Tunturin määritelmä

HorHH

Terve

Tuli tuossa vähän keskustelua tuntureista ja vuorista.

Olisiko jollain tietoa ja nimenomaan faktaa, millä perusteella Suomessa tunturi määritellään, millä vuori? Wikipedia antaa aika laihan tuloksen näistä, olen lukenut joskus ettei tunturia määritellä vain paljaalla laella, kuten wikipedia asian kertoo. Vuorestakin sielä on aika yksiselitteisesti kerrottu.

Löytyiskö jostakin tieteeseen perustuvaa luettavaa, itse en pikasesti googlaamalla suomenkielistä tekstiä löytäny..

Entä onko Ruka tunturi? Tästä koko homma lähti liikenteeseen.. :)

15

10053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunturi/vaara

      näin:
      Mitä eroa on esim. käsivarren Peera- ja Mukkavaaralla ja Kittilän Kätkätunturilla tai etelälapin
      parilla tunturilla?
      Sitäpaitsi lapissa ei juuri ole vuoria,eikä etelässä tuntureita ja vaaroja.

      Eli edellisestä voi jo päätellä jotain,vai voiko?

    • HRSSS

      Tuosa nyt ei ollu päätä eikä häntää, minun järjelläni ajatellen... =o

      • Tunturi/vaara

        Tutki tietoja,kysymyksessä pilee vastaus.
        Pieni vihje:mikä on ero tunturilla, vaaralla.lakilla,selällä,vuorella ym????

        ja jos ei valkene,voin kertoa


      • okjokki
        Tunturi/vaara kirjoitti:

        Tutki tietoja,kysymyksessä pilee vastaus.
        Pieni vihje:mikä on ero tunturilla, vaaralla.lakilla,selällä,vuorella ym????

        ja jos ei valkene,voin kertoa

        no ensinnäkin Suomessa vain Lapissa on tuntureita. Ruka ei ole tunturi vaan vaara. Katso vaikka retkikartasta miltä se nyppy näyttää, ei ole tunturia nähnytkään. Ruka ei ole Lapissa, se on Kuusamossa joka kuuluu koillismaahan. Suomen tunturit on maailman vanhinta ja kenties korkeimman vuoriston Karelidien jämiä. Eli joskus ne oli vuoria, nyt vain tuntureita. Yliperän yli tonnisia sanotaan suur-tuntureiksi, vuoria on sitten norjan ja ruotsin puolella, yli 2 tonniset huiput.


      • kyllä vuoria
        okjokki kirjoitti:

        no ensinnäkin Suomessa vain Lapissa on tuntureita. Ruka ei ole tunturi vaan vaara. Katso vaikka retkikartasta miltä se nyppy näyttää, ei ole tunturia nähnytkään. Ruka ei ole Lapissa, se on Kuusamossa joka kuuluu koillismaahan. Suomen tunturit on maailman vanhinta ja kenties korkeimman vuoriston Karelidien jämiä. Eli joskus ne oli vuoria, nyt vain tuntureita. Yliperän yli tonnisia sanotaan suur-tuntureiksi, vuoria on sitten norjan ja ruotsin puolella, yli 2 tonniset huiput.

        on muuallaki Suomessa, niinku tuo Sipsiön vuori Lapualla.


      • Kohouma
        kyllä vuoria kirjoitti:

        on muuallaki Suomessa, niinku tuo Sipsiön vuori Lapualla.

        Eiköhän Suomen paikannimiin ole pääasiassa vaikuttaneet paikalliset asukkaat ennen muinoin ilman tietoa mistään määritelmistä, onneksi. Ne on sitten joku piirustus-ja kirjoitustaitoinen tallentanut jostain syystä johonkin asiakirjaan, tallentaen samalla historiaa ja luonut taideteoksen, jota kartaksikin kutsuttaneen. Pohjoisen nimien kohdalla on varmaan ollut toisinaan kartoittajallakin osuutta asiaan, liekkö aina ollut selvin päinkään... Nii ja sitten on vielä ne nimien sensuroijat. Siistineet vähän, et vois lapsillekin näyttää karttoja.


      • Tunnen vaarani
        okjokki kirjoitti:

        no ensinnäkin Suomessa vain Lapissa on tuntureita. Ruka ei ole tunturi vaan vaara. Katso vaikka retkikartasta miltä se nyppy näyttää, ei ole tunturia nähnytkään. Ruka ei ole Lapissa, se on Kuusamossa joka kuuluu koillismaahan. Suomen tunturit on maailman vanhinta ja kenties korkeimman vuoriston Karelidien jämiä. Eli joskus ne oli vuoria, nyt vain tuntureita. Yliperän yli tonnisia sanotaan suur-tuntureiksi, vuoria on sitten norjan ja ruotsin puolella, yli 2 tonniset huiput.

        Samaa mieltä. Ruka ei ole kokonsa eikä sijaintinsa puolesta tunturi. Rukavaaraksi sitä on Kuusamossa ennen kutsuttu. Sitten nämä pisnesmiehet keksivät kutsua sitä tunturiksi. Onhan se vetävämpi nimi turistin mielessä.


      • Tunturimiehiä
        Tunnen vaarani kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ruka ei ole kokonsa eikä sijaintinsa puolesta tunturi. Rukavaaraksi sitä on Kuusamossa ennen kutsuttu. Sitten nämä pisnesmiehet keksivät kutsua sitä tunturiksi. Onhan se vetävämpi nimi turistin mielessä.

        Rukassa on kaksi huippua joista toinen kuuluu muistaakseni Valtavaaralle. Valtavaaran huippu on 500,4 metriä korkea ja itse Rukatunturin huippu 490 metriä korkea. Ja kyllä niitä tuntureita löytyy muualtakin kuin lapista esimerkiksi iso-syöte...


      • pelkkä..
        Tunturimiehiä kirjoitti:

        Rukassa on kaksi huippua joista toinen kuuluu muistaakseni Valtavaaralle. Valtavaaran huippu on 500,4 metriä korkea ja itse Rukatunturin huippu 490 metriä korkea. Ja kyllä niitä tuntureita löytyy muualtakin kuin lapista esimerkiksi iso-syöte...

        korkeus ei muuta tunturia vuoreksi vaan siihen tulee rinteen jyrkkyys mukaan


    • matkastelija

      Saatetaanpa niitä Suomessa nimittää vaikka tuntureiksi, muualla maailmassa ne olisivat näkymättömiä hiekkakumpareita vuorten ja tasangon välissä. Tuskinpa monet Suomen tunturit olisivat edes puuttomia jos niiden laki ei olisi kivikkoa. Ruotsissakin kasvaa esimerkiksi Ylläksen tasalla isoa metsää 750m korkeudella.

    • steqiraq

      mitä eroa niillä on ny ei puhuta mistää norjan vuorista !

    • Kossu palamala

      Mie olen tunthurin poika

    • 11+4

      Tunturi on sellainen kohouma (vuori) maastossa, jossas ilmasto-olot muuttuvat ylöspäin niin, että se näkyy kasvillisuusvyöhykkeinä. Riittävän korkeat tunturit voivat olla ylimmistä osistaan kasvittomiakin (paljakka) Matkailun tarkoitusperiä varten laeltaan paljaaksi hakatut kukkulat ovat vaaroja koska puuttomuus ei ole luontaista. Vaarat ovat metsäpeitteisiä.
      Suomessa on tietty ns suhteelliseen korkeuteen perustuva maaston muotojen luokitus. Tarkoittaa sitä, että kohouma erottuu paikallisesta perustasosta, esim järven pinnasta tietyssä määrin. Tasanko ja lakeus kuuluvat vähiten erottuviin, mäki-, vuori- ja ylhiömaissa profiili on korostuneempi. Vuori Suomessa on eri juttu kuin vaikka Saksassa.

    • Janni1694

      Sen tiedän, että kumpare on alle 10metriä korkea maankohouma ja siitä korkeampi on mäki. Yli 50 metriä korkeaa mäkeä kutsutaan yleensä vaaraksi, tosin en tiädä miten on etelässä laita, jos mäki on yli 50m. Etelässä monien korkeiden, kalliosten mäkien nimessä esiinty sana "vuori". Ilmeisesti tulee vanhasta kantasanasta mäke tai Mägi(vuori), eli korkeita maankohoumien nimistöä oltu eroteltu kielessä niiden osalta, jotka tulivat etelämmästä tai karjalan suunnalta.(olettamus). Tunturin voisi olettaa olevan ainakin yli 200 metriä ympäristöstään korkempi (Vuori), jolla on paljas laki, toisin kuin luonnontilassa olevalla vaaralla.

      • KTH.

        Sattui tässä käteeni lukion maantiedon soveltavan kurssin oppikirja "Oma maa mansikka". Siinä mainitaan usein muuallakin esitetty Olavi Granön suhteell korkeuseroihin perustuva luokitus:
        1. Tasanko. suht korkeuserot alle 5m
        2. Lakeus, aluetta, jossa nuo erot ovat 5 - 10m
        3. Kankaremaa 10 - 20m
        4.Mäkimailla suhteell korkeuserot 20 - 50m
        5. Vuorimailla " 50 - 200 m
        6. Ylhiömailla - " - yli 200 m
        Näiden korkeuserojen avulla voidaan tehdä sitten alueellisia luokituksia. Esim Kuopion - Jyväskylän vuorimaat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe