Miten loimen koko mitataan?

Cherryll

Kun on vaikka loimi kokoa 140cm, mitä se oikeastaan tarkoittaa? Tai kun pitäisi hommata 147cm ponille (hoitsuni) loimi, minkä kokoinen pitäisi ostaa?

21

8412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrologi AMK

      Loimen koko mitataan hevosen säästä hännän tyveen. Eli siitä selän ja kaulan yhtymäkohdasta löytyvän korkeimman kohdan päältä siihen mistä lähtee ensimmäiset häntäkarvat. Mitta pidetään suorassa (ei siis paineta selkärankaa pitkin joka poimuun ja notkoon).

      Ihan niinkuin ihmistenkin vaatteissa eri valmistajilla on hiukan erillaiset mallit eli vaikka selän pituus olisi sama voi toisesta merkistä tarvita isomman koon kuin toisesta. Toiset loimet myös istuvat paremmin eri rakenteisille hevosille kuin toiset. Suurimmalla osalla valmistajista loimien koot menevät 10 sentin välein siten että viimeinen luku on aina 5 (esim. ...125cm, 135cm, 145cm...).

      Parasta on että mittaat ponin ja ostat loimen sen mukaan, mutta karkeasti suurimmalle osalle hevosista sopii loimi joka on säkäkorkeus pyöristettynä alaspäin, eli luultavammin teille oikea koko on 145cm tai jos poni on hiukan lyhytselkäinen niin 135cm.

      • mr

        Itse otan ponin säkäkorkeudesta senttejä pois.Minun ponini on n.137cm ja se käyttää 125cm loimia(:
        että sillee...


    • Someboody.

      Jos mun ponin säkä on nyt vaikka 120cm, niin minkä kokoisen loimen pitäis olla? Entä shettiksillä, mites niillä?

      • Tuskuvain

        Mun poni on 120cm ja mitattiin sille aikoinaan, niin 115cm loimet, niukin naukin 110cm sopii.

        Kannattaa mitata, sehän periaatteessa hevoskohtasta minkäs kokoisia loimia pitää olla. (;


      • poni115cm

        Mun poni on 115cm sillä pitää olla 120cm tai 125cm loimi :P


    • kyselijä??

      mun vuokriksen säkä (issikka) on 140 cm niin käykö 135 cm loimi?

    • FLEECELOIMI

      Mun hoitsu on 156cm korkee. Noin. Minkäkokonen fleeceloimi pitäs olla

      • moikkelisvaan

        Itse kokeilisin 145cm loimea. :)


    • Meneekö?!

      löysin varastosta 115 cm kokosen loimen, harmittaa ihan hirveesti kun vuokrikseni on n. 140 cm :(( eli tuskin menee..????!!

    • i know

      shettikset ; 105cm
      ylikorkea shettis; 115cm
      ylikorkea shettis tai todellapieni russi; 125cm
      russit norm; 135cm.
      Jtn tollasia ne on.
      Mun ponilla on 105cm.

    • anonyyminä

      Mun hevonen on 156-158 cm korkee, ja loimet on niitä 135 cm :D

    • mkyer

      Kannattaa mitata, kaikki hevoset erirakenteisia ja jne.

    • esteratsastaja

      mun hevonen on148cm ja käytänsilla 125cm loimia

    • vuonisfani

      Mun hoitsu on vuonis ja se on n.142.cm nii minkä kokosii loimii sille menis ?

    • jokuvain3

      Vuonisfani// Kannattaa kokeilla 135cm.

    • lentsu

      loimien koot eivät mene säkäkorkeuden mukaan vaan selän pituuden, rungon syvyyden ja helman pituuden mukaan
      ei valmistajilla koot vaihtelee

      eli 147cm korkea heppa ei käytä145cm loimea ellei ole todella syvärunkoinen ja pitkäselkäinen ja ellei loimivalmistajan koot ole pientä kokoa :)

      • Anna54

        hyvä ketju hevosen ja loimen koosta ja suhteista! Nyt olen jo paljon viisaampi, kiitos kaikille.
        Tällaista hjiestusta oli vaikea löytää netistä.


      • rakku
        Anna54 kirjoitti:

        hyvä ketju hevosen ja loimen koosta ja suhteista! Nyt olen jo paljon viisaampi, kiitos kaikille.
        Tällaista hjiestusta oli vaikea löytää netistä.

        Mikä loimen koko menisi 150-160 cm suomenhevoselle?


    • Lukekaa ohjeet ensin

      Etkö ole 'rakku' lukenut ylhäältä mittausohjeita? Turha joka ikisen yksityiskohtaisesti oman kokoisesta hevosesta kysyä kun hyvät ohjeet tuolla... Älkää menkö siitä mistä aita on matalin vaan ottakaa itse selvää! Me netissä emme voi yksityiskohtaisesti juuri sinun hevoselle tarkkaa loimikokoa kertoa.

    • mmävaa

      Mun ratsastettava hevonen on n.170cm työhevos tamma. miten sille löytää loimia :o
      onko netissä työhevosille tarkoitettuja sivustoja? =) (en löytänyt)

      • Kyllälöydät

        Suosittelen mittaamaan ylläolevien ohjeiden mukaan hevosen loimen koon löydät ihan varmasti sopivan :) Olen nähnyt 190cm asti loimia :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5989
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      517
      3703
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      185
      3535
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2734
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 279
      2141
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1573
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1472
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1419
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe