Gal;
11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
"12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus
on sen minulle ilmoittanut."
Vielä palaisin tuohon Paavalin elämän vaiheeseen, kun hän sai Jeesukselta kohdalleen evankeliumin,
joka ei ollut ihmisten mukaista, eikä sitä ollut hänelle kukaan opettanut, eikä sitä keneltäkään
saanut. Eikä ollut kysymyksessä niinkuin weha sanoo, julistamisen virka, koska Paavali ei tässä siitä
niin puhu. Miettikääpä, jos olisi kysymyksessä vain viran saanti Jeesukselta, niin antaisiko Jeesus
tuollaisen evankelioimisen viran henkilölle, joka ei olisi itse sen evankeliumin "läpitunkema", ei
olisi itse tuosta evankeliumista osallinen. Tuntuu luonnolliselta, että Paavali itse sai kokea sen
evankeliumin voiman, syntienanteeksisaamisen, jotta voisi itse näkevänä toisia sokeita auttaa.
Pikku Iveta ei haluaisi väitellä tästä, mutta oli jonkinlainen sisäinen pakko taas kirjoittaa
tästä, mutta jokainen päätelköön itse näistä jakeista.
Vielä kerran Paavalista.
102
389
Vastaukset
- palstalainen**
Miksi lässytät puhumalla itsestäsi kolmannessa persoonassa"pikku ivetana"? Se vie uskottavuutta viesteiltäsi!
- iveta
huomautuksestasi! Koitan olla tarkempi. Kiitos SINULLE!
- Meiliaikku
iveta kirjoitti:
huomautuksestasi! Koitan olla tarkempi. Kiitos SINULLE!
On hyvä lukea koko luku, siis Gal 1: loppuun . Paavalihan puhuu Galatalaisille siitä, että he ovat luopumassa hänen julistamastaan evankeliumista ja ovat mieltymässä toiseen opetukseen. Hän todistaa siitä, ettei tämä julistus ole ihmisen mieleen, eikä se ole ihmiseltä saatua, vaan Jumalalta, eikä toista evankeliumia ole.
Paavali kirjoittaa, jos joku julistaa evankeliumia muulla tavalla, kuin hän ja me olemme julistaneet, olkoon kirottu . Tämä on kovaa puhetta, mutta totta. Siksi mekään emme uskalla , emmekä halua julistaa eri tavalla , kuin Paavali ja ennen uskoneet Jumalan lapset ovat julistaneet ja sen Raamattuun tallentaneet
Ymmärrän iveta , niin, että ajat takaa sitä, että meidän vl.n saarna ja opetus olisi ihmisestä. Ei ole, emmekä edes usko niin. Uskonmme on ainoastaan Jumalasta ja Jumalan työtä. Emme voi kenellekään antaa uskoa, Jumala yksin. Me emme ole myöskään ihmisen asialla, niin kuin ei ollut Paavalikaan, vaan Jumalan asialla. Lue ajatuksella kohdasta : ei ole toista evankeliumia. - hienosäätöä, please
soo soo
- Sieltä se on
Meiliaikku kirjoitti:
On hyvä lukea koko luku, siis Gal 1: loppuun . Paavalihan puhuu Galatalaisille siitä, että he ovat luopumassa hänen julistamastaan evankeliumista ja ovat mieltymässä toiseen opetukseen. Hän todistaa siitä, ettei tämä julistus ole ihmisen mieleen, eikä se ole ihmiseltä saatua, vaan Jumalalta, eikä toista evankeliumia ole.
Paavali kirjoittaa, jos joku julistaa evankeliumia muulla tavalla, kuin hän ja me olemme julistaneet, olkoon kirottu . Tämä on kovaa puhetta, mutta totta. Siksi mekään emme uskalla , emmekä halua julistaa eri tavalla , kuin Paavali ja ennen uskoneet Jumalan lapset ovat julistaneet ja sen Raamattuun tallentaneet
Ymmärrän iveta , niin, että ajat takaa sitä, että meidän vl.n saarna ja opetus olisi ihmisestä. Ei ole, emmekä edes usko niin. Uskonmme on ainoastaan Jumalasta ja Jumalan työtä. Emme voi kenellekään antaa uskoa, Jumala yksin. Me emme ole myöskään ihmisen asialla, niin kuin ei ollut Paavalikaan, vaan Jumalan asialla. Lue ajatuksella kohdasta : ei ole toista evankeliumia.**Ymmärrän iveta , niin, että ajat takaa sitä, että meidän vl.n saarna ja opetus olisi ihmisestä.**
Vl-opetus on saatanasta. - Meiliaikku
Sieltä se on kirjoitti:
**Ymmärrän iveta , niin, että ajat takaa sitä, että meidän vl.n saarna ja opetus olisi ihmisestä.**
Vl-opetus on saatanasta.meidän saarnamme on JUMALASTA. Olet todella väärässä nim" sieltä se on "
- Sieltä se on
Meiliaikku kirjoitti:
meidän saarnamme on JUMALASTA. Olet todella väärässä nim" sieltä se on "
valheeseen aivopestyä vl-raukkaa.
Kerro se kohta Raamatusta, jonka mukaan vanhoillislestadiolaiset ovat maailman ainoita oikeita uskovaisia ja muut uskovaiset menevät helvettiin.
Joh. 3:16
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
Kerro se kohta Raamatusta, jonka mukaan Jumala ei pysty antamaan suoraan syntejä anteeksi - vain vl-henkilö voi antaa synnit anteeksi.
Yllä mainittuja helvetistä alkunsa saaneita sontaoppeja opettavat SRK ja vl-puhujat.
Paavali mainitsee aina kysyttäessä Häneltä, miten Hän oli tiedon Kristuksen ajatuksista saanut, - suoraan itse Herralta.
Paavalihan oli uskossa. Hän uskoi Israelin Jumalalaan ja vainosi jokaista, joka edes ajatteli sitä, että jollakin muulla olisi suurempi valtias, kun Jumalala. Tämän epäkohdan Jeesus itse poisti, ja Hänestä tuli Jeesuksen seuraaja, ja Hänen evankeliuminsa julistaja.
Kaikki, jotka ovat Herran vastaan ottaneet, ja uudestisyntyneet kasteessa saavat sydämeensä tehtävän ilosanoman levityksestä ja kertomisesta. Tässä eroaa juuri kristitty ja lestadiolainen.
Eikä ollut kysymyksessä niinkuin weha sanoo, julistamisen virka, koska Paavali ei tässä siitä niin puhu.** Siinä Weha on oikeassa, että julistaa tulee, mutta se ei ole virka, vaan kristityn mahdollisuus ja lähetyskäsky.
Miettikääpä, jos olisi kysymyksessä vain viran saanti Jeesukselta, * Uudessa Testamentissa ei jaeta yhtään virkaa, vaan ollaan seurakunnan ajassa, jolloin meillä on vain Pyhän Hengen pappeus.
niin antaisiko Jeesus tuollaisen evankelioimisen viran henkilölle, joka ei olisi itse sen evankeliumin "läpitunkema", ei olisi itse tuosta evankeliumista osallinen. * Muuten Iveta. Kerrotko koko Raamattuakin ajatellen, milloin virka olisi annettu jo valmiille uskovalle, niitä ei ole paljon. Kokeile mainita yksikään?
Tuntuu luonnolliselta, että Paavali itse sai kokea sen evankeliumin voiman, syntienanteeksisaamisen, * Missä tämä sitten tulee esille? –syntienanteeksisaamisen? Joten älä höpsi. Se on vain SRK soopaa, että evankeliumi on sitä, se on sata kertaa enemmän, se on Jeesus Kristus.- iveta
ketjun viesteistä! Jonkun ajan vaitiolleena oli taas kiva kirjoitella tänne ja saada aikaan keskustelua. Koko kirjoitukseni pointti oli se, että edelleen olen lapsellisen vakuuttunut ja uskon, että Paavali on saanut evankeliumin suoraan Jeesukselta, eikä keneltäkään ihmiseltä (esim. Ananiaalta).
Vielä kerran kiitokset kaikille! iveta kirjoitti:
ketjun viesteistä! Jonkun ajan vaitiolleena oli taas kiva kirjoitella tänne ja saada aikaan keskustelua. Koko kirjoitukseni pointti oli se, että edelleen olen lapsellisen vakuuttunut ja uskon, että Paavali on saanut evankeliumin suoraan Jeesukselta, eikä keneltäkään ihmiseltä (esim. Ananiaalta).
Vielä kerran kiitokset kaikille!kohdan tulee olla niinkuin Meiliaukku hyvin kertoi. On myös muistettava tarkkaan, ettei ollut Paavalin osa hyvä vähääkään ennnen kuin kohtasi uskovaisen Ananiaan.
apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
Kesitas väitti, että kaste on uudestisyntymisen paikka?
Paavali oli synnyttänyt Korintolaiset evankeliumin sanalla:
1.kor.2:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
Paavali oli kastanut samaisessa korintossa vain muutaman:
1.kor.1:14. Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
15. joten kukaan ei voi sanoa, että teidät on kastettu minun nimeeni.
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.- Vl = valhe
weha kirjoitti:
kohdan tulee olla niinkuin Meiliaukku hyvin kertoi. On myös muistettava tarkkaan, ettei ollut Paavalin osa hyvä vähääkään ennnen kuin kohtasi uskovaisen Ananiaan.
apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.
1.kor.2:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.
1.kor.1:14. Jumalan kiitos, en ole kastanut teistä ketään muuta kuin Crispuksen ja Gaiuksen,
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.tuo vl-valehtelu.
Tee parannus vl-valheista!!! Vl = valhe kirjoitti:
tuo vl-valehtelu.
Tee parannus vl-valheista!!!tässä täysyn uskovaisen Meiliaikun toteamukseen Paavalin uskoontulemisesta. Niin kaikki muutkin paikat Raamatussa kertovat ihmisten uskoontulemisista.
Oli se Paavali myös Jumalan valitsema ase evankeliumia pakanoille julistamaan.
apt.9:15. Niin sanoi Herra hänelle: mene! sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain, ja kuningasten, ja Israelin lasten eteen.
Tähän yhteyteen sopii myös hoviherran tapaus. Ensiksi siksi, että hän oli eräänlainen väärähengellinen. Hoviherra nimittäin teki pitkän pyhiinvaellusmatkan ja rukoili, että luki Raamattua, mutta hänelle ei ollut Pyhää Henkeä. Vasta kun uskovainen Filippoksi hänelle saarnasi, sai hoviherra Pyhän Hengen. Tässä kertomusta:
apt.8:26. Herran enkeli puhui Filippokselle: "Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio."
27. Filippos lähti sinne. Juuri silloin sitä tietä tuli mahtava etiopialainen hoviherra, eunukki, joka hoiti Etiopian kuningattaren eli kandaken koko omaisuutta. Hän oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla
28. ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.
29. Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä."
30. Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
31. Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
32. Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä:
- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
33. Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
34. Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35. Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
36. Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
37. [Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.iveta kirjoitti:
Vielä kerran kiitokset kaikille!se HUOMATA, että Vl lööperi - synnit anteeksi!! On ainut pelastava elemetti, joka todellisuudessa ei edes ole sitä, jäi huomiomatta.
Ananías ei todella saarnannut Hänelle tätä vL - soopaa.weha kirjoitti:
kohdan tulee olla niinkuin Meiliaukku hyvin kertoi. On myös muistettava tarkkaan, ettei ollut Paavalin osa hyvä vähääkään ennnen kuin kohtasi uskovaisen Ananiaan.
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.kohdan tulee olla niinkuin Meiliaukku hyvin kertoi. On myös muistettava tarkkaan, ettei ollut Paavalin osa hyvä vähääkään ennnen kuin kohtasi uskovaisen Ananiaan. ** Täyttä puppua, SOOPAA: Mitä Paavali teki sen kolme päivää, ollessaan sokea. Hän ammensi saamansa ja kertomansa tiedon JEESUKSELTA.
Apt 9:
9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. HÄN RUKOILEE,
12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, JOTTA HÄN SAISI NÄKÖNSÄ TAKAISIN.."
Joten, HÄN RUKOILEE, käy kanssakäymistä JEESUKSEN kanssa. Siinä ei ole Ananiaalla mitään tekemistä HÄNEN USKONSA KANSSA.
Jeesus pani Ananiaan uskonsa voimalla silmälääkäriksi, ei muuksi, ja Hän KASTOI SAULIN. Ajattele, kun kaunista evankeliumia, oletko sinä koskaan kastanut ketään?
Kesitas väitti, että kaste on uudestisyntymisen paikka? ** Kesitas välttää mitä Raamattu sanoo. Mutta Suomen kielens sen sanos. Onkos jokus muu kulttuuris sekottanus kieleles?
Joh 3;3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny UUDESTSTI YLHÄÄLTÄ, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: JOS IHMINEN EI SYNNY VEDESTÄ JA HENGESTÄ ( kasteesta ), hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä.
Ripottelu kastajaiset ovat lihasta.
1.kor.2:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi. ** Korjaantuihan se kielioppi. Hallelujaa.
Meidän kristittyjen tulee todella viedä evankeliumia Jeesuksesta, siihen HÄSAI TEHTÄVÄN KRTUSKELTA, eikä SRK;lta. JOKA EI ONNEKSI TEE ASILALLE MITÄÄN.
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni. ** Mutta kastoi kuitenkin. Sana sanoo, - jos vain yhdenkin pelastat!!!! Montako sinä olet kastanut?
Herää jo Weha.weha kirjoitti:
tässä täysyn uskovaisen Meiliaikun toteamukseen Paavalin uskoontulemisesta. Niin kaikki muutkin paikat Raamatussa kertovat ihmisten uskoontulemisista.
Oli se Paavali myös Jumalan valitsema ase evankeliumia pakanoille julistamaan.
apt.9:15. Niin sanoi Herra hänelle: mene! sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain, ja kuningasten, ja Israelin lasten eteen.
Tähän yhteyteen sopii myös hoviherran tapaus. Ensiksi siksi, että hän oli eräänlainen väärähengellinen. Hoviherra nimittäin teki pitkän pyhiinvaellusmatkan ja rukoili, että luki Raamattua, mutta hänelle ei ollut Pyhää Henkeä. Vasta kun uskovainen Filippoksi hänelle saarnasi, sai hoviherra Pyhän Hengen. Tässä kertomusta:
apt.8:26. Herran enkeli puhui Filippokselle: "Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio."
27. Filippos lähti sinne. Juuri silloin sitä tietä tuli mahtava etiopialainen hoviherra, eunukki, joka hoiti Etiopian kuningattaren eli kandaken koko omaisuutta. Hän oli käynyt Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla
28. ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa.
29. Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä."
30. Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?"
31. Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
32. Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä:
- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
33. Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
34. Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35. Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
36. Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
37. [Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.Olet todella naurettava. Paavalin jutun kävin läpi tuossa viisi minuuttia sitten, joten katso sieltä.
Tähän yhteyteen sopii myös hoviherran tapaus. Ensiksi siksi, että hän oli eräänlainen väärähengellinen. ** Naurettavaa soopaa. Hoviherrahan luki juuri Jesajasta 53:7 jaetta, ELI USKOI Israelin Jumalaan Jahween. Ainoa ongelma oli se, ettei Hän tiennyt, että lupaus oli jo tullut. SIKSI Ananiaan piti kertoa se HÄNELLE.
Tässä tarina.
30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta MAHDATKO YMMÄRTÄÄ?"
31 Mies vastasi: "KUINKA YMMÄRTÄISIN, KUN KUKAAN EI MINUA NEUVO.." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
Eli tässä tulee se SRK;N pakanallisuus, menettekö te Etiopiaan neuvomaan sitä, että Jeesus on jo tullut ja on Herra. Olette samalla viivalla kun pakanat, sisällä tynnyrissänne ominen jumalien valatakuntienne kanssa.
32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
Tässä Jesajan 53 luvussa on kysymys Jeesuksesta, eikä SRK;sta.
34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
** Huomioi Weha se, ettei HÄN PUHUT MITÄÄ PALAAMISEN ARMOSTA, EIKÄ SEURAKUNNISTA, LAHKOISTA PUHUMATTAKAAN, vaan Jeesuksesta Kristuksena. Lestadiolaiset puhuvat vain omista jumalien valatunnistaan, ei Kuninkaasta Kristuksesta, johon meidät tulee kastaa ja Häntä seurata. 35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle EVANKELIUMIA JEESUKESTA < Ei kuten VL – tämän jumalien valtakunnan evankeliumia syntien anteeksi antamisesta.
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
Tässä tulee nyt se, miksi sinua ei kukaan EDES KASTA,, lue eteenpäin.
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika
Tarkista sitten se tuosta -33/38 käännöksestä, miten se siellä on kirjoitettu, TAITAA UUPUA KOKO JAE, joten miten sinä sitä tietäisitkään, KUN EI KUKAAN NEUVO, sama on sen tuhatvuotisen valtakunnan. Mutta alkutekstissä se on – MELKO LAILLA NÄIN, MUTTA SIINÄ ON MYÖS MAININTA, Jumalan lupus, ( Jeesus )
Hoviherra nimittäin teki pitkän pyhiinvaellusmatkan ja rukoili, että luki Raamattua, mutta hänelle ei ollut Pyhää Henkeä. ** Mistä sinä sen tiesit? Henki Hänet Filippuksen kanssa mahdollisti kohdata. 26 HERRAN ENEKELI puhui Filippokselle: "Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio."< Joten Henki oli mukana toiminnassa enkelin kautta, ja Henki kirkastaa aina Kristusta.
Vasta kun uskovainen Filippoksi hänelle saarnasi, sai hoviherra Pyhän Hengen. Tässä kertomusta: ** Miten voi olla noin TYHMÄ. Saaranasi?? Missä se lukee siellä. HÄN KASTOI, jolloin Hän Uudestisyntyi Vedestä ja Hengestä. Ei Filippuksesta.
39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa
Henki oli paikalla.
Herää jo Weha.weha kirjoitti:
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni."12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus
Oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko se sinulle ihmisen toimesta opetettu vl-seuroissa ja muualla vl-puhujilta? Jos vl-ihmisille ei ihminen opettaisi vl-oppia, niin kuinka moni todellisuudesta vl-ihmisistä olisi samassa opin käsityksessä? Jos seurat loppuisivat kokonaan, ja vanhemmat eivät kotonakaan tuputtaisi vl-oppia niin kuinka monella lapsella olisi tuleivaisuudessa vl-opin mukainen mieli?Kesitas kirjoitti:
Olet todella naurettava. Paavalin jutun kävin läpi tuossa viisi minuuttia sitten, joten katso sieltä.
Tähän yhteyteen sopii myös hoviherran tapaus. Ensiksi siksi, että hän oli eräänlainen väärähengellinen. ** Naurettavaa soopaa. Hoviherrahan luki juuri Jesajasta 53:7 jaetta, ELI USKOI Israelin Jumalaan Jahween. Ainoa ongelma oli se, ettei Hän tiennyt, että lupaus oli jo tullut. SIKSI Ananiaan piti kertoa se HÄNELLE.
Tässä tarina.
30 Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta MAHDATKO YMMÄRTÄÄ?"
31 Mies vastasi: "KUINKA YMMÄRTÄISIN, KUN KUKAAN EI MINUA NEUVO.." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään.
Eli tässä tulee se SRK;N pakanallisuus, menettekö te Etiopiaan neuvomaan sitä, että Jeesus on jo tullut ja on Herra. Olette samalla viivalla kun pakanat, sisällä tynnyrissänne ominen jumalien valatakuntienne kanssa.
32 Kohta, jota hän kirjasta luki, oli tämä: -- Niin kuin lammas hänet vietiin teuraaksi, niin kuin karitsa, joka on ääneti keritsijänsä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
33 Kun hänet alennettiin, hänen tuomionsa otettiin pois. Kuka voi laskea hänen jälkeläistensä määrän? Hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.
Tässä Jesajan 53 luvussa on kysymys Jeesuksesta, eikä SRK;sta.
34 Hoviherra sanoi Filippokselle: "Voisitko sanoa, kenestä profeetta puhuu, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle evankeliumia Jeesuksesta.
** Huomioi Weha se, ettei HÄN PUHUT MITÄÄ PALAAMISEN ARMOSTA, EIKÄ SEURAKUNNISTA, LAHKOISTA PUHUMATTAKAAN, vaan Jeesuksesta Kristuksena. Lestadiolaiset puhuvat vain omista jumalien valatunnistaan, ei Kuninkaasta Kristuksesta, johon meidät tulee kastaa ja Häntä seurata. 35 Filippos rupesi puhumaan, aloitti tuosta kirjoitusten kohdasta ja julisti miehelle EVANKELIUMIA JEESUKESTA < Ei kuten VL – tämän jumalien valtakunnan evankeliumia syntien anteeksi antamisesta.
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
Tässä tulee nyt se, miksi sinua ei kukaan EDES KASTA,, lue eteenpäin.
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika
Tarkista sitten se tuosta -33/38 käännöksestä, miten se siellä on kirjoitettu, TAITAA UUPUA KOKO JAE, joten miten sinä sitä tietäisitkään, KUN EI KUKAAN NEUVO, sama on sen tuhatvuotisen valtakunnan. Mutta alkutekstissä se on – MELKO LAILLA NÄIN, MUTTA SIINÄ ON MYÖS MAININTA, Jumalan lupus, ( Jeesus )
Hoviherra nimittäin teki pitkän pyhiinvaellusmatkan ja rukoili, että luki Raamattua, mutta hänelle ei ollut Pyhää Henkeä. ** Mistä sinä sen tiesit? Henki Hänet Filippuksen kanssa mahdollisti kohdata. 26 HERRAN ENEKELI puhui Filippokselle: "Lähde etelään päin ja mene tielle, joka vie Jerusalemista Gazaan ja on autio."< Joten Henki oli mukana toiminnassa enkelin kautta, ja Henki kirkastaa aina Kristusta.
Vasta kun uskovainen Filippoksi hänelle saarnasi, sai hoviherra Pyhän Hengen. Tässä kertomusta: ** Miten voi olla noin TYHMÄ. Saaranasi?? Missä se lukee siellä. HÄN KASTOI, jolloin Hän Uudestisyntyi Vedestä ja Hengestä. Ei Filippuksesta.
39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa
Henki oli paikalla.
Herää jo Weha.että 1933-38, käännös jättää jakeen pois, joka taas on vanhassa Bibliassa ja uudessakin käännöksessä: "Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika".
Kun ihmisellä on elävä usko Vapahtajaan, hänellä on aina myös Pyhä Henki. Ei ole toista ilman toista.
Kaste on tärkeä kysymys, mutta ei tule antaa sille ylimääräistä merkitystä, kuten Korintonkin tapaus kertoi, jonka otin Raamatusta. sen yhteys kertoo myös:
1.kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
15. Ettei kenkään saa sanoa, että minä minun nimeeni ketään kastin.
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.
Kun Paavali sai parannuksen armon, Ananias laittoi kätensä Paavalin päälle ja paavali alkoi näkemään ja täyttyi Pyhällä Hengellä. Sitten hänet kastettiin evankeliumin lupauksella:
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.Kesitas kirjoitti:
kohdan tulee olla niinkuin Meiliaukku hyvin kertoi. On myös muistettava tarkkaan, ettei ollut Paavalin osa hyvä vähääkään ennnen kuin kohtasi uskovaisen Ananiaan. ** Täyttä puppua, SOOPAA: Mitä Paavali teki sen kolme päivää, ollessaan sokea. Hän ammensi saamansa ja kertomansa tiedon JEESUKSELTA.
Apt 9:
9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. HÄN RUKOILEE,
12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, JOTTA HÄN SAISI NÄKÖNSÄ TAKAISIN.."
Joten, HÄN RUKOILEE, käy kanssakäymistä JEESUKSEN kanssa. Siinä ei ole Ananiaalla mitään tekemistä HÄNEN USKONSA KANSSA.
Jeesus pani Ananiaan uskonsa voimalla silmälääkäriksi, ei muuksi, ja Hän KASTOI SAULIN. Ajattele, kun kaunista evankeliumia, oletko sinä koskaan kastanut ketään?
Kesitas väitti, että kaste on uudestisyntymisen paikka? ** Kesitas välttää mitä Raamattu sanoo. Mutta Suomen kielens sen sanos. Onkos jokus muu kulttuuris sekottanus kieleles?
Joh 3;3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny UUDESTSTI YLHÄÄLTÄ, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: JOS IHMINEN EI SYNNY VEDESTÄ JA HENGESTÄ ( kasteesta ), hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä.
Ripottelu kastajaiset ovat lihasta.
1.kor.2:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi. ** Korjaantuihan se kielioppi. Hallelujaa.
Meidän kristittyjen tulee todella viedä evankeliumia Jeesuksesta, siihen HÄSAI TEHTÄVÄN KRTUSKELTA, eikä SRK;lta. JOKA EI ONNEKSI TEE ASILALLE MITÄÄN.
16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni. ** Mutta kastoi kuitenkin. Sana sanoo, - jos vain yhdenkin pelastat!!!! Montako sinä olet kastanut?
Herää jo Weha.Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
sekä Vanhassa kirkkoraamatussa v. 1776 että nykyisessä 1992 käännöksessä
alkutekstin mukaisesti. Vuoden 38 käännöskään ei suoranaisesti liene väärä,
mutta juuri Markusta pohjana käyttäen harhaanjohtava."
Kirkolliskokouksessa uudesta raamatun käännöksestä ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit (Sley) halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi. Näiden oppi nojaa tuohon Matteuksen kaste kohtaan.
Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”.
Samarian tapauksessakin (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.
apt.8:16. (Sillä ei hän (Pyhä Henki) ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
17. Niin he (Apostolit) panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.- Leksa-Veksa
weha kirjoitti:
Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
Kirkolliskokouksessa uudesta raamatun käännöksestä ensin oli sovittu lähetyskäsky oiken, mutta sitten eräät piirit (Sley) halusivat muuttaa pisteen kaksoispisteeksi. Näiden oppi nojaa tuohon Matteuksen kaste kohtaan.
Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”.
Samarian tapauksessakin (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.
apt.8:16. (Sillä ei hän (Pyhä Henki) ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
17. Niin he (Apostolit) panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.Kylläpä raamattu osaa olla sitten vaikeaselkoista luettavaa. Ei ihme, että uskontoja on niin monia, kun jokainen tulkitsee eri tavalla. Olispa raamattu kirjoitettu selkokielellä, niin ettei sitä tarvis yrittää vääntää suuntaan jos toiseenkin.
Raamatusta on varmaan olemassa selitysteoksiakin, mutta auttavatko nekään meitä täällä pääsemään yhteisymmärrykseen.
Lestadiolaisen uskonopin mukaan Pyhä-Henki selittää kaiken oikein, se on "kanttuvei" kerrasta poikki. Kesitas kirjoitti:
se HUOMATA, että Vl lööperi - synnit anteeksi!! On ainut pelastava elemetti, joka todellisuudessa ei edes ole sitä, jäi huomiomatta.
Ananías ei todella saarnannut Hänelle tätä vL - soopaa.huomautan, että sinun pitää lukea asianyhteys ja mitä koko Raamattua samasta asiasta kertoo.
Otampa tähän vielä erään tapauksen Raamatusta:
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.
Iveta, minkä ihmiset saivat tässäkin Korneliuksen kodissa, ennen kastetta?
apt.10:47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?weha kirjoitti:
huomautan, että sinun pitää lukea asianyhteys ja mitä koko Raamattua samasta asiasta kertoo.
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.
apt.10:47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?kysyä myös kesitakselta samaa:
minkä ihmiset saivat tässäkin Korneliuksen kodissa, ennen kastetta?
apt.10:47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?- Grilli kuumenee
Leksa-Veksa kirjoitti:
Kylläpä raamattu osaa olla sitten vaikeaselkoista luettavaa. Ei ihme, että uskontoja on niin monia, kun jokainen tulkitsee eri tavalla. Olispa raamattu kirjoitettu selkokielellä, niin ettei sitä tarvis yrittää vääntää suuntaan jos toiseenkin.
Raamatusta on varmaan olemassa selitysteoksiakin, mutta auttavatko nekään meitä täällä pääsemään yhteisymmärrykseen.
Lestadiolaisen uskonopin mukaan Pyhä-Henki selittää kaiken oikein, se on "kanttuvei" kerrasta poikki.SRK:n miehet ja vl-puhujat opettavat tahallaan Raamatun vastaisia valheoppeja valmistellen itselleen ja niihin oppeihin uskoville lämmintä tulevaisuutta.
weha kirjoitti:
huomautan, että sinun pitää lukea asianyhteys ja mitä koko Raamattua samasta asiasta kertoo.
apt.10:47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?Selvää, että he jotka saavat oppinsa suoraan Jeesukselta, niin heillä on Pyhä Henki. Sillä juuri se Pyhä Henki antaa sen opin. Itse uskon niin, että juuri Pyhä Henki on tuo Jeesuksen elävä henki. Siksi myös he joilla on Pyhä Henki saavat oppinsa suoraan Jeesukselta. Heidän ei tarvitse käydä kuuntelemassa ihmisoppeja kerran viikossa pysyäkseen uskossa. Ihmisopit ovat sellaisia jos niitä ei jatkuvasti kuule, niin ne unohtuvat, "usko" kuolee koska ne perustuvat ihmisoppiin. Mutta se mikä lähtee suoraan Jeesuksesta on pysyvää.
Ei yksikään ihminen voi jaella ihmiselle Pyhää Henkeä, ja uskotella omilla ihmisopeillaan, että kun uskot näin kun minä opetan niin saat Pyhän Hengen.
Vataa vain Weha suoraan tuohon kysymykseen, että koetko saaneesi oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko oppi sinulle jossain opetettu oppi ihmisen toimesta mitä julistat ainoana totuutena? Kysymys ei pitäisi olla vaikea, ja vastauksenkin luulisi olevan helppo.weha kirjoitti:
Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. Näin
17. Niin he (Apostolit) panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.Ensinnäkin, vastasit vain yhteen kysymykseen.
Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. ** Miksi sitten tehdään siinähän veden alta nousee uusi, Kristus ruumis, josta sinä et tiedä yhtään mitään. Ja kukaan ei kasta ketään, ennekuin ihminen tunnustaa uskonsa ja lupaa seurata Jeesusta.
On aivan sama kuinka perustelet ihmisten kirjoituksilla, Raamattu on minun ohjeeni.
Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”. ** Eninnäkin, missä kohti Raamattua on sakramentti? Sehän on muysterio??
Samarian tapauksessakin (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14).
En ole sitä koskaan kieltänytkään, mutta sen olen, että liittymällä johonkin lahkoon ja saada jokin ”parannuksen armo” ei ole mitään tekemistä. Paavali ja Jeesus tarkoittaa uskoa JEESUKSEEN, ei lahkoihin, eikä seurakuntiin.
”””apt.8:16. (Sillä ei hän (Pyhä Henki) ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
17. Niin he (Apostolit) panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
Kuuluu oikeasti;
Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. 17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. * Tämä oli tässä tapauksessa mahdollista, kuten muutoinkin Kristityn pannessa kädet toisen päälle, siunaus menee Häneen.
Et kuitenkaan kommentoinut Hoviherran tapausta, vaan hait juttuja muualta.Leksa-Veksa kirjoitti:
Kylläpä raamattu osaa olla sitten vaikeaselkoista luettavaa. Ei ihme, että uskontoja on niin monia, kun jokainen tulkitsee eri tavalla. Olispa raamattu kirjoitettu selkokielellä, niin ettei sitä tarvis yrittää vääntää suuntaan jos toiseenkin.
Lestadiolaisen uskonopin mukaan Pyhä-Henki selittää kaiken oikein, se on "kanttuvei" kerrasta poikki.selität sen, että VL;issä on Pyhä Henki.
Teillähän ei ole mitään Hengen lahjoja, mitä kautta se sitten tekee tämän kanttuvein?Emmalia kirjoitti:
Selvää, että he jotka saavat oppinsa suoraan Jeesukselta, niin heillä on Pyhä Henki. Sillä juuri se Pyhä Henki antaa sen opin. Itse uskon niin, että juuri Pyhä Henki on tuo Jeesuksen elävä henki. Siksi myös he joilla on Pyhä Henki saavat oppinsa suoraan Jeesukselta. Heidän ei tarvitse käydä kuuntelemassa ihmisoppeja kerran viikossa pysyäkseen uskossa. Ihmisopit ovat sellaisia jos niitä ei jatkuvasti kuule, niin ne unohtuvat, "usko" kuolee koska ne perustuvat ihmisoppiin. Mutta se mikä lähtee suoraan Jeesuksesta on pysyvää.
Ei yksikään ihminen voi jaella ihmiselle Pyhää Henkeä, ja uskotella omilla ihmisopeillaan, että kun uskot näin kun minä opetan niin saat Pyhän Hengen.
Vataa vain Weha suoraan tuohon kysymykseen, että koetko saaneesi oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko oppi sinulle jossain opetettu oppi ihmisen toimesta mitä julistat ainoana totuutena? Kysymys ei pitäisi olla vaikea, ja vastauksenkin luulisi olevan helppo.kysymyksestä. Jokaisessa Jumalan lapsessa asuu Jeesuksen Henki ja olemme saaneet siis Hengen niinkuin Paavali kertoo. Itselleni antoi hyvin paljon tuo Meiliaikun selvennys. Jumala antaa ymmärrystä ja Henki antaa myös sanat. Näin se Raamattu opettaa.
On Raamatussa kehoitettu käymään uskovaisten seuroissa ja kuuntelemaan uskovaisten puheita ja lukea Raamattua ja uskovaisten opetuksia. Muuten sitä jääpi aivan yksin ja villihengksi. Sain tilattua viimein Päivämiehenkin ja on ollut ilo siitä. On ilo lukea uskovaisten yhteyttä ja asioita.
Haluan pitäytyä Jumalan valtakunnan uskossa ja opissa: Haluan olla tässä laumassa.- Anuskalluppi
weha kirjoitti:
kysymyksestä. Jokaisessa Jumalan lapsessa asuu Jeesuksen Henki ja olemme saaneet siis Hengen niinkuin Paavali kertoo. Itselleni antoi hyvin paljon tuo Meiliaikun selvennys. Jumala antaa ymmärrystä ja Henki antaa myös sanat. Näin se Raamattu opettaa.
On Raamatussa kehoitettu käymään uskovaisten seuroissa ja kuuntelemaan uskovaisten puheita ja lukea Raamattua ja uskovaisten opetuksia. Muuten sitä jääpi aivan yksin ja villihengksi. Sain tilattua viimein Päivämiehenkin ja on ollut ilo siitä. On ilo lukea uskovaisten yhteyttä ja asioita.
Haluan pitäytyä Jumalan valtakunnan uskossa ja opissa: Haluan olla tässä laumassa.haisevasta SRK:n perseestä. Miksi weha uskot niihin oppeihin?
weha kirjoitti:
apt.10:47. Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin, vedellä kastamasta?Korneliuksen kodissa? Siellä ei ollut yhtään VL;ää mutta oli kristittyjä, parannuksen jälkeen.
Sinä puhut sakramenteista Caonelukisen kodissa, MITÄÄN SAKRAMENTTIÄ siellä ei tapahtunut, He vain ottivat vastaan Jeesuksen Herrana.
Selitänpä sen kohdan.
22 Miehet vastasivat: "Pyhä enkeli on ilmestynyt sadanpäällikkö Corneliukselle, joka ON HURSKAS ( eli oli jo Jumalle kelpaava ) ja jumalaapelkäävä mies ja hyvässä maineessa kaikkien juutalaisten keskuudessa. Enkeli käski hänen kutsua sinut kotiinsa ja kuunnella, mitä sinulla on sanottavana."
31 ja hän sanoi: 'Cornelius, Jumala on kuullut rukouksesi ja muistanut almusi.
Joten Jumala veti Häntä Jeesuksen luo Pyhässä Hengessä.
34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. ( Ei ole väliä onko VL, vai ei )
35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.
38 TE OLETTE KUULLEET JEESUSKESTA, nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla. Hän kulki ympäri maata, teki hyvää ja paransi kaikki jotka olivat joutuneet Paholaisen valtaan, sillä Jumala oli hänen kanssaan.
42 HÄN KÄSKI MEIDÄN SAARNATA JA TODISTAA KANSALLE, että juuri hänet JUMALA ON ASETTANUT elävien ja kuolleiden tuomariksi.
43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."
44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.
45 Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin;
Juuri näin, He uskoivat JEESUKSEEN KUNINKAANA JA HERRANA, ja saivat Hengen.,
46 he kuulivat, kuinka nämä PUHUIVTA KILEILLÄ ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: ( eli Heihin tuli Henki, onko teillä kielillä puhujia juurikaan )
47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" ** Kun sinäkin uskot, voin kastaa, en muuten.
48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.
Iveta, minkä ihmiset saivat tässäkin Korneliuksen kodissa, ennen kastetta?** Usko Kristukseen, sen kyllä Iveta tietää, sinä et.- Leksa-Veksa
Grilli kuumenee kirjoitti:
SRK:n miehet ja vl-puhujat opettavat tahallaan Raamatun vastaisia valheoppeja valmistellen itselleen ja niihin oppeihin uskoville lämmintä tulevaisuutta.
Ja se on se, etteivät SRK:n miehet ja vl-puhujat opeta tahallaan Raamattua väärin.
Lämpimästä tulevaisuudesta senverran, että tarkoititko ilmaston lämpememistä vai helvettiä, jossa ei ole lämmin vaan tukahduttavan kuumaa, niin kuumaa, että tulevaisuus siellä on vain hetken aikaa. Kesitas kirjoitti:
Ensinnäkin, vastasit vain yhteen kysymykseen.
Kasteen saamisen edellytys on usko; kastamalla ei tehdä opetuslapsiksi. ** Miksi sitten tehdään siinähän veden alta nousee uusi, Kristus ruumis, josta sinä et tiedä yhtään mitään. Ja kukaan ei kasta ketään, ennekuin ihminen tunnustaa uskonsa ja lupaa seurata Jeesusta.
On aivan sama kuinka perustelet ihmisten kirjoituksilla, Raamattu on minun ohjeeni.
Augsburgin tunnustuksessa todetaan, että sakramentit vaativat uskoa ja ”niitä käytetään oikein silloin, kun ne uskossa otetaan vastaan ja niillä uskoa vahvistetaan”. ** Eninnäkin, missä kohti Raamattua on sakramentti? Sehän on muysterio??
Samarian tapauksessakin (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14).
En ole sitä koskaan kieltänytkään, mutta sen olen, että liittymällä johonkin lahkoon ja saada jokin ”parannuksen armo” ei ole mitään tekemistä. Paavali ja Jeesus tarkoittaa uskoa JEESUKSEEN, ei lahkoihin, eikä seurakuntiin.
”””apt.8:16. (Sillä ei hän (Pyhä Henki) ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
17. Niin he (Apostolit) panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
Kuuluu oikeasti;
Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen. 17 Pietari ja Johannes panivat kätensä heidän päälleen, ja he saivat Pyhän Hengen. * Tämä oli tässä tapauksessa mahdollista, kuten muutoinkin Kristityn pannessa kädet toisen päälle, siunaus menee Häneen.
Et kuitenkaan kommentoinut Hoviherran tapausta, vaan hait juttuja muualta.kasteen muodosta? Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, josta voitaisiin todistaa, että ihminen upotettaisiin veteen. Näin ei ollut myöskään hoviherran tapauksessa, jossa sanottiin ainoastaan, että hän nousi vedestä, eli tuli pois vedestä. Valelukaste on täysin oikea ja mahdollinen tuossakin tapauksessa. Sensijaan Paavalinkin kasteessa oli lähinnä kysymyksessä valelukaste:
Apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
Ei Pyhä Henki ole missään Raamatussa kertonut, että ihminen pitäisi upottaa veteen. Tällaista neuvoa ei ole edes kastekäskyssä, ei siis, ns. lasten evankeliumeissa, Matteuksessa ja Markuksessa.
"Luther säilytti kristillisen vapauden kastetavassa. Kirjassaan Kirkon
Baabelin vankeudesta hän iloitsi siitä, ettei kiusaaja ollut voinut
hävittää lapsilta kasteen merkitystä, ja kasteen muodosta hän kirjoitti:
Kastaja "valelee kastettavan... kastehan on pikemminkin kuolemisen
ja ylösnousemisen vertauskuva. Tästä syystä soisin, että kastettavat
upotettaisiin kokonaan veteen sanamuodon ja tämän salaperäisen
toimituksen merkityksen mukaisesti. Se ei suinkaan ole mielestäni
välttämätöntä, mutta olisi kaunista antaa niin syvälliselle ja
täydelliselle asialle syvällinen ja täydellinen merkkikin."87) Tästä havaitsemme,
paitsi että Lutherin sanonta edellyttää valelukasteen olleen
yleisen, myös että kasteen merkitys oli Lutherille hallitseva pääasia.
Kasteen muodolla oli palveleva merkitys".
Kun kasteen muotoa ei ole Raamatussa säädetty, emmevoi hyväksyä sitä, että Jumalan nimissä vaaditaan mukautumaan yhteen kastetapaan ja hylkäämään valeleminen ja vihmominen, joihin
niihinkin sisältyy kaunis raamatullinen vertauskuva.- Leksa-Veksa
Kesitas kirjoitti:
selität sen, että VL;issä on Pyhä Henki.
Teillähän ei ole mitään Hengen lahjoja, mitä kautta se sitten tekee tämän kanttuvein?En selitä mitenkään, olen uskovinani vain. Mutta kyllä niitä Hengen lahjoja on.
Meillä on tämä yksi ainoa lahja, nimittäin valta antaa syntejä anteeksi, mitä muilla ei ole.
Meille se riittää, koska se kattaa kaikki, sillä voidaan parantaa ja herättää kuolleita, se tekee terveeksi ja eläväksi, saa sielun ja tunnon rauhan, siinäpä sitä olikin sitten ihan riittämiin, vai mitä vielä pitäsi olla?
Se kuolleista herättäminen ei tarkoita ruumiin herättämistä, vaan synnin kuolemasta herämistä.
Keksustelin tästä aiheesta hiljattain ja näin se on.
Kuolleista herättäminen on vain vertauskuvallinen, ei todellinen.
Se sinun Afrikassa tapahtunut kuolleista herättäminen ei ollut aito vaan valekuollut.
Kanttuvei tarkoittaa; jalat lähtee alta; on vertauskuvallinen, saadessa synnin päästön, on niin kevyt olo, että jalat ikäänkuin irtoaa maasta. Emmalia kirjoitti:
Selvää, että he jotka saavat oppinsa suoraan Jeesukselta, niin heillä on Pyhä Henki. Sillä juuri se Pyhä Henki antaa sen opin. Itse uskon niin, että juuri Pyhä Henki on tuo Jeesuksen elävä henki. Siksi myös he joilla on Pyhä Henki saavat oppinsa suoraan Jeesukselta. Heidän ei tarvitse käydä kuuntelemassa ihmisoppeja kerran viikossa pysyäkseen uskossa. Ihmisopit ovat sellaisia jos niitä ei jatkuvasti kuule, niin ne unohtuvat, "usko" kuolee koska ne perustuvat ihmisoppiin. Mutta se mikä lähtee suoraan Jeesuksesta on pysyvää.
Vataa vain Weha suoraan tuohon kysymykseen, että koetko saaneesi oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko oppi sinulle jossain opetettu oppi ihmisen toimesta mitä julistat ainoana totuutena? Kysymys ei pitäisi olla vaikea, ja vastauksenkin luulisi olevan helppo.Selvää, että he jotka saavat oppinsa suoraan Jeesukselta, niin heillä on Pyhä Henki. ** Hieno toteamus, sillä sehän tapahtuu Hengen välityksellä.
Siksi VL ihminen ei juuri tunne Sanaa, kun ei ole Pyhää Henkeä.
Sillä juuri se Pyhä Henki antaa sen opin. ** Juuri näin. Hengen tärkein tehtävä on kirkastaa Kristusta.
Itse uskon niin, että juuri Pyhä Henki on tuo Jeesuksen elävä henki. Siksi myös he joilla on Pyhä Henki saavat oppinsa suoraan Jeesukselta. ** Näistä ihmistä on vain hyvin vähän mainintoja Raamatussa. Yleensä se menee niin, että Isä vetää ihmistä Jeesuksen luo, ja Hän saa voitelun, enne kastetta, kuten minä tai kasteen yhteydessä. Henki valaisee lisää.
Heidän ei tarvitse käydä kuuntelemassa ihmisoppeja kerran viikossa pysyäkseen uskossa. ** Kyllä seurakunta läheisyys merkitsee myös jotain, se on kerrottu usein Raamatussa, ja tärkeimpänä on se, että kun kaksi tai kolme on läsnä Jeesuksessa, on Henki myös osallisena.
Ei yksikään ihminen voi jaella ihmiselle Pyhää Henkeä, ja uskotella omilla ihmisopeillaan, että kun uskot näin kun minä opetan niin saat Pyhän Hengen. ** Amen.Kesitas kirjoitti:
Korneliuksen kodissa? Siellä ei ollut yhtään VL;ää mutta oli kristittyjä, parannuksen jälkeen.
Sinä puhut sakramenteista Caonelukisen kodissa, MITÄÄN SAKRAMENTTIÄ siellä ei tapahtunut, He vain ottivat vastaan Jeesuksen Herrana.
Selitänpä sen kohdan.
22 Miehet vastasivat: "Pyhä enkeli on ilmestynyt sadanpäällikkö Corneliukselle, joka ON HURSKAS ( eli oli jo Jumalle kelpaava ) ja jumalaapelkäävä mies ja hyvässä maineessa kaikkien juutalaisten keskuudessa. Enkeli käski hänen kutsua sinut kotiinsa ja kuunnella, mitä sinulla on sanottavana."
31 ja hän sanoi: 'Cornelius, Jumala on kuullut rukouksesi ja muistanut almusi.
Joten Jumala veti Häntä Jeesuksen luo Pyhässä Hengessä.
34 Pietari rupesi puhumaan. Hän sanoi: "Nyt minä todella käsitän, ettei Jumala erottele ihmisiä. ( Ei ole väliä onko VL, vai ei )
35 Hän hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja noudattaa hänen tahtoaan, kuului tämä mihin kansaan tahansa.
38 TE OLETTE KUULLEET JEESUSKESTA, nasaretilaisesta, jonka Jumala voiteli Pyhällä Hengellä ja voimalla. Hän kulki ympäri maata, teki hyvää ja paransi kaikki jotka olivat joutuneet Paholaisen valtaan, sillä Jumala oli hänen kanssaan.
42 HÄN KÄSKI MEIDÄN SAARNATA JA TODISTAA KANSALLE, että juuri hänet JUMALA ON ASETTANUT elävien ja kuolleiden tuomariksi.
43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."
44 Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.
45 Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskonveljet ihmettelivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin myös pakanoihin;
Juuri näin, He uskoivat JEESUKSEEN KUNINKAANA JA HERRANA, ja saivat Hengen.,
46 he kuulivat, kuinka nämä PUHUIVTA KILEILLÄ ja ylistivät Jumalan suuruutta. Silloin Pietari sanoi: ( eli Heihin tuli Henki, onko teillä kielillä puhujia juurikaan )
47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" ** Kun sinäkin uskot, voin kastaa, en muuten.
48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.
Iveta, minkä ihmiset saivat tässäkin Korneliuksen kodissa, ennen kastetta?** Usko Kristukseen, sen kyllä Iveta tietää, sinä et.siis Pyhän Hengen ennen kastetta. Se tapahtui tässäkin Pietarin puheen kautta:
He puhuivat kaanaankielin ja ylistivät Jumalaa. Näinhän Jumalan lapsetkin ovat aina kiittäneet.weha kirjoitti:
kysymyksestä. Jokaisessa Jumalan lapsessa asuu Jeesuksen Henki ja olemme saaneet siis Hengen niinkuin Paavali kertoo. Itselleni antoi hyvin paljon tuo Meiliaikun selvennys. Jumala antaa ymmärrystä ja Henki antaa myös sanat. Näin se Raamattu opettaa.
Haluan pitäytyä Jumalan valtakunnan uskossa ja opissa: Haluan olla tässä laumassa.kysymyksestä. ** Johon et vastannut, jälleen.
Jokaisessa Jumalan lapsessa asuu Jeesuksen Henki ja olemme saaneet siis Hengen niinkuin Paavali kertoo. Itselleni antoi hyvin paljon tuo Meiliaikun selvennys. Jumala antaa ymmärrystä ja Henki antaa myös sanat. Näin se Raamattu opettaa. ** Mutta ei opeta, että se on vain SRK;lla?
On Raamatussa kehoitettu käymään uskovaisten seuroissa ** Seuroissa. Älä lässytä. Missä niin sanotaan.
ja kuuntelemaan uskovaisten puheita ja lukea Raamattua ja uskovaisten opetuksia. **Kannattaa näyttää paikka missä`?
Muuten sitä jääpi aivan yksin ja villihengksi. ** Hieman tartuntapintaa????
Sain tilattua viimein Päivämiehenkin ja on ollut ilo siitä. On ilo lukea uskovaisten yhteyttä ja asioita.** Eikä se ole vain VL:ien yhteyttä?
Haluan pitäytyä Jumalan valtakunnan uskossa ja opissa: Haluan olla tässä laumassa.** Kirjoita oikein – jumalien valatkunnan.weha kirjoitti:
siis Pyhän Hengen ennen kastetta. Se tapahtui tässäkin Pietarin puheen kautta:
He puhuivat kaanaankielin ja ylistivät Jumalaa. Näinhän Jumalan lapsetkin ovat aina kiittäneet.missä se sanotaan, etrtä kieli oli kaanaata ( ja missä se kieli on muuten kerrottu )
Minäkin sain Hengen ennen kastetta, kun tunnustin suullani Jeesuksen Herraksi.weha kirjoitti:
siis Pyhän Hengen ennen kastetta. Se tapahtui tässäkin Pietarin puheen kautta:
He puhuivat kaanaankielin ja ylistivät Jumalaa. Näinhän Jumalan lapsetkin ovat aina kiittäneet.Jumalan Pojan Henki kulkee jalkain päällä tänäänkin. Sanoohan Raamattu: "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).
Jalkain päällä, se evankeliumi tänäänkin kulkee. Erityisesti jae. 15 tämän kertoo:
Room.10:13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.weha kirjoitti:
Haluan pitäytyä Jumalan valtakunnan uskossa ja opissa: Haluan olla tässä laumassa."Jokaisessa Jumalan lapsessa asuu Jeesuksen Henki ja olemme saaneet siis Hengen niinkuin Paavali kertoo. Itselleni antoi hyvin paljon tuo Meiliaikun selvennys. Jumala antaa ymmärrystä ja Henki antaa myös sanat. Näin se Raamattu opettaa."
Tästä, että Jumalan lapsissa asuu Jeesuksen henki. Jumala Jeesuksen ja Jeesuksen hengen avulla antaa ymmärryksen, mutta ensin tarvitaan usko. Jos pieni uskonsiemen ja halu uskoa, antaa lisää ymmärrystä ja tietoa. Kenellekään ei anneta kaikkea kerralla vaan usko vahvistuu päivä päivältä.
Mutta et vieläkään vastannut kysymykseeni. Tunnetko saaneesi oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko sinulle opettu tuo oppi mitä opetat mm. vl-seuroissa ja vl-puhujien suusta olet opin kuullut? Onko opettamasi oppi siis tullut mieleesi ja sydämeesi ilman ihmisen välikäsiä? Kukaan ihminen ei ole esim. koskaan kertonut sinulle, että tv on syntiä, ehkäisy on syntiä, vl-joukko on ainoa oikea joukko yms. vaan tämä oppi on tullut sinulle suoraan Jeesukselta?
Uskon myös niin, että ihmisen on hyvä käydä paikoissa joissa saa kuulla Jumalan Sanaa, ja kun asioista keskustelee muiden kanssa, niin tietoa jaetaan ja näin tietämyskin kasvaa. Mutta sellaisia paikkoja en taas pidä terveenä joissa julistetaan jyrkästi yhtä ainoaa totuutta, ja sitä ei saa edes kyseenalaistaa vaan kaikki tulkinta Raamatusta on uskottava todeksi, jos epäilee niin katsotaan eriseuraiseksi. Kuitenkin epäilys jo Jumalan Sanankin mukaan on terveellistä, sillä Sana kehoittaa koittelemaan kaikki henget.weha kirjoitti:
Jumalan Pojan Henki kulkee jalkain päällä tänäänkin. Sanoohan Raamattu: "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9).
Jalkain päällä, se evankeliumi tänäänkin kulkee. Erityisesti jae. 15 tämän kertoo:
Room.10:13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.kesitas, että sinun paikkakunnallasi järjestetään Jumalan lasten seuroja. Kyllä Raamattu puhuu, siitä että näihin seuroihin tulisi mennä.
Hebr.10:25. "älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän".
apt.8.30... ymmärrätkös, mitäs luet?
Hoviherra vastaa: 31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata?- Meiliaikku
Leksa-Veksa kirjoitti:
Lestadiolaisen uskonopin mukaan Pyhä-Henki selittää kaiken oikein, se on "kanttuvei" kerrasta poikki.kerrasta poikki. Raamattu ei opeta monella tavalla. Eri tulkintoja ihminen saa aikaan , kun ei halua uskoa Jumalan valtakunnan oikeaa tulkintaa. Kun elävä usko kirkastuu sydämelle ainoaksi ja oikeaksi, Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta Kristusta sanansa kautta meille neuvoksi nuhteeksi ja opetukseksi .
Tuossa mietin Wehan Raamatun tulkinnan alla, että on se Armo, kun Jumala on sanansa ilmoittanut pienille ja vähäisille . Ei mitään erimielisyyttä Wehan kanssa Jumalan sanasta, vaan just noin- ja amen , vaikka en ole Wehaa koskaan nähnyt. Jumalan Pojan usko on ihmeellinen, se ilmoitetaan uskosta uskoon - Totuus julki
Meiliaikku kirjoitti:
kerrasta poikki. Raamattu ei opeta monella tavalla. Eri tulkintoja ihminen saa aikaan , kun ei halua uskoa Jumalan valtakunnan oikeaa tulkintaa. Kun elävä usko kirkastuu sydämelle ainoaksi ja oikeaksi, Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta Kristusta sanansa kautta meille neuvoksi nuhteeksi ja opetukseksi .
Tuossa mietin Wehan Raamatun tulkinnan alla, että on se Armo, kun Jumala on sanansa ilmoittanut pienille ja vähäisille . Ei mitään erimielisyyttä Wehan kanssa Jumalan sanasta, vaan just noin- ja amen , vaikka en ole Wehaa koskaan nähnyt. Jumalan Pojan usko on ihmeellinen, se ilmoitetaan uskosta uskoonja sinä olette itteestään perkeleestä!!
- Meiliaikku
Leksa-Veksa kirjoitti:
En selitä mitenkään, olen uskovinani vain. Mutta kyllä niitä Hengen lahjoja on.
Meillä on tämä yksi ainoa lahja, nimittäin valta antaa syntejä anteeksi, mitä muilla ei ole.
Meille se riittää, koska se kattaa kaikki, sillä voidaan parantaa ja herättää kuolleita, se tekee terveeksi ja eläväksi, saa sielun ja tunnon rauhan, siinäpä sitä olikin sitten ihan riittämiin, vai mitä vielä pitäsi olla?
Se kuolleista herättäminen ei tarkoita ruumiin herättämistä, vaan synnin kuolemasta herämistä.
Se sinun Afrikassa tapahtunut kuolleista herättäminen ei ollut aito vaan valekuollut.
Kanttuvei tarkoittaa; jalat lähtee alta; on vertauskuvallinen, saadessa synnin päästön, on niin kevyt olo, että jalat ikäänkuin irtoaa maasta.Sä olet niin hyvä tyyppi, että ihan hytkyttää ! Totta muuten puhut.
weha kirjoitti:
että 1933-38, käännös jättää jakeen pois, joka taas on vanhassa Bibliassa ja uudessakin käännöksessä: "Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika".
Kun ihmisellä on elävä usko Vapahtajaan, hänellä on aina myös Pyhä Henki. Ei ole toista ilman toista.
Kaste on tärkeä kysymys, mutta ei tule antaa sille ylimääräistä merkitystä, kuten Korintonkin tapaus kertoi, jonka otin Raamatusta. sen yhteys kertoo myös:
1.kor.1:14. Minä kiitän Jumalaa, etten minä ole yhtään teistä kastanut, vaan Krispuksen ja Gajuksen:
16. Minä kastin myös Stephanaan perheen; sitte en minä tiedä, jos minä jonkun muun kastanut olen.
17. Sillä ei Kristus minua lähettänyt kastamaan, vaan evankeliumia saarnaamaan, ei sanan viisaudella, ettei Kristuksen risti turhaan menisi.
18. Sillä se puhe rististä on niille hulluus, jotka kadotetaan; mutta meille, jotka autuaaksi tulemme, on se Jumalan voima.
Kun Paavali sai parannuksen armon, Ananias laittoi kätensä Paavalin päälle ja paavali alkoi näkemään ja täyttyi Pyhällä Hengellä. Sitten hänet kastettiin evankeliumin lupauksella:
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.Kun Paavali sai parannuksen armon, Ananias laittoi kätensä Paavalin päälle ja paavali alkoi näkemään ja täyttyi Pyhällä Hengellä. Sitten hänet kastettiin evankeliumin lupauksella:
***Mitä, parannuksen armon. Tuliko Hänestä insesti- ihminen samalla. Molemmat ovat yhtä kaukana Raamatusta, mutta älä lässytä tuosta parannuksen armosta, koska se ON LIHASTA, VL- LIHASTA.
Hänet kastettiin Jeesukseen upottamalla, ei ripottelulla.- Voi sinua
weha kirjoitti:
että 1933-38, käännös jättää jakeen pois, joka taas on vanhassa Bibliassa ja uudessakin käännöksessä: "Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika".
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.vl-paskaoppeihin? Syötkö niitä?
- Meiliaikku
Emmalia kirjoitti:
Vataa vain Weha suoraan tuohon kysymykseen, että koetko saaneesi oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko oppi sinulle jossain opetettu oppi ihmisen toimesta mitä julistat ainoana totuutena? Kysymys ei pitäisi olla vaikea, ja vastauksenkin luulisi olevan helppo.Luepa tuolla alussa oleva Paavalin 1.kirje Galatalaisille . Lue huolella kohta : ei ole toista evankeliumia. Niin tämä kohta, kuin koko raamattu todistaa sen , että me julistetun Jumalan sanan kautta tulemme uskoon. Jolla korva on, se kuulkoon , mitä Henki seurakunnille sanoo ja usko tulee kuulosta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Tämä tarkoittaa sitä, Jumalan sanaa täytyy ensin kuulla. Kuuleminen eli kuuliaisuus Jumalan sanan kehoitukselle tehdä synnistä parannus, synnyttää halun ottaa evankeliumin sana , syntien anteeksiantamuksesta vastaan henkilökohtaisesti .
Kyllä evankeliumin julistaminen on aina ollut ihmisen suussa, ja korvin kuunneltavissa . Mehän voimme tämän todeta Raamatusta. Jumala ei taivaasta suoraan puhele meille, se on väärää oppia. Sana ja julistus tulee silti Jumalalta Pyhän Hengen työnä, eikä ihmisen, kuten väitätte täällä. weha kirjoitti:
kasteen muodosta? Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, josta voitaisiin todistaa, että ihminen upotettaisiin veteen. Näin ei ollut myöskään hoviherran tapauksessa, jossa sanottiin ainoastaan, että hän nousi vedestä, eli tuli pois vedestä. Valelukaste on täysin oikea ja mahdollinen tuossakin tapauksessa. Sensijaan Paavalinkin kasteessa oli lähinnä kysymyksessä valelukaste:
Apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
Ei Pyhä Henki ole missään Raamatussa kertonut, että ihminen pitäisi upottaa veteen. Tällaista neuvoa ei ole edes kastekäskyssä, ei siis, ns. lasten evankeliumeissa, Matteuksessa ja Markuksessa.
"Luther säilytti kristillisen vapauden kastetavassa. Kirjassaan Kirkon
Baabelin vankeudesta hän iloitsi siitä, ettei kiusaaja ollut voinut
hävittää lapsilta kasteen merkitystä, ja kasteen muodosta hän kirjoitti:
Kastaja "valelee kastettavan... kastehan on pikemminkin kuolemisen
ja ylösnousemisen vertauskuva. Tästä syystä soisin, että kastettavat
upotettaisiin kokonaan veteen sanamuodon ja tämän salaperäisen
toimituksen merkityksen mukaisesti. Se ei suinkaan ole mielestäni
välttämätöntä, mutta olisi kaunista antaa niin syvälliselle ja
täydelliselle asialle syvällinen ja täydellinen merkkikin."87) Tästä havaitsemme,
paitsi että Lutherin sanonta edellyttää valelukasteen olleen
yleisen, myös että kasteen merkitys oli Lutherille hallitseva pääasia.
Kasteen muodolla oli palveleva merkitys".
Kun kasteen muotoa ei ole Raamatussa säädetty, emmevoi hyväksyä sitä, että Jumalan nimissä vaaditaan mukautumaan yhteen kastetapaan ja hylkäämään valeleminen ja vihmominen, joihin
niihinkin sisältyy kaunis raamatullinen vertauskuva.kasteen muodosta? Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, josta voitaisiin todistaa, että ihminen upotettaisiin veteen.
Naurettavaa, mitä babtisoo tarkoittaa VL piireissä, ripotteluako?
Joh. 3:3-7: Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Jeesus antoi tässä Nikodeemukselle yksinkertaisen perusopetuksen ihmisen pääsemisestä Jumalan valtakuntaan. Askeleet tähän ovat uudestisyntyminen, UPOTTAMINEN Jeesuksen nimeen ja jatkuva täyttyminen Pyhällä Hengellä. Ensimmäinen ja ratkaiseva askel on syntyä uudesti ylhäältä. Tämä tapahtuu Jeesuksen vastaanottamisessa. Silloin ihmisen henki saa jälleen yhteyden Jumalaan ja "tulee eläväksi". Uudestisyntynyt ihminen kykenee näkemään Jumalan valtakuntaan ja vastaanottamaan Hänen Sanaansa ja Henkeään. Silloin Pyhä Henki on tullut häneen sisäisesti ja sinetöinyt hänet Jumalan omaisuudeksi.
Mitä 'baptizo' merkitsee
Sana 'kastaa' on käännetty sanasta 'baptizo', joka merkitsee 'upottaa'.
Oletko tietoinen, että 'baptizo' tulee verbistä 'bapto', joka tarkoittaa kokonaan veteen kastamista tai väriin kastamista tai esimerkiksi viinin ammentamista kupilla isommasta astiasta. Kirjoitukset käyttävät tätä merkitystä kohdissa, joissa puhutaan kasteesta, kastamisesta ja kasteen ottamisesta.
Sanaan 'baptizo' liittyy edelleen sellainen merkitys, että elementin, joka upotetaan, ominaisuudet muuttuvat pysyvästi sen aineen kaltaisiksi, mihin tämä elementti upotetaan. 'Baptizo' ei siis ole pelkkä kosketus, vaan se saa aikaan pysyvän muutoksen.
Suomalainen sana 'kaste' tulisi yksinkertaisesti korvata sanalla 'upotus'. Silloin se ilmaisi sanan alkuperäisen merkityksen. Kirkkohistorian todisteet lapsikasteen puolesta ovat erittäin epämääräiset, sillä vuosisatojen kuluessa on syntynyt monenlaisia kastekäytäntöjä, joita käsittelemme myöhemmin. Raamatullisena kasteena voimme kuitenkin pitää vain sellaista, minkä Raamattu opettaa.
Kirjoitanpa pitempään, sillä näitä lukee myös muut, ymmärtäjät.
Upotuskasteessa ihminen upotetaan kokonaan veden (vanha ihminen haudataan) alle sekä sen jälkeen nostetaan vedestä ylös (elämä uudessa elämässä Jumalan voiman kautta) uusi luomus, joka kykenee elämään uudessa elämässä Pyhän Hengen kautta.
Valelukasteessa valellaan vettä ihmisen pään seudulle. Tässä ei tapahdu vanhan ihmisen hautaamista eikä myöskään nousemista uuteen elämään. Valelukasteessa ripotellaan muutama vesitippa ihmisen päähän, jossa ei hautaamisen esikuvallisuus täyty, eikä tuossa ole uuteen elämään nousemisen esikuvaakaan. Eikö SE OLISI SAMA KUN PESISITTE SEN VAUVAN JALAT. Yhtä paljon Hän säikähtää sitä vettä, kun päässäkin.Kesitas kirjoitti:
kasteen muodosta? Raamatussa ei ole yhtään kohtaa, josta voitaisiin todistaa, että ihminen upotettaisiin veteen.
Naurettavaa, mitä babtisoo tarkoittaa VL piireissä, ripotteluako?
Joh. 3:3-7: Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Jeesus antoi tässä Nikodeemukselle yksinkertaisen perusopetuksen ihmisen pääsemisestä Jumalan valtakuntaan. Askeleet tähän ovat uudestisyntyminen, UPOTTAMINEN Jeesuksen nimeen ja jatkuva täyttyminen Pyhällä Hengellä. Ensimmäinen ja ratkaiseva askel on syntyä uudesti ylhäältä. Tämä tapahtuu Jeesuksen vastaanottamisessa. Silloin ihmisen henki saa jälleen yhteyden Jumalaan ja "tulee eläväksi". Uudestisyntynyt ihminen kykenee näkemään Jumalan valtakuntaan ja vastaanottamaan Hänen Sanaansa ja Henkeään. Silloin Pyhä Henki on tullut häneen sisäisesti ja sinetöinyt hänet Jumalan omaisuudeksi.
Mitä 'baptizo' merkitsee
Sana 'kastaa' on käännetty sanasta 'baptizo', joka merkitsee 'upottaa'.
Oletko tietoinen, että 'baptizo' tulee verbistä 'bapto', joka tarkoittaa kokonaan veteen kastamista tai väriin kastamista tai esimerkiksi viinin ammentamista kupilla isommasta astiasta. Kirjoitukset käyttävät tätä merkitystä kohdissa, joissa puhutaan kasteesta, kastamisesta ja kasteen ottamisesta.
Sanaan 'baptizo' liittyy edelleen sellainen merkitys, että elementin, joka upotetaan, ominaisuudet muuttuvat pysyvästi sen aineen kaltaisiksi, mihin tämä elementti upotetaan. 'Baptizo' ei siis ole pelkkä kosketus, vaan se saa aikaan pysyvän muutoksen.
Suomalainen sana 'kaste' tulisi yksinkertaisesti korvata sanalla 'upotus'. Silloin se ilmaisi sanan alkuperäisen merkityksen. Kirkkohistorian todisteet lapsikasteen puolesta ovat erittäin epämääräiset, sillä vuosisatojen kuluessa on syntynyt monenlaisia kastekäytäntöjä, joita käsittelemme myöhemmin. Raamatullisena kasteena voimme kuitenkin pitää vain sellaista, minkä Raamattu opettaa.
Kirjoitanpa pitempään, sillä näitä lukee myös muut, ymmärtäjät.
Upotuskasteessa ihminen upotetaan kokonaan veden (vanha ihminen haudataan) alle sekä sen jälkeen nostetaan vedestä ylös (elämä uudessa elämässä Jumalan voiman kautta) uusi luomus, joka kykenee elämään uudessa elämässä Pyhän Hengen kautta.
Valelukasteessa valellaan vettä ihmisen pään seudulle. Tässä ei tapahdu vanhan ihmisen hautaamista eikä myöskään nousemista uuteen elämään. Valelukasteessa ripotellaan muutama vesitippa ihmisen päähän, jossa ei hautaamisen esikuvallisuus täyty, eikä tuossa ole uuteen elämään nousemisen esikuvaakaan. Eikö SE OLISI SAMA KUN PESISITTE SEN VAUVAN JALAT. Yhtä paljon Hän säikähtää sitä vettä, kun päässäkin.Upotuskaste suoritetaan Raamatun opetuksen mukaan vain niille, jotka ovat vastaanottaneet pelastuksen. Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Vesikaste ei kuulu uskottomalle, vaan vain niille, jotka uskon kautta vastaanottavat pelastuksen.
Joh 7:
38 Joka uskoo minuun (Jeesukseen Kristukseen), niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
Luuk 3:16
niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Room 8:13
Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
Hebrealainen UT käyttää sanaa tevilah, joka tarkoittaa upottamista, myös kreikankielinen UT käyttää sanoja bapto, baptidzoo sekä baptisma, jotka tarkoittavat kastaa upottamalla. Juutalaisilla oli rituaalisia kylpyjä, joissa kastealtaaseen (mikvah) kastettiin (tevilah) upottamalla. Tätä samaa tevilah sanaa siis käyttää hebr UT. silloin kun UT puhuu vesikasteesta.
Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat(emunah) Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen (tevilah), sekä miehet että naiset.
Suluissa olevat sanat ovat hepreaa ja ovat hebrealaisessa UT:ssa noin Apt 8:12:ssa; emunah tarkoittaa hyväksyä totuus, uskoa sekä tevilah tarkoittaa kastaa upottamalla. Eli ensin tulee uskoa, jonka jälkeen tulee vesikaste upottamalla.
Raamatun alkulähde eli alkukieli on hebrea VT:ssa, josta myös sanojen käsitteet tulevat kreikankieliseen UT:hen, joka on niin pitkään kunnes toisin todistetaan UT:n alkukieli. Kreikan UT käyttää kaste sanasta sanoja bapto, baptisma sekä baptidzoo eli kastaa upottamalla. UT:n opettama kasteen muoto on siis kastaa upottamalla..
Sanan baptidzoo merkityksestä:
Kaste Moosekseen pilvessä ja meressä
Jotkut puolustavat sylivauva ”kastetta” sekä valelukastetta 1 Kor 10, jossa sanotaan, että Israelin kansa sai kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä. Katsotan mitä Raamattu sanoo asiasta:
1 Kor 10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi 2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä.
1 Kor 10:2:ssä on sana kasteen, joka on kreikaksi ebaptisanto, joka tulee verbistä baptidzo. He saivat siis kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä. Jotta asia avautuu oikealla tavalla tulee meidän katsoa se tapahtuma, jossa Israelin kansa kulki meren poikki.
Monet epäraamatullisen kirkon sylivauvavalelun kannattajat peräänkuuluttavat sitä, että kansaa ei upotettu vedessä. Tämän tähden he eivät usko Raamatulliseen upotuskasteeseen, vaikka kaikki UT:n vesikaste kohdat puhuvat nimenomaan upotuskasteesta. Jotkut sylivauvavalelun puoltajat sanovat, että 1 Kor 10:2 baptidzo/ebaptisanto tarkoittaa KASTUMISTA MERESTÄ JA PILVESTÄ
Tällä lausunnolla he tahallisesti vääristävät baptidzo sanan merkityksen tarkoittamaan vain kastumista, vaikka sana tarkoittaa upottamista. Baptidzo sana tarkoittaa upottamista sekä peseytymistä puhtaalla vedellä.
Vesikaste on esikuvaa Pyhän Hengen kasteesta, jonka vastaanottaneet ovat saaneet syntinsä anteeksi Jeesuksen veren, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä. Jumalan Henki valitsi sanan baptidzo siksi, koska sillä on kaksi merkitystä upottaa ja pestä puhtaaksi; Jeesuksen opetuslapset saavat Pyhän Hengen, jossa heidät "upotetaan" Pyhän Hengen osallisuuteen; Jeesuksen opetuslapset vastaanottavat vesikasteen, jossa heidät upotetaan veteen; Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa Jeesuksen opetuslasten synnit, kun he syntinsä tunnustavat.
Jäikö mitään?
Ei Pyhä Henki ole missään Raamatussa kertonut, että ihminen pitäisi upottaa veteen. Tällaista neuvoa ei ole edes kastekäskyssä, ei siis, ns. lasten evankeliumeissa, Matteuksessa ja Markuksessa. ** Eikö, lue tuo kahteen kertaan, ehkä se sitten avautuu?Leksa-Veksa kirjoitti:
Kanttuvei tarkoittaa; jalat lähtee alta; on vertauskuvallinen, saadessa synnin päästön, on niin kevyt olo, että jalat ikäänkuin irtoaa maasta.En selitä mitenkään, olen uskovinani vain. Mutta kyllä niitä Hengen lahjoja on.
Meillä on tämä yksi ainoa lahja, nimittäin valta antaa syntejä anteeksi, mitä muilla ei ole.** Se lahja on saatanasta. Mikä vapahtaja sinä luulet olevasi.
Tuntuuko hyvin, kun joku vilkuttelija pani 10 vuotiasta tyttöään seuroihin lähtiessään ja sinä poika vaan saarnailet ne synnit anteeksi. Näissä jutuissa ei ole mitään tekemistä Jeesuksen sovitustyön kanssa, ne on saatanasta.
Missä se on lahjaksi kirjoitettu Raamatussa?
Meille se riittää, koska se kattaa kaikki, sillä voidaan parantaa ja herättää kuolleita, se tekee terveeksi ja eläväksi, saa sielun ja tunnon rauhan, siinäpä sitä olikin sitten ihan riittämiin, vai mitä vielä pitäsi olla?** Se todella riittää teille, mutta ei Jumalalle.
Se kuolleista herättäminen ei tarkoita ruumiin herättämistä, vaan synnin kuolemasta herämistä. ** Hah, hah haaaaa
Keksustelin tästä aiheesta hiljattain ja näin se on.** Onko?
Kuolleista herättäminen on vain vertauskuvallinen, ei todellinen.** Onko nu muut vertauskuvallisia, kuten uudestisyntyminen, lähetystyö ja diakonia?
Se sinun Afrikassa tapahtunut kuolleista herättäminen ei ollut aito vaan valekuollut.** Todista se.
Kanttuvei tarkoittaa; jalat lähtee alta; on vertauskuvallinen, saadessa synnin päästön, on niin kevyt olo, että jalat ikäänkuin irtoaa maasta.** Juuri, ikään kuin,,,,,,- Raamatun linjoilla
Meiliaikku kirjoitti:
Luepa tuolla alussa oleva Paavalin 1.kirje Galatalaisille . Lue huolella kohta : ei ole toista evankeliumia. Niin tämä kohta, kuin koko raamattu todistaa sen , että me julistetun Jumalan sanan kautta tulemme uskoon. Jolla korva on, se kuulkoon , mitä Henki seurakunnille sanoo ja usko tulee kuulosta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Tämä tarkoittaa sitä, Jumalan sanaa täytyy ensin kuulla. Kuuleminen eli kuuliaisuus Jumalan sanan kehoitukselle tehdä synnistä parannus, synnyttää halun ottaa evankeliumin sana , syntien anteeksiantamuksesta vastaan henkilökohtaisesti .
Kyllä evankeliumin julistaminen on aina ollut ihmisen suussa, ja korvin kuunneltavissa . Mehän voimme tämän todeta Raamatusta. Jumala ei taivaasta suoraan puhele meille, se on väärää oppia. Sana ja julistus tulee silti Jumalalta Pyhän Hengen työnä, eikä ihmisen, kuten väitätte täällä.löytäväsi itsesi aikanaan helvetistä, kun uskot virallisiin vl-valheoppeihin?
Minä uskon niin. Meiliaikku kirjoitti:
Luepa tuolla alussa oleva Paavalin 1.kirje Galatalaisille . Lue huolella kohta : ei ole toista evankeliumia. Niin tämä kohta, kuin koko raamattu todistaa sen , että me julistetun Jumalan sanan kautta tulemme uskoon. Jolla korva on, se kuulkoon , mitä Henki seurakunnille sanoo ja usko tulee kuulosta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Tämä tarkoittaa sitä, Jumalan sanaa täytyy ensin kuulla. Kuuleminen eli kuuliaisuus Jumalan sanan kehoitukselle tehdä synnistä parannus, synnyttää halun ottaa evankeliumin sana , syntien anteeksiantamuksesta vastaan henkilökohtaisesti .
Kyllä evankeliumin julistaminen on aina ollut ihmisen suussa, ja korvin kuunneltavissa . Mehän voimme tämän todeta Raamatusta. Jumala ei taivaasta suoraan puhele meille, se on väärää oppia. Sana ja julistus tulee silti Jumalalta Pyhän Hengen työnä, eikä ihmisen, kuten väitätte täällä.Miten ne tuntemani VL kuurot? Eivätkö he ole oikein uskomassa? Paha juttu, juuri yhden poika kertoi minulle lauantaina, kuinka varmaa on äitinsä taivaaseen meno, kun on VL, vaikka on kuuro?
Kuuleminen eli kuuliaisuus Jumalan sanan kehoitukselle tehdä synnistä parannus, synnyttää halun ottaa evankeliumin sana , syntien anteeksiantamuksesta vastaan henkilökohtaisesti . ** Ja tämäkin vielä. Pitkin ketjua on käyt läpi kastetta, missään niistä ei ole tehty parannusta synnistä, vaan Jumalasta Jeesukseen. Tämä VL evankeliumi on näpertelyä, elävän Jumalan, Jeesuksen edessä.
Kyllä evankeliumin julistaminen on aina ollut ihmisen suussa, ja korvin kuunneltavissa . ** Eikö teillä olekin tuhat evankelistaa joka vie Jeesusta maailmalle, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Niitähän on tekemässä tuota katu- työtä Oulussakin, tupakka hampaissa ja hattu takaraivolla, kallellaan.weha kirjoitti:
kesitas, että sinun paikkakunnallasi järjestetään Jumalan lasten seuroja. Kyllä Raamattu puhuu, siitä että näihin seuroihin tulisi mennä.
Hebr.10:25. "älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän".
apt.8.30... ymmärrätkös, mitäs luet?
Hoviherra vastaa: 31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata?kokouksesta?
- iveta
Emmalia kirjoitti:
Vataa vain Weha suoraan tuohon kysymykseen, että koetko saaneesi oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko oppi sinulle jossain opetettu oppi ihmisen toimesta mitä julistat ainoana totuutena? Kysymys ei pitäisi olla vaikea, ja vastauksenkin luulisi olevan helppo.taas iloitsi luettuani Emmalian tekstiä. Ihanaa, kun on palstalla tällaista raamatullista puhetta. Mikä on ihmisen on ihmisen ja mikä on Kristuksen on Kristuksen.
- Leksa-Veksa
Meiliaikku kirjoitti:
Sä olet niin hyvä tyyppi, että ihan hytkyttää ! Totta muuten puhut.
Mukavaa kuulla, niin minä olen elävässäkin elämässä mainio tyyppi, joka osaa pelastaa päivän monen kohdalla. Ripaus huumoria joukkoon on kuin pippuria lihakastikkseessa.
Näyttää siltä, että täällä vain usko vahvistuu. Hyvä se on omaa uskoaan testata, onko siitä mihinkään.
On hienoa ollut puntaroida Kesitaksen kanssa uskonasioita. Sinulle ja Maiville* ne ovat yksinkertaisen selviä mutta haasteita kannattaa ottaa vastaan.
Usko on selvää, jos sitä ei ala miettimään, mutta en koe pahaksi, vaikka testaan täällä kykyjäni erilaisten näkemysten omaavien kanssa. - Leksa-Veksa
Kesitas kirjoitti:
Meillä on tämä yksi ainoa lahja, nimittäin valta antaa syntejä anteeksi, mitä muilla ei ole.** Se lahja on saatanasta. Mikä vapahtaja sinä luulet olevasi.
Tuntuuko hyvin, kun joku vilkuttelija pani 10 vuotiasta tyttöään seuroihin lähtiessään ja sinä poika vaan saarnailet ne synnit anteeksi. Näissä jutuissa ei ole mitään tekemistä Jeesuksen sovitustyön kanssa, ne on saatanasta.
Meille se riittää, koska se kattaa kaikki, sillä voidaan parantaa ja herättää kuolleita, se tekee terveeksi ja eläväksi, saa sielun ja tunnon rauhan, siinäpä sitä olikin sitten ihan riittämiin, vai mitä vielä pitäsi olla?** Se todella riittää teille, mutta ei Jumalalle.
Se kuolleista herättäminen ei tarkoita ruumiin herättämistä, vaan synnin kuolemasta herämistä. ** Hah, hah haaaaa
Kuolleista herättäminen on vain vertauskuvallinen, ei todellinen.** Onko nu muut vertauskuvallisia, kuten uudestisyntyminen, lähetystyö ja diakonia?
Se sinun Afrikassa tapahtunut kuolleista herättäminen ei ollut aito vaan valekuollut.** Todista se.
Kanttuvei tarkoittaa; jalat lähtee alta; on vertauskuvallinen, saadessa synnin päästön, on niin kevyt olo, että jalat ikäänkuin irtoaa maasta.** Juuri, ikään kuin,,,,,,Nuo insestijutut ovat yksittäisiä tapahtumia, joita voi sattu paremmissakin perheissä, seurakunnissa.
Olen varma, että sinun karismaattisessa seurakunnassasikin tapahtuu yhtä sun toista kummallista, mutta ei se mitään, se ei edusta koko seurakuntaa.
Susia on aina lammasten vaatteissa kaikissa seurakunnissa, niin oli Jeesuksen yksi opetuslapsikin, Juudas.
Se Afrikan kuolleista herättämisjuttu, siitähän oli toisaalla juttua, mikä antaa ymmärtää, että hämärä ainakin. Älä sinä ole niin herkkäuskoinen, sehän saattoi olla ystäväsi Saatanankin työtä, koska myös Saatana kykenee herättämään kuolleista.
Emme me tarvitse kuolleista herättämisen lahjaa, koska meidäthän kumminkin herätetään kaikki.
Sensijaan me tarvitsemme hengellisesti kuolleiden herättämisen lahjaa ja sitä meillä on. Tule sinäkin kuuntelemaan seuroihin elävää Jumalan sanaa ja saatat kokea hengellisestä kuolleista heräämisen.
Se on sitä oikeaa heräämistä. Kasteessa ei ole mitään erikoista, se on vain hyvän omantunnon liitto.
Sano sinäkin yksi Pyhän Hengen lahja, joka sinulla on. Kielillä puhumisen lahjaakaan ei tarvita, koska olemme kaikki kielitaitoisia ja siansaksaa ei kukaan ymmärrä.
Minä muuten olin kerran sellaisessa siiloanin seurakunnan herätyskokouksessa jossa puhuttiin kielillä.
Minulla oli siellä nauhuri matkassa ja äänitin kielillä puhumista ja kirjoitin muistiin erään mongerruksen, joka muistuttaa selvästi latinaa.
Näin se meni:
Aa doora muste kristee, et beene diitse muste bii, viiaper santta kruutsem tu´am, reede miste mu´um dum, et bassus vis a no bis , domiene, doomie, vi se rene no´ o bis
Osaatko tehdä eron hengellisestä ja ruumiillisesta kuolemasta, ovat muuten kaksi eri asiaa. Kesitas kirjoitti:
Upotuskaste suoritetaan Raamatun opetuksen mukaan vain niille, jotka ovat vastaanottaneet pelastuksen. Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Vesikaste ei kuulu uskottomalle, vaan vain niille, jotka uskon kautta vastaanottavat pelastuksen.
Joh 7:
38 Joka uskoo minuun (Jeesukseen Kristukseen), niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
Luuk 3:16
niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Room 8:13
Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
Hebrealainen UT käyttää sanaa tevilah, joka tarkoittaa upottamista, myös kreikankielinen UT käyttää sanoja bapto, baptidzoo sekä baptisma, jotka tarkoittavat kastaa upottamalla. Juutalaisilla oli rituaalisia kylpyjä, joissa kastealtaaseen (mikvah) kastettiin (tevilah) upottamalla. Tätä samaa tevilah sanaa siis käyttää hebr UT. silloin kun UT puhuu vesikasteesta.
Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat(emunah) Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen (tevilah), sekä miehet että naiset.
Suluissa olevat sanat ovat hepreaa ja ovat hebrealaisessa UT:ssa noin Apt 8:12:ssa; emunah tarkoittaa hyväksyä totuus, uskoa sekä tevilah tarkoittaa kastaa upottamalla. Eli ensin tulee uskoa, jonka jälkeen tulee vesikaste upottamalla.
Raamatun alkulähde eli alkukieli on hebrea VT:ssa, josta myös sanojen käsitteet tulevat kreikankieliseen UT:hen, joka on niin pitkään kunnes toisin todistetaan UT:n alkukieli. Kreikan UT käyttää kaste sanasta sanoja bapto, baptisma sekä baptidzoo eli kastaa upottamalla. UT:n opettama kasteen muoto on siis kastaa upottamalla..
Sanan baptidzoo merkityksestä:
Kaste Moosekseen pilvessä ja meressä
Jotkut puolustavat sylivauva ”kastetta” sekä valelukastetta 1 Kor 10, jossa sanotaan, että Israelin kansa sai kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä. Katsotan mitä Raamattu sanoo asiasta:
1 Kor 10:1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi 2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä.
1 Kor 10:2:ssä on sana kasteen, joka on kreikaksi ebaptisanto, joka tulee verbistä baptidzo. He saivat siis kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä. Jotta asia avautuu oikealla tavalla tulee meidän katsoa se tapahtuma, jossa Israelin kansa kulki meren poikki.
Monet epäraamatullisen kirkon sylivauvavalelun kannattajat peräänkuuluttavat sitä, että kansaa ei upotettu vedessä. Tämän tähden he eivät usko Raamatulliseen upotuskasteeseen, vaikka kaikki UT:n vesikaste kohdat puhuvat nimenomaan upotuskasteesta. Jotkut sylivauvavalelun puoltajat sanovat, että 1 Kor 10:2 baptidzo/ebaptisanto tarkoittaa KASTUMISTA MERESTÄ JA PILVESTÄ
Tällä lausunnolla he tahallisesti vääristävät baptidzo sanan merkityksen tarkoittamaan vain kastumista, vaikka sana tarkoittaa upottamista. Baptidzo sana tarkoittaa upottamista sekä peseytymistä puhtaalla vedellä.
Vesikaste on esikuvaa Pyhän Hengen kasteesta, jonka vastaanottaneet ovat saaneet syntinsä anteeksi Jeesuksen veren, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta. Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä. Jumalan Henki valitsi sanan baptidzo siksi, koska sillä on kaksi merkitystä upottaa ja pestä puhtaaksi; Jeesuksen opetuslapset saavat Pyhän Hengen, jossa heidät "upotetaan" Pyhän Hengen osallisuuteen; Jeesuksen opetuslapset vastaanottavat vesikasteen, jossa heidät upotetaan veteen; Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa Jeesuksen opetuslasten synnit, kun he syntinsä tunnustavat.
Jäikö mitään?
Ei Pyhä Henki ole missään Raamatussa kertonut, että ihminen pitäisi upottaa veteen. Tällaista neuvoa ei ole edes kastekäskyssä, ei siis, ns. lasten evankeliumeissa, Matteuksessa ja Markuksessa. ** Eikö, lue tuo kahteen kertaan, ehkä se sitten avautuu?tuosta kasteen muodosta hieman lisää. (uskovaisten opetuksia)
Uudessa Testamentissa on baptidzein sanalla vanhatestamentillinentausta, ja sana merkitsee k a i k e n l a i s t a v e d e l l ä k o s k e t t am i s t a. Tämän asian kieltäminen on vähänkin kreikkaa tuntevalta
teologilta farisealaisuutta. Jos kreikkalaisesta pakanamaailmasta käsin
pyritään selvittämään baptidzein (kastaa) ja baptismos (kaste,
pesu) sanojen merkitystä ottamatta huomioon Uudessa Testamentissa
kielen sisältöön vaikuttavaa heprealaista psyykeä ja käsitemaailmaa,
syyllistytään karkeaan metodiseen virheeseen.
"Meren syvyyteen upottamisesta" (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta
(Matt. 14:30) Raamattu ei käytä baptidzein sanaa, vaan aivan
eri kantamuodosta johtuvaa verbiä (katapontidzein). Raamatun ulkopuolisissa
antiikin kirjoituksissa sanalla baptidzein esiintyy upottamisen
ja uppoamisen merkitys, mutta Uusi Testamentti käyttää sanaa
laajemmin.
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).Meiliaikku kirjoitti:
Kyllä evankeliumin julistaminen on aina ollut ihmisen suussa, ja korvin kuunneltavissa . Mehän voimme tämän todeta Raamatusta. Jumala ei taivaasta suoraan puhele meille, se on väärää oppia. Sana ja julistus tulee silti Jumalalta Pyhän Hengen työnä, eikä ihmisen, kuten väitätte täällä."Luepa tuolla alussa oleva Paavalin 1.kirje Galatalaisille . Lue huolella kohta : ei ole toista evankeliumia. Niin tämä kohta, kuin koko raamattu todistaa sen , että me julistetun Jumalan sanan kautta tulemme uskoon."
Jumalan Sanan kautta ihminen saa uskon, tai toisin sanoen siemen alkaa itämään. Kun usko on lähtenyt liikkeelle oikeasta siemenestä, niin silloin oppi tulee suoraan Jeesuksesta, ihminen uskoo Jeesukseen, ja luottaa siihen, että Jeesus itse opastaa ja ohjaa.
"Jolla korva on, se kuulkoon , mitä Henki seurakunnille sanoo ja usko tulee kuulosta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta."
"Kuuleminen eli kuuliaisuus Jumalan sanan kehoitukselle tehdä synnistä parannus, synnyttää halun ottaa evankeliumin sana , syntien anteeksiantamuksesta vastaan henkilökohtaisesti ."
Tämä ei mielestäni ole enään Jumalan sanaa, vaan pelkästään tulkintaa Sanasta? Tulkintoja Jumalan Sanasta ei pitäisi pitää Jumalan Sanana, vaan pelkästään puhdas Jumalan Sana on sitä mikä herättää oikeanlaisen uskon. Jos tulkintoihin alkaa uskomaan mitä ihmiset opettavat, niin siinä saattaa eksyä pahasti. Siksi juuri on tärkeää, että oppi tulee suoraan Jeesukselta ei ihmiseltä.
Korvalla tarkoitetaan sydämen korvaa. Kuuroja ei suinkaan jätetä ilman uskoa vain siksi, että he eivät voi korvin kuulla. Sydämen korva kuulee luetun, puhutun ja kuvin kirjoitetut, näin jokainen ihminen maapallolla pääsee osalliseksi Jumalan Sanasta.
"Jumala ei taivaasta suoraan puhele meille, se on väärää oppia."
Mielestäni tuo on väärää oppia jos sanotaan ettei Jumala puhu suoraan ihmiselle. Nimenomaan puhuu suoraan ihmiselle poikansa Jeesuksen välityksellä. Uskovainen ihminen saa elämäänsä elävän Jeesuksen, ja tämä ohjaa ihmistä eteenpäin ja auttaa pysymään oikealla tiellä. Tällaiset ihmiset myös vievät Jumalan Sanaa eteenpäin, mutta eivät väärennä Sanaa oman mielensä mukaiseksi, vaan toivovat ihmisten saavan elämäänsä Jeesuksen. Uskovaisia ihmisiä voi olla siis vaikka missä, me emme vain heitä näe, mutta usko leviää sydänten välityksellä Jeesuksen ansiosta.Kesitas kirjoitti:
kokouksesta?
kieltää lapsikasteen siitä lyhyesti.
kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja siten uskovainen, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.
Kasteessa lapsi siis otetaan seurakunnan hoitoon, jossa hyvää omaatuntoa myös hoidetaan ja toteutetaan lähetyskäskyn kolmatta osaa:
...kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.- ei usko ole tuota
weha kirjoitti:
tuosta kasteen muodosta hieman lisää. (uskovaisten opetuksia)
Uudessa Testamentissa on baptidzein sanalla vanhatestamentillinentausta, ja sana merkitsee k a i k e n l a i s t a v e d e l l ä k o s k e t t am i s t a. Tämän asian kieltäminen on vähänkin kreikkaa tuntevalta
laajemmin.
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).teillä on nyt mopo karannut täydellisesti käsistä kun pilkkua nuss..eiku halotte mikroskoopilla.
- penkistä vaan
Emmalia kirjoitti:
"12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus
Oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko se sinulle ihmisen toimesta opetettu vl-seuroissa ja muualla vl-puhujilta? Jos vl-ihmisille ei ihminen opettaisi vl-oppia, niin kuinka moni todellisuudesta vl-ihmisistä olisi samassa opin käsityksessä? Jos seurat loppuisivat kokonaan, ja vanhemmat eivät kotonakaan tuputtaisi vl-oppia niin kuinka monella lapsella olisi tuleivaisuudessa vl-opin mukainen mieli?erilaisia tulkinnat siinä tapauksessa nyt onneksi formaati on aika yhtenäinen.
- 5+5
Emmalia kirjoitti:
"Jokaisessa Jumalan lapsessa asuu Jeesuksen Henki ja olemme saaneet siis Hengen niinkuin Paavali kertoo. Itselleni antoi hyvin paljon tuo Meiliaikun selvennys. Jumala antaa ymmärrystä ja Henki antaa myös sanat. Näin se Raamattu opettaa."
Tästä, että Jumalan lapsissa asuu Jeesuksen henki. Jumala Jeesuksen ja Jeesuksen hengen avulla antaa ymmärryksen, mutta ensin tarvitaan usko. Jos pieni uskonsiemen ja halu uskoa, antaa lisää ymmärrystä ja tietoa. Kenellekään ei anneta kaikkea kerralla vaan usko vahvistuu päivä päivältä.
Mutta et vieläkään vastannut kysymykseeni. Tunnetko saaneesi oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko sinulle opettu tuo oppi mitä opetat mm. vl-seuroissa ja vl-puhujien suusta olet opin kuullut? Onko opettamasi oppi siis tullut mieleesi ja sydämeesi ilman ihmisen välikäsiä? Kukaan ihminen ei ole esim. koskaan kertonut sinulle, että tv on syntiä, ehkäisy on syntiä, vl-joukko on ainoa oikea joukko yms. vaan tämä oppi on tullut sinulle suoraan Jeesukselta?
Uskon myös niin, että ihmisen on hyvä käydä paikoissa joissa saa kuulla Jumalan Sanaa, ja kun asioista keskustelee muiden kanssa, niin tietoa jaetaan ja näin tietämyskin kasvaa. Mutta sellaisia paikkoja en taas pidä terveenä joissa julistetaan jyrkästi yhtä ainoaa totuutta, ja sitä ei saa edes kyseenalaistaa vaan kaikki tulkinta Raamatusta on uskottava todeksi, jos epäilee niin katsotaan eriseuraiseksi. Kuitenkin epäilys jo Jumalan Sanankin mukaan on terveellistä, sillä Sana kehoittaa koittelemaan kaikki henget.ei weha tai lyylis ole vastannut selkeisiin suoriin kysymyksiin! miksi?
siksi kun kieroja ovat ja heidän oppinsa ei kestä päivänvaloa. - Vl = valhe
Meiliaikku kirjoitti:
Kyllä evankeliumin julistaminen on aina ollut ihmisen suussa, ja korvin kuunneltavissa . Mehän voimme tämän todeta Raamatusta. Jumala ei taivaasta suoraan puhele meille, se on väärää oppia. Sana ja julistus tulee silti Jumalalta Pyhän Hengen työnä, eikä ihmisen, kuten väitätte täällä.on tyypillinen vl-valehtelija. Mutta ei ole hänen oma vikansa, että on syntynyt vl-herätysliikkeeseen = hengellisten valheiden tyyssijaan.
- Meiliaikku
Emmalia kirjoitti:
"Luepa tuolla alussa oleva Paavalin 1.kirje Galatalaisille . Lue huolella kohta : ei ole toista evankeliumia. Niin tämä kohta, kuin koko raamattu todistaa sen , että me julistetun Jumalan sanan kautta tulemme uskoon."
Jumalan Sanan kautta ihminen saa uskon, tai toisin sanoen siemen alkaa itämään. Kun usko on lähtenyt liikkeelle oikeasta siemenestä, niin silloin oppi tulee suoraan Jeesuksesta, ihminen uskoo Jeesukseen, ja luottaa siihen, että Jeesus itse opastaa ja ohjaa.
"Jolla korva on, se kuulkoon , mitä Henki seurakunnille sanoo ja usko tulee kuulosta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta."
"Kuuleminen eli kuuliaisuus Jumalan sanan kehoitukselle tehdä synnistä parannus, synnyttää halun ottaa evankeliumin sana , syntien anteeksiantamuksesta vastaan henkilökohtaisesti ."
Tämä ei mielestäni ole enään Jumalan sanaa, vaan pelkästään tulkintaa Sanasta? Tulkintoja Jumalan Sanasta ei pitäisi pitää Jumalan Sanana, vaan pelkästään puhdas Jumalan Sana on sitä mikä herättää oikeanlaisen uskon. Jos tulkintoihin alkaa uskomaan mitä ihmiset opettavat, niin siinä saattaa eksyä pahasti. Siksi juuri on tärkeää, että oppi tulee suoraan Jeesukselta ei ihmiseltä.
Korvalla tarkoitetaan sydämen korvaa. Kuuroja ei suinkaan jätetä ilman uskoa vain siksi, että he eivät voi korvin kuulla. Sydämen korva kuulee luetun, puhutun ja kuvin kirjoitetut, näin jokainen ihminen maapallolla pääsee osalliseksi Jumalan Sanasta.
"Jumala ei taivaasta suoraan puhele meille, se on väärää oppia."
Mielestäni tuo on väärää oppia jos sanotaan ettei Jumala puhu suoraan ihmiselle. Nimenomaan puhuu suoraan ihmiselle poikansa Jeesuksen välityksellä. Uskovainen ihminen saa elämäänsä elävän Jeesuksen, ja tämä ohjaa ihmistä eteenpäin ja auttaa pysymään oikealla tiellä. Tällaiset ihmiset myös vievät Jumalan Sanaa eteenpäin, mutta eivät väärennä Sanaa oman mielensä mukaiseksi, vaan toivovat ihmisten saavan elämäänsä Jeesuksen. Uskovaisia ihmisiä voi olla siis vaikka missä, me emme vain heitä näe, mutta usko leviää sydänten välityksellä Jeesuksen ansiosta.on sinullakin Emmalia. Ihmiset näyttävät sinunkin mielestäs vievän Sanaa eteen päin. Ja varmasti he tulkitsevat myös sitä . Ainakin minä olen kuullut monien uskonsaaraajien yrittävän selvittää Ramattua puheessaa, sehän kuuluu saarnan kulkuun. Muutenha se olisi vain Raamatun lukua. Kirjain kuoletttaa , sanotaan Raamatussa, mutta henki tekee sen eläväksi. Pahasti on sinulla hakusessa omakohtainen uskosi . Näet vain sen , että mielestäsi vl saarnaa ja uskoo väärin.
- Meiliaikku
Kesitas kirjoitti:
Miten ne tuntemani VL kuurot? Eivätkö he ole oikein uskomassa? Paha juttu, juuri yhden poika kertoi minulle lauantaina, kuinka varmaa on äitinsä taivaaseen meno, kun on VL, vaikka on kuuro?
Kuuleminen eli kuuliaisuus Jumalan sanan kehoitukselle tehdä synnistä parannus, synnyttää halun ottaa evankeliumin sana , syntien anteeksiantamuksesta vastaan henkilökohtaisesti . ** Ja tämäkin vielä. Pitkin ketjua on käyt läpi kastetta, missään niistä ei ole tehty parannusta synnistä, vaan Jumalasta Jeesukseen. Tämä VL evankeliumi on näpertelyä, elävän Jumalan, Jeesuksen edessä.
Kyllä evankeliumin julistaminen on aina ollut ihmisen suussa, ja korvin kuunneltavissa . ** Eikö teillä olekin tuhat evankelistaa joka vie Jeesusta maailmalle, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Niitähän on tekemässä tuota katu- työtä Oulussakin, tupakka hampaissa ja hattu takaraivolla, kallellaan.Onhan kuurojen kieli opittu, joka on heille kuulemista vastaava. On myös kuurosokeita ja hekin saavat kuulla Jumalan sanaa. Pääasia on , että sydän kuulee, oikeaa väärentämätöntä Evankeliumia. Evankeliumin keskeinen sanoma on syntiensovitus ja anteeksiantamus. Jos tämä puuttuu, ei ole uskoakaan
Meiliaikku kirjoitti:
on sinullakin Emmalia. Ihmiset näyttävät sinunkin mielestäs vievän Sanaa eteen päin. Ja varmasti he tulkitsevat myös sitä . Ainakin minä olen kuullut monien uskonsaaraajien yrittävän selvittää Ramattua puheessaa, sehän kuuluu saarnan kulkuun. Muutenha se olisi vain Raamatun lukua. Kirjain kuoletttaa , sanotaan Raamatussa, mutta henki tekee sen eläväksi. Pahasti on sinulla hakusessa omakohtainen uskosi . Näet vain sen , että mielestäsi vl saarnaa ja uskoo väärin.
"Tulkintaa
Meiliaikku Käyttäjän viestit 1.3.2010 19:14
on sinullakin Emmalia. Ihmiset näyttävät sinunkin mielestäs vievän Sanaa eteen päin. Ja varmasti he tulkitsevat myös sitä . Ainakin minä olen kuullut monien uskonsaaraajien yrittävän selvittää Ramattua puheessaa, sehän kuuluu saarnan kulkuun."
On erilaisia. Jokainen ihminen varmasti tulkitsee Jumalan Sanaa, ja monet odottavat Jeesukselta oikeaa ymmärrystä. Se oma tulkintahan voi olla myös väärä, ja joku uskovainen ihminen auttaakin ajattelemaan asian oikealla tavalla. Olen ollut Sanan kuulossa missä pappi sanoo rehellisesti, että se mitä puhun ei välttämättä ole oikein, ja jos jollain on asiaan erilainen käistys niin on sydämellisesti tervetullut sen kertomaan, näin me opimme toinen toisiltamme.
Silloin taas oma tulkinta Jumalan Sanasta muuttuu totaalisen vääräksi jos sitä omaa tulkintaa opetetaan ainoana totuutena, ja ihmisille ei edes anneta mahdollisuutta ajatella toisin. Näin toimitaan mm. vl-liikkeessä puhujien toimesta. Heidän saarnat tulisi ottaa vastaan ainoana totuutena, ja jos vl-puheita kyseenalaistaa niin sitä ei katsota hyvällä. Vl-liikkeen johtohenkiöt ja puhujat pitävät kokuksia joissa päätetään oikeanlaisesta saarnasta. Varmaan kaikki vl-puhujat jotka tehtävään valitaan joutuvat sitoutumaan siihen, että opettavat SRK:n hyväksymää virallista oppia. Jos joku puhuja puhuukin erilailla, niin lähtö varmaan tulee puhujan tehtävistä, luulisin?
"Muutenha se olisi vain Raamatun lukua. Kirjain kuoletttaa , sanotaan Raamatussa, mutta henki tekee sen eläväksi."
Ei Raamattua pidä vain lukea. Pitää rukoilla, että saisi ymmärryksen siihen mitä Jumala Sanassaan tarkoittaa. Ilman Jumalalta saatua ymmärrystä eksyy, sillä kuten sanoit kirjain kuollettaa elävän uskon. Jokaisen pitäisikin lukea itse Raamattua, ja rukoilla sen ymmärtämiseen Jumalalta apua. Raamatussakin luvataan, että kolkuttavalle avataan.
"Pahasti on sinulla hakusessa omakohtainen uskosi . Näet vain sen , että mielestäsi vl saarnaa ja uskoo väärin."
Uskoni ei ole hakusessa. Päinvastoin monesti tunnen uskoni saavan vahvistusta. Totta on, että mielestäni vl-saaraa väärin kun julistaa Jumalan Sanan tulkintaa ainoana totuutena eteenpäin. Tämä on ihmisoppia, että ihminen julistaa omaa oppiaan ja tulkintaansa Raamatusta ainoana totuutena, ja vaihtoehtoja puhujan tulkinnalle ei ole, kaikki on vain sokeana nieltävä. Onneksi kuitenkin monet vl-ihmiset jo tänä päivänä uskaltavat ajatella itsenäisesti ja kyseenalaistavat vl-oppeja.- iveta
Meiliaikku kirjoitti:
on sinullakin Emmalia. Ihmiset näyttävät sinunkin mielestäs vievän Sanaa eteen päin. Ja varmasti he tulkitsevat myös sitä . Ainakin minä olen kuullut monien uskonsaaraajien yrittävän selvittää Ramattua puheessaa, sehän kuuluu saarnan kulkuun. Muutenha se olisi vain Raamatun lukua. Kirjain kuoletttaa , sanotaan Raamatussa, mutta henki tekee sen eläväksi. Pahasti on sinulla hakusessa omakohtainen uskosi . Näet vain sen , että mielestäsi vl saarnaa ja uskoo väärin.
Kirjoitit: " Muutenha se olisi vain Raamatun lukua. Kirjain kuoletttaa , sanotaan Raamatussa, mutta henki tekee sen eläväksi."
Ei Raamatun tekstit, sanat ja Raamatun lukeminen kuolleta. Laki kuollettaa ja henki tekee eläväksi. Minusta kirjain tarkoittaa vanhan liiton lakia ja henki taas edustaa uuden liiton aikaa. Uskon, mitä Raamattu itse puhuu:
Hepr. 4:12
Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee
syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät
aikeemme ja ajatuksemme.
1. Tim. 1:15
Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen: Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä, joista minä olen suurin. iveta kirjoitti:
Kirjoitit: " Muutenha se olisi vain Raamatun lukua. Kirjain kuoletttaa , sanotaan Raamatussa, mutta henki tekee sen eläväksi."
Ei Raamatun tekstit, sanat ja Raamatun lukeminen kuolleta. Laki kuollettaa ja henki tekee eläväksi. Minusta kirjain tarkoittaa vanhan liiton lakia ja henki taas edustaa uuden liiton aikaa. Uskon, mitä Raamattu itse puhuu:
Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee
syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät
aikeemme ja ajatuksemme.
Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen: Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä, joista minä olen suurin.on lakia ja evankeliumia, ja laki kuolettaa ja Henki tekee eläväksi. Siis Raamatun kirjain kuolettaa, mutta Hengen virka, herättää hengellisesti kuolleen.
2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi... 8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
Meiliaikku kertoi, että Jumalalla on oma kielensä myös kuuroille ja onhan siinä myös elävä puhe, kun heille evankeliumia annetaan.- iveta
weha kirjoitti:
on lakia ja evankeliumia, ja laki kuolettaa ja Henki tekee eläväksi. Siis Raamatun kirjain kuolettaa, mutta Hengen virka, herättää hengellisesti kuolleen.
2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi... 8. Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
Meiliaikku kertoi, että Jumalalla on oma kielensä myös kuuroille ja onhan siinä myös elävä puhe, kun heille evankeliumia annetaan.Oletko sitä mieltä, että vain Hengen viralla saarnatut Raamatun sanat elävöittävät ja herättävät hengellisesti kuolleen, mutta ilman Hengen viralla saarnattu tai luettu Raamatun teksti on kuollettava.?
iveta kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että vain Hengen viralla saarnatut Raamatun sanat elävöittävät ja herättävät hengellisesti kuolleen, mutta ilman Hengen viralla saarnattu tai luettu Raamatun teksti on kuollettava.?
tiedät mitä mieltä minä olen. Sanon asian nyt näin: Ei sanan virka uudestisynnytä, vaan Pyhän Hengen virka uudestisynnyttää. Sananvirka on useilla papeilla, mutta harvemmilla Pyhän Hengen virka.
weha kirjoitti:
tiedät mitä mieltä minä olen. Sanon asian nyt näin: Ei sanan virka uudestisynnytä, vaan Pyhän Hengen virka uudestisynnyttää. Sananvirka on useilla papeilla, mutta harvemmilla Pyhän Hengen virka.
Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.
1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".weha kirjoitti:
Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".Olet sellaisesta asiasta. Jos ihminen jolla ei ole yhtään uskoa esim. ateisti (tosin ateistillakin voi olla orastava siemen vaikka ei sitä tiedäkkään), mutta kuitenkin ihminen joka ei oieasti usko. Ja sitten tällainen ihminen lukee Raamatusta puhdasta Jumalan Sanaa, niin voiko kuulijat mielestäsi saada kuitenkin uskon? Jumalahan sen työn ihmisessä tekee Sanansa kautta, ei hän joka Sanaa julistaa.
Mitä olet mieltä? Vai onko mielestäsi vain sellaisen ihmisen lukema Jumalan Sana pätevä synnyttämään uskon, jolla on jo usko?Emmalia kirjoitti:
Olet sellaisesta asiasta. Jos ihminen jolla ei ole yhtään uskoa esim. ateisti (tosin ateistillakin voi olla orastava siemen vaikka ei sitä tiedäkkään), mutta kuitenkin ihminen joka ei oieasti usko. Ja sitten tällainen ihminen lukee Raamatusta puhdasta Jumalan Sanaa, niin voiko kuulijat mielestäsi saada kuitenkin uskon? Jumalahan sen työn ihmisessä tekee Sanansa kautta, ei hän joka Sanaa julistaa.
Mitä olet mieltä? Vai onko mielestäsi vain sellaisen ihmisen lukema Jumalan Sana pätevä synnyttämään uskon, jolla on jo usko?ei orastava usko, ole mitään oikeata uskoa. Raamattua lukemalla ei voi tulla uskoon, tai voi luulo uskoon. Käsitykseni mukaan tulee syntienanteeksiannon sanan, tulla reaaliajassa. Esim. vanhoilla kaseteilla, ei voi tehdä eriseuraa.
weha kirjoitti:
ei orastava usko, ole mitään oikeata uskoa. Raamattua lukemalla ei voi tulla uskoon, tai voi luulo uskoon. Käsitykseni mukaan tulee syntienanteeksiannon sanan, tulla reaaliajassa. Esim. vanhoilla kaseteilla, ei voi tehdä eriseuraa.
"ei orastava usko, ole mitään oikeata uskoa."
Että ihan jokaisella ihmisellä on olemassa uskon siemen. Jotta siemen lähtisi itämään, niin se tarvitsee ravintoa, eli Jumalan Sanaa, ja kertomista Jumalasta. Toisilla siemen lähtee kasvamaan komeaksi puuksi, ja toisilla se pienikin alku kuolee jos ei ole halua vastaanottaa kasvua.
"Raamattua lukemalla ei voi tulla uskoon, tai voi luulo uskoon. "
Tämän olen sannnut lukea jo monesti, että vl-ihmiset eivät usko, että Raamattua lukemallakin voi syntyä usko. Mutta nythän kysyinkin, että kun joku lukee puhdasta Jumalan Sanaa Raamatusta, niin voiko se mielestäsi synnyttää uskon? Eihän se sananjulistaja sitä työtä tee, että ihminen saa uskon, vaan Jumala Sanansa kautta. Vai miten teillä opetetaan vl-liikkeessä, eikö teillä opeteta, että Jumala tekee työn ihmisessä, vaan te uskotte, että sen työn tekee vl-puhuja tai toinen vl-ihminen?
"Esim. vanhoilla kaseteilla, ei voi tehdä eriseuraa."
Pelkäätkö, että jotain vanhoja vl-saarnoja on jossain joissa saarnataan ilman lakihenkeä kun puhut eriseurasta?Meiliaikku kirjoitti:
Onhan kuurojen kieli opittu, joka on heille kuulemista vastaava. On myös kuurosokeita ja hekin saavat kuulla Jumalan sanaa. Pääasia on , että sydän kuulee, oikeaa väärentämätöntä Evankeliumia. Evankeliumin keskeinen sanoma on syntiensovitus ja anteeksiantamus. Jos tämä puuttuu, ei ole uskoakaan
Se on aina väärennetty, jos se ei ole evankeliumia Kristuksesta, muut on saatanasta!
Mutta miten kuuro vL, JÄÄKÖ MERKKEJÄ SEURAKUNTAA, ETTÄ PÄÄSI PERILLE.
Vastaa nytweha kirjoitti:
kieltää lapsikasteen siitä lyhyesti.
kaste kuuluu sille, joka on sovitettu ja siten uskovainen, jolla on hyvä omatunto, kuten on pienen lapsen tila syntyessään. Raamattu käyttää tästä kasteen kohdasta 1.Piet.3:21, sanaa "eperooteema" , LIITTO. Tätä sanaa käytettiin jo ennen uudeentestamentin kirjojen syntyä vanhoissa papyruksissa. Luther käänsi tämän myös liitoksi. Näin myös tätä liittoa korostaa, yksi kaste opetus.
Kasteessa lapsi siis otetaan seurakunnan hoitoon, jossa hyvää omaatuntoa myös hoidetaan ja toteutetaan lähetyskäskyn kolmatta osaa:
...kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.lässyn lässyn lässyä.
Emmalia kirjoitti:
"ei orastava usko, ole mitään oikeata uskoa."
Että ihan jokaisella ihmisellä on olemassa uskon siemen. Jotta siemen lähtisi itämään, niin se tarvitsee ravintoa, eli Jumalan Sanaa, ja kertomista Jumalasta. Toisilla siemen lähtee kasvamaan komeaksi puuksi, ja toisilla se pienikin alku kuolee jos ei ole halua vastaanottaa kasvua.
"Raamattua lukemalla ei voi tulla uskoon, tai voi luulo uskoon. "
Tämän olen sannnut lukea jo monesti, että vl-ihmiset eivät usko, että Raamattua lukemallakin voi syntyä usko. Mutta nythän kysyinkin, että kun joku lukee puhdasta Jumalan Sanaa Raamatusta, niin voiko se mielestäsi synnyttää uskon? Eihän se sananjulistaja sitä työtä tee, että ihminen saa uskon, vaan Jumala Sanansa kautta. Vai miten teillä opetetaan vl-liikkeessä, eikö teillä opeteta, että Jumala tekee työn ihmisessä, vaan te uskotte, että sen työn tekee vl-puhuja tai toinen vl-ihminen?
"Esim. vanhoilla kaseteilla, ei voi tehdä eriseuraa."
Pelkäätkö, että jotain vanhoja vl-saarnoja on jossain joissa saarnataan ilman lakihenkeä kun puhut eriseurasta?reaaliajasta, eli siitä ajasta kun Pyhän Hengen pappi julistaa sinulle synnin anteeksi "Jeesuksen sovintoveressä".
Raamattu on taas kirjainta, eikä reaaliaikaa. Se ei ole myöskään äänellistä saarnaan.weha kirjoitti:
reaaliajasta, eli siitä ajasta kun Pyhän Hengen pappi julistaa sinulle synnin anteeksi "Jeesuksen sovintoveressä".
Raamattu on taas kirjainta, eikä reaaliaikaa. Se ei ole myöskään äänellistä saarnaan.Tarkoitus ohi. Siis kysyin näin:
"Ja sitten tällainen ihminen lukee Raamatusta puhdasta Jumalan Sanaa, niin voiko kuulijat mielestäsi saada kuitenkin uskon? Jumalahan sen työn ihmisessä tekee Sanansa kautta, ei hän joka Sanaa julistaa."
Eli kysyn, että voivatko KUULIJAT saada mielestäsi uskon, jos joku lukee heille ÄÄNEEN Raamattua.
"Raamattu on taas kirjainta, eikä reaaliaikaa. Se ei ole myöskään äänellistä saarnaan."
Tarkoitin juuri ÄÄNNELLISTÄ lukemista Raamatusta ja pelkästään puhdasta Jumalan Sanaa ilman ihmisen tulkintoja. Voiko siis ääneen lukeminen synnyttää kuulijoissa mielestäsi uskon vaikka lukija ei itse olisi uskovainen?Emmalia kirjoitti:
Tarkoitus ohi. Siis kysyin näin:
"Ja sitten tällainen ihminen lukee Raamatusta puhdasta Jumalan Sanaa, niin voiko kuulijat mielestäsi saada kuitenkin uskon? Jumalahan sen työn ihmisessä tekee Sanansa kautta, ei hän joka Sanaa julistaa."
Eli kysyn, että voivatko KUULIJAT saada mielestäsi uskon, jos joku lukee heille ÄÄNEEN Raamattua.
"Raamattu on taas kirjainta, eikä reaaliaikaa. Se ei ole myöskään äänellistä saarnaan."
Tarkoitin juuri ÄÄNNELLISTÄ lukemista Raamatusta ja pelkästään puhdasta Jumalan Sanaa ilman ihmisen tulkintoja. Voiko siis ääneen lukeminen synnyttää kuulijoissa mielestäsi uskon vaikka lukija ei itse olisi uskovainen?sillä sanan virka ei synnytä uskoa, vaan tarvitaan Pyhän Hengen virka.
1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".- iveta
Emmalia kirjoitti:
Tarkoitus ohi. Siis kysyin näin:
Tarkoitin juuri ÄÄNNELLISTÄ lukemista Raamatusta ja pelkästään puhdasta Jumalan Sanaa ilman ihmisen tulkintoja. Voiko siis ääneen lukeminen synnyttää kuulijoissa mielestäsi uskon vaikka lukija ei itse olisi uskovainen?Emmalia! Ihan aiheellinen kysymys.
weha kirjoitti:
sillä sanan virka ei synnytä uskoa, vaan tarvitaan Pyhän Hengen virka.
1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme"."Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1)."
Saadaan usko. Ja kun usko on saatu, niin vasta sitten ihminen on osallinen Pyhästä Hengestä. Jos ei ole uskoa, niin ei ole Pyhää Henkeäkään.
Ja ihmisistähän ei päällepäin näy kenellä tuo Pyhä Henki on ja kenellä ei, eli kuka tahansa ihminen voi olla Pyhän Hengen omistaja ja tekee tuota virkaa.
Mutta jos mielestäsi Jumala ei tee työtänsä ihmisessä Sanansa kautta, niin kukan sen työn sitten mielestäsi ihmisessä tekee vl-liikkeessä? Vl-puhujatko, jos kerran muiden julistama Jumalan Sana ei voi synnyttää uskoa ihmisessä?- Varokaa!
weha kirjoitti:
1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".ei voi toimia Raamatun sanan kautta ihmisessä. Vain vl-henkilön kautta PH voi toimia. Eikö niin?
weha:n ja vl-herätysliikkeen opit ovat saatanallisia valheoppeja helvetin syvyyksistä. Varokaa! kirjoitti:
ei voi toimia Raamatun sanan kautta ihmisessä. Vain vl-henkilön kautta PH voi toimia. Eikö niin?
weha:n ja vl-herätysliikkeen opit ovat saatanallisia valheoppeja helvetin syvyyksistä."ei voi toimia Raamatun sanan kautta ihmisessä. Vain vl-henkilön kautta PH voi toimia."
Voisi toimia sellaisen vl-henkilön kautta jolla sitä ei itsellään ole? Ei mitenkään. Jos esim. vl-puhuja saarnaa, ja ihmiset uskovat, että hänellä on Pyhä Henki, niin vl-puhujahan eksyttää ihmiset jos hänellä ei ole olekkaan Pyhää Henkeä. Ihminen jolla on Pyhä Henki oikeasti, niin sellainen ihminen on hyvä sydäminen ja lempeä kaikille. Jos jossain ihmisessä ilmenee pahuuden merkkejä, niin kannattaa olla varuillaan kun niitä saarnoja kuuntelee.- Jari-Kyösti
Varokaa! kirjoitti:
ei voi toimia Raamatun sanan kautta ihmisessä. Vain vl-henkilön kautta PH voi toimia. Eikö niin?
weha:n ja vl-herätysliikkeen opit ovat saatanallisia valheoppeja helvetin syvyyksistä.nyt lusikkani soppaan.
Rippikoulussa jo sanottiin, että Raamattu, Jumalan sana on Pyhän Hengen henkeyttämä. Sen tähden Jumalan sana on elävä ja väkevä, niinkuin Raamattu sanoo: "
syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.
Sen lisäksi nimenomaan Jumalan sana menestyi ja SYNNYTTI USKOA.
Ap. t. 6:7
Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
Jumalan sana kirkastaa myös Kristusta, koska siinä on Pyhä Henki.
1. Kor. 1:18
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Jumalan sana pysyy iankaikkisesti, vaikka vl:ien saarnat katoavat.
1. Piet. 1:25
mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu. - Jari-Kyösti
Jari-Kyösti kirjoitti:
nyt lusikkani soppaan.
Rippikoulussa jo sanottiin, että Raamattu, Jumalan sana on Pyhän Hengen henkeyttämä. Sen tähden Jumalan sana on elävä ja väkevä, niinkuin Raamattu sanoo: "
syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.
Sen lisäksi nimenomaan Jumalan sana menestyi ja SYNNYTTI USKOA.
Ap. t. 6:7
Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
Jumalan sana kirkastaa myös Kristusta, koska siinä on Pyhä Henki.
1. Kor. 1:18
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Jumalan sana pysyy iankaikkisesti, vaikka vl:ien saarnat katoavat.
1. Piet. 1:25
mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.niin, että vaikka kuinka saarnattaisiin, ilman Jumalan sanaa, ei se hyödyttäisi, koska me elämme, emme hienoista saarnoista, vaan Jumalan sanasta.
Matt. 4:4
Mutta Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'" - Varokaa!
Jari-Kyösti kirjoitti:
niin, että vaikka kuinka saarnattaisiin, ilman Jumalan sanaa, ei se hyödyttäisi, koska me elämme, emme hienoista saarnoista, vaan Jumalan sanasta.
Matt. 4:4
Mutta Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'"ja wehalla on kanttia mitätöidä Raamattuun kirjoitetun Jumalan sanan voima sekä asettaa sen tilalle itsensä ja muut vanhoillislestadiolaiset. :(((
- kaste vai usko
ei usko ole tuota kirjoitti:
teillä on nyt mopo karannut täydellisesti käsistä kun pilkkua nuss..eiku halotte mikroskoopilla.
etkö pysty parempaan??? löikö weha jauhot sulle suuhun? weha! miten muuten oli, onko kaste vai "usko" ensin?
- Meiliaikku
iveta kirjoitti:
aikeemme ja ajatuksemme.
Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen: Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä, joista minä olen suurin.Raamatussa on: Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Vaikka luet Raamatun lävitse moneen kertaan ja muistat sen ulkoa, ei se sinusta tee Jumallle kelpaavaa. Mutta.. kun Jumalan Pyhä Henki saa olla Raamatun sanoman välittäjänä alkaa tapahtumaan. Laki herättää synnin , mutta armo kuolettaa synnin. Raamatun lukeminen on hyvä, mutta ei sillä tulla autuaaksi, näin kirjain kuolettaa .
- Jari-Kyösti
Meiliaikku kirjoitti:
Raamatussa on: Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi. Vaikka luet Raamatun lävitse moneen kertaan ja muistat sen ulkoa, ei se sinusta tee Jumallle kelpaavaa. Mutta.. kun Jumalan Pyhä Henki saa olla Raamatun sanoman välittäjänä alkaa tapahtumaan. Laki herättää synnin , mutta armo kuolettaa synnin. Raamatun lukeminen on hyvä, mutta ei sillä tulla autuaaksi, näin kirjain kuolettaa .
on Pyhän Hengen henkeyttämää sanaa. Samalla tavalla kun puhujaveli seuroissa puhuu raamatun sanaa ja Pyhä Henki puhuttelee kuulijoita, niin samalla tavalla Raamatun sana, Jumalan sana puhuttelee Pyhän Henkensä kautta lukijaa.
- Meiliaikku
Kesitas kirjoitti:
Kanttuvei tarkoittaa; jalat lähtee alta; on vertauskuvallinen, saadessa synnin päästön, on niin kevyt olo, että jalat ikäänkuin irtoaa maasta.** Juuri, ikään kuin,,,,,,Sinä aina muistat kysyä meiltä , onko meillä lahjoja. Tottahan meillä on lahjoja, kun Jeesus Kristus itse Henkensä kautta on meissä. En minä itsessäni huomaa suuria lahjoja, mutta sisarissa ja veljissä ne näkyy sitäkin paremmin.
Suurimman ja tärkeimmän lahjan minäkin huomaan itsessäni, nimittäin tämän kallistakin kalliimman uskomisen lahjan. Olen tästä niin kiitollinen Jumalalle, että Hän minuakin on näin suuresti rakastanut,että valtakunnassaan vieläkin minua rakastaa, hoitaa ja ravitsee. - Meiliaikku
weha kirjoitti:
laajemmin.
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).Erittäin hyvä yhteenveto kasteesta.
- Maivi*
Emmalia kirjoitti:
Oppisi suoraan Jeesukselta, vai onko se sinulle ihmisen toimesta opetettu vl-seuroissa ja muualla vl-puhujilta? Jos vl-ihmisille ei ihminen opettaisi vl-oppia, niin kuinka moni todellisuudesta vl-ihmisistä olisi samassa opin käsityksessä? Jos seurat loppuisivat kokonaan, ja vanhemmat eivät kotonakaan tuputtaisi vl-oppia niin kuinka monella lapsella olisi tuleivaisuudessa vl-opin mukainen mieli?Jeesus itse on luvannut olla omiensa kanssa maailman loppuun asti! Uskomme, että evankeliumia saarnataan ja Pyhä Henki kirkastaa Jumalan sanaa uskovaisten suulla niin kauan kuin maailma seisoo.
- Maivi*
weha kirjoitti:
1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".Jumalan sanan lukeminen toki voi herättää ihmisen etsimään ja kyselemään. Synnintuntokin voi herätä Raamattua lukemalla. Onhan Raamattu kirjoitettu Pyhän Hengen vaikutuksesta.
weha kirjoitti:
laajemmin.
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan. Kun olemme osalliset yhdenkaltaiseen kuolemaan, nousemme kuolleista kuten Kristus (Room.6:4-5). Jumala herätti meidät uuteen elämään omistaessamme Kristuksen kuoleman ja elämän uskon kautta (Room.6:4; Kol.2:12). Kaste opettaa ja muistuttaa Jumalan lapsia, että heidät on liitetty Kristuksen kanssa hänen yhtäläiseen kuolemaansa ja elämäänsä, omistaessamme hänen kuolemansa ja elämänsä uskon kautta. Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).Uudessa Testamentissa on baptidzein sanalla vanhatestamentillinentausta, ja sana merkitsee k a i k e n l a i s t a v e d e l l ä k o s k e t t am i s t a. ** Älä naurata. Etkö osaa lukea, kerroin sen aiemmin.
laajemmin. ** Mutta missä näistä käytetään viitettä mistään tajuamattomien vauvojen pään ripottelusta. Ei missään. Yrität vain saatanallisesti pilata Jeesuksen vaatiman babtizoon, upottamisen.
Room.6-Luvun erityinen, voimakas sanoma on opetus pyhityksestä. Valaistaessaan kristityn vaellusta Paavali yhdisti siihen kasteen velvoittavan merkityksen. Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan.** Taisi tulla varkain,,, - Kasteen kautta kristitty on haudattu Kristuksen kanssa kuolemaan< Juuri HAUDATTU, ELI PANTU VEDEN ALLE.
Haudataanko ( babtizoo ) teillä päin vauvat kasteessa veteen, jossa He saavat uuden Kristus ruumiin.
Käveleekö he veteen omin jaloin? Aika supoereita lestadiolais- lapsia, joko osataan vetää myös savut?
Tällä kyllä näytä täysin saatana sidonnaisuutesi ja osa vielä, kuten meileiaikku hurraa. Mutta kun on VL se on vain uskon kautta ymmärrettävä ja järki jätettävä.
Kristuksen sovituskuolema on kertakaikkinen kuolema synnille, mutta hänen elämänsä on elämää Jumalalle (Room.6:10). Näin tulee uskon kautta tietää,, että Jumalan lapset ovat kuolleet synnille, mutta elävät Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme (Room.6:11).** Tässä kopiointi, JOSSA KERROTAAN KASTEEN JÄLKEISESTÄ TILASTA VÄÄRENTELEEMÄTTÄ
11 Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.
Kasteessa saamme jättää VEDEN ALLE ENTISEN LIHA RUUMIIN, JOTEN SE KUOLEE POIS JA UUSI KRISTUS- RUUMIN NOUSEE, joka on kuollut pois synnistä.
Sinä et omalla ripottelullasi ole Kristusta päällesi pukenut, sinut on vain ripoteltu omaan seurakuntaasi, mutta MEIDÄT PYHÄT on kastettu Jeesukseen Kristukseen.- kysyn vaan??
Meiliaikku kirjoitti:
Erittäin hyvä yhteenveto kasteesta.
yhteenvedosta on mahtavaa??
Maivi* kirjoitti:
Jeesus itse on luvannut olla omiensa kanssa maailman loppuun asti! Uskomme, että evankeliumia saarnataan ja Pyhä Henki kirkastaa Jumalan sanaa uskovaisten suulla niin kauan kuin maailma seisoo.
"Pyhä Henki kirkastaa Jumalan sanaa uskovaisten suulla niin kauan kuin maailma seisoo."
Entä kuka kirkastaa niitä Raamatun vastaisia valheita ja valheoppeja, joita SRK:n miesten ja vl-puhujien suusta tulee ulos?
Saatana on valheen isä.Maivi* kirjoitti:
Jumalan sanan lukeminen toki voi herättää ihmisen etsimään ja kyselemään. Synnintuntokin voi herätä Raamattua lukemalla. Onhan Raamattu kirjoitettu Pyhän Hengen vaikutuksesta.
"Jumalan sanan lukeminen toki voi herättää ihmisen etsimään ja kyselemään."
voi herättää ihmisen - esim. afrikkalaisen, australialaisen, argentiinalaisen, suomalaisen jne. - etsimään käsiinsä jonkun vanhoillislestadiolaisen, jotta voisi saada syntinsä anteeksi ja kokea sielun pelastuksen.
Muuhun Jumalan sanan lukeminen ei yllä. Eihän?
Näin ainakin SRK ja vl-puhujat opettavat.Kesitas kirjoitti:
lässyn lässyn lässyä.
Raamattu puhuu yleisesti kasteesta ja koko kansojenkin kastamisesta, joiden seassa myös pieniä lapsia on. Vanhan Raamatun käännöksen lähetyskäsky on kolmiosainen, sisältäen myös lapsikasteen. Havainnollistan sen näin::
Matt.28:19. ... ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.
Tähän kohtaan sisältyy myös syvällinen ero vanhurskautamisopista. Kasteentoistajat väittävät, etteivät pienet lapset OSAA uskoa. Näin he tekevät uskosta ja kasteesta omaa vanhurskautta, koska he osaavat uskoa ja ymmärtävät kasteesta.
Meille kasteen armo on siunaus tilaisuus, joka kuuluu myös pienille lapsille:
" mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24).- Maivi*
Melperi1 kirjoitti:
"Jumalan sanan lukeminen toki voi herättää ihmisen etsimään ja kyselemään."
voi herättää ihmisen - esim. afrikkalaisen, australialaisen, argentiinalaisen, suomalaisen jne. - etsimään käsiinsä jonkun vanhoillislestadiolaisen, jotta voisi saada syntinsä anteeksi ja kokea sielun pelastuksen.
Muuhun Jumalan sanan lukeminen ei yllä. Eihän?
Näin ainakin SRK ja vl-puhujat opettavat.Sinä olet sitten taas palannut "ilahduttamaan" viesteilläsi meitä.
Eivät vl-saarnaajat opeta noin kun sanot. Jumalan sanasta saa toki lohtua ja neuvoja jokainen, joka oikealla mielellä sitä lukee. Maalliseen elämäänkin Jumalan sanasta löytyy ohjeita ja hyviä neuvoja.
Synti on kuitenkin se, joka erottaa ihmisen Jumalasta, ja epäusko on se syntien "äiti". Synnit pitää saada anteeksi, ennenkuin on Jumalalle kelpaava, eikö vain? Ja kun on synnit anteeksi, on Jumalalle kelpaava. Näin yksinkertaista, ettei tyhminkään eksyisi. Jumalan valtakunnasta saarnataan vielä tätä hyvää sanomaa, eikös se ole lohdullista tässä pahassa ajassa? Maivi* kirjoitti:
Jeesus itse on luvannut olla omiensa kanssa maailman loppuun asti! Uskomme, että evankeliumia saarnataan ja Pyhä Henki kirkastaa Jumalan sanaa uskovaisten suulla niin kauan kuin maailma seisoo.
"Jeesus itse on luvannut olla omiensa kanssa maailman loppuun asti! Uskomme, että evankeliumia saarnataan ja Pyhä Henki kirkastaa Jumalan sanaa uskovaisten suulla niin kauan kuin maailma seisoo."
Minä uskon tuohon lupaukseen, sillä Jeesus on luottamuksen arvoinen. Voi olla vapaana ilman pelkoa, sillä Jeesus on tie, totuus ja elämä. Evankeliumia kuuluukin saarnata koska uskovaisten ihmisten tehtävä on viedä uskoa eteenpäin. Pyhä Henki toimii uskovaisten ihmisten kautta, ja kun nämä ihmiset kertovat Jumalsta, niin Pyhä Henki tekee työtänsä.
Mutta jos ihminen ei saa oppejaan suoraan Jeesukselta, niin silloinhan ei Jeesuksen lupauksetkaan välttämättä toteudu. Kannatta tosiaan meidän jokaisen varmaan miettiä, että saammeko oppimme suoraan Jeesukselta, vai saammeko oppimme valmiiksi saneltuna joltain ihmiseltä, siinä on suuri ero.Maivi* kirjoitti:
Sinä olet sitten taas palannut "ilahduttamaan" viesteilläsi meitä.
Eivät vl-saarnaajat opeta noin kun sanot. Jumalan sanasta saa toki lohtua ja neuvoja jokainen, joka oikealla mielellä sitä lukee. Maalliseen elämäänkin Jumalan sanasta löytyy ohjeita ja hyviä neuvoja.
Synti on kuitenkin se, joka erottaa ihmisen Jumalasta, ja epäusko on se syntien "äiti". Synnit pitää saada anteeksi, ennenkuin on Jumalalle kelpaava, eikö vain? Ja kun on synnit anteeksi, on Jumalalle kelpaava. Näin yksinkertaista, ettei tyhminkään eksyisi. Jumalan valtakunnasta saarnataan vielä tätä hyvää sanomaa, eikös se ole lohdullista tässä pahassa ajassa?opettavat juuri niin kuin kirjoitin: Ainoa mahdollisuus saada synnit anteeksi ja kokea sielun pelastus = mennä jonkun vl-henkilön luokse. Mitään muuta mahdollisuutta ei ole.
Ei tässä kannata kieroilla ja valehdella, koska me molemmat tiedämme, että tuo on virallinen vl-oppi.
Raamatun opetus:
USKO JEESUKSEEN ANTAA SYNNIT ANTEEKSI JA TUOTTAA SIELUN PELASTUKSEN!!
Joh. 3:16
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."- Meiliaikku
Jari-Kyösti kirjoitti:
on Pyhän Hengen henkeyttämää sanaa. Samalla tavalla kun puhujaveli seuroissa puhuu raamatun sanaa ja Pyhä Henki puhuttelee kuulijoita, niin samalla tavalla Raamatun sana, Jumalan sana puhuttelee Pyhän Henkensä kautta lukijaa.
Raamattu on kirjoitettu Pyhältä Hengeltä ja se avataan myös Pyhältä -Hengeltä.
Siksi Raamatun eri tulkintoja on niin paljon ja vain yksi oikea. Koska Pyhä Henki vaikuttaa vain Hänen seurakunnassaan, eikä muualla.
- paavalinisinen..
Oletko ottanut tupakat ja iltalääkkeet?
Jyrsit tuhansia vuosia vanhoja juttuja. Luuletko että jyrsimisesi kiinostaa ketään.
Eikö innovatiivi anna voimia keksiä uutta?- Miksi?
vl-valheoppeja ei saisi ottaa esille uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...
- ent.vl
..mukaista niin se on Jumalan mukaista. Paavali oli Jeesusken tavoin saavuttanut jumaluuden: "Kristus elää nyt minussa.(Gal2:20.)". Olkaa täydelliset niin kuin Taivaallinen Isä on täydellinen", sanoo Jeesus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861699Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,171075Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.981027Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79952- 91794
Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot146759Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51754Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs49681- 53674
Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51661