Miksi näin?

Lv:t kunniaan!

Minua on pitkään mietityttäny, että miksi ravureita pilkataan niin kauheasti?
Mikä tekee niistä huonoja?

Ja ihmetyttää miksi ovat myös niin halpoja :O Parempaa rotua saa etsiä!
Ja kokemusta muistakin roduista sitten löytyy (erilaisista poneista, suokeista, puokeista ym.) enkä ole mikään teini joka on naapurin vanhalla lv:llä ratsastanut, ja ihkuttaa lämpösii nyt ihan täysillä ;) Toki olen vasta 15 vuotias, mutta on muustakin kokemusta :)

Itse olen ratsastanut viitisen vuotta, enkä ole vielä törmännyt huonoon lämpöseen, kaikki ovat olleet mahtavia pakkauksia.

Itselläni oli viime kesänä amerikkalainen, ja voin sanoa, että parempaa hevosta saa etsiä.. Oli todella ihana, ja sain kesässä opetettua sen hyppäämään aika korkeitakin esteitä (ennen ei ollut hypännyt, kun aloitin puomeilla, hyppäsi suuressa kaaressa.. Ponnua löytyi reipas metrisiin..)
Kesti kaikki temppuni (ilman satulaa ja suitsia tarhassa esteitä, kaks päällä ratsastusta, lännenratsastuksen tyylistä, pieniä temppuja ym.)
En olisi parempaa ensihevosta voinut löytää! Oli niin kiltti kun olla ja voi.
Ei tarvinnut sähköä aitauksessa, ja pystyi helposti pitää vapaana pihassa, ei lähtenyt minnekkään vaikka tien(siis ihan sellaisen hiekkatien, jossa ei kulje autoja) toisella puolella olis ollu vihreempää ruohoo, vaan tunnollisena pysyi siinä alueella missä pitikin, eikä tarvinnut edes vahtia (toki sitten härnäs ku otettiin kiinni, eikä ihan heti antanu ottaa kiinni.. Muttei ravia nopeempaa ''karkuun'' lähteny.. Eikä edelleenkään poistunu siltä alueelta)..

8

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanja&pollet

      lämpöset ovat minun mielestä parhaita!!!
      Minuakin on mietittänyt miksi lämminverisiä pidetään ala-arvossa.. :(
      Itsekkin olen 15 vuotias :)

    • 16

      Lämminveriset ovat jalostettu ravureiksi, eikä niistä sen takia yksinkertaisesti voi pyytää ratsuna yhtä paljon kuin ratsuksi jalostetusta puokista. Miksi kukaan muuten ostaisi sellaista? Kaikilla lämppäreillä ei myöskään rakenne riitä ratsuksi, tietysti joillakin on potentiaalia vaikka mihin.

      Ei kannata käsittää väärin, lämpöset hyvinkin voi olla toinen lempirotu suokkien takana, mutta asia vain on niin.

      • äuvuovou

        haista home!!!


      • Lv:t kunniaan!

        Niii, kai se niinkin on..

        Mutta kuitenkin, pitääkö silti haukkua melkein maan tasalle koko rotu, jos ei mahdollisesti koskaan ole kyseistä rodun edustajaa edes tavannut? (en nyt tarkoita yleistää kauheasti)
        Itse olen törmännyt moneen lämpöseen, jotka ovat pärjänneet ratsuna ihan yhtä hyvin kuin joku puokkikin.. Toki löytyy niitäkin jotka eivät yksinkertaisesti vain sovellu ratsuksi, mutta ei kuitenkaan kaikki..

        Miksei voi vain tyytyä olemaan hiljaa ja hyväksymään, että lämpönenkin voi olla hyvä ratsu? Vaikka kuinka omistaisi sen kymmenentuhannen estetykki puokin..
        Vai oko se nyt niin hienoa, että kun sen kymmenentuhannen estetykin omistaa, että se antaa oikeuden haukkua muita rotuja? (Anteeksi, nyt kyllä yleistän tosi rankasti..)
        Mutta kuitenkin..

        Lämpöset on hyviä hevosia siinä missä muutkin, jopa ratsuina!


      • 16
        Lv:t kunniaan! kirjoitti:

        Niii, kai se niinkin on..

        Mutta kuitenkin, pitääkö silti haukkua melkein maan tasalle koko rotu, jos ei mahdollisesti koskaan ole kyseistä rodun edustajaa edes tavannut? (en nyt tarkoita yleistää kauheasti)
        Itse olen törmännyt moneen lämpöseen, jotka ovat pärjänneet ratsuna ihan yhtä hyvin kuin joku puokkikin.. Toki löytyy niitäkin jotka eivät yksinkertaisesti vain sovellu ratsuksi, mutta ei kuitenkaan kaikki..

        Miksei voi vain tyytyä olemaan hiljaa ja hyväksymään, että lämpönenkin voi olla hyvä ratsu? Vaikka kuinka omistaisi sen kymmenentuhannen estetykki puokin..
        Vai oko se nyt niin hienoa, että kun sen kymmenentuhannen estetykin omistaa, että se antaa oikeuden haukkua muita rotuja? (Anteeksi, nyt kyllä yleistän tosi rankasti..)
        Mutta kuitenkin..

        Lämpöset on hyviä hevosia siinä missä muutkin, jopa ratsuina!

        Jos puhuit mulle, niin mun viestistä jäi pari kirjainta puuttumaan. ...lämpöset hyvinkin voi olla MUN toinen lempirotu suokkien takan...

        On kyllä totta, että lämppäreitä ei pitäisi haukkua, mutta osa on kyllä parhaimmillaan radalla eikä koskaan opi ratsuksi. Mutta eikö toisaalta kansallisellakin tasolla ole ollut koulu-/estelämppäreitä?


      • Lv:t kunniaan!
        16 kirjoitti:

        Jos puhuit mulle, niin mun viestistä jäi pari kirjainta puuttumaan. ...lämpöset hyvinkin voi olla MUN toinen lempirotu suokkien takan...

        On kyllä totta, että lämppäreitä ei pitäisi haukkua, mutta osa on kyllä parhaimmillaan radalla eikä koskaan opi ratsuksi. Mutta eikö toisaalta kansallisellakin tasolla ole ollut koulu-/estelämppäreitä?

        Kyllä ymmärsinkin asian, ja olet oikeassa, ei kaikilla lämpösillä rakenne/luonne riitä ratsuksi.
        Mutta tosiaan viestini pääpointti oli, että miksi pitää silti haukkua? Eivät kaikki ole huonoja yksilöitä ratsuina (enkä nyt meinaa että sinä olisit haukkunut)

        Kyllä on ollut, ja varmasti tulee olemaankin :)


      • tanja&pollet
        Lv:t kunniaan! kirjoitti:

        Kyllä ymmärsinkin asian, ja olet oikeassa, ei kaikilla lämpösillä rakenne/luonne riitä ratsuksi.
        Mutta tosiaan viestini pääpointti oli, että miksi pitää silti haukkua? Eivät kaikki ole huonoja yksilöitä ratsuina (enkä nyt meinaa että sinä olisit haukkunut)

        Kyllä on ollut, ja varmasti tulee olemaankin :)

        lv:t kunniaan!!! meidän toinen lv ori hyppii yli 120cm. esteitä :)


      • jppaaa
        tanja&pollet kirjoitti:

        lv:t kunniaan!!! meidän toinen lv ori hyppii yli 120cm. esteitä :)

        hei! lv on minun mielestä kanssa todella ihania olen itse hankkimassa lv ratsuksi:) mutta onko se teidän mielestä hyvä idea hankkia lv :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      329
      3061
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      107
      2261
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      195
      1596
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      68
      1398
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1283
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe