi hilkulla.

Biologisista lääkkeistä olen kuullut, mutta sen enempää en ole niihin perehtynyt, enkä oikein tiedä millä verukkeella niitä edes saa. Helvetin kalliita ne ainakin ovat.

Mitään paskan jauhantaa jostain ihme voiteesta/hokkus pokkus tempuista ei kiitos. Tämä tauti on selvästikkin sisäinen jonka oireet ovat ulkoiset ja näin ollen tuota ei ulkoisesti vaikuta hoitaa.

20

2245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xddd<

      mulla on myös psori ja myös nivelissä. itse en yhtään välitä, vaikka iho olisi mitä on, mutta kun on vielä lisäksi jokapäiväiset nivelkivut, niin johan alkaa juippimaan. jouduin muutaman vuoden tappelemaan kipujen kanssa ja onneksi pääsin osaeläkkeelle ja voin helpottaa elämään.
      on tää jatkuvaa taistelua ja toiset ei oikein ymmärrä..
      kantsii kokeilla niitä biologisia. on hyviä

      • Nicci.

        chili kipuihin kun mun nivelpsorini on niin hyvässä vaiheessa. Ihokin on tosin lähes terve ja syön kalaöljykapseleita ja D-vitamiinia. Mutta chili laukaisee oman endorfiinin erittymisen joten sitä kauta ajattelen että josko auttaisi kipuihinkin:)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Chili


    • Harmik

      Paskaa en jauha vaan Daivobet ja Kartalin toimii. Tiedän mitä tarkoitat paskanjauhantavoiteista vaan kokeile Kartalinia 25euroa ja voin sanoa, että parhaasta päästä toimiva voide. Se onkin uskomatonta, että vaikka mukamas ei voi vaikuttaa ulkoisesti niin Daivobet ja Kartalin sen tekevät. Daivobet on kortisonivoide joten huono vaan Kartalin pelittää Ja paskaa en jauha. Ja varmuudeksi vakuudeksi muhun saa yhteyden eli [email protected] jos haluat tarkemmin kysyä ellet usko. En myy voidetta. Se pitää tilata Eestistä. Yks paska tautihan tuo psori ja kaikkella yritetään kusettaan vaan voin sanoa, että moottoriöljy Kartalin toimii. Ja olethan kaikki lääkkeet jättänyt pois jotka ei liity psoriin?

      • frfvytgg

        taas näitä mainostajia. voi ei..
        psori on tauti, jonka pitää hyväksyä. ei se parane kiukuttelemalla. hyväksykää tautinne ja alkakaa elämään. näin minä tein.


      • Harmik
        frfvytgg kirjoitti:

        taas näitä mainostajia. voi ei..
        psori on tauti, jonka pitää hyväksyä. ei se parane kiukuttelemalla. hyväksykää tautinne ja alkakaa elämään. näin minä tein.

        Et taida tietää psorista mitään jos tuollaisia neuvoja annat. Itsellä on lievänä ja sentään jotain tiedän ja mainostan niitä tuotteita jotka itseäni ovat auttaneet saamatta senttiäkään siitä. Sentään useamman vuoden kokemus psorista. Totta kai se pitää hyväksyä, koska se on geeneissä ja ei se parane lopullisesti vaan halpoja vinkkejä annan. Sentään perusvoiteisiin jo menee jonkinmoinen summa rahaa. Ja kyllähän psori kiukututtaa välillä vaikkei kuolemantauti olekaan vaan hoitoväsymys iskee välillä ja se ei elämään alkamalla parane vaan sitkeästi taas vaan hoitopurkit käteen. Itse et anna minkäälaista konkreetista vinkkiä asiaan miten muita auttaisit. Vain turhaa joo...joota..


    • ppp+psori

      Et maininnut mitään, oletko yrittänyt ruokavaliota. Itse ja tosi moni muu on saanut apua jättämällä pois ärsyttävät ruoat. Minä en ole välittäjä, mutta lue sivut www.psorinat.com tai lainaa kirjastosta tri Paganon kirja. Se on jkv. "amerikkalaiseen tyyliin" kirjoitettu, mutta antaa hyvän kuvan mitä elimistössä tapahtuu.
      Ruoka, suolakylvyt ja mahdollisimman stressitön elämä pitää ainakin minut kunnossa. Kortisonipitoiset voiteet pahentavat minulla tilannetta ja ovat pitkällä juoksulla muutenkin vaarallisia.
      Jos voit, muuta vaikka vuodeksi Aurinkorannikolle, tee työtä ja elä terveellisesti. Voit saada apua sitenkin.

      Mutta älä psorin vuoksi siirry autuaimmille metsästysmajoille, siellä voi olla vieläkin kurjempaa... Ota sellainen itsekäs oma hoito ekana-elämänasenne.

      • Hapapapa

        Älä lannistu psorista!Sen kans pystyy elämään mutta kieltämättä välillä tekee mieli heittää "kintaat tiskiin!"
        Koeta päästä psoriliiton ilmasohoitomatkalle.3:n viikon hoitomatka saa aikaan ihmeitä iholle ja mielelle!
        Vertaistuki on iso apu kun huomaa ettei paini yksin omien ongelmiensa kanssa!
        Poppakonstit ei tähän tautiin auta


      • M.L.K.
        Hapapapa kirjoitti:

        Älä lannistu psorista!Sen kans pystyy elämään mutta kieltämättä välillä tekee mieli heittää "kintaat tiskiin!"
        Koeta päästä psoriliiton ilmasohoitomatkalle.3:n viikon hoitomatka saa aikaan ihmeitä iholle ja mielelle!
        Vertaistuki on iso apu kun huomaa ettei paini yksin omien ongelmiensa kanssa!
        Poppakonstit ei tähän tautiin auta

        ottakaa vaan lisää aurinkoa, niin saatte ihosyövän.
        Ihmetyttää nää psotiikkojen aurinkomatkat. Onko missään näin räikeää veromaksajien rahojen tuhlausta, kuin psoritiikoille. Maksetaan kalliita matkoja ulkomaille ja sitten porukka jua ja ryyppää kolme viikoa yhteiskunnan laskuun. Asiasta täytyisi tehdä MOT-ohjelma.


      • Hapapapa
        M.L.K. kirjoitti:

        ottakaa vaan lisää aurinkoa, niin saatte ihosyövän.
        Ihmetyttää nää psotiikkojen aurinkomatkat. Onko missään näin räikeää veromaksajien rahojen tuhlausta, kuin psoritiikoille. Maksetaan kalliita matkoja ulkomaille ja sitten porukka jua ja ryyppää kolme viikoa yhteiskunnan laskuun. Asiasta täytyisi tehdä MOT-ohjelma.

        ´Taas yksi "tonttu" kirjoittaa asiasta josta ei tiedä yhtään mitään!

        Matkaa ei rahoiteta todellakaan sinun rahoillasi.
        RAY tukee(toistaiseksi) Psoriasisliiton järjestämiä ilmastokuntoutuskursseja Kanarialle.Matkoilla on tarkka kontrolli alkoholin käytön suhteen.Pienestäkin rikkeestä lähetetään välittömästi kotiin omalla kustannuksella
        Jokainen matkalle lähtijä allekirjoittaa sopimuksen jossa sitoutuu matkalla oleviin sääntöihin mm alko-
        holinkäytön suhteen(esim.täyskielto viikolla).

        Matkalle lähtijät valitaan lääketieteellisin(Ihotautilääkärit) perustein hakemusten perusteella.
        Omavastuu-osuus näille matkoille on tänä vuonna 400 €

        Lisäksi paikalliset psorijärjestöt järjestävät omia ilmastokuntoutuskurssejaan jotka rahoiteataan täysin
        omasta kukkarosta.
        Näiden reissujen aikana tapahtuvista alkoholin käytöistä en tiedä eikä ne kuulukaan tietää!

        Itse olen osallistunut näille Psoriasisliiton kursseille ja saanut niistä todella helpotusta sairauteeni.
        Suurkiitos siitä RAY:lle ja Psoriasisliitolle!

        P.S.Luulo ei ole tiedon väärtti kuten vanhassa sananlaskussa sanotaan


      • no jooo
        Hapapapa kirjoitti:

        ´Taas yksi "tonttu" kirjoittaa asiasta josta ei tiedä yhtään mitään!

        Matkaa ei rahoiteta todellakaan sinun rahoillasi.
        RAY tukee(toistaiseksi) Psoriasisliiton järjestämiä ilmastokuntoutuskursseja Kanarialle.Matkoilla on tarkka kontrolli alkoholin käytön suhteen.Pienestäkin rikkeestä lähetetään välittömästi kotiin omalla kustannuksella
        Jokainen matkalle lähtijä allekirjoittaa sopimuksen jossa sitoutuu matkalla oleviin sääntöihin mm alko-
        holinkäytön suhteen(esim.täyskielto viikolla).

        Matkalle lähtijät valitaan lääketieteellisin(Ihotautilääkärit) perustein hakemusten perusteella.
        Omavastuu-osuus näille matkoille on tänä vuonna 400 €

        Lisäksi paikalliset psorijärjestöt järjestävät omia ilmastokuntoutuskurssejaan jotka rahoiteataan täysin
        omasta kukkarosta.
        Näiden reissujen aikana tapahtuvista alkoholin käytöistä en tiedä eikä ne kuulukaan tietää!

        Itse olen osallistunut näille Psoriasisliiton kursseille ja saanut niistä todella helpotusta sairauteeni.
        Suurkiitos siitä RAY:lle ja Psoriasisliitolle!

        P.S.Luulo ei ole tiedon väärtti kuten vanhassa sananlaskussa sanotaan

        kyllä nämä ilmastohoitomatkat ovat täysin ryyppyreissuja. tiedän varmalta taholta, että suurin osa osallistujista ryyppää koko ajan ja henkilökunta ei tiedä asiasta mitään. ihmetyttää, miksi tälläistä sallitaan. onko yhteiskunnalla varaa järjestää ryyppyreissuja ulkomaille..?? niin kyllä lähtijät allekirjoitta sopimuksen, että ei jua. mutta mitään kontrollia ei ole.
        jä tämä lääketieteelliset perusteet on maku asia. on siellä matkoilla henkilöitä, joilla ei ihossa ole ollut psorin häivää ja ihmetyttää, mitkä ne lääketieteen perusteet on silloin ollut ??
        mielestäni kriittinen tutkimus näistä matkoista ei kestä päivänvaloa. jos asiaa oikein tutkittaisi, lopettaisi ray matkojen tukemisen. sen verran epämääräistä ja hämärää touhua on koko järjestelmä.


      • Hapapapa
        no jooo kirjoitti:

        kyllä nämä ilmastohoitomatkat ovat täysin ryyppyreissuja. tiedän varmalta taholta, että suurin osa osallistujista ryyppää koko ajan ja henkilökunta ei tiedä asiasta mitään. ihmetyttää, miksi tälläistä sallitaan. onko yhteiskunnalla varaa järjestää ryyppyreissuja ulkomaille..?? niin kyllä lähtijät allekirjoitta sopimuksen, että ei jua. mutta mitään kontrollia ei ole.
        jä tämä lääketieteelliset perusteet on maku asia. on siellä matkoilla henkilöitä, joilla ei ihossa ole ollut psorin häivää ja ihmetyttää, mitkä ne lääketieteen perusteet on silloin ollut ??
        mielestäni kriittinen tutkimus näistä matkoista ei kestä päivänvaloa. jos asiaa oikein tutkittaisi, lopettaisi ray matkojen tukemisen. sen verran epämääräistä ja hämärää touhua on koko järjestelmä.

        Sama "tonttu" jatkaa sonnanjauhantaansa,,,,,,,,tietolähteenään "varmat tahot"(hevosmiesten tietotoimisto) heh heh


      • psorin poka
        Hapapapa kirjoitti:

        Sama "tonttu" jatkaa sonnanjauhantaansa,,,,,,,,tietolähteenään "varmat tahot"(hevosmiesten tietotoimisto) heh heh

        varma tieto on olllut siellä mukana. itse olen kuullut samansuuntaisia juttuja hoitomatkoista. ovat kuulemma kosteita matkoja ja mukaan pääsee mitä ihmeellisillä kriteereillä.


      • psoritikko
        psorin poka kirjoitti:

        varma tieto on olllut siellä mukana. itse olen kuullut samansuuntaisia juttuja hoitomatkoista. ovat kuulemma kosteita matkoja ja mukaan pääsee mitä ihmeellisillä kriteereillä.

        olen ollut muutamia kertoja mukana ko. matkoilla valle marinassa. sen voin sanoa, että kovin kosteita nuo matkat ovat. meitä oli matkoilla noin 3o suomalaista ja mukana on ollut aina 5-10 aktiivista alkon käyttäjää. jotkut joivat päivittäin. ainoastaan tenniskentällä aamujumpalla oltiin krapulakohmeloissa. niin ja viikonloppuna sai juoda mielin määrin, kun ei ollut edes aamujumppaa ja nimenhuutoa.
        suurimmalla osalla oli paha psori, mikä paranakin hyvin ilmastohoidossa, mutta joidenkin kohdalla ihmettelin, miksi olivat päässeet mukaan, koska iho oli lähes puhdas.
        niin ja vielä tulee sääliksi niitä avio/avosiippoja, jotka jäävät suomeen, kun kumppani on ihoa hoitamassa. jos he tietäisivät, minkälaista kuherrustoimintaa siellä pidetään, niin moni liitto särkyisi.
        on se niin selvää, että kun suomalainen pääsee kanarian lämpöön, missä viinaa saatavilla halpaan hintaan kaupan hyllystä ja ja paljasta pintaa näkyvillä ja kotimaa kaukana, niin siinä pää sekoaa...


      • Psorimies
        psoritikko kirjoitti:

        olen ollut muutamia kertoja mukana ko. matkoilla valle marinassa. sen voin sanoa, että kovin kosteita nuo matkat ovat. meitä oli matkoilla noin 3o suomalaista ja mukana on ollut aina 5-10 aktiivista alkon käyttäjää. jotkut joivat päivittäin. ainoastaan tenniskentällä aamujumpalla oltiin krapulakohmeloissa. niin ja viikonloppuna sai juoda mielin määrin, kun ei ollut edes aamujumppaa ja nimenhuutoa.
        suurimmalla osalla oli paha psori, mikä paranakin hyvin ilmastohoidossa, mutta joidenkin kohdalla ihmettelin, miksi olivat päässeet mukaan, koska iho oli lähes puhdas.
        niin ja vielä tulee sääliksi niitä avio/avosiippoja, jotka jäävät suomeen, kun kumppani on ihoa hoitamassa. jos he tietäisivät, minkälaista kuherrustoimintaa siellä pidetään, niin moni liitto särkyisi.
        on se niin selvää, että kun suomalainen pääsee kanarian lämpöön, missä viinaa saatavilla halpaan hintaan kaupan hyllystä ja ja paljasta pintaa näkyvillä ja kotimaa kaukana, niin siinä pää sekoaa...

        Olen myös ollut ko matkoilla useamman kerran enkä ole huomannut alkoholiongelmia.
        Jos joku käy siellä ostamassa alkoholia viikonlopuksi niin omistaanhan hän sen maksaa
        Kyllähän täälläkin ihmiset ottavat alkoholia ovat sitten terveitä tai sairaita.
        Valinnoista voidaan olla montaa mieltä.Varsinkin "rannallejääneet" ruikuttavat eniten ja
        haluavat myrkyttää kirjoituksillaan näitä matkoja.
        Jos joku haluaa pettää kumppaniaan se tapahtuu missä ja koska vain joten näitä matkoja
        on turha syyttää siitä


      • Psorimies
        psoritikko kirjoitti:

        olen ollut muutamia kertoja mukana ko. matkoilla valle marinassa. sen voin sanoa, että kovin kosteita nuo matkat ovat. meitä oli matkoilla noin 3o suomalaista ja mukana on ollut aina 5-10 aktiivista alkon käyttäjää. jotkut joivat päivittäin. ainoastaan tenniskentällä aamujumpalla oltiin krapulakohmeloissa. niin ja viikonloppuna sai juoda mielin määrin, kun ei ollut edes aamujumppaa ja nimenhuutoa.
        suurimmalla osalla oli paha psori, mikä paranakin hyvin ilmastohoidossa, mutta joidenkin kohdalla ihmettelin, miksi olivat päässeet mukaan, koska iho oli lähes puhdas.
        niin ja vielä tulee sääliksi niitä avio/avosiippoja, jotka jäävät suomeen, kun kumppani on ihoa hoitamassa. jos he tietäisivät, minkälaista kuherrustoimintaa siellä pidetään, niin moni liitto särkyisi.
        on se niin selvää, että kun suomalainen pääsee kanarian lämpöön, missä viinaa saatavilla halpaan hintaan kaupan hyllystä ja ja paljasta pintaa näkyvillä ja kotimaa kaukana, niin siinä pää sekoaa...

        Olen myös ollut ko matkoilla useamman kerran enkä ole huomannut alkoholiongelmia.
        Jos joku käy siellä ostamassa alkoholia viikonlopuksi niin omistaanhan hän sen maksaa
        Kyllähän täälläkin ihmiset ottavat alkoholia ovat sitten terveitä tai sairaita.
        Valinnoista voidaan olla montaa mieltä.Varsinkin "rannallejääneet" ruikuttavat eniten ja
        haluavat myrkyttää kirjoituksillaan näitä matkoja.Miksi "käyt" näillä matkoilla(psoritikko)
        jos siellä niin kamalaa on ja maksat niistä vielä
        Jos joku haluaa pettää kumppaniaan se tapahtuu missä ja koska vain joten näitä matkoja
        on turha syyttää siitä


      • psoritiko
        Psorimies kirjoitti:

        Olen myös ollut ko matkoilla useamman kerran enkä ole huomannut alkoholiongelmia.
        Jos joku käy siellä ostamassa alkoholia viikonlopuksi niin omistaanhan hän sen maksaa
        Kyllähän täälläkin ihmiset ottavat alkoholia ovat sitten terveitä tai sairaita.
        Valinnoista voidaan olla montaa mieltä.Varsinkin "rannallejääneet" ruikuttavat eniten ja
        haluavat myrkyttää kirjoituksillaan näitä matkoja.Miksi "käyt" näillä matkoilla(psoritikko)
        jos siellä niin kamalaa on ja maksat niistä vielä
        Jos joku haluaa pettää kumppaniaan se tapahtuu missä ja koska vain joten näitä matkoja
        on turha syyttää siitä

        kyllä toi alko-ongelma on todellinen vaiva ilmastohoidossa. itse olen ollut mukana muutamia kertoja, koska ihottumani on aika paha. näillä matkoilla ei kaikilla ole kylläkään vaikea psori ja olen ihmetellyt, miten ovat matkalle päässeet. yhdeltäkin naiselta täytyi oikein suurennuslasilla katsoa, että onko edes ihottumaa. siis jonkinlainen oikeudenmukaisuus pitäisi olla tai mistä sitten koko asia johtuu.. sen kun tietäis.
        ja tuohon alko-ongelmaan. viimeksi kun olin matkalla muutama vuosi sitten, niin yksi huoneporukka, jossa oli kolme miestä joivat lähes koko kolme viikkoa. näin kaverit iltaisin lähes aina humalassa. ja näitä muitakin juomareita riitti.
        jos ilmastomatkojen luonteesta ja valintakriteereistä tehtäisiin puolueeton tutkimus, epäilen, että moni asia muuttuisi. voipi olla, että ray sulkisi rahahanat. ja näin olisi hyvä. saataisiin ainakin juopot ja väärinkäyttäjät pois matkoilta.
        muuten hoitomuotona ilmastohoito on parasta hoitoa. ikävää, että aina mädännäisyys pesiytyy aina ennemmin tai myöhemmin kaikkeen hyvään


    • TH

      Psori on monimuotoinen tauti iho- ja niveloireineen. Taudin muotoja ja vaikeusasteita on niin monta kuin on potilaitakin. Joillain tauti voi olla hyvin lievä ja aaltoileva eli ihottumaa on joitain viikkoja ja hoitojen jälkeen on pitkiä oireettomia aikoja. Toinen ääripää muodostuu niistä, joilla ihottumaa on kaiken aikaa (enemmän ja vähemmän) monimuotoisena ja monissa paikoissa. Tämän vuoksi jollekin toimineet lääkkeet ja hoitomuodot eivät toimi toisille. Itsellä on ihottumaa päänahassa, vartalossa, raajoissa ja intiimialueilla koko ajan. Psorin hoito muodostuu paikallishoidoista, valohoidosta ja "systeemisistä lääkkeistä" eli käytännössä suun kautta otettavista lääkkeistä. Ihotautilääkärin avulla saadaan selvitetyksi juuri sinulle sopivat lääkkeet ja hoitosuhteen kannattaisi olla jatkuva. Perusvoiteet ja vartalon rasvaaminen ovat tärkeitä! Monet hyötyvät kortisonivoiteista (kuuriluonteisesti) ja D3-vitamiinijohdoksista eli kalsitriolista ja kalsipotriolista (reseptillä). Systeemisistä lääkkeistä voidaan käyttää esimerkiksi metotreksaattia, siklosporiinia tai biologisia lääkkeitä (biologiset eivät siis niitä ensimmäisiä vaihtoehtoja...). Systeemisiä lääkkeitä käytetään yleensä vaikeampien tautimuotojen hoitoon, kun paikallishoidot ovat riittämättömiä ja niiden käyttöön liittyy luonnollisesti kaikkien suun kautta otettavien lääkkeiden tavoin mahdollisia haittavaikutuksia ja tarkkaa seurantaa.

      Paras neuvo, jonka tällä palstalla voisit saada, on että pyydä esim. terveyskeskuslääkäriltäsi tai joltakin yksityislääkäriltä lähete ihotautilääkärille, joka voi auttaa sinua parhaiten. Psorin hoito on lisäksi kokonaisvaltaisesti itsensä hoitamista, joten terveellinen ruokavalio, liikunta ja stressinvälttäminen ovat tärkeitä. Toivottavasti saat psorisi hoidetuksi mahdollisimman hyvin, jotta se ei enää hallitsisi elämääsi!

    • kokeillut

      Neotigasonia plus SUP valohoitoa? Mulla häipyy 99,9% ainakin 7 kuukaudeksi.

      • kn

        Apua olemme saaneet QUADRIDERM- voiteesta mitä ostamme THAIMAASTA. Maksaa n.5.50e , pieni tuubi
        mutta sitä ei tarvi paljon laittaa.


      • TKML
        kn kirjoitti:

        Apua olemme saaneet QUADRIDERM- voiteesta mitä ostamme THAIMAASTA. Maksaa n.5.50e , pieni tuubi
        mutta sitä ei tarvi paljon laittaa.

        on kulkijaa... minä olisin halunnut nivelpsorin takia kokeilla ilmastonhoitoa. Tämätalvi on on ollu tosi kurja kipuineen. Iholla minulla ei näy kun muutama pieni pisara.. eli kun sanotte ettei näy niillä jotka ovat olleet, oletteko varmoja ettei se ole ollu nivelissä??? minua ei hulolita paksusuoliavanteen takia reissulle. Ei kyllä ole kerrottu syytä siihen. Moni avannepotilas käy omilla kustannuksella matkoilla. Minun varat ei riitä semmoseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe