Dieselin K-arvon rajat?

Hylätyksi meni

Kyseessä JEEP 2.8 CRD, auto vm 2006, ensirekisteröity tammikuussa 2007, ajettu n. 50000 km.

Mikä on K-arvon yläraja? Katsastuksessa oli hiukan ongelmaa asian kanssa.

12

7468

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raja-arvo

      Raja-arvo katsastuksessa on 1,5, koska auto on EURO 4. EURO 4 päästötaso ko. 1.1.2006->

      • Ei välttämättä...?

        Sinä jonka mielestä raja-arvo on 1,5. Oletko varma että auto on EURO 4?


      • luepa uudestaan
        Ei välttämättä...? kirjoitti:

        Sinä jonka mielestä raja-arvo on 1,5. Oletko varma että auto on EURO 4?

        Kun kerran kävit katsastuksessa niin siinä katsastuslapussa on merkittynä suurin sallittu K-arvo ja mitattu K-arvo.
        Mikä siinä lapun lukemisessa on niin vaikeaa?


      • .
        luepa uudestaan kirjoitti:

        Kun kerran kävit katsastuksessa niin siinä katsastuslapussa on merkittynä suurin sallittu K-arvo ja mitattu K-arvo.
        Mikä siinä lapun lukemisessa on niin vaikeaa?

        luetun ymmärtäminenkin sujuu hyvin.

        Ongelma vain on siinä että katsastusmies syötti tiedon koneeseen, eikä hänen ammattitaitonsa ollut muutoinkaan oikein vakuuttava. Väitti ensin että kone on rikki ja yllättäen alkoi sitten saada siitä lukemia. Lisäksi heidän sisäinen ohjeistuksensa oli erilainen kuin mitä AKE:n ohjeistus.

        Myös muita epämääräisiä juttuja mitä en tässä halua eritellä sen enempää.


      • Raja-arvo
        Ei välttämättä...? kirjoitti:

        Sinä jonka mielestä raja-arvo on 1,5. Oletko varma että auto on EURO 4?

        http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2004/20040054.pdf

        b) direktiivin liitteessä I olevan 5.3.1.4 kohdan taulukon B rivillä vahvistettuja raja-arvoja
        (EURO 4) 1.1.2005 alkaen uusiin M1-luokan ajoneuvotyyppeihin lukuun ottamatta ajoneuvotyyppej
        ä, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2500 kg, sekä N1-luokan I-alaluokan ajoneuvotyyppeihin,
        1.1.2006 alkaen kaikkiin ensi kertaa käyttöön otettaviin edellä tarkoitettuihin
        ajoneuvoihin ja uusiin N1-luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvotyyppeihin sekä M-luokan
        ajoneuvotyyppeihin, joiden enimmäismassa on suurempi kuin 2500 kg, sekä 1.1.2007 alkaen
        kaikkiin sellaisiin ensi kertaa käyttöön otettaviin ajoneuvoihin, joiden tyyppihyväksyntävaatimukset
        tulevat edellä sanotun mukaisesti voimaan vuonna 2006


    • autoteknika

      Auto tykkää, että sillä ajetaan. Kun nysväät Dieselmootorisi kanssa, kerääntyy katalysaattori täyteen pölyä, joka irtoa katsstusmiehen pumpatessa kaasua. Ei tuolla mittauksella ole mitään tekemistä moottorin savutuksen kanssa. Kokeilisit vaan joskus painaa sen kaasupolkimen pohjaan. Siten saadaan "puhtaita" ja ympäristölle mukavia mittaustuloksia. Ajotyylisi on siis liian "taloudellinen", joten se autosi ei kelpaa katsstuksessa.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8688428

      • Mikähän tässä nyt oi

        Autolla ajetaan joka päivä 40 kilometriä moottoritiellä, ripauksen yli sallitun nopeuden kesät talvet. Kaupunkiajoa tosi vähän. Juuri katsastusta edeltävänä päivänä tuli 400 km ajoa moottoritiellä, tosin oli peräkärry perässä joten rajoitusten mukaan yritettiin mennä. Tarvitsisiko moottori lisää rynkytystä kaasu pohjassa?

        Tulkitsenko nyt oikein että raja-arvo on 1,5 sen vuoksi että auto on ensirekisteröity tammikuussa -07, jos olisi rekisteröity kuukautta aikaisemmin raja-arvo olisi 2?

        Mitenkäs moottorin lämpötila ja kierrokset vaikuttavat asiaan? AKEN sivuilta löytyi dokumentti jossa sanotaan että "Em. ajoneuvot on varustettu moottorinohjausjärjestelmällä, joka ei salli
        kierrosten kohoamista yli 2000 rpm vaihdevalitsimen ollessa asennossa N tai
        P. Savutusmittausta silmälläpitäen järjestelmää ei ole mahdollista ohittaa.
        Valmistajan mukaan savutusmittaus tulee tehdä kyseisellä 2000 rpm
        kierrosluvulla." Katsastajalta saamani lapun mukaan kierrokset testatessa olivat kuitenkin n. 4500?


      • pimpelipom_
        Mikähän tässä nyt oi kirjoitti:

        Autolla ajetaan joka päivä 40 kilometriä moottoritiellä, ripauksen yli sallitun nopeuden kesät talvet. Kaupunkiajoa tosi vähän. Juuri katsastusta edeltävänä päivänä tuli 400 km ajoa moottoritiellä, tosin oli peräkärry perässä joten rajoitusten mukaan yritettiin mennä. Tarvitsisiko moottori lisää rynkytystä kaasu pohjassa?

        Tulkitsenko nyt oikein että raja-arvo on 1,5 sen vuoksi että auto on ensirekisteröity tammikuussa -07, jos olisi rekisteröity kuukautta aikaisemmin raja-arvo olisi 2?

        Mitenkäs moottorin lämpötila ja kierrokset vaikuttavat asiaan? AKEN sivuilta löytyi dokumentti jossa sanotaan että "Em. ajoneuvot on varustettu moottorinohjausjärjestelmällä, joka ei salli
        kierrosten kohoamista yli 2000 rpm vaihdevalitsimen ollessa asennossa N tai
        P. Savutusmittausta silmälläpitäen järjestelmää ei ole mahdollista ohittaa.
        Valmistajan mukaan savutusmittaus tulee tehdä kyseisellä 2000 rpm
        kierrosluvulla." Katsastajalta saamani lapun mukaan kierrokset testatessa olivat kuitenkin n. 4500?

        Etkai vaan ole se sama henkilö joka vaati että ajoneuvosi rekisteritietoihin merkataan että autosi tulee hyväksyä sallittua suuremmalla K-arvo koska romusi ei mennyt läpi mittauksesta...

        Ne Trafi:n sivuilla olevat ohjeistukset on tarkoitettu ammattilaisille. Jos asioista ei ymmärrä ei niitä kannata mennä lukemaan, menee vaan entistä enemmän sekaisin. Raja-arvo on Euro 4 ajoneuvoilla aina 1,5. Mikäli tietoa ei ole mistään saatavilla on raja-arvo henkilöautoilla ja alaluokan I pakettiautoilla 01.01.2006 alkaen 1,5, ja muilla pakettiautoilla 01.01.2007 alkaen.

        Moottorinohjausjärjestelmä joko rajoittaa kierrosluvun tai ei rajoita, jos ei rajoita tomitaan voimassaolevan mittausohjeen mukaan. Tuo maahantuojan ohje on siltäosin virheellinen, että kyseistä toimintoa ei ole kaikissa autoissa. Ensimmäinen kyseisellä moottorilla varustettu auto jonka mittasin n. vuosi sitten omasi tuon toiminnon. Vastoin voimassaolevaa ohjeistusta kuitenkin hyväksyin auton koska oli ilmeistä että kyseessä on ominaisuus. Hiukan sen jälkeen Jeepin maahantuoja kyhäsi häthätää tuon virheellisen tiedotteen .


      • .
        pimpelipom_ kirjoitti:

        Etkai vaan ole se sama henkilö joka vaati että ajoneuvosi rekisteritietoihin merkataan että autosi tulee hyväksyä sallittua suuremmalla K-arvo koska romusi ei mennyt läpi mittauksesta...

        Ne Trafi:n sivuilla olevat ohjeistukset on tarkoitettu ammattilaisille. Jos asioista ei ymmärrä ei niitä kannata mennä lukemaan, menee vaan entistä enemmän sekaisin. Raja-arvo on Euro 4 ajoneuvoilla aina 1,5. Mikäli tietoa ei ole mistään saatavilla on raja-arvo henkilöautoilla ja alaluokan I pakettiautoilla 01.01.2006 alkaen 1,5, ja muilla pakettiautoilla 01.01.2007 alkaen.

        Moottorinohjausjärjestelmä joko rajoittaa kierrosluvun tai ei rajoita, jos ei rajoita tomitaan voimassaolevan mittausohjeen mukaan. Tuo maahantuojan ohje on siltäosin virheellinen, että kyseistä toimintoa ei ole kaikissa autoissa. Ensimmäinen kyseisellä moottorilla varustettu auto jonka mittasin n. vuosi sitten omasi tuon toiminnon. Vastoin voimassaolevaa ohjeistusta kuitenkin hyväksyin auton koska oli ilmeistä että kyseessä on ominaisuus. Hiukan sen jälkeen Jeepin maahantuoja kyhäsi häthätää tuon virheellisen tiedotteen .

        mitään muutoksia. Enkä kyllä pidä 3 vuotta vanhaa autoa vielä ihan romunakaan =)

        Katsastajan toimet eivät vain herättäneet missään mielessä luottamusta, päin vastoin. Rikkoivat mm. listojen kiinnityksiä repiessään niitä irti summittaisesti auton valmistenumeroa etsiessään. Samoin puheet ensin siitä että heidän laitteensa on rikki ja sen jälkeen yhtäkkiä homman lopputulos olikin niin että K-arvo ylittyi.

        Uskoisin, että nuo ohjeet AKEN sivuilla ovat sen vuoksi että niihin saa ja voi muutkin kuin "ammattilaiset" tutustua. Aika moni meistä muista kuin "katsastustieteen maistereista" saattaa myös ymmärtää lukemaansa ja kysyä lisää jos ei ymmärrä.

        Lämmin kiitos kuitenkin kaikille asiallisesti vastanneille. Lisäkommentteja ja neuvoja asiaan liittyen luen yhä edelleen mielelläni.


      • Takuu jos vikaa.
        . kirjoitti:

        mitään muutoksia. Enkä kyllä pidä 3 vuotta vanhaa autoa vielä ihan romunakaan =)

        Katsastajan toimet eivät vain herättäneet missään mielessä luottamusta, päin vastoin. Rikkoivat mm. listojen kiinnityksiä repiessään niitä irti summittaisesti auton valmistenumeroa etsiessään. Samoin puheet ensin siitä että heidän laitteensa on rikki ja sen jälkeen yhtäkkiä homman lopputulos olikin niin että K-arvo ylittyi.

        Uskoisin, että nuo ohjeet AKEN sivuilla ovat sen vuoksi että niihin saa ja voi muutkin kuin "ammattilaiset" tutustua. Aika moni meistä muista kuin "katsastustieteen maistereista" saattaa myös ymmärtää lukemaansa ja kysyä lisää jos ei ymmärrä.

        Lämmin kiitos kuitenkin kaikille asiallisesti vastanneille. Lisäkommentteja ja neuvoja asiaan liittyen luen yhä edelleen mielelläni.

        Kannattaisikohan tuollaiset vitun vehkeet käyttää siellä maahantuojalla mitattavana ennen katsastusta?


      • Mitäh?
        Takuu jos vikaa. kirjoitti:

        Kannattaisikohan tuollaiset vitun vehkeet käyttää siellä maahantuojalla mitattavana ennen katsastusta?

        Ikävää että dieselmittauksesta jäi sekava kuva. Valmistenumeron osalta sanoisin että Jeep on todella negatiivisesti kunnostautunut valmistenumeron sijoittamisessa. Vaihtoehtoja on useita, ja varsinkin se versio jossa numero on kynnyskotelon yläpinnalla, on tehty todella mahdottomaksi tarkastaa. Se muovi siinä päällä on kiinni niin, että on mahdotonta kuvitella sen säilyvän ehjänä kovin montaa numeron tarkastusta.


      • absorptiokerroin
        Mitäh? kirjoitti:

        Ikävää että dieselmittauksesta jäi sekava kuva. Valmistenumeron osalta sanoisin että Jeep on todella negatiivisesti kunnostautunut valmistenumeron sijoittamisessa. Vaihtoehtoja on useita, ja varsinkin se versio jossa numero on kynnyskotelon yläpinnalla, on tehty todella mahdottomaksi tarkastaa. Se muovi siinä päällä on kiinni niin, että on mahdotonta kuvitella sen säilyvän ehjänä kovin montaa numeron tarkastusta.

        Tuskimpa Jeepin savuarvo ylitti edes 1,5, koska sitä savua ei tule käytännössä juurikaan 2000 kierroksella. Monissa tuon ikäisissä autoissa (esim. Volvo) savutusta ei ole ollenkaan, eli savuarvoksi tulee 0 vaikka kierroksia olisi 5000.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe